eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 🔻بدون نظریه، شریعت منزوی و بی‌اثر می‌شود 🔹فرض فرموده‌اند که علم از پیش‌فرض‌ها جداست و چیزی کلی و جهانشمول است. 🔹این گمان قابل دفاع نیست. با مباحث معرفت‌شناسی و فلسفه علم و تحلیل منطقی مشخص است که علوم جدید همه مبتنی‌بر پیش‌فرض‌هایی‌اند و صرفا «بیان واقع» نمی‌کنند. 🔹به‌علاوه میان علوم‌طبیعی و علوم‌انسانی هم قائل به تفکیک نشده‌اند. این بحث‌ها را باید در کتب «فلسفه علم» یا «روش‌شناسی علمی» دنبال کرد. 🔹به‌هرحال هنوز این تصور بسیط و غیرقابل‌دفاع رواج دارد و گمان می‌شود که علم چیزی است مبتنی‌بر واقعیت‌ها و تجربیات، حالی که کثرت مذاهب و مکاتب و نظریه‌های علمی لااقل دلیل بر این است که یک علم مشخص متقن مجرب و تام و تمام در کار نیست تا برویم و آن را به‌عنوان بنای عقلا اخذ کنیم و اسلام را –بدون ارائه دلیل جدی- هوادار آن «علم» معرفی کنیم. 🎤گفت وگو با: سیدمحمدحسین متولی‌امامی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2614 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻بدون نظریه، شریعت منزوی و بی‌اثر می‌شود 🔹اساسا کسی که درک تمدنی و جامع از دین دارد می‌آید و احکام، آموزه‌ها، احکام ارشادی، احکام مولوی، تمام اهداف و مبانی را کنار هم می‌گذارد و می‌بینید که نظریه اسلام مثلا در اقتصاد چیست. 🔹شما نمی‌توانید با دو سه‌تا حکم زندگی کنید اما نباید این‌گونه نیز فکر کنید که با همین دو سه‌تا حکم می‌توانید بروید در یک گوشه زندگی کنید. ساختارهای تمدنی مانع از این می‌شوند که شما ربا نخورید. 🔹عملا آقای علوی‌بروجردی هم پول‌هایش را داخل بانک می‌گذارد، بانک با پول‌ها خلق پول می‌کند و ربا می‌خورد. 🔹 با پول همین حاج‌آقا اکل مال به‌باطل می‌کند. بعد این حاج‌آقا می‌رود این پول را برمی‌دارد و وام می‌گیرد. می‌خواهم بگویم که این‌گونه نیست که ایشان منفک از مقولات تمدنی باشد. 🔹در دل تمدن‌ها افتاده است و تمدن‌ها اجازه نمی‌دهند که شما هر چه که خواستید رعایت کنید. اینکه می‌گویید ایشان فرموده‌اند که برویم نظریه‌های غرب را بیاوریم، خوب وقتی نظریه‌ها وارد کشور شد، مبانی دارد، احکامی دارد، اهدافی دارد و قواعدی دارد. 🔹اساسا آزادی عمل شما را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد که لقمه حلال بخورید یا فارغ از سیستم ربوی زندگی کنید. 🔹اجازه نمی‌دهد که جامعه دچار یک سلامت اقتصادی شود. شکاف طبقاتی ایجاد می‌کند. فقر ایجاد می‌کند. 🔹 حرف این است که ما اولا باید به بینش تمدنی خودمان توجه کنیم و ببینیم که احکام اسلام در نسبت با یکدیگر چه معنایی را می‌خواهند منتقل کنند. می‌بینیم که در اسلام نظریه اقتصادی داریم، نظریه سیاسی داریم؛ پس نظریه داریم. 🔹اسم نظریه را شهید صدر به‌عنوان «مکتب» معرفی می‌کند و می‌گوید که ما در اسلام مکتب داریم. همان‌گونه که مارکس مکتب دارد و مثلا فریدمن یک نظریه و مکتب دارد، ما نیز یک مکتب داریم. 🔹دوم اینکه آیا ما در اسلام می‌خواهیم همه‌چیز را در تمدن اسلامی، اسلامی کنیم یا می‌گوییم برخی از بحث‌ها، بحث اجراییات محض است؟ 🔹اینکه چگونه انتقال شتابی از حساب به حساب باشد، خوب این را در اسلام از هر دانشی می‌توانید استفاده کنید. البته بحث‌هایی در فلسفه علم و فلسفه تکنولوژی هست که خود اینها مبانی دارد و [فعلا] من وارد این بحث‌ها نمی‌شوم. 🎤گفت وگو با: سیدمحمدحسین متولی‌امامی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2614 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
7.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔻کاربردهای رسانه در مدیریت فرهنگی 💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی 🔘مدیر موسسه فرهنگی رسانه ای شناخت ▪️ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت سوم: https://eitaa.com/fekrat_net/2268 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
قسمت سی‌ام برنامه تلویزیونی دومین قسمت از مجموعه برنامه‌ی استاد علی صفایی حائری با موضوع: ولایت فقیه در اندیشه استاد صفایی با حضور حجت‌الاسلام مسعود حیدری نیک، شاگرد استاد صفایی 📅یکشنبه 20 مهر 🕘ساعت ۲۱ 📺شبکه چهار سیما 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻امام حسین (ع) در صدد ایجاد جامعه عدل در پرتو عقلانیت بود 🔸در شرایط پیش از عاشورا نیز شاید اگر دشمن فرصت و امکان آن را می‎داد که امام از آن‎جا خارج بشوند، ایشان مسیر دیگری انتخاب می‎کردند و در آرامش به تبلیغ دین می‎پرداختند. 🔸لذا چپ‎گرایانه و جزم‌‎اندیشانه ادعا نکنیم که امام حتماً می‎خواستند جهاد کنند؛ زیرا جهاد شرایطی دارد و به مقتضیات بستگی دارد و نقش اضطرار در ایجاد تکلیف برای آن، بسیار جدی است؛ هر چند در زمان اجبار و اضطرار، راهی به جز آن وجود ندارد. 🔸بنابراین، امام فقط وقتی مجبور به جهاد شدند، جهاد کردند؛ شرایطی که در آن، چاره‎ای جز جهاد وجود نداشت. 🎤گفت وگوبا: دکتر علی‌اصغر پورعزت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2630 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻امام حسین (ع) در صدد ایجاد جامعه عدل در پرتو عقلانیت بود 🔸دشمن، نه اهل فهمیدن بود و نه اهل مراعات شأن امام و نه اهل درک وضعیت. خوی درندگی و عصیان در وجود دشمنان تنیده شده بود و آماده جنایت بودند. 🔸با این افراد، چاره‎ای جز این‎که جنگیده شود، نبود. اما نگاه کنید که امام حسین (ع) در همین جنگ، چقدر عقلانی عمل کردند. 🔸امام، ستون‌های چپ و راست لشکر را مشخص نمودند؛ برای هر یک از افراد، وظیفه‎ای تعیین و مبارزه را به حدی بر دشمنان سخت کردند که با آن که چندین برابر سپاه کوچک امام لشکر داشتند، مجبور شدند تا مدت‎ها تلاش کنند تا خط اولیه سپاه امام را بشکنند. 🔸بنابراین، وقتی قرار شد که امام با همان نیروی کم بجنگند، بسیار هوشمندانه و عاقلانه جنگیدند. این‏که می‏‌فرمایید آیا به خاطر عدالت بود یا نه؟ 🔸باید به موضوع تاریخی‎تر نگاه کرد. سیدالشهدا(ع) در زمان رسول‎ اکرم(ص)، در شهری که آن حضرت آن را اداره می‎کردند، حضور داشتند. شیوه حکمرانی ایشان را دیده بودند. 🔸 دوران حکومت امیرالمؤمنین(ع) را نیز تجربه کرده بودند. اگر ما باور می‎کنیم که رسول‌الله (ص) و امیرالمؤمنین(ع)، طبق آیه شورا اهل مشورت بودند، یکی از مهم‎ترین مشاوران امیرالمؤمنین(ع)، خود امام حسین (ع) بوده‌اند. 🔸تردیدی نداشته باشید که در تصمیم‎گیری‎های امام علی (ع) نیز ایشان نقش مهمی داشته‌اند. سپس در تصمیم‏گیری‎های امام حسن مجتبی(ع)، باز هم امام نقش محوری داشته‌اند. 🔸در واقع، رویه ایشان، هیچ تفاوتی با رویه رسول اکرم (ص)، امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن (ع) نداشته است. بنابراین، اگر شرایطی شبیه شرایط امام حسن(ع)، برای ایشان هم به وجود می‌‏آمد، ایشان نیز مانند امام حسن (ع) می‎پذیرفتند. 🔸اگر شرایطی وجود داشت که شرایط عهد پیشین امام حسن مجتبی(ع) با معاویه در نظر گرفته می‌شد، حرمت خاندان امام حسین (ع) نگه داشته می‌شد، احترام شیعیان حفظ می‌شد و حکومت اصول و احکام دین را به ظاهر رعایت می‌کرد، نیاز به حرکت اصلاحی نبود. 🎤گفت وگوبا: دکتر علی‌اصغر پورعزت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2630 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻افسانه علم یَلِه 🔹علوم در غرب، همیشه به‌طرزی برنامه‌ریزی ‌نشده و به‌اصطلاح طبیعی، شکل نگرفته‌ است. 🔹اینکه «دانش‌های‌های‌تک» در صنایع دفاعی ظهور می‌یابد، نشان از نقش برنامه‌ریزی و مشخصا برنامه‌ریزی سازمانی در پیشرفت علوم دارد. 🔹در آن بلاد، علوم‌انسانی نسبت به علوم طبیعی و فنی، از این حیث، برنامه‌بردارتر بوده است؛ یعنی عمیق‌تر از علوم‌طبیعی و فنی، علوم‌انسانی (به‌استثنای فلسفه که دانشی کهن و دیرین است) حاصل ضرورت‌هایی تاریخی و نیز سطح بالایی از برنامه‌ریزی بوده است. ✍️نویسنده: محسن سلگی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2641 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻افسانه علم یَلِه 🔹اثر علم بر فلسفه در دروان جدید بحث مفصلی است. برای نمونه، «خدای ساعت‌ساز» یا «ساعت‌ساز لاهوتی» و در دوران اخیر «ساعت‌ساز لاهوتی رخنه‌پوش» متأثر از علم است. 🔹در قرن هفدهم که سرمایه‌داری هلندی، جوان بود و جولان می‌داد، اسپینوزا که ناظر به سرمایه‌داری نیز اندیشید و سخن گفت، از خدایی سخن به میان آورد که این خدا در تفسیر رایج(الف) بیش از خدای مرید (صاحب اراده) و رب، مورد استقبال دانشمندان در غرب قرار گرفت؛ به‌ویژه که در برخی تفسیرها این خدا خدایی است که حتی، همچون خدای ساعت‌ساز، دیگر خالق جهان هم نیست بلکه با جهان ازلی یکی است (البته ازلی از این منظر و با این تفسیر). 🔹دولت‌های سنتی نیازی به علوم‌انسانی نداشتند. اما در دوران جدید با گسترش جمعیت و پیچیده‌تر شدن اداره جامعه، مفهوم «برنامه‌ریزی» و در دوران متأخر یا چند دهه اخیر مفهوم «حکمرانی» در صدر اهمیت قرار گرفت. 🔹نیاز به کنترل جمعیت (تسلط ایدئولوژیک) از سویی و مطالبه‌گرا شدن مردم و اهمیت یافتن افکار عمومی در پرتو دموکراتیزاسیون از سویی دیگر، به علوم‌انسانی اهمیتی مضاعف داد و آن ‌را برای طبقه حاکم بیش از هر زمانی مهم کرد. 🔹در این میان، اثر پیشرفت تکنیک بر تولد علوم‌اجتماعی و اهمیت یافتن و امکان «کنترل جمعیت» بی‌بدیل است. ✍️نویسنده: محسن سلگی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2641 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ریشه اظهارنظرهای عجیب درباره اقتصاد اسلامی 🔸می توان از مفاهیم هنجاری هر سیستم اقتصادی صحبت کرد و آن‌ها را مورد بحث (نه نقد) قرار داد. 🔸 به عبارت دیگر نمی‌توان آنرا نفی یا اثبات کرد (زیرا این مفاهیم به ایدئولوژی خاص هرسیستمی گره خورده است ) زیرا فرض بر این است که این بخش دارای مبنای قابل دفاع ایدئولوژیکی می باشد. 🔸مخلص کلام آنکه ایدئولوژی قابل رد یا اثبات نیست (دکترجون رابینسون) ولی می‌توان درباره نقاط قوت و یا ضعف آن بحث کرد. مثلا اگر در نظام سرمایه داری برای پول، پاداشی به نام بهره (ربا) و برای نیروی کار(کارگر) دستمزد قائل هستند می‌توان در نظام دیگری پیشنهادات دیگری ارائه کرد. 🔸قاطعانه باید گفت که هنوز هیچ اقتصاددانی در دنیا پیدا نشده و نخواهد شد که این دو مفهوم را در چارچوبی که در منطق اقتصادی می‌شناسیم اثبات کند. ✍️نویسنده: دکتر ایرج توتونچیان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2639 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ریشه اظهارنظرهای عجیب درباره اقتصاد اسلامی 🔸در خصوص مکمل بودن دو بخش هنجاری و اثباتی هر یک از دو نظام اقتصادی شناخته شده بحث تخصص در میان است. 🔸به این معنا که بخش هنجاری به دست به اصطلاح “فقهای” هر یک از دو نظام و بخش اثباتی به اقتصاددان واگذار شده است. 🔸 اقتصاددانان هر یک از دو نظام سرمایه داری و سوسیالیسم در کار دیگری ورود پیدا نکرده‌اند، زیرا که خود را در زمینه‌های هنجاری صاحب نظر نمی‌دانند و “فقهای” مربوطه نیز به دلیل عدم تخصص، در کار اقتصاددانان مداخله نمی‌کنند. 🔸تجربه تاریخی نشان داده است که این دو نظام علی رغم مشکلات درونی و عملیاتی حاصل از این نوع تقسیم کار تخصصی که مکمل یکدیگر هستند تاکنون همچنان دوام آورده‌اند (ناگفته نماند که پس از مشکلات مکرر بین المللی ناشی از پیروی ازسرمایه داری، نظام سوسیالیستی مجددا در غرب احیا شده و آن را جایگزین مناسبی برای آینده نه چندان دور دنیا معرفی کرده و خواهند کرد). 🔸به اعتقاد این نویسنده دلیل عمده‌ای که دو جلد کتاب شهید عالیقدر اسلام سید محمد باقر صدر همچنان حرف اول را می‌زند و تاکنون ماندگار و بلا منازع مانده است آن است که نوشته‌های ایشان در حد تخصص شان (یعنی فلسفه- فقه و حقوق) حفظ شده و ایشان قصد نداشتند به مقولاتی که در دایره اقتصاد است ورود پیدا کنند. 🔸 به احتمال قوی ایشان به معایب تداخل در دو تخصص جداگانه واقف بودند و برای آموزش آیندگان در تخصص خود باقی ماندند. مع الاسف این طرز تفکر متعالی تاکنون توسط پیروان ایشان رعایت نشده است. 🔸ما شاهد بسیاری از تحقیقات طراز اول و قابل توجه در سطح بین المللی بوده‌ایم که از چشمه فیاض نوشته‌های ایشان بهره‌ها برده‌اند. اظهار نظر ناشیانه‌ای که یک غیراقتصاددان اخیرا در تائید بازار آزاد نموده است به حق موجب واکنش‌های متعددی شده است که ریشه در تداخل ناصواب و عدم توانایی تشخیص دو مقوله هنجاری و اثباتی دارد. 🔸نباید فراموش کرد که شهید صدر در حیطه تخصص خود مطالب گهرباری در زمینه‌های مختلف “مکتب اقتصاد اسلامی” دارند. 🔸منظور از مکتب نیز چیزی جز بخش هنجاری نظام اقتصادی اسلام قابل تصور نیست که باید آنها را از بخش اثباتی جدا دانست. 🔸ایشان خود را یک اقتصاددان معرفی نکرده‌اند و از این رو از “علم اقتصاد اسلامی” نام نبرده‌اند. ✍️نویسنده: دکتر ایرج توتونچیان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2639 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
33.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔻شغل جدید سربازان خردسال ▪️قسمت چهارم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت سوم: https://eitaa.com/fekrat_net/2260 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻سیطره ایده غرب در آموزش با انیمیشن‌ها 🔹انیمیشن‌های خوب طراحی‌شده ممکن است به دانش‌آموزان در یادگیری سریع‌تر و آسان‌تر کمک کنند. 🔹آنها درمورد توضیح موضوعات دشوار نیز کمک شایانی به معلمان می‌کنند. دشواری دروس ممکن است به‌دلیل درگیری ریاضیات با تخیل به‌وجود بیاید. به‌عنوان مثال، جریان الکتریکی نامرئی است. 🔹 فهم عملکرد مدارهای الکتریکی در ابتدا برای دانش‌آموزان دشوار است، اما با کمک انیمیشن‌های رایانه‌ای، یادگیری و آموزش ممکن است آسان‌تر، سریع‌تر و سرگرم‌کننده شود. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2656 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net