❇️وارونگی در تبیین امر ملّی
🔹آقای سیدجوادطباطبائی، به مناسبت حوادثی که در کشور واقع شده، پیرامون این حوادث در کانال تلگرامی خود مطالبی را نگاشته است. به قول او، جنبش کنونی، در حقیقت «انقلاب ملی» است، زیرا به دنبال حقوق از دست رفته ملت است.
1⃣موضوع مورد تأکید او و متعلق انقلاب در کلام او، «امر ملی» است. مهمترین ویژگی امر ملی، تجلی «ایرانیت» در آن است. یعنی امر ملی، در کشوری مثل ایران، باید متجلی کننده همه ایران باشد. مقصود از همه ایران، جغرافیای آن نیست، بلکه انسانهایی هستند که ذیل ملیت ایرانی، قرار دارند. در کشوری مثل ایران که از اقوام و طوائف مختلفی تشکیل شده، اگر همه این اقوام، «ایرانیت» را به مثابه «هویت اجتماعی» خود پذیرفته باشند، «ملت ایرانی» شکل میگیرد. و براساس همین معیار است که برخی از کشورهای منطقه، هنوز نتوانسته اند ملت باشند ولی در ایران، این امر صورت تحقق پذیرفته است.
با این وصف، زمانی امر ملی، به منصه ظهور می رسد که «همگی» ملت در وراء آن قرار بگیرد. یعنی بار آن را همه ملت بردارد نه فقط قوم و طائفه خاصی. و همه ملت، مسئلهای مشترک و دردی همگانی پیدا کنند. و در غیر این صورت، آن مسئله و درد به یک استان و یک قوم تقلیل پیدا میکند.
2⃣حال، این سؤال مطرح می شود که آیا شورشی که صورت گرفت یا به تعبیر آقای طباطبائی، "جنبش کنونی"، اساساً ملی است؟ آیا «ایران» در این جنبش به حرکت درآمده است؟ به نظر می رسد پاسخ منفی باشد. چرا که، مهمترین شاخصه حسی و ملموس امر ملی، اثر خارجی و عینی آن است که برجای میگذارد. بنابراینکه امر ملی، گستره ای وسیع در تمام لایه ها و ابعاد حیات یک ملت دارد، پس زمانی «حادثه ملی» واقع میشود که، همه لایه ها را درگیر خود سازد. و درست در این زمان است که، «انقلاب ملی» واقع می شود و هیچ سازمان نظامی و انتظامی نمی تواند در برابر آن مقاومت کند. و برهمین اساس، انقلاب ۵۷ یک انقلاب کاملاً ملی بود. اما اگر، یک حادثهای، بخشی از جامعه را به جنبش درآورد، توان مقاومت و ایستایی نخواهد داشت.
3⃣درست، برخلاف آقای طباطبائی، به نظر می رسد که آنچه در حال وقوع است، شورشی «بخشی» است. و چون بخشی است و نتوانسته است «ارادهملی» را به حرکت درآورد، توان ایستایی هم ندارد و شکست میخورد. اساساً اگر اراده ملی، در وراء حرکت اجتماعی قرار نگیرد، محال است انقلابی صورت بگیرد و چون محال است انقلابی اتفاق افتد، پس هیچ «شجاعت و جسارت» انقلابی هم شکل نمیگیرد که اساس و بنیان انقلاب، همین جسارت انقلابی است.
4⃣و آنچه که در این جنبش دیده نشد، مختصات انقلاب ملی بود: اراده ملی، رهبری ملی، جسارت انقلابی و تظاهرات (به معنای خاص کلمه). این حادثه، نتوانست در درون زندگی انسانها جای بگیرد و چون چنین بود نتوانست همه را با خود درگیر کند و به عمق احساسات و عواطف آنها گره بخورد و تظاهرات میلیونی رقم بزند. و از این روی است که، میتوان گفت: در این حادثه، امر ملی، محسوس و ملموس نبود. که اگر چنین بود، قطعاً انقلاب ملی واقع میشد.
و در خاتمه: امثال او، درنیافتهاند که ملیت ایرانی، در بستر تاریخی با هویت اسلامی گره خورده است و این هویت ترکیبی ایرانی- اسلامی، هرگز بستر شورشهای لیبرالی قرار نمیگیرد. پس، بهتر آن است که آقای طباطبائی، انقلاب ملی مورد نظر خود را در فرانسه پیگیری نماید تا در ایران.
@monir_ol_din
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
مسئله زن 1401 - خانم علاسوند و خانم قاسمپور.mp3
32.7M
#صوت
🔰برنامه تلوزیونی شیوه
▪️موضوع: مسأله زن
با حضور:
👤دکتر فریبا علاسوند
👤دکتر فاطمه قاسمپور
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از مجله خردورزی
💠 چهاردهمین شماره مجله خردورزی منتشر شد
🔸به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری شناخت چهاردهمین شماره مجله «خردورزی»، ویژهنامه «مذهب و جهان معاصر» در شهریورماه ۱۴۰۱ منتشر شد. این شماره از «خردورزی» به تبیین اندیشهها، مسائل، انگارهها، و چالشهای «مذهب و جهان معاصر» میپردازد.
📌 فایل مجله را اینجا دانلود کنید
#خردورزی #دین #مذهب
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
#گفتگو
💢 پایندگی مضامین بلند شعر حافظ به قرآن
🎙دکتر محمد فولادی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه قم، مدرس و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی
🔺در واقع حافظ در همهی زمانها زنده است و علت آن هم پیوند با قرآن و معارف قرآنی است. همانطور که قرآن زنده است، مضامین بلند شعر حافظ هم پاینده است. موارد بسیار دیگری در شعر حافظ وجود دارد؛ مانند محدود نکردن به زمان و مکان، فرازمانی و فرامکانی بودن غزل حافظ. در غزل حافظ محدودیتهای زمانی و مکانی برداشته میشود.
👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید
⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حافظ
#شعر
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
May 11
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
♨️ دیدهبان اندیشه ♨️
📣 «دیدهبان اندیشه»، محفلی است برای:
✔️ بازتاب تقابل جریانات مختلف اندیشهای در فضای مجازی؛
✔️ تبیین حقایق به صورت منصفانه و عالمانه؛
✔️ آگاهسازی نخبگان نسبت به جریان تحریف.
✅ ما را در پیامرسانهای بله و سروش دنبال کنید.
🆔 http://ble.ir/didebane_andisheh
🆔 https://splus.ir/didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بهمناسبت ۲۰ مهر روز بزرگداشت شاعر بزرگ ایرانی، لسان الغیب حافظ شیرازی.
💢 احوال، آراء و عصر حافظ شیرازی
👤 باقر خلیلی؛ کارشناس زبان و ادبیات فارسی
🎞 تماشای کامل گفتگو در آپارات
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حافظ
#شعر
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
📋#یادداشت
💠 هستیشناختی فضای مجازی و چگونگی تعامل با آن
💢حرکت تاریخی حیات بشر، وارد دنیایی نوین با شیوههای حکمرانی نوپدیدی شده است که سیاست نفی و طرد و رد که مخصوص دوران گذشته است در برابر حرکت فراگیر این پدیده نوظهور، روشی کهنه، فرتوت و غیراثربخش خواهد بود چرا که زمان و دوران و جهان امروز اقتضائات جدیدی آفریده که با روش دنیای واقعی ذاتاً بیگانه و نامانوس و ناآشنا است.
✍️سید محمد تقی موسوی کراماتی، نویسنده و پژوهشگر
⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#فضای_مجازی
#رسانه
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید| تیزر معرفی چهاردهمین شماره مجله خردورزی
📌 ویژهنامه «مذهب و جهان معاصر»
📥 فایل مجله را اینجا دانلود کنید
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم
💢 روایتی تاریخی از «محمد رسولالله»
🔺فیلم «محمد رسولالله» فیلمی کاملاً بهروز و از دل روایتی تاریخی، گویی با زبان حال است. فیلم، هوشمندانه با وقایع شعب ابوطالب و مسئلۀ تحریم آغاز میشود؛ مقولهای که دیری است برای مردم ما آشناست. مسلمانان براساس عهدنامهای میان سران مشرک قریش، در تحریم قرار دارند و هرگونه معامله و خریدوفروش با آنان منع شده است.
🎞 تماشای فایل باکیفیت در آپارات
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#محمد_رسول_الله
#میلاد_پیامبر_اکرم
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧خطاهای تحلیلی در مواجهه با #حجاب_الزامی
🎙درست است که بیحجابی، ریشههای مختلفی دارد و باید بهجای معلولها با علّتها برخورد کرد و به اصلاحهای اساسی روآورد، امّا این سخن به آن معنی نیست که مواجهۀ حاکمیّتی با #بی_حجابی را به «متغیّرهای متعدّد» متوقف کنیم و به این ترتیب، این برنامه را دچار «تعلیق» نماییم.
🎙اگر مواجهه با بدحجابی را به #ازدواج، اشتغال و تربیت جنسی و ... «مشروط» سازیم و اینطور استدلال کنیم که با سامانیافتن این امور، وضع #اختصاصی حجاب نیز اصلاح خواهد شد؛ با این کار «یک مسأله» را به «مسألههای فراوانی» گره زدهایم. حالآنکه باید هم به «مسألۀ بیحجابی» پرداخت و هم به «مسألههای دیگر». چنین تعلیقی، به معنی «توقف» خواهد بود و وضع را بدتر و پیچیدهتر خواهد کرد.
🎙منطق معقول این است که در عین برخورد با ریشهها، در این سطح نیز فعّال بود. برای مثال، نمیتوان گفت که چون فقر در دزدی و ضعف دیانت و طمع و ... ریشه دارد، پس باید بهجای برخورد با دزدها، با این سرچشمهها برخورد کرد.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻 کانال رادیو فکرت:
🆔 https://eitaa.com/radiofekrat
✅ اهمیت کار شما و این «طرح ولایت» در اینجاست. شما با آگاهی، وارد عرصهی حیات اجتماعی خودتان در دوران جوانی میشوید.
امام خامنهای مدظله العالی
🔻 ثبت نام سومین دوره سراسری
🇮🇷 #طرح_ولایت_مجازی ١۴٠١🇮🇷
🔸 برادران و خواهران غیرحوزوی (١٨تا۴٠سال)
👈 ویژه #دانشجویان
#معلمین و #فعالین_فرهنگی
🔴 مهلت ثبتنام : تا ١۵ آبان ماه
📌 محل ثبتنام 👇
🌐 hamzevasl.ir
کانال مرکز آموزشهای آزاد 👇
🆔 @maab_iki
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
🔴 قانون اساسی؛ حاصل درک تاریخی مردم
♨️ دکتر حسین کچوئیان، عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران: این قانون اساسی که الآن در کشور داریم ثمره مجاهدتهای بسیاری از افراد و درک تاریخی مردم است.
♨️ وی میگوید قانون اساسی و انقلاب اسلامی قرار نیست به این سادگی تغییر کند و دلیل آن، پشتوانۀ محکم تاریخی است.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#ایران
💠 فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
May 11
📋#گزارش
💠 تجلیل از علامه ذوفنون یک سال پس از ارتحال
💢 یک سال و اندی پس از ارتحال عالم فرزانه حضرت آیت الله حسن زاده آملی که رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت و در توصیف جایگاه ایشان از عناوین بلندی چون «عالم ربّانی»، «سالک توحیدی» و «روحانی دانشمند و ذوفنون» بهره بُردند، مراسم نکوداشت علامه حسن زاده آملی، روز پنجشنبه بیست و یکم مهرماه در سالن همایشهای مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد.
👈 گزارش کامل را از اینجا بخوانید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
📋#یادداشت 💠 هستیشناختی فضای مجازی و چگونگی تعامل با آن 💢حرکت تاریخی حیات بشر، وارد دنیایی نوین با
#گزیده
🛑 هستیشناختی فضای مجازی و چگونگی تعامل با آن
💢 به نظر میرسد فضای مجازی همان ظرفیت عجیب و شگفتآوری باشد که تاریخ را با خود میبرد به آنجا که در ذاتش یک انقلاب ماهوی رخ دهد. ظاهر امر حکایت از آن دارد که این سرعت لجامگسیخته چندان به نفع ارزشهای ثابت انسانی و دینی نیست و بر مرکز این قدرت، خودبسندگی، خودآرایی وخودپرستی اومانیستی چنبره سنگینی زده است.
💢 با این وصف چه باید کرد؟ چاره چیست؟ حقیقت آن است که یک راه مانده که بشر از این بنبست شناختی به در آید؛ آن راه هم بالضروره از قاعده سنخیت میگذرد. باید پذیرفت فضای واقعی از سنخ فضای مجازی نیست و راه چاره نیز از آن نمیگذرد که روح انسان را از این قفس تو در تو و مارپیچ و خوش خط و خال برهاند بلکه باید در دنیای مجازی، واقع و نفسالامر را ممثل کرد تا به دست فضای مجازی، پنجرهای از آن به سوی عالم واقع گشود؛ آنسان که علاج ویروس را از جان ویروس میستانند و آنتی ویروس را از ویروس میسازند و پادزهر را از زهر میگیرند پس ناگزیر، آنتیسایبر فضای سایبر را نیز باید از سایبرنتیک برون آورد. باری در دنیای فنومن شده که گنجشک را رنگ کرده و به جای قناری به انسان میفروشند و با وعده شجر خلد و ملک لا یبلی، وهم را بجای عقل، مجاز را بجای واقعیت، زمین را به جای آسمان، دنیا را به جای آخرت و دوزخ را به جای بهشت، به خورد بشر بخت برگشته پسامدرن میخورانند، تا این شیوه را در پیش نگیریم فضای چموش مجازی هیچگاه رام فضای واقعی نخواهد شد.
💢 پر روشن است لازمه حضور فعال و موثر و پیشرو و رو به جلو در این عرصه خطیر و حساس و سرنوشتساز آخرالزمانی در آشنایی با نوع کنشگری موفقیتآمیز در القای معانی و پیامهای اصیل و متصل به واقعیتهای خارج از فضای مجازی است.
👈 مطلب کامل را اینجا بخوانید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #مصاحبه_خیابانی
💢 هنرمندان دیروز یا سلبریتیهای امروز؟! کدام واقعی و اصیلاند؟!
❇️ سلبریتیها به عنوان بازیگران فرهنگی امروز ایران در تقویت هویت ملی چه نقشی را ایفا میکنند؟ هویت ملی در گرو تاریخ، کتاب، اسطوره و... است یا در گرو سلبریتیها؟
❇️ آیا نهادهای فرهنگی در ایران، توانستهاند مفاخر ملی ایران را که بهعنوان هویت ملی قلمداد میشوند، به مردم خصوصاً جوانان و نوجوانان معرفی کنند؟
⏮ تماشای باکیفیت از آپارات
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#سلبریتی
#ایران
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی
💢 سواد رسانهای؛ پاشنه آشیل رسانههای سعودی، لندنی
⭕️ در عملیات روانی و جنگِ رسانهای علیه ایرانیان توسط بنگاههای شایعه پراکنی سعودی، لندنی معمولا از کلیدواژههای اصلی تولید خبر اعم از چگونه؟ کجا؟ کی؟ چه کسی؟ چه چیزی؟ چرا؟ در خبر استفاده نمیشود و رسانههای معاند با ترفندهای خبری پاره حقیقتگوئی، وارونه نمایی و ایجاد شک و تردید در اذهان جامعه تلاش میکنند دوگانه سازی کرده یا با تحریک احساسات، جاانداختن یک شایعه یا دروغ از ارزشهای ایرانی، اسلامی، اعتبارزدایی کرده و انسجام اجتماعی را درهم بشکنند و به عبارتی از میان آب گلآلود دوقطبیسازیها، اهداف شوم تجزیهطلبی و سوری سازی ایران را صید کنند.
⭕️ عجیبتر از آنها همصدایی و همکاری آشکار برخی از سلبریتیها و مخرج مشترک شدن خواص غربزده با گروهکهای تجزیه طلب، منافقین و محور عبری، عربی و غربی بود که همراه با انقلاب رباتها از همان ابتدای فتنه، شمشیر را از رو بسته و از هجمه به قرآن کریم و قانون کشور، از چنگ اندازی به نظام اسلامی و مقابله و مخالفت با فرهنگ ایرانی، اسلامی و نمادهای ملی و مذهبی ابایی نداشتند.
⭕️ افراد مشهور یا متخصص در رشتههای مختلف، اما پیاده در زمینه سواد رسانهای که همچون راننده مدعی و ناشی با جان و مال مردم و آبروی کشور، بازی کردند و با عملکرد احساسی، غیرمسئولانه و غیرعقلانی خود در فضای مجازی بر آتش فتنه دمیده و برای چندمین مرتبه، بیسوادی رسانهای خود را اعتراف کردند؛ هرچند تکرار اشتباه این افراد همانند فتنه ۸۸ موجب خسارت به بیتالمال و بهانه فشارهای بینالمللی و تحریم مردم ایران را فراهم کرد و باعث ریختن خون دهها فرد بیگناه در آشوبهای خیابانی شد.
⭕️ فارغ از آسیب شناسی فرهنگی و بررسی راهکارهای حفظ حریم مقدسات و قوانین کشور، اما موضوع تأمل برانگیز و شاید مغفول واقع شده در این ماجرا، آشکار شدن ماهیت اصلی براندازان برای مردم، فاصله عمیق شعارهای آزادیخواهانه ضدانقلاب با وحشیگری آنها در سیرک لندن و پاریس و اعتراف ضمنی برخی از اپوزیسیون به اهداف شوم و توطئههای پشت پرده بود.
⭕️ به هرحال تنها موضوعی که در تحلیلها آشوبها کمتر به آن پرداخته شد و معمولا در این قضیه و رویدادهای مشابه، زمینه موج سواری رسانههای معاند را فراهم کرده است، ضعف سواد رسانهای افراد فریب خورده به معنای عدم تحلیل محتوا، اعتماد و دنبالهروی از رسانههای دشمن است.
⭕️ امروزه مأموریت یک رسانه، رساندن حرفها، پیامها، دیدگاهها و محتواهای تولید شده توسط مدیران، متخصصان و اتاق فکرهای یک رسانه است؛ از اینرو بیشک رسانهها بر فرهنگها تأثیرگذار هستند و به همین جهت در میان انواع تحریمهای اعمال شده توسط بیگانگان؛ اما فعالیت رسانههای خود را در کشور ما تحریم و تعطیل نکرده، بلکه برای تخریب سرمایههای دینی و اجتماعی ایرانیان، پولهای کلانی را هزینه میکنند.
⭕️ در حال حاضر رسانهها میتوانند با تولید انواع بازیها، سریالها و محتواهای جذاب به ابزاری برای هویت دادن به افکار عمومی تبدیل شوند و با استفاده از هوش مصنوعی و مدیریت ذهن و افکار مردم، در اقتصاد، سیاست، فرهنگ، سبک زندگی، واکنشهای اجتماعی، حب و بغضها و حتی در زندگی شخصی و تمایلات و گرایشهای روزمره مردم تأثیرگذار بوده و به عبارتی دنیا و آخرت مردم را بسازند.
⭕️ رسانهها در عصر ارتباطات به مثابه نوعی تغذیه و طعام فکری عمل میکنند و مصداق آیه «فلینظر الانسان الی طعامه» هستند که همچون غذای سالم یا مسموم با فرصت و تهدیدهایی که به همراه دارند، میتوانند موجب رشد و ارتقای انسانها یا باعث صدمه و آسیب به جامعه باشند؛ از این جهت جدای از وظیفه حاکمیت در ساماندهی فضای مجازی، افراد جامعه نیز در عین استفاده از رسانه، ناگزیر هستند سواد رسانهای را فرا بگیرند.
✍ مجتبی عباسی
•┈┈┈••✾••┈┈┈•
#رسانه
#جنگ_روایت
#جنگ_شناختی
#فضای_مجازی
#حجاب
#سلبریتی
#سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب
🆔 @savad_rasaneh
فکرت
لینک مجازی شرکت در جلسه: لینکهای دعوت به جلسه 🌐 https://bbb04.dte.ir/b/atu-hqa-t9p-tgo 🌐 dte.bz/scs
29.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب» - بخش ۶
🎙 دکتر سیدمحمد کاظمی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠 تحلیل رسانهای از حرکت اعتراضی به گشت ارشاد
📌 طبقاتیشدن سلف(self) یعنی سلفی که من تعریف میکنم بر اساس طبقات مسلط در صفحات مجازی است و آن طبقات به من میگویند ارزشها و هنجارها چیست و تو باید از چه چیزی تبعیت کنی و به نوعی میتوان گفت با القای آن مفاهیم کنترل و هدایت میکنم.
👈 متن بخش ششم در سایت فکرت
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حجاب
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#گفتگو
💢 آسیبهای اغتشاشات به همسبتگی اجتماعی
🎙دکتر شریف لکزایی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔺بهنظر من نقش رسانه در اینجا خیلی مهم است. فرمایش مقام معظم رهبری است که کرسیهای آزاد اندیشی جدی گرفته شود. من معتقدم کرسیهای آزاد اندیشی در مراکز علمی ما جدّی گرفته نشد. باید تلاش کرد که این محقَق شود. در کرسیهای آزاداندیشی طبیعتاً دیدگاههای متنوع و مخالف طرح میشود و این گفتوگو میتواند به همبستگی اجتماعی و ملی ما کمک کند تا افرادی که حتی نگاههای متفاوتی دارند، محلی برای عرضهی بحثهای خود داشته باشند.
👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید
⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
🔰عبرت فتنه
✍️ فتنه هیبردی ۱۴۰۱ هم مثل دیگر فتنههای پس از انقلاب پشت سر گذاشته شد. در این فتنه عبرتهای زیادی است که مدیران کشور لازم است برای اداره بهتر کشور از آنها عبرت بگیرند و بیش از این مصالح کشور را با مواضع انفعالی درگیر چالشهای جدید نکنند اگرچه امیرالمؤمنین(ع) فرمود: عبرتها بسیار و عبرتگیرندگان کم هستند.
اما چند مورد از این عبرتها:
1️⃣ مسئولان محترم به این نتیجه رسیدند که برای کنترل اغتشاشات، اینترنت و بعضی از شبکههای اجتماعی را با محدودیت مواجه کنند، همان شبکههای اجتماعی که جمهوری اسلامی کوچکترین نقشی در مدیریت آن ندارد بلکه این دشمن است که با اهداف براندازانه و بر اساس سیاستهای استعماری خود شبکههای اجتماعی را مدیریت می کند در این میان از نقش اینستاگرام به عنوان یک شهوتکده که علاوه بر تولید و ترویج فساد اخلاقی و جنسی، ابزاری برای نهادینه کردن اصالةالهوس در عصر امروز شده را نباید نادیده گرفت. تهییج جنسی مخاطبان به ویژه نوجوانان و به دنبال آن تحریک عواطف و احساسات آنها و سپس تشویق به اغتشاش و آشوب از مأموریتهای اینستاگرام بود که محدود شدن چند روزه این شبکه اجتماعی در کنترل اغتشاشات و خاموششدن آتش فتنه تاثیر روشنی داشت و اکنون که برخلاف تبلیغات قبلی، برای همه ثابت شد تعطیلی این پیام رسانها و شبکههای خارجی خللی در زندگی مردم وارد نمیکند بلکه آرامش و امنیت بیشتری را برای جامعه و خانوادهها به ارمغان میآورد و مردم را نیز به سمت استفاده از نرم افزارهای داخلی جایگزین سوق میدهد به نظر میرسد مسئولان مربوطه برای همیشه تکلیف این نرمافزارها و شبکهها را لااقل با همان مناط فقهی کتب ضالّه روشن کنند و بیش از این اجازه قتل عام نوجوانان و جوانان در فضای رها و مسموم مجازی را ندهند.
