eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فکرت
📝 #بخوانید| نسبت شهرت و دین در جهان مدرن ✍🏻دکتر احسان شاه‌قاسمی 🔍شهرت و دین همیشه با هم نسبت داشت
📝 | کارکردهای دین ✍🏻دکتر احسان شاه‌قاسمی 🔆دین سابقه بلندی دارد و برخی اصلاحات روی آن انجام شده تا با ذات و سرشت آدمی همخوان‌تر باشد. می‌دانید که «اعتراف» در مسیحیت یک چیز اورجینال و اصیل نیست. از قرن ۱۱ و ۱۲ اعتراف وارد مسیحیت شد. سپس مشخص شد که این امر که «تو اعتراف کن، گناهانت بخشیده می‌شود»، خیلی آرام‌بخش است. 🔆منظورم این است که حتی اگر دین را سیستم الهی درنظر نگیریم و دین سیستم اجتماعی باشد، این سیستم بیش از ۸۰ درصد کارآمدی اجتماعی دارد. وحدت اجتماعی ایجاد می‌کند، آرامش فردی ایجاد می‌کند. افراد مذهبی معمولاً بیش از ۹۰ سال عمر می‌کنند، چون دین به آدم آرامش می‌دهد. 🔆دین، سیستمی است که به خوبی عمل می‌کند و اشکالاتش گرفته شده است و آماده است که از آن استفاده کنید. در همه‌جا ازجمله در صنعت شهرت می‌توانید از دین استفاده کنید. 🔆از آنجا که اغلب ما در جهان امروز احساس خودکم‌بینی و احساس بدبختی داریم، احساس می‌کنیم ما باید طور دیگری رفتار کنیم، یک دین را با یک دین دیگر عوض می‌کنیم. 🔆یک دین که ما را به آرامش می‌رساند، می‌دهیم تا دینی که پیوسته برای ما رنج ایجاد می‌کند، به دست بیاوریم. این نکته‌ای است که معمولاً در جهان مدرن به ما آموزش داده نمی‌شود. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| نسبت شهرت و دین در جهان مدرن ✍🏻دکتر احسان شاه‌قاسمی 🔍شهرت و دین همیشه با هم نسبت داشت
📝 | لزوم هدایت نوجوانان در دنیای مدرن ✍🏻دکتر احسان شاه‌قاسمی ⚪️سن نوجوانی، سن پرآشوب است و سن تجربه نیست. سنی است که شما تصورات خاص درباره خودتان دارید. من خودم در سن ۱۶-۱۷ سالگی فکر می‌کردم که هیچ فورواردی در دنیا به اندازه من بلد نیست گل بزند. الان خودم نگاه می‌کنم، شاید در حد شهرستان بودم. ⚪️آدم تصور عجیبی از خودش دارد که غیرواقعی است و شما را راحت می‌شود فریب داد. می‌گویند فلانی را ببین روزی ۱۵ ساعت در شبکه‌ها می‌گشت و امروز سلبریتی شده است. اگر روزی ۱۲ ساعت تلاش کنی، تو هم یک روز سلبریتی ملی می‌شوی و می‌توانی ماهی ۴۰۰-۵۰۰ میلیون درآمد داشته باشی. ⚪️من به عنوان کسی که عمرم را در این حوزه گذاشتم، می‌گویم نوجوانانِ ما رها هستند. به‌ دانشگاه می‌آیند و در کلاس‌های ما شرکت می‌کنند و اعتراف‌های عجیبی می‌کنند. می‌گویند: پدر و مادر ما با عدم نظارت، نوجوانی ما را به باد دادند. فردی دانشجوی من است و الان در مورد سلبریتی‌ها خیلی مقاله می‌نویسد و مقالاتش در سایت‌ها منتشر می‌شود. ⚪️این فرد می‌گوید: من سال‌ها برای فلان سلبریتی خانم بردگی کردم. آن خانم می‌گفت فلانی به من این حرف را زده است، ما به صفحه آن فرد می‌رفتیم و فحش می‌دادیم. من سازماندهی می‌کردم چند صد نفر به صفحه فلان بروند و فحش بدهند. ⚪️این خیلی جای کار دارد. من از شما تشکر می‌کنم که این جلسات را راه می‌اندازید. این نقطه شروع است. ما نباید اینجا متوقف شویم. باید به زبان نوجوانان با نوجوانان صحبت کنیم. ⚪️باید به آنها بگوییم که توجه آنها یک کالای گران‌قیمت است و سلبریتی‌ها آن توجه را می‌دزدند و از آنها اطاعت بی‌قید و شرط می‌خواهند. این اتفاقی است که باید بیفتد و تا الان چنین اتفاقی نیفتاده است. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| نسبت شهرت و دین در جهان مدرن ✍🏻دکتر احسان شاه‌قاسمی 🔍شهرت و دین همیشه با هم نسبت داشت
📝 | تشابه شغل سلبریتی‌ها و پورنوگرافی ✍🏻دکتر احسان شاه‌قاسمی 🔘من مقاله‌ای با عنوان پورنوگرافی فقر، جذابیت جنسی سلبریتی در خدمت فقرا نوشتم. آنجا استدلال کردم که کار سلبریتی‌ها و نیکوکاری سلبریتی‌ها بی‌شباهت به پورنوگرافی نیست. 🔘چند شباهت دارد؛ یکی اینکه در این کار زن‌ها بیشتر بازنمایی می‌شوند، در صنعت پورنوگرافی هم زن‌ها بیشتر بازنمایی می‌شوند. یکی از معدود مشاغلی است که در آن حقوق بازیگران زن خیلی بیشتر از بازیگران مرد است. 🔘در پورنوگرافی فقر، یعنی عکاسی از فقر هم همین اتفاق می‌افتد؛ یعنی به‌خاطر اینکه شما را بیشتر تحت تأثیر قرار بدهند و تبلیغی که برای خودشان می‌کنند، قوی‌تر باشد، تا ۸۰ درصد از تصویر دختربچه‌ها استفاده می‌کنند. به‌ندرت یک مرد رنج‌دیده را نشان می‌دهند، چون می‌گویند مرد است و کارش این است که رنج ببرد. 🔘یکی از دلایل استفاده از تصاویر زنان، تأکید بر جذابیت تصویر است. پورنوگرافی صرفاً جذابیت تصویریِ رابطه جنسی را نشان می‌دهد. پورنوگرافی فقر هم همین کار را می‌کند. تصویر معروفی است که دختر دو ساله‌ای از گرسنگی در حال مرگ است و کرکسی آن طرف نشسته است که دختر بمیرد و او را بخورد. 🔘این تصویر دروغین است. این دختر نمرد، اصلاً در حال مرگ نیست، در حال خواب است، البته گرسنه است. آن کرکس آنجا ننشسته که آن دختر را بخورد، بلکه خانواده آن دختر در ۲۰ متری او دارند از یکی از ماشین‌های امدادی سازمان ملل غذا می‌گیرند. در این کادر شما این را می‌بینید و به‌صورت حس به قرینه می‌گویید لحظات بعد که این دختر بمیرد، آن کرکس می‌آید و این دختر را می‌خورد. 🔘یکی از شباهت‌هایش این است که خود پورنوگرافی است. یعنی شما جستجو کنید، می‌بینید سلبریتی‌ها می‌گویند هر کسی که ۵۰۰ هزار دلار به فلان کمپین خیریه کمک کند، من عکس‌های برهنه خودم را به او می‌دهم و برایش می‌فرستم؛ یعنی نه تنها شبیه به پورنوگرافی است، بلکه خود پورنوگرافی است. 🔘مسئله دیگر این است که چیزی به نام کرختی داریم؛ کما اینکه اعتیاد به پورنوگرافی هم درمان می‌شود و افراد متوجه می‌شوند که کار جالبی نیست. 🔘یعنی بعد از مدتی اینقدر تصویر بچه‌های سوء تغذیه و آدم‌های بدبخت می‌بینید که فرد بعد از مدتی می‌خندد و عادی می‌شود. می‌گویند کرختی ایجاد می‌کند. اصطلاح پورنوگرافی فقر از من نیست. متعلق به دهه ۱۹۸۰ است، ولی من آن را تبدیل به مقاله علمی کردم. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
📝 | تبیین معنای دین از منظر علامه حسن زاده ✍🏻علی اکبر پیر هادی 📘از آن‌جا که دین براى اداره امور جامعه انسانى و پرورش انسان‌هاست، هماهنگى قوانین و مقررات آن با نیاز واقعى جامعه و مناسبت آن با تحولات اجتماع و مطابقت آن با سرشت و سیر جوهرى انسان، میزان حق بودن آن است. 📘قافله انسانیّت جزئى جدا بافته از تافته‌هاى اجزاى جهان نیست، بلکه جزئى از اجزاى منسجم جهان است که به اندازه خود در آن اثر می‌گذارد و از آن اثر می‌پذیرد. از این‌رو؛ کسى می‌تواند انسان را راهبرى کند که او را به خوبى بشناسد و از رابطه او با جهان آفرینش با خبر باشد. کسى که انسان و جهان را نیافرید، نه انسان‌شناسى راستین و نه جهان‌شناسى اصیل است. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 4 دقیقه 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌گفتاری از ارسطو 🔸هنر به‌ چه کار می‌آید؟ ▪️کتاب متفکران بزرگ - فلسفه ▪️نویسنده: آلن دوباتن ▪️گوینده: فریبا فصیحی 🆔 @fekrat_net
✨ما با‌ «گذشته» و «آینده»، «حال» می‌سازیم. 🔻ما کیستیم؟ و حال چیست؟ آیا ما انسان نیستیم همان «سین» که بین دو «ان» است؟(ان-س-ان)، سین سیر است و حرکت، و ما سائریم و در حرکت مدام از «الف تا نون» و از «نون تا الف» در دو قوس عالم، بین دو «آن» زمان. آیا «حال» همان زمانی نیست که اکنون گذشت و همان آینده نیست که اکنون آمد. آیا حال همان برزخ میان پایان گذشته و آغاز آینده نیست؟ در تبیین هستی و چیستی «حال» نه فقط ادیبان بلکه فیلسوفان نیز تشویش دارند. سیبویه حال را «ما هو کائن لم ینقطع» می داند یعنی زمانی که قطع نشده و هنوز ادامه دارد. تفتازانی نیز می گوید «المراد بالحال اجزاء من طرفی الماضی و المستقبل، یعقب بعضها بعضا من غیر فرط مهلة و تراخ»یعنی مقصود از حال اجزایی از زمان گذشته و آینده است به گونه ای که به هم متصل باشند و بین آنها فاصله نیافتد. یعنی حال چیزی جز گذشته و آینده نیست؟ 🔻نمی دانم اما آنچه مسلم است این است که انسان و جامعه ای که گذشته و آینده ای ندارد یا گذشته گریز و آینده ستیز است و یا گذشته فراموش است و آینده‌ای را منتظر نیست؛ حال ندارد بلکه او گرفتار و «گیر حال» است یا بیکار و «حال گیر» و به ویژه «حال گیر سیاسی» . 🔻برای «گیرحال سیاسی» «بدحالی» مردم ، بهانه ای بی پایان است برای «حالگیری سیاسی». او با آدم‌های "گذشته گرای آینده گشای باحال" نمی کند. اگر معرکه گیران سیاسی توده را بر ضد خردمندان می‌شورانند حال گیران سیاسی خردمندان را در معرکه سیاست، عامه پسند و توده مند می خواهند. خود پاسخگو نیستند اما پاسخ طلب چرا. رفتارشان ناشفاف است اما شفافیت دیگران را فریاد می کنند. یکی از ترفندهای کنونی شان این است که با نقدهای روزمره، مردم را گرفتار مسائل زمانه و زمینه کنونی خودشان کنند. ذهن و روان مردم را یا در چاله و چوله های حال می‌اندازند یا به اکنونی ‌آشنایی زادیی شده می برند هرچه نزدیکتر، بهتر! با فن آشنازدایی «اکنون» را زشت تصویر می‌کنند و «حال» را زشت تر. مدام از «حال» مردم می‌پرسند بی آنکه از گذشته مسبب آن بپرسند یا برای آینده بهگشت آن فکری کنند! 🔻می گویند جامعه‌ای که «حال»اش خوب و قابل دفاع باشد، نیازی نیست از تاریخش دفاع کند و به گذشته‌هایش دلخوش باشد. بله ملتی که مشاهیر گذشته اش را فراموش می کند و به فکر آیندگانش نیست، باید با «معاصران» و «معاشران» شهره اش، «حال» کند! ناچار است در میدان زندگی روزمره با کلاهش بچرخد؛ شهرگان و مسئله‌های روزمره را بهتر از اسطوره‌ها، ریشه ها و اصول اش بلد باشد و حواسش «همینجا» باشد نه «دیروز» و نه «فردا». 🔻این حال گیران سیاسی برای مردم اخبار حوادث و روایات روزمره را آن‌چنان برجسته می‌کنند و افکار عمومی را آن‌قدر به چاله های پیش پاهایشان مشغول می‌کنند تا‌ مردم نتوانند «از گذشته عبرت گیرند و افق را بنگرند و مسیر حرکت را اصلاح». طُرفه آن‌که این گذشته گریزان و آینده ستیزان، خود نیز با «امروز» حال نمی‌کنند. آنها نه با ریزه‌کاری‌های آغاز و پایان‌جهان کاری دارند نه با سرزمین‌های دور. نه با تاریخ‌، و نه با جغرافیا! بلکه تنها، نقد مدنی زیستگاه را می‌شناسند و همیشه در لحظه فکر‌ می‌کنند! 🔻امروز در سرزمین ما، آنان با دو گفتمان مواجه اند. در یک سو گفتمان گام دوم مدرنیته است که به چنین کسانی توصیه می کند کتابهای روان درمانگران اگزیستانس چون اکهارت تول یا هستی شناسان اجتماعی لحظه حال چون میشل فوکو را بخوانند تا « نیروی حال» را کشف کرده و با «تمرین نیروی حال»، «شکوه زندگی در لحظه حال» را تجربه کنند شاید «طلوع زمینی نو» پاداش آن باشد. و در سوی دیگر، گفتمان گام دوم انقلاب اسلامی که به آنان توصیه می کند اخبار زندگی و سوانح حیات را از «یوم الشهاده» تا «یوم الدین»، از «یوم البعثة» تا «یوم الظهور» با فصل های درخشان «غدیر و عاشورا» و روز های شکوهمند «۲۲بهمن» و «۳خرداد» و خاطرات روزمره روایت فتح را در شاهنامه و امام نامه بخوانند تا «نیروی گذشته» تجربه شده را دوباره حس کنند و با «تذکر نیروی گذشته»، «شکوه زندگی در لحظه دوم انقلاب» را روایت کنند شاید «ظهور زمانه ای نو» پاداش آن باشد. 🔻اگر علامه آملی ما را به عصر ملکوت، «یوم الامانه» و «یوم اللقا» می برد اگر حکیم خامنه ای ما را به عصر رسالت، یوم الظهور و ایام الله اسلام و انقلاب ارجاع می دهند نه برای گم شدن در تاریخ و پیشاتاریخ بلکه برای راهیابی در تاریخ و فراتاریخ است با تذکر به نشانه ها و آیات. اینان اهل تفکیک و تجرد نیستند بلکه اهل و تاهل اند. مبشران و منذران آیات قرآنی اند تا مردم «درون را بنگرند و حال را» و راه آمده را گم نکنند و «حال» را با اعتبار «گذشته» و افق «آینده» بسازنند که «جامعه قرآنی» و «جمهوری تقوا» ساخته شدنی است ما ملت امام حسینیم وامت امام خمینی. ما میتوانیم به حوله و قوته.۱۴۰۰٫۷٫۱۶ ✍️علی اصغر اسلامی تنها 🆔 @fekrat_net
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود 💠 موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت تقدیم کرد: 🔸دهمین شماره مجله خردورزی ⭕️ درآمدی بر ، نقد ناقدان 🔰در این شماره از مجله خواهید خواند: 📌 در حوزه و در دانشگاه، جریان‌شناسی مواجهه مکاتب نظری علوم انسانی با اقتصاد اسلامی. 📌جنگ‌های نوین اقتصادی و انگاره‌های ذهنی مانع تولید، بررسی دشمن در عرصه‌های مختلف اقتصادی. 📌، اصلی‌ترین مانع پیشرفت اقتصاد؛راهکارها و راهبردهای اقتصادی برون‌رفت ازمعضالت اقتصادی. 📌، بیماری هلندی مانع تولید؛ بررسی انگاره‌های ذهنی مانع تولید. 📌افسانه علم اقتصاد؛ نقد تحصیالت و دانش اقتصاد. و.... •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• لینک شماره دهم خردورزی: 💢fekrat.net/?p=5449 لینک شماره نهم خردورزی: 💢fekrat.net/4882/ 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
خردورزی - شماره 10 - اقتصاد - کم حجم.pdf
30.44M
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود 💠 موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت تقدیم کرد: 🔸دهمین شماره مجله خردورزی ⭕️ درآمدی بر ، نقد ناقدان 🔰در این شماره از مجله خواهید خواند: 📌 در حوزه و در دانشگاه، جریان‌شناسی مواجهه مکاتب نظری علوم انسانی با اقتصاد اسلامی. 📌جنگ‌های نوین اقتصادی و انگاره‌های ذهنی مانع تولید، بررسی دشمن در عرصه‌های مختلف اقتصادی. 📌، اصلی‌ترین مانع پیشرفت اقتصاد؛راهکارها و راهبردهای اقتصادی برون‌رفت ازمعضالت اقتصادی. 📌، بیماری هلندی مانع تولید؛ بررسی انگاره‌های ذهنی مانع تولید. 📌افسانه علم اقتصاد؛ نقد تحصیالت و دانش اقتصاد. و.... •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• لینک شماره دهم خردورزی: 💢fekrat.net/?p=5449 لینک شماره نهم خردورزی: 💢fekrat.net/4882/ 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📣 فراخوان مقاله همایش ملی 💠 محورهای همایش: 🔸مبانی فکری و فلسفه تمدن 🔹وضعیت تمدنی غرب و انقلاب اسلامی ایران 🔸نظام سازی و دولت سازی تمدنی 🔹تربیت زمامدار و حکمرانی تمدنی 🔸فرهنگ و رسانه در افق تمدنی انقلاب اسلامی 🔹معماری و شهرسازی اسلامی _ ایرانی 🔸جامعه سازی مسجد محور توسط شبکه بسیج 🔹آموزش و پرورش در افق تمدنی انقلاب اسلامی 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ❇️ سایت همایش: 🌐 http://irhfc.ihu.ac.ir/fa/ ❇️ کانال همایش در ایتا: 🆔 @irhfcconf 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 | خانه شکلاتیِ میکروسلبریتی‌ها در سرزمینِ اینستاگرام ✍سمانه مهرپرور ⚡️اينستاگرامرها با نمايش شادي توامان و مداوم، خوشحالي و خرسندي، مثبت‌انديشي و اثرگذاري مهيج در تلاشند تا خودِ آرماني مدنظرشان را از دنياي مجازي به جهان حقيقي روانه کنند. آنان با ثبت لحظه‌اي تصاوير و ويدئوها هيجان را عنصري براي نيل به خودِ برتر بکار مي‌گيرند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| خانه شکلاتیِ میکروسلبریتی‌ها در سرزمینِ اینستاگرام ✍سمانه مهرپرور ⚡️اينستاگرامرها با ن
🔸به طور قطع رسانه‌ای شدن تعامل‌های روزمره و نمایش فرهنگ اندرونی ایرانی در حوزه عمومی، نوعی تبادل و تعامل جدید را معرفی کرده است که تنها در اجتماعات مجازی معنا می‌یابد. 🔸اینستاگرامرها به دنبال تایید و پذیرش کاربران هستند، زیرا در صورت نقد و رد شدن، با ریزش دنبال کننده و از دست دادن امتیاز تأثیرگذاری‌شان مواجه می‌شوند. بنابراین آنان به واسطه فرهنگ به خاطره‌سازی و داستان‌گویی از زندگی روزمره‌شان به صورت دائمی، مداوم و دنباله‌دار می‌پردازند تا ضمن جلب نظر کاربران، به توصیف، مفهوم سازی و جایگزین سازی مؤلفه‌های زندگی روزمره نائل شوند و آن را به مضمون مشهور شدن در دنیای مجازی امتداد دهند. 🔸خاصیت قصه‌گویی و روایت‌های دنباله‌دار، ترفندی است که مخاطب را همواره تشنه و منتظر آنها نگه داشته است. آنها با استفاده از دلالت‌های معنایی، روایتی داستانی و خلق زیبایی‌های بصری، امر اجتماعی کار منزل را به امر رویایی و حیرت‌انگیز تبدیل می‌کنند و با نمایش صورت و جلوه‌ای خاص از فضای خانه، آن را امری لذت بخش و پرنشاط نمود می‌دهند. 🔸توجه به مصرف مجلل و اشرافی از عناصر تحقق امر اجتماعی خانه‌داری است که توسط اینستاگرامرها لحاظ شده و مرزهای سنتی فرهنگ و سبک زندگی ایرانی را در نوردیده است. به هر حال سرزمین اینستاگرام اقلیمی است که اینفلوئنسرها در آن به ساخت و پرورش خودآرمانی و خیالی‌شان پرداخته‌اند و لایه‌های زیرین آن، اهداف تجاری و فرهنگ برخاسته از هویت ساختگی‌شان را بازنمایی کرده و به نمایش گذارده‌اند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| خانه شکلاتیِ میکروسلبریتی‌ها در سرزمینِ اینستاگرام ✍سمانه مهرپرور ⚡️اينستاگرامرها با ن
◽️در اقلیم اغواگرانه اینستاگرام، صفحاتی وجود دارد که صاحبان آنها در میان سایر کاربران اینستاگرام شهرت وصف‌ناپذیری دارند و بیش از سلبریتی‌های هنری و سینما مشهورند. ◽️این افراد صاحب صفحات زندگی روزمره با فالوورهایی چند ده هزار نفره هستند و معمولاً صفحات آنان به‌روز است و به انتشار لحظه‌ای مسائل روزمره‌شان می‌پردازند. این افراد که میکروسلبریتی‌های اینستاگرام نامیده می‌شوند، در موضوعات مختلف به نشر باورها، عقاید و افکاشان می‌پردازند. ◽️به عبارتی کاربرانی که در شبکه اینستاگرام دارای دنبال‌کننده‌های انبوه و زیادی باشند، اینستاگرامر نامیده می‌شوند. این افراد به تدریج به تاثیرگذارهای اینستاگرام تبدیل می‌شوند که محتوایشان با نشان و نظردهی مخاطبان واقعی مورد توجه قرار می‌گیرد و شرکت‌های مختلف تولید کالا، برای تبلیغ به سراغ‌شان می‌آیند. ◽️اینستاگرامرها مدام در حال انتشار متن و تصویر از وضعیت‌های مختلف‌شان هستند و به شهرت اینستاگرامی دست یافته‌اند. این افراد در جغرافیای اینستاگرام بی‎شمارند، اما تعداد کمی از آنها دارای دنبال‌کنندگان میلیونی هستند. این افراد مسائل روزانه، فعالیت‌ها و مشغله‌هایشان را با کاربران‌‌شان به اشتراک می‌گذارند و حتی برای برندهای مختلف تبلیغ می‌کنند. ◽️برندهایی همچون پوشاک زنانه، زیورآلات، داروهای زیبایی و لاغری، لوازم آرایش، لوازم آشپزخانه و خوراکی‌های لوکس و غیره را با تصاویری جذاب و مسحورکننده در معرض دیدگان کاربران قرار می‌دهند و آنان را به خرید کالاها ترغیب می‌کنند و درآمدهای نجومی‌ای را کسب می‌کنند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
فکرت
◽️در اقلیم اغواگرانه اینستاگرام، صفحاتی وجود دارد که صاحبان آنها در میان سایر کاربران اینستاگرام شهر
◽️این افراد خیل گسترده نظرها و نشان تأیید یا رد کاربران را در اختیار دارند. و اکثراً در ایران ساکن هستند، اما در این بین، میکروسلبریتی‌‎هایی نیز هستند که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، اما در صفحه اینستاگرام در میان انبوه کاربران ایران شهرت زیادی دارند. ◽️میکروسلبریتی‌های زیاد دیگری در این سرزمین بی‌مرز و محدوده حضور دارند که مورد تایید و حمایت کاربران‌شان قرار دارند. ◽️اگر مدتی در صفحه‌شان حضور نداشته باشد هزاران پیام «کجایی»، «چرا نیستی» در بخش نظرات پست‌ها و یا پیام‌های خصوصی‌شان ارسال می‌شود. 🆔 @fekrat_net
فکرت
◽️این افراد خیل گسترده نظرها و نشان تأیید یا رد کاربران را در اختیار دارند. و اکثراً در ایران ساکن ه
◽️این افراد سبک خاصی می‌پوشند، به شیوه‌ای متفاوت زندگی می‌کنند، دنیای فانتزی و تجملاتی خاص خود را دارند و حتی سخن گفتن آنان نیز با دیگران متفاوت است. ◽️گویی هانسل و گرتل، همان خواهر و برادر قصه‌های شیرین خانه شکلاتی هستند. از این‌رو پیام‌آور سبک‌های جدید زندگی و رفتاری هستند. به بیانی اینستاگرامرها یا همان میکروسلبیرتی‌ها از فضای اینستاگرام برای بازنمود زندگی روزمره به سبک و سیاق خود بهره می‌گیرند و مضامین متفاوتی از زندگی روزمره را بازنمایی می‌کنند. ◽️با تعمق بر برخی صفحات این‌چنینی در اینستاگرام مشاهده می‌شود که این افراد تلاش می‌کنند تا خود را در جایگاهی تراز اول و نمونه نشان دهند. اینستاگرامرها به واسطه رسانه‌های جدید (اینستاگرام) زندگی روزمره خود را بازنمایی کرده و تعاریف متفاوتی از مصرف، هویت و سبک‌های زندگی را ارائه می‌دهند. ◽️آنان می‌توانند به دور از محدودیت‌ها و معذوریت‌ها هر آنچه را می‌پسندند در معرض دید دیگران قرار دهند. مصرف و احساس خوشبختی دو مفهوم مهم برای اینستاگرامرها هستند که به نمایش گذاشته می‌گذارند. خوشبختی ارائه شده در صفحات آنان قابل اندازه‌گیری است و نوع و گونه آن با خوشبختی مردمان عادی متمایز است. ◽️خوشبختی آنان قابل رویت همگان و آغشته به کالاهای لوکس، زندگی لوکس، روابط لوکس و مکان‌های لوکس است و ماهیت آن به گونه‌ای است که در اختیار دیگران نیست و تنها به آنان تعلق دارد. 🆔 @fekrat_net
📌 موضوع: شفابخشی حرم‌های مطهر (از منظر فقه، کلام و فلسفۀ علوم تجربی) 📚 خوانشی نو از کتاب «دارالشفاء» تألیف حجة‌الاسلام و المسلمین استاد وکیلی 🔰 با ارائه: حجة‌الاسلام سید شهاب‌الدین دعایی محورهای اصلی : ✅ ‏جریان‌شناسی مواجهه با مسأله شفابخشی حرم‌ ها در شرایط شیوع کرونا ✅ منطق کشف نظر دین نسبت به موضوعات جدید (الگوریتم اجتهاد از موضوع‌شناسی تا ‏حکم‌شناسی و حل تزاحم)‏ ✅ دایره اعتبار روش تجربی و اظهارنظر متخصصان وزارت بهداشت ✅ تحلیل نظریه «شفاء برایندی» ✅ جایگاه حرم‌های مطهر در نظام اسباب و مسببات ✅ حدود فقهی «وجوب حفظ جان و دفع ضرر» ✅ بررسی مسأله «هتک حرمت» و «تعظیم ‏شعائر» و سایر عناوین ثانویه مرتبط ⏰ زمان: پنج‌شنبه‌ها، ساعت 8:30 تا 9:30 صبح (جلسه اول: 6 مهر 1400) 🏢 مکان: مشهد مقدس، شهیدکاشانی 25، مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🎥 وبینار: 🔻https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/shafa 🔻Instagram.com/isin_ir 🔻eitaa.com/nhrazavi .. 🌿.... 🌿.... 🌿.... 🌿 🔹مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا (علیه‌السلام) @nhrazavi 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 | درنگی در چرایی فرهنگ شدنِ شهرت در دوران کنونی ✍دکتر حوریه بزرگ ✨نگاه جديدي که منجر به ظهور سلبريتي و فرهنگ مرتبط با آن شد را مي‌توان در لايه بنيادين فرهنگ سلبريتي دنبال کرد. لايه بنيادين هر فرهنگي، لايه معرفتي يا جهان‌‌بيني است که از سنخ باور و انديشه است؛ شناخت انسان از خود و جهان و معرفت او از هستي و تصويري که انسان از آغاز و انجام دارد، هسته مرکزيِ هر فرهنگ را شکل مي‌‌دهد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
◽️فمنیست‌های یهودی با تشکیک در متون دینی مربوط به فرودستی زنان، خواستار بازخوانی این متون به دست زنان هستند. ◽️به نوعی که زنان همچون انسان­‌های کامل و برابر با مردان دیده شوند و نیازهای معنوی و روحانی شان همپای مردان در نظر گرفته شود. ◽️آنان زنانی همچون هاجر و راحل را از زنانی می­‌دانند که از موقعیت بالایی برخوردار بودند و این نشانگر آن است که نظام اجتماعی بنی‌اسرائیل برای زنان اهمیت خاصی قائل بوده است و به تدریج نظام مردسالارانه این موقعیت را از زنان سلب کرده است. ◽️از این رو زنان به دنبال بازیابی جایگاه اصلی خود براساس مبانی دین اصیل هستند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
📝 | پلورالیسم دینی (بخش اول) ✍میثم کریمانی ☑️با نگاهی به سرتاسر جهان از شرقی‌ترین مناطق گرفته تا غربی‌ترین آنها به انواع و اقسام ادیان و سنت‌های دینی با باور‌ها و اعتقادات متفاوت و گاه متناقض و با انبوهی از آداب و سنن و مناسک و عبادات کاملا متفاوت برخورد می‌کنیم. ☑️حتی در میان یک دین واحد به اقسام فرقه‌ها و انشعابات بر می‌خوریم که گاه در یک یا چند باور و یا در روش عبادات و مناسک با هم تفاوت دارند و حتی فراتر از تفاوت، ناقض و نافی باور‌های یکدیگر نیز هستند. ☑️علاوه بر بحث تفاوت‌ها بسیاری از ادیان شباهت‌ها و اشتراکات زیادی نیز دارند برخی از ادیان و فرق انشعابی از دین قدیمی‌تر هستند همچون جینیسم که انشعابی از هندوئیسم است. برخی ترکیبی از ادیان مختلف همچون سیکیسم که شباهت‌هایش به اسلام و هندوئیسم به وضوح مشهود است و برخی نیز سر منشاء واحدی دارند همچون ادیان یهودیت، مسیحیت و اسلام که ادیان ابراهیمی نام گرفته‌اند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| پلورالیسم دینی (بخش اول) ✍میثم کریمانی ☑️با نگاهی به سرتاسر جهان از شرقی‌ترین مناطق گر
◾️در میان مسلمانان نیز فرقه‌ها و انشعابات زیادی بوجود آمد که اولین اختلاف و انشعاب بلافاصله بعد از فوت رسول خدا بوجود آمد که جانشین رسول الله کیست؟ ◾️کسانی در شورای سقیفه جمع شدند و قائل به این مسئله شدند که جانشین رسول خدا باید توسط مردم یا شورا انتخاب شود. ◾️در مقابل کسانی قائل به این هستند که مقام جانشینی پیغمبر همچون مقام خود پیغمبر مربوط به خداست و جانشین پیامبر نیز باید توسط خود خدا و با ابلاغ خود پیامبر معرفی شود و مردم و یا شورای بزرگان اجازه هیچ دخل و تصرفی در این مسئله ندارد. ◾️اصطلاح سنی یا اهل سنت به قائلین به شورا در جانشینی پیامبر اطلاق شد و اصطلاح شیعه به کسانی که معتقد بودند علی بن ابیطالب (ع) توسط خدا و با ابلاغ پیامبر انتخاب شد گفته شد علاوه بر این انشعاب اولیه بعدها فرقه‌ها و انشعابات دیگری نیز پدید آمد که در این نوشتار نمی‌توان به همه آنها پرداخت. ◾️غرض اصلی ما از این بحث این بود که نشان دهیم در این جهان وسیع چه مقداری از تنوع باورها واعتقادات وآداب وسنن وجود دارد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
📝 | سلبریتیسم و بازتولید نیاز کاذب در نظام سرمایه‌داری ✍مصطفی شم آبادی 🔆نظريه جامعه شبکه‌اي مانوئل کاستلز اشاره به اهميت اطلاعات و شبکه‌هاي تعاملي که اطلاعات در بستر آن‌ها جابجا مي‌شود دارد. از نگاه کاستلز در جامعه سرمايه‌داري، سرمايه منبع ايجاد‌کننده قدرت محسوب مي‌شد در حاليکه در جامعه اطلاعاتي، اين اطلاعات است که منبع توليد قدرت است. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| سلبریتیسم و بازتولید نیاز کاذب در نظام سرمایه‌داری ✍مصطفی شم آبادی 🔆نظريه جامعه شبکه‌ا
⚡️با نگاهی به آمار بارگذاری پست‌ها و استوری‌های این دسته از سلبریتی‌ها درمی‌یابیم که در طول شبانه روز مخاطبان چه حجمی‌ از تولید محتواهای این سلبریتی‌ها را مشاهده می‌کنند و تحت بمباران نمایش‌ها و تبلیغات سلبریتی‌ها قرار می‌گیرند. ⚡️تمامی‌ این مخاطبان بیشتر از آنکه به تشریح فعالیت‌های تخصصی هنری خود بپردازند در این بستر به ارائه و نمایش سبک زندگی خود مشغول هستند. ⚡️سبک زندگی که با نمایش از بهترین و لذت‌بخش‌ترین لحظات زندگی خود و سانسور مشکلات روحی و شخصیتی خود به بازنمایی چهره‌ای شاد و پر از فراغت و لذت از خود در این بستر می‌پردازند و همین امر با توجه به مشکلات و آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی که در جامعه وجود دارد، باعث افزایش آسیب‌های روحی و روانی در میان مخاطبان می‌شود. ⚡️زیرا در مخاطب با ایجاد احساس نیاز کاذب، نتیجه‌ای جز اغراق و افزایش ضریب نارضایتی در جامعه و ناامیدی از کنش‌های فعالانه اقتصادی و اجتماعی می‌شود که این امر سهم به سزایی در کاهش سرمایه‌اجتماعی و افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه ایفا می‌کند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
📝 | فرزند آوری (بخش دوم)/استنادات طرفداران کاهش جمعیت ✍️آیت الله اکبری 🔸در دوران پذیرش و اجرای سیاست کنترل و تنظیم خانواده در ایران، علاوه بر اینکه نهادها و شخصیت‌­های اجرایی و حقوقی به تبیین ضرورت کنترل جمعیت ­پرداختند و با پشتوانه قانونی به این امر مبادرت ورزیدند، شخصیت­‌ها و نهادهای علمی و دینی نیز مدتی در این میدان نقش خود را ایفا کردند و بر طبل سیاست کنترل جمعیت و کاهش فرزندآوری کوبیده و برای آماده سازی جامعه از جهت فکری تلاش کردند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
📝 | یک بام و دو هوای خرده‌سلبریتی‌های اینستاگرامی ✍علی خلفیان ⚡️اینستاگرام یک شبکه اجتماعی محبوب و جایگزین فیسبوک در ایران است. استفاده از این شبکه اجتماعی در میان کاربران ایرانی رواج چشمگیری داشته و اقشار مختلف جامعه در این فضای تعاملی مشغول به فعالیت هستند. ⚡️در این شبکه وسیع اجتماعی، صفحاتی به صورت گسترده و با حجم انبوهی از تولید محتوا و تعداد زیادی از کاربران فعالیت می‌کنند که از سوی کاربران، به تأثیرگذاران اینستاگرام شهرت دارند. ⚡️این صفحات دنبال‌کنندگانی بالای چند صد هزار نفر داشته و معمولاً هر چند ساعت یکبار به تولید و نشر محتوا می‌پردازند. تعداد لایک‌ها و نظرات هر مطلب‌شان بیش هزار بار است و معمولاً بحث و گفت‌وگوهای متعددی در بخش نظرات آنان وجود دارد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
☑️عرفان و شرع 🔘گروهی تصور كرده‌اند كه عرفان عملی راه مستقلی بری كشف حقایق است كه بدون رعایت احكام شرعی میتواند مورد استفاده قرار گیرد و اسلام هم یا آن را امضا كرده (بدعت مرْضی) و یا دست‌كم، از آن منع نكرده است. 🔘در این زمینه، بعضی تا آنجا پیش رفته‌اند كه اساساً التزام به هیچ دینی را بری رسیدن به مقامات عرفانی لازم ندانسته‌اند. بعضی دیگر نیز التزام به یكی از ادیان و در شكل معتدل‌تر، التزام به یكی از ادیان الهی را كافی دانسته‌اند. 🔘اما از دیدگاه اسلامی، سیر و سلوك عرفانی راه مستقلی در كنار راه شرع نیست، بلكه بخش دقیق‌تر و لطیف‌تری از آن است و اگر اصطلاح «شریعت»؛ را به احكام ظاهری اختصاص دهیم، باید بگوییم: طریقت در طول شریعت یا در باطن آن قرار دارد و تنها با رعایت احكام شریعت، قابل تحقق است. 🔘به عنوان نمونه، شریعت احكام ظاهری نماز را تعیین میكند و طریقت عهده دار راه‌هی تمركز حواس و حضور قلب در آن و شروط كمال عبادات است. 🔘شریعت بر انجام عبادات به انگیزه‌ی مصونیت از عذاب الهی و رسیدن به نعمت‌هی بهشتی تأكید دارد، اما عرفان به خالص كردن نیت از هرچه غیر خداست تأكید دارد؛ همان كه در لسان روایات اهل‌بیت (علیهم السلام) «عبادت احرار»؛ نامیده شده است. 🔘همچنین شرك در شریعت همان شرك جلی از قبیل پرستش بت‌ها و مانند آن است، اما در طریقت، انواع دقیق‌تری از شرك خفی و اخفی مطرح است و هرگونه امید بستن به غیر خدا و بیم داشتن از غیر او و كمك خواستن از غیر او و عشق ورزیدن به غیر او ـ در صورتی كه همه‌ی اینها جنبه‌ی اصالت و استقلال داشته باشد و بر اساس اطاعت امر الهی نباشد ـ نوعی شرك محسوب میشود. 🔘بنابراین، انواع بدعت‌ها و آیین‌های ساختگی نه تنها مطلوب نیست بلكه می‎تواند مانع رسیدن به عرفان حقیقی نیز باشد، چه رسد به استفاده از اموری كه صریحاً و قطعاً مورد نهی و تحریم واقع شده؛و هرچند ممكن است بعضی از كارها موجب حالات به اصطلاح عرفانی موقتی باشد، ولی سرانجامِ خوبی ندارد و ممكن است دامی شیطانی بری سقوط نهایی باشد و نباید فریب آنها را خورد. حاصل آنكه راه حق همان است كه خدی متعال بیان فرموده است: «؛ فماذَا بَعْدَ الْحقِّ اِلاّ الضَّلالُ.»؛ (یونس: 32) ✍علامه مصباح یزدی 🆔 @fekrat_net
01_13951117_فلسفه_اجتماعی_حکمت_متعالیه.MP3
10.45M
🔊 | فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 17 بهمن‌ماه 1395 📍 سرای هنر و اندیشه(سُها) 📂 با موضوع: فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه و چرایی طرح آن 🆔 @fekrat_net