#یاداشت
♦️محک و چالش #کرونا بر آموزههای مدرنیته
🔻(بخش اول)
🔹️پدیده کرونا اولین و آخرین پدیده عجیب و خطرناک در جهان نیست ولی محکی و معیاری است که آموزههای مدرنیته را به چالش کشید و از نهیلیسم و بیمعنایی نهفته در تمدن غرب بیش از پیش پرده برداشته و آن را نمایان کرد.
🔹️کرونا نشان میدهد در کشورهای بزرگ اروپایی و آمریکایی که سردمدار مدرنیتهاند چگونه بشر دوره جدید به بنبست روحی گرفتار شده و مستأصل شده و بحرانهای روحی خود را در قالبهای گوناگون نشان میدهد، وارد مفاهیمی همچون انسان دوستی، نوع دوستی، ایثار و فداکاری رنگ باخته است.
🔹️حمله به فروشگاهها و تصاحب همه چیز برای خود، تجهیز به سلاحهای گرم، دزدی و غارت اموال و امکانات توسط دولتها، بیتوجهی به سالمندان و … نمونههایی از این وضعیت بوده و تابلویی از تفکر و رفتار انسان مدرن را به نمایش میگذارد.
🔹️این وضعیت نشان میدهد دین افیون تودهها نیست، بلکه زیستن در عالم «بیمعنایی» که فرزند نامشروع دوره مدرن و غیبت دین در عرصه زندگی فردی و اجتماعی است افیون تودههاست.
🔹️رفتار مردم ایران نشان داد که دین موتور محرکهای است که سراسر کشور را مملو از ایثار، فداکاری، شجاعت، نوع دوستی، از خود گذشتگی و … کرده است. در ایران همه غم دیگران را میخورند و این محصول عقلانیت و معرفت دینی و تربیت در مکتب اهل بیت عصمت و طهارت است.
✍🏻نویسنده؛حجتالاسلام دکتر ابوالحسن غفاری
📍مدیر گروه معرفتشناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#یادداشت
♦️در ساحت دین و عقلانیت دینی راهحل اساسی
🔻(بخش دوم)
🔸در ساحت دین و تفکر اسلامی در معنادار بودن زندگی انسان در هر مرحله زندگی آفریده خدا و خلیفه او است که در روح خود درآن دمیده است وچون مخلوق اوست وابسته به علت خویش است و همواره در خوشی هاو گرفتاریها خدا با او است و او نیز به خالق و مولایش حدوثاً و بقائاً وابسته و محتاج است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#یادداشت
♦️در ساحت دین و عقلانیت دینی راهحل اساسی
🔻(بخش دوم)
🔹️معنا دار کردن زندگی و رهایی از پوچی و نهیلیسم بر «اصالت قرار دادن خدا در زندگی» و زندگی در «تحت ولایتالله» است، در این ساحت توجه به دین هرگز به معنای حذف علم نیست، مسأله تعارض علم و دین را مدرنیته بر گرده انسان جدید تحمیل کرد و بزرگترین نیاز فطری انسان یعنی نیاز به دین را نادیده گرفت.
🔹️در ساحت دین و تفکر اسلامی در معنادار بودن زندگی انسان در هر مرحله زندگی آفریده خدا و خلیفه او است که در روح خود درآن دمیده است وچون مخلوق اوست وابسته به علت خویش است و همواره در خوشیهاو گرفتاریها خدا با او است و او نیز به خالق و مولایش حدوثاً و بقائاً وابسته و محتاج است، خدای آشکار او همان خدای در نهان است او را با بیماری و سلامت، فقر و غنی میآزماید و هر گزبه خود وانهاده نشده است و زندگی غرض و هدفی بالاتر و والاتر دارد، مرگ بطلان و نابودی نیست بلکه مسافرت و انتقال از عالمی به عالم دیگر و نوعی تکامل است و انسان محصول اعمال و افکارش را در جهانی برتر از جهان ماده خواهد دید، بنابراین آدمی باید در مرتبه نظر و اندیشه«خداشناس» در مرتبه عمل «ذاکر» و به یاد خدا باشد و همیشه احساس حضور در پیشگاه او را داشته باشد.
🔹️این وضع شیرینی و لذت و معنایی خاصی به زندگی میدهد و انسان را در بازگشت به « فطرت الهی» و اصیل خود یاری کرده و راهحل واقعی مشکلات روانی است.
🔹️چنین نگرشی در نظر و عمل از بسیاری سرخوردگیها و خودکشیها و ناامیدیها در زندگی فردی و اجتماعی انسان چارهساز خواهد بود.
✍🏻نویسنده؛حجتالاسلام دکتر ابوالحسن غفاری
📍مدیر گروه معرفتشناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
نقد سخنان کرونائی سروش (۳) طب مدرن و طب اسلامی.mp3
24.24M
🔊 #فایل_صوتی
♦️نقد سخنان کرونایی دکتر #سروش، در مصاحبه با سایت زیتون
🔰در خصوص طب اسلامی و مدرن
🔶توسط حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی
📍 استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)
🔹️دکتر سروش در این مصاحبه، تمام مبانی خود را در قالب #ویروس_کرونا بیان کرده و طب اسلامی را مورد نقد قرار میدهد.
🔹️دکتر احمد حسین شریفی، در ابتدای نقد خود بر سخنان دکتر سروش نکتهای را متذکر میشوند و میگویند:
«مفهوم #طب_اسلامی کمی لغزنده بوده و نیاز به پژوهشهای حدیثی و تجربی دارد»
🔻ادامه مطلب در متن زیر؛
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️نقد سخنان کرونایی دکتر سروش، در مصاحبه با سایت زیتون
🔰در خصوص #طب_اسلامی و مدرن
🔷توسط حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی
📍استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)
🔻(بخش اول)
🔸دکتر #سروش برای مدعای خود چهار دلیل دارد:
🔸دلیل اول: ایشان با آوردن روایتی از «ابن خلدون» معتقد است که پیامبر اسلام (ص) برای درمان بیماریهای خود، از طبیبان راهنشین حجاز داروی گیاهی دریافت میکردند؛ همچنین پس از ضربت خوردن امیر المؤمنین، طبیبی یهودی را بر بالین ایشان آورده شد که همین دو روایت دلیل بر عدم وجود طب اسلامی است!
🔸پاسخ: اولا، طب اسلامی بنابر فرض وجود آن، هرگز ملازم با بی نیازی از طبیبا نیست؛ بدین معنا که نباید طب را همچون فقه اسلامی در نظر گرفت.
🔸ثانیا، دکتر سروش، هزاران روایت طبی را زیر سوال برده و آنان را جعلی و بی پایه و اساس میخواند؛در حالیکه مخالفان ایشان هم میتوانند همین نظر را در خصوص احادیث ابن خلدون قائل شوند؛ علاوه بر اینکه احتمال جعلی بودن چند روایت از ابن خلدون، بیشتر از جعلی بودن هزاران روایت طبی است.
🔸ثالثا، ابن خلدون، دارای افکار سکولاریسمی بوده و این سخنان دقیقا در کتاب «حجة الله البالغة»، نوشته «شاه ولی الله دهلوی» آمده است.
🔸دلیل دوم: اگر چیزی به نام طب اسلامی داشتیم، میبایست مردم بر در خانه اهل بیت (علیهم السلام) صف کشیده و امراض خود را درمان کنند، در حالی که چنین چیزی در تاریخ و روایات وجود ندارد.
🔸پاسخ: اولا، صف کشیدن مردم جلوی درب خانه اهل بیت (علیهم السلام) با درست یا نادرست بودن طب اسلامی کاملا بی ربط است.
🔸ثانیا، مردم حتی در امور دینی و شرعی خویش که وظیفه ذاتی دین است جلوی خانه اهل بیت (علیهم السلام) صف نکشیدند، چه رسد به طب اسلامی؛ علاوه بر اینکه اهل بیت (علیهم السلام) نیز در محجوریت سختی به سر میبردند واین امکان برای مریدان خاص آن بزرگواران نیز فراهم نبوده است.
🔸ثالثا، مراجعه زیاد به اطبا، اثرات طب جدید است و مردم نیز به جز موارد خاص مانند وبا، طاعون و ... به طبیب مراجعه نمیکردند. سعدی نیز در باب سوم گلستان، با
آوردن داستانی این حقیقت را بیان میکند.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️نقد سخنان کرونایی دکتر #سروش، در مصاحبه با سایت زیتون
🔰در خصوص #طب_اسلامی و مدرن
🔷توسط حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی
📍استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)
🔻(بخش دوم)
🔹️دلیل سوم: بحث طب اسلامی، معلول غربستیزیها در دهههای اخیر بوده و و روایاتی که در این خصوص نقل میشود ضعیفة السند است.
🔹️پاسخ: اولا بحث در مورد طب الرضا (ع) و طب الصادق (ع) و... مربوط به عصر حاضر نیست و به #غرب_ستیزی ربطی ندارد و اندک آشنایی با منابع اسلامی برای فهمیدن این مطلب کافی است؛ برای مثال:
1⃣ بخش «باب الطب» در کتاب طب الرضا (ع)؛
2⃣ کتاب «طب الأئمه»، نوشته عبدالله بن بسطام وحسین بن بسطام که در قرن 4 میزیستند؛
3⃣ رساله «طب النبي (ص)»، نوشته سید عبدالله شبّر در قرن 13؛
4⃣ کتاب «موسوعة الأحاديث الطبية»، به قلم آيت الله ریشهری و دهها کتاب دیگر.
🔹️علاوه بر این، کتب بسیاری نیز در منابع اهل سنت در خصوص طب اسلامی وجود دارد.
🔹️ثانیا، ماندد همه زمینههای اسلامی، در خصوص طب اسلامی نیز روایات ضعیف وجود دارد، اما در مقابل روایات صحیح بسیاری نیز هستند؛ مانند: 2233 روایت طبی که در مجموعه کافی وجود داشته که 1272 عدد از این روایات، صحیحح و یا موثق اند.
🔹ثالثا، تشخیص ضعیف بودن روایات بسیار کار سختی بوده و دکتر سروش باید مشخص کنند که بنابر چه مبنایی، روایات طب اسلامی را ضعیف میشمارند.
🔹رابعا، بسیاری از روایات صحیح السند وجود دارد که با قرآن سازگاری نداشته و کنار گذاشته میشوند؛ در مقابل نیز بسیاری از روایات ضعیف السند وجود دارند که با تجربیات موافق بوده و بدان عمل میشود؛ مانند روایات ضعیفی که در کافی وجود داشته اما با تجربیات اطبایی همچون ابن سینا و دیگران موافق است.
🔹️خامسا اینکه انکار طب اسلامیِ روایتمحور و متنمحور، لزوما به معنای انکار طب اسلامی نیست.
🔹️دلیل چهارم: اگر طب اسلامی درست بود، آقایان محی الدین حائری شیرازی و محمود شاهرودی و رئیس مرکز طب اسلامی رشت که به کرونا مبتلا بود، بر اثر استفاده از طب اسلامی و اجتناب از طب مدرن از دنیا نمیرفتند!
🔹️پاسخ: اولا، این ادعا که ایشان به طب مدرن مراجعه نکرده اند باید مورد بررسی قرار گیرد.
🔹️ثانیا، اگر دلیل نادرستی طب اسلامی، در سایه عمل کردن این سه نفر به نسخه طب اسلامی باشد، پس طب مدرن باید هزاران مرتبه نادرستتر از طب اسلامی باشد؛ زیرا تاکنون صدها پزشک در سراسر دنیا بر اثر بیماری کرونا و استفاده از طب مدرن، جان خود را از دست داده اند.
🔹️ثالثا، مخالفت عدهای با طب مدرن وروی آوردن آنان به طب اسلامی به دلیل این است که ایشان معتقداند که طب شیمیایی، دارای عوارضی است که در بلند مدت بروز خواهد کرد واین مسئله ربطی به غربستیزی ندارد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
🔹جهان در شرف یک چرخش تاریخی است
🔻این واقعه تلخ و فاجعه انسانی حتی در حوزه اخلاق و سبک زندگی بشر تأثیر گذار خواهد بود. در حوزه علم، تأثیر شگرفی خواهد گذاشت. این واقعه در قلمرو نظامیگری و حوزه تولید سلاح، تأثیر خود را خواهد گذاشت. چنان که در زمینه فقه هم این واقعه میتواند آثار و پیامدهایی داشته باشد که از جمله آنها و از ابعاد و بخشهای پراهمیت آن، به وجود آمدن حوزههای جدید در فقه است.
🔸آیت الله علی اکبر رشاد، مؤسس و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
درس خارج فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک
http://fekrat.net/?p=605
کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
🔹جهان در شرف یک چرخش تاریخی است
🔰آیت الله علی اکبر رشاد، مؤسس و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
درس خارج فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک
🔻این واقعه تلخ و فاجعه انسانی حتی در حوزه اخلاق و سبک زندگی بشر تأثیر گذار خواهد بود. در حوزه علم، تأثیر شگرفی خواهد گذاشت. این واقعه در قلمرو نظامیگری و حوزه تولید سلاح، تأثیر خود را خواهد گذاشت. چنان که در زمینه فقه هم این واقعه میتواند آثار و پیامدهایی داشته باشد که از جمله آنها و از ابعاد و بخشهای پراهمیت آن، به وجود آمدن حوزههای جدید در فقه است. این واقعه اهل حوزه و اصحاب فقه و تفقه را به اندیشه فرو برده و آنها را موضوعاتی جدیدی که لازم است از نگاه شریعت به آن نگریسته و فقه آنها تولید بشود متوجه میکند.
🔻براساس این تصور و احساس ضرورت، به نظر رسید که در چارچوب جلسات محدود و معدودی و از باب فتح باب، بحث در زمینه نو مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک که احتمال میرود چنان که بعضی از سران کشورها، و سیاسیون و استراتژیست ها آن را مطرح کردهاند واقعه کرونا از جنس جنگ بیولوژیک قلمداد شود، را مورد توجه قرار دهیم.
♻️این واقعه تلخ و فاجعه انسانی حتی در حوزه اخلاق و سبک زندگی بشر تأثیر گذار خواهد بود. در حوزه علم، تأثیر شگرفی خواهد گذاشت. این واقعه در قلمرو نظامیگری و حوزه تولید سلاح، تأثیر خود را خواهد گذاشت. چنان که در زمینه فقه هم این واقعه میتواند آثار و پیامدهایی داشته باشد که از جمله آنها و از ابعاد و بخشهای پراهمیت آن، به وجود آمدن حوزههای جدید در فقه است. این واقعه اهل حوزه و اصحاب فقه و تفقه را به اندیشه فرو برده و آنها را موضوعاتی جدیدی که لازم است از نگاه شریعت به آن نگریسته و فقه آنها تولید بشود متوجه میکند.
▫️براساس این تصور و احساس ضرورت، به نظر رسید که در چارچوب جلسات محدود و معدودی و از باب فتح باب، بحث در زمینه نو مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک که احتمال میرود چنان که بعضی از سران کشورها، و سیاسیون و استراتژیست ها آن را مطرح کردهاند واقعه کرونا از جنس جنگ بیولوژیک قلمداد شود، را مورد توجه قرار دهیم.
🌐ادامه مطلب در لینک زیر مطالعه کنید:
http://fekrat.net/?p=605
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#یادداشت
🔰همراهی اقتصاد اسلامی با شفافیت کامل قراردادها و تراکنشها
🔻یکی از مهمترین ممیزات اقتصاد فضای مجازی به ویژه اگر در بستر بلاک چین گسترش یابد این واقعیت است که در این فضا آنچه مهم است شفافیت است، به همین جهت این امر با اقتصاد اسلامی تضادی ندارد چون اقتصاد اسلامی با شفافیت کامل قراردادها و تراکنشها همراه است.
🔸حسین عیوضلو، مدیر گروه اقتصاد سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)
کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#یادداشت
🔰همراهی اقتصاد اسلامی با شفافیت کامل قراردادها و تراکنشها
🔸حسین عیوضلو، مدیر گروه اقتصاد سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)
🔹یکی از فرصتهای مهمی که بیماری کرونا در جهان ایجاد کرده، توجه به این واقعیت مهم تاریخی است که تحولات اقتصادی به تدریج در چارچوب بسترهای اقتصاد فضای مجازی در حال تحول است، جالب اینکه شیوع این بیماری و شرایط قرنطینهای شتاب این تحول اقتصاد به سمت به کارگیری بسترهای اقتصاد فضای مجازی را دو چندان کرده است.
خوشبختانه در کشور ما تا حدودی این زیر ساختها ایجاد شده و شاهدیم کسب و کارهایی که در بستر اقتصاد فضای مجازی شکل گرفته اند در این شرایط از وضعیت اقتصادی بهتری برخوردارند.
🔸یکی از چالشهایی که این تحول تاریخی با خود دارد، این است که معمولاً دولتهای مستقر این نگرانی را دارند که ممکن است گسترش فضای مجازی و تحولات ساختاری اقتصاد در این خصوص حکمرانی و سیاستگذاری در این نوع فضاها را به خطر بیاندازد و اثر گذاری این سیاستها را کاهش دهد.
بر این اساس، حتی بانکهای مرکزی اغلب با تحولاتی که با رویش پولهای مجازی در حال وقوع است چندان موافق نیستند، چون خوف آن را دارند که رواج پولهای مجازی حکمرانی پولی را به خطر بیاندازد.
هر چند این نگرانیها بالقوه وجود دارد، اما به نظر بنده از منظر اقتصاد اسلامی این نگرانی چندان مهم نیست، حتی میتوان گفت این تحولات با چارچوبها و مبانی اقتصاد اسلامی سازگاری بیشتری دارد.
🔻یکی از مهمترین ممیزات اقتصاد فضای مجازی به ویژه اگر در بستر بلاک چین گسترش یابد این واقعیت است که در این فضا آنچه مهم است شفافیت است، به همین جهت این امر با اقتصاد اسلامی تضادی ندارد چون اقتصاد اسلامی با شفافیت کامل قراردادها و تراکنشها همراه است.
نکته دیگر این است که آنچه در چارچوب اقتصاد اسلامی مهم است حاکمیت موازین و معیارهاست، حتی حاکمیتها هم بر اساس انطباق با موازین و معیارها ارزیابی میشوند، از این رو، باید این فرصتها را مغتنم شمرد و قبل از اینکه ابزارهای مبتنی بر فناوری بلاک چین جهانی و همه گیر شوند کشور ما نیز لازم است در این زمینه پیش رو باشد و از فرصتهایی که امروزه در حال گسترش است استقبال آگاهانه و مدبرانه داشته باشد.
🌐http://fekrat.net/?p=608
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
🔰دیدبان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
شماره یک 15 فروردین 99
🔹در این دوهفتهای که گذشت مسائل مختلفی پیرامون مساله کرونا مطرح شد و هرکس از زاویهای به بررسی این بحران پرداخت. محورهای اصلی که در این مساله کرونا پرداخته شد به شرح ذیل است:
🔻 تحلیل پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کرونا و پساکرونا
🔻 تحلیل و بررسی مدیریت بحران کرونا از سوی حاکمیت
🔻شبهات الاهیاتی که بواسطه کرونا طرح شده است.
🔻مساله تقابل علم و دین، ارزشمندی علم و نقش علم در مدیریت این بحران
🔻 نقد وبررسی جنگ بیولوژیک بحران کرونا
🔻 نخبگان علوم انسانی چگونه با کرونا برخورد می کنند؟
🔻کرونا و فرم های جدید مناسک
🆔 @fekrat_net
دیدبان اندیشه فروردین 1399 (2).pdf
5.76M
#اختصاصی
پیشنهاد دانلود
🔰دیدبان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
شماره یک 15 فروردین 99
🔹در این دوهفتهای که گذشت مسائل مختلفی پیرامون مساله کرونا مطرح شد و هرکس از زاویهای به بررسی این بحران پرداخت. محورهای اصلی که در این مساله کرونا پرداخته شد به شرح ذیل است:
🔻 تحلیل پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کرونا و پساکرونا
🔻 تحلیل و بررسی مدیریت بحران کرونا از سوی حاکمیت
🔻شبهات الاهیاتی که بواسطه کرونا طرح شده است.
🔻مساله تقابل علم و دین، ارزشمندی علم و نقش علم در مدیریت این بحران
🔻 نقد وبررسی جنگ بیولوژیک بحران کرونا
🔻 نخبگان علوم انسانی چگونه با کرونا برخورد می کنند؟
🔻کرونا و فرم های جدید مناسک
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #مستند_باشگاه_شهرت
🔰فصل هشتم (حیثیت)
🔻(قسمت نهم)
🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن #سلبریتی_ها را بررسی میکند.
🔻قسمت قبلی:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/775
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️برنامه تلویزیونی راز
🔰واکاوی مواجهه تمدنی اسلام و غرب
👤دکتر محمد علی عبداللهی
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
دکتر عبداللهی.mp3
14.67M
🔊 برنامه تلویزیونی راز
🔰واکاوی مواجهه تمدنی اسلام و غرب
👤دکتر محمد علی عبداللهی
🔹️تاریخ پس از #کرونا به تاریخ پیش از کرونا و پساکرونا تقسیم خواهد شد. از این پس ما با تاریخ، اقتصاد، #جامعه و تمدن جدید روبرو خواهیم شد.
🔹️پرسش اصلی اینجا این است آیا ما از این پس با الهیات جدیدی روبرو نیز خواهیم شد؛ به تعیبر دیگر آیا کرونا یک الهیات جدیدی در پی خواهد داشت؟ یا این که الهیات پیش از کرونا جوابگو مشکلات پسا کرونا خواهد بود؟
🔹️بشر در دوره پیش از کرونا و در عصر مدرن شاهد تقابل دو الهیات بود؛ نبرد الهیات توحیدی با الهیات لیبرالیستی یا به تعبیر دقیقتر الهیات طبیعی.
🔹️الهیات کرونا از این زاویه مهم میشود که پیروان هر دو دینداری خود را باید محک بزدند. البته به عقیده بنده، پدیده کرونا پدیده خیری است برای الهیات توحیدی.
🔹️مسئله اخفا و حضور خداوند که در سطح عمومی و علمی در این دوره کرونا مطرح میشود از مهمترین مباحثی است که باید به آن پاسخ داد.
🔹️از دوره رشد علمی و پیشرفت در غرب، بعضی از فیلسوفان و اندیشمندان بر باور خداوند را به ساعتساز عقاید خود را استوار ساختند که خداوند این جهان را آفرید و دنیا را رها کرده است.
🔹️در الهیات توحید رابطه انسان با خداوند یک رابطه خاصی است؛ بر اساس الهیات توحید خداوند از سه طریق و پنجره با عالم ارتباط دارد و در عالم حضور دارد:
🔹️از طریق وحی؛
🔹️از پنجره نفس با بشر سخن می گوید ؛
🔹️سومین پنجرهای که خداوند در این جهان حضور پیدا میکند طبیعت است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#یادداشت
🔰تجمعات؛ افیون انسان
🔸بهروز مرادی، جامعه شناس و دین پژوه
🔹تجمعات افیون انسان است و پناه او برای بیدارنبودن و آدم نشدن و اهلی نبودن. عرصه ی عمومی، سازماندهنده و تداوم بخشنده به خودفراموشی نهادینه شده ی این موجود است. او هنر زیستن در تنهایی را نیافته و از هرچیز که او را با خویشتنِ درون اش مواجه می سازد، گریزان و رمنده است. هر پیام بیداری را همچون دشمنی می بیند که باید از آن بگریزد. اما کرونا چند صباحی او را به کنج مواجه شدن با خود حقیقی اش رانده، بدان امید که او در آینه ی گسستِ پناه بردن به تجمعات، خودِ حقیقیِ خود را ببیند، بشناسد، بیابد، بسنجد و بازسازد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#یادداشت
🔰تجمعات؛ افیون انسان
🔸بهروز مرادی، جامعه شناس و دین پژوه
♦️گاه شدت و حدتِ برخی واکنش ها معیار مناسبی برای شناخت شدت و وخامت کُنشِ اولیه است. ابعاد بحرانی که کرونا برای بشریت در سرتاسر کره ی زمین ایجاد نموده، نوعی واکنش است از سوی آن شعور هوشمند موجود در کائنات، نسبت به آن بلایی که انسان وحشی بر سر کره ی زمین و ساکنان اش آورده است. بحران کرونا به مثابه ی واکنش کائناتی، بازتاب دهنده و بیان کننده ی فجایع و جنایاتی است که بشر بر سر همه ی موجودات زنده اعم از انسان و حیوان و گیاه و درخت و آب و خاک و لایه ی اوزون و محیط زیست و .... آورده است.
🔸 کرونا یک مکانیزم دفاعی فعال شده از سوی شعور کائناتی است که بر آن است تا انسان را از ادامه ی تجاوز به سایر موجودات زنده باز دارد و مانع از نابودی کره ی زمین توسط این موجود اهلی نشده گردد. در همین راستاست که او را مجبور نموده از خیابان به خانه عقب نشینی کند. هم اکنون در این دوران عقب نشینیِ این موجود که در امانتداری از حفظ طبیعت، خیانتکاری پیشه کرده، فضای زیستیِ کلان در حال ترمیم و تعمیر آسیب های وارده به خود از سوی بشر وحشی است.
♦️کرونا همچنین بر آن است تا از زندگی انسانی _ولو به طور موقت_ تجمع زدایی بکند، چراکه تجمعات، اینهمه سال، به انسان کمک کرده تا از خود حقیقی اش فرار کند و در تجمع گم شود و خود را فراموش کند. تجمعات به او کمک کرده تا با خود حقیقی اش مواجه نشود و از خودبیگانه باشد. تجمعات به انسان کمک کرده تا او در انبوه بی هویت: مسخ و هیچ و پوک و پوچ باشد و پروژه ی نشناختن مأموریت خود در این جهان را بر پایه ی خفتگی و مردگی سازماندهی کند. تجمعات افیون انسان است و پناه او برای بیدارنبودن و آدم نشدن و اهلی نبودن.
🔸عرصه ی عمومی، سازماندهنده و تداوم بخشنده به خودفراموشی نهادینه شده ی این موجود است. او هنر زیستن در تنهایی را نیافته و از هرچیز که او را با خویشتنِ درون اش مواجه می سازد، گریزان و رمنده است. هر پیام بیداری را همچون دشمنی می بیند که باید از آن بگریزد. اما کرونا چند صباحی او را به کنج مواجه شدن با خود حقیقی اش رانده، بدان امید که او در آینه ی گسستِ پناه بردن به تجمعات، خودِ حقیقیِ خود را ببیند، بشناسد، بیابد، بسنجد و بازسازد.
♦️باید منتظر ماند و دید که چند درصد از مردمان و خفتگان و مردگان و دزدان و ظالمان و زالوان و ستمگران و متجاوزان به حقوق انسان و سایر موجودات، پیام کرونا را دریافت کرده اند و در سبک زندگی تخریبی و تجاوزگرانه ی خود تجدیدنظر خواهند نمود.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#یادداشت
🔰مسأله شرور، معضلی برای الهیات اسلامی نیست
🔸پاسخ دکتر محمد محمدرضایی به مدعیات دکتر عبدالکریم سروش
در مسأله«خدا به هر دردی نمیخورد»
♦️طب غربی اولاً دستاورد کل بشریت است، نه تنها غربیان و ثانیاً بزرگان و مراجع تقلید در حوزه کرونا هیچ کدام طب غربی را انکار نکرده، بلکه همواره سفارش کردهاند که دستوارت پزشکی را رعایت نمایید.
🔸سردمداران علوم انسانی غربی، اولاً این علوم را براساس مادیگرایی و تجربهگرایی محض بنا نموده و ثانیاً انسان را که موضوع این علوم است، حیوانی برخاسته از تنازع بقاء و بریده از مبداء و منتها میدانند ... مسلماً دانشی که براساس این مبانی شکل بگیرد، نمیتواند تصویر درستی از انسان ارائه بنماید.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#یادداشت
🔰مسأله شرور، معضلی برای الهیات اسلامی نیست
🔸پاسخ دکتر محمد محمدرضایی به مدعیات دکتر عبدالکریم سروش
در مسأله«خدا به هر دردی نمیخورد»
🔸چندی پیش به مناسبت انتشار ویروس کرونا در جهان، مصاحبهای از دکتر عبدالکریم سروش، تحت عنوان "خدا به هر دردی نمیخورد" در رسانههای مجازی منتشر شد. در ادامه پاسخ دکتر محمدرضایی را به ایشان می خوانید.
🔶مطالب دکتر سروش:
🔹هیچ دلیل عقلی و نقلی معتبری نداریم که امام مدفون در خاک، صدای زائران را بشنود و به آنها پاسخ بدهد و یا اساساً قدرت برآوردن حاجات آنها را داشته باشد.
🔹آتش غربزدگی توسط برخی افراد نادان همه چیز غربی را از غربال انکار گذارند، علوم انسانی غربی را و حالا طب غربی را.
🔹این که در زمان میرزای شیرازی، شیعیان با خواندن زیارت عاشورا وبا را برطرف کردند، قطعاً دروغ بوده و یک دروغ تفرقهافکنانه است که یک نوع خداپرستی قبیلهگرایانه را تبلیغ میکند.
🔹خدا به هر دردی نمیخورد و این که شما در هر حادثهای پای خدا را به میان بکشید، قطعاً خطا است. خدا به درد تنهایی روح میخورد، به درد عاشقی میخورد.
🔹امید ضعیفی دارم که مساله شرّ در الهیات اسلامی همانند الهیات غربی جدی گرفته شود. با مساله شرور باید ارتباط خود را با خدا از نو تعریف کنیم.
دانلود pdf یادداشت:
👇👇👇👇
ادامه مطلب در لینک زیر:
💠 http://fekrat.net/?p=614
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
مسأله شرور، معضلی برای الهیات اسلامی نیست پاسخی به مدعیات سروش.pdf
236.9K
#یادداشت
پیشنهاد دانلود
🔰pdf مسأله شرور، معضلی برای الهیات اسلامی نیست
🔸پاسخ دکتر محمد محمدرضایی به مدعیات دکتر عبدالکریم سروش
در مسأله«خدا به هر دردی نمیخورد»
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 پشتپرده یک اختلال !
🔹️خبرگزاری حوزه در گزارشی به رمزگشایی از اختلال چندباره در برخی شبکههای پیامرسان داخلی در دوران کرونایی پرداخت.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #مستند_باشگاه_شهرت
🔰فصل آخر (درخشش ابدی یک ذهن پاک)
🔻(قسمت دهم)
🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن #سلبریتی_ها را بررسی میکند.
🔻قسمت قبلی:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/801
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️#آنچه_گذشت
🎬 #فیلم
🎥 #مستند_باشگاه_شهرت
🔰در ده قسمت
🔻قسمت اول:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/704
🔻قسمت دوم:
💠https://eitaa.com/fekrat_net/710
🔻قسمت سوم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/719
🔻قسمت چهارم:
💠https://eitaa.com/fekrat_net/733
🔻قسمت پنجم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/750
🔻قسمت ششم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/760
🔻قسمت هفتم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/767
🔻قسمت هشتم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/775
🔻قسمت نهم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/801
🔻قسمت دهم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/811
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #یادداشت
♦️سکوت معنا دار
🔰تک مضرابهایی بی معنی یا نتهایی جدید؟
🔸پدیدههای عجیب و غیرقابل انتظاری که در تجربه جهانی #کرونا ظاهر شد، جهان قبل و بعد از کرونا را در تمامی زمینهها و امور بهطور اساسی متفاوت میسازد.
🔸تردیدی نباید داشت که طی تحولات کنونی مشخص میگردد که از میان معانی مختلف مابعد تجدد، آن معنایی درست به نظر میرسد که حکایت از پایان تجدد به عنوان صورتی متفاوت از کل تجربههای پیشین بشری دارد.
🔸این تجربه باورنکردنی که تنها ابتلایی الهی میتوانست آن را برای بشر ممکن سازد، از جمله اموری که آنها را بهطور ماهوی و برای همیشه به تاریخ میسپرد، فلسفههای تاریخ تجدد است که تجدد را موهبتی بینظیر و درخششی رعد آسا و انفجاری در حیات و تاریخ ظلمانی بشر فرض میکرد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #یادداشت
♦️سکوت معنا دار
🔰تک مضرابهایی بی معنی یا نتهایی جدید؟
🔹با همه گیری #کرونا و مطابق انتظار، موجی از تحلیلهای مختلف در این خصوص در #جامعه، خاصه فضای مجازی به راه افتاد. جز مقالات و تحلیلهایی که از منظر پزشکی و بهداشتی نوشته و منتشر شد، طبق معمول، بخش اعظم این تحلیلها از منظر سیاسی و اجتماعی یا فرهنگی و اقتصادی بود.
🔹در این میان مثل همیشه، از طرف گرایشهای سیاسی #ضد_انقلاب خارجی تا جریانهای معارض یا شبه معارض داخلی، جریانی به راه افتاد که به جای تلاش جهت کمک به مردم و نهادهای رسمی یا نیمه رسمی حکومتی و دولتی برای مبارزه با #ویروس_کرونا و خروج موفق از این بحران، در مسیر همیشگیِ پروژه فروپاشی جامعه و کشور عمل میکرد. با این حال، این بار و برخلاف انتظار، در میان مجموعه نوشتههایی که در مسیر معمولِ تخریب نظام و تواناییهای دستگاههای مختلف در مواجهه با بحران حرکت میکردند و یا از طریق بزرگ نمایی ضعفها، خاصه مشکلات فرهنگی - اجتماعی موجود در جامعه به تضعیف مقاومت مردم میپرداختند، نوشتههایی خلاف آمد و غیرمعمول دیده میشد!
🔹در مورد این نوشتهها ابهامات مختلفی وجود دارد که در اهمیت و ارزش آنها ایجاد تردید میکند.
🔹اولاً این نوشتهها از چنان کثرتی برخوردار نیستند که بتوان از شکل گیری یک جریان سخن گفت.
🔹ثانیاً در مورد انگیزهها و نیات نویسندگان یا برنامههای پس پرده این نوشتهها، تصویری روشن و واضح وجود ندارد که بتوان نسبت به تبعات یا حداقل تداوم آن به صورت جریانی پیوسته (نه تک مضرابها یا جرقههایی تند و بی دوام) امید داشت.
🔰پر از خالی
🔹تجدد از آغاز قرن بیستم میلادی و تحت تأثیر شکستهای مختلف، تدریجاً و طی چند مرحله به نقطهای رسید که به بیان فیلسوفان مابعد تجددی مانند «لیوتار»، حیاتی دو فاکتو یا عملی و بیریشه داشت. به بیان دیگر از میان تمامی بنیانها و ارزشهای ادعایی آن، مایهای که تجدد بتواند به طور جوهری بر آن اتکا کند و خود را پایدار بدارد، از بین رفت.
🔹بعد از تهیشدن از ارزشهایی چون صلح و انسان دوستی و ترقی مداوم به سوی بهشت موعود که آتش جهانگیر اولین جنگ بینالمللی میان کشورهای داعیهدار تمدن تجددی، آن را از بن و ریشه سوزاند، مرحله بعدی فروپاشی تمدن تجددی غرب پس از جنگ دوم بینالمللی آنها بود.
🔹با این جنگ، آخرین مایههای اخلاقی و انسانی تجدد به واسطه وحشیگریهای گسترده و غیرقابل باور و کشتارهای همهگیر با جنگافزارهای مدرن، محو و مضمحل شد تا نهایتاً با انفجار بیدلیل بمب اتمی و موازنه اتمی ناشی از آن، به جای تمام آن وعدهها و افق امید بخش حاکمیت عقل بر زندگی بشری، وحشت را بر جهان حاکم کند.
🔹اما با فرو رفتن آخرین میخ بر تابوت تجدد در نتیجه بحران علم و معرفتشناسی آن، آخرین ستون که مهمترین ستون این تمدن نیز بود، فروریخت. با بیاعتباری علم یا کتاب مقدسی که میبایست راهنمای بشریت به سوی موعود یا رهایی از بحرانها و مشکلات احتمالی در این مسیر باشد، تجدد هنوز به بیان «لیوتار» به صورت دوفاکتو یا عملی به اعتبار فنشناسی و دستاوردهای فنی به راه خود ادامه میداد.
✍️نویسنده: حسین کچویان، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔻ادامه مطلب:
💠 http://fekrat.net/?p=624
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net