eitaa logo
فقه ولایت
1.7هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
698 ویدیو
38 فایل
بیانات و مکتوبات استاد محقق حاج سیّد ابراهیم موسوی دام‌ظله‌ در کانال فقه ولایت کانالی برای درایت و فقاهت در ولایت مطلقه ائمه معصومین ع کپی مطالب تنها با ذکر منبع و بدون دخل و تصرف جائز است. ارتباط با ادمین: @fv_admin جهت سفارش آثار مکتوب: @sefareshat_fv
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋 تمامیت حج 📑 ویژه برنامه‌ای به مناسبت ایّام و موسم حج مباحثی معرفتی در خصوص ارتباط حج با ولایت ائمۀ اطهار علیهم‎السلام 🔖 اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🕋 تمامیت حج 📑 ویژه برنامه‌ای به مناسبت ایّام و موسم حج مباحثی معرفتی در خصوص ارتباط حج با ولایت ائم
🕋 تمامیّت حج1️⃣ 📃 فریضۀ مقدّسۀ حج مثل دیگر احکام شرعیّه قِشر و لُبّ دارد: «وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ للهِ؛ و براى خدا حجّ و عمره را به پايان رسانيد» (بقره/ ۱۹۶). 🔸 اهل لغت حج را قصد معنا کرده‌اند و قصد از مفاهیم تعلّقی ذات اضافی است که طرفین دارد؛ یعنی قاصد و مقصود در آن باید لحاظ شود. ✅ پس در قشر حج حاجی قصد بیت می‌کند و در لُبّ حج، قصد صاحب بیت می‌نماید. در واقع مقصود اصلی از این سفر ملکوتی، همانا پیوند با ملکوت امام علیه‌السلام در مجلایِ خویشتنِ خویشِ عالی انسان است که شریعت اَطهر، مُبیّن مناسک ولایت است و احکامْ مجعول بالعرض‌اند و مقصود بالذات، اتصال و اتحاد با صاحب ولایت مطلقۀ الهیّه است. همان گونه که امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: 📜 «الْإِمَامُ دَلِيلٌ لِلْقَاصِدِينَ وَمَنَارٌ لِلْمُهْتَدِينَ وَسَبِيلُ السَّالِكِينَ وَشَمْسٌ مُشْرِقَةٌ فِي قُلُوبِ الْعَارِفِينَ؛ ‏ 🌿 امام راهنمای قاصدان و روشنی‌بخش هدایت‌جویان و راهِ راهپیمایان و خورشید درخشان در قلب‌های عارفان است» (‏📚 مشارق أنوار الیقین، ص ۱۷۷ و به نقل از آن در بحار الأنوار، ج ‏۲۵، ص ۱۷۰). 🔹اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🕋 تمامیّت حج1️⃣ 📃 فریضۀ مقدّسۀ حج مثل دیگر احکام شرعیّه قِشر و لُبّ دارد: «وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَا
🕋 تمامیّت حج2️⃣ 🌅 مؤمنین در ماه مبارک رمضان به‌حسب زمان و در مناسک حج به‌حسب مکان، ضیوف الرحمن می‌شوند و در واقع خدای سبحان میزبان و ایشان میهمانان عزیزشده خواهند بود. ❇️ در قبالش فقط یک مورد است که خدای منّان، میهمان و مؤمنین میزبان حق‌تعالی می‌شوند و آنْ فوق زمان و مکان و هنگامۀ دل‌شکستگی است: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ؛ من نزد دل‌های شکسته هستم» (مُنية المُريد، ص ۱۲۳). ✅ و این حقیقتْ رهاورد و نتیجۀ این دو میهمانی است. 🔖 ناگفته نماند که دل‌شکسته وقتی منزلِ نزولِ اِجلالِ حق‌تعالی شد، بی‌تردید تجلیگاه ساحت قدس ولایت می‌شود، چرا که فرمودند: «الْقَلْبُ حَرَمُ اللهِ فَلَا تُسْكِنْ حَرَمَ اللهِ غَيْرَ اللهِ؛ قلب حرم خداست، پس در حرم خدا غیر خدا را ساکن نکن» (جامع الأخبار، ص ۱۸۵) 🔸 و نیز: «قُبورُنا قُلُوبُ شِیعَتِنا؛ قبور ما در قلب‌های شیعیان ماست» ،‌ 📃 «وَفِي قُلُوبِ مَنْ وَالاهُ قَبْرُهُ؛ قبر او در قلب‌های دوستداران اوست» (زاد المعاد، ص ۵۱۱). 🔹اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
31.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖤 آزمون شیعه 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓شهادت امام جواد علیه‌السلام/۱۴۰۱ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
41.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 رکنُ التّوحید 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓شهادت امام جواد علیه‌السلام/۱۴۰۱ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🕋 تمامیّت حج2️⃣ 🌅 مؤمنین در ماه مبارک رمضان به‌حسب زمان و در مناسک حج به‌حسب مکان، ضیوف الرحمن می‌ش
🕋 تمامیّت حج3⃣ 🔰 خدای سبحان را دو ضیافت است: یکی ضیافت عمومی که مقیّد به زمان است و ماه مبارک باشد، و دیگری ضیافت خصوصی که مقیّد به مکان است و مناسک حج باشد که آن مهمانی عامْ سالی یک ماه روزه‌اش واجب است و این مهمانی خاصْ تمام عمر فقط یک‌مرتبه وجوب می‌یابد. ✅ خدای متعال ضیافت عمومی را مقدمه می‌سازد از برای ضیافت خصوصی، و مهم اینکه تمامیت ضیافت خصوصی در حج بیت‌الله الحرام همانا پیوند و لقا به ملکوت امام معصوم علیه‌السلام است. 📜«تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَامِ؛ تمامیّت حجّ دیدار امام علیه‌السلام است» (الكافی، ج ‏۴، ص ۵۴۹). 🔖پس دریاب اتصال و ارتباط با ولیّ‌الله الأعظم، غایةُ الغایات این دو ضیافت است. 🔹اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
هدایت شده از فقه ولایت
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🌼✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 🌼✨🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🌼✨🌼 🌼 📜 لوْ لَا أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى خَلَقَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ لِفَاطِمَةَ مَا كَانَ لَهَا كُفْوٌ عَلَى ظَهْرِ الْأَرْضِ مِنْ آدَمَ وَمَنْ دُونَهُ؛ ✅ اگر خداى تبارک و تعالى اميرالمؤمنين عليه‌السلام را براى فاطمه علیهاالسلام نمىآفريد، در روى زمين، از آدم گرفته تا هر بشرى بعد از او، همتایی برای فاطمه علیهاالسلام وجود نداشت (الكافي: ج۱، ص ۴۶۱). 🗓 در تاریخ عقد ازدواج نورَین نَیّرَین مولا امیرالمومنین و صدّیقۀ کبری علیهماالسلام اختلافات کثیری وجود دارد و قریب به 15 قول در آن مطرح است. 3️⃣ مبدأ این اختلافات آن است که این تزویج نورانی در سه مرحله واقع شده است: ابتداء عقد آسمانی و ملکوتی در ماه مبارک رمضان، (کشف الغُمّة: ج۱، ص۳۶۴). سپس عقد زمینی و مُلکی که ۴۰ روز پس از عقد آسمانی بوده است، (مناقب ابن شهرآشوب: ج۳، ص۳۴۹) و در نهایت ازدواج. 📌به هر حال، از میان این اقوال، اوّل ذی‌الحجّه و ششم آن مشهورتر است و به دلیل فقدان دلیل ترجیح، هیچ یک از این دو تاریخ بر دیگری ترجیحی ندارد. 📚 منابع: 1️⃣ (شیخ‌كلينىّ). ۸جلد، چاپ چهارم، تهران: دارالكتب الإسلاميّة، ۱۴۰۷ق. 2️⃣ الغُمَّة (إربلی). ۲جلد، تبريز: بنی‌هاشم، ۱۳۸۱ق. 3️⃣ آل أبي‌طالب (ابن شهر آشوب). ۴جلد، قم: علّامه، ۱۳۹۷ق. #️⃣ ♦️ما را در اینستاگرام دنبال کنید... 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 🌿 عظمت محبت سیدالشهدا علیه‌السلام در بیان مرحوم آیت‌الله ضیاءآبادی رحمه‌الله #️⃣    📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد 💬 امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمودند: 📜 وَلَوْ خَلَتِ الْأَرْضُ سَاعَةً وَاحِدَةً مِنْ حُجَّةٍ لِلهِ لَسَاخَتْ بِأَهْلِهَا وَلَكِنَّ الْحُجَّةَ يَعْرِفُ النَّاسَ وَلَا يَعْرِفُونَهُ كَمَا كَانَ يُوسُفُ يَعْرِفُ النَّاسَ‏ وَهُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ‏ ثُمَّ تَلَا يا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ ما يَأْتِيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ‏؛ 🌍 اگر زمين يک ساعت از حجّت خدا خالى بماند اهل خود را فرومی‌برد، ولى آن حجّت خدا مردم را مى‏شناسد و مردم او را نمى‏شناسند همان‌طور كه يوسف علیه‌السلام مردم را مى‏شناخت ولى آنان او را نمى‏شناختند سپس اين آيه را تلاوت فرمود: يا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ ما يَأْتِيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ‏، چه حسرتى بندگان را كه هيچ فرستاده براى آنان نيامد مگر آنكه او را مسخره می‌کردند. 📚الغيبة نعمانی، ص ۱۴۱ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🕋 تمامیّت حج3⃣ 🔰 خدای سبحان را دو ضیافت است: یکی ضیافت عمومی که مقیّد به زمان است و ماه مبارک باشد،
🕋 تمامیّت حج4⃣ 🔰 عنوان تمام الحجّ را در تفقّه این روایت شریفه بنگرید: 💬 «اسماعیل بن مهران» می‌گوید امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «إِذَا حَجَّ أَحَدُكُمْ فَلْيَخْتِمْ حَجَّهُ بِزِيَارَتِنَا لِأَنَّ ذَلِكَ مِنْ تَمَامِ الْحَجِّ؛ هر گاه یکی از شما به حجّ رفت، پس آن را به زیارت ما به پایان رساند، چرا که آن زیارت، تمامیّت حجّ است» (عيون أخبار الرضا علیه‌السلام، ج ‏۲، ص ۲۶۲). 📝 حجّ با این عظمت و شکوه که طبق روایات اگر کسی تا دم مرگ آن را بی‌عذر به تأخیر اندازد، حق‌تعالی او را در روز قیامت یهودی یا نصرانی محشور می‌نماید، باید ختم به زیارت ائمّۀ هدی علیهم‌السلام شود. مهم اینکه این حکم مُعلّل گردیده؛ یعنی چرا که تمامیت حج قائم به این زیارت است. 🔖 یعنی حجِ به این عظمت در حدّ مقتضی است؛ تحقق و فعلیت این اقتضا همانا به زیارت و ولایت است و این جزءِ اخیر از علت تامّه است که حج حُجّاج منشأ اثر و مُثمر ثمر می‌گردد. 🔹اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🎊 ششم ذی‌الحجه، سالروز ازدواج آسمانی مولا امیرالمومنین و صدیقه کبری علیهماالسلام مبارک باد. 💫 تزویج سماوی 🔸خبر از شوق به افلاک سراسیمه رسید 🔹تا که این نیمۀ توحید به آن نیمه رسید 🔸علی و فاطمه در سایۀ هم، فکر کنید 🔹شانه در شانه دو تا کعبۀ یک‌دست سفید 💬 پیامبر خاتم صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: «إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ أَتَزَوَّجُ فِيكُمْ وَأُزَوِّجُكُمْ إِلَّا فَاطِمَةَ فَإِنَّ تَزْوِيجَهَا نَزَلَ مِنَ السَّمَاءِ؛ همانا من بشری مثل شما هستم که در میانتان ازدواج می‌کنم و شما را به ازدواج یکدیگر درمی‌آورم، مگر فاطمه علیهاالسلام که ازدواج او از آسمان نازل شد» (الكافی، ج ‏، ص ۵۶۸). 🔍 درایت این بیان نورانی این است که اختیاردار مطلقِ حضرت زهرا علیهاالسلام، فقط ذات باری‌تعالی است، چه حضرتش مملوکۀ الهی است. 🔖 و پیامبر با آن عظمت نه با اعتبار عنوان شخصیّۀ اُبوت احمدیّه صلّی‌الله‌علیه‌وآله و نه با لحاظ عنوان حقوقیّۀ نبوت مصطفویّه صلّی‌الله‌علیه‌وآله که فرمود: «النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ؛ پيامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر و نزدیک‌تر است‏» (احزاب/ ۶) 💍دخالت در امر تزویج این بانوی لاهوتی نشان ندارد، چرا که او فاطمۀ خداست و بس، 🌿 و تمام امور اعتباری و حقیقی ایشان با ذات حیّ قیّوم است و پیامبر خاتم صلّی‌الله‌علیه‌وآله مباشر در تجلّی فعل حقّ‌ در مَجلایِ امکانیّه باشد. ❇️ باری بعد از خواستگاری اَشراف، از حضرت صدیقه علیهاالسلام خطاب آسمانی آمد که: «زَوِّجِ النُّورَ مِنَ النُّورِ» (بحار الأنوار، ج ‏۴۳، ص ۱۰۹)، 🌘 یعنی کسانی که در ظلمات متراکم عالَم طبیعت منغمرند، لایق قرین بودن با نوریۀ سماویه نباشند. نور را باید نور تزویج کند. ✅ مهم اینکه از جمله جهات کفائت نورَین نیّرَین رکن الأولیاء و سیدة النساء اینکه جنبۀ مُلکی و ناسوتیِ‌ هر دو در حِجر و دامان نبوت عظمی تربیت یافت، همان حِجری که زهرا علیهاالسلام را تربیت مُلکی داد در همان دامان نیز علیّ مرتضی علیه‌السلام باید پرورش یابد تا اصل کفائت به این اعتبار نیز محقق شود، 📃 چنان‌که فرمود: «وَضَعَنِي فِي حِجْرِهِ وَأَنَا وَلِيدٌ يَضُمُّنِي إِلَى صَدْرِهِ وَيَكْنُفُنِي فِي فِرَاشِهِ وَيُمِسُّنِي جَسَدَهُ وَيُشِمُّنِي عَرْفَهُ وَكَانَ يَمْضَغُ الشَّيْ‏ءَ ثُمَّ يُلْقِمُنِيهِ؛ ☘️من خردسال بودم كه مرا در كنار خود می‌نشاند و بر سينهٔ خود می‌چسباند و در بستر خود می‌خوابانید و تن من به تن او می‌سایید و بوى خوش خود را به مشام من می‌رسانید. گاه چيزى را می‌جوید و در دهان من می‌نهاد» (نهج البلاغة (صبحی صالح)، ص ۳۰۰) ▫️استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 📝 دفتر نکات، ج ۲، نکتۀ ۲۴۵ (مخطوط) #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🏴 مردۀ حقیقی 💬 بُرید عِجْلی گوید: 📜 سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ: «أَ وَمَنْ كَانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ». قَالَ: الْمَيِّتُ الَّذِي لَا يَعْرِفُ هَذَا الشَّأْنَ يَعْنِي هَذَا الْأَمْرَ. «وَجَعَلْنَا لَهُ نُوراً» إِمَاماً يَأْتَمُّ بِهِ يَعْنِي عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ. قُلْتُ: فَقَوْلُهُ: «كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا» فَقَالَ بِيَدِهِ هَكَذَا: هَذَا الْخَلْقُ الَّذِي لَا يَعْرِفُونَ شَيْئاً؛ 📃 از امام باقر علیه‌السلام در مورد آیۀ ۱۲۲ سورۀ «اَنعام» پرسیدم: «آیا کسی که مرده بود و ما او را زنده کردیم، و برای وی نوری قرار دادیم تا در پرتو آن در میان مردم حرکت کند». فرمود: «مرده، کسی است که این شأن، یعنی این امر (امامت) را نمی‌شناسد. (اینکه خداوند فرموده): «برای او نوری قرار دادیم»؛ (یعنی) امامی قرار دادیم تا پیرو او باشد؛ یعنی علی بن ابی‌طالب علیهماالسلام». ☑️ گفتم: پس کلام خداوند: «مانند کسی است که در تاریکی‌ها است و از آن بیرون‌شدنی نیست؟!» حضرت با دستش اشاره فرمود: «این خلقی که چیزی را نمی‌شناسند». (معرفت به مسئله امامت ندارند). 📚تفسير العياشی، ج ‏۱، ص ۳۷۶ 🔖 بیان استاد: 🌿 نور ولایت،‌ عامل حیات مؤمنین در تمام شئون فردی و اجتماعی است و عظمت این نور را باید در کریمۀ «آیۀ نور» که در واقع تمثیل منظومۀ‌ نوری است ملاحظه نمود. 🌖 قهراً خارج از این مقام ظلمات متراکم است که خدا سبحان بعد از کریمۀ نور مراتب آن را اشاره می‌فرمایند. بی‌معرفتی به مسئلهٔ امامتِ ائمۀ نور علیهم‌السلام، ظلماتی است که با وجود آن هیچ‌چیز را نتوان شناخت. 🖋استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🕋 تمامیّت حج5️⃣ 📃 طبق نصوص: «ابْدَءُوا بِمَكَّةَ وَاخْتِمُوا بِنَا؛ اعمال حج را از مکه شروع و به زیارت ما پایان دهید» (الكافي، ج ‏۴، ص ۵۵۰) و این مطلب همانا مُثبِت عنوان تمامیّت حج است. 🔖 اشاره به همین مقام است که امام باقر علیه‌السلام فرمودند: «إِنَّمَا أُمِرَ النَّاسُ أَنْ يَأْتُوا هَذِهِ الْأَحْجَارَ فَيَطُوفُوا بِهَا ثُمَّ يَأْتُونَا فَيُخْبِرُونَا بِوَلَايَتِهِمْ وَيَعْرِضُوا عَلَيْنَا نَصْرَهُمْ؛ مردم مأمور شده‌اند كه دور اين سنگ‌ها طواف كنند و آنگاه نزد ما بيايند و پايداری خود را نسبت به اطاعت و رهبری ما اعلام و امكانات و قدرتشان را برای ياری اهداف ما عرضه كنند» (الکافی، ج ‏۴، ص ۵۴۹). 📋 و نیز از همان امام هُمام آمده است: «نَظَرَ إِلَى النَّاسِ يَطُوفُونَ حَوْلَ الْكَعْبَةِ فَقَالَ هَكَذَا كَانُوا يَطُوفُونَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ إِنَّمَا أُمِرُوا أَنْ يَطُوفُوا بِهَا ثُمَّ يَنْفِرُوا إِلَيْنَا فَيُعْلِمُونَا وَلَايَتَهُمْ وَمَوَدَّتَهُمْ وَيَعْرِضُوا عَلَيْنَا نُصْرَتَهُمْ ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآيَةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ؛ ❇️ نگاهى به مردم كرد كه دور كعبه طواف مى‏كردند، فرمود: در زمان جاهليت هم به همين وضع طواف مى‏كردند. همانا مردم دستور دارند كه بدان طواف كنند و سپس نزد ما كوچ نموده و ولايت و دوستى خود را به ما اعلام كنند و يارى خود را در اختيار ما گذارند، سپس اين آيه را خواند (ابراهيم/ ۳۶): و دل‌هاى مردم را هواه خواه آنان بگردان» (الكافي، ج ‏۱، ص ۳۹۲). 🔸و این معنا نیز در کریمۀ: «وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ؛ و در ميان مردم براى حج بانگ برآور» (حج/ ۲۷) دیده می‌شود. ✅ به این تقریر که می‌فرماید مردم را به آواز مناسک حج اعلام کن تا به‌سوی تو جمع شوند. با اینکه دعوت به‌منظور انجام مناسک حج است؛ اما انجام این مراسم به محوریت دعوت به‌سوی حضرت ابراهیم علیه‌السلام است، چرا که ندای حجّ از برای پیوندخوردن و متصل‌شدن به ولیّ زمان و حجت وقت و امام هر عصر است. 🔹اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
هدایت شده از Mahdi
🤲صعود دعا 🌌 در شب قدر، قرآن کریم نازل می‌شود و طبق قاعده این نزول، صعودی لازم دارد که صعود آن، دعا باشد، 📿 لذا اهل معرفت دعا را قرآن صاعد می‌دانند. از این روی می‌توان گفت روز عرفه، روز صعود دعا و قرآن صاعد است. 🖊استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔰قیامت توحیدی 📝 اهل معرفت را نظر این است دعای عرفۀ سیدالشهدا علیه‌السلام گردافشانی توحیدی بر درخت خشکیده و تکیدۀ فطرت انسانی است. 🌌 حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام با القای این دعای عرشی در ظرف ضیق دنیا، قیامت توحیدی بپا کرده است. 🖊استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🗓نهم ذی الحجه سالروز شهادت غریبانۀ سفیر الحسین حضرت مسلم بن عقیل علیهماالسلام تسلیت باد. 💬 مولا علی علیه‌السلام به رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله عرض کردند: 📜 يَا رَسُولَ اللهِ إِنَّكَ لَتُحِبُّ عَقِيلًا قَالَ إِي وَاللهِ إِنِّي لَأُحِبُّهُ حُبَّيْنِ حُبّاً لَهُ وَحُبّاً لِحُبِّ أَبِي طَالِبٍ لَهُ وَإِنَّ وَلَدَهُ لَمَقْتُولٌ فِي مَحَبَّةِ وَلَدِكَ فَتَدْمَعُ عَلَيْهِ عُيُونُ الْمُؤْمِنِينَ وَتُصَلِّي عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ ثُمَّ بَكَى رَسُولُ اللهِ حَتَّى جَرَتْ دُمُوعُهُ عَلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ إِلَى اللهِ أَشْكُو مَا تَلْقَى عِتْرَتِي مِنْ بَعْدِي‏؛ ☑️ ای رسول خدا! آیا عقیل را دوست می‌داری؟ پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: قسم به خدا! من او را به‌خاطر خودش و ابوطالب علیهماالسلام دوست می‌دارم و همانا فرزندش در محبت فرزندت کشته می‌شود و چشم‌های مؤمنین از قتل او نمناک می‌گردد و فرشتگان مقرب خداوند به او درود (صلوات) می‌فرستند. 😭 سپس پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله شروع به گریه کردند تا اینکه اشک‌ها به سینه‌شان رسید سپس فرمودند: به آنچه با عترتم بعد از من می‌شود به خدا شکایت می‌برم. 📚الأمالی (صدوق)، ص ۱۲۹ #️⃣ b2n.ir/e35268 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🌿 عید دل‌بریدن 📝 از منظر اَعلای منظومۀ معرفتی، عید قربان همانا عید دل‌بریدن از غیر حضرت دوست است؛ بریدن از اشتغالات نفسانیِ غیر الهی که ما را به خودیت منفی ظلمانی خویش مشغول کرده است. 🔖 شایان‌ذکر است که این دل‌بریدن به معنای بی‌مهری به خویشتن خویش و موجودات دیگر نیست، بلکه به این مفهوم است که از کثرات خلقیّه که همان آیات و تجلیّات سبحانی باشند، نگاه استقلالی را برداریم و جز محبتِ آیتی و نظرِ مظهری به آنان نداشته باشیم، که این نظر صائبْ بنفسه موجب تقرب و تعالی است. 🔍 و مهم اینکه یکّه‌تاز میدان بریدن و انقطاع از ما‌سوی‌الله، فقط وجود ذی‌جود سیدالشهداء علیه‌السلام است که عید قربانش را در روز عاشورا و در منای کربلا گرفت و بلندترین و محیّرالعقول‌ترین طلوع شمس عشق در سپهر تاریخ را رقم زد. ✅ به امید روزی که بتوانیم نفس امّارۀ خود را برای حضرت دوست -که هر چه هست اوست- قربانی کنیم و به فلاح اَعظم و فوز عظیم نائل آییم. 🔹 منصب و شوکت و دولت به شهان ارزانی 🔸 از عناوین جهان مرثیه خوان ما را بس 🤲 بحق الحقّ والولیّ المطلق 🖋 سید ابراهیم موسوی 🗓 عید قربان ۱۴۰۲ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🕋 تمامیّت حج5️⃣ 📃 طبق نصوص: «ابْدَءُوا بِمَكَّةَ وَاخْتِمُوا بِنَا؛ اعمال حج را از مکه شروع و به زی
🕋 تمامیّت حج6⃣ 🔰 ظرفیت کعبۀ معظّمه در گسترش توحید بی‌نهایت است، چه حقیقت کعبه همانا وسعت وجودی غیب انسان کامل است. ✅ به بیان دیگر تمام این تشریفات و عظمت از برای کعبۀ مکرّمه به جهت آن انسان کاملی است که کنار آن مبعوث شد: «خاتم الأنبیاء» صلّی‌الله‌علیه‌وآله و در جوفش به دنیا آمد: «رکن الأولیاء» علیه‌السلام و در نهایت در کنارش در آینده ظاهر خواهد شد: «خاتم الأوصیاء» عجّل‌الله‌فرجه. 🪐 طبق قواعد «حکمت متعالیه» در اجزاء قوس صعود وجود، هر جزءِ مقدم، مقدمۀ جزء مؤخر است و هر مؤخری ثمرۀ جزء مقدم است. 🔍 بر این ‌اساس، علت غائیه در وجود عینیِ مؤخر است، ولی در مقام تصورِ ذهنیّه تقدم دارد؛ چه غایت به وجود علمی، مبدأ فاعلیّتِ فاعل است. در نتیجه انسان کامل محمدی صلّی‌الله‌علیه‌وآله ثمرۀ شجرۀ انسانیّه و علت غائی کونیّه است. 🔹اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💬 امام صادق علیه‌السلام در مورد ثواب نماز در زیر قبۀ مبارک سیدالشهداء علیه‌السلام می‌فرمایند: 📜ثُمَّ تَمْضِي إِلَى صَلَاتِكَ وَلَكَ بِكُلِّ رَكْعَةٍ رَكَعْتَهَا عِنْدَهُ كَثَوَابِ مَنْ حَجَّ وَاعْتَمَرَ أَلْفَ مَرَّةٍ وَأَعْتَقَ أَلْفَ رَقَبَةٍ وَكَأَنَّمَا وَقَفَ فِي سَبِيلِ اللهِ أَلْفَ مَرَّةٍ مَعَ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ؛ 📿 سپس به نماز بايست، چه آنكه هر ركعتى از نماز نزد قبر آن حضرت ثواب هزار حجّ و عمره و هزار بنده‌اى كه آزاد نموده باشند را دارد و گويا نمازگزار هزار مرتبه با پيامبر مرسل در راه خدا جهاد كرده است. 📚كامل الزيارات، ص۲۰۷ #️⃣    📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد 💬 حضرت ولی‌عصرعجّل‌الله‌فرجه فرمودند: 📜 يا مَنْ إِذَا تَضايَقَتِ الْأُمُورِ فَتَحَ لَنَا بَاباً لَمْ تَذْهَبُ إِلَيْهِ الْأَوْهَامُ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَافْتَحْ لِاُمورِيَ المُتَضَايِقَةِ بَاباً لَمْ يَذْهَبْ إِلَيْهِ وَهْمٌ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. 🤲 اى كه چون كارها به تنگنا مى‌‏افتد، درى به روى ما مى‌‏گشايى كه به خيال كسى هم نرسيده است! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و براى كارهاى به تنگنا افتاده‌ام، درى بگشاى كه به خيال كسى هم نرسيده است. اى مهربان‌ترین مهربانان. 📚 قصص الأنبياء عليهم‌السلام (راوندی)، ص ۳۶۵ 🔖 بیان استاد: 🤲 این دعا که از محضر حضرت بقیة الله الاعظم عجّل‌الله‌فرجه وارد شده است، خواندن آن از برای فتح امور معنوی و گشایش امور صعبۀ دنیوی، بعد از هر نماز از طرف بزرگانی مثل سید مرتضی کشمیری رحمه‌الله توصیه شده است. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🕋 تمامیّت حج7️⃣ 📖 به‌مقتضای کریمۀ: «جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَاماً لِلنَّاسِ؛ خداوند زيارت‏ كعبۀ بیت‌الحرام را وسيلۀ به‌پاداشتن مصالح‏ مردم قرار داد» (مائده/ ۹۷) 🔖 خدای سبحان به‌ حسب نظام تکوین، این خانۀ شریف را قوام کار مردم قرار داده است، لذا به‌ حسب نظام تشریع، کعبۀ‌ مکرمه و قبله هر لحظه از برای انسانِ مُسلم حُکم دارد. هر چند این کریمۀ مبارکه داعی جملۀ خبریّه است؛ اما جملهٔ انشائیه از آن القاء می‌شود و باطن این توجه مُستمر بر قبله و کعبه همانا ربط وجودی با ولایت است که فرمودند: «لَوْ لَا مَا فِي الْأَرْضِ مِنَّا لَسَاخَتِ الْأَرْضُ بِأَهْلِهَا؛ اگر ما اهل‌بیت علیهم‌السلام در زمین نبودیم، زمین اهلش را فرو می‌برد» (الإحتجاج، ج ‏۲، ص ۳۱۷). 📜 و نیز فرمودند: «أَنَّ النَّظَرَ إِلَى الْكَعْبَةِ عِبَادَةٌ وَالنَّظَرَ إِلَى الْوَالِدَيْنِ عِبَادَةٌ وَالنَّظَرَ فِي الْمُصْحَفِ مِنْ غَيْرِ قِرَاءَةٍ عِبَادَةٌ وَالنَّظَرَ إِلَى وَجْهِ الْعَالِمِ عِبَادَةٌ وَالنَّظَرَ إِلَى آلِ مُحَمَّدٍ عِبَادَةٌ؛ ✅ همانا نگاه‌کردن به سمت کعبه عبادت است و نگاه به سمت پدر و مادر عبادت است و نگاه به قرآن کریم بدون خواندن عبادت است و نگاه به‌ صورت عالِم عبادت است و نگاه‌کردن به آل محمّد صلّی‌الله‌علیه‌وآله عبادت است» (من لا يحضره الفقيه، ج ‏۲، ص ۲۰۵). 🔍 عنایت شود که این‌ها پنج مورد نیست؛ بلکه یک حقیقت واحده است که در پنج جلوه و مرتبه تجلی‌یافته که از کعبه شروع و به ائمّه علیهم‌السلام ختم می‌شود، چرا که ولیّ‌الله‌الأعظم روح حج است و در واقع در این سفر ملکوتی، حاجی می‌رود تا بر تن اعمال خود نفخ روح ولایت کند. 🔹اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat