📚#کتاب
🔻استعمار؛ روزگاری که با پنبه سر میبرید
🔸در صنعت پنبه بود که شیوه جدیدی از تولید ایجاد شد. کارخانه خودش اختراع صنعت پنبه بود. صنعت پنبه همچنین مبدع و عامل ارتباط میان کشتزارهای بردهداری در آمریکا و تولید در اروپا بود.»
🔸این استاد تاریخ آمریکایی در تبیین تاثیر پنبه بر سرمایهداری صنعتی توضیح میدهد که: «وقتی که جهان مستعمره به تامینکننده مهم مواد خام و یک بازار مهم برای محصولات صنایع تولیدی تبدیل شد (برای مثال تا ۶۰ درصد کالاهای پنبهای صادراتی بریتانیا به هند و شرق دور میرفت)، سرمایهداری صنعتی شکل تازهای به خود گرفت و دولتها با اهرمهای سیاسی کنترل مناطق تامینکننده مواد خام و بازارها را به دست گرفتند.»
🔸اسون بکرت معتقد است پنبه دوران جدیدی از تاریخ بشر را رقم زده است: «پنبه، درحالی که در عصر کارخانههای آهن و فولاد و مواد شیمیایی و ماشینآلات الکتریکی به وضوح در اقتصاد جهانی کماهمیتتر میشد، با یک تغییر بزرگ جغرافیایی، خبر از دوره جدیدی از سرمایهداری جهانی میداد.»
🔸وی حتی تصورات ما را از تاریخ سرمایهداری اینگونه به چالش میکشد: «ما خیلی وقتها، بهخاطر میل و اشتیاقمان برای ساختن یک سرمایهداری شریف و پاکیزه، ترجیح میدهیم که واقعیت بردهداری، سوءاستفاده و استعمار را از حافظه تاریخ پاک کنیم.
🔸ما تمایل داریم تا سرمایهداری صنعتی را یک امر مردانه عنوان کنیم درحالی که اتفاقا این نیروی کار زنان بود که تا حد زیادی امپراتوری پنبه را ایجاد کرد. پایه و اساس بیشتر زندگی معاصر ما را سرمایهداری شکل داده است. سرمایهداری نه فقط از منظر اقتصادی و مادی که عمیقا بهصورت احساسی و ایدئولوژیک زندگی ما را تحتتاثیر قرار داده است. گاهی وقتها نادیده گرفتن حقایق تلخ سادهتر است.»
🔸اسون بکرت از نوعی از سرمایهداری حرف میزند که خود آن را سرمایهداری جنگ مینامد:
🔸ما معمولا وقتی از سرمایهداری، حداقل آن مدل جهانیاش، سخن میگوییم، در ذهنمان به نوعی تولید انبوه که از آغاز ۱۷۸۰ میلادی با ظهور انقلاب صنعتی پدید آمد فکر میکنیم.
🔸اما سرمایهداری جنگ که از قرن شانزدهم شروع به رشد کرد، خیلی زودتر از ماشینها و کارخانهها پدید آمد. سرمایهداری جنگ نه از دل کارخانهها که از میان زمینهای کشاورزی شکوفا شد.
✍️نویسنده: عاطفه جعفری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#استعمار #اقتصاد #سرمایه_داری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2616
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻بدون نظریه، شریعت منزوی و بیاثر میشود
🔹فرض فرمودهاند که علم از پیشفرضها جداست و چیزی کلی و جهانشمول است.
🔹این گمان قابل دفاع نیست. با مباحث معرفتشناسی و فلسفه علم و تحلیل منطقی مشخص است که علوم جدید همه مبتنیبر پیشفرضهاییاند و صرفا «بیان واقع» نمیکنند.
🔹بهعلاوه میان علومطبیعی و علومانسانی هم قائل به تفکیک نشدهاند. این بحثها را باید در کتب «فلسفه علم» یا «روششناسی علمی» دنبال کرد.
🔹بههرحال هنوز این تصور بسیط و غیرقابلدفاع رواج دارد و گمان میشود که علم چیزی است مبتنیبر واقعیتها و تجربیات، حالی که کثرت مذاهب و مکاتب و نظریههای علمی لااقل دلیل بر این است که یک علم مشخص متقن مجرب و تام و تمام در کار نیست تا برویم و آن را بهعنوان بنای عقلا اخذ کنیم و اسلام را –بدون ارائه دلیل جدی- هوادار آن «علم» معرفی کنیم.
🎤گفت وگو با: سیدمحمدحسین متولیامامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شریعت #علم #فلسفه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2614
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻بدون نظریه، شریعت منزوی و بیاثر میشود
🔹اساسا کسی که درک تمدنی و جامع از دین دارد میآید و احکام، آموزهها، احکام ارشادی، احکام مولوی، تمام اهداف و مبانی را کنار هم میگذارد و میبینید که نظریه اسلام مثلا در اقتصاد چیست.
🔹شما نمیتوانید با دو سهتا حکم زندگی کنید اما نباید اینگونه نیز فکر کنید که با همین دو سهتا حکم میتوانید بروید در یک گوشه زندگی کنید. ساختارهای تمدنی مانع از این میشوند که شما ربا نخورید.
🔹عملا آقای علویبروجردی هم پولهایش را داخل بانک میگذارد، بانک با پولها خلق پول میکند و ربا میخورد.
🔹 با پول همین حاجآقا اکل مال بهباطل میکند. بعد این حاجآقا میرود این پول را برمیدارد و وام میگیرد. میخواهم بگویم که اینگونه نیست که ایشان منفک از مقولات تمدنی باشد.
🔹در دل تمدنها افتاده است و تمدنها اجازه نمیدهند که شما هر چه که خواستید رعایت کنید. اینکه میگویید ایشان فرمودهاند که برویم نظریههای غرب را بیاوریم، خوب وقتی نظریهها وارد کشور شد، مبانی دارد، احکامی دارد، اهدافی دارد و قواعدی دارد.
🔹اساسا آزادی عمل شما را میگیرد و اجازه نمیدهد که لقمه حلال بخورید یا فارغ از سیستم ربوی زندگی کنید.
🔹اجازه نمیدهد که جامعه دچار یک سلامت اقتصادی شود. شکاف طبقاتی ایجاد میکند. فقر ایجاد میکند.
🔹 حرف این است که ما اولا باید به بینش تمدنی خودمان توجه کنیم و ببینیم که احکام اسلام در نسبت با یکدیگر چه معنایی را میخواهند منتقل کنند. میبینیم که در اسلام نظریه اقتصادی داریم، نظریه سیاسی داریم؛ پس نظریه داریم.
🔹اسم نظریه را شهید صدر بهعنوان «مکتب» معرفی میکند و میگوید که ما در اسلام مکتب داریم. همانگونه که مارکس مکتب دارد و مثلا فریدمن یک نظریه و مکتب دارد، ما نیز یک مکتب داریم.
🔹دوم اینکه آیا ما در اسلام میخواهیم همهچیز را در تمدن اسلامی، اسلامی کنیم یا میگوییم برخی از بحثها، بحث اجراییات محض است؟
🔹اینکه چگونه انتقال شتابی از حساب به حساب باشد، خوب این را در اسلام از هر دانشی میتوانید استفاده کنید. البته بحثهایی در فلسفه علم و فلسفه تکنولوژی هست که خود اینها مبانی دارد و [فعلا] من وارد این بحثها نمیشوم.
🎤گفت وگو با: سیدمحمدحسین متولیامامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شریعت #علم #فلسفه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2614
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
7.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻کاربردهای رسانه در مدیریت فرهنگی
💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔘مدیر موسسه فرهنگی رسانه ای شناخت
▪️#قسمت_چهارم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
🔺لینک قسمت سوم:
https://eitaa.com/fekrat_net/2268
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
قسمت سیام برنامه تلویزیونی #مصیر
دومین قسمت از مجموعه برنامهی استاد علی صفایی حائری
با موضوع: ولایت فقیه در اندیشه استاد صفایی
با حضور حجتالاسلام مسعود حیدری نیک، شاگرد استاد صفایی
📅یکشنبه 20 مهر
🕘ساعت ۲۱
📺شبکه چهار سیما
#علی_صفایی
#استاد_صفایی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻امام حسین (ع) در صدد ایجاد جامعه عدل در پرتو عقلانیت بود
🔸در شرایط پیش از عاشورا نیز شاید اگر دشمن فرصت و امکان آن را میداد که امام از آنجا خارج بشوند، ایشان مسیر دیگری انتخاب میکردند و در آرامش به تبلیغ دین میپرداختند.
🔸لذا چپگرایانه و جزماندیشانه ادعا نکنیم که امام حتماً میخواستند جهاد کنند؛ زیرا جهاد شرایطی دارد و به مقتضیات بستگی دارد و نقش اضطرار در ایجاد تکلیف برای آن، بسیار جدی است؛ هر چند در زمان اجبار و اضطرار، راهی به جز آن وجود ندارد.
🔸بنابراین، امام فقط وقتی مجبور به جهاد شدند، جهاد کردند؛ شرایطی که در آن، چارهای جز جهاد وجود نداشت.
🎤گفت وگوبا: دکتر علیاصغر پورعزت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسین(ع) #عدالت #عقلانیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2630
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻امام حسین (ع) در صدد ایجاد جامعه عدل در پرتو عقلانیت بود
🔸دشمن، نه اهل فهمیدن بود و نه اهل مراعات شأن امام و نه اهل درک وضعیت. خوی درندگی و عصیان در وجود دشمنان تنیده شده بود و آماده جنایت بودند.
🔸با این افراد، چارهای جز اینکه جنگیده شود، نبود. اما نگاه کنید که امام حسین (ع) در همین جنگ، چقدر عقلانی عمل کردند.
🔸امام، ستونهای چپ و راست لشکر را مشخص نمودند؛ برای هر یک از افراد، وظیفهای تعیین و مبارزه را به حدی بر دشمنان سخت کردند که با آن که چندین برابر سپاه کوچک امام لشکر داشتند، مجبور شدند تا مدتها تلاش کنند تا خط اولیه سپاه امام را بشکنند.
🔸بنابراین، وقتی قرار شد که امام با همان نیروی کم بجنگند، بسیار هوشمندانه و عاقلانه جنگیدند.
اینکه میفرمایید آیا به خاطر عدالت بود یا نه؟
🔸باید به موضوع تاریخیتر نگاه کرد. سیدالشهدا(ع) در زمان رسول اکرم(ص)، در شهری که آن حضرت آن را اداره میکردند، حضور داشتند. شیوه حکمرانی ایشان را دیده بودند.
🔸 دوران حکومت امیرالمؤمنین(ع) را نیز تجربه کرده بودند. اگر ما باور میکنیم که رسولالله (ص) و امیرالمؤمنین(ع)، طبق آیه شورا اهل مشورت بودند، یکی از مهمترین مشاوران امیرالمؤمنین(ع)، خود امام حسین (ع) بودهاند.
🔸تردیدی نداشته باشید که در تصمیمگیریهای امام علی (ع) نیز ایشان نقش مهمی داشتهاند. سپس در تصمیمگیریهای امام حسن مجتبی(ع)، باز هم امام نقش محوری داشتهاند.
🔸در واقع، رویه ایشان، هیچ تفاوتی با رویه رسول اکرم (ص)، امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن (ع) نداشته است. بنابراین، اگر شرایطی شبیه شرایط امام حسن(ع)، برای ایشان هم به وجود میآمد، ایشان نیز مانند امام حسن (ع) میپذیرفتند.
🔸اگر شرایطی وجود داشت که شرایط عهد پیشین امام حسن مجتبی(ع) با معاویه در نظر گرفته میشد، حرمت خاندان امام حسین (ع) نگه داشته میشد، احترام شیعیان حفظ میشد و حکومت اصول و احکام دین را به ظاهر رعایت میکرد، نیاز به حرکت اصلاحی نبود.
🎤گفت وگوبا: دکتر علیاصغر پورعزت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسین(ع) #عدالت #عقلانیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2630
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻افسانه علم یَلِه
🔹علوم در غرب، همیشه بهطرزی برنامهریزی نشده و بهاصطلاح طبیعی، شکل نگرفته است.
🔹اینکه «دانشهایهایتک» در صنایع دفاعی ظهور مییابد، نشان از نقش برنامهریزی و مشخصا برنامهریزی سازمانی در پیشرفت علوم دارد.
🔹در آن بلاد، علومانسانی نسبت به علوم طبیعی و فنی، از این حیث، برنامهبردارتر بوده است؛ یعنی عمیقتر از علومطبیعی و فنی، علومانسانی (بهاستثنای فلسفه که دانشی کهن و دیرین است) حاصل ضرورتهایی تاریخی و نیز سطح بالایی از برنامهریزی بوده است.
✍️نویسنده: محسن سلگی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #غرب #علوم_انسانی #علوم_نظری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2641
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻افسانه علم یَلِه
🔹اثر علم بر فلسفه در دروان جدید بحث مفصلی است. برای نمونه، «خدای ساعتساز» یا «ساعتساز لاهوتی» و در دوران اخیر «ساعتساز لاهوتی رخنهپوش» متأثر از علم است.
🔹در قرن هفدهم که سرمایهداری هلندی، جوان بود و جولان میداد، اسپینوزا که ناظر به سرمایهداری نیز اندیشید و سخن گفت، از خدایی سخن به میان آورد که این خدا در تفسیر رایج(الف) بیش از خدای مرید (صاحب اراده) و رب، مورد استقبال دانشمندان در غرب قرار گرفت؛ بهویژه که در برخی تفسیرها این خدا خدایی است که حتی، همچون خدای ساعتساز، دیگر خالق جهان هم نیست بلکه با جهان ازلی یکی است (البته ازلی از این منظر و با این تفسیر).
🔹دولتهای سنتی نیازی به علومانسانی نداشتند. اما در دوران جدید با گسترش جمعیت و پیچیدهتر شدن اداره جامعه، مفهوم «برنامهریزی» و در دوران متأخر یا چند دهه اخیر مفهوم «حکمرانی» در صدر اهمیت قرار گرفت.
🔹نیاز به کنترل جمعیت (تسلط ایدئولوژیک) از سویی و مطالبهگرا شدن مردم و اهمیت یافتن افکار عمومی در پرتو دموکراتیزاسیون از سویی دیگر، به علومانسانی اهمیتی مضاعف داد و آن را برای طبقه حاکم بیش از هر زمانی مهم کرد.
🔹در این میان، اثر پیشرفت تکنیک بر تولد علوماجتماعی و اهمیت یافتن و امکان «کنترل جمعیت» بیبدیل است.
✍️نویسنده: محسن سلگی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #غرب #علوم_انسانی #علوم_نظری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2641
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ریشه اظهارنظرهای عجیب درباره اقتصاد اسلامی
🔸می توان از مفاهیم هنجاری هر سیستم اقتصادی صحبت کرد و آنها را مورد بحث (نه نقد) قرار داد.
🔸 به عبارت دیگر نمیتوان آنرا نفی یا اثبات کرد (زیرا این مفاهیم به ایدئولوژی خاص هرسیستمی گره خورده است ) زیرا فرض بر این است که این بخش دارای مبنای قابل دفاع ایدئولوژیکی می باشد.
🔸مخلص کلام آنکه ایدئولوژی قابل رد یا اثبات نیست (دکترجون رابینسون) ولی میتوان درباره نقاط قوت و یا ضعف آن بحث کرد. مثلا اگر در نظام سرمایه داری برای پول، پاداشی به نام بهره (ربا) و برای نیروی کار(کارگر) دستمزد قائل هستند میتوان در نظام دیگری پیشنهادات دیگری ارائه کرد.
🔸قاطعانه باید گفت که هنوز هیچ اقتصاددانی در دنیا پیدا نشده و نخواهد شد که این دو مفهوم را در چارچوبی که در منطق اقتصادی میشناسیم اثبات کند.
✍️نویسنده: دکتر ایرج توتونچیان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #اقتصاد #ایدئولوژی #نظام_سرمایه_داری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2639
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ریشه اظهارنظرهای عجیب درباره اقتصاد اسلامی
🔸در خصوص مکمل بودن دو بخش هنجاری و اثباتی هر یک از دو نظام اقتصادی شناخته شده بحث تخصص در میان است.
🔸به این معنا که بخش هنجاری به دست به اصطلاح “فقهای” هر یک از دو نظام و بخش اثباتی به اقتصاددان واگذار شده است.
🔸 اقتصاددانان هر یک از دو نظام سرمایه داری و سوسیالیسم در کار دیگری ورود پیدا نکردهاند، زیرا که خود را در زمینههای هنجاری صاحب نظر نمیدانند و “فقهای” مربوطه نیز به دلیل عدم تخصص، در کار اقتصاددانان مداخله نمیکنند.
🔸تجربه تاریخی نشان داده است که این دو نظام علی رغم مشکلات درونی و عملیاتی حاصل از این نوع تقسیم کار تخصصی که مکمل یکدیگر هستند تاکنون همچنان دوام آوردهاند (ناگفته نماند که پس از مشکلات مکرر بین المللی ناشی از پیروی ازسرمایه داری، نظام سوسیالیستی مجددا در غرب احیا شده و آن را جایگزین مناسبی برای آینده نه چندان دور دنیا معرفی کرده و خواهند کرد).
🔸به اعتقاد این نویسنده دلیل عمدهای که دو جلد کتاب شهید عالیقدر اسلام سید محمد باقر صدر همچنان حرف اول را میزند و تاکنون ماندگار و بلا منازع مانده است آن است که نوشتههای ایشان در حد تخصص شان (یعنی فلسفه- فقه و حقوق) حفظ شده و ایشان قصد نداشتند به مقولاتی که در دایره اقتصاد است ورود پیدا کنند.
🔸 به احتمال قوی ایشان به معایب تداخل در دو تخصص جداگانه واقف بودند و برای آموزش آیندگان در تخصص خود باقی ماندند. مع الاسف این طرز تفکر متعالی تاکنون توسط پیروان ایشان رعایت نشده است.
🔸ما شاهد بسیاری از تحقیقات طراز اول و قابل توجه در سطح بین المللی بودهایم که از چشمه فیاض نوشتههای ایشان بهرهها بردهاند.
اظهار نظر ناشیانهای که یک غیراقتصاددان اخیرا در تائید بازار آزاد نموده است به حق موجب واکنشهای متعددی شده است که ریشه در تداخل ناصواب و عدم توانایی تشخیص دو مقوله هنجاری و اثباتی دارد.
🔸نباید فراموش کرد که شهید صدر در حیطه تخصص خود مطالب گهرباری در زمینههای مختلف “مکتب اقتصاد اسلامی” دارند.
🔸منظور از مکتب نیز چیزی جز بخش هنجاری نظام اقتصادی اسلام قابل تصور نیست که باید آنها را از بخش اثباتی جدا دانست.
🔸ایشان خود را یک اقتصاددان معرفی نکردهاند و از این رو از “علم اقتصاد اسلامی” نام نبردهاند.
✍️نویسنده: دکتر ایرج توتونچیان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #اقتصاد #ایدئولوژی #نظام_سرمایه_داری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2639
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
33.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻شغل جدید سربازان خردسال
▪️قسمت چهارم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
🔺لینک قسمت سوم:
https://eitaa.com/fekrat_net/2260
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net