📋#یادداشت
🔻دوستی و دشمنی در اسلام
🔹دوستی با دشمنان اسلام، انسان را به شک و دو دلی درباره حق دچار میکند نباید این حقیقت را از نظر دور داشت که کسانی که با دشمنان به ویژه منافقین طرح دوستی میریزند، تدریجاً درباره حق دچار شک و دودلی میشوند.
🔹حتی دوستی با افراد به ظاهر بیطرف و خنثی هم میتواند در انسان شک و دودلی بوجود بیاورد و یکی از مهمترین دلیل آن نابینایی ای است که در نتیجه دوستی با دشمن به انسان عارض میشود.
🔹 امام علی (ع) میفرمایند: «مَنَ عَمِیَ عمّا بینَ یَدَیهِ غَرَسَ الشَّکَّ بینَ جَنبَیهِ» یعنی هرکه از دیدن آنچه در برابر اوست نابینا باشد، نهال شکّ را در میان دو پهلوی خود (سینه اش) بنشاند. (غرر الحکم: ۸۸۵۵)
🔹 از طرف دیگر، معمولاً دوستی با دشمن انسان را به گردنکشی در برابر حق و فسق و گناه میکشاند و همین امر هم در ایجاد شک و دو دلی تأثیر به سزایی دارد. امام علی (ع) میفرمایند: مَن عَتا عن أمرِ اللّه ِ شَکَّ» یعنی هر که درباره خدا گردن کشی کند، دستخوش شکّ شود. (الکافی: ۲/۳۹۲/۱)
🔹اسلام به دنبال پایان دادن به دشمنیهاست در تاریخ هست که در جنگ صفین یاران امام علی (ع) میگفتند، که چرا در نبرد صفین درنگ میکنی و به آنان اجازه جنگ نمیدهی! امام (ع) در پاسخ فرمودند: یعنی اما این که میگوئید که این درنگ به این سبب است که مرگ را ناخوش میدارم، به خدا سوگند، باکی ندارم که من به سراغ مرگ روم یا مرگ به سراغ من آید.
🔹اما این که میگوئید که در پیکار با مردم شام دچار تردید شدهام، به خدا سوگند، هیچگاه جنگ را حتی یک روز به تأخیر نینداختم مگر به آن امید که گروهی از مخالفان به من پیوندند و به وسیله من هدایت شوند. و با چشمان کم سوی خود پرتوی از راه مرا بنگرند و به راه آیند. چنین حالی را دوست تر دارم از کشتن ایشان در عین ضلالت، هرچند، خود گناه خود به گردن گیرند.
🔹 پس همانطور که ملاحظه میفرمایید، اصل در اسلام تلاش و مجاهدت برای پایان دادن به دشمنیها و هدایت و جذب کسانی است که از سر نادانی به دشمنی علیه جبهه حق روی آورده اند.
🔹 لذا آغوش جبهه حق به روی کسانی که توبه واقعی میکنند و ضمن اصلاح گذشته به دنبال پیوستن به جبهه حق هستند همیشه باز است.
✍️نویسنده:حجت الاسلام رضا غلامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #دوستی #دشمنی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2717
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
31.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻شغل جدید سربازان خردسال
▪️قسمت پنجم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
🔺لینک قسمت چهارم:
https://eitaa.com/fekrat_net/2346
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻امام حسین (ع) در صدد ایجاد جامعه عدل در پرتو عقلانیت بود
🔸امام بهسوی سرزمینهای ایران که در آنها تعصب قبیلهای و نفوذ بنی امیه کمتر بود (عراق امروز)، حرکت کردند؛ اما سپاهیان یزید راهشان را مسدود ساختند.
🔸توجه کنید که کربلا بخشی از سرزمینهای تصرفشده اعراب از ایران بود و مدائن که اکنون نزدیک کربلا و نجف است، زمانی پایتخت ایران بوده است.
🔸امام حسین(ع) از سرزمین مادری عربی (عربستان)، به طرف ایران حرکت کردند، اما راهشان به سوی ایران مسدود شد و نبرد در همان سرزمین رخ داد. در واقع سیدالشهدا (ع) در ایران آن روزگار شهید شدند.
🔸عجیب است که این نکته، از سوی مورخان مورد غفلت واقع شده است.
🎤گفت وگو با: دکتر علیاصغر پورعزت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسین(ع) #عدالت #عقلانیت #جامعه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2630
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻امام حسین (ع) در صدد ایجاد جامعه عدل در پرتو عقلانیت بود
🔸در رویکردهای ایدئولوژیک که ربطی به باورهای ایمانی ندارد، بر ضرورت قیام و تهاجم و جنگ تأکید میشود.
🔸 در اینگونه رویکردها، حتماً باید گروهی نظیر پرولتاریا قیام کند و سرمایهداری را کنار بگذارد؛ ولی در اسلام، ضرورت رعایت مردم و احقاق حق، به طور جدی مانع از تمایل به هرج و مرج میشود و حق سرمایهدار نیز تا جایی که خطا نکرده، محترم است.
🔸عدالتخواهی، صرفاً از طریق قیام مسلحانه و کشت و کشتار نیست. چهبسا که این روش برای نیل به عدالت، به بیعدالتی بیانجامد. شما یک بررسی بفرمایید که آیا در جریان انقلاب، همه رفتارها و همه انتقامگیریها، عادلانه بودند؟ در جریان انقلاب ما، هم توسط موافقان و هم مخالفان انقلاب، بیعدالتیهایی صورت گرفت. خیلی از گروهها و گروهکهایی که در ادعا، طرفدار انقلاب بودند، در جریان انقلاب مرتکب جنایت شدند؛ هم در جریان انقلاب و هم بعد از پیروزی انقلاب.
🔸 در مرام اهل بیت، تاکید میشود که به هیچ وجه نمیتوان از طریق ستم به عدالت رسید.
🔸وقتی میگوییم «از ستم نمیتوان به عدالت رسید»، یعنی چه؟ یعنی شما هیچ مسیر پیشبینی نشده و آشوبطلبانهای را نمیتوانید برای میل به عدالت، در پیش بگیرید. اگر آشوب پیش آمد چه؟ اگر آشوب پیش آمد، شما باید از جناح حق، حمایت کنید؛ چه طرفدار شما باشند و چه مخالفتان.
🔸اینکه آیا همیشه ابتدائاً برای میل به عدالت، میتوان فضا را مشوش کرد و انقلاب کرد و غیره، خودتان عقلانی قضاوت کنید.
🎤گفت وگو با: دکتر علیاصغر پورعزت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسین(ع) #عدالت #عقلانیت #جامعه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2630
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻نشر سنتی و نویسندههایی که جهانی فکر نمیکنند
🔹ما نگاه به داخل داریم؛ مثل صنعت خودروسازیمان. در بحث نشر هم، همین مساله را داریم.
🔹اصولا نویسندههای ما برای داخل کشور مینویسند و نگاهی به خارج از کشور ندارند .
🔹خود همین مساله باعث میشود ما خیلی رویکرد جهانی به این کار نداشته باشیم و تا حدی هم بحث ممیزی باعث میشود آثار برای غیرایرانیها قابلهضم نباشد و کارها دارای چارچوب خاصی میشود و هرطور حساب میکنید، همه اینها باعث میشود در بیرون از کشور کتابها چندان دیده نشوند.
✍️نویسنده: عاطفه جعفری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #نویسنده #نشر #انتشار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2687
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻نشر سنتی و نویسندههایی که جهانی فکر نمیکنند
🔹کارهایی که در این حوزه انجام شده است، تقریبا به دو بخش تقسیم میشود و ادامه میدهد: «بعد از انقلاب برخی ناشران در یک سیستم دولتی تعریف و تاسیس شدند که فقط در همین زمینه فعالیت داشته باشند، اما همگی شکست خوردند و پولهای هنگفتی را در این عرصه از دست دادیم و الان به جایی رسیدهایم که میدانیم با کار دولتی نمیتوانیم راه به جایی ببریم.
🔹 کارهایی که انجام شد، بسیار نازل و توزیعشان در حد رایزنیهای فرهنگیمان انجام میگرفت.
🔹میتوان گفت نقطه پایان این پروسه، همان رایزنیهای فرهنگی بودند؛ یعنی کار ترجمه به اینها که میرسید متوقف میشد و دیگر کاری انجام نمیگرفت و دلیل آن هم انتخاب اشتباه آثار و ترجمههای ضعیف بود و طوری میشد که این کتابها در انبارهای رایزنیها مدفون میشد.»
🔹نبود آرشیو خوب از آثار ترجمهشده ایرانی ضعف بزرگی است و این ضعف به این مساله برمیگردد که ما مترجم خوب نداریم و ترجمهها بسیار نازل هستند، چون مترجم قرابتی با زبانی که ترجمه میکند ندارد و همین مشکلزا میشود و همینطور آماتور بودن برخی آژانسهای ادبی ایرانی باعث شده ما در بخش بینالملل بینهایت ضعیف باشیم.
🔹حتی بهنسبت کشورهایی که عمر ادبیات معاصرشان هم به ۲۰ سال نمیرسد، مثل کشورهای عربی عربستان، امارات و قطر که باتوجه به شرایط مالی قویترشان حضور خیلی موفقتر و رنگینتری در عرصه بینالملل، داشتند، ما همچنان درجا زدیم.»
✍️نویسنده: عاطفه جعفری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #نویسنده #نشر #انتشار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2687
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻فلسفه سیاسی اسلامی در غرب تا چه حد شناخته شده است؟
🔸بخش مقدمه کتاب «فلسفه سیاسی اسلامی در غرب» صرفاً مدخلی برای ورود به بحث اصلی کتاب نیست بلکه یکی از اصلیترین و راهبردیترین نقاط، برای فهم کلیت اثر است.
🔸نویسنده در گام نخست از مقدمه اش به مرور تاریخ توجه غربیها به فلسفه اسلامی میپردازد و پس از آن، مخاطب را به آغاز مطالعات غربیها بر روی فلسفه سیاسی اسلامی در دهههای اخیر توجه میدهد.
🔸بیان میدارد که اگر چه غربیها از قرن سیزدهم میلادی وجوه مختلف اندیشههای اسلامی را مورد بررسی و واکاوی قرار داده اند اما توجه به وجوه سیاسی در فلسفه اسلامی، اندکی بیش از نیم قرن نیست که آغاز شده است.
✍️نویسنده: علی بهرامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #اسلام #غرب #سیاسی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2685
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻فلسفه سیاسی اسلامی در غرب تا چه حد شناخته شده است؟
🔸فصل سوم با عنوان «مطالعه تفسیری فلسفه سیاسی اسلامی» متون و آرای محققانی چون، لئو اشتراوس، هانری کربن، محسن مهدی، چارلز باتروث، میریام گالستون و جاشوار پرنز مد نظر محقق است.
🔸 نویسنده با دقیق دانستن این رهیافت مطالعاتی در غرب بر آرا و شیوه نگرش محققانی چون اشتراوس و مهدی تاکید میورزد و معتقد است که این رهیافت توانسته است برداشت درستی از فلسفه سیاسی اسلامی داشته باشد و بین آموزههای سقراطی و آموزههای اسلامی نسبت صحیحی برقرار سازد تا در پرتو این نسبت صحیح به فهم درستی از سازمان مفاهیمی فلسفه سیاسی اسلامی دست یابد.
🔸در این فصل بر درک عمیق اشتراوس از تمایز میان فلسفه سیاسی اسلامی و فلسفه سیاسی مسیحی تاکید شده است، همین مسئله توانسته فهم فلسفه سیاسی اسلامی را در افق فکری اشتراوس وسیعتر کند.
🔸به عبارتی دیگر با فلسفه سیاسی اسلامی در ساحت مستقل از فلسفه سیاسی مسیحی برخورد میشود، این استقلال و عدم قراردادن مفاهیم اسلامی ذیل مفاهیم مسیحی یکی از نکات کلیدی فهم فلسفه سیاسی اسلامی نزد محققان رهیافت تفسیری است.
🔸در نظر نویسنده، محققان این رهیافت با تکیه بر متون اصلی فیلسوفان اسلامی توانستهاند تا از چنبره زمینه محوری و زمانه محوری رهیافت تاریخی بیرون روند و متن محوری را شیوه بنیادین تحقیق خود قرار دهند و بر این اساس به موفقیتهایی در فهم فلسفه اسلامی نائل گردند.
✍️نویسنده: علی بهرامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #اسلام #غرب #سیاسی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2685
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
7.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻کاربردهای رسانه در مدیریت فرهنگی
💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔘مدیر موسسه فرهنگی رسانه ای شناخت
▪️#قسمت_پنجم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
🔺لینک قسمت چهارم :
https://eitaa.com/fekrat_net/2338
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#گفتگو
🔻مأموریت انبیا ایجاد تحول در زندگی انسانها بود
🔹انسان از فکر و اندیشه خود را عوض میکند و با تحول خود به سمت تحول در جامعه حرکت میکند.
🔹به تعبیر دیگر، وقتی جامعه تغییر میکند و متحول میشود که درون افراد متحول شوند.
🔹وقتی رفتارها و کنش افراد تغییر میکند که اندیشه و تفکر آنان عوض شود.
🎤گفت وگو با: حجتالاسلام سیدباقری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دین #انبیا #تحول #تفکر
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2739
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#گفتگو
🔻مأموریت انبیا ایجاد تحول در زندگی انسانها بود
🔹مهمترین تغییر در جامعه نبوی گذر از خرافات، جهل، تعصب و نادانی بهسوی رشد، آگاهی، روشنایی و بصیرتها بوده است؛ لذا جامعه اسلامی شکل گرفت تا انسانها را از جاهلیت به سوی رشد و هدایت و بصیرت متحول کند.
🔹انسان چون عقل و تفکر و اختیار دارد، در برابر سرنوشت خود و جامعه مسوول است؛ لذا نمیتواند نسبت به آنچه در جامعه میگذرد، بیخیال باشد؛ پیامبر(ص) فرمودند: «کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته»؛ مسوولیت، پایه و بنیاد ایجاد تحول در جامعه است.
🔹وی با بیان اینکه تحول گاه درونی است و از جان انسانها آغاز میشود، گفت: انسان از فکر و اندیشه خود را عوض میکند و با تحول خود به سمت تحول در جامعه حرکت میکند.
🔹به تعبیر دیگر، وقتی جامعه تغییر میکند و متحول میشود که درون افراد متحول شوند. وقتی رفتارها و کنش افراد تغییر میکند که اندیشه و تفکر آنان عوض شود؛ لذا پیامبر(ص) از تحول درونی و جهاد اکبر نام بردند و مبارزه با طاغوت بیرونی را جهاد اصغر معرفی کردند و تا جهاد اکبر در کار نباشد جهاد اصغر هم اتفاق نمیافتد و تغییر و تحول رخ نمیدهد.
🎤گفت وگو با: حجتالاسلام سیدباقری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دین #انبیا #تحول #تفکر
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2739
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#سخنرانی
🔻ابعاد نظام معرفتی دین
🔸فقه عهدهدار سه چیز است و گزاره فقهی سه نوعاند: وظایف، واجبات، حقوق و احکام وضعیه. که این احکام و احکام شریعتی و فقهی، از مصالح و مفاسد تبعیت میکنند و معتقدیم که مبتنی بر مصالح و مفاسد هستند.
🔸مصالح و مفاسد سه گونهاست: مفاسد و مصالح صدوریه که یعنی نفس اینکه حکمی صادر شود ولو نوبت به تحقق نرسد که گاهی مصلحت بر صدور حکم است.
🔸بخشنامه تهدیدآمیز بشود، در همین است و بازدارنده است و هیچوقت نوبت به عمل نرسد و نقض شود که این مسأله صدوریه است و خیلیها قبول ندارند اما ما قبول داریم.
🔸 یا مصلحت سلوکیه است، یعنی فرد، مکلف حرکت کند ولو نشود؛ داستان حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل. این مصلحت سلوکیه است؛ همینقدر ببینند که حضرت ابراهیم تا کجا قرار است پای عبودیت میایستد؟
🔸سومی هم وقوعیه است؛ واقع شود و از وقوع آن، مصلحتی تنظیم شود.
🎤گفت وگو با: آیت الله علی اکبر رشاد
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#معرفت #دین #فقه #احکام
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2735
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net