بحران های اجتماعی ایران - ابراهیم فیاض و تقی آزاد ارمکی.mp3
32.43M
#صوت
🔰برنامه تلویزیونی شیوه
▪️موضوع: بحرانهای اجتماعی ایران
📌با حضور:
👤دکتر ابراهیم فیاض
👤دکتر تقی آزاد ارمکی
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیزر
| آونگ |
سلسله گفتگوهای تخصصی عصر زنان
#قسمت_اول
با موضوع جمهوری اسلامی و مساله حجاب، بهزودی...
این گفتگو که با کنشگران فرهنگی اجتماعی و رسانهای انجام شد، پیرامون چند مساله به گفتگو نشستیم:
✓ آیا حجاب میتواند اختیاری شود؟
✓ آیا گشت ارشاد باید حذف شود؟
✓ جمهوری اسلامی چه عکلمردی در حوزه ترویج حجاب داشته است؟
✓ نحوه فرهنگسازی مساله حجاب در جامعه چگونه باید باشد؟
✓ ریشه های مخالفت با مساله حجاب در کشور چیست؟
و...
بزودی در پیج اینستاگرام و پیامرسانهای عصر زنان، بخشهایی از گفتگو و کامل آن در آپارات منتشر میشود.
|@asrezanan_ir|
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
27.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب» -بخش ۳
🎙حجتالاسلام حمید پارسانیا، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و عضو شورای انقلاب فرهنگی
💠ابعاد فقهی و اجتماعی حجاب
📌اینکه حجاب به لحاظ فقهی در سطح اجتماعی چه حکمی دارد بحثی مجزا است و جنبهی آرمانی قضیه است؛ اما اینکه بتوانیم اجرا کنیم یا اجرا نکنیم، این تفکیکی است که بین مقبولیت و مشروعیت گذاشتن است. قلمرو اجرایی آن یک حکم اجرایی است که مدیریت اجتماعی مربوط به خود را میطلبد.
👈 متن بخش سوم در سایت فکرت
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حجاب
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
📢 دبیرخانه کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی برگزار میکند:
بزرگداشت مقام علمی پروفسور محسن مهدی
⏰ ۳۰ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۵ الی ۱۷
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
رسانه و مدیریت بحران - فواد ایزدی و کوروش علیانی.mp3
32.25M
#صوت
🔰برنامه تلویزیونی شیوه
▪️موضوع: رسانه و مدیریت بحران
📌با حضور:
👤دکتر فواد ایزدی
👤دکتر کوروش علیانی
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار میکند:
💡سلسله نشستهای واکاوی وقایع اخیر کشور
🔶نشست اول: سلبریتی و حکمرانی فرهنگی
📌با حضور:
- دکتر عبدالکریم خیامی
- دکتر محمدحسین ساعی
- دکتر عبدالله بیچرانلو
- دکتر آرین طاهری
⏰ دوشنبه، ۱۸ مهر ۱۴۰۱، از ساعت ۱۷ الی ۱۹
***حضور برای عموم آزاد است
📍خیابان سمیه، حوزۀ هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، سرای شهید آوینی
📱پخش زندۀ نشست از:
http://www.aparat.com/rcica.ir
فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
💠 ما را در پیامرسان بله دنبال کنید:
🌐 ble.ir/fekratnet
🛑
فکرت
#صوت 🔰برنامه تلویزیونی شیوه ▪️موضوع: بحرانهای اجتماعی ایران 📌با حضور: 👤دکتر ابراهیم فی
#یادداشت
💠 نقدی بر اظهارات ابراهیم فیاض در برنامه تلویزیونی شیوه؛
⭕️ آیا عرفان، ضدّ عقل و هنر است؟
✍️ دکتر محمد فنائی اشکوری
💢 در صحبتهای دکتر ابراهیم فیاض این مدعا چندبار تکرار شد که مشکلات ما در حوزه اجتماعی و حکمرانی و کشورداری و در بحرانهای اجتماعی که پیش میآیند ریشه در عرفان دارد. ایشان ادامه دادند که الهیات و شعر هم ریشه بسیاری از مشکلات ما است. دکتر فیاض مدعی شدند که عرفان ضدهنر و ضدعقل و ضدزبان و ضدخانواده است. بهعقیده ایشان عرفان نظام فکری و عملی خودخواهانه و اگوئیستیک است. در همین سیاق به ابنسینا حمله کردند و تفکر ابنسینا را در مقایسه با فارابی ریشه بسیاری از مشکلات معرفی کردند.
💢 آنچه عرض خواهم کرد ناظر به نکاتی حاشیهای در صحبتهای آقای فیاض است. این فرمایشات برای من مایه تعجب بود و شگفتزده شدم از اینکه صاحبنظری بگوید عرفان ضدهنر و ضدزبان و ضدعقل و ضدخانواده است و عارفان انسانهایی خودخواه و اگوئیست هستند. اگر میگفتند در میان صوفیان و برخی سنتهای عرفانی ادیان دیگر کسانی پیدا شدهاند که ضد عقل بودند و به هنر و خانواده چندان توجهی نداشتند شاید وجهی داشت، ولی ایشان اصولا نامی از تصوف و فرقههای صوفی و عرفانهای انحرافی نبردند، بلکه تکیه و تاکیدشان بر عرفان بود بهطوری که از نظر ایشان چنین برمیآمد که ذات عرفان ضدعقل و ضدهنر و ضدچیزهایی است که برای ما ارزشمند محسوب میشود.
👈 یادداشت کامل را از اینجا بخوانید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
32.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب» - بخش ۴
🎙 دکتر حوریه بزرگی، پژوهشگر و فعال فرهنگی
💠 سلبریتیهای ایرانی و مدیریت روایتها
📌ما در فضا و عصری زندگی میکنیم که رسانهها معانی را روایت میکنند. اینکه چه معنایی تولید شود و چه معنایی غالب شود و جهان ذهن افراد و افکار عمومی چطور شکل بگیرد با اینکه چه کسی روایت را مطرح میکند، نسبت خیلی جدی دارد. اگر روایت نشویم، روایتمان میکنند.
👈 متن بخش چهارم در سایت فکرت
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حجاب
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 حکمت و #کودکان
🔹پیدایش «#فلسفه برای کودکان و نوجوانان» بدون مقدمه نبوده است. این برنامه بر اساس رهنمودهای جان دیویی و مربی روسی لیو ویگوتسکی به وجود آمدهاست که بر ضرورت تعلیم تفکر و تأمل و نفی آموزشِ صرفِ «حفظ کردن» تأکید میکردند. برای کودکان کافی نیست که فقط آنچه را که به آنها گفتهمیشود به حافظه سپرده و سپس به یاد بیاوردند، بلکه آنها باید موضوع مورد نظر را آزموده و تجزیه تحلیل کنند. درست همانطور که فرایند تفکر، پردازش اموری است که کودکان درباره جهان و از طریق حواسشان یاد میگیرند، آنها نیز باید درباره آنچه در مدرسه یاد میگیرند، بیندیشند.
🔹 آزمایشی کوچک اما فشرده که بهواسطه این طرح به عمل آمد، نشان داد که امکان آن وجود دارد به کودکان #استدلال قیاسی و اصلاحشدهای را یاد داد، بدون اینکه اینکار «آموزش» برای امتحان باشد. این آزمایش نشان داد که با ارائه این برنامه میتوان به آنها یاد داد تا در مسائل مربوط به استدلالهای صوری، ۲۷ هفته سن هوشی بالاتری داشتهباشند؛ و آزمایشهای بعدی نشان داد که این اختلاف سن یا #ضریب_هوشی پس از بیست سال نیز حفظ میشود.
💢 کانال رادیو فکرت؛
| @RadioFekrat |
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
📝#چرخی_در_خبرگزاریها
💠 از بایستههای وحدت در دنیای امروز تا لزوم اخلاقگرایی در جامعه ایرانی
💢 هر چند که اخبار سایتها و خبرگزاریها در روزهای اخیر متأثر از تحرکات و اغتشاشات فتنه انگیزان و عمّال آنها بوده اما از منظر فکر و اندیشه به سراغ مهمترین مطالب و محتواهای ارائه شده خبرگزاریهای اصلی کشور در هفتهی گذشته رفته و بدانها به طور اجمالی در این گزارش پرداختهایم.
🖋سیدمهدی موسوی؛ محقق و پژوهشگر
👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناظره
💠 حجاب و فضای مجازی
با حضور:
👤 مهندس محمد علی شکوهیان راد؛ مختصص علوم سایبرنتیک
👤 دکتر آزاده آریایی؛ متخصص مد و لباس
📌تماشای کامل برنامه رینگ
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حجاب
#فضای_مجازی
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
2020-04-21-11-17-00.MP3
30.79M
🔰 تحلیل ریشه های ابتلای جامعه به فتنه ها
🎙استاد مهدوی ارفع
جمعه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۱ قم مسجد انقلاب (چهارمردان)
#فتنه
#اغتشاش
#نهج_البلاغه
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی
💢 تحلیلی شناختی بر قضایای اخیر :
⭕️ جنگ ادراکی شناختی لایه های مختلف و البته تاثیرات مختلفی در اذهان عمومی ایجاد می کند . این لایه ها تقریباً مشابه با لایه های ادراکی در مغز انسان هستند به این صورت که لایه رویی مغز یا همان کورتکس مغز و مخصوصاً قشر پیشانی مغز، محل تفکر منطقی و استدلالی است . این تفکر سخت ترین و آرام ترین نوع تفکر است و انرژی بالایی می خواهد . در عوض هر چقدر به مناطق عمقی مغز می رویم، تفکر منطقی و استدلالی کمتر و جای خود را به هیجانات و احساسات می دهد و کم کم از حالت ارادی، به حالت غیر ارادی می رسیم . این بخش مغز که بخش قدیم یا خزنده مغز است، کاری با استدلال منطقی، حل مسئله و تفکر خردمند نداشته و صرفاً بقای حیات موجود و غرائز مثل تغذیه، تولید مثل ، فرار یا نزاع و موارد خودکار مثل ضربان قلب و تنفس را کنترل می کند .
⭕️ تصمیمات احساسی و هیجانی، زمان و انرژی کمتری نسبت به تصمیمات منطقی و استدلالی مصرف می کنند .
⭕️ لایه احساسات در جنگ ادراکی شناختی قویترین و موثرترین لایه در اقناع افکار و اذهان بوده به طوری که در اندک زمانی توانایی تغییرات گسترده در برداشت ها و رفتارهای افراد دارد
⭕️ در قضیه پیش آمده برای خانم امینی، رسانه های دیجیتال و شبکه های ماهواره ای به تمام معنا از این ظرفیت استفاده کردند .
⭕️ ببینید چند کلید واژه احساسی در این قضیه وجود دارد.
زن
آزادی
بی گناهی
ظلم
و .....
⭕️ همین کلمات را با انواع و اقسام روش های رسانه ای و روان شناسانه و با اهداف خاص مرتب در ذهن مخاطب به صورت رگباری وارد کردند و اثرات آن را بر اذهان عمومی دیدیم
⭕️ بنابراین برانگیختن احساسات و عواطف از موثرترین روش های نفوذ در ذهن مخاطب است.
📝سلمان بهادران
دانشجوی ارشد علوم شناختی
•┈┈┈••✾••┈┈┈•
#رسانه
#شناخت
#جنگ_شناختی
#فضای_مجازی
#حجاب
#سلبریتی
#سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب
🆔 @savad_rasaneh
هدایت شده از مجله خردورزی
💠 چهاردهمین شماره مجله خردورزی بهزودی منتشر خواهد شد...
📌 ویژهنامه «مذهب و جهان معاصر»
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ایران در دوران شبه مدرنیته
🎙دکتر شهریار زرشناس
💢 مخرج مشترک تمام مسائل موفق و غیر موفق مردم ایران در دوره دویستسالۀ اخیر یعنی ایران در دوران شبه مدرنیته، یافتن راهحلی برای سه اصل بنیادی استقلال، عدالت و هویت است.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
لینک مجازی شرکت در جلسه: لینکهای دعوت به جلسه 🌐 https://bbb04.dte.ir/b/atu-hqa-t9p-tgo 🌐 dte.bz/scs
29.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب» - بخش ۵
🎙 دکتر مهدی شجریان، عضو گروه عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠 حجاب و چالش ادراک عدالت جنسیتی
📌 فلسفهی حجاب حول چهار محور میچرخد و مازاد بر این چیزی مطرح نمیشود. این چهار محور هم همان چهار محوری است که مرحوم شهید مطهری در «مسألهی حجاب» و یادداشتهای خود ذکر کردند که در واقع مانیفستی برای فلسفهی حجاب بود.
👈 متن بخش پنجم در سایت فکرت
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حجاب
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
May 11
📋#یادداشت
💠 لزوم پیگرد حقوقی و قضایی شبکههای معاند در عرصه بینالملل
💢حمایت از مخالفان نظام جمهوری اسلامی، انتشار کلیپهای خرابکاری، دادن آنتن به کسانی که تروریست محسوب میشوند، ارائه برنامه به اغتشاشگران در دورههای بحران و انتشار برنامههای اغتشاشگران از شبکههای معاند و تشویق مردم برای شرکت در این اغتشاشات از مصادیق دخالت در امور داخلی یک کشور است که میتواند در مجامع حقوقی بین المللی دنبال شود.
✍️سیدجعفر رضوی، نویسنده و پژوهشگر
⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#فضای_مجازی
#رسانه
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
❇️وارونگی در تبیین امر ملّی
🔹آقای سیدجوادطباطبائی، به مناسبت حوادثی که در کشور واقع شده، پیرامون این حوادث در کانال تلگرامی خود مطالبی را نگاشته است. به قول او، جنبش کنونی، در حقیقت «انقلاب ملی» است، زیرا به دنبال حقوق از دست رفته ملت است.
1⃣موضوع مورد تأکید او و متعلق انقلاب در کلام او، «امر ملی» است. مهمترین ویژگی امر ملی، تجلی «ایرانیت» در آن است. یعنی امر ملی، در کشوری مثل ایران، باید متجلی کننده همه ایران باشد. مقصود از همه ایران، جغرافیای آن نیست، بلکه انسانهایی هستند که ذیل ملیت ایرانی، قرار دارند. در کشوری مثل ایران که از اقوام و طوائف مختلفی تشکیل شده، اگر همه این اقوام، «ایرانیت» را به مثابه «هویت اجتماعی» خود پذیرفته باشند، «ملت ایرانی» شکل میگیرد. و براساس همین معیار است که برخی از کشورهای منطقه، هنوز نتوانسته اند ملت باشند ولی در ایران، این امر صورت تحقق پذیرفته است.
با این وصف، زمانی امر ملی، به منصه ظهور می رسد که «همگی» ملت در وراء آن قرار بگیرد. یعنی بار آن را همه ملت بردارد نه فقط قوم و طائفه خاصی. و همه ملت، مسئلهای مشترک و دردی همگانی پیدا کنند. و در غیر این صورت، آن مسئله و درد به یک استان و یک قوم تقلیل پیدا میکند.
2⃣حال، این سؤال مطرح می شود که آیا شورشی که صورت گرفت یا به تعبیر آقای طباطبائی، "جنبش کنونی"، اساساً ملی است؟ آیا «ایران» در این جنبش به حرکت درآمده است؟ به نظر می رسد پاسخ منفی باشد. چرا که، مهمترین شاخصه حسی و ملموس امر ملی، اثر خارجی و عینی آن است که برجای میگذارد. بنابراینکه امر ملی، گستره ای وسیع در تمام لایه ها و ابعاد حیات یک ملت دارد، پس زمانی «حادثه ملی» واقع میشود که، همه لایه ها را درگیر خود سازد. و درست در این زمان است که، «انقلاب ملی» واقع می شود و هیچ سازمان نظامی و انتظامی نمی تواند در برابر آن مقاومت کند. و برهمین اساس، انقلاب ۵۷ یک انقلاب کاملاً ملی بود. اما اگر، یک حادثهای، بخشی از جامعه را به جنبش درآورد، توان مقاومت و ایستایی نخواهد داشت.
3⃣درست، برخلاف آقای طباطبائی، به نظر می رسد که آنچه در حال وقوع است، شورشی «بخشی» است. و چون بخشی است و نتوانسته است «ارادهملی» را به حرکت درآورد، توان ایستایی هم ندارد و شکست میخورد. اساساً اگر اراده ملی، در وراء حرکت اجتماعی قرار نگیرد، محال است انقلابی صورت بگیرد و چون محال است انقلابی اتفاق افتد، پس هیچ «شجاعت و جسارت» انقلابی هم شکل نمیگیرد که اساس و بنیان انقلاب، همین جسارت انقلابی است.
4⃣و آنچه که در این جنبش دیده نشد، مختصات انقلاب ملی بود: اراده ملی، رهبری ملی، جسارت انقلابی و تظاهرات (به معنای خاص کلمه). این حادثه، نتوانست در درون زندگی انسانها جای بگیرد و چون چنین بود نتوانست همه را با خود درگیر کند و به عمق احساسات و عواطف آنها گره بخورد و تظاهرات میلیونی رقم بزند. و از این روی است که، میتوان گفت: در این حادثه، امر ملی، محسوس و ملموس نبود. که اگر چنین بود، قطعاً انقلاب ملی واقع میشد.
و در خاتمه: امثال او، درنیافتهاند که ملیت ایرانی، در بستر تاریخی با هویت اسلامی گره خورده است و این هویت ترکیبی ایرانی- اسلامی، هرگز بستر شورشهای لیبرالی قرار نمیگیرد. پس، بهتر آن است که آقای طباطبائی، انقلاب ملی مورد نظر خود را در فرانسه پیگیری نماید تا در ایران.
@monir_ol_din
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
مسئله زن 1401 - خانم علاسوند و خانم قاسمپور.mp3
32.7M
#صوت
🔰برنامه تلوزیونی شیوه
▪️موضوع: مسأله زن
با حضور:
👤دکتر فریبا علاسوند
👤دکتر فاطمه قاسمپور
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از مجله خردورزی
💠 چهاردهمین شماره مجله خردورزی منتشر شد
🔸به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری شناخت چهاردهمین شماره مجله «خردورزی»، ویژهنامه «مذهب و جهان معاصر» در شهریورماه ۱۴۰۱ منتشر شد. این شماره از «خردورزی» به تبیین اندیشهها، مسائل، انگارهها، و چالشهای «مذهب و جهان معاصر» میپردازد.
📌 فایل مجله را اینجا دانلود کنید
#خردورزی #دین #مذهب
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
#گفتگو
💢 پایندگی مضامین بلند شعر حافظ به قرآن
🎙دکتر محمد فولادی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه قم، مدرس و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی
🔺در واقع حافظ در همهی زمانها زنده است و علت آن هم پیوند با قرآن و معارف قرآنی است. همانطور که قرآن زنده است، مضامین بلند شعر حافظ هم پاینده است. موارد بسیار دیگری در شعر حافظ وجود دارد؛ مانند محدود نکردن به زمان و مکان، فرازمانی و فرامکانی بودن غزل حافظ. در غزل حافظ محدودیتهای زمانی و مکانی برداشته میشود.
👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید
⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حافظ
#شعر
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
May 11