فکرت
#کرسی #پژوهش 🔻 به صورت مجازی 🔸 توسط گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه: 🔰 کرسی ترویجی "آسیبشناسی #روش_پ
korsi.mp3
21.52M
#صوت
💯🔊 #بشنوید
🔰 صوت کامل کرسی ترویجی "آسیبشناسی #روش_پژوهش در مسائل تاریخی"
🎙با حضور:
#سیدمحمدحسن_جواهری
#محمدفاکر_میبدی
#سیدکریم_خوب_بین_خوش_نظر
#محمد_عابدی
📅 شنبه 12 تیر ماه 1400
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
❇️سی و سومین نشست از سلسله نشستهای همایش ” چالش های ایمان و عصر جدید”
▪️با موضوع ” ایمان وچالش های انسان معاصر در عصر غیبت” برگزار می گردد.
🏢لینک ورود به جلسه👇
🌐https://marref.ir/ikq
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️هویت زن در اسلام و غرب (بخش دوم)
✍️ دکتر محمدرضا کدخدایی
🔻برخی فمینیستها اعتقاد دارند زبان حقوق، مردسالار، خشن، پرخاشگر، فردگرا، تفرقهافکن و عاطفه ستیز است.
🔻از این رو توصیه میکنند مناسبات اجتماعی بایستی بر اساس فضیلتهای ارتباطی، اتحادی و عاطفی اخلاقی بنا شود.
🔻 اینان اعتقاد دارند ، حقوق بر اساس عقلانیت و عدالت به این سرانجام سست بنیان رسیده است لذا ضرورت دارد روابط اجتماعی بر اساس زبان عاطفه و محبت که به طبع انسانی بشر نزدیکتر است، پایه گذاری شود.
🔻 مهمترین آسیبهای تسلط گفتمان حق را به قرار ذیل برشمرده میشود: الف. بی حد و حصر بودن حقها، ب. ماهیت سرکش و ستیزهجوی حقها ، ج. مبنای فردگرایانه و خود محورانه حقوق، د. ماهیت اخلاق گریز یا اخلاق ستیز حقوق، ه. مقتضای تفرقه افکن و اتحاد سوز حقوق.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#هویت_زن
#سنخ_شناسی
#حقوق
#اسلام
#انسجام_اجتماعی
#غایت_نگری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4395
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 3️⃣1️⃣
❇️ مؤلفه های معرفت یقینی
🔘 دیدگاه ارسطو
🔺 ارسطو یقین را همان معرفت مطلق، یعنی علم حقیقی می داند. ارسطو تأکید می کند که آن گاه می توان گفت معرفت به گزاره ای حاصل شده است که علت آن گزاره نیز شناخته شده باشد؛ یعنی یا بیّن باشد یا از راه حد وسط به دست آمده باشد، و نیز بدانیم که ممکن نیست غیر از این باشد. در این صورت خواهیم دانست که این گزاره مطابق واقع است و نیز محال است نقیض آن گزاره صادق باشد.
🔘 دیدگاه فارابی
🔺 یقین آن است که در مورد گزارۀ صادقی که آن را تصدیق کرده ایم، اعتقاد داشته باشیم که هرگز ممکن نیست در واقع به خلاف آنچه ما دربارۀ آن اعتقاد داشته ایم، باشد، و افزون بر آن، اعتقاد داشته باشیم که خلاف آن گزاره ممکن نیست.
🔺 از دید فارابی آنچه موجب می شود اعتقاد به کذب نقیض قضیۀ یقینی زوال ناپذیر باشد، علت اعتقاد بدان است؛ یعنی یا آن قضیه از اولیات است و یا محصول قیاس است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 90_92
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
28.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
6️⃣ هرمنوتیک
🔉 استاد حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 هرمنوتیک رمانتیک (5)
#هرمنوتیک
#هرمنوتیک_رمانتیک
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
☎️ #مصاحبه
◾️تقابل بنیادیِ انگارۀ توسعه با چشمانداز معناییِ انقلاب اسلامی
🎙 دکتر مهدی جمشیدی
🔻«توسعه»، هیچ هویّتی فارغ از «عالم تجدُّد» ندارد، بلکه از متن آن برخاسته و از هر جهت، به بنیانها و افق معنایی آن تعلّق دارد؛
🔻تعلّقی تمامعیار و ناگسستنی که در ذات آن، نفوذ و رسوخ یافته است. اگر در عالم تجدُّد، ابتدا سخن از «ترقّی» رفت و غریبان به دیگران، همچون اقوام «بربر» و «فروتر» نگریستند و تسلّط بر آنها را طلبیدند و استعمار بیرحم و وحشی را رقم زدند، در قرون بعدی، نظریۀ «توسعه»، جایگزین نظریۀ «ترقّی» شد و در جامهای آراسته و علمی، بر جوامع دیگر تحمیل شد.
🔻امّا این بار، کسی احساس نکرد که به او تهاجم شده است، بلکه خودش داوطلبانه، توسعه را خواست و آن را از غرب، گدایی کرد؛ چراکه تصوّر میکرد که بدون توسعه، «پیشرفت» را تجربه نخواهد کرد و «عقبمانده» باقی خواهد ماند.
🔻این که «پیشرفت» و «عقبماندگی» چیست، در مرحلۀ پیشین تعیین شده بود و چیزی جدای از توسعه نبود. «پس» و «پیش»، در نسبت با توسعه، شکل گرفته بودند و هویّت مستقلی از آن نداشتند. در چهارچوب «عقل توسعهای»، تکلیف همۀ مفاهیم، مشخّص شده بود و هیچ مفهومی برخلاف آن، قابلتحمّل نبود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#توسعه
#انقلاب_اسلامی
#دین
#عدالت
#عالم_تجدد
#لیبرالیسم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4399
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 4️⃣1️⃣
❇️ مؤلفه های معرفت یقینی
◾️دیدگاه ابن سینا
🔺 ابن سینا برای یقین نفس الامری سه عنصر را برمی مشارد، اولاً به صدق گزارۀ «الف ب است» اعتقاد دارد. ثانیاً معتقد است که ممکن نیست این گزاره صادق نباشد، یعنی محال است که الف ب نباشد و ثالثاً این اعتقاد دوم زوال پذیر نیست.
◾️ دیدگاه ابن سینا موفق ترین طرح
🔺 طرحی که شیخ عرضه کرده، جزو موفق ترین طرح هاست؛ زیرا آغازگاهی طبیعی دارد. البته این نکته را باید در نظر داشت که «مطابق با واقع بودن» در این عبارات مطرح نشده است؛ زیرا اینکه چنان گزاره ای باید صادق باشد، بسیار روشن است و جای گفت و گو ندارد.
◾️ چه چیزی اعتقاد به زوال پذیری را در پی دارد؟
🔺 همان امری که علت تصدیق گزاره است، اعتقاد به زوال ناپذیری آن را موجب می شود. ابن سینا می گوید یا آن گزاره از اولیات است، یا این گونه نیست و با استفاده از حد وسط اکتساب می شود.
🔺 به دلیل این حد وسط، می توان گفت که آن گزاره صادق است و ممکن نیست نقیضش درست باشد و زوال نیز نمی پذیرد.
◾️ هر یک از قیود چه چیزی را خارج می کند؟
🔺 اعتقاد به گزاره و تصدیق آن شعریات را خارج می کند. اعتقاد به اینکه نقیض این گزاره ممکن نیست درست باشد تصدیقات ظنی، مانند خطابیات را خارج می کند. در تصدیقات ظنی، احتمال صدق خلاف گزارۀ تصدیق شده منتفی نیست. این اعتقاد دوم، زوال ناپذیر باشد، جدل، جهل مرکب، سفسطه و مغالطه خارج می کند.
◾️ اندیشۀ برهان در دل بحث یقین
🔺 محور و مدار علم برهان به معرفت حقیقی و یقین نفس الامری مرتبط است و همۀ آنچه از آن با عنوان شروط برهان یاد می شود، برای تحصیل حقیقت معرفت و یقین نفس الامری است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 93_99
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
21.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
7️⃣ هرمنوتیک
🔉 استاد حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 هرمنوتیک رمانتیک (6)
#هرمنوتیک
#هرمنوتیک_رمانتیک
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
🕌 مدرسه تابستانی «مسائل فقهی معاصر»
❇️موسسه عالی فقه و علوم اسلامی تحت اشراف مقام معظم رهبری «مدرسه تابستانه مسائل فقهی معاصر» را با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در شش گروه برگزار میکند.
🔹 «فقه معاملات
🔹 فقه جزاء، فقه سیاسی
🔹 فقه اقتصاد
🔹 فقه خانواده
🔹 فقه تربیت»
👈 جزئیات + جدول نشستها و اساتید، همراه با اطلاعات تکمیلی:
🌐 https://b2n.ir/x45240
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
نقد سخنان دکتر سروش درباره طب سنتی.pdf
523.9K
✍️ احمدحسین شریفی
🔴تب بالای مغالطهگری در مواجهه با طب سنتی و اسلامی؛ پاسخی به سخنان دکتر سروش
🔶اوایل سال ۱۳۹۹ جناب عبدالکریم #سروش در مصاحبهای با سایت زیتون علیه #طب_اسلامی و سنتی و مدافعان آن سخنانی را بیان کردند که همان زمان از سوی جناب استاد شریفی در یک نشست علمی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
🔶متن پیاده شده سخنرانی استاد شریفی در شماره سی و ششم فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شده است.
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📽 #مصاحبه
◾️جایگاه عدالت در قانون اساسی (بخش اول)
🎙حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان
🔻وقتی عدالت فقط در توزیع عادلانه درآمدها شد، ما از بالادستیها مالیات بگیریم -که نمیگیرند- و بعد برگردیم و به اینها بدهیم، این نظریه حاصل میشود؛
🔻 در حالی که عدالت پایه در اقتصاد این است که اول ما منابع را عادلانه تقسیم کنیم. اصل ۴۸ قانون اساسی گفته امکانات کشور باید در سراسر کشور توزیع عادلانه شود.
🔻یک جاهایی توربین بادی توجیه دارد و یک جاهایی توربین آبی. این تقسیم شود. نه اینکه جیرفت کرمان اتفاق بیفتد و در حوالی سیستان الان سر صف آب هستند. خوزستان سر صف گاز است. آدم تعجب میکند که اینها سر چاه نفت خوابیدند، چرا باید این اتفاق بیفتد؟
🔻 اینها رشدهای نامرتبط است. هزار کارگر وقتی به هم دوخته میشوند، خوشههای کوچک کنار هم باید اندازه چماقی شوند. اینها در کنار هم تعاونی میشوند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت
#قانون_اساسی
#تعاونی
#اقتصاد
#قسط
#کارگران
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4402
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش5️⃣1️⃣
❇️ مؤلفه های معرفت یقینی
💠دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی
🔺 محقق طوسی تعریف اثیرالدین ابهری را مانع اغیار نمی داند. ابهری یقین را چنین تعریف کرده است: «یقین اعتقاد است به اینکه شیء الف ب است، به همراه اعتقاد به اینکه شیء الف ممکن نیست به گونۀ دیگری باشد». خواجه می گوید اگر صرف «اعتقاد» در این تعریف مورد نظر است، جهل مرکب را نیز دربر دارد؛ اما اگر «اعتقاد صادق و مطابق با نفس الامر» در نظر باشد، هرچند جهل مرکب را خارج می کند، شامل اعتقاد مقلّد جازم می شود.
💠 چهار شرط یقین
🔺 اول و دوم. یقین اعتقاد صادق است؛ سوم. یقین اعتقاد جازم است. اعتقاد جازم، اعتقادی است همراه با این اعتقاد که نقیض اعتقاد اول ممکن نیست؛ چهارم. یقین اعتقاد ثابت و زوال ناپذیر است؛ یعنی نقیض آن صادق نیست و ممکن هم نیست که این اعتقاد دوم، زوال بپذیرد. در نتیجه یقین را باید چنین تعریف کرد: «اعتقاد صادق جازم ثابت».
💠 مقایسه میان دیدگاه ابن سینا و محقق طوسی
🔺 در تعرف محق طوسی، قید «مطابقت» افزوده شده و اعتقاد دوم به گونه ای معنا شده است که ظن از تعریف خارج گردد، و قید «ثابت» نیز آورده شده تا اعتقاد مقلد از تعریف بیرون رود.
🔺 ابن سینا زوال ناپذیر بودن اعتقاد به کذب نقیض را شرط یقین دانسته بود، که شامل نفی اعتقاد تقلیدی نیز می شود. بنابراین در تعریف بوعلی، مشکلی از جهت خروج اعتقاد تقلیدی وجود ندارد.
💠 دربارۀ قید «مطابقت»
🔺 که در تعریف خواجه افزوده شده است، باید گفت که نیازی بدان نیست؛ زیرا اساساً بحث دربارۀ یقین نفس الامری است.
🔺 صرف حضور قید مطابقت با واقع، گرهی را نمی گشاید و پرسیدنی است که فاعل شناسا چگونه می تواند این قید را احراز کند؟
🔺 بوعلی از عالِم آغاز کرده و گفته است که اعتقاد یقینی باید زوال ناپذیر باشد و از راه علتش حاصل آمده باشد. لازمۀ این سخن، چنان که گذشت، مطابق با واقع بودن یقین نیز هست.
🔺 راهی که به صورت یقینی به واقع می رساند، قضیه ای یقینی است که یا از اولیات (بیّن بنفسه) باشد و یا از حد وسط به دست آمده باشد.
🔺 اگر اعتقادی از راه علت خود به دست آمده باشد، مطابق با واقع است.
💠ظن بودن جهل مرکب
🔺 ابن سینا جهل مرکب را نیز درحقیقت نوعی از ظن (ظن فلسفی) می شمارد. آن کس که جهل مرکب دارد، معتقد است نقیض قضیه ای که آن را تصدیق کرده است، صادق نیست؛ اما از آنجا که از راهی رساننده و معتبر وارد نشده، اعتقادش در واقع زوال پذیر است. بنابراین جهل مرکب واقعاً علم نیست، و بهتر است آن را ظن بنامیم.
🔺 گاه اعتقادی جازم است، اما در واقع باید آن را از اقسام ظن برشمرد؛ زیرا زوال پذیر است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 99_105
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net