📋#یادداشت
🔻رای خواص به زندگیِ بدون عزت و عدالت
🔸اگر بخواهیم برای مثال نقاط اوج رویکرد دنیاگرایانه و دینگریزانه مردم آن دوره را متوجه شویم، کافی است به این دو نقطه اوج توجه کنیم:
🔸«۱- استقبال نکردن مردم از حضور در اردوگاه جنگ امامحسن(ع)» که مسالهای بسیار تلخ و برای فرماندهی کل قوا بسیار رنجآور است.
🔸 وضعیت به گونهای بغرنج شد که امام حسن(ع) فرمود: …شگفتا از مردمی که پیدرپی نه حیا دارند، نه دین… اُف بر شمای بردگان دنیا…» (همان، به نقل از الخرائج و الجرائح، راوندی، موسسه امام مهدی، قم، ۱۴۰۹ ق، ج ۲، ص ۵۷۵).
🔸 ۲- اوج دیگر این انحطاط را باید در «سردادن شعار زندگی» و ترجیح چرخ زندگی بر چرخ اسلام و آخرت دانست؛ وقتی که امام فرمود: معاویه ما را به چیزی فراخوانده است که عزت و عدالت در آن نیست. اگر زندگی دنیا را میخواهید، میپذیریم و این خار در چشم را تحمل میکنیم و اگر مرگ را بخواهید، آن را در راه خدا ارزانی میداریم.»
🔸راوی میگوید: همه فریاد زدند: «بل البقیه و الحیاه» (بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۱). واقعیت این است که مردم به «زندگی بدون عزت و عدالت» رای دادند.
رویکرد دنیاگرایی مردم -بهویژه خواص- را در قیام و صلح حسنی در آینه خیانتهایشان باید دید؛ چنانکه معاویه در آغازین لحظات اکثر آن را جذب کرد، از جمله فرماندهی از قبیله کنده را با ۵۰۰ هزار درهم خرید و او با ۲۰۰ نفر به معاویه پیوست و امام فرمود: من بارها به شما گفتهام که وفا ندارید و بنده دنیایید.»
🔸برای نمونه وقتی جاریه بن قدامه نزد حضرت آمد و تقاضای حرکت به سمت دشمن کرد، امام فرمود: اگر همه این مردم مثل تو بودند، رهسپارشان میکردم ولی نصف یا یکدهم مردم این عقیده را ندارند»
✍️نویسنده: حجتالاسلاموالمسلمین محمد عابدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #جنگ #صلح #مذاکره
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2831
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻مالکیت اسلامی برای احیای زمین بود نه برهمزدن توازن اقتصادی جامعه
🔹تعابیر آیتالله علوی بروجردی از زوایای مختلفی قابلبررسی است؛ مثلا از زاویه فلسفه علم و بحثهای معرفتشناسی، ایشان میگوید که اسلام نمیتواند اقتصاد داشته باشد، چون بیشتر از ۲۰ قاعده تاسیسی ندارد. خب کسانی که درباره مکاتب علمی مطالعه کردهاند، میدانند که اساسا مکاتب در پایههای اساسی خود، گزارههای فراوانی ندارند.
🔹مگر اقتصاد آزاد که جناب علوی بروجردی آن را بهعنوان اقتصاد عقلایی معرفی میکند چند گزاره بنیادی دارد؟ هاـجونچانگ در «٢٣گفتار» خود اصول نولیبرالیسم را همین مقدار میداند که از آنها هم باز تعداد کمتری از گزارهها را میتوان گزارههای هویتی نولیبرالیسم شمرد.
🔹 گذشته از اینکه در اینجا بحث تفاوت میان دانش هنجاری و اثباتی یا بهتعبیر شهید صدر تفاوت میان مکتب و علم وجود دارد که اساسا بسیاری از مواردی که جناب علوی بهعنوان شاهد مثال برای نفی وجود اقتصاد اسلامی به آنها مثال میزند مواردی است که شهید صدر خودش آنها را برشمرده و نشان داده که نسبت اینها با اندیشه اسلامی نسبت غیرمستقیم است و مستقیما به اسلامی یا غیراسلامی موصوف نمیشود.
🎤گفت وگو با:حجتالاسلام سیدامید موذنی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #اقتصاداسلامی #مالکیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2853
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻مالکیت اسلامی برای احیای زمین بود نه برهمزدن توازن اقتصادی جامعه
🔹شهیدصدر در بخشهای مختلف آثار خود توضیح میدهد که چگونه بین ابعاد مختلف جامعه هماهنگی وجود دارد و اگر اسلام بازسازی کل بنای اجتماعی را بهعهده نگیرد، نمیتواند مسلمانی حقیقی را پرورش دهد.
🔹اخلاق حتی به همان معنای فردی و محدودش هم زمانی امکان تحقق دارد که در جامعه عدالت وجود داشته باشد که ازنظر صدر این عدالت در عرصه اقتصادی با توازن اقتصادی و تکافل اجتماعی محقق میشود، آنهم نه صرفا با ابزارهای تقنینی، بلکه با اقداماتی اجرایی که شارع در اختیار حاکم قرار داده و این مجموعه برپایه ویژگیهای تربیتی انسان مسلمان میتواند حرکت جامعه را بهسوی عدالت تسهیل کند.
🔹شهیدصدر بر همین اساس میان دو شأن ولایت امری و پیامبری پیامبر اسلام تفاوت قائل است و این تفاوت را به عرصه تقنین هم آورده و نشان میدهد چگونه بسیاری از اوامر و اقدامات آن حضرت، نه در مقام تبلیغ احکام ثابت دین، که از پایگاه ولی امر انجام شده است.
🔹صدر معتقد است شریعت اسلام محدودهای دارد که در نصوص تقنینی برای آن حکم الزامی قرار داده نشده تا ولی امر خودش براساس مکتب اسلام، مصالح و اقتضائات زمان شایستهترین قوانین را برای آن محدوده وضع کند.
🔹 این محدوده طبق تبیین شهیدصدر از منظر هستیشناختی منطبقبر محدوده تحولپذیر ساختار ارتباطی انسان و طبیعت و انسان و همنوع است و از نگرش تشریعی دایره موسوم به مباحات عامه را دربرمیگیرد.
🔹اساسا شهیدصدر توضیح میدهد که گذشته از اینکه سلوک و سیره پیامبر و اهلبیت(ع) چنین چیزی را نشان میدهد، اگر ما چنین منطقهای را در احکام شرعی و چنین جایگاهی را برای پیامبر اکرم و ائمه هدی درنظر نگیریم، خاتمیت و فراگیری اسلام را نقض کردهایم.
🔹بهعنوان مثال شهیدصدر قانون مُمَلِّکیت احیا را ازجمله قوانین حکومتی پیامبر میشمارد که پیامبر از رهگذر آن جامعه را برای احیای اراضی و افزایش تولید محصولات کشاورزی، برانگیخت. اما این قانون ولایی نمیتواند براساس اصول مکتب اقتصادی اسلام که درپی توازن اجتماعی است، در عصر ابزارهای پیشرفته همچنان پابرجا بماند، زیرا با اصل عدالت در تضاد است.
🎤گفت وگو با:حجتالاسلام سیدامید موذنی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #اقتصاد_اسلامی #مالکیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2853
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻سازشهای بدتر از جنگ و موضع منفعلانه مقابل سیاست تنازعی
🔸دیدگاه تنازعی، جنگطلب است و همه ابزارها را درجهت سلطه خود بهکار میگیرد. ممکن است ابزار جنگ عوض شود اما ماهیت جنگ عوض نمیشود.
🔸جنگ نرم و جنگ اقتصادی و… از ابزارهای جدید جهان سلطه است. صرفا چهره جنگها و ابزارها، تکنیکها، تاکتیکها و استراتژیها متفاوت شده است.
🔸بدین ترتیب با توجه به اینکه جهان سلطه بهدنیا تنازعی نگاه میکند و جنگ به همه ساحات بشری اعم از اقتصاد و… تسری پیدا کرده است، آیا صحبت از صلح معنایی دارد؟ آیا بین گرگ و آهو صلح ممکن است؟ یا باید گرگ از گرگی دست بردارد و یا اینکه آهو از جان خود دست بردارد، راه دیگری وجود ندارد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سازش #صلح #جنگ #جنگ_نرم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2850
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻سازشهای بدتر از جنگ و موضع منفعلانه مقابل سیاست تنازعی
🔸اگر آمریکا از سلطهگری دست بردارد و به حقوق دیگران احترام بگذارد، شاید صلحی مطرح باشد. تا جایی که آمریکا سلطهگری میکند، جنگ هم خواهد بود. زمانی جنگ تمام میشود که یا دندان گرگ شکسته شود و یا ما از بقای خود کوتاه بیاییم.
🔸یا باید مقاومت کنیم و دندان گرگ را بشکنیم یا باید استقلال و امنیت و عزت خود را فدا کنیم. تا زمانی که طرف مقابل گرگ است صلح معنایی ندارد، شاید سازش ممکن باشد اما صلح با او ممکن نیست. سازش همان شکست و تسلیم است. سازش از موضع ضعف، از جنگ بدتر است.
🔸آمریکا و غرب یکجانبهگرا و اشغالگر است و بهدنبال جهانیسازی است، اما ما بهدنبال چندجانبهگرایی و همگرایی هستیم. اگر بخواهیم صلح کنیم باید قدرتمند باشیم چراکه از دل ضعف جز ذلت و ناامنی و جنگ بیرون نخواهد آمد. قدرت، صلح را تضمین میکند و بهقول مولوی «جنگ پیغمبر، مدار صلح شد».
🔸مذاکره سیاسی باید از موضع قدرت و فعالانه باشد. مذاکرهای که از موضع اقتدار و فعالیت باشد، همان جنگ است. کمااینکه در مورد ماجرای امامحسن(ع) میتوانیم بگوییم که حضرت با معاویه صلح نکرد -صلح به این معنی که حضرت معاویه را قبول داشته باشد و با او همکاری کند نبود- بلکه حضرت بهدلیل خیانت نیروها نتوانست جنگ را ادامه دهد، در قراردادش با معاویه نیز شرط کرد که بعد از معاویه باید حکومت به حضرت یا امام حسین(علیهماالسلام) بازگردد.
🔸بنابراین مذاکره، اگر از موضع فعال و از موضع قدرت باشد، یکنوع جنگ تمامعیار است، اما اگر مذاکره از موضع ضعف باشد همان سازش است که از جنگ بدتر است. مذاکره با سازش متفاوت است، همانطور که شجاعت با جبن و جسارت تفاوت میکند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سازش #صلح #جنگ #جنگ_نرم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2850
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻مرگ تدریجی رویای براندازی
🔹راهحلهایی که درواقع بهمعنای تغییر رادیکال نظام و براندازی آن است، ناشناخته نیست، بلکه از خرداد ۷۶ موضوع اصلی نزاع میان نیروهای سیاسی بوده است.
🔹قبل از همه اصلاحطلبان بحث ادغام در نظام سلطه را پیشنهاد کردند، بعدا رهبری آن را هاشمی بهدست گرفت که میراث آن را به روحانی داد.
🔹برجامها درواقع بخشهای اجرایی این پیشنهاد بودند که بهدلیل عدماطمینان آمریکا و غرب از قدرت جناح اصلاحطلب و اعتدال در اجرایی کردن آن ناکام ماند، خاصه آنکه روحانی نتوانست خلع سلاح موشکی و تغییر سیاستهای منطقهای را محقق سازد.
🔹 هماکنون آنهایی که برگشت به ترامپ را توصیه میکنند در مسیر براندازی عمل میکنند.
✍️نویسنده: دکترحسین کچویان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#براندازی #نظام #سیاست #آمریکا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2485
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻مرگ تدریجی رویای براندازی
🔹بنابراین، راهحلهایی که بر پایه بزرگنمایی و رادیکالیزه کردن مشکلات معیشتی، تغییرات سیاستهای پایهای کشور در برابر نظام سلطه، پذیرش رژیم اشغالگر قدس یا تغییر سیاستهای منطقهای را پیشنهاد میدهند، نظیر کسانی که بحث از تغییر در ولایت فقیه، یا از ضرورت تغییر در راهبردهای توسعه بهمنظور بهرهگیری از نظم جهانی موجود برای توسعه چون چین سخن میگویند، در واقع به تغییر ماهوی یا براندازی نظام پیشنهاد میدهند.
🔹روشن است که در اینجا امکان ورود در پیچیدگیهای موجود در این پیشنهادات و طرحها ممکن نیست. بهطور مثال، بعضی که بحث از تغییر راهبرد توسعه و پیروی از الگوی چین بعد از مائو در دوران تنگ شیائو پینگ را مطرح میکنند، یا از ماهیت براندازانه این تغییر غفلت دارند یا عامدانه موجب گمراهی میشوند.
🔹این توهم که نظام مائوئیستی چین با تغییر راهبرد خود کماکان دستنخورده باقی مانده، از جمله این غفلتها یا گمراهسازیهاست.
🔹از این نیز که بگذریم که تغییر مسیر چین از مائو به تنگ از خلال کودتایی گذشته است که به قربانی کردن همسر مائو و نیروهای وفادار به مائو منتهی شده است، حقیقتا آیا در این ابهامی وجود دارد که نظام چین در وضعیت حاضر نسبتی با انقلاب چین و آرمانهای آن ندارد بلکه نوعی سرمایهداری با خصایص چینی است؟
✍️نویسنده: دکترحسین کچویان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#براندازی #نظام #سیاست #آمریکا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2485
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فرآیند محوری یا برآیند محوری در نظام تربیتی
🔸رویکرد غلط و اشتباه در ارزیابی تربیت می تواند به صدمه و انـحراف جدی در مسیر تربیت منجر شود.
🔸روشهای تربیتی نماد فرآیند محوری و برنامه داشتن در امر تربیت است و بخش عظیمی از توفیقات مربیان و مجموعههای تربیتی، وابسته به روشهایی است که در مسیر دستیابی به اهداف تربیتی مورد استفاده قرار میگیرد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تعلیم #تربیت #اخلاق #پرورش
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2860
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فرآیند محوری یا برآیند محوری در نظام تربیتی
🔸مهمترین نوع یادگیری انسان، یادگیری مشاهدهای است. بر همین اساس، یکی از روشهای تربیت، تربیت به وسیله الگو است.
🔸همیشه وجود الگوها و سرمشقهای بزرگ در زندگى انسانها، وسیله مؤثرى براى تربیت آنها بوده است. به همین دلیل، پیامبر و پیشوایان معصوم مهمترین شاخه هدایت را با عمل خود نشان مىیدادند.
🔸انسان بسیاری از ویژگیهای شخصیتی و آداب و رسوم را در ابعاد مختلف از دیگران الگو میگیرد. دانشمندان علم روان شناسی الگوپذیری یا تقلید را چنین تعریف میکنند: تقلید به وضعیتی گفته می شود که موقعیتی تحریک کننده موجب فعالیت حرکتی شود.
🔸از طرفی دیگر در امر تربیت ابتدا باید معیارهای راه صحیح تبیین شود سپس به دستاوردهای حرکت در این مسیر اشاره کرد. شخص که مورد تربیت واقع شده با توجه به مزایا و فواید مترتب بر طی کردن راه صحیح، مشتاق به پیمودن طریق درست و صواب میشود و به بیان سادهتر بشارت به آثار و برکات کار نیک، نیروی محرکه افعال تربیت شونده است.
🔸از آنجاکه بایدها و نبایدهای تربیتی مستلزم تحمل سختی است و ممکن است همین مشقتها، رغبت لازم را در تربیت شونده کاهش دهد؛ لذا بشارت، نقش مهمی در جایگزینی عشق به تکلیف به جای احساس تکلف در هنجار و ناهنجارهای تربیتی خواهد داشت.
🔸شیطان رجیم در قیامت بیتوجهی مردم به وعدهها و بشارتهای خداوند در دنیا را علت اصلی انحراف و شوم بختی آنها معرفی میکند و خود را لایق سرزنش نمیداند. این مطلب نشان از این حقیقت است که بشارتهای خداوند در دنیا ابزاری برای حرکت مردم در طریق صحیح است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تعلیم #تربیت #اخلاق #پرورش
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2860
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فراموشی و فراموشکاری از منظر قرآن
🔹براساس آموزههای قرآن، فراموشی و فراموشکاری نسبت به تکالیف و وظایف، کاری بس نادرست است.
🔹انسان میبایست همواره خدا و قیامت را به یاد داشته باشد و تکالیف الهی خویش را نسبت به آن انجام دهد و هرگز عاملی چون شیطان یا مشغولیت به دنیا نباید موجب شود تا به خدا و قیامت و تکلیف گرفتار فراموشی شود؛ زیرا چنین فراموشی مذموم است.
🔹 انسان در زندگی دنیوی لازم است تا نسبت به برخی از چیزها گرفتار فراموشی شود؛ زیرا اگر فراموشی دردها و مصیبتها نباشد، هرگز روی آرامش را نمیبیند.
✍️نویسنده : خلیل منصوری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #تکلیف #وظیفه #فراموشی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2858
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فراموشی و فراموشکاری از منظر قرآن
🔹از نظر قرآن فراموشی گاهى به صورت طبیعى است، همانند فراموشی موسی(ع) و همراهش که خدا میفرماید: «نسیا حوتهما» (کهف، آیه ۶۱)؛ و گاهى بر اثر اعراض و توجه واشتغال به امور مادى و دنیایى است که انسان را از وظیفهاى که خداوند به آن یادآور شده بود باز مى دارد، چنانکه در قرآن آمده است: «پس از آن اعراض کرد و آنچه را پیش فرستاده را فراموش نمود»(کهف، آیه ۵۷)
🔹فراموشی که بر اساس عدم اهتمام به امر مهمی چون آخرت بااشتغال به امور مادی و دنیوی پدید میآید، فراموشی مذموم است.(التحقیق، مصطفوی، ج ۱۲، ص ۱۱۴ – ۱۱۵، «نسى»)
🔹اگر فراموشی، طبیعی باشد، انسان معذور بوده و عقاب کردن چنین شخصی درست نیست؛ اما اگر فراموشی در اثر سوء اختیار و از روی عمد باشد، انسان معذور نیست و خداوند در قبال این فراموشی او را عقاب خواهد کرد؛ چرا که چنین شخصی با اختیار خودش مقدمات فراموشی را فراهم و به عمد اوامر خدا را ترک کرده است.(المفردات فی غریب القرآن، راغب اصفهانی، ص ۸۰۳)
🔹به سخن دیگر، انسانی که گرفتار فراموشی طبیعی است بهعنوان مضطر هرگز مواخذه نمیشود؛ اما نسبت به خطا و فراموشیای که خودمان در آن نقش داشتیم، شکی نیست که مواخذه و مجازات الهی و قانونی به دنبال خواهد بود؛ چون چنین فراموشی را خودمان به سبب کمتوجهی یا بیتوجهی یا فسق و بیعقلی بهوجود آوردهایم.
🔹 پس میبایست پاسخگوی فراموشی خودمان باشیم. بنابراین خدا از این اضطرارهایی که دارای مبادی اختیاری است، مواخذه کرده و برای فراموشکار مجازات و کیفری در نظر گرفته است.
✍️نویسنده : خلیل منصوری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #تکلیف #وظیفه #فراموشی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2858
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻غفلت از عدالت اقتصادی
🔸فارغ از نقدهای عدالت محور بر بخش تدابیر سند، تجارب توسعه و پیشرفت جوامع مختلف حاکی از درسهای مهمی است که بهنظر میرسد در مرحله تدوین بخش تدابیر اساسا مورد توجه قرار نگرفته است.
🔸تجربه اندک نویسنده در بخشهای سیاستگذاری کشور نیز موید آن است که اگر هدف از بخش تدابیر، ارائه راهبردهای حل مسائل کشور درمسیر و شاهراه الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی است و همین تدابیر بهنحو تفصیلیتر و کاملتر در سند الگوی اسلامی ایرانی ظهور و بروز خواهند یافت.
🔸باید گفت تا رویکرد حاکم بر آن اصلاح نشود نباید انتظار بالایی، حتی از سند تفصیلی الگوی پیشرفت داشت.
✍️نویسنده : دکترسیداحسان خاندوزی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #عدالت #غفلت #بی_عدالتی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2856
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻غفلت از عدالت اقتصادی
🔸مطالعه بخشهای اقتصادی مندرج ذیل تدابیر نشان میدهد اختلاف برداشت اساسی میان فهم عامه از تدبیر و نویسندگان سند وجود دارد.
🔸 به این عبارات توجه فرمایید: «تحقق عدالت مالیاتی و کاهش فاصله درآمد خانوارها» (تدبیر ۲۱)، «استقلال بودجه دولت از درآمدهای حاصل از فروش منابع طبیعی» (تدبیر ۲۴)، «توقف خامفروشی منابع طبیعی ظرف ۱۵ سال» (تدبیر ۲۵)، «کاهش شدت مصرف انرژی» (تدبیر ۲۹)، «تمرکززدایی در ساختار اقتصادی و مالی»(تدبیر ۳۱)، «فعال کردن قابلیتهای سرزمینی» (تدبیر ۳۳)، «تامین امنیت و ایمنی غذا» (تدبیر ۳۵)، «بسترسازی برای استقرار متعادل جمعیت و توازن منطقهای» (تدبیر ۳۰). در لسان تخصصی، عبارات فوق مصداق هدفگذاری است که خود محتاج تدبیر و سیاست است، یعنی پاسخی برای چگونگی و روش.
🔸هنر یک الگوی راهگشا برای پیشرفت، کمک به انتخاب در «تزاحم» سیاستهاست که بهجهت چندهدفی بودن و چندارزشی بودن نظامات اداره، قطعا رخ میدهد. به بیان دیگر، اتخاذ سیاست برای هدف الف میتواند به دور شدن از هدف «ب» منجر شود. بهعنوان نمونه، افزایش نرخ مالیات گرچه موجب افزایش درآمدهای پایدار دولت و کاهش وابستگی به درآمد نفتی میشود اما فشار را بر بخشهای اقتصادی افزایش میدهد.
🔸 همچنین فعالان اقتصادی برای افزایش رونق و تولید، مایل بهحذف بیمه اجباری نیروی کار و حذف تعیین حداقل دستمزد هستند اما این سیاستها به وخامت اوضاع توزیع درآمد برای طبقات کارگر و دستمزدبگیر منجر میشود. در چنین شرایطی بیان دو تدبیر مستقل درحوزههای مالیات و رونق کسبوکار کمکی به سیاستگذار نمیکند، زیرا درباره تزاحمها تعیینتکلیف نکرده است.
🔸مشابه آنچه درفصل تعادل و تراجیح در اصول فقه وجود دارد، لازم است تزاحم تدابیر از سوی نگارندگان الگو لحاظ شود. بهبیان دیگر از سند انتظار میرود نهتنها اثر هر تدبیر بر کاهش یا افزایش متغیرهای اجتماعی و اقتصادی را لحاظ کند، بلکه اثر پیادهسازی همزمان این سیستم معادلات را در نظر بگیرد.
✍️نویسنده : دکترسیداحسان خاندوزی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #عدالت #غفلت #بی_عدالتی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2856
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📘دانلود pdf |غالیان و مقوله فاطمیه
✍️ میلاد دخانچی
🔸در امتداد اظهارات حسین دهباشی در خصوص شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، اینبار اما میلاد دخانچی پژوهشگر مطالعات فرهنگی و از چهرههای شاخص جریان #چپ_نو_مسلمان در اظهاراتی عجیبتر سعی داشت به این مقوله نگاهی داشته باشد. او سعی کرد با تمایز بین غالیگری، تقصیر در جریان تشیع، خود را عقلانیتگرا نشان داده و با اسم عقلانیتگرایی، تشیع را به روانپریشی متهم کند!!
برگرفته از کانال شخصی ایشان
⏰ 8 آبان 1399
@taammolat74
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
غالیان و مقوله فاطمیه.pdf
368.6K
📘دانلود pdf |غالیان و مقوله #فاطمیه
✍️ #میلاد_دخانچی
🔹او در یادداشت اخیر خود که در اینجا بازتاب میشود در مورد تحلیل #شهادت_حضرت_زهرا (س) معتقد است کلیت این واقعه تاریخی مسلم است اما آنچه اختلاف است در جزئیات است و سعی دارد با استناد به کلام کاشف الغطاء و شیخ مفید در مورد برخی جزئیات این قضیه تشکیک کند. او معتقد است یورش به خانه حضرت و خوی استیتگرایی از جانب عمال خلافت، هیچ تردیدی وجود ندارد اما کیفیت یورش و جزئیات آنچه رخ داده محل مناقشه است. گرایشهای عقلگرا مثل شیخ مفید ماجرای سیلی و مسمار را برنتافتهاند!
🔹او در ادامه با بررسی جریان غلو بیان میدارد که ما یک جریان غلو واحد نداریم اما یک رفتار کم و بیش واحد از سمت آنان سراغ داریم و آن اصرار به باطنیگری، حمل باورهایی غیر عقلانی و روانپریشانه درباره جایگاه ائمه است! در ادامه سعی دارد با تحلیل روانکاوانه جریان غلو را در نسبت با جزئیات واقعه شهادت حضرت زهرا(س) بررسی کند و آنرا حوالت به نوعی روانپریشی میدهد که زمینه غلو و ایدئالسازی همان خشم نسبت به قدرت حاکم است!
@taammolat74
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📘دانلود pdf |غالیان و مقوله #فاطمیه ✍️ #میلاد_دخانچی 🔹او در یادداشت اخیر خود که در اینجا بازتاب می
چند نکته درباره مدعیات میلاد دخانچی.pdf
172.9K
📘دانلود pdf |چند نکته درباره مدعیات #میلاد_دخانچی
✍️ محمد خندان
🔹آنچه در اینجا به اختصار بیان میکنم بیشتر ناظر به تناسب «هدف» ادعایی دخانچی و «ابزار»ی است که برای رسیدن به آن برگزیده است.
آنچه از نوشته دخانچی مستفاد میشود این است که هدف از نگارش یادداشت اخیرش«ایجاد بستری برای گفتگو» بوده است. او از آنها که «غالیان متعصب» مینامدشان شکوه کرده که «هیچ علاقهای به گفتگو ندارند.» و «موقعیت روانشناختی»شان امکان گفتگو را از آنان سلب کرده است.
🔹قبل از هر چیز باید بگویم که دخانچی برخلاف ادعایش صرفا به نقد «غالیان متعصب» نپرداخته است. بلکه در مواضعی کلیت تشیع «روانپریشانه» میداند و تصریح میکند که میخواهد از نیروی انقلابی این روانپریشی استفاده کند و آنرا از کنج خانقاه به کف خیابان بیاورد.
🔹 دخانچی درد عقلانیت ندارد؛ دردش تبدیل عقلانیت نهان روشانه تشیغ سنتی به خشونت خیابانی تشیع مارکسیستی است. او میخواهد روانکاوی تشیع را به ابزاری برای انقلاب چپگرایانه تبدیل کند.
⚜️ @taammolat74
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻بایدن و ترامپ در دشمنی با ایران، نظر مشترک دارند
🔹من معتقدم حتی اگر خانم کلینتون در رقابت با ترامپ پیروز میشد، این فشارها بازهم افزایش پیدا میکرد.
🔹 زیرا قاعده روابط بینالملل بر اساس زور نهفته و نهاده شده است و اگر کشوری نشان بدهد که فشارپذیر است، این فشارها طبیعتاً ادامه پیدا خواهد کرد.
🔹من یک مثال میزنم: وقتی کسی برای اولین بار دزدی میکند و در دزدی خود ثروت کلانی را بدست میآورد، ترغیب میشود به دزدیهای بیشتر و کارش را ادامه میدهد تا زمانیکه گرفتار و دستگیر شود.
🔹این پول هنگفت به او مزه میکند. اگر کشوری نشان دهد که فشارپذیر است و حاضر است تسلیم شود، دشمن را نسبت به افزایش فشار ترغیب میکند، نه رفع فشار!
🎤گفت وگو با: دکتر محمدحسن قدیریابیانه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ایران #آمریکا #ترامپ #بایدن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2883
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻بایدن و ترامپ در دشمنی با ایران، نظر مشترک دارند
🔹آمریکاییها، چه ترامپ و بایدن و چه جمهوریخواهان و چه دموکراتها، مایل هستند که اصلاحطلبان در ایران قدرت را همچنان در اختیار داشته باشند و حاضرند به آنها کمک کنند.
🔹ممکن است یک گشایش موقتی نه به خاطر اقتصاد و مردم ایران، بلکه برای کمک به پیروزی اصلاحطلبان داشته باشند، زیرا ارزیابی آنها این است که اصلاحطلبان در مقابل فشارهای آنان تسلیم خواهند شد.
🔹لذا، این حمایتها تا زمانی است که اصلاحطلبان در انتخابات به قول خودشان پیروز شوند. اگر پیروز شدند تحریمها و فشارها به شدت تشدید خواهد شد. چه ترامپ بشود و چه بایدن.
🔹اگر در کشوری، دولت یا دولتمردان نشان دهند که فشارپذیر هستند، دشمن عملاً به اعمال فشار ترغیب میشود. لذا در صورت پیروزی اصلاحطلبان در انتخابات، فشارها به ایران تشدید خواهد شد و حد یقف ندارد. این موارد اثر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران بود. البته از الآن تا زمان انتخابات سال ۱۴۰۰، چند ماهی زمان باقی مانده است.
🔹دولتیها و اصلاحطلبان هم تلاش خواهند کرد که اگر بایدن بیاید، بحث مذاکره مجدد و بعد امتیاز دادنهای مجدد را مطرح کنند. آنها بر این باور هستند که فشارهای اقتصادی که به مردم وارد شده، باعث خواهد شد مردم از روی استیصال به این مذاکرات و عقبنشینیها تن بدهند.
🎤گفت وگو با: دکتر محمدحسن قدیریابیانه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ایران #آمریکا #ترامپ #بایدن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2883
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻بایستههای جهانیسازی فرهنگ تشیع
🔸وقتی ما حرف از تبلیغ در فضای بینالملل میزنیم، یعنی باید در ۳ سطح آمادگی داشته باشیم.
🔸یعنی هم نیروی انسانی در تراز فعالیت جهانی داشته باشیم، هم امکانات بینالمللی داشته باشیم، هم قالبهایی که میخواهیم با آن تبلیغ کنیم در سطح و تراز جهانی باشد.
🔸متاسفانه ما در هر ۳ سطح دچار مشکلات عدیدهای هستیم. هنوز محتواهایی که تولید میکنیم، محلی است، جهانی نیست. هنوز تربیت حوزوی ما به گونهای نیست که پاسخگوی اقتضائات جامعه جهانی باشد.
🎤گفت وگو با: دکتر ادگاردو روبین
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #فرهنگ #تشیع
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2876
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻بایستههای جهانیسازی فرهنگ تشیع
🔸از نظر آموزههای قرآنی، شما میبینید در قرآن بارها این امر بیان شده که برای هر امتی از خودشان یک پیامبری فرستادیم. یعنی خدا برای هر امتی، از خود آن امت کسی را مامور ابلاغ پیام الهی کرده است.
🔸در آیه نفر که آیه معروفی است هم میبینید خداوند میگوید یک عدهای باید علوم الهی را یاد بگیرند، سپس به سوی قوم خود بازگردند و به انذار قوم خویش بپردازند. این تاکیدات مسلما به این معناست که تبلیغ باید از طریق افراد بومی هر منطقه برای همان منطقه انجام شود.
🔸اگر از منظر تجربه شخصی هم به این موضوع بپردازم باید بگویم وقتی من در منطقه بومی خودم که آرژانتین است به تبلیغ میپردازم، اثرات کارم را بهتر از کسانی ارزیابی میکنم که بومی این منطقه نیستند.
🔸ببینید! من وقتی در کشوری مثل آرژانتین تبلیغ میکنم که بومی آنجا هستم، اولا به زبان آن تسلط کامل دارم، نیاز به پاسپورت و اقامت و مجوز و محل اسکان ندارم.
🔸 همه اینها کار تبلیغ را آسانتر و موثرتر میکند. شما تصور کنید یک طلبه ایرانی تصمیم بگیرد در کشور آرژانتین تبلیغ کند، چقدر باید تلاش کند تا زبان یاد بگیرد؟ چقدر باید هزینه کند که به آرژانتین سفر کند و مثلا یک ماه در آن اقامت کند؟ چقدر باید وقت بگذارد تا ویزا بگیرد و الی آخر.
🔸مبلغانی هم که به این فضا وارد شدند، درست است کارهایی کردند، فعالیتهایی کردند اما این فعالیتها عمیق نخواهد بود، اثرگذار و جریانساز نخواهد بود. مجموع این دلایل است که معتقدم رویکرد دوم بهتر است. اینکه ما برای هر منطقهای از مردم بومی آن منطقه برای تبلیغ دین استفاده کنیم.
🎤گفت وگو با: دکتر ادگاردو روبین
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #فرهنگ #تشیع
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2876
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻عقل و علم دو حقیقت کمالی پیامبر اکرم(ص)
🔹براساس تعالیم دینی آنچه مسئولیت پیامبران از جمله پیامبر(ص) است استکمال عقول بشر است؛ زیرا اگر چنین اتفاق بیفتد انسانها به کمال خویش میرسند.
🔹در روایت است که پیامبر(ص) فرمود: خدا به بندگانش چيزى بهتر از عقل قسمت نكرده، خواب عاقل بهتر از شب بيدارى جاهل است، اقامت عاقل بهتر از رنج حركت جهاد جاهل است.
🔹خدا پيغمبر و رسولى بر نيانگيخته مگر اینکه عقل او را كامل كرده و عقلش بهتر از عقل همۀ امّتش بوده، پيغمبر در خاطر خود چيزى بهتر از اجتهاد مجتهدان نداشت.
✍️نویسنده: علی جواهردهی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #پیامبر #محمد #رسول_الله
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2874
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻عقل و علم دو حقیقت کمالی پیامبر اکرم(ص)
🔹پیامبر(ص) همان طوری که در عقل در تمامیت کمالی است، از نظر علم نیز در تمامیت کمالی آن قرار دارد، به طوری که آن حضرت(ص) به علومی دسترسی دارد که اصولا به شکل عادی در اختیار بشر قرار ندارد.
🔹از همین رو خدا بصراحت میفرماید: و خدا بر تو کتاب و حکمت انزال کرد و آموخت چیزی را که نمیتوانستی بدانی و فضل الهی بر تو عظیم است.(نساء، آیه ۱۱۳) یا میفرماید: همان طور که در میان شما فرستادهاى از خودتان روانه کردیم که آیات ما را بر شما مىخواند و شما را تزکیه و پاک مىگرداند و به شما کتاب و حکمت مىآموزد و آنچه را که نمیتوانستید بدانید به شما یاد مىدهد. (بقره، آیه ۱۵۱)
🔹از نظر قرآن، چیزهایی که از طریق وحی نصیب بشر میشود، از علوم خاص است که هیچ راهی جز وحی برای تحصیل آن نیست چنانکه میفرماید: خدا را ذکر و یاد کنید، آنگونه که شما را تعلیم داد چیزی را که نمیتوانستید بدانید.(بقره، آیه ۲۳۹)
🔹اگر تعلیم الهی نبود، ما حتی نمیدانستیم چگونه نماز بگزاریم یا حج را بهجا آوریم، چه رسد که درباره آخرت و بهشت و دوزخ و احوالات انسان در عوالم از برزخ و آخرت علم و آگاهی داشته باشیم. پس این وحی است که به ما این علم دست نیافتنی را آموخته است.
✍️نویسنده: علی جواهردهی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #پیامبر #محمد #رسول_الله
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2874
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻روایت واقعی از جنگ
🔸مهمترین وجهتمایز فتح خون از آثار مشابهی که به ماجرای کربلا میپردازند، این است که در این کتاب واقعه عاشورا از محدوده یک مقطع تاریخی متعلق به گذشته رها شده و به کل تاریخ ماقبل و مابعد خود بسط پیدا کرده است.
🔸نویسنده براساس یک متن زبانی (تاریخی)، متنی ادبی برساخته و اینگونه، هم از قید زمان و مکان رها شده و هم رفتوآمد بین ژانرها را ممکن کرده است.
🎤گفت وگو با: خانم مریم امینی، همسر شهید سیدمرتضی آوینی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جنگ #روایت #رایت_فتح #آوینی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2890
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻روایت واقعی از جنگ
🔸اصولا با این دوقطبی پوپری-هیدگری موافق نیستم و نمیدانم چرا متفکران -خصوصا در بحثهایی که در سالهای اخیر در ایران رواج یافته- باید لزوما در یکی از این دستهبندیها قرار بگیرند.
🔸از این گذشته، بهنظرم نگاه او، بیش از آنکه تحتتاثیر هیدگر یا هر فیلسوف دیگری باشد، متاثر از عرفان ابنعربی است. روایت مرتضی آوینی از جنگ و واقعه کربلا «تأویلی» است. او معتقد است به یک تاریخ ظاهری و یک تاریخ باطنی، یک عالم ظاهر و یک عالم باطن.
🔸او معتقد است این دو با هم در تناقض نیستند بلکه عالم ظاهر –چنانکه هست- بر عالم باطن شهادت میدهد، اما ما قادر به ادراک آن نیستیم. در اواخر کتاب فتح خون چندینبار این جمله را به صورتهای مختلف تکرار میکند. اگر او واقعیت را بیاعتبار میدانست، این کتاب باید کلا از دیدگاه راوی نوشته میشد و نوشتن آن بسیار هم راحتتر میبود. اما کاری که او در این کتاب میکند، استناد به واقعیت و تأویل آن برای ظاهر کردن حقیقت است.
🔸او فرازهایی از مستندات تاریخی را که بیانگر درد و زشتی و دشواری است و احساسات زودگذر مخاطب را برمیانگیزد و بهاصطلاح اشک او را درمیآورد حذف میکند، چون این احساسات را مانع درک عمق این واقعه میداند. او بهجای اینکه مخاطبش را به گریه بیندازد، او را با بغضی فروخورده و اندوهی عمیق بر جای میگذارد که در عین حال زیباست چون به حقیقت عاشورا و حقیقت عالم پیوند خورده که عین زیبایی است.
🎤گفت وگو با: خانم مریم امینی، همسر شهید سیدمرتضی آوینی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جنگ #روایت #رایت_فتح #آوینی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2890
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻امضاهای طلایی پای انفال
🔹در اسلام تفکیک دقیقی بین مال حکومت یا امام و مال خصوصی وجود دارد.
🔹بررسی مجملی در نظامات اقتصادی نشان میدهد هم ویژگی و هم سرچشمه بدبختیها و خیرات نظامات مختلف به نوع تعامل آنها با انفال برمیگردد.
🔹در نظام اسلامی بعد از انقلاب اسلامی نیز نحوه تعامل با انفال سرچشمه کلیه فسادها، نابرابریها، تبعیضات طبقاتی و مشکلاتی است که اکنون کشور با آن مواجه شده.
✍️نویسنده: دکتر حسین کچویان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#بیت_المال #مال_خصوصی #انفال
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2888
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net