علوم انسانی در منظومه.mp3
52.34M
🎧 #بشنوید ا #صوت
☑️ نشست فرایند تحوّل علوم انسانی از منظر آیتالله خامنهای
👤ارائه دهنده:
حجت الاسلام سید مهدی موسوی
پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
📍فلسفه تاریخ و مهدویت
🔰دومین نشست:
🔸حجت الاسلام قنبریان | مهدویت و پایان تاریخ در نهجالبلاغه
🕐 چهارشنبه| شانزدهم اسفندماه| ساعت ۱۶
🏫 قم|خیابان دورشهر| کوچه ۲۸| ساختمان انتشارات کتاب جمکران
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔸#ویراستی ا #غرب_شناسی
✔️ جوهر امانیسم، استیلا جویی خود بنیادانه و نفسانیت مدار است؛ زیرا با انکار ضرورت هدایت قدسی و دینی، ساحت معنوی آدمی را ذیل ساحت ناسوتی او قرار میدهد. همین بینش در اندیشه های فلسفی دکارت و بیکن به خوبی عیان است.
✍️ دکتر شهریار زرشناس
➕«ویــــراســـتـی فــکــــرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🟡 بزرگترین دوستدار درخت و محیط زیست
✍️ احمدحسین شریفی
🔻شاید بتوان گفت بزرگترین فعال محیط زیست در تاریخ اسلام، امیرمؤمنان بوده است.
🔸بر اساس برخی از نقلهای تاریخی امیرمؤمنان (ع) ۱۰۰ هزار هسته خرما را کاشت در حالی که خودش حتی یک خرما از نخلهای آن را تناول نکرد. همگی را وقف فقرا و مستمندان میکرد.
🔻بر اساس نقلی دیگر، امیرمؤمنان(ع) در اطراف مدینه چاهها، قناتها، چشمهسارها و باغهای فراوانی را احیا، احداث و وقف کرد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔘#مدار | #مدرسه_فکرت 🔸مدرسه فکرت، چهارمین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار میکند؛ 💠 رسالتِ امروزین نخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#مدار | #فلسطین
☑️ رسالتِ نخبگان در مواجهه با جنایت در غزه
با حضور:
👤حجت الاسلام دکتر احمد رهدار، مدیر مؤسسه فتوح اندیشه
✔️نخبگان باید وجوه مقاومتی ملت فلسطین و ممیزات و بار ایجابی مقاومت را بازبررسی کنند. ببینند چه اتفاقی افتاده است که برای مردمی که در یک محدود جفرافیایی کوچک، ۷۵ سال است در حصارند اما بصیرتی پیدا کردهاند که فریب نمیخورند.
📥 فایل کامل نشست را در آپــارات و یــوتیــوب مشاهده کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔸#عکس_نوشت ا #انتخابات
☑️ نخبگان دگراندیش، جامعه را به سمت تودهای شدن سوق میدهند
🖋داوود مهدویزادگان
🔰 هیچ نوع نسبت تودهوارگی به انقلاب ما متصل نمیشود." جامعه ما به هر میزان که مدرنتر میشود، تودهوارگی ما شدت بیشتری به خود میگیرد. شکلگیری آن نیز به واسطه عملکرد نخبگان است.
🔰جامعه انقلابی و دینی ما از یک عقلانیت مستحکم برخوردار است که روشنفکران را آزار میدهد. این عقلانیت مانع از تودهوارگی جامعه که مطلوب آنان است میشود.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🎙#پادکست ا #صوت ☑️ "جریانشناسی فکری قانونگذاران در ادوار مجلس شورای اسلامی" 🔸جلسه اول از سلسله
✅ دکتر باقرزاده در نشست بنیاد قانون مطرح کرد؛
☑️ بررسی ریشههای اندیشه جریان دوم خرداد
🔹 ما در انقلاب اسلامی با یک بحران گفتمان سیاسی روبهرو هستیم که گاهی از درون آن، التقاط و خروج از حاکمیت و معارضه با نظام پیدا میشود.
🔻 وقتی پیغمبر به رسالت مبعوث شدند، خیلی از افرادی که با پیغمبر اکرم همراه شدند به دلیل جاذبههای شعارهای پیغمبر بود. اما گفتمان پیامبر را درک نکردند.
🔸 برخی از کسانی هم که در انقلاب اسلامی با حضرت امام از هواپیما پیاده شدند همانند اصحاب اولیه رسول خدا بودند فکر نمیکردند که آنقدر با امام در مبانی اختلاف داشته باشند.
✴️ امام میگوید میزان رأی ملت است. اما از آنطرف هم میگوید خدا. خرمشهر را خدا آزاد کرد، انقلاب را خدا پیروز کرد، ما همه هیچ هستیم، همه چیز از اوست، همه چیز باید برای او باشد، قانون، فقط قانون خدا است، ما برای اسلام قیام کردیم.
🔹 وقتی که آدم مبانی دستش نباشد، خودش نمیداند چکاره است. تابع جَوّ غالب جامعه است. ابهام و عدم شفافیت ناشی از نداشتن مبانی است.
❇️ اصلاحطلبان هنوز که هنوز است یک تعریف از اصلاحطلبی ارائه ندادهاند. اصلاحطلبی یعنی چه؟ اصلاح چه؟ باز نگری در چه؟ نو اندیشی در چه؟ بر چه مبنایی؟ اصلاً پایبندی وجود دارد یا ندارد؟ یا کلاً ریلیتیویستی است؟
🔹 در جامعه مدنی که آقای خاتمی میگفت، حداقل 5 مبنای بنیان برانداز فرهنگ ایرانی اسلامی وجود داشت؛ اومانیسم، پلورالیسم، نسبیگرایی، سکولاریسم و قانونگرایی
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
📍فلسفه تاریخ و مهدویت
🔰دومین نشست:
🔸حجت الاسلام قنبریان | مهدویت و پایان تاریخ در نهجالبلاغه
🕐 چهارشنبه| شانزدهم اسفندماه| ساعت ۱۶
🏫 قم|خیابان دورشهر| کوچه ۲۸| ساختمان انتشارات کتاب جمکران
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔸#ویراستی ا #انقلاب_اسلامی
✔️حقیقت و استعارهی غرب مدرن، تصرف و غلبه است. ما حق نداریم مبتلا به "تصرف" باشیم. حقیقت دین و انقلاب با "دعوت" متناسب است نه جنگ روانی و تصرف. کنشگری جبهه انقلاب در رسانه و فضای مجازی ماهیتاً با رقیب تفاوت دارد.
📢 وحید یامین پور
➕«ویــــراســـتـی فــکــــرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
39.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️ درخشش رسانه فکرت در جشنواره حضرت ابوذر قم
✔️ خانم فائزه سادات حسینی، نویسنده تحریریه رسانه اندیشهای فکرت، در نهمین جشنواره رسانهای حضرت ابوذر استان قم، مقام دوم بخش یادداشت را به خود اختصاص داد.
🔸shahr20.ir/?p=82448
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍جلوی "دینبازها" و سکولاریزم گرایشی را بگیرید| شأن پیشساخته برای روحانیت درست نکنید
◀️ حجت الاسلام قنبریان| فلسفه تاریخ
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
May 11
فکرت
🔘#گفتوگو | #معنویت_سکولار ✅ قرائت غلط از اخلاق به دینگریزی میانجامد محورهای مهم سخنان حجت الاسل
🔘#گفتوگو | #معنویت_سکولار
☑️ معنویتهای سـکولار
🖋حجتالاسلام دکتر رضا برنجکار،رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران؛
✔️محوریت معنویت اسلامی ارتباط با خداست که در عبودیت و بندگی تجلی مییابد... برخلاف معنویتهای سکولار، ما معتقدیم که دین، عنصر اصلی در معنویت است.
✔️کسانی که به نام اخلاق در مقابل دین ایستادگی می کنند، در واقع در مقام سوء استفاده هستند به این معنا که برپایه یک قرائت غلط از اخلاق، به اسم اخلاق و نه خودِ اخلاق، در برابر دین ایستادگی می کنند و حال آن که این اصلاً اخلاق نیست، هر چند قبول دارم گاهی نیز از دین سوءاستفاده می شود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
✔️در نشست «علوم شناختی و رسانه» همشهری مطرح شد:
☑️ فراواقعیت؛ بُتی در روزگار غلبه رسانه (۱)
🔸بودریار مفهوم «فراواقعیت» را با مفهوم دیگری به نام «جامعه مصرفی» مرتبط میداند و معتقد است در زمانه انفجار اطلاعات، دیگر تولید برای نظام سرمایهداری اولویت ندارد بلکه شیوه مصرف اولویت پیدا کرده است. وظیفه رسانه آموزش الگوی مصرف به مردم است.
🔸فراواقعیت چیزی شبیه به بت است که منجر میشود دیگر حتی به ذهن انسانها خطور نکند که خدایی وجود دارد. در واقعیت هم میبینیم که رسانهها کاری میکنند که دیگر حقیقت را نبینیم.
🔸در روزهای اخیر دیدیم که عکس دو بچه که در میان سیل قرار دارند و واقعی نبود در فضای مجازی بهعنوان سیل سیستان و بلوچستان پربازدید شد. حتی ۲ نفر از استادان دانشگاه این عکس را بازنشر دادند. این دقیقاً یک نمونه از فراواقعیت است.
🔸فراواقعیت اینگونه رقم میخورد که ابتدا یک بازتابی از واقعیت ابتدایی رقم میخورد، سپس این واقعیت ابتدایی دستخوش تحریف میشود، در ادامه کاری میکنند تا واقعیت اولیه از ذهن شما پاک شود. رسانهها دارند همین کار را با ما میکنند. ما با یک دستکاری شناختی روبهرو هستیم.
🔸این روزها درباره جنگ غزه، فراواقعیت و سانسور جنایاتی که توسط صهیونیستها انجام میشود را شاهد هستیم.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
💠 خوانش مصوبه اخیر شورایعالی فضای مجازی از منظر حکمرانی متعالی
🔹حجت الاسلام دکتر علیرضا طباطبایی، هیأت علمی دانشگاه علوم قضائی تهران، در همایش استعمار سایبری گفت:
▪️حکمرانی به منزله شیوه حکومت کردن است اما اصطلاحی که چند دههای است در دنیا پر سروصدا شده، اصطلاح حکمرانی خوب است .
▪️سوال این است که آیا حکمرانی خوب همان حکمرانی مطلوب است؟
▪️اساسیترین شاخصههای حکمرانی خوب از این قرار است؛ حکومت قانون، شفافیت، کارآمدی و اثربخشی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی
🔸اما آنچه مهم است مبانی فکری حکمرانی خوب است که مبتنی بر اومانیسم و سکولاریسم است که اندیشمندان ما در برابر آن حکمرانی متعالی را مطرح کردهاند.
▪️مهمترین تفاوت بین حکمرانی متعالی با حکمرانی خوب این است که حکمرانی متعالی معتقد است آنچه در حکمرانی خوب آمده است شرط لازم است اما کافی نیست.
▪️قانون اساسی ما قانونی کاملا فضیلت محور است و معیارهای حکمرانی متعالی را دارد و حتی در بخشی از قوانین، قانون اساسی ما در دنیا منحصربهفرد است.
▪️قوانینی مثل؛ دعوت به خیر، امر بعه معروف و نهی از منکر، ایمان، معنویت، امانتدرای، وفای به عهد، مبارزه با فساد، تعاون و همکاری، استقلال، امنیت، مبارزه با استکبار، سلطه پذیر نبودن و سلطهگر نبودن، فضایل اخلاقی که برای کارگزران داریم مثل عدالت و تقوا، تقویت بنیان خانواده
▪️در حقیقت قانون اساسی ما در پی تربیت شهروند فضیلتمند است.
🔻سؤال مهم این است؛ جمهوری اسلامی ایران برای تحقق اولین و مهمترین وظیفهاش یعنی ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با كلیه مظاهر فساد و تباهی که در اولین بند از اصل سوم قانون اساسی به آن اشاره شده است؛ در خصوص مجوز دادن به پلتفرمهای خارجی چه وظیفهای دارد و چگونه باید عمل کند؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔸#طنز_اندیشه ا #هابرماس ☑️ هابرماس و رینگ اسپرتی برای اهل خرد 🖋سمیه رستمی، طنزنویس و پژوهشگر حوزوی
🔸#طنز_اندیشه ا #کسینجر
☑️ کسینجر، پالانی برای همه فصول
🖋سمیه رستمی، پژوهشگر و نویسنده
🔹کسینجر استراتژیست قهار و دیپلمات نابغهای بود که بارها مأموران قبض روح را با پرسشی آچمز کرده بود؛ مثلاً میگفت: میدانید تحمیل عدالت به گروهی، بیعدالتی است؟
🔸اگر جناب عزرائیل میدانست قرار است برای قبض روح وی چه مرارتهایی تحمل کند، زمانی که در خانواده یهودی آلمانی به دنیا آمد، زبان باز نکرده، مرجوعش میکرد.
✔️کسینجر پانزدهساله بود که خانوادهاش جلوپلاس خود را جمع کردند و رفتند آمریکا. آنها میدانستند شاید بشود با ملکالموت بر سر زمان مرگ مصالحه کنند؛ اما حرف توی کَت هیتلر نمیرفت.
🔰هنری کسینجر همزمان با تحصیل در مدرسه شبانه در کارخانهی فرچهی اصلاح صورت دستبهکار شد. معلوم نیست کدام شیر پالم خوردهای به او گفته بود کارش خدمت بزرگی در جهت اصلاح بشریت است.
🔹با حمایت از نیکسون، کمکم به دنیای زدودن پشم، جهت اصلاح جهان پا گذاشت. صابونِ اصلاح کسینجر در زمان تصدی وزارت امورخارجهی نیکسون و جرالد فورد، به تن مردم ویتنام، لائوس و کامبوج خورد و الحق حسابی کف کرد.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🎞 رسانه فکرت و ساندویچ فلسفه برگزار میکنند؛ 🪑 جلسه دوم از سلسله نشستهای بـنیـان قـانـون (جریانشن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#کلیپ ا #بنیان_قانون
☑️ جریانشناسی فکری قانونگذاران دورۀ مشروطه
👤حجتالاسلام دکتر ابوطالبی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
✔️مرحوم نائینی طوری صحبت میکند که گویی عمق تحولات رنسانس را نمیبیند. یکسری فلسفههایی حدود دویست سال مطرح شد مبنی بر اینکه نگاههای اومانیستی شکل گرفت و اگر بحث آزادی مطرح شد، آنها به دنبال آزادی از دین و خروج از سلطهی کلیسا بودند.
➕فایل کامل این نشست را در «آپـارات» و «یـوتـیـوب» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ ا #اختصاصی
🔸بهمناسبت ۸ مارس «روز جهانی زن»؛
☑️ شغل یا نقش؛ ارزش حقیقی زن کدام است؟!
▫️آیا کارکردن برای زن یک موقعیت دون انسانی تلقی میشود؟
🔹تولیت یا ولایت؛ کدام برای زنان ممکن نیست؟
✔️برگرفته از دوره بازخوانی تحلیلی کتاب «مبانی نظری قانون اساسی، شهید آیت الله دکتر بهشتی، برگزار شده در مدرسه علوم انسانی فکرت»
👤با ارائه:
حجتالاسلام محسن قنبریان
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
✔️در نشست «علوم شناختی و رسانه» همشهری مطرح شد: ☑️ فراواقعیت؛ بُتی در روزگار غلبه رسانه (۱) 🔸بودری
☑️ فراواقعیت؛ بُتی در روزگار غلبه رسانه (۲)
🔸در اتفاقات سالهای گذشته کشورمان صدتا عکس و فیلم دستکاری شده و ساختگی را شاهد بودیم. نوعی از نقاشی وجود دارد که تصویری را چنان طبیعی نقاشی میکنند که اصلاً متوجه نمیشوید که عکس واقعی نیست و نمونهای از ساخت فراواقعیت است.
✔️وقتی یک جامعه بهصورت جامعه مصرفی بار آمد، فراواقعیت میتواند روی ذهن آن جامعه سوار شود. گاهی مصرف میکنیم که جایگاه اجتماعی خودمان و تمایز خود با دیگران را نشان دهیم. اینجاست که مرگ معنا شکل میگیرد.
🔹مرگ معنا زمانی شکل میگیرد که آنقدر در معرض محتواهای مختلف قرار بگیریم که فرصت تجزیه و تحلیل و تفکر نداشته باشیم. شبکههای اجتماعی به ابزار ایجاد فراواقعیت تبدیل شدهاند.
✔️سؤال این است که آیا واقعاً راهی برای نجات از این توهمات رسانهساخت وجود ندارد؟ اینجاست که بحث سواد رسانه اهمیت پیدا میکند. سواد رسانه بهمعنای مهارت تجزیه و تحلیل و متصلشدن به منابع اصیل است.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
❓شنبه یا پنجشنبه
💡 تاملی بر فهم زمان در حکمرانی فرهنگی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔍 بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته
🔸 نشست حضوری
🗓 شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
⏱ ساعت ۱۴ الی ۱۸
📍قـــــم ، بلوار نیایش
سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
📌پخش از طریق:
skyroom.online/ch/pajooh/neshast
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔸#یادداشت ا #دموکراسی
✅ دموکراسی اسلامی!
🖊احمدحسین شریفی
🔸جناب دکتر علی پایا معتقد است:
«دموکراسی تکنولوژیی است که در غرب برساخته شده است. این تکنولوژی نظیر هر تکنولوژی دیگر دربردارنده شماری از ارزشهای عام و فراگیر است. در مورد دموکراسی برخی از این ارزشها عبارتاند از احترام به آزادی افراد، رعایت عدالت، تأکید بر حکومت قانون، و نظایر آن. این تکنولوژی یا ماشین میتواند در زیستبومهای اسلامی به کار گرفته شود. در این زیستبومها علاوه بر ارزشهای عام و فراگیری که در آن مندرج است، میتوان ارزشهای بومی و مورد اعتنای جوامع اسلامی را نیز درج کرد.»
🔻در این باره چند نکته را متذکر میشوم:
اولاً، اینکه ما یک قالبی ذهنی درست کنیم و هر چیزی که نوعی ارزشگذاری و دستورالعمل در آن بود را در آن قالب ریخته و با زدن برچست «تکنولوژی» هر حکمی که درباره تکنولوژیها گفتهایم بر آن تطبیق دهیم، کاری علمی نیست.
✔️ثانیاً، «دموکراسی» نظریه یا مدلی سیاسی است که بر پایه بنیانهای خاصی از انسانشناسی و ارزششناسی و دینشناسی استوار شده است، بدون پذیرش آن بنیانها، یک واژه بیمعنا و بیروح است.
📑ثالثاً، «دموکراسی اسلامی» چیزی شبیه «شراب اسلامی»! یا «تثلیث اسلامی» است. جز با تغییرات بنیادین در معنای دموکراسی نمیتوان آن را متصف به اسلامی بودن کرد.
🔻توجه:
معلوم است که در اینجا، دموکراسی به مثابه یک ارزش منظور است و نه دموکراسی به مثابه یک روش. و الا هیچ تنافی و تضادی میان دموکراسی به مثابه روش و اسلام وجود ندارد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت