📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 1️⃣
❇️ معرفی فلسفۀ فلسفه
▪️ فلسفه به معنای مابعدالطبیعه، علمی است که به موجود ازآن جهت که موجود است، میپردازد و خواهان دستیابی به حقایق موجودات است. طبیعی است برای کشف حقایق مرتبط با علم، باید از روش مناسب، که به اکتشاف بینجامد، بهره برد. روش علم فلسفه برای اکتشاف حقایق فلسفی، که حقایقی از منظر موجودیت بدون تقید به هر امر دیگرند، روش عقلی برهانی است.
▪️ دانش فلسفه یا مابعدالطبیعه و همچنین دانش های دیگر، با دسته ای از پرسش ها در باب حقیقت خود روبه رویند، که امروزه از آن با عنوان«فلسفۀ فلسفه» یا فلسفۀ هر علمی یاد می کنند. فلسفۀ هر علمی به مسائل درونی آن علم و بررسی صدق و کذب گزاره های درون آن نمی پردازد، بلکه به خود علم به سان امری عینی توجه می کند و در باب اینکه چنین علمی به مثابه دانشی نظام مند چگونه استوار می شود، به جست و جو و کاوش می پردازد.
🔳 پرسش های فلسفۀ هر علم
🔻پرسش هایی از این دست در فلسفه هر علمی مطرح اند:
1️⃣موضوع و محور بررسی و کاوش در آن علم چیست و آن علم دربارۀ چه چیزی سخن می گوید؟
2️⃣غایت آن علم چیست؟
3️⃣روش ویژۀ کاوش در آن علم کدام است؟
4️⃣روش های عام علم چیست؟
5️⃣آن علم از چه مبانی معرفت شناختی اساسی مرتبط با فلسفۀ علم برخوردار است؟
6️⃣گسترۀ مسائل آن علم تا کجاست؟
7️⃣نسبت آن علم با علوم دیگر چگونه است؟
8️⃣ابزارهای مفهومی آن علم کدام اند؟
9️⃣مبادی آغازین علم کدام است و چگونه تثبیت می شود؟
🔟آن علم چه کارکردهایی دارد؟
▫️ این پرسش ها، پرسش های کلان در باب هر علم اند که پاسخ بدانها موجب درک بهتر علم و پیشرفت در آن به لحاظ دستیابی به منطق و فضای کلان و نیز اجرای آن خواهد شد.
▫️بنابراین علم فلسفه به عنوان علمی نظام مند، با پرسش هایی این چنین روبه روست، که از مجموعۀ آن ها با عنوان «فلسفۀ فلسفه» یاد می شود.📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 15_16 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
11.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽منظومه فکری امام
❇️ فصل و وصل #مردمسالاری_دینی و مردمسالاری سکولار در اندیشه امام خمینی(ره)
🎙مهدی جشیدی؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💢 بیشتر بخوانید:
🔹 tn.ai/2515431
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
39.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#درسگفتار
پارت اول
🔹مفهوم شناسی پدیده سلبریتیسم
🔻دکتر احمد اولیایی
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
📋 #یادداشت
◾️واژگونی جایگاه زن در سینمای جهان و ایران
✍️ امیر حسین قزل ایاغ؛ طلبه سطح 4
🔻اگر باور داشته باشیم که مهمترین فلسفهی غرب در سدهی اخیر، اقتصاد بوده، متوجه میشویم که سینمای امروز هم غالباً در پی تجاری سازی و کسب درآمد است. تهیه کننده و سرمایه گذار اثر، اگرچه جنبهی هنری اثر را مد نظر دارد، اما بیش از آن به بازگشت سرمایهی خود به همراه سودش میاندیشد.
🔻دستهی اول آثاری که با نگاه تجاری تولید میشوند، آثاری هستند که به وضعیت موجود جامعه میپردازند تا همذات پنداری مخاطب را جلب کنند. اگر مخاطب مشکل مالی داشته باشد، به زندگی فقرا میپردازد و رویای آنان را نمایش میدهد.
🔻اگر مخاطب به دنبال لذت و رفاه باشد، داستان نویس، امکان تجربهی رفاه را به او میدهد. این دسته از تولیدات، فرهنگ موجود را تکرار و تقویت میکند و حتی تشدید میکند. در این مدل، احتماًل اصلاح حداقلی است. برای مثال با فیلمهایی روبرو میشویم که به توضیح مسائل زنان میپردازد.
🔻مانند زن آزاد مستقل که زندگی بسیار خوبی بدون همسرش دارد. این فیلمها تسکینی بر درد زنانی است که فرصت ازدواج مناسب را از دست دادهاند و التیامی به ایشان است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تمدن_غرب
#زن
#سبک_زندگی
#سینما
#فلپریسم
#فکرت
#فمینیسم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4304
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یادداشت
◾️گذار از فقه فردی به فقه نظام رمز تحقق دولتسازی اسلامی
✍️ دکتر عبدالحسین خسروپناه
🔻وقتی بخواهیم از موضع فقه نظام و فقه کلاننگر به موضوع مدارس غیرانتفاعی بپردازیم، ابتدا باید به چند سوال پاسخ دهیم و چند احتمال را بررسی کنیم بعد به حکم برسیم.
🔻شما فرض کنید با یک نظام آموزش و پرورشی مواجهید که تفکرات لیبرالیستی بر آن حاکم شده، به اسم کمک به مدارس دولتی، یکسری مدارس دیگر راه انداختهاند، از آن طرف کیفیت علمی مدارس دولتی روز به روز کاهش پیدا میکند و از آن طرف مدارس غیرانتفاعی رشد میکند و خانوادههایی که میخواهند فرزندانشان تحصیل خوبی داشته باشند، مجبور میشوند پول قرض کنند و فرزندانشان را در مدارس غیرانتفاعی ثبتنام کنند.
🔻اینجا و با این نگاه کلان، راهاندازی مدارس غیرانتفاعی جایز نیست. اما حالا شما فرض دوم را در نظر بگیرید؛ کیفیت مدارس دولتی سرجایش باشد اما یکسری مدارس شکل بگیرد که زمین هم از بنیاد مستضعفان بگیرد، امکانات دولتی هم بگیرد برای اینکه استعدادهای خاصتر را که پتانسیل آوردههای بیشتری برای کشور دارند، به صورت ویژهتری آموزش دهد، بحث هم رانت شخصی و خانوادگی نیست، خب! در این فرض، مدارس غیرانتفاعی جایز است.
🔻 حالا در همین فرض دوم، اگر رانت فردی و خانوادگی وارد شد، یعنی شخص به این بهانه شروع کرد به ویژهخواری، باز این موضوع حکم عدم جواز پیدا میکند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انقلاب_اسلامی
#حکم_فقهی
#عدالت
#فکرت
#فقه_نظام
#نظام_ولایی
#عقلانیت_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=3614
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 2️⃣
❇️ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه
🔹 مباحث فلسفۀ فلسفه را از منظری می توان به دودستۀ مسائل روشی و معرفت شناختی، و مسائل محتوایی تقسیم کرد. مباحث روشی و معرفت شناختی، ناظر به آن دسته نکات و تأملاتی اند که شیوۀ بررسی و کاوش علم فلسفه و مبانی اساسی معرفت شناختی آن را بررسی می کنند، همچون روش خاص علم فلسفه، روش عام قابل استفاده در فلسفه و دسته ای از مباحث روشی مطلق مرتبط با مسائل فلسفۀ فلسفه که در همۀ علوم برهانی و به ویژه در فلسفه به کار می روند.
🔹 مباحث محتوایی نیز ناظر به تحقیقاتی اند مرتبط با اموری در باب فلسفه که مضامین روشی و معرفت شناختی ندارند و یا چندان به لحاظ روشی و معرفت شناختی چشمگیر نیستند، مانند موضوع فلسفه، تعریف فلسفه، امکان فلسفه و ضرورت آن، مبادی آغازین فلسفه، کارکردهای فلسفه، گسترۀ دانش فلسفه و مسائل آن و نسبت فلسفه با علوم دیگر.
🔹برخی مباحث را در عین اینکه باید در معرفت شناسی، به معنای دقیق آن، مطرح کرد، در مباحث فلسفۀ فلسفه نیز می توان کاوید؛ زیرا از مباحث پایه ای فلسفۀ فلسفه نیز هستند.
🔹فلسفه نسبت به علوم دیگر اعم العلوم و علم کلی است، و به طور طبیعی این امر با بداهت موضوع علم فلسفه، یعنی موجود، گره می خورد. بداهت مفهوم موجود به موضع گیری دیگری وابسته است که در باب مفاهیم بدیهی باید صورت گیرد. از این رو مسئلۀ معرفت شناختیِ معیار بداهت مفاهیم در تصورات را باید جزو مباحث فلسفۀ فلسفۀ اسلامی نیز قرار داد.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 16_19
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
45.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 تفاوت ويژگيهای مرگ، با #تجارب_نزدیک_به_مرگ ( NDE)
⭕️ به مناسبت پخش برنامه "#زندگی_پس_از_زندگی" از شبکه چهار سیما
✍️ استاد #فياضي، جلسه اول
#مرگ
#معاد
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📽 #مصاحبه
◾️تبیین نقش دولت در برقراری عدالت سایبرنتیک (بخش اول)
✍️ مهندس محمدعلی شکوهیان راد
🔻امروز افراد با جریان اطلاعات مرتبط هستند و از آن اثر میپذیرند. افراد در برخورد با اطلاعات و مواجهه با اطلاعات سه گام طی میکنند:
🔻 براساس آن باور، تصمیم میگیرند و بر طبق آن تصمیم اقدام میکنند. از آنجا که این سه گام مبتنی بر اطلاعات است، شما میتوانید از ابتدا اطلاعات را بهگونهای در جامعه کنترل کنید که درنهایت اقدام افراد همان شود که شما از ابتدا میخواهید.
🔻این روند، ثبات خیلی بیشتری نسبت به مدل قبلی در طرحریزی حاکمیت دارد، چون فرد تصور میکند خودش به این نتیجه رسیده است. درنتیجه اصرار دارد و بهنوعی بر آن تصمیمی که به آن رسیده است، تعصبی دارد و میخواهد حتما اقدام در آن راستا را محقق کند.
🔻به صورت مشخص امروز فضای سایبر بهعنوان چارچوب عملیاتی دانش سایبرنتیک، کاملا نظری است و در حوزه علوم انسانی از آن بحث میشود، نه حوزه فنی مهندسی. امروزه جایی که بهعنوان نقطه اصلی کنترل جریان آگاهی در هر کشوری مطرح است، فضای سایبر آن کشور است که طبیعی است حاکمیت برای آن طرحریزی کند و آن را بهعنوان ثقل طرحریزی حاکمیت در جامعه خودش در نظر بگیرد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اطلاعات
#انتخابات
#حاکمیت
#سایبرنتیک
#عدالت
#فکرت
#هوش_مصنوعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4308
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یادداشت
◾️اینستاگرام و استفاده تجاری از اطلاعات کاربران
✍️ نازنین عندلیبی، استادیار مدرسه اطلاعات در دانشگاه میشیگان
🔻ظاهرا آنچه که مردم در «فروشگاه» اینستاگرام میبینند، بر اساس توصیه الگوریتم این پلتفرم شخصی سازی شدهاند که تعیین میکند فرد از چه چیزهایی خوشش میآید و به خرید چه چیزهایی تمایل دارد.
🔻مشخصههای اجتماعی اقتصادی، جنسیت، سن، نژاد و سایر مشخصات چه تاثیری بر محتوایی دارد که این پلتفرم در دکمه فروشگاه خود به کاربران توصیه میکند؟ کدام اقلام هستند که توصیه میشوند و در آنجا به نمایش در میآیند؟
🔻 کاربران اینستاگرام ممکن است بسیار جوان و مثلا ۱۳ ساله باشند، یعنی همان سنی که برای گشودن یک حساب کاربری الزامی است. این شخصی سازی در مورد کودکان چگونه کار میکند؟
🔻یک نکته مهم مواردی است که مردم در اوج لحظات آسیب پذیری خود توصیههایی را برای خرید اقلامی مشخص دریافت میکند. به اشتراک گذاری یا جستجوی اطلاعات در یک پلتفرم شبکه اجتماعی تجربهای دشوار و شخصی است و وقتی این پلتفرم با کمک درکی که الگوریتمها به آن رسیدهاند از این تجربیات سود میبرد- که ممکن است دقیق باشد یا نباشد- این مسئله مشکل آفرین میشود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اطلاعات_شخصی
#اینستاگرام
#پلتفرم
#فکرت
#شبکه_های_اجتماعی
#فروشگاه_های_آنلاین
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=3432
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
48.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ آشنایی با جنبش فمینیسم
👈فمینیسم در لغت به معنای جنس زن یا مونث است که اولین بار در سال 1871 میلادی در یکی از متون پزشکی فرانسوی به کار رفته است.
👈در اصطلاح، فمینیسم به جنبشهای منظمی که با هدف احقاق حقوق زنان فعالیت میکنند، اطلاق میشود.
👈این واژه برای اشاره به مقوله برابری زن و مرد هم به کار رفته است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رادیو_فکرت
#فکرت_مدیا
#زن
#فمینیسم
#جنبش
#مکتب
#دانیال_بصیر
#مصطفی_گودرزی
#الیاس_فلاحتی
#رضا_لطفی
#عرفان_خلیلی
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 3️⃣
❇️ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی
🔘 بداهت تصوری و تصدیقی موضوع فلسفه
🔺 فیلسوفان مسلمان معتقدند موضوع فلسفه، یعنی موجود بما هو موجود، هم بداهت تصدیقی دارد، هم بداهت تصوری. منظور از بداهت تصوریِ موضوع فلسفه این است که مفهوم «موجود» بیّن و آشکار است و معلوم بودنش نیازمند آن نیست که مفهوم دیگری پیش تر معلوم باشد. برای شناختن مفهوم موجود، استفاده از معلومات و ترتیب دادن فرایند فکر لازم نیست.
🔺 اما معیار بداهت تصوریِ مفهوم «موجود» چیست؟ برای پاسخ دادن به این پرسش، باید دانست که اساساً معیار بداهت مفهوم چیست. اگر بدانیم بداهت تصوری مفهوم به چه معناست و ملاک آن چیست، می توانیم ملاک بداهت مفهوم « موجود » را نیز بیان کنیم.
🔺 به اعتقاد ما، مبحث تصورات نیز جزو مباحث معرفت شناسانه است. مفاهیم بدیهی، پایه های تعریف و تحصیل مفاهیم دیگرند. روشن است که معیار بداهت مفاهیم پایه و نیز نقش این مفاهیم در فرایند شناخت تصورات دیگر، از مسائل مهم دانش معرفت شناسی در بخش تصورات است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 23_25
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
35.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 تفاوت ويژگيهای مرگ، با #تجارب_نزدیک_به_مرگ ( NDE)
⭕️ به مناسبت پخش برنامه "#زندگی_پس_از_زندگی" از شبکه چهار سیما
✍️ استاد #فياضي، جلسه دوم
#مرگ
#معاد
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net