eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻بانک در کشور ما، ضد منافع ملی و ضد اخلاق عمل می‌کند 🔹بسیاری از شرکت‌های دولتی در دوران دفاع مقدس ضرر می‌کردند؛ چون تولیدات خودشان را با قیمت پایین به مصرف‌کنندگان می‌دادند. 🔹 در این صورت بانک ضرر می‌دهد، اما فقر و بیکاری کم می‌شود. وقتی که بانک خصوصی شد -خصوصی یعنی به دنبال سود حداکثری بودن- به شکل‌های مختلف به دنبال فعالیت‌هایی می‌رود که سودش بالاست. 🔹لذا بانک وظیفه‌اش را انجام نمی‌دهد و نسبت به بیکاری و فقر توجهی نمی‌کند. ✍️نویسنده:دکتر ابراهیم رزاقی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3019 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بانک در کشور ما، ضد منافع ملی و ضد اخلاق عمل می‌کند 🔹هرگونه افزایش سپرده‌ها موجب ربا می‌شود. بحث دیگری هم که وجود دارد این است که با دو نظام سر و کار داریم: یک نظام سرمایه‌داری و یک نظام که انقلاب اسلامی آن را موردنظر دارد؛ از جمله همین نکته که نباید بانک‌ها ربوی باشند. 🔹 سرمایه‌داری که به تولید اهمیت نمی‌دهد، از زمان ریاست‌جمهوری آقای رفسنجانی در ایران پیاده شده است. بر اساس قانون اساسی ایران، بانک‌ها باید دولتی باشند. ممکن است بانک‌ها ضرر بدهند، اما نتیجه تولیدی داشته باشند. 🔹خودِ بانک، خانه‌هایی را می‌خرد تا بیشتر سود کند و مانع از این می‌شود که از خانه‌های خالی مالیات گرفته شود. رباخواری برای این نوع بانک‌ها و مدیران مشکلی نیست! وقتی فضا اینطور شد، وارد اقتصادی می‌شویم که می‌گوید بانک‌ها را خصوصی کنید. 🔹مدیران بانکی که با شرایط خاصی روی کار آمدند نیز همه امکانات بانکی که سپرده‌های مردمی است را بدون هیچ نگرانی بین کسانی که خواهان این سرمایه‌ها هستند توزیع می‌کند. 🔹لذا بانک به صورت یک واسطه غارتگر، ضد منافع ملی و ضد اخلاق عمل می‌کند. بنابراین در چنین فضایی [که مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد]، ربا مسئله کوچکی به‌شمار می‌رود. ✍️نویسنده:دکتر ابراهیم رزاقی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3019 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻شرطی‌سازی اقتصاد به سیاست، خیانت به اقتصاد است 🔸ابر راهکار عبور از شرایط بغرنج کنونی که در لحظه مسائل را حل می‌کند، تلاش در فروکش کردن جنگ روانی کروناست، مثل چین. فقط کافی است کروناهراسی افراطی را کنار بگذاریم. 🔸به نظر می‌رسد دراین‌صورت هم مرگ و میر شدیداً کاهش می‌یابد و هم استرس اجتماعی کاهش می‌یابد و هم اقتصاد را ریکاوری می‌کنیم. بزرگ‌ترین خط قرمز دولت اکنون کروناست. 🔸با اسم رمز کرونا، اقتصاد، امنیت و سیاست کشور را تعطیل کرده‌اند. جالب است که فکت‌های خنده‌داری ارائه می‌کنند: دکتر مردانی عضو علمی ستاد کرونا و معاون وزیر بهداشت می‌گویند: کشته‌های کرونا، 2 تا 3 برابر آماری است که اعلام می‌شود. 🔸 در حالی که اگر آمار مرگ ناشی از کرونا را 3 برابر کنیم، از کل آمار مرگ و میر روزانه بیش‌تر می‌شود. با این فکت‌ها مردم را می‌ترسانند و بسیاری از مردم به صحت فکت‌هایی که اینها می‌دهند، فکر نمی‌کنند. 