eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻مسئولیت ولی فقیه در نسبت با اختلال ساختاری ✍️مهدی جمشیدی 🔹برخلافِ فرض‌های موجود که قدرت را در شخصِ ولیّ فقیه، «منحصر» و «محدود» کرده و «تمامیّتِ وضع ِموجود» را به او ارجاع می‌دهد، واقعیّت آن است که ولیّ فقیه دربارۀ همۀ آنچه‌که می‌گذرد و همۀ شئون و ساحاتِ حکمرانی، مسئول نیست. 🔹مطابقِ قانون، «مدیران و کارگزارانِ متعدّد»، عهده‌دار تدبیر و اجرا هستند و به‌طورِ مستقل، تصمیم می‌گیرند و در مقابل، باید پاسخگو نیز باشند. 🔹ازاین‌رو، نباید تصوّر کرد که با وجودِ «مطلقه بودنِ ولایتِ فقیه»، او باید در «تمامِ عرصه‌های حاکمیّتی» وارد شود. 🔹وی در این باره، مسئولیّتی بر عهده ندارد و در عمل نیز، قادر به چنین «مداخلۀ حداکثری و پهن‌دامنه‌» ای نیز نیست. 🔹بدین جهت است که باید ناکارآمدی یا فسادِ هر مدیر و نهادی را، بر عهدۀ خودِ او دانست و او را بازخواست کرد، نه این‌که انتظار داشت که هر جا اختلالی پدید آمد، بی‌درنگ و مستقیم، شخصِ ولیّ فقیه وارد شده و دستور صادر کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نقد کتاب روانشناسی 🎤دکتر عبدالوحید داودی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نقد کتاب روانشناسی 🎤دکتر عبدالوحید داودی 🔸روان‌شناسی یک حوزه اندیشه‌ای است، حتی خود روان‌شناسان اندیشه‌های دیگر را نقد می‌کنند. بعضی تمرین‌ها و کارهای عملی در کتاب به‌عهده دانش‌آموزان است که حتی در آن‌ها هم، نگاه نقادانه‌ای را صورت نمی‌دهد؛ یعنی یک نگاه کاملاً پذیرشی. 🔸 هیچ جای کتاب نگاه نقادانه‌ای را نمی‌بینم، درحالی‌که مدل پیشرفت روان‌شناسی نقد است؛ روان تحلیل‌گری به نقد ساختارگرایان آمده، رفتارگرایی به نقد روان‌تحلیلی‌ها آمدند، انسان‌گراها به نقد دوتای قبلی آمدند، حتی مدل علمی غرب هم به نقد دین بالا آمد؛ آن‌ها را پس‌زد که بگوید، من می‌خواهم پیشرفت کنم؛ یعنی ما حتی مدل پوزیتویست‌های آن‌ها را هم در کتاب نداریم. 🔸درحالی‌ که در منابع‌ اسلامی ما روایت حضرت‌ امیر را می‌بینید که می‌فرمایند: اِعرفِ الحَق (حق را بشناسید)؛ این که چه کسی چه چیزی می‌گوید مهم نیست؛ باید بتوانیم نگاه نقادانه داشته ‌باشیم. 🔸کتاب، این نگاه را هم ندارد؛ یعنی نسبت به روان‌شناسی، نمی‌گویم نگاه کامل، اما یک جایی هم مثلاً بگوید: به نظر شما این ساختار قابل تغییر است؟ چیز دیگری را می‌توان جایگذاری کرد؟ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻اخلاق و اقتصاد از دیدگاه قرآن کریم 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻اخلاق و اقتصاد از دیدگاه قرآن کریم 🔹بهترین راه برای تبیین ارتباط اخلاق و اقتصاد، ارائه منطقی است که بتوان از طریق آن این ارتباط را نفی یا اثبات کرد. 🔹این منطق بازگشت به رابطه بین هست‌ها و بایدها می‌کند. برای دستیابی به این منطق ابتدا باید الگوی پیشنهادی نظام‌مندی معرفت‌های اقتصادی معرفی گردد. 🔹مطابق این الگو، اقتصاد در چهار گستره قابل تبیین است: مبانی فلسفی اقتصاد، فلسفه اقتصاد، علم اقتصاد، ساختار اقتصادی. 🔹از سوی دیگر درباره اخلاق نیز گستره‌هایی معرفی شده است: فرااخلاق، اخلاق هنجاری در دو بخش، اخلاق توصیفی، تربیت اخلاقی. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تفسیری کاپیتالیستی از اسلام ✍️محمد زارع شیرین کندی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تفسیری کاپیتالیستی از اسلام ✍️محمد زارع شیرین کندی 🔸بعد از گذشت چهل سال از انقلاب و حکمرانی روحانیت، صدای متفاوتی به گوش می‌رسد. 🔸اینکه این صدا صدای اصلی و درونی روحانیت است یا نه، نمی‌دانم. اما این صدا دقیقاً در نقطه مقابل صدای شریعتی است. 🔸 این صدا می‌گوید نه تنها پیامبر و امامان اهل زهد و فقر و قناعت نبودند بلکه سرمایه‌دار و میلیاردر زمانه‌شان بودند. 🔸این صدا می‌گوید اسلام نه تنها طبقه و واسطه و سازمانی به اسم روحانیت دارد بلکه این طبقه باید سرمایه‌دار و میلیاردر این روزگار باشد زیرا اسلام را نگه می‌دارد و طرح و نظر عرضه می‌کند. 🔸 این صدا می‌گوید ما وارث مال و ثروت پیامبر و امامان نیز هستیم. این صدا کاملاً برتری چو و تفوق طلب است. این تفسیر از اسلام تفسیر کاپیتالیستی است. 🔸در این تفسیر، بوی معنویت و عرفان و احوال و مواجید دینی به گوش نمی‌رسد. این تفسیر فقط به یک طبقه خاص و امتیازات و دارایی‌های مادی و غیرمادی آن می‌اندیشد و در فکر مردم بویژه فقرا و مساکین نیست. حال باید دید و پرسید کدام اسلام؟ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_ne
💢 «در جست‌و‌‌جوی موفقیت» 🤔 برای آنان که درباره مسیر زندگی‌شان تردید دارند... 🔻کاری از و 🗣 به روایت فارغ التحصیلان و اساتید دانشگاه شریف: شهشهانی، نیلی، مشایخی، گلشنی، ایرجی زاد، سیدجوادی، علیانی، کاویانی، غیبی و... 🍉 شروع رویداد: شب یلدا 📝ثبت نام در سایت مدرسه آزادفکری (http://azadfekrischool.ir/) 🔺هزینه کمتر برای ثبت نام زودهنگام ___ 🆔 @Sharif_Islamic_Society 🆔 @AzadFekriSchool
19.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️دیداری به یاد ماندنی با خاطره منحصر به فرد مرحوم آیت‌الله یزدی از شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی انتشار برای نخستین بار @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🎙 🔻مدرنیته در ذات خود توتالیتر است 🎤علیرضا شجاعی زند و بیژن عبدالکریمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻مدرنیته در ذات خود توتالیتر است 🎤علیرضا شجاعی زند و بیژن عبدالکریمی 🔹مدرنیته و غرب در ذات خودش توتالیتر است. غرب اسیر منطق یوروسنتریسم یا اروپامحوری است، یعنی خودش را محور عالم دانسته، تمام جهان را حول محور خود تفسیر می‌کند. 🔹غرب اسیر خودبنیادی است. غرب اسیر منطق شرق‌شناسی– در معنای ادوارد سعیدی- است. غرب وقتی از عقلانیت حرف می‌زند، فقط به یک معنا و مفهوم از عقل و عقلانیت قائل است و هیچ درک دیگری برای شیوه‌های دیگر عقلانیت قائل نیست. 🔹 این عقلانیت صرفا عقلانیت منطق‌محور وگزاره‌محور متافیزیکی است و شیوه‌های دیگر عقلانیت را به رسمیت نمی‌شناسد. عقل برای غرب یعنی عقلانیت ارسطو، عقل برای غرب یعنی عقلانیت موردنظر دکارت و کانت. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻حکمرانی اسلامی ولایی یعنی نظام با محوریت ولایت ✍️حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net