📝#بخوانید|درسگفتار جریانشناسی سلفیگری (جلسه چهارم)
🔸بررسی جریان دیوبندیه و پیدایش طالبان
🎙گفتگو با حجتالاسلام دکتر مهدی فرمانیان، عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی
🔰جریان دیوبندیه یا دیوُبندیه و یا دئوبندیه در شبه قاره هند به وجود آمد. جریان حاضر خود را سلفی نمیدانند؛ چون سلفی در شبه قاره هند، پاکستان، سیستان و بلوچستان به معنای کسی است که به حرمت تقلید قائل و از مذاهب اربعه فقهی اهل سنت تبعیت نمیکند و به انتفاح باب اجتهاد اعتقاد دارد. به همین جهت که در پاکستان سلفی به معنای کسی است که به حرمت تقلید قائل است و از طرفی طالبان و دیوبندیها به تقلید اعتقاد دارند و به همین جهت خود را سلفی نمیدانند.
🔰مفهوم عبادت ابنتیمیه توسط هر کسی پذیرفته شود، سلفی خواهد بود. طبق این تعریف میتوانیم بگوییم دیوبندیها جزو سلفیها هستند. البته از نظری دیگر هر کس تفکر اهل حدیث را قبول داشته باشد، سلفی خواهد بود، باز دیوبندیها سلفی نخواهند بود؛ چرا که دیوبندیها اصلاً اهل حدیث را قبول ندارند.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
#سلفیگری
#شیعه
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
#گفتگوی_زنده_اینستاگرامی
💠سربازی خدمت مستضعفین به مرفهین
قانون خرید سربازی؛ خدمت اجتماعی یا تبغیض لیبرالستی؟
با حضور:
🔸حجتالاسلام محمدامین رضایی؛ عدالت پژوه
🔸مجری؛ عرفان خلیلیفر
⏰دوشنبه یازدهم بهمن ماه؛ساعت 22
📌پخش از صفحه اینستاگرام فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید|بررسی نسبت جامعهشناسی و سینما
🔰تأثیر اجتماعی هنر سینما
🔸در علوم اجتماعی، جامعهشناسی و روانشناسی گرایشهای خاصی وجود دارند که عمده جامعهشناسان با این گرایش مخالف دارند. در این گرایش و در تحلیلهایشان، سینما را حذف میکنند و از آن بهعنوان یک موضوع و ابزار برای امر دیگر صحبت میکنند. در حقیقت دو نگاه افراط و تفریط در دریافت از هنر وجود دارد. یک دریافت از بوردیو است که میگوید افرادی که میروند فیلمهای هنری خوب میبینند، اپرا و موسیقی کلاسیک گوش میدهد در حقیقت ابزاری برای تمایز طبقاتی هستند.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
#سینما
#اجتماع
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
May 11
#اختصاصی
🔷 شماره جدید نشریه دیدهبان اندیشه
🔸با موضوع | «تراث متجدد»
ویژهنامه رصدی و تحلیلی بررسی اندیشههای حسن حنفی «به مناسبت ارتحال وی»
✳️ موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
شماره سی و سوم، آذرماه ۱۴۰۰
◾️با آثاری از:
حمید پارسانیا
نصرالله آقاجانی
قاسم پورحسن
سیدجواد میری
محسن الویری
محمدعلی میرزایی
و...
📌لینک دانلود:
fekrat.net/?p=7614
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تجدد_تراث
#چپ_اسلامی
#حسن_حنفی
#سکولاریسم
#پدر_نوسازی_دینی
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
DIDEBAN_ANDISHE_N0..33.pdf
15.77M
#اختصاصی
#ویژه
•┈• تُراث متجدد •┈┈•
📜 دیدهبان اندیشه، شماره ۳۳، آذرماه ۱۴۰۰
✴️ با موضوع | «بررسی اندیشه حسن حنفی»
✳️ موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
🔻بررسی تاریخچه ورود تفکرات روشنفکری به جهان اسلام و کشور مصر؛
🔻مبانی، روششناسی و نظریات حسن حنفی در باب تجدد تراث اسلامی؛
🔺نقد و ارزیابی مبانی و نظریات حسن حنفی در باب تجدد تراث اسلامی؛
🔻بررسی قرابتهای اندیشهای حنفی و روشنفکران چپ ایرانی مثل شریعتی؛
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
شیخ الفقهاء و المجتهدین حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی دقایقی قبل مرحوم شدند. درگذشت این مرجع تقلید شیعه را به عموم شیعیان و الاخص بیت شریف و مقلدانش تسلیت عرض میکنیم.
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
📝#بخوانید| ریشهشناسیِ ریزشهای انقلابی بر اساس تجربههای عینی
💠 ریزشهای انقلاب به روایتِ ریزشیها
🖋مهدی جمشیدی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔰اصل تحوّل و دگردیسی فکری اصلاحطلبان نسبت به وضعیت ایدئولوژیک آنها در دهه شصت، به هیچرو قابل انکار نیست؛ چنانکه خودشان، به آن تصریح کردهاند.
🔰این نسل [اصلاحطلبان] با تجربه دهه دوم انقلاب، به تدریج، ضعفها و کاستیهای نوع نگاه خود به مقوله قدرت و سیاست را درک میکرد[…]. این شرایط، تقریباً مصادف شده بود با کنار گذاشتن بخش مهمی از نسل انقلاب از ساختار قدرت؛ یعنی تقریباً در اوایل دهه هفتاد بود که بهطور مشخص، جریان چپ با خط امام […] از عرصه قدرت نظام کنار گذاشته شدند. طبعاً این تقارن، فرصت بسیار خوبی را برای این جریان فراهم کرد که بتواند در فضا و شرایط مناسبتری به بازنگری و بازسازی دیدگاههای خود دست بزند.[…] شرایط ذهنی و تئوریک جریان اصلاحطلبی، بر اساس این روند، بهتدریج شکل گرفت.»
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه:7دقیقه
#دهه_فجر
#اصلاح_طلب
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
May 11
🔻در سوگ ارتحال حضرت آیتالله صافی
مهدی جمشیدی
🔸[۱]. آن فقیهِ خالص و صادق، هجرت کرد. خدایش بیامرزد و رحمت و لطف خویش را بر ایشان که اهل تقوا و تعبّد بود، ارزانی بدارد. امید است ایشان که شیفتگی و شیداییاش نسبت به اهل بیت - علیهمالسلام – زبانزد بود، در این نشئه از حیات خویش، محشور و مصاحب با آن حضرات باشد و از خوان نعمات و فضایل ایشان، نصیب فراوان ببرد. بهراستی، زاهدانه و بیاعتنا به زخارف دنیوی زیست و دلش از حبّ هر آنچه برای ما، شیرین و وسوسهانگیز است، تهی بود.
🔸[۲]. قوم شیعه در غربتِ غیبت، «حیران» و «سرگردان» نیست، بلکه دستش در دست «راویان حدیث» نهاده شده تا به واسطۀ تبدیل «امامت» به «نیابت»، آن عهدِ قدسی، گسسته نشود و تیغ انقطاع بر پیکرِ «امتدادِ تاریخیِ تشیّع» ننشیند. چنین نیابتی، چه در هندسۀ «زعامتِ مرجعیّت» و چه در هیئت «ولایت فقیه»، اجتماع شیعه را قوام و حیات میبخشد و تلاطم و تکانه را از آن میستاند. این امکان اجتماعی و بضاعت تاریخی، قدر و قیمتی محاسبهنشدنی دارد؛ چنانکه انقلاب اسلامی و تداومِ معماگونۀ آن در میانۀ اینهمه تهاجم و تعدّی و بدخواهی، برآمده از این سرچشمۀ «منحصربهفرد» و «بیبدیل» است.
🔸[۳]. حقیر در طلب دیداری با آن فقیهِ منزّه بودم، امّا افسوس که دستهایی، مانع شدند و مرا بینصیب نهادند. غرض، مواجهۀ «مستقیم» و «فارغ از روایتهای ناصواب» بود تا «گفتوگو»یی شکل بگیرد و این صفر در حاشیۀ آن بینهایت بنشیند و به رسم «عقلانیّتِ شیعی»، اندکی بگوید و بسیار بشنود. سنّتِ نیک و نافذی بود اگر در خاک این زمانۀ آغشتۀ به «تصوّرها» و «تصویرها»، ریشه میدواند. هرچه که قاعدۀ «اندیشهورزی» و «تضارب آراء و عقول»، تحکیم شود و بنای «احتجاجات»، رفعت یابد، حوزه و مرجعیّت و روحانیت و حاکمیّت و جامعه و نخبگان و تودهها، نفعِ معنوی و معرفتی خواهند برد و شدنها و صیروتهای تکاملیِ انقلاب، شتاب خواهد گرفت. بااینحال، «فاصلهافکنان» و «پردهداران»، چنین نمیپسندند و میخواهند در سایۀ تاریکِ برداشتها و روایتها، «شکافها» و «زاویهها» فزونی یابند.
🔸[۴]. «سیاستزدگانِ متجدّد» در پی آن بودند که سخن خویش را از زبان آن «عالمِ متعبّد» بشنوند و با پنهانشدن در پشت عظمت و هیبت و قداست ایشان، منافع و مطامع خویش را برآورند و انقلاب را به محکمه بخوانند، امّا او که سلامت نفس و صفای باطن داشت، نه «حوزه» را در مقابل «انقلاب» تعریف کرد و نه «مردم» را. او از «حوزه» و از «مردم» دفاع کرد، همچنان که از «انقلاب» حمایت کرد. ایشان «استقلال حوزه» و «حقوق مردم» را میطلبید، امّا انقلاب را به نفی و تضییع هیچیک از این دو متهم نساخت. ایشان حوزه را «سیاسی» میخواست، نه «سکولار»؛ و روحانیّت را «متعهد به انقلاب» میدید، نه «منفک از انقلاب»؛ و سخنش از جنس «نقّادیِ دلسوزانه» بود، نه «یأسپراکنیِ غرضورزانه»؛ و برخی «روشها» و «مسئولان» را به چالش میکشید، نه «انقلاب» و «سیاستها»یش را؛ و دغدغۀ «دیانت» و «معیشت» مردم را داشت، نه «اباحهگری» و «ولنگاری». ایشان، آنان را که سودای باطلِ «موازیسازی» و «تقابلپردازی» داشتند، ناکام نهاد.
🔸[۵]. شک ندارم که دلش، بسیار بزرگتر و لطیفتر از آن بود که بخواهد در برابر نوشتهای انتقادی و صریح، غباری از کدورت بر آن بنشیند. «کدورت» که هیچ، حتّی «گلایه» هم نداشت. و مگر از مرجعِ شیعه، آن هم شیخالفقهاء، انتظاری جز این است؟! اینان «پدران معنوی» و «بزرگان ایمانیِ» ما هستند و سایهاشان، نه سایه، بلکه آفتابِ حیاتبخش است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝 #معرفی_کتاب | جایگاه زنان بر اساس تفسیر المیزان علامه طباطبایی(ره)
💠معرفی کتاب «زن در قرآن»
🖋نرگس موحدی
🔰کتاب «زن در قرآن» برگرفته از تفسیر کمنظیر المیزان، تألیف علامه سید محمدحسین طباطبایی است که آقای محمد مرادی آن را تحقیق و تصحیح کرده است. مرکز نشر هاجر (وابسته به مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران)، چاپ اول این کتاب را در زمستان ۱۳۸۷، در ۳۰۰۰ نسخه و در ۶۲۸ صفحه رقعی منتشر کرده است. آقای محمد مرادی برای فراهم آوردن محتوای کتاب، کلیه آیات مربوط به مسائل زنان را از تفسیر المیزان و با بهرهگیری از ترجمه مرحوم آیتالله سید محمدباقر موسوی همدانی استخراج کرده است.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه:4 دقیقه
#علامه_طباطبایی
#زن
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#طنز
مسابقه فوتبال بین فیلسوفان آلمانی و فیلسوفان یونان باستان
#فوتبال
#فلسفه
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📺 جریانشناسی سلفیگری معاصر|بررسی جریان طالبان جدید
🔰جلسه پنجم
📌حجت الاسلام دکتر مهدی فرمانیان، عضو هیئت علمی و معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب
💠 اولین سؤالی که همیشه درباره طالبان در چند ماهه گذشته بیان میشود، این است که آیا طالبان تغییر کرده است یا خیر؟ جواب این است که هم بله و هم خیر. طالبان مبانی خود را حفظ کرد؛ اما در روش تغییراتی صورت داد. در این جلسه جریان طالبان جدیدرا مورد بررسی قرار دادهایم.
👈 فيلم کامل را در سایت فکرت ببینید:
⭕️fekrat.net/?p=7634
#طالبان
#سلفیگری
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
#مناظره
🔰مدرسه اندیشه انقلاب اسلامی مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار میکند:
💠 آینده انقلاب اسلامی
با حضور:
🔸دکتر بیژن عبدالکریمی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
🔸دکتر احمد رهدار؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم
زمان: شنبه ۱۶ بهمن ماه ساعت ۱۴:۳۰
📌 میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، کوچه شهید صیرفیپور
مجموعه فرهنگی هنری سرچشمه نور انقلاب اسلامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝#بخوانید|سنجش كارآمدی نظام جمهوری اسلامی در تحقق آرمانهای انقلاب
💠 انقلاب اسلامی تحولی اندیشهای با محوریت توحید
🖋دکتر محمدمهدی جهان پرور؛ نویسنده و پژوهشگر
🔸پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردمسالارانه که بر پایه ارزشها و معیارهای اسلامی و با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بنا نهاده شده بود، برای اولین بار در تاریخ، گفتمان اسلام سیاسی مطرح شد که مهمترین آن، احیای ارزشهای مسلط و آگاهیبخشی اسلامی بود.
🔸از اینرو باب تازهای از قدرت معنوی و اعتقادات دینی و مذهبی به روی ملت ایران گشوده شد تا مطالبات عمومی برای اسلامیشدن قوانین و شئون جامعه در کشور افزایش و دیدگاه اقشار مختلف جامعه درباره نقصانهای اجتماعی و کاستیهای فرهنگی و اقتصادی نمایان و برجسته شود
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه:5 دقیقه
#انقلاب_اسلامی
#دهه_فجر
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| تبیین کارایی نظریه اسلامی در روابط بینالملل
💠سیاست خارجی جمهوری اسلامی الگوی عملی از روابط بین الملل اسلامی
🎙گفتگو با حجتالاسلام دکتر محمد ملکزاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔰در نظریههای لیبرال، انسان موجودی سودجو و منفعتطلب در نظر گرفته میشود که با عقلانیت ابزاری خودش همه چیز را در راستای کسب سود و منفعت بیشتر خویش میخواهد. از این منظر کشورها و دولتها در روابط بینالمللی خود باید فقط به منفعت اقتصادی و رفاهی بیشتر خود بیندیشند درحالیکه در نظریه اسلامی چنین چیزی مورد پذیرش نیست؛ هدف اصلی اسلام، سعادت انسانها و فراگیری عدالت در ابعاد مختلف آن از جمله عدالت سیاسی در گستره جهان است.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه:6 دقیقه
#انقلاب_اسلامی
#دهه_فجر
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
May 11
📝 #بخوانید|مبانی فقهی و شخص فقیه در اندیشه انقلاب اسلامی
💠حکومت، تجسم عملی فقه
🎙گفتگو با حجتالاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔰امام خمینی نظام کشور را بر پایههای حوزه فقه بنا نهاد و حوزه ولایت فقیه را بهعنوان محور قرار داد. او فقط یک فقیه نبود، بلکه ایشان فقه را بر اساس بنیادهای کلامی و فلسفی در کنار اخلاق مطرح کرد و به اداره نظام و نوشتن قانون اساسی مبادرت کرد. اگر قرار بود که امام فقط یک فقیه باشد و رویکرد فلسفی، اخلاقی و کلامی نداشته باشد، شاید نظام به چالشی اساسی برخورد میکرد.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
#انقلاب_اسلامی
#دهه_فجر
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
May 11
📝#بخوانید|چالشی در چرایی مسئله تربیت هنرمند طراز انقلاب اسلامی
💠دوگانه تربیت یا جذب برای هنر انقلاب
🖋علیاصغر سیاحت؛ نویسنده و پژوهشگر
🔸انقلاب ۵۷ نویدی از یک تغییر اساسی و بزرگ بر پیکره جامعه ایرانی میداد و به درستی یک مسیر در عرصههای مختلف، به خصوص در هنر شکل پیدا کرد، اما ابتدای دهه هفتاد این مسیر متوقف شد و رویکرد جریان انقلاب اسلامی نسبت به هنر به خصوص در عرصه موسیقی، سینما و سایر هنرها به محاق رفت و لیبرالها هنر را به دست گرفتند و کشور ما را با چالشهای جدی مواجه شد.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه:5 دقیقه
#انقلاب_اسلامی
#دهه_فجر
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
🎬 #ببینید | کارگاه سواد رسانه با محوریت سینمای یهود (قسمت پنجم)
💠مرحوم دکتر محمدحسین فرج نژاد
👈 فيلم جلسه را در سایت فکرت ببینید:
⭕️fekrat.net/?p=7689
#سواد_رسانه
#فرج_نژاد
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
May 11
📝 #بخوانید| بررسی جایگاه جنگ روایتها در جهاد تبیین
💠 روایتهایی که دستخوش غرضورزی میشوند!
🎙گفتگو با دکتر محسن ردادی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔰بیش از مورخان، این هنرمندان هستند که میتوانند برای جامعه روایتهای پذیرفتنی از انقلاب اسلامی ارائه کنند. بیش از اساتید دانشگاه، جوانان انقلابی هستند که میتوانند روایتهای صحیح از انقلاب اسلامی به زبان امروزی و متناسب با فضای مجازی تولید و منتشر کنند. در غیر این صورت، روایتهای غرضورزانه و سیاستزدۀ دشمنان انقلاب از سوی نسل جوان پذیرفته میشود. به همین دلیل است که رهبر انقلاب اسلامی به جوانان توصیه میکنند: «شما روایت کنید حقایق جامعهی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه:5 دقیقه
#انقلاب_اسلامی
#دهه_فجر
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝#بخوانید| ترسیم صحیح جایگاه زنان در منظومه آرمانهای انقلاب اسلامی
💠 امنیت اجتماعی زنان در انقلاب اسلامی
🖋آفرین قائمی؛ پژوهشگر و استاد حوزه های علمیه خواهران
🔸اسلام با حضور اجتماعی زن مخالف نیست، لکن حضور وی را مشروط به اذن همسر، رعایت عفاف و وقار و متانت و حجاب، عدم پرداختن به کارهای سنگین مردانه، مثل امور نظامی، قضاوت و رهبری و مانند آنها و عدم اختلال در آسایش و امنیت و تولید مثل و حقوق همسر نموده است. با رعایت این شرایط در کمال آرامش و امنیت میتواند در صحنۀ اجتماع حاضر شده و با حسن عملکرد خویش به آرمانهای انقلاب اسلامی تکوّن ببخشد.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه:5 دقیقه
#انقلاب_اسلامی
#دهه_فجر
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
💠 نگاهی بر فیلم بی مادر
🖋حفیظه مهدیان
🔰 عشق ورزی یا ملالِ فرزندآوری؟
🔸فیلم از دو زاویه دید به مفهوم «مادری» می پردازد. اول: زنی از طبقه پایین که با چنگ و دندان می خواهد جان فرزند مریضش را حفظ کند و دوم: زنی از طبقه بالا که توانایی بارور شدن ندارد و در حسرت مادری است.
باید دید این دو زن هر یک چگونه بازنمایی شدند تا دریابیم فیلم تلقی درستی از مادری ارائه کرده؟ یا از پس کار برنیامده و برخلاف ظاهر فیلم، مادری و فرزندآوری را به چالش کشیده است.
🔸حس مادری آنقدر برای زنان فطری است که ویکتور هوگو در بینوایان می نویسد: «مادر بی فرزند همچون دختر بی عروسک است». زن بی فرزند فقدان دارد، هرچند که تمام آمال و آروزهای دیگران را در دست داشته باشد. مرجان در ابتدای فیلم توانسته این فقدان را برای مخاطب متجلی سازد، اما همچون بسیاری از فیلم های دیگر، زن بی فرزند به تدریج به عفریته ای حسود و خطرناک مبدل می شود تا جایی که مرجان حاضر می شود فرزند خود در رحم زنی دیگر را به قتل برساند. و مخاطب متوجه می شود، که خواست مرجان برای فرزنددار شدن، هیجان هایی مقطعی است ناشی از تصمیم های زودگذر و طرحواره های غلط شخصیتی [: اشاره های امیرعلی به طرحواره های شخصیتی مرجان] و نه برخسته از میلی عمیق، فطری و پاک.
🔸پروسه ای که سه سال قبل هم به همین منوال پیش برده بود. نگاه سرزنشگر علی اوجی به مرجان، هنگامی که فرزندش در استخر افتاد و دریافت مرجان از این نگاه [: فکر می کنه من از قصد بچه ش رو انداختم تو استخر] دال های دیگری بر شخصیت دوگانه مرجان است: نوسان بین «عشق» و «نفرت» و البته نوسان بین «اخلاق انسانیت» و «مذهبگرایی مزورانه».
🔸از سوی دیگر مهروز مادری رنج کشیده است که هویتش با فرزند معنا پیدا می کند. فرزند در اثر بیماری می میرد و مهروز تمام خود را از دست می دهد. اما او باردار است و همچنان این جنین زنده در رحم است که او را به ادامه زندگی نوید می دهد. اما مهروز این فرزند را نیز از دست می دهد و او را که در حقیقت متعلق به امیرعلی و مرجان است روی تخت بیمارستان رها کرده و خود در تاریکی شب ناپدید می شود. و حال فرزندی مرده بر جای مانده در دل خاک و فرزندی تازه به دنیا آمده که هر دو مادر [مرجان و مهروز]، رهایش کرده اند و این «بی مادر» تنها روی تخت بیمارستان در انتظار رسیدن به چه آینده ای است؟
🔸 در پایان جمله های ابتدای فیلم از زبان یک روانشناس معنا پیدا می کند که زن و شوهر عاشق تن به فرزندآوری نمی دهند مگر این که به ملالِ عادت رسیده باشند. «فرزند بدقدمِ نورس» دو رسالت داشت: «آغاز شکاف در علاقه امیرعلی و مرجان» و «فقدانی جدید برای مهروز» و در پایان هیچ کدام از مادرها او را نپذیرفتند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net