🎙گفت وگو با: دکتر حمیدرضا مقصودی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2990 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻شرطی‌سازی اقتصاد به سیاست، خیانت به اقتصاد است 🔸بر اثر شیوع کرونا تجارت در دنیا تعطیل شد و هنوز هم به حالت عادی بازنگشته است. تجار، قدرت رفت و آمد در فضای بین‌المللی ندارند و نمی‌توانند کالا بخرند و بفروشند. ۸۸ کشور دنیا در اردیبهشت ماه از این ماجرا احساس خطر و اعلام کردند صادرات مواد غذایی‌مان را متوقف می‌کنیم. 🔸یک ماه بعد بود که هندوستان (رتبه دوم) و پاکستان(رتبه هفتم) که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد غذایی دنیا هستند اعلام کردند صادرات برنج را متوقف می‌کنند. 🔸پوتین اعلام کرد که امسال ۶ میلیون تن کم‌تر ذرت صادر می‌کند. تجارت، علی‌الخصوص تجارت مواد غذایی در دنیا نیمه تعطیل شد. 🔸بیانیه مشترکی را مدیرکل‌های IMF و WTO و FAO شخصاً منتشر کردند، یعنی به نظر نمی‌آمد سازمانی باشد، که در نتیجه رکود کرونایی، ما نگران بروز کمبودهای شدید غذایی در دنیا هستیم. 🔸 در کشور ما برخی از اساتید اقتصادی دلسوز از همان موقع گفتند که امسال سال پربارانی داریم و باید در زمین‌های کشاورزی و خصوصا در زمین‌های غرب کشور که پروژه‎های وسیع آب‌رسانی صورت گرفته کشت صورت بگیرد. 🔸 در عین حالی که تمام این انذارها داده شد، آقای عیسی کلانتری اعلام کرد: سرپرست وزارت جهاد کشاورزی را متقاعد کردیم که بحران آبی داریم و امسال باید کشت را کاهش دهیم. 🔸به این بهانه که کم‌آبی داریم. در حالی که همه کارشناسان می‌گویند امسال سال پرآبی داریم. در شهرها و روستاهای گیلان بنر نصب کردند که امسال برنج کشت نکنید. 🔸البته الحمدالله مردم گیلان به حرفشان توجه نکردند. نتایج این اتفاقات را در قیمت برنج، گوشت مرغ، گوشت قرمز و مواد غذایی به‌طور واضح می‌بینیم. 🎙گفت وگو با: دکتر حمیدرضا مقصودی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2990 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
💠 ☑️ مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند؛ مراسم بزرگداشت حضرت علامه طباطبایی (ره) ❇️ با حضور اساتید محترم: آیت الله غلامرضا و آیت الله سید یدالله 🕢 زمان: شنبه 24 آبان ماه مصادف با روز بزرگداشت علامه طباطبایی؛ ساعت 7:30 الی 9 صبح 🔘 توضیح: مراسم با حضور تعداد محدودی از طلاب با رعایت نکات بهداشتی برگزار خواهد شد؛ و امکان حضور مجازی نیز فراهم است. 🌐 لینک شرکت مجازی در همایش: https://b2n.ir/452241 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
✅اختصاصی 📱# لایو 🔻موضوع: نقدر رویکرد روش‌شناسانه دکتر فیرحی 🎙دکتر ذبیح الله نعیمیان ➕فکرت ⬅️پنج
یادداشت ویژه《روزنه》به مناسبت درگذشت مرحوم شیخ داوود با عنوان در سودای قرائت مدرن از فقه و اندیشه سیاسی اسلامی، را در کانال روزنه مطالعه کنید: @rozaneebefarda بخشی از این یادداشت: 🔹جناب آقای شیخ داوود فیرحی زنجانی، دانش آموخته حوزه و همزمان دانش آموخته دانشگاه بود. او به عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهش در زمینه علوم سیاسی اشتغال داشت و از نظر سیاسی به گرایشات اصلاح‌طلبانه و اعتدالی شناخته می‌شد. 🔹آقای فیرحی در کنار به عنوان قوه عاقله جریان رسانه‌ای اعتدال، خاصه در نشریه قوچانی، نقش ایفا میکرد و همزمان در انجمن علوم سیاسی حوزه نیز سالها به طرح بحث مشغول بود. دلدادگی مرحوم فیرحی به پدر معنوی ، یعنی مرحوم هاشمی رفسنجانی شاخصه مهم زندگی سیاسی وی بود. او در یادداشتی اختصاصی و در تعابیری مبالغه‌آمیز، شخصیت هاشمی رفسنجانی را بی‌نظیر و جاذب اضداد دانسته و فعالیت‌های وی در اواخر عمر برای تأسیس یک شورا (موسوم به شورای عالی آزاداندیشی دینی) را «آواز قو» نامید و در پایان یادداشت؛ با تشبیه آن مرحوم به «قو» در رثای آن مرحوم، اینچنین به مغازله و مرثیه خوانی پرداخت: شنيدم كه چون قوي زيبا بميرد فريبنده زاد و فريبا بميرد...(مردم‌سالاری آنلاین/29بهمن1395) 🔹بخش اساسی از پروژه فکری فیرحی، ارائه بود. البته وی بدون در نظر گرفتن تفاوت بنیادین دین(به عنوان امر الهی) و دموکراسی(به عنوان مفهوم غیردینی و بشری) و بدون التفات به مفهوم متعالی ، پرونده خود را «برجسته‌سازی وجوه دموکراتیک نصوص دینی» می‌نامد: «نوشته‌های بعدی من از کتاب دو جلدی «فقه و سیاست» شروع می‌شود و بعد از آن کتاب «حکمرانی حزبی» است و پس از آن هم کاری است که راجع‌ به قانون است و هم‌اکنون درحال انجام آن هستم. در این کتاب‌ها کوشش می‌کنم تا وجوه دموکراتیکی که هم در دانش ما و هم به‌خصوص در نصوص دینی ماست را کنم.» 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📣 هم اکنون پخش لایو نقد رویکردشناسانه دکتر فیرحی کانال فکرت با دکتر ذبیح‌الله نعیمیان از اینستاگرام 🔗https://www.instagram.com/fekratnet/live/ 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ملاصدرا فلسفه سیاسی دارد 🔹اساسا من معتقد نیستم که ملاصدرا صرفا یک کار علمی الهیاتی انجام داده باشد و تمام دغدغه وی این باشد که به مسائل الهیاتی بپردازد – که به آن هم پرداخته است - بلکه این مساله مخالف تصریحات ملاصدرا از فلسفه در آغاز مجموعه عظیم اسفار اربعه است. 🔹در آنجا ملاصدرا این انتظار را مطرح می‌کند که حکمت به نظام معاش و نظام معاد انسان هر دو باید بپردازد. ✍️نویسنده: دکتر شریف لک­زایی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3022 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ملاصدرا فلسفه سیاسی دارد 🔹استاد خسروپناه برخلاف برخی دیگر از محققان به‌خوبی میان فلسفه سیاسی و فلسفه سیاست تمایز می‌گذارد اما در نگاه تفصیلی به فلسفه سیاسی به نظر می‌رسد تفاوتی میان فلسفه سیاسی و فلسفه سیاست قرار نداده است. 🔹آنچه از گذشته در موضوع فلسفه سیاسی به اصطلاح کلاسیک مورد توجه بوده و از سوی ملاصدرا هم تفصیل و بسط یافته موضوع سعادت بوده است که به نظرم ملاصدرا در این مورد توجه خوبی به بحث داشته است. 🔹گذشته از این البته نباید توقع داشت که ملاصدرا مانند امروز موضوعاتی مانند قدرت را مورد تحلیل و بررسی قرار داده باشد. اتفاقا مفهوم قدرت ازجمله مسائلی است که به لحاظ کلامی و فلسفی در آرا و آثار ملاصدرا و دیگر متفکران مورد توجه قرار گرفته است اما طبیعی است که وارد مباحث مفهومی در این زمینه نشده است. 🔹اگرچه نگارنده در کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتألهین تلاش کرده است برخی از ابعاد این مساله را بازنمایی و بر آن تاکید کند. از این رو به نظرم صرفا بحثی در حوزه قدرت فلسفی صورت نگرفته است بلکه از این مباحث پلی به قدرت سیاسی زده شده است. 🔹 ممکن است خواننده بگوید این مقدار کافی نیست که طبیعتا باید بیشتر به آن پرداخت و باید ابعاد آن شکافته شود. ما تازه در آغاز این راه هستیم و البته چنین نقدهایی می‌تواند به پیشبرد بحث‌ها کمک کند. ✍️نویسنده: دکتر شریف لک­زایی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3022 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻همه چیز درباره سید کمال حیدری 🔸مهم‌ترین پروژه‌ای که سید کمال طی پنج سال گذشته در پیش گرفته و کوشش کرده که با آن، شناخته شود، طرح «اصلاح فهم دینی» است که در سایت خود باب عنوان «حرکت بزرگ اصلاحی» از آن یاد می‌کند. 🔸او بدین نتیجه رسیده که همچون غرب، ما نیز برای پیشرفت جامعه، باید از «اصلاحات دینی» به سبک مارتین لوتر آغاز کنیم. 🔸بدین ترتیب وی از نقد وهابیت به سمت نقد میراث روایی و فقهی شیعه تغییر مسیر داد و تدریجا به سمت نقد صریح اغلب فقهای شیعه و متهم کردن آنها به بسترسازی برای «سلفی‌گری شیعی» پیش رفت. ✍️نویسنده: علی‌اشرف فتحی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3024 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻همه چیز درباره سید کمال حیدری 🔸اساس پروژه «اصلاح فهم دینی» مورد نظر سید کمال بر نفی و نقد دو محور می‌چرخد: عقلانیت روایی و فقهی شیعه. 🔸وی ۱۶ آذر ۹۲ در درس خارح خود گفته بود: «به کرّات گفته‌ام و باز هم تکرار خواهم کرد که تفکر حاکم بر اندیشۀ شیعى در حال حاضر –به استثناى فقه اصغر – تفکر اخبارى است. 🔸در تفسیر، عقائد، تاریخ، تعامل با دیگران و کلیۀ بخش‌هاى معرفت دینى، مکتب اخبارى به شکل‌های گوناگون همچنان حاکم است» 🔸به باور سید کمال، وجود تعداد زیادی از روایات جعلی در میراث روایی شیعه و سنی سبب شد که عقلانیت موجود در جهان اسلام، نه عقلانیت قرآنی، بلکه عقلانیت روایی باشد. 🔸از نگاه وی اسلام در اثر این عقلانیت روایی، تبدیل به یک افیون ضد عقلانیت و سبب عقب‌ماندگی مسلمین شده است. 🔸سید کمال معتقد است فرهنگ دینی حاکم بر اهل سنت متأثر از صحیح مسلم و بخاری و فرهنگ حاکم بر شیعیان متأثر از بحارالانوار است و ما باید تأثیرات بحارالانوار و نحوه دسترسی علامه مجلسی به منابع بحار را بررسی کنیم. 🔸 وی از «وهابیت شیعی» سخن می‌گوید و همه را از رشد افراط‌گرایی شیعی برحذر می‌دارد. ✍️نویسنده: علی‌اشرف فتحی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3024 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻با حاکم‌شدن نسبی‌گرایی آزادی منتفی می‌شود 🔹آنچه غربی‌ها از آن به Subjectivism یا «اصالت فاعل شناسای انسانی» تعبیر می‌کنند. عقلانیت خودبنیاد به‌معنای «عقل استدلال‌گر» نیست. بین rationality و reason فرق است. 🔹عقل استدلال‌گر -عقلی که با آن منطق و ریاضیات شکل می‌گیرد- را ما مسلمانان هم قبول داریم. عقلانیت خودبنیاد یعنی آن منبع معرفتی که نسبت به وحی و منابع معرفتی دینی، بشرط‌لا باشد. 🔹یعنی اینکه من می‌خواهم از عقل یا تجربه یا عرفی که با وحی یا منابع دینی پیوند برقرار نکند، حقایق را بفهمم. این عقلانیت خودبنیاد است. ✍️نویسنده: دکتر عبدالحسین خسروپناه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2966 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net