📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️ #نژاد_پرستی در #اسلام
🔹بیان اصلی اسلام یعنی #قرآن، انسان را «حیّ متألّه» میداند و طبع اجتماعی انسان را اتحاد با جامعه میداند که انسان را نه دگرخواه، نه خودخواه و نه دگر خودخواه میداند؛ بلکه انسان را خداخواهی میداند که جامع خود و دیگری است.
🔹آیه ۱۳ سوره حجرات، نسبت خود و دیگری را در تفکر اسلامی، بر مقام جعل قرار میدهد.
🔹در واقع انسانها در مقام خلقت هیچ تمایزی از هم ندارند و هیچ امکانی نیز برای تفاوت گذاشتن بین انسانها وجود ندارد.
🔹اما در مقام جعل، تمام تعابیر«وَجَعَلْنَاکُمْ» بیانگر به رسمیت شناختن تفاوتهاست.
✍️نویسنده: رضا جوادیمقدم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1501
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️ #نژاد_پرستی در #اسلام
🔹طبق دیدگاه اسلام و #قرآن_کریم و سنت نبوی، انسانها در اصل خلقت برابرند و خداوند انسانها را از زن و مرد آفرید و آنها را به صورت ملتها و قبایل مختلف درآورد تا با یکدیگر آشنا شوند و در مورد برتری نژادی و افتخار به نسب هشدار داد.
🔹پیامبر اسلام (ص) در حجهالوداع خطاب به مسلمانان فرمود: «ای مردم، خدای شما یکی است و عجم و عرب، سیاه و سفید بر یکدیگر برتری ندارند و انسانها از نسل آدمند و آدم از خاک خلق شده است.»
🔹یکی از اصول دعوت به اسلام از همان ابتدای طلوع آن، مبارزه با نژادپرستی و جنسیت بوده و در قرآن کریم و سنت نبوی بر این مفاهیم تأکید شده است و فقط برتری انسانها به تقوا و عمل صالح آنهاست.
🔹چنانچه پیامبر اسلام(ص) فرمود: «إخوانکم خولکم – أی خدمکم إخوانکم – جعلهم الله تحت أیدیکم، فمن کان أخوه تحت یده، فلیُطعمه مما یأکل، ولیُلبسه مما یلبس، ولا تلکفوهم ما یغلبهم، فإن کلفتموهم فأعینوهم ؛ خدمتکاران شما برادرانتان هستند که خداوند آنها را زیر دست شما قرار داده هر کسى برادر وى زیر دستش باشد باید از غذاى خود به او بخوراند و از لباس خویش بر او بپوشاند و کارى که بیش از طاقت وى باشد به او نسپارد و اگر کار سختى به او سپرد، یاریش کند.»
✍️نویسنده: رضا جوادیمقدم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1501
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
♦️چرا از تبدیل شدن به #جامعه بازاری باید نگران بود؟
🔻(بخش دوم)
🔹این جامعه دچار نابرابری و بیعدالتی خواهد شد.
🔹در واقع هر چیزی را که با پول بتوان خرید به همان اندازه فراوانی و یا کمبود پول مسئله خواهد شد.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #مصاحبه
♦️ #کرونا وجوه پنهان سیاستها و فرهنگها را عیان کرد.
🔹ظواهر فریبنده #غرب بسیاری را در جهان از آنچه واقعا در غرب میگذرد، غافل کرده است.
🔹کرونا اگرچه آثار تخریبی بسیاری بهبار آورده است، اما بهنظر من نقش بیدارکننده آن خیرات بسیاری برای بشر خواهد داشت.
🔹بحران کرونا برخی محدودیتهای علم و تکنولوژی را برای مردم روشن کرد و همچنین نشان داد که علم و تکنولوژی غرب درواقع در خدمت ثروتمندان و قدرتمندان است و حتی بعضی از دانشمندان برجسته غربی، تفکر حاکم بر غرب را محکوم کردهاند.
✍️نویسنده: مهدی گلشنی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1477
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #مصاحبه
♦️ #کرونا وجوه پنهان سیاستها و فرهنگها را عیان کرد.
🔹به نظر من این بیماری همهگیر برخی وجوه پنهان سیاستها و فرهنگها را عیان کرد.
🔹کرونا نگاه به غرب را در سایر کشورها تغییر خواهد داد و کشورهای غربی درجه اول -از لحاظ قدرت و تاثیرگذاری- نظیر #آمریکا و #انگلیس، اثرگذاریشان در سایر نقاط جهان تضعیف خواهد شد و کشورهای شرقی نظیر چین از آن [ضعف آنها] بهرهمند خواهند شد.
🔹وقایعی که در آمریکا و سایر کشورهای غربی اتفاق افتاد، بهخوبی نقایص سیستم فکری حاکم بر غرب نظیر #لیبرالیسم را نشان داد و این چیزی است که بعضی از بزرگان غربی به آن اذعان کردهاند، مثلا هابرماس، فیلسوف آلمانی گفته است: «کرونا نادانی ما را به رخمان کشید.»
✍️نویسنده: مهدی گلشنی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1477
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️ #اسلام و مبارزه با نظام بردهداری
🔹بیان احکام #ازدواج با بردگان، محرمیت با بردگان، مکاتبه ( قرارداد براى آزادى بردگان ) و.... که در قرآن ذکر شده است، اصل وجود بردگى را در زمان پیامبر (ص) و صدر اسلام اثبات میکند.
🔹اما #اسلام هرگز ابداع کننده بردگى نبوده است.
🔹بلکه پیش از اسلام نیز نظام بردهداری در حکومتها وجود داشته است.
✍️نویسنده: معصومه سعادتمند
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1570
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️ #اسلام و مبارزه با نظام بردهداری
🔹اسلام برنامه وسیعى براى آزاد شدن بردگان تنظیم کرده است که اگر مسلمانان آن را عمل مىکردند در مدتى نه چندان طولانی همه بردگان تدریجا آزاد و جذب جامعه اسلامى مىشدند.
🔶رؤوس این برنامه چنین است:
1️⃣یکی از مصارف زکات برای صنف بردگان است:
🔹در احکام فقهی ما چنین آمده است که دادن زکات براى آزادی اصناف زیر از بردگان جایز است: برده مکاتبِ ناتوان از پرداخت مال الکتابه؛ برده مسلمان تحت فشار و سختى قرار گرفته و مطلق برده در صورتى که جز برده، مستحقى وجود نداشته باشد.
🔹بنابراین یک بودجه دائمی از #بیت_المال اسلامی برای آزادسازی بردگان وجود داشت.
2️⃣قانونی در اسلام وضع شد که بردگان طبق قراردادی که با مالک خود مىبستند میتوانستند با پس انداز و دست رنج خود آزاد شوند که به آن مکاتبه میگویند.
✍️نویسنده: معصومه سعادتمند
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1570
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️فیلسوف صلح مسیحی یا طراح جنگهای صلیبی
🔹در اوایل قرن هفدهم میلادی سوژه مدرن، خود را چنان یافته و نهاده بود که تاب بازگشت به سنتهای فکری پیشین را نداشت؛ چون حصارهایی اندیشه و زیست ذهنی انسان مدرن را فراگرفته بود که مجال هرنوع بازاندیشی و بازیابی را از او سلب میکرد.
🔹برای متجددان، تاریخ -به معنای سنتی- کور بود و آن را کنار گذاشته بودند و اینک قرار بود که همه هستی را با توان «شناختی» خود به فهم درآورند.
✍️نویسنده: حدیث منتظری،(کارشناسارشد فلسفه)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1567
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️فیلسوف صلح مسیحی یا طراح جنگهای صلیبی
🔹لایبنیتس میکوشید تا اقوال را جمع و با یکدیگر سازگار کند.
🔹همچنان که درباره دین قصد داشت کاتولیسیسم و پروتستانیسم را باهم سازش دهد در حکمت هم میخواست ارسطو و متقدمین را با دکارت و متأخرین سازگار نماید. (فروغی، ص۲۸۹)
🔹هیچ متفکری نمیتواند خود را از سنتهای گذشته جدا ببیند.
🔹تفکر هرقدر هم معترض و یا انقلابی باشد، مسئله او همواره تا حد زیادی بهواسطه نظامهایی که پیش از او بودهاند مشخص شدهاست.
🔹این نظامها بهتعبیری در جان متفکرند مگر اینکه بنا باشد متفکری بیجان خوانده شود. (لتا، ص ۱۸۵)
🔹اندیشه دفعتا ایجاد نمیشود و در تاریخ تفکر مثل هر تاریخ دیگری، حال، سرشار از گذشته و لبریز از آینده است، پس –از نظر لایبنیتس– اهل مدرسه ممکن است خطا کرده باشند اما به تمامی در اشتباه نبودهاند، اندیشمندان مدرن هم ممکن است بر حق باشند اما یکسره بر حق نیستند.
🔹هیچ چیزِ گذشته را نباید کاملا به هیچ گرفت چرا که حال از دل گذشته بیرون آمده است و این دو را بدون یکدیگر نمیتواند فهمید.
✍️نویسنده: حدیث منتظری،(کارشناسارشد فلسفه)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1567
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #مصاحبه
♦️بررسی نگاه #اسلام به انسان
🔹در تفکر دینی، یعنی از جنبه کلامی و اعتقادی و فلسفی واقعاً فرقی بین سیاه و سفید یا سرخپوست و زردپوست وجود ندارد.
🔹اگر قرآن را نگاه کنیم،اینجور موارد مثل رنگ و شکل و اندازه انسانها، آمده برای اینکه انسانها همدیگر را بشناسند.
🔹اگر قیافه همه یک شکل و یک رنگ بود، قابل شناخت نبودند و تمایزی ببین افراد وجود نداشت.
✍️نویسنده: دکتر رضا برنجکار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1520
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #مصاحبه
♦️بررسی نگاه #اسلام به انسان
🔹این عنصر و جنبه انسان روح است که دستور و عمل را انجام میدهد، اما از طریق بدن.
🔹حالا این بدن سیاه، سفید یا زرد باشد یا به زبان عربی و یا فارسی صحبت کند در انسانیت انسان و حقیقت و ارزش انسان موضوعیتی ندارد.
🔹قرآن به صراحت میگوید «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ»؛ به با تقواترین انسانها اشاره میکند که فرقی ندارد سفید، سیاه، عرب، عجم، زن یا مرد باشد. روح انسان که در جسم قرار دارد و میتواند با تقوا باشد یا نباشد، عمل صالح در آن باشد یا نباشد، البته بدن ابزار روح است، اما فرقی نمیکند که این ابزار سیاه یا سفید باشد.
🔹بنابراین در تفکر دینی و اعتقادی و کلامی و فلسفی تمایز انسان، از حیث ارزشی و اینکه ارزش انسان به چیست، به جسم بستگی ندارد.
🔹فقط هم بحث نژاد نیست، از هر جهت، به روح است و تصمیمی که میگیرد که در برابر حق تسلیم بشود و اقتضای آن را انجام بدهد که عمل صالح میشود.
🔹این در واقع ملاک برتری انسانهاست و از این جهت فرقی بین نژاد، رنگ، زبان، مرد و زن و اینها وجود ندارد. این از نظر اعتقادی بود.
🔹از نظر احکام دینی هم یک سیاهپوست و یک سفیدپوست هیچ فرقی با هم ندارند.
🔹در این زمینه هیچ حکمی نداریم که رنگ یا نژادی را برتر اعلام کرده باشند.
🔹سؤال شما البته در مورد احکام نبود، اما من اشارهای کردم. در هر صورت در احکام هم تفاوتی بین رنگ و نژاد انسانها وجود ندارد.
✍️نویسنده: دکتر رضا برنجکار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1520
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️اصول #فقه موجود پاسخگوی فقه اجتماعی است.
🔹آنچه از حدود بیستوخردهای سال پیش موجب جرقهزدن این مباحث در ذهن من شد، این بود که اگر بخواهیم بر اساس احکامی که فقها در کتابهای فقهی تنظیم میکنند، جامعه را اداره کنیم، در موارد مختلف دچار مشکل میشویم.
🔹از سوی دیگر معتقدیم #اسلام پاسخگوی تمام نیازهاست.
🔹هم آیه الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی بر این دلالت دارد، هم روایت داریم: ما من شیء إلا و فیه کتاب أو سنه.
✍️نویسنده: حجتالاسلام محمدجواد ارسطا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1578
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️اصول #فقه موجود پاسخگوی فقه اجتماعی است.
🔹در فتاوای جزئی از فقها همان اوایل #انقلاب سؤال میشد که آیا پیروی از مقررات حکومت مثل مقررات راهنمایی و رانندگی، وجوب شرعی دارد؟
🔹آیا وجوب شرعی دارد که پشت چراغ قرمز بایستیم؟
🔹اگر گفتیم واجب است، یکی از لوازمش این است که هرکس رد کند، حداقل مرتکب گناه صغیره شده و اگر تکرار کند، عدالتش از دست رفته.
🔹اگر ملتزم نشویم با مشکل دیگری موجه میشویم.
🔹اگر بگوییم حرمت شرعی ندارد، مقررات شهرسازی و… هم مطرح میشود.
🔹در بسیاری از موارد افراد حاضر میشوند جریمه هم پرداخت کنند، اما اینها را مراعات نکنند.
🔹مقررات صادرات و واردات و ثبت اسناد و… هم هست.
🔹اگر اینها رعایت نشود، قطعاً نظم عمومی به هم میخورد.
🔹فقها در مورد چراغ قرمز گفته بودند اگر عبورکردن موجب اختلال نظام یا ضرر به دیگری شود، نباید عبور کرد.
🔹سؤال میشد که تشخیص برعهده کیست، میگفتند برعهده خود مکلف؛ کثیری از مکلفان اشتباه خواهند کرد.
🔹همینقدر که دیگران ببینند این آدم متدین هم عبور کرد، اولین مساله در اینجا از بین رفتن حرمت قانون خواهد بود و این یعنی فراهم آمدن زمینه برای اختلال #نظام.
✍️نویسنده: حجتالاسلام محمدجواد ارسطا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1578
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️چرا #فلسفه در زندگی؟!
🔹 #سقراط بر این باور است که فلسفه با حیرت آغاز میشود و اگر در انواع سوالهایی که فلاسفه طی هزاران سال درباره آنها تأمل کردهاند نگاهی بیندازیم، خواهیم فهمید که آنها پرسشهایی هستند که انسان را به حیرت واداشتهاند.
🔹سوال از چیستی فلسفه نیز خود پرسشِ فلسفی مهمی است که انسان را به حیرت وامیدارد؛ پرسشی که پاسخ به آن آسان نیست و فلاسفه پس از قرنها درباره آن به توافقی دست نیافتهاند.
✍️نویسنده: محمدرضا واعظ شهرستانی،پژوهشگر فلسفه دانشگاه بن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1582
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️چرا #فلسفه در زندگی؟!
🔹در بحث معنای زندگی، انسان با پرسشهایی اینچنینی مواجه است: چرا من هستم و چرا باید به این زندگی ادامه بدهم؟
🔹آیا به راستی زندگی با این همه درد و رنج و تلخی، اگرچه در لحظاتی شیرین و لذتبخش، ارزش زیستن دارد؟
🔹اگر باید بمیریم یا اگر هدفی از پیشتعیین شده وجود ندارد، پس زندگی چه معنایی دارد؟
🔹آیا ما میتوانیم خود معنای خویش را در زندگی بسازیم؟
🔹آیا چنین معنایی که توسط ما برای زیستنی بامعنا شکل میگیرد، توانایی لازم برای تابآوردن در برابر ناملایمات و دلواپسیهای مسلم هستی را دارد؟
🔹همچنین، این رنجها و دلواپسیهای مسلم زندگی، رنجهایی جداییناپذیر از زیستن انسانند.
🔹درحقیقت، این رنجها، دغدغههای اگزیستانسیالیستی (یا وجودیای) هستند که به هنگام مشاهده درونی و مواجه عمیق با هستی و موقعیت اگزیستانسیلمان، گریبانمان را محکم خواهند گرفت.
✍️نویسنده: محمدرضا واعظ شهرستانی،پژوهشگر فلسفه دانشگاه بن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1582
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️دخترها فریاد نمی زنند بلکه به دنبال حل مسئله هستند!
🔹مهمترین اختلاف در مکتب #اسلام و #فمینیسم مربوط به تفاوت یا عدم تفاوت جنسیتی در حقوق زنان و دختران است.
🔹ریشهی این اختلاف که در مبانی وجودشناسی و معرفتشناسی هر دو مکتب آشکار شده ناشی از این امر است که مصلحت از جانب چه کسی تعیین میگردد.
✍️دبیر پرونده: فائزه اسکندری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=1441
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️دخترها فریاد نمی زنند بلکه به دنبال حل مسئله هستند!
🔹مهمترین اختلاف در مکتب #اسلام و #فمینیسم مربوط به تفاوت یا عدم تفاوت جنسیتی در حقوق زنان و دختران است.
🔹ریشهی این اختلاف که در مبانی وجودشناسی و معرفتشناسی هر دو مکتب آشکار شده ناشی از این امر است که مصلحت از جانب چه کسی تعیین میگردد.
🔹اسلام این امر خطیر را از «خداوند» طلب میکند، اما فمینیسم «بشر» را تعیین کنندهی مصلحت خویش میداند.
🔹بر همین اساس اتهام «خشونت علیه زنان» از سوی فمینیسم بر اسلام و احکام آن مترتب میشود که تا حدی ریشه در نگرش متفاوت پیرامون مفهوم «عدالت» در مکتب اسلام و فمینیسم دارد.
🔹در اسلام، «عدالت» یک واقعیت ذاتی است و بر این اساس چون تفاوت حقوقی میان زن و مرد از نظر اسلام موافق مقتضیات وجودی زن است، و مبنای «اقتضای وجودی» را فمنیست قبول ندارد، از این تفاوتها به عنوان «خشونت علیه زنان» تعبیر می کنند.
🔹اما در مقابل در فمینیسم، «عدالت» یک امر کاملا نسبی است و بر حسب تجربههای مختلف بشری، معنای آن نیز متغیر شده و به تبع آن معنای «خشونت علیه زنان» نیز تغییر میکند.
✍️دبیر پرونده: فائزه اسکندری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=1441
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️فشار برای گذاشتن نقاب اجباری
🔹در دنیای امروز اصراری وجود دارد مبنی بر اینکه #زن را به عنوان «ابزار لذت جویی» معرفی کنند.
🔹در این میان ما نیز خواسته یا ناخواسته در رقابت زیبایی قرار داریم.
🔹نتایج تلخی که در سالهای اخیر به وفور به گوش میخورد، دخترانی هستند که در این مسابقهی رنج آور برای همیشه زیبایی طبیعی خود را از دست داده یا اینکه دیگر از نعمت حیات برخوردار نیستند.
✍️دبیر پروژه: فائزه اسکندری و همکاران، خانم مهدیه منافی، پریچهر جنتی و فاطمهداداشی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=1445
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️فشار برای گذاشتن نقاب اجباری
🔹 #زن به عنوان «ابزار لذت جویی»موضوعی که با بحث زیبایی بدن یا تننمایی گره خورده و با اصطلاحات روشنفکری همچون آزادی تن یا آزادی در خودنمایی، آراسته شده است.
🔹داستان از این قرار است که دختر جوانی به اسم پریسا مهابادی که به کار نوازندگی میپرداخت، در جریان یک عمل جراحی لاغری جان خود را از دست میدهد.
🔹خانوادهی این دختر با وجود تالمات شدید روحی ناشی از مرگ دختر جوانشان، مردم را مقصر مرگ فرزند خود میدانستند.
🔹طوری که خواهر این دختر در پستی اینستاگرامی چنین نوشت: «باعث مرگ خواهرم مردمی هستند که دائم او را قضاوت کردند و از او میخواستند که لاغر کند.»
🔹بر همین اساس کنشگران دغدغهمندی که به تولید محتوای مفید و کاربردی در #فضای_مجازی میپردازند، از کنار این مسئله بیتفاوت عبور نکرده و دست به کار شدند.
🔹یکی از صفحات اینستاگرامی (par.94 با نام مستعار پریچهر) در همین زمینه دست به یک کار رسانهای زد و تصمیم گرفت تا مخاطبان خود، به ویژه دختران جوان را نسبت به این مسئله و عواملی که منجر به این نتیجه شده، درگیر و حساس کند.
✍️دبیر پروژه: فائزه اسکندری و همکاران، خانم مهدیه منافی، پریچهر جنتی و فاطمهداداشی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=1445
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
♦️آموزش در جامعه بازاری!
🔹مشوقهای نقدی یکی از مصادیق مکانیسم بازار است.
🔹بعضی از اقتصاددانان برای پیشرفت رشد آموزش، پیشنهاد مشوقهای نقدی به کودکان برای نمره خوب و کتاب خواندن را دادند.
🔹آنها این روش را در شهرهایی چون نیویورک، شیکاگو، و واشنگینتون امتحان کردند.
🔹فرض کنید شما مدیر مدرسهای هستید و منابع مالی این طرح تامین میشود، آیا این کار را انجام میدهید؟
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️تفاوت نگاه #امام_خمینی و #فمنیست_ها
🔹مهمترین تفاوت این است که حضرت امام در تبیین نظام حقوق زن و حفظ کرامت اساس را بر اوامر خداوند و آموزههای دینی قرار میدهد، اما #فمینیسم رادیکال مبنا و اساس کار خود را بر عقل خودمختار بشر میگذارد.
🔹تفاوت دیگر این است که در منظومه فکری امام خمینی، مسئله زنان ذیل مسئله انسان قرار میگیرد، در حالی که فمینیستها اساساً قائل به برتری زن و مقصر ذاتی بودن مرد هستند.
✍️نویسنده: عرفان خلیلی فر
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1464
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️تفاوت نگاه #امام_خمینی و #فمنیست_ها
🔷تفاوتهای جزئی وجود دارد که عبارتند از:
1️⃣ #فمینیسم رادیکال حاکمبودن مردان، نگرش پدرسالارانه و #جنسیت زنان را عامل اصلی ظلم به آنها میداند، اما حضرت امام عوامل بیرونی نظیر حکومتها، هوای نفس و وسوسههای شیطانی را در این زمینه مؤثر میدانند.
2️⃣فمینیسم رادیکال معتقد است پدرسالاری از خانواده نشأت گرفته و ظلم به زنان از این نهاد شروع میشود و لذا خانوادههای سنتی را نقد میکند، اما حضرت امام نسبت به خانواده و به خصوص نقش مادر در تربیت فرزند نگاهی مثبت دارد.
3️⃣فمینیسم معتقد است ظلم به زنان در صورتی پایان مییابد که ساختار مردانه نابود شود و فرهنگ زنانه جای آن را بگیرد، در حالیکه در اندیشه امام اصلاح انسان اعم از زن و مرد مطرح است.
4️⃣فمینیستها در راستای حمایت از زنان قائل به این هستند که بایستی نقشهای ویژه و مختص به زنان تغییر پیدا کند، ولیکن امام خمینی معتقد است عملکردن زنان به وظایف مخصوص خود، منافاتی با فعالیتهای اجتماعی و علمی آنها ندارد.
✍️نویسنده: عرفان خلیلی فر
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1464
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️نقش #کانت و #هگل و #نیچه در قتل جورج فلوید
🔹کشته شدن جورج فلوید، سیاهپوست آمریکایی در شهر مینیاپولیس از ایالت مینهسوتا در پنجم خرداد ۱۳۹۹ش، بار دیگر زخمهای کهنه حاصل از فرهنگ #نژاد_پرستی و بردهداری را عیان ساخت و نگاهها را به زمینههای شکلگیری و تعمیق چنین رفتارهایی سوق داد.
🔹رخداد تکاندهندهای که تجمعات اعتراضی فراوانی را نه تنها در #آمریکا بلکه در کشورهای دیگری از جمله استرالیا، آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز به دنبال داشت.
✍️نویسنده: حسن اجرایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1481
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️نقش #کانت و #هگل و #نیچه در قتل جورج فلوید
🔹منشأیابی رفتارهای ضدنژادی مذکور گرچه ممکن است با نگاهی کوتاهمدت و میانمدت، به نارضایتیهای گسترده از نابرابریهای اقتصادی و فشارهای اجتماعی برسد، اما نباید از یاد برد که رویکردهای رنگینپوست ستیزانه در بستر فرهنگ آمریکایی و غربی، متکی به تاریخی دور و دراز از تأملات فلسفی مطرحترین چهرههای مشهور فلسفه و حتی فلسفه اخلاق در اروپا است.
🔹بازشناسی سرچشمههای فلسفی #نژاد_پرستی در #فلسفه مدرن، میتواند ناظران سیاسی و اجتماعی را از نگاهی یکسویه و تقلیلگرایانه بازدارد و مسئله را فراتر از یک رخداد آنی و استثنایی، در پیکرهای مداوم از رویههای مستحکم فلسفی و تاریخی به تصویر بکشد.
✍️نویسنده: حسن اجرایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1481
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️سه بیراهه فکری جوانان در دنیای امروز
🔹سیدیحیی یثربی، استاد #فلسفه و مفسر قرآن در یادداشتی درباره شرایط فرهنگی کشور چنین مینویسد: در کنار کشورهای اسلامی، کشورهای زیادی مدام در حال پیشرفت هستند و روز به روز بر توان و اقتدار خود میافزایند.
🔹در نتیجه، با داشتن قدرت و امکانات، به غارت منابع ما پرداخته و با بهرهکشی از ما، روز به روز وضع و حال خویش را بهتر و وضع و حال ما را بدتر میکنند.
✍️نویسنده: سیدیحیی یثربی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1488
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net