2️⃣ یکی از عوامل مهم احساسی شدن فضا موضع گیری غیرمنصفانه شخصیت های شناخته شده ای بود که در جامعه و به خصوص فضای مجازی مخاطبینی دارند اعم از برخی چهره های سیاسی، ورزشی و هنری که با توجه به امکانات متعددی که از نهادهای مرتبط با نظام گرفته اند به نوعی درون نظام تعریف می شوند و همین، نوعی دو گانگی در فضای کشور ایجاد کرد که موجب تشویق اغتشاشگران و آشوب طلبان و رسانه های حامی آنها شد که با توجه به خسارت های وارد شده ضرورت دارد از یک طرف به منظور تحقق عدالت و اجرای فقه اسلامی مبنی بر مجازات اسباب جنایت در کنار مجازات مباشران جنایت و از طرف دیگر به منظور جبران بخشی از خسارت ها و از طرف سوم به منظور بازدارندگی نسبت به حوادث آینده و جلوگیری از تکرار چنین موضع گیری های غیرمنصفانه، غیرمسئولانه یا مغرضانه، با افرادی که اینچنین در ایجاد شیب خشونت در حادثه اخیر نقش آفرینی کردند لااقل از باب مرجفون، برخورد فقهی و قانونی صورت گیرد و در این میان نسبت به برخی چهره های حوزوی که عجولانه موضع گیری کردند نیز باید تصمیم عاقلانه و انقلابی گرفته شود.
3️⃣ بارها رهبری فرموده اند دستگاه هایی که مردم ارتباط مستقیم با آنها دارند در خدمت رسانی و برخورد مناسب با مردم دقت کافی داشته باشند که یکی از این دستگاه ها نیروی انتظامی است که قطعا مسؤولان این نهاد برنامه ریزی های لازم جهت تربیت و آموزش نیروی انسانی متناسب با مأموریت های محوله را دارند و در این میان پلیس امنیت اخلاقی در کنار پلیس راهنمایی و رانندگی به دلیل ارتباط بیشتر با مردم لازم است با دقت و حساسیت بیشتری، ظرافت های رفتار با مخاطبین را رعایت نمایند.
4️⃣ امروز تمدن غرب رو به افول است و صدای شکسته شدن پایه های این تمدن و نظامات سیاسی بنا شده بر آن به گوش می رسد و همین باعث شده کشورهای غربی و نظام سلطه به دنبال بقای حیات خود باشند که برای آن به دنبال بحران آفرینی در اقصی نقاط عالم هستند و در این بحران آفرینی کجا بهتر از کشور مستقلی مثل ایران که فلسفه توحیدی حاکم بر انقلاب اسلامی آن، خود، تمدن غرب را که فلسفه حاکم بر آن مادی و الحادی است را در معرض خطر فروپاشی قرار داده است؟ و همین است علت همه این دشمنی ها و فتنه هایی که از ابتدای انقلاب با حمایت نظام سلطه علیه نظام اسلامی رخ داده است و طبیعی است که پیاده نظام خود را به بهانه های مختلف یه حاشیه آفرینی در کشور بکشاند لکن با ابزار جهاد تبیین می توان مردم را از پشت پرده چنین حوادثی بیش از پیش مطلع نمود.
📣 فتنه اخیر اگرچه تلخ بود اما باز هم ثابت کرد که این انقلاب تبدیل به شجره تنومندی شده که با بصیرت و حضور مؤمنان جامعه همچنان به سوی قله آرمان ها و اهداف انقلاب پیش می رود اما در این میان عبرت پذیری مسئولان، نگاه انقلابی آنها و عدم انفعال و وادادگی در مقابل جنجال های رسانه ای عناصری هستند که عدم تکرار چنین حوادثی منوط به رعایت آنهاست.
📝 محمد استوار میمندی
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
139075329_1878784873.mp3
31.09M
#صوت
🔸سلسله نشستهای "واکاوی وقایع اخیر کشور"
🔹 «سلبریتی و حکمرانی فرهنگی»
📌با حضور:
- دکتر عبدالکریم خیامی
- دکتر محمدحسین ساعی
- دکتر عبدالله بیچرانلو
- دکتر آرین طاهری
🗓 ۱۸ مهرماه ۱۴۰۱
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
| @rcica_ir |
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 آیا آیه «لا اکراه فی الدین...» با #قانون_حجاب اجباری تناقض دارد؟
❇️ #حجاب امری فطری، فراملی و فرامذهبی است؛ در همه تمدنهای کهن و ادیان الهی پوشش و حجاب زنان، جایگاه خاصی داشته و مورد توافق همه مذاهب اسلامی است.
❇️ پوشش اجتماعی و #حجاب_اسلامی از آنجا که موضوعی اجتماعی و حقی الهی است و نه فردی، حاکم اسلامی مکلف است تا در راستای حفظ #نظام_اسلامی، برقراری و حفظ امنیت، منع از اشاعه فحشا و دفع مفاسد اجتماعی، تأمین منافع مادی و سعادت اخروی، برمبنای اصل امر به معروف و نهی از منکر و قاعده فقهی تعزیر، این واجب الهی را در سطح اجتماع پیاده سازد و با افراد بدحجاب یا #بی_حجاب، که مرتکب حرام اجتماعی شدهاند، برخورد مناسب نماید.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻 کانال رادیو فکرت:
🆔 https://eitaa.com/radiofekrat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پادکست | #سلبریتی
✅ وابستگی رسانه به سلبریتی
🎙دکتر محمدعلی روزبهانی؛ رییس حوزه هنری قم
▪️خیلی وقتها اشتباه میکنیم که چیزی جدا به نام رسانه داریم و یک چیزی جدا به نام سلبریتی داریم. اینها با هم هستند. باید رسانه را بفهمیم، اقتضائاتش را درک کنیم، مخاطب را بشناسیم، و برای کل این وضعیت طرحی داشته باشیم.
▪️ اگر این اقتضائات را دانستیم، باید برای آن برنامهریزی داشته باشیم. همه دنیا این مسائل را درباره سلبریتیها اداره میکنند، برنامهریزی میکنند. تبادل مالی بالا، گردشهای مالی درست، تاثیرگذاریهای کلان و عملیاتهای بزرگ فرهنگی، برنامهریزیهای سبک زندگی، تغییرات اجتماعی همه اینها اتفاق میافتد.
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
لینک مجازی شرکت در جلسه: لینکهای دعوت به جلسه 🌐 https://bbb04.dte.ir/b/atu-hqa-t9p-tgo 🌐 dte.bz/scs
28.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب» - بخش ۷
🎙 سید محمدحسین هاشمیان، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
💠 بایدها و نبایدها در سیاستگذاری حجاب
📌 در ادبیات خطمشیگذاری یک لایهی فالیستی داریم، یک لایهی ادمین استریشن داریم و یک لایهی آپریشن داریم. لایهی ادمین استریشن ما نیروی انتظامی است. ما متأسفانه در این لایه در مورد خطمشی حجاب آنقدر که اهمیت دارد، به اندازهی میزان اهمیت آن وقت نمیگذاریم نه برای توانمندسازی است و نه حتی برای بازنمایی نسبت به خود امر پلیس.
👈 متن بخش هفتم در سایت فکرت
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حجاب
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net