eitaa logo
فیروزآبادی فقاهت
182 دنبال‌کننده
64 عکس
6 ویدیو
13 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء (ره) در رابطه با ولایت فقیه می فرمایند: ( ... و لو نصب الفقيه المنصوب من الإمام بالإذن العام سلطاناً أو حاكماً لأهل الإسلام، لم يكن من حكام الجور كما كان‌ ذلك في بني إسرائيل فإن حاكم الشرع و العرف كليهما كانا منصوبان من الشرع ) و چنانچه فقیه - که به صورت عام منصوب امام (ع) است- برای مسلمان ها حاکمی تعیین نماید، این حاکم، مصداق حاکم جائر نخواهد بود همان گونه که این قضیه در بنی اسرائیل اتفاق افتاد و حاکم شرع و حاکم عرف هر دو از طرف شرع منصوب شدند. ( شرح الشیخ جعفر علی قواعد العلامه ابن المطهر، ص 99) https://www.instagram.com/p/CCdGrvqp6Lz/?igshid=qmpp0q862zij
مرحوم صاحب جواهر (ره) در رابطه با ولایت فقیه می فرمایند: « الولاية للقضاء، أو النظام و السياسة، أو على جباية الخراج، أو على القاصرين من الأطفال، أو غير ذلك، أو على الجميع من قبل السلطان العادل أو نائبه جائزة قطعا، بل راجحة... و ربّما وجبت عينا ... و قد يلحق به نائبه العامّ في هذا الزمان إذا فرض بسط يده في بعض الأقاليم....» پذیرفتن مسئولیت قضاوت و یا امور سیاسی یا گرفتن خراج و یا سرپرستی افراد بی سرپرست مانند:کودکان و غیر آنها و یا سرپرستی همه مردم، از طرف معصوم (ع) جایز بلکه راجح می باشد... و چه بسا در مواردی واجب عینی شود.... و در مواردی نائب عام امام (ع) _یعنی: فقهاء_ در این زمان نیز در این حکم ملحق به ایشان می باشد؛ هنگامی که در برخی مناطق بسط ید داشته باشد... (نجفی، محمد حسن، جواهر الكلام، ج 22، ص 155) https://www.instagram.com/p/CCgCg4VJEJ9/?igshid=1s7pe9ixgefko
تصویر درون ضریح پیامبر اکرم (ص)
❇️ نظر اخیر امام خامنه ای (حفظه الله) در رابطه با مقدار مسافت شرعی و حد ترخص: 🔵 بر اساس تحقیقات میدانی جدید و با استناد به فتوای مکتوبی که اخیرا از معظم له صادر شده است، مسافت 8 فرسخ شرعی، برابر با 41 کیلومتر بوده و بنابر این 4 فرسخ شرعی، برابر با 20/5 کیلومتر می باشد. 🔴 همچنین بر اساس این تحقیقات که مورد تایید ایشان قرار گرفته است، حد ترخص هر شهر، حدود ۱۳۵۰ متر از آخرین خانه های شهر محاسبه می شود‌. https://www.instagram.com/p/CCi7g4WJIIu/?igshid=16omx96vleqjx
محقق کرکی (ره) از فقیهان برجسته عصر صفوی در رابطه با ولایت فقیه می فرمایند: «اتفق أصحابنا على ان الفقيه العادل الأمين الجامع لشرائط الفتوى المعبّر عنه بالمجتهد في الأحكام الشرعية نائب من قبل أئمة الهدى- عليهم السلام- في حال الغيبة في جميع ما للنيابة فيه مدخل...» عالمان شیعه بر این مساله اتفاق نظر دارند که فقیهِ عادلِ امین که تمامی شرایط فتوا دادن را دارد- که از او به مجتهد در احکام شرعی تعبیر می شود- در زمان غیبت، جانشین امامان معصوم (ع) است در تمامی اموری که قابل نیابت باشد. (کرکی، علی بن الحسین، رسائل المحقق الکرکی، ج 1، ص 13) https://www.instagram.com/p/CCljAipp8e9/?igshid=tzmue1ta1byz
❇️ نظر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (ره) در رابطه با حکومت اسلامی: « لا يبقى شك لمن تتبع قوانين الإسلام و ضوابطه في أنّه دين سياسي اجتماعي، و ليست أحكامه مقصورة على العباديات المحضة المشروعة لتكميل الأفراد و تأمين سعادة الآخرة، بل يكون أكثر أحكامه مربوطة بسياسة المدن و تنظيم الاجتماع و تأمين سعادة هذه النشأة، أو جامعة للحسنيين و مرتبطة بالنشأتين... و لأجل ذلك اتفق الخاصة و العامّة على أنّه يلزم في محيط الإسلام وجود سائس و زعيم يدبّر أمور المسلمين، بل هو من ضروريات الإسلام و إن اختلفوا في شرائطه و خصوصياته و أن تعيينه من قبل رسول الله صلّى الله عليه و آله أو بالانتخاب العمومي » برای کسی که قوانین اسلام و ضوابط آن را بررسی کند، شکی باقی نمی ماند در اینکه اسلام، دینی است سیاسی و اجتماعی و احکام آن در عبادات که برای کمال انسان و تامین سعادت اخروی اوست، خلاصه نمی شود. بلکه اکثر احکام اسلام مربوط می شود به سیاست جامعه و تنظیم اجتماع و تامین سعادت دنیا و یا اینکه تامین کننده سعادت هر دو جهان می باشد... و به همین جهت است که اهل سنت و شیعیان همگی اتفاق نظر دارند بر اینکه لازم است که در محیط اسلام، رهبر و سیاست مداری وجود داشته باشد که امور مسلمانان را اداره کند. بلکه می توان گفت که این مساله از ضروریات و امور روشن در اسلام است؛ هر چند در رابطه با شرایط و خصوصیات و روش تعیین رهبر و اینکه آیا لازم است که از جانب پیامبر (ص) نصب شود یا از طریق انتخاب عمومی، اختلاف وجود دارد. ( بروجردی، حسین، البدر الزاهر فی صلاة الجمعة و المسافر، 74 )
✳️ مظلومیت جوادالائمه (ع) حسین مکاری می گوید: «دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ بِبَغْدَادَ وَ هُوَ عَلَى مَا كَانَ مِنْ أَمْرِهِ فَقُلْتُ فِي نَفْسِي هَذَا الرَّجُلُ لَا يَرْجِعُ إِلَى مَوْطِنِهِ أَبَداً وَ مَا أَعْرِفُ مَطْعَمَهُ قَالَ فَأَطْرَقَ رَأْسَهُ ثُمَّ رَفَعَهُ وَ قَدِ اصْفَرَّ لَوْنُهُ فَقَالَ يَا حُسَيْنُ خُبْزُ شَعِيرٍ وَ مِلْحُ جَرِيشٍ فِي حَرَمِ رَسُولِ اللَّهِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا تَرَانِي فِيهَا» در بغداد به خدمت امام جواد (ع) رسیده و ایشان را در آن وضعیت مشاهده نمودم. با خود گفتم که این مرد با چنین وضعی که دارد دیگر به وطن خود مراجعت نمی کند! در این هنگام امام (ع) سر بلند کرده و در حالی که چهره مبارکشان زرد شده بود، فرمودند: ای حسین! قرصی نان جو و قدری نمک نامتبوع در کنار حرم رسول خدا (ص) برای من محبوب تر است از حالتی که اکنون مرا درآن می بینی! (راوندی، قطب الدین ، الخرائج و الجرائح، ج، 1، ص383) https://www.instagram.com/p/CC39XCYpDTh/?igshid=izswhgkpe0j2
✳️ روایتی زیبا از جواد الائمه (ع) إيّاكَ وَ مُصاحَبَةُ الشَّريرِ، فَإنَّهُ كَالسَّيْفِ الْمَسْلُولِ، يَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ يَقْبَحُ أثَرُهُ. مواظب باش از مصاحبت و دوستى با افراد شرور؛ چون كه او همانند شمشيرى زهرآلود، برّاق است كه ظاهرش زيبا و اثراتش زشت و خطرناک خواهد بود. (بحار‌الانوار، ج۷۱، ص۱۹۸) https://www.instagram.com/p/CC49DFfp0Wx/?igshid=x3t6fp4izrdj
❇️ سالروز ازدواج نورانی امیرالمومنین (ع) و فاطمه زهرا (س) مبارک باد. علی (ع) در رابطه با ایام کوتاه زندگی مشترک خود با صدیقه طاهره (س) چنین سروده اند: كنا كزوج حمامة في أيكة متمتعين بصحة و شباب‏ دخل الزمان بنا و فرق بيننا ان الزمان مفرق الأحباب‏ ما همچون دو کبوتر در یک آشیانه بودیم که در جوانی و سلامت زندگی می کردیم. تا آنکه زمانه میان ما جدایی انداخت که زمانه همواره میان عاشقان جدایی می اندازد. (ديوان‏ الإمام‏ علي(ع)، ص : 89) https://www.instagram.com/p/CC7mT3fJuYV/?igshid=l9o4pi1c0qxe
هدایت شده از فیروزآبادی فقاهت
❇️ فایل صوتی و نوشتاری (نموداری) حلقه ثانیه؛ در این دوره که در قالب 26 جلسه درسی تدوین شده است، مطالب حلقه ثانیه از حلقات شهید صدر (ره) با بیانی گویا و مختصر ارائه شده است. این دوره کوتاه علاوه بر آماده سازی مخاطب جهت استفاده از حلقه ثالثه، می تواند به عنوان یک دوره فشرده و نسبتا عمیق اصول مورد استفاده قرار گیرد. 📃 دانلود فایل نوشتاری: http://s3.picofile.com/file/8217156184/%D8%AA%D9%84%D8%AE%DB%8C 🎤 دانلود فایلهای صوتی: جلسه اول:http://s9.picofile.com/file/8277804592/1.mp3.html جلسه دوم:http://s8.picofile.com/file/8277804784/2.mp3.html جلسه سوم:http://s9.picofile.com/file/8277804926/3.mp3.html جلسه چهارم:http://s9.picofile.com/file/8277805384/4.mp3.html جلسه پنجم:http://s8.picofile.com/file/8277805534/5.mp3.html جلسه ششم:http://s9.picofile.com/file/8277805742/6.mp3.html جلسه هفتم:http://s8.picofile.com/file/8277805876/7.mp3.html جلسه هشتم:http://s9.picofile.com/file/8277806092/8.mp3.html جلسه نهم:http://s8.picofile.com/file/8277896168/9.mp3.html جلسه دهم:http://s8.picofile.com/file/8277896334/10.mp3.html جلسه یازدهم:http://s9.picofile.com/file/8277896518/11.mp3.html جلسه دوازدهم:http://s8.picofile.com/file/8277896750/12.mp3.html جلسه سیزدهم:http://s8.picofile.com/file/8277897068/13.mp3.html جلسه چهاردهم:http://s9.picofile.com/file/8277897584/14.mp3.html جلسه پانزدهم:http://s8.picofile.com/file/8277897750/15.mp3.html جلسه شانزدهم:http://s8.picofile.com/file/8277897926/16.mp3.html جلسه هفدهم:http://s8.picofile.com/file/8277898018/17.mp3.html جلسه هجدهم:http://s9.picofile.com/file/8277898226/18.mp3.html جلسه نوزدهم:http://s9.picofile.com/file/8277922242/19.mp3.html جلسه بیستم:http://s8.picofile.com/file/8277922568/20.mp3.html جلسه بیست و یکم: http://s9.picofile.com/file/8277923800/21.mp3.html جلسه بیست و دوم: http://s8.picofile.com/file/8282501150/22.mp3.html جلسه بیست و سوم: http://s9.picofile.com/file/8282501368/23.mp3.html جلسه بیست و چهارم:http://s9.picofile.com/file/8282501726/24.mp3.html جلسه بیست و پنجم:http://s8.picofile.com/file/8282502076/25.mp3.html جلسه بیست و ششم:http://s9.picofile.com/file/8282502900/26.mp3.html
امام باقر (ع) خطاب به شیعیان فرمودند: «أَنْتُمُ الَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ يَعْبُدُوهَا وَ مَنْ أَطَاعَ جَبَّاراً فَقَدْ عَبَدَه» شما شیعیان همان کسانی هستید که قرآن کریم درباره آنها می فرماید: آنها کسانی هستند که از بندگی نمودن طاغوت می پرهیزند.[سپس فرمودند:] و هر کسی که از جبّاری اطاعت کند در واقع او را بندگی نموده است. (استرآبادی، سید شرف الدین، تاویل الآیات، ص 502) https://www.instagram.com/p/CDJaBAXpPma/?igshid=1mffhzzuoaz2q
🔹 فضیلت زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه از وجود مقدس امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند: « إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَتَجَلَّى لِزُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ (ع) قَبْلَ أَهْلِ عَرَفَاتٍ وَ يَقْضِي حَوَائِجَهُمْ وَ يَغْفِرُ ذُنُوبَهُمْ وَ يُشَفِّعُهُمْ فِي مَسَائِلِهِمْ ثُمَّ يَثْنِي بِأَهْلِ عَرَفَاتٍ يَفْعَلُ ذَلِكَ بِهِمْ » همانا خداوند متعال، پیش از اهل عرفات برای زائران قبر حسین (ع) تجلی می کند و حاجت های آنها را روا نموده، گناهانشان را بخشیده و شفاعت او را درباره خواسته های ایشان می پذیرد. سپس رو به اهل عرفات نموده و این امور را در حق آنها انجام می دهد. (مستدرک الوسائل، ج 10، ص 283، باب تاکد استحباب زیارة الحسین، ح 4) https://www.instagram.com/p/CDNzYjCpFmD/?igshid=1oyu3w87a2qmu
تأثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی شیعه .pdf
2.38M
⚜ کتاب تاثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی شیعه ⭕️ در این کتاب تاثیرات قاعده تقیه بر بخش های مختلف فقه سیاسی همچون مباحث مشروعیت، مباحث سیاست داخلی و مباحث سیاست خارجی، مورد بحث و بررسی قرار داده شده است.
❇️ فضیلت عید سعید غدیر خم قال رسول الله (ص) : یوم غدیر خم افضل اعیاد امتى و هو الیوم الذى امرنى الله تعالى ذکره فیه بنصب اخى على بن ابى طالب علما لامتى، یهتدون به من بعدى و هو الیوم الذى کمل الله فیه الدین و اتم على امتى فیه النعمة و رضى لهم الاسلام دینا .  ( امالى صدوق : 125، ح .8 ) رسول خدا (ص) فرمود : روز غدیر خم برترین عید هاى امت من است و آن روزى است که خداوند بزرگ دستور داد که برادرم على بن ابى طالب را به عنوان پرچمدار ( و فرمانده ) امتم منصوب کنم ، تا بعد از من مردم توسط او هدیت شوند ، و آن روزى است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین براى آنان پسندید. https://www.instagram.com/p/CDavZKoJaJG/?igshid=s20q5u7axa3h
سپاس خداوند متعال را که مسیر غدیر را در زمان خود گم نکرده ایم. https://www.instagram.com/p/CDdI1SkJhv7/?igshid=4px1u2xu7vcq
امام هادی (ع): اُذکُر حَسَراتِ التَّفریطِ بِأَخذِ تَقدیمِ الحَزمِ به جای حسرت و اندوه برای عدم موفقیت‌های گذشته، با گرفتن تصمیم و اراده قوی جبران کن. (میزان الحکمة، ج. ۷، ص. ۴۵۴) https://www.instagram.com/p/CDekEzoJzyj/?igshid=h5vsw1su15lw
قال الکاظم (ع): أوشَک دَعوَةً وَ أسرَعُ إجابَةُ دُعاءُ المَرءِ لاِخیهِ بِظَهرِ الغَیبِ دعایی که بیشتر امید اجابت آن می‌رود و زودتر به اجابت می‌رسد، دعا برای برادر دینی است در پشت سر او. (اصول کافی، ج. ۱، ص ۵۲) https://www.instagram.com/p/CDrkL09Bjyv/?igshid=ilf35ne196wb
✳️ فضیلت روز اول محرم: ریان بن شبیب می گوید در روز اول محرم به خدمت امام علی بن موسی الرضا (ع) مشرف شدم . حضرت به من فرمودند : آیا امروز را روزه گرفته ای؟ عرض کردم نه. فرمودند: در چنین روزی بود که زکریا (ع) از درگاه خدا طلب فرزند نمود و پروردگار متعال ملائکه را بر او نازل کرد وبه ایشان وحی نمود که: «ای زکریا ما تو را به فرزندی به نام یحیی بشارت می دهیم که تا کنون کسی به این نام نبوده است» پس هر کسی این روز را روزه بدارد و از محضر پروردگار طلب حاجت کند دعایش مستجاب خواهد شد. صدوق، محمد بن علی، عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 299 https://www.instagram.com/p/CEIis96Jar_/?igshid=12ipvte53o466
اسماعیل (ع) و ماجرای کربلا؛ در روایت است که اسماعیل (ع) گوسفندان خود را در اطراف شط فرات به چرا می فرستاد. روزی چوپان به ایشان اطلاع داد که گوسفندان، از آب شط استفاده نمی کنند. اسماعیل (ع) از محضر پروردگار متعال علت را جویا شد. پس جبرئیل (ع) بر ایشان نازل شده و گفت: «يَا إِسْمَاعِيلُ سَلْ غَنَمَكَ فَإِنَّهَا تُجِيبُكَ عَنْ سَبَبِ ذَلِكَ» ای اسماعیل! علت را از گوسفندانت بپرس، آنها خود به تو خواهند گفت! اسماعیل (ع) از گوسفندها علت را پرسید. پس آنها به زبان فصیح پاسخ دادند: «قَدْ بَلَغَنَا أَنَّ وَلَدَكَ الْحُسَيْنَ (ع) سِبْطَ مُحَمَّدٍ يُقْتَلُ هُنَا عَطْشَاناً فَنَحْنُ لَا نَشْرَبُ مِنْ هَذِهِ الْمَشْرَعَةِ حَزَناً عَلَيْهِ» به ما رسیده است که فرزند تو حسