📣 #منوی_دسترسی
مخاطبین گرامی رسانه فکرت میتوانید برای دسترسی آسان به مجموعه یادداشتهای پرونده «#حافظه_تاریخی» از منوی دسترسی زیر استفاده نمایید:
✅ظرفیتسنجی حافظه تاریخی برای کنشگری سیاسی - اجتماعی در عصر پسا حقیقت
✍️هادی ایزدیتبار؛ دانشجوی ارشد فلسفۀ دین دانشگاه تهران
🖇مطالعه مطلب در کانال
🖇مطالعه مطلب در سایت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ حافظه و هویت ملی
✍️محمدمهدی فرزبد؛ دکتری جامعهشناسی دانشگاه مازندران
🖇مطالعه مطلب در کانال
🖇مطالعه مطلب در سایت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ حافظه تاریخی و مسأله تکرار
✍️محسن ابراهیمی؛ دکترای فلسفه دانشگاه اصفهان
🖇مطالعه مطلب در کانال
🖇مطالعه مطلب در سایت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ ماهیت و جایگاه حافظه تاریخی جمعی
✍️آفرین قائمی، استاد حوزه و دانشگاه
🖇مطالعه مطلب در کانال
🖇مطالعه مطلب در سایت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ حافظه جمعی به مثابه پارادایم افول یا ترقی ملتها
✍🏻 امیرحسین طالبیان، دانشجوی دکتری علوم انسانی
🖇مطالعه مطلب در کانال
🖇مطالعه مطلب در سایت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ تشریح مکانیسم تأثّر یا تأثیر بر حافظه تاریخی جمعی
✍🏻 آفرین قائمی، استاد حوزه و دانشگاه
🖇مطالعه مطلب در کانال
🖇مطالعه مطلب در سایت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ سازوكارهای اجتماعی خاطره و فراموشی تاریخی
✍🏻 دکتر ناصر فکوهی، استاد دانشگاه تهران
🖇مطالعه مطلب در کانال
🖇مطالعه مطلب در سایت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ آینه کهن هویت و حافظه جمعی
✍🏻 مهرداد نورایی؛ دانشیار پژوهشکده مطالعات اجتماعی
🖇مطالعه مطلب در کانال
🖇مطالعه مطلب در سایت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ تأثیرات حافظه تاریخی جمعی بر تحولات ایران
✍🏻 آفرین قائمی، استاد حوزه و دانشگاه
🖇مطالعه مطلب در کانال
🖇مطالعه مطلب در سایت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ نقش شبکههای اجتماعی در حافظه تاریخی جامعه
✍🏻 آفرین قائمی، استاد حوزه و دانشگاه
🖇مطالعه مطلب در کانال
🖇مطالعه مطلب در سایت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📩 نظرات و پیشنهادات خود را از طریق (@rasoul1414) با ما در میان بگذارید...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#کتاب_خوانی | #اربعین
☑️ رویکردهای جامعهشناختی اربعین
✍️حجتالاسلام شمسالله مریجی
🔰برگرفته از کتاب تحلیل جامعهشناختی اربعین
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#کتاب_خوانی | #اربعین ☑️ رویکردهای جامعهشناختی اربعین ✍️حجتالاسلام شمسالله مریجی 🔰برگرفته از ک
در اینکه آیا #اربعین حسینی را بهعنوان یک واقعهای تاریخی و اینکه آیا اساساً تاریخ را با رویکردی جامعهشناختی میتوان بررسی کرد یا نه چهار دیدگاه وجود دارد:
1️⃣دیدگاه نخست بر نبود ارتباط میان دو علم تاریخ و جامعه شناسی تأکید میورزد و معتقد است اینکه در گذشته چه وقایعی اتفاق افتاده و چه شخصیتهایی بودهاند، ارتباطی به حال ندارد و با منفک دانستن تاریخ از جامعهای که در آن زیست میشود، بهنوعی امتداد اجتماعی را منکر میشود و در نتیجه تحلیل حوادث امروز با نگاه به گذشته را نمیپذیرد.
2️⃣دیدگاه دوم نهتنها به رابطه میان تاریخ و جامعه شناسی اذعان دارد، بلکه پا را از آن فراتر گذاشته تاریخ را پدر علم جامعه شناسی و ابزار #شناخت جوامع بشری میداند و بدون وجود آن جامعه شناسی را ناقص میشمارد؛ بنابراین برای تجزیه و تحلیل رفتار حال جوامع باید تاریخ و گذشته آنها تبیین شود؛ در غیر این صورت جامعه شناسی بدون ابزار خواهد بود.
3️⃣ دیدگاه سوم #جامعه_شناسی را بر تاریخ و سایر #علوم_انسانی مقدم دانسته و معتقد است علوم دیگر تابع جامعه شناسی هستند؛ به این معنا که اگر جامعه شناسی نباشد تحلیل و تبیین در سایر علوم مختل خواهد شد؛ یعنی علم جامعه شناسی به دادههای تاریخی ساختار میدهد و آن را نظاممند و زمینه بهرهگیری از آن را مهیا میکند.
4️⃣دیدگاه چهارمی نیز مطرح است که بر ارتباط #تاریخ و جامعه شناسی تأکید میورزد. در این دیدگاه بین #علم جامعه شناسی و علم تاریخ رابطه دوسویه برقرار میشود و بهجای تأکید بر تباین و تضاد یا رابطه یک سویه نوعی هم افزایی و هم پوشانی حاکم است اینکه تاریخ را بخوانیم بازسازی بازخوانی و تحلیل داشتهباشیم، تا حال و آینده را بسازیم؛ همان گونه که آیت الله #جوادیآملی تاریخ را در صورتی مفید شمردهاند که #امتداد_اجتماعی و تحلیل رفتار جوامع را بهدنبال داشتهباشد. با همین نگاه، امروزه بحث امتداد اجتماعی در فقه نیز مطرح میشود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#گفتگو | #اربعین ▫️فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی برگزار میکند: 🔶 اربعین؛ جامعه نابازار، انسان یاریگ
#گفتگو | #اربعین
▪️اربعین و سه گانه؛ جامعه نابازار، انسان یاریگر، اقتصاد تبرعی
👤محمدامین رضایی، طلبه درس خارج و دانشجوی سیاستگذاری
📥 (اینجــا بشنویــد)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#گفتگو | #اربعین ▪️اربعین و سه گانه؛ جامعه نابازار، انسان یاریگر، اقتصاد تبرعی 👤محمدامین رضایی، طل
اربعین.mp3
29.16M
#گفتگو | #اربعین
▪️اربعین و سه گانه؛ جامعه نابازار، انسان یاریگر، اقتصاد تبرعی
👤محمدامین رضایی، طلبه درس خارج و دانشجوی سیاستگذاری
اربعین جامعه نابازار
دو نوع ارزش در ادبیات اقتصادسیاسی (مارکس،ریکاردو)
انسان یاریگر یا سوداگر؟
سیر شکل گیری انسان سوادگر
انسان اربعینی، انسان یاریگر
اربعین و اقتصادتبرعی (رایگان)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
مجموعه رسانهای فکرت با همکاری مدرسه استاد فرجنژاد برگزار میکند: 📌پنل تخصصی محور #استعمار_علم در
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ ا #گفتگو
☑️ درهمتنیدگی علم و استعمار در جهان معاصر
👤دکتر محمد محمدینیا، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔻استعمار در طول تاریخ بر اساس ایدهای مبتنی بر علم شکل گرفته است. علم در معنای جدید یعنی ایجاد طبیعت آنگونه که میخواهید. بهعبارت دیگر معنی جدید علم عبارت است از انسانیکردن طبیعت، که این ایده پیوند و رابطه محکمی با استعمار دارد و مقوم آن است.
فایل کامل این گفتوگو را در «آپارات فکرت» تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🔈 #پادکست | #کودتای_۲۸_مرداد ☑️ چرایی،چگونگی و نتایج کودتای ۲۸ مرداد ▫️انگلیس چه تدارکاتی برای حذف
🔈 #پادکست | #کودتای_28_مرداد
☑️ چرایی،چگونگی و نتایج کودتای 28 مرداد
▫️همکاری داخلیها با خارجیها در ایجاد کودتا
▫️چرا آمریکا و انگلیس با مصدق موافق نبودند و او را یک تهدید میدانستند؟
▫️گزینههای مناسب برای کودتای 28 مرداد چه کسانی بودند؟
▫️نقش لویی هندرسون در کوتاد چه بود؟
مجموعه رسانهای فکرت
قسمت سوم
📥 (اینجــا بشنویــد)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
🔈 #پادکست | #کودتای_28_مرداد ☑️ چرایی،چگونگی و نتایج کودتای 28 مرداد ▫️همکاری داخلیها با خارجیها
podcast3.mp3
2.56M
🔈 #پادکست | #کودتای_28_مرداد
☑️ چرایی،چگونگی و نتایج کودتای 28 مرداد
▫️همکاری داخلیها با خارجیها در ایجاد کودتا
▫️چرا آمریکا و انگلیس با مصدق موافق نبودند و او را یک تهدید میدانستند؟
▫️گزینههای مناسب برای کودتای 28 مرداد چه کسانی بودند؟
▫️نقش لویی هندرسون در کودتا چه بود؟
مجموعه رسانهای فکرت
قسمت سوم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
مجموعه رسانهای فکرت با همکاری کمیته شعر بانوان ستاد اربعین و رسانه رحیل برگزار میکند: 🔶 با موضوع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فکرت
#گفتوگو | #اربعین ☑️ میل جهـانی به مناسـک دینی ▪️کارکرد ایجابی مناسک منوط به حفظ پیوند با امر قدسی
▪️میتوانیم بگوییم در نگاه دینی بهمناسک و نگاه جامعهشناختی و مردمشناختی به مناسک در هر دو ویژگیهای مشترکی دیده میشود که از جمله آن#فضیلتسازی است.
▪️آنچه خیلی مهم است این است که در هر دو نگاه دروندینی و بروندینی، معطوف بودن مناسک به یک مرجع بالا و کوشش برای ارتقا دادن خود با حقیقتی بالا وجود دارد. چه در نگاه #جامعهشناختی و مردمشناختی و چه در نگاه دینی اصولا مناسک اگر رشددهنده فضائل و تعالیبخش و سازنده انسان نباشد، نمیتوان به آن امر، مناسک گفت. با این توضیحات در پاسخ به پرسش شما میتوان گفت رشد فضیلت اخلاقی یکی از خروجیهای مورد انتظار ما از مناسک است.
▪️کارکرد ایجابی #مناسک منوط به حفظ پیوند آن با آن #امر_قدسی و متعالی و زنده نگاه داشتن محتوا و انگیزه اصلی است که آن مناسک را ایجاد کرده است و هر وقت این پیوند ضعیف یا گسسته شود، مناسک کارکرد خود را از دست خواهد داد و حتی ممکن است به اصطلاح کارکردهای آن تبدیل به کژکارکرد شود.
▪️به تعبیر معروف #فوکو که #انقلاب ایران را دمیدن روح در جهان بیروح میدانست، ایرانیان پیشتاز بازگشت به #دین بودهاند ولی بازگشت به دین و آشکار ساختن تمایل به دین، در همه جای جهان از جمله در ایران به چشم میخورد.
➕متن کامل را «اینجا» مطالعه کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🔈 #پادکست | #کودتای_28_مرداد ☑️ چرایی،چگونگی و نتایج کودتای 28 مرداد ▫️همکاری داخلیها با خارجیها
🔈 #پادکست | #کودتای_28_مرداد
☑️ چرایی،چگونگی و نتایج کودتای 28 مرداد
▫️چه کسانی نقشه کوتا را طراحی کردند؟
▫️هدف از سرنگونی دولت مصدق چه بود؟
▫️روند سرنگونی مصدق چگونه طراحی و طی شد؟
مجموعه رسانهای فکرت
قسمت چهارم
📥 (اینجــا بشنویــد)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
podcast4.mp3
2.06M
🔈 #پادکست | #کودتای_28_مرداد
☑️ چرایی،چگونگی و نتایج کودتای 28 مرداد
▫️چه کسانی نقشه کوتا را طراحی کردند؟
▫️هدف از سرنگونی دولت مصدق چه بود؟
▫️روند سرنگونی مصدق چگونه طراحی و طی شد؟
مجموعه رسانهای فکرت
قسمت چهارم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
مجموعه رسانهای فکرت با همکاری کمیته شعر بانوان ستاد اربعین و رسانه رحیل برگزار میکند: 🔶 با موضوع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸جهان #غرب به دنبال جهانیکردن و آمریکایی سازی دنیاست. #جهانیسازی، اولین اثرش از بین بردن مرزهای هویتی است. ناکار کردن معانی سنتی و دینی است. بیمعناکردن #دین و تمایزهای فرهنگی است.
🔸خصیصه های مشترک جهانی بر اساس الگوی مصرف آمریکایی شکل میگیرد. حال چه چیزی میتواند الگوی مصرف آمریکایی را که بر اساس جهانی شدن است بهم بریزد؟ ودر مقابل الگوی جهانی شدن آمریکایی یک چالش ایجاد کند؟ یک الگوی جهانی مبتنی بر هویت معارض با هویت آمریکایی.
🔸بی شک جریان اربعین از معدود ایدههای جهانوطنگرایانهی دوران ماست که هویتی متراکم از معانی دینی را فراتر از مرزها باز تولید کرده و در مقابل #امپریالیسم_فرهنگی تاب #مقاومت دارد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ ا #گفتگو
☑️ اربعین، معجزه عصر سرمایهداری
👤محمدامین رضایی، طلبه درس خارج و دانشجوی سیاستگذاری
مناسک اربعین تمام معادلات بازار و انسان عصر سرمایهداری را زیر سوال برده است. اربعین یک قدم جلوتر از جامعه معمولی "جامعه دارای بازار" است. در اربعین "جامعه نابازار" شکل گرفته است.
فایل کامل این گفتوگو را در «آپارات فکرت» تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#اربعین | #دیدبان_اندیشه
☑️ فلسفه منــاســک
▫️ضرورت وجود مناسک و اهداف آن در تربیت دینی
📥برگرفته از نشریه دیدهبان اندیشه، شماره 42.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#اربعین | #دیدبان_اندیشه ☑️ فلسفه منــاســک ▫️ضرورت وجود مناسک و اهداف آن در تربیت دینی 📥برگرفته
▪️یکی از سرچشمه انتقادات به عرصه #مناسک_عاشورایی و اربعینی، عدم فهم ضرورت وجود مناسک و اهداف آن در تربیت دینی است. هیچ اندیشمند محققی در حوزه اندیشه اسلامی نیست که ادعا داشته باشد مناسک مهمتر از معرفت دینی، احساسات مهمتر از #عقلانیت_دینی است. این دوگانهها، اساساً وجود ندارد.
▪️مناسک صحنه بروز عقلانیت و معرفت دینی در صحنه #اجتماع است. احساسات، صحنه لبریزشدن شعور دینی و سرریزشدن آن در قلوب است. اینها یک حقیقت با دو ظهور و مرتبه مختلفاند. از این رو تأکید بر یکی و ندیدن جانب دیگر، در حقیقت ندیدن حقیقت مسأله، و نگاهکردنی، یک جانبه است. اما در حوزه مناسک عاشورایی و اهداف آن، بیتردید فلسفه سوگواری امام حسین علیهالسلام از #فلسفه_قیام ایشان جدا نیست.
▪️همان عاملی که موجب شد امام حسین قیام کند و شهادت را با افتخار بپذیرد، دلیل و فلسفهای برای اقامه #سوگواری ایشان است. اگر آن حضرت برای زنده نگهداشتن اسلام، دفاع از #آموزههای_دینی و اقامه امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد، سوگواری برای آن حضرت نیز باید ابزاری برای تحقق و ترویج آموزههای دین مبین اسلام، اقامه عدل و امر به معروف و نهی از منکر باشد.
▪️بنابراین، محافل و مجالس سوگواری که این اهداف را دنبال نکرده، چنین خواستههایی را برآورده نکنند و محتوا و جهتگیری درست نداشته باشند، با اهداف حسینی سازگار نیستند و از #عقلانیت مورد انتظار، خالیاند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
مجموعه رسانهای فکرت با همکاری کمیته شعر بانوان ستاد اربعین و رسانه رحیل برگزار میکند: 🔶 با موضوع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فکرت
🔈 #پادکست | #کودتای_28_مرداد ☑️ چرایی،چگونگی و نتایج کودتای 28 مرداد ▫️چه کسانی نقشه کوتا را طراحی
🔈 #پادکست | #کودتای_28_مرداد
☑️ چرایی،چگونگی و نتایج کودتای 28 مرداد
▫️آیا قبل از کودتای 28 مرداد برنامه دیگری برای سرنگونی مصدق وجود داشت؟
▫️حملات مطبوعاتی به مصدق در ایام نزدیک به کودتا با چه هدفی بود؟؟
مجموعه رسانهای فکرت
قسمت پنجم
📥 (اینجــا بشنویــد)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
🔈 #پادکست | #کودتای_28_مرداد ☑️ چرایی،چگونگی و نتایج کودتای 28 مرداد ▫️آیا قبل از کودتای 28 مرداد
podcast5.mp3
3.63M
🔈 #پادکست | #کودتای_28_مرداد
☑️ چرایی،چگونگی و نتایج کودتای 28 مرداد
▫️آیا قبل از کودتای 28 مرداد برنامه دیگری برای سرنگونی مصدق وجود داشت؟
▫️حملات مطبوعاتی به مصدق در ایام نزدیک به کودتا با چه هدفی بود؟؟
مجموعه رسانهای فکرت
قسمت پنجم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #روز_پزشک بهبهانه سالروز بزرگداشت #ابن_سینا و روز پزشک؛ ☑️ دیالکتیک پزشکی و فلسفه؛ امر
▪️سؤال اینجا است چرا روز یک پزشک که یکی از بزرگترین فلاسفه جهان در طول تاریخ بوده است سخنی از مشی و زیست علمی او برای الگوگیری نمیشود. چرا پزشکان امروز ما آموزشهای فلسفی نمیبینند و عملاً به علوم انسانی بیعلاقه هستند، در حالی که #بقراط که دانشجویان پزشکی پس از فارغ التحصیلی سوگندنامه او را میخوانند، یکی از بزرگترین فیلسوفهای زمان خود بوده است.
▪️#جالینوس یکی از بزرگترین طبیبهای یونان رسالهای دارد به اسم «رساله فی ان الطبیب الفاضل یجب ان یکون فیلسوفا»عنوان این رساله که به عربی ترجمه شده به ما میگوید که پزشک فاضل باید #فیلسوف باشد. و حال ما انتظار پزشک_فیلسوف نداریم، ولی چرا پزشک فلسفهدان هم نداریم و یا کم داریم؟چرا دانشگاههای علوم پزشکی آموزش فلسفه پزشکی ندارند؟
▪️باید از خود بپرسیم که چرا رشته فلسفه پزشکی در دانشگاههای ما وجود ندارد؟! حال آن که در دانشگاههای #اروپا و #آمریکا این رشته به عنوان یک رشته تحصیلات تکمیلی قدمتی بالای 50 سال دارد .
➕متن کامل را «اینجا» مطالعه کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔈 #پادکست | #بوعلی_سینا
☑️ ابن سینا و هویت ملی
👤دکتر اصغر دادبه، ادیبِ فلسفهدان و چهرۀ ماندگار ادبیات عرفانی و فلسفۀ اسلامی
📥 (اینجــا بشنویــد)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
🔈 #پادکست | #بوعلی_سینا ☑️ ابن سینا و هویت ملی 👤دکتر اصغر دادبه، ادیبِ فلسفهدان و چهرۀ ماندگار ادب
ابن سینا و هویت ملی.mp3
21.44M
🔈 #پادکست | #بوعلی_سینا
☑️ ابن سینا و هویت ملی
👤دکتر اصغر دادبه، ادیبِ فلسفهدان و چهرۀ ماندگار ادبیات عرفانی و فلسفۀ اسلامی
سهم جدی بزرگان علم ادب در هویت ملی 2:00
ابن سینا و شرح حال خودنوشت 3:30
مثلث هویت ملی در قرن چهارم 13:45
ابن سینا و بازگشت به هویت ملی 16:30
تئوریزهشدن عرفان توسط ابن سینا 22:00
تجربه زیبایی و تزکیه باطن 27:40
ابن سینا و چرخش ملی در بحث نفس 35:00
حرکت ملی ابن سینا و نرفتن به دربار سلطان محمود 39:00
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام