eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 🔻نیازمند یک بازسازی فقهی در تمدن‌سازی جدید هستیم 🎤حجت‌الاسلـــام والمسلمین دکتر منصور میراحمدی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3205 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نیازمند یک بازسازی فقهی در تمدن‌سازی جدید هستیم 🎤حجت‌الاسلـــام والمسلمین دکتر منصور میراحمدی 🔸اگر از منظر تحلیل واقعیت صورت‌گرفته به موضوع «رابطه بین تمدن اسلامی و فقه» نگاه کنیم، فکر می‌کنم فرهنگ و تمدن اسلامی در دوران گذشته وامدار فرهنگ فقه بوده و خیلی از گزاره‌هایی که از فرهنگ و تمدن اسلامی در این دوران موردتوجه قرار گرفته، بر بنیاد فقه شکل گرفته است. 🔸قطعا نمی‌توانیم فقه را از پشتوانه فرهنگ و تمدن اسلامی حذف کنیم. یک نسبت‌سنجی در این نکته می‌کنم که فرهنگ و تمدن اسلامی با فقه رابطه وسیعی برقرار کرده است اما آیا می‌توانیم بگوییم در آن زمان فقه شیعه به‌طور کلی غایب از صحنه دانش بوده است؟ 🔸من باورم این است که پاسخ آن خیر است و دلایل آن را از دو جهت می‌توانم توضیح دهم؛ یک اینکه این مکاتب فقهی خیلی تحت‌تاثیر دانش امامان معصوم بوده و بنابراین فقهی هم که در آن زمان مطرح می‌شده است به‌معنای دور بودن کامل از مبانی فقهی شیعه نیست، گرچه فقه شیعه در ظاهر، فقه غالب نیست، اما گرایش‌‌های دیگر فقهی تحت‌تاثیر فقه و مبانی فقه شیعه هم بوده‌اند. 🔸نکته دیگر اینکه ما معتقد نیستیم فقهی که در آن زمان یک دانش مرتبط با فرهنگ و تمدن اسلامی است، با یک نگرش کامل و دقیقی همراه بوده است، بلکه معتقدیم [اتفاقا] برخی نقاط ضعفی که در فقه و تمدن اسلامی در دوران گذشته داریم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3205 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻پیش از انقلاب فارسی زبان علم نبود 🎤دکتر حمیدرضا خادمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3221 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻پیش از انقلاب فارسی زبان علم نبود 🎤دکتر حمیدرضا خادمی 🔹نیازسنجی‌های لازم برای چاپ کتاب براساس رصد تحولات علوم انسانی و نیازهای جامعه دانشگاهی است، یعنی عضو هیات‌علمی سمت موظف است با دانشگاه در ارتباط باشد. 🔹 اکثر اعضای هیات‌علمی ما در دانشگاه‌ها تدریس دارند؛ مثلا از دانشگاه‌های علامه طباطبایی، تهران، شهیدبهشتی، تربیت دبیر شهیدرجایی و یا در جاهای مختلفی مشغول هستند و برخی از این اساتید در شوراهایی مانند شورای تحول و ارتقای علوم انسانی عضو هستند و یکی از وظایف این گروه‌ها نیازسنجی است. 🔹 علاوه‌بر این ما دفتر نیازسنجی و آینده‌پژوهی داریم که باید براساس مدل‌های تخصصی هر رشته اینها فضای جامعه جهانی را که هم‌اکنون موضوعات اصلی را که در آن رشته خودشان است اینکه الان در دنیا در چه موضوعاتی کار می‌کنند و این اساتید باید استخراج کنند و بعد نیازهای داخلی فضای دانشگاه‌های ما و تخصص هریک از اساتید در رشته‌های علمی مختلف اینها جمع‌آوری می‌شود و براساس یک مدل نیازسنجی و آینده‌پژوهی این مدل‌ها تعریف می‌شود. 🔹 بعد این اولویت‌ها وقتی تعیین می‌شود عمده کسانی که این اولویت‌ها را در قالب طرح‌های پژوهشی برای سمت تولید می‌کنند، اساتید مهم حوزه و دانشگاه‌های کشور هستند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3221 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻در زمان نهضت ملی هم سیاست غرب، چماق و هویج بود 🎤محمد رضا کائینی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3224 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻در زمان نهضت ملی هم سیاست غرب، چماق و هویج بود 🎤محمد رضا کائینی 🔸آمریکایی‌ها به‌طور مشخص در دوره نهضت ملی تلاش کردند تا حدی جای خالی انگلیسی‌ها را پر کنند؛ یعنی انگلیس از ایران رانده شده بود و آمریکایی‌ها که یک قدرت جوان بودند، طالب سهمی از نفت ایران بودند. 🔸البته این به‌معنای آن نیست که آمریکایی‌ها در این زمینه فعال مایشاء بودند و با انگلیسی‌ها همکاری نمی‌کردند، اما در طمع‌ورزی‌شان نسبت به نفت ایران تا یک‌جایی پیش می‌آمدند و البته جانب انگلیسی‌ها را هم رها نمی‌کردند. 🔸این طمع نهایتا به‌دلیل اینکه دکتر مصدق پیشنهادهای آمریکایی‌ها را برای خرید نفت از ایران برخلاف اصل ملی شدن نفت تشخیص می‌داد، عملا برآورده نشد. 🔸بگذریم از اینکه تقریبا تمام رهبران سیاسی آن روز از یک توافق عادلانه با آمریکا استقبال می‌کردند. 🔸خود دکتر مصدق خیلی به آمریکایی‌ها امید داشت. حتی برخی نقل می‌کنند با اینکه در جریان کودتای ۲۸ مرداد، آمریکایی‌ها در سقوط او نقش اساسی داشتند، او همچنان به کمک آمریکا امیدوار بود و این امیدواری به آمریکا البته در چهره‌هایی مثل آیت‌الله کاشانی هم وجود داشت. 🔸 می‌توانم بگویم نیرویی که نه آمریکا، نه انگلیس و نه روس، هیچ‌کدام را نمی‌پذیرفت و بر اصل نه شرقی نه غربی تاکید داشت، صرفا فداییان اسلام بود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3224 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📲📱 🔻 با موضوع: مروری کوتاه بر حافظ از منظر پیروان حکمت متعالیه 💠 دکتر محمدهادی توکلی 👈عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه ⏱یکشنبه شب ساعت 20 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻حقوق منهای بشر 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3229 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻حقوق منهای بشر 🔹ماده دوازدهم اعلامیه جهانی حقوق بشر مربوط به حریم خصوصی است؛ در این ماده آمده است: نباید در زندگی خصوصی، امور خانوادگی، اقامت گاه یا مکاتبات هیچ کس مداخله‌های خودسرانه صورت گیرد یا به شرافت و آبرو و شهرت کسی حمله شود. 🔹در برابر چنین مداخله‌ها و حمله‌هایی، برخورداری از حمایت قانون، حق هر شخصی است. 🔹ایالات متحده حتی حقوق شهروندان امریکایی را هم نادیده گرفته و به نقل از راشا تودی دولت امریکا توانسته است از “جیمز بوزبرک” قاضی عالی دادگاه فیسا حکمی محرمانه برای اف بی آی بگیرد که به موجب آن اف بی آی می تواند از هرکس که لازم بداند شنود کند. 🔹استفاده از اطلاعات افراد در اینترنت، هک و سرقت اطلاعات شخصی؛ رصد از طریق آی پی آدرس و هوش مصنوعی برای پرونده سازی برای شخصیت ها و صدها مورد دیگر از موارد نقض حریم خصوصی اشاره شده در ماده دوازدهم اعلامیه حقوق بشر است که سال ها است توسط امریکا در حال انجام است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3229 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻مدرنیته در ذات خود توتالیتر است (بخش اول) 🎤بیژن عبدالکریمی و علیرضا شجاعی زند 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3235 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻مدرنیته در ذات خود توتالیتر است (بخش اول) 🔸خیلی وقت است که نسبت اندیشه و عمل، اندیشه و راهبرد و اندیشه و سیاست وارونه شده است. 🔸 از همین رو هم این اهل اندیشه و نظر هستند که با کمال تاسف برای راهبردهای سیاسی اتخاذشده ازسوی دولتمردان، نظریه‌پردازی می‌کنند و نه به عکس. 🔸 ایده پایان هم به‌نظر می‌رسد در کار تئوریزه کردن همین واقعیت‌های محقق و راهبردهای سیاسی پیاده شده بوده است. پایان تاریخ یعنی کسی به پس از مدرنیته فکر نکند. 🔸کسی به تغییرات شالوده‌شکن فکر نکند. هرگونه تغییر و تحولی هم که لازم باشد، باید در درون مدرنیته و با حفظ همین چارچوبه‌ها رخ دهد. چرا؟ چون تاریخ به انتهای راه خود رسیده و قرار نیست اتفاق مهم دیگری در آن رخ دهد و سرنوشت دیگری را برای بشر رقم بزند. 🔸پایان معرفت و پایان فلسفه یعنی باید به گفتمان مدرن و محصولات فکری و نظری حاضر و آماده‌اش در ساحت‌های مختلف اکتفا شود. 🔸این ما را به‌سوی نوعی پراگماتیسم یا نوپراگماتیسمی می‌خواند که مدرنیته سابقا چندان میانه‌ای با آن نداشت و بر تقدم و فضل اندیشه و ابتنای عمل بر آن تاکید می‌کرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در این لینک: 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
👈 📲📱 🔻 با موضوع: مروری کوتاه بر حافظ از منظر پیروان حکمت متعالیه 💠 دکتر محمدهادی توکلی 👈عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه ⏱یکشنبه شب ساعت 19 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net