eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 📝 ♦️ در 🔹بیان اصلی اسلام یعنی ، انسان را «حیّ متألّه» می‌داند و طبع اجتماعی انسان را اتحاد با جامعه می‌داند که انسان را نه دگرخواه، نه خود‌خواه و نه دگر خودخواه می‌داند؛ بلکه انسان را خداخواهی می‌داند که جامع خود و دیگری است. 🔹آیه ۱۳ سوره حجرات، نسبت خود و دیگری را در تفکر اسلامی، بر مقام جعل قرار می‌دهد. 🔹در واقع انسان‌ها در مقام خلقت هیچ تمایزی از هم ندارند و هیچ امکانی نیز برای تفاوت گذاشتن بین انسان‌ها وجود ندارد. 🔹اما در مقام جعل، تمام تعابیر«وَجَعَلْنَاکُمْ» بیان‌گر به رسمیت شناختن تفاوت‌هاست. ✍️نویسنده: رضا جوادی‌مقدم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1501 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️ در 🔹طبق دیدگاه اسلام و و سنت نبوی، انسان‌ها در اصل خلقت برابرند و خداوند انسان‎ها را از زن و مرد آفرید و آن‌ها را به صورت ملت‎ها و قبایل مختلف درآورد تا با یکدیگر آشنا شوند و در مورد برتری نژادی و افتخار به نسب هشدار داد. 🔹پیامبر اسلام (ص) در حجه‌الوداع خطاب به مسلمانان فرمود: «ای مردم، خدای شما یکی است و عجم و عرب، سیاه و سفید بر یکدیگر برتری ندارند و انسان‎ها از نسل آدمند و آدم از خاک خلق شده‎ است.» 🔹یکی از اصول دعوت به اسلام از همان ابتدای طلوع آن، مبارزه با نژادپرستی و جنسیت بوده و در قرآن کریم و سنت نبوی بر این مفاهیم تأکید شده است و فقط برتری انسان‌ها به تقوا و عمل صالح آنهاست. 🔹چنانچه پیامبر اسلام(ص) فرمود: «إخوانکم خولکم – أی خدمکم إخوانکم – جعلهم الله تحت أیدیکم، فمن کان أخوه تحت یده، فلیُطعمه مما یأکل، ولیُلبسه مما یلبس، ولا تلکفوهم ما یغلبهم، فإن کلفتموهم فأعینوهم ؛ خدمتکاران شما برادرانتان هستند که خداوند آنها را زیر دست شما قرار داده هر کسى برادر وى زیر دستش باشد باید از غذاى خود به او بخوراند و از لباس خویش بر او بپوشاند و کارى که بیش از طاقت وى باشد به او نسپارد و اگر کار سختى به او سپرد، یاریش کند.» ✍️نویسنده: رضا جوادی‌مقدم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1501 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ♦️چرا از تبدیل شدن به بازاری باید نگران بود؟ 🔻(بخش دوم) 🔹این جامعه دچار نابرابری و بی‌عدالتی خواهد شد. 🔹در واقع هر چیزی را که با پول بتوان خرید به همان اندازه فراوانی و یا کمبود پول مسئله خواهد شد. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ وجوه پنهان سیاست‌ها و فرهنگ‌ها را عیان کرد. 🔹ظواهر فریبنده بسیاری را در جهان از آنچه واقعا در غرب می‌گذرد، غافل کرده است. 🔹کرونا اگرچه آثار تخریبی بسیاری به‌بار آورده است، اما به‌نظر من نقش بیدارکننده آن خیرات بسیاری برای بشر خواهد داشت. 🔹بحران کرونا برخی محدودیت‌های علم و تکنولوژی را برای مردم روشن کرد و همچنین نشان داد که علم و تکنولوژی غرب درواقع در خدمت ثروتمندان و قدرتمندان است و حتی بعضی از دانشمندان برجسته غربی، تفکر حاکم بر غرب را محکوم کرده‌اند. ✍️نویسنده: مهدی گلشنی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1477 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ وجوه پنهان سیاست‌ها و فرهنگ‌ها را عیان کرد. 🔹به نظر من این بیماری همه‌گیر برخی وجوه پنهان سیاست‌ها و فرهنگ‌ها را عیان کرد. 🔹کرونا نگاه به غرب را در سایر کشورها تغییر خواهد داد و کشورهای غربی درجه اول -از لحاظ قدرت و تاثیرگذاری- نظیر و ، اثرگذاری‌شان در سایر نقاط جهان تضعیف خواهد شد و کشورهای شرقی نظیر چین از آن [ضعف آنها] بهره‌مند خواهند شد. 🔹وقایعی که در آمریکا و سایر کشورهای غربی اتفاق افتاد، به‌خوبی نقایص سیستم فکری حاکم بر غرب نظیر را نشان داد و این چیزی است که بعضی از بزرگان غربی به آن اذعان کرده‌اند، مثلا هابرماس، فیلسوف آلمانی گفته است: «کرونا نادانی ما را به رخ‌مان کشید.» ✍️نویسنده: مهدی گلشنی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1477 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️ و مبارزه با نظام برده‌داری 🔹بیان احکام با بردگان، محرمیت با بردگان، مکاتبه ( قرارداد براى آزادى بردگان ) و.... که در قرآن ذکر شده است، اصل وجود بردگى را در زمان پیامبر (ص) و صدر اسلام اثبات می‌کند. 🔹اما هرگز ابداع کننده بردگى نبوده است. 🔹بلکه پیش از اسلام نیز نظام برده‌داری در حکومت‌ها وجود داشته است. ✍️نویسنده: معصومه سعادتمند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1570 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️ و مبارزه با نظام برده‌داری 🔹اسلام برنامه وسیعى براى آزاد شدن بردگان تنظیم کرده است که اگر مسلمانان آن را عمل مى‏کردند در مدتى نه چندان طولانی همه بردگان تدریجا آزاد و جذب جامعه اسلامى مى‏شدند. 🔶رؤوس این برنامه چنین است: 1️⃣یکی از مصارف زکات برای صنف بردگان است: 🔹در احکام فقهی ما چنین آمده است که دادن زکات براى آزادی اصناف زیر از بردگان جایز است: برده مکاتبِ ناتوان از پرداخت مال الکتابه؛ برده مسلمان تحت فشار و سختى قرار گرفته و مطلق برده در صورتى که جز برده، مستحقى وجود نداشته باشد. 🔹بنابراین یک بودجه دائمی از اسلامی برای آزادسازی بردگان وجود داشت. 2️⃣قانونی در اسلام وضع شد که بردگان طبق قراردادی که با مالک خود مى‏بستند می‌توانستند با پس انداز و دست رنج خود آزاد شوند که به آن مکاتبه می‌گویند. ✍️نویسنده: معصومه سعادتمند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1570 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️فیلسوف صلح مسیحی یا طراح جنگ‌های صلیبی 🔹در اوایل قرن هفدهم میلادی سوژه مدرن، خود را چنان یافته و نهاده بود که تاب بازگشت به سنت‌های فکری پیشین را نداشت؛ چون حصارهایی اندیشه و زیست ذهنی انسان مدرن را فراگرفته بود که مجال هرنوع بازاندیشی و بازیابی را از او سلب می‌کرد. 🔹برای متجددان، تاریخ -به معنای سنتی- کور بود و آن را کنار گذاشته بودند و اینک قرار بود که همه هستی را با توان «شناختی» خود به فهم درآورند. ✍️نویسنده: حدیث منتظری،(کارشناس‌ارشد فلسفه) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1567 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️فیلسوف صلح مسیحی یا طراح جنگ‌های صلیبی 🔹لایب‌نیتس می‌کوشید تا اقوال را جمع و با یکدیگر سازگار کند. 🔹همچنان که درباره دین قصد داشت کاتولیسیسم و پروتستانیسم را باهم سازش دهد در حکمت هم می‌خواست ارسطو و متقدمین را با دکارت و متأخرین سازگار نماید. (فروغی، ص۲۸۹) 🔹هیچ متفکری نمی‌تواند خود را از سنت‌های گذشته جدا ببیند. 🔹تفکر هرقدر هم معترض و یا انقلابی باشد، مسئله او همواره تا حد زیادی به‌واسطه نظام‌هایی که پیش از او بوده‌اند مشخص شده‌است. 🔹این نظام‌ها به‌تعبیری در جان متفکرند مگر اینکه بنا باشد متفکری بی‌جان خوانده شود. (لتا، ص ۱۸۵) 🔹اندیشه دفعتا ایجاد نمی‌شود و در تاریخ تفکر مثل هر تاریخ دیگری، حال، سرشار از گذشته و لبریز از آینده است، پس –از نظر لایب‌نیتس– اهل مدرسه ممکن است خطا کرده باشند اما به تمامی در اشتباه نبوده‌اند، اندیشمندان مدرن هم ممکن است بر حق باشند اما یکسره بر حق نیستند. 🔹هیچ چیزِ گذشته را نباید کاملا به هیچ گرفت چرا که حال از دل گذشته بیرون آمده است و این دو را بدون یکدیگر نمی‌تواند فهمید. ✍️نویسنده: حدیث منتظری،(کارشناس‌ارشد فلسفه) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1567 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️بررسی نگاه به انسان 🔹در تفکر دینی، یعنی از جنبه کلامی و اعتقادی و فلسفی واقعاً فرقی بین سیاه و سفید یا سرخ‌پوست و زردپوست وجود ندارد. 🔹اگر قرآن را نگاه کنیم،اینجور موارد مثل رنگ و شکل و اندازه انسان‌ها، آمده برای اینکه انسان‌ها همدیگر را بشناسند. 🔹اگر قیافه همه یک شکل و یک رنگ بود، قابل شناخت نبودند و تمایزی ببین افراد وجود نداشت. ✍️نویسنده: دکتر رضا برنجکار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1520 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️بررسی نگاه به انسان 🔹این عنصر و جنبه انسان روح است که دستور و عمل را انجام می‌دهد، اما از طریق بدن. 🔹حالا این بدن سیاه، سفید یا زرد باشد یا به زبان عربی و یا فارسی صحبت کند در انسانیت انسان و حقیقت و ارزش انسان موضوعیتی ندارد. 🔹قرآن به صراحت می‌گوید «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ»؛ به با تقواترین انسان‌ها اشاره می‌کند که فرقی ندارد سفید، سیاه، عرب، عجم، زن یا مرد باشد. روح انسان که در جسم قرار دارد و می‌تواند با تقوا باشد یا نباشد، عمل صالح در آن باشد یا نباشد، البته بدن ابزار روح است، اما فرقی نمی‌کند که این ابزار سیاه یا سفید باشد. 🔹بنابراین در تفکر دینی و اعتقادی و کلامی و فلسفی تمایز انسان، از حیث ارزشی و اینکه ارزش انسان به چیست، به جسم بستگی ندارد. 🔹فقط هم بحث نژاد نیست، از هر جهت، به روح است و تصمیمی که می‌گیرد که در برابر حق تسلیم بشود و اقتضای آن را انجام بدهد که عمل صالح می‌شود. 🔹این در واقع ملاک برتری انسان‌هاست و از این جهت فرقی بین نژاد، رنگ، زبان، مرد و زن و این‌ها وجود ندارد. این از نظر اعتقادی بود. 🔹از نظر احکام دینی هم یک سیاه‌پوست و یک سفیدپوست هیچ فرقی با هم ندارند. 🔹در این زمینه هیچ حکمی نداریم که رنگ یا نژادی را برتر اعلام کرده باشند. 🔹سؤال شما البته در مورد احکام نبود، اما من اشاره‌ای کردم. در هر صورت در احکام هم تفاوتی بین رنگ و نژاد انسان‌ها وجود ندارد. ✍️نویسنده: دکتر رضا برنجکار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1520 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️اصول موجود پاسخگوی فقه اجتماعی است. 🔹آنچه از حدود بیست‌و‌خرده‌ای سال پیش موجب جرقه‌زدن این مباحث در ذهن من شد، این بود که اگر بخواهیم بر اساس احکامی که فقها در کتاب‌های فقهی تنظیم می‌کنند، جامعه را اداره کنیم، در موارد مختلف دچار مشکل می‌شویم. 🔹از سوی دیگر معتقدیم پاسخگوی تمام نیازهاست. 🔹هم آیه الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی بر این دلالت دارد، هم روایت داریم: ما من شیء إلا و فیه کتاب أو سنه. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام محمدجواد ارسطا 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1578 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️اصول موجود پاسخگوی فقه اجتماعی است. 🔹در فتاوای جزئی از فقها همان اوایل سؤال می‌شد که آیا پیروی از مقررات حکومت مثل مقررات راهنمایی و رانندگی، وجوب شرعی دارد؟ 🔹آیا وجوب شرعی دارد که پشت چراغ قرمز بایستیم؟ 🔹اگر گفتیم واجب است، یکی از لوازمش این است که هرکس رد کند، حداقل مرتکب گناه صغیره شده و اگر تکرار کند، عدالتش از دست رفته. 🔹اگر ملتزم نشویم با مشکل دیگری موجه می‌شویم. 🔹اگر بگوییم حرمت شرعی ندارد، مقررات شهر‌‌سازی و… هم مطرح می‌شود. 🔹در بسیاری از موارد افراد حاضر می‌شوند جریمه هم پرداخت کنند، اما اینها را مراعات نکنند. 🔹مقررات صادرات و واردات و ثبت اسناد و… هم هست. 🔹اگر اینها رعایت نشود، قطعاً نظم عمومی به هم می‌خورد. 🔹فقها در مورد چراغ قرمز گفته بودند اگر عبور‌کردن موجب اختلال نظام یا ضرر به دیگری شود، نباید عبور کرد. 🔹سؤال می‌شد که تشخیص برعهده کیست، می‌گفتند برعهده خود مکلف؛ کثیری از مکلفان اشتباه خواهند کرد. 🔹همین‌قدر که دیگران ببینند این آدم متدین هم عبور کرد، اولین مساله در اینجا از بین رفتن حرمت قانون خواهد بود و این یعنی فراهم آمدن زمینه برای اختلال . ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام محمدجواد ارسطا 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1578 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️چرا در زندگی؟! 🔹 بر این باور است که فلسفه با حیرت آغاز می‌شود و اگر در انواع سوال‌هایی که فلاسفه طی هزاران سال درباره آنها تأمل کرده‌اند نگاهی بیندازیم، خواهیم فهمید که آنها پرسش‌هایی هستند که انسان را به حیرت واداشته‌اند. 🔹سوال از چیستی فلسفه نیز خود پرسشِ فلسفی مهمی است که انسان را به حیرت وامی‌دارد؛ پرسشی که پاسخ به آن آسان نیست و فلاسفه پس از قرن‌ها درباره آن به توافقی دست نیافته‌اند. ✍️نویسنده: محمدرضا واعظ ‌شهرستانی،پژوهشگر فلسفه دانشگاه بن 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1582 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️چرا در زندگی؟! 🔹در بحث معنای زندگی، انسان با پرسش‌هایی این‌چنینی مواجه است: چرا من هستم و چرا باید به این زندگی ادامه بدهم؟ 🔹آیا به ‌راستی زندگی با این همه درد و رنج و تلخی، اگرچه در لحظاتی شیرین و لذت‌بخش، ارزش زیستن دارد؟ 🔹اگر باید بمیریم یا اگر هدفی از پیش‌تعیین شده وجود ندارد، پس زندگی چه معنایی دارد؟ 🔹آیا ما می‌توانیم خود معنای خویش را در زندگی بسازیم؟ 🔹آیا چنین معنایی که توسط ما برای زیستنی بامعنا شکل می‌گیرد، توانایی لازم برای تاب‌آوردن در برابر ناملایمات و دلواپسی‌های مسلم هستی را دارد؟ 🔹همچنین، این رنج‌ها و دلواپسی‌های مسلم زندگی، رنج‌هایی جدایی‌ناپذیر از زیستن انسانند. 🔹درحقیقت، این رنج‌ها، دغدغه‌های اگزیستانسیالیستی (یا وجودی‌ای) هستند که به هنگام مشاهده درونی و مواجه عمیق با هستی و موقعیت اگزیستانسیل‌‌مان، گریبان‌مان را محکم خواهند گرفت. ✍️نویسنده: محمدرضا واعظ ‌شهرستانی،پژوهشگر فلسفه دانشگاه بن 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1582 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️دخترها فریاد نمی زنند بلکه به دنبال حل مسئله هستند! 🔹مهمترین اختلاف در مکتب و مربوط به تفاوت یا عدم تفاوت جنسیتی در حقوق زنان و دختران است. 🔹ریشه­‌ی این اختلاف که در مبانی وجودشناسی و معرفت­‌شناسی هر دو مکتب آشکار شده ناشی از این امر است که مصلحت از جانب چه کسی تعیین می­‌گردد. ✍️دبیر پرونده: فائزه اسکندری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1441 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️دخترها فریاد نمی زنند بلکه به دنبال حل مسئله هستند! 🔹مهمترین اختلاف در مکتب و مربوط به تفاوت یا عدم تفاوت جنسیتی در حقوق زنان و دختران است. 🔹ریشه­‌ی این اختلاف که در مبانی وجودشناسی و معرفت­‌شناسی هر دو مکتب آشکار شده ناشی از این امر است که مصلحت از جانب چه کسی تعیین می­‌گردد. 🔹اسلام این امر خطیر را از «خداوند» طلب می­کند، اما فمینیسم «بشر» را تعیین­ کننده­‌ی مصلحت خویش می­‌داند. 🔹بر همین اساس اتهام «خشونت علیه زنان» از سوی فمینیسم بر اسلام و احکام آن مترتب می­شود که تا حدی ریشه در نگرش متفاوت پیرامون مفهوم «عدالت» در مکتب اسلام و فمینیسم دارد. 🔹در اسلام، «عدالت» یک واقعیت ذاتی است و بر این اساس چون تفاوت حقوقی میان زن و مرد از نظر اسلام موافق مقتضیات وجودی زن است، و مبنای «اقتضای وجودی» را فمنیست قبول ندارد، از این تفاوتها به عنوان «خشونت علیه زنان» تعبیر می کنند. 🔹اما در مقابل در فمینیسم، «عدالت» یک امر کاملا نسبی است و بر حسب تجربه­‌های مختلف بشری، معنای آن نیز متغیر شده و به تبع آن معنای «خشونت علیه زنان» نیز تغییر می­‌کند. ✍️دبیر پرونده: فائزه اسکندری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1441 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️فشار برای گذاشتن نقاب اجباری 🔹در دنیای امروز اصراری وجود دارد مبنی بر اینکه را به عنوان «ابزار لذت­ جویی» معرفی کنند. 🔹در این میان ما نیز خواسته یا ناخواسته در رقابت زیبایی قرار داریم. 🔹نتایج تلخی که در سال‌های اخیر به وفور به گوش می­‌خورد، دخترانی هستند که در این مسابقه­‌ی رنج­ آور برای همیشه زیبایی طبیعی خود را از دست داده یا اینکه دیگر از نعمت حیات برخوردار نیستند. ✍️دبیر پروژه: فائزه اسکندری و همکاران، خانم مهدیه منافی، پریچهر جنتی و فاطمه‌داداشی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1445 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️فشار برای گذاشتن نقاب اجباری 🔹 به عنوان «ابزار لذت­ جویی»موضوعی که با بحث زیبایی بدن یا تن­‌نمایی گره خورده و با اصطلاحات روشنفکری همچون آزادی تن یا آزادی در خودنمایی، آراسته شده است. 🔹داستان از این قرار است که دختر جوانی به اسم پریسا مهابادی که به کار نوازندگی می‌­پرداخت، در جریان یک عمل جراحی لاغری جان خود را از دست می­‌دهد. 🔹خانواده­‌ی این دختر با وجود تالمات شدید روحی ناشی از مرگ دختر جوان­شان، مردم را مقصر مرگ فرزند خود می­‌دانستند. 🔹طوری که خواهر این دختر در پستی اینستاگرامی چنین نوشت: «باعث مرگ خواهرم مردمی هستند که دائم او را قضاوت کردند و از او می­‌خواستند که لاغر کند.» 🔹بر همین اساس کنشگران دغدغه‌مندی که به تولید محتوای مفید و کاربردی در می­‌پردازند، از کنار این مسئله بی‌تفاوت عبور نکرده و دست به کار شدند. 🔹یکی از صفحات اینستاگرامی (par.94 با نام مستعار پریچهر) در همین زمینه دست به یک کار رسانه­‌ای زد و تصمیم گرفت تا مخاطبان خود، به ویژه دختران جوان را نسبت به این مسئله و عواملی که منجر به این نتیجه شده، درگیر و حساس کند. ✍️دبیر پروژه: فائزه اسکندری و همکاران، خانم مهدیه منافی، پریچهر جنتی و فاطمه‌داداشی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1445 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ♦️آموزش در جامعه بازاری! 🔹مشوق‌های نقدی یکی از مصادیق مکانیسم بازار است. 🔹بعضی از اقتصاددانان برای پیشرفت رشد آموزش، پیشنهاد مشوق‌های نقدی به کودکان برای نمره خوب و کتاب‌ خواندن را دادند. 🔹آنها این روش را در شهرهایی چون نیویورک، شیکاگو، و واشنگینتون امتحان کردند. 🔹فرض کنید شما مدیر مدرسه‌ای هستید و منابع مالی این طرح تامین می‌شود، آیا این کار را انجام می‌دهید؟ 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️تفاوت نگاه و 🔹مهم‌ترین تفاوت این است که حضرت امام در تبیین نظام حقوق زن و حفظ کرامت اساس را بر اوامر خداوند و آموزه‌های دینی قرار می‌دهد، اما رادیکال مبنا و اساس کار خود را بر عقل خودمختار بشر می‌گذارد. 🔹تفاوت دیگر این است که در منظومه فکری امام خمینی، مسئله زنان ذیل مسئله انسان قرار می‌گیرد، در حالی که فمینیست‌ها اساساً قائل به برتری زن و مقصر ذاتی بودن مرد هستند. ✍️نویسنده: عرفان خلیلی فر 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1464 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️تفاوت نگاه و 🔷تفاوت‌های جزئی وجود دارد که عبارتند از: 1️⃣ رادیکال حاکم‌بودن مردان، نگرش پدرسالارانه و زنان را عامل اصلی ظلم به آن‌ها می‌داند، اما حضرت امام عوامل بیرونی نظیر حکومت‌ها، هوای نفس و وسوسه‌های شیطانی را در این زمینه مؤثر می‌دانند. 2️⃣فمینیسم رادیکال معتقد است پدرسالاری از خانواده نشأت گرفته و ظلم به زنان از این نهاد شروع می‌شود و لذا خانواده‌های سنتی را نقد می‌کند، اما حضرت امام نسبت به خانواده و به خصوص نقش مادر در تربیت فرزند نگاهی مثبت دارد. 3️⃣فمینیسم معتقد است ظلم به زنان در صورتی پایان می‌یابد که ساختار مردانه نابود شود و فرهنگ زنانه جای آن را بگیرد، در حالیکه در اندیشه امام اصلاح انسان اعم از زن و مرد مطرح است. 4️⃣فمینیست‌ها در راستای حمایت از زنان قائل به این هستند که بایستی نقش‌های ویژه و مختص به زنان تغییر پیدا کند، ولیکن امام خمینی معتقد است عمل‌کردن زنان به وظایف مخصوص خود، منافاتی با فعالیت‌های اجتماعی و علمی آن‌ها ندارد. ✍️نویسنده: عرفان خلیلی فر 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1464 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️نقش و و در قتل جورج فلوید 🔹کشته شدن جورج فلوید، سیاه‌پوست آمریکایی در شهر مینیاپولیس از ایالت مینه‌سوتا در پنجم خرداد ۱۳۹۹ش، بار دیگر زخم‌های کهنه حاصل از فرهنگ و برده‌داری را عیان ساخت و نگاه‌ها را به زمینه‌های شکل‌گیری و تعمیق چنین رفتارهایی سوق داد. 🔹رخداد تکان‌دهنده‌ای که تجمعات اعتراضی فراوانی را نه‌ تنها در بلکه در کشورهای دیگری از جمله استرالیا، آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز به دنبال داشت. ✍️نویسنده: حسن اجرایی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1481 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️نقش و و در قتل جورج فلوید 🔹منشأیابی رفتارهای ضدنژادی مذکور گرچه ممکن است با نگاهی کوتاه‌مدت و میان‌مدت، به نارضایتی‌های گسترده از نابرابری‌های اقتصادی و فشارهای اجتماعی برسد، اما نباید از یاد برد که رویکردهای رنگین‌پوست‌ ستیزانه در بستر فرهنگ آمریکایی و غربی، متکی به تاریخی دور و دراز از تأملات فلسفی مطرح‌ترین چهره‌های مشهور فلسفه و حتی فلسفه اخلاق در اروپا است. 🔹بازشناسی سرچشمه‌های فلسفی در مدرن، می‌تواند ناظران سیاسی و اجتماعی را از نگاهی یک‌سویه و تقلیل‌گرایانه بازدارد و مسئله را فراتر از یک رخداد آنی و استثنایی، در پیکره‌ای مداوم از رویه‌های مستحکم فلسفی و تاریخی به تصویر بکشد. ✍️نویسنده: حسن اجرایی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1481 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️سه بیراهه فکری جوانان در دنیای امروز 🔹سیدیحیی یثربی، استاد و مفسر قرآن در یادداشتی درباره شرایط فرهنگی کشور چنین می‌نویسد: در کنار کشورهای اسلامی، کشورهای زیادی مدام در حال پیشرفت هستند و روز به روز بر توان و اقتدار خود می‌افزایند. 🔹در نتیجه، با‌‌ داشتن قدرت و امکانات، به غارت منابع ما پرداخته و با بهره‌کشی از ما، روز به روز وضع و حال خویش را بهتر و وضع و حال ما را بدتر می‌کنند. ✍️نویسنده: سیدیحیی یثربی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1488 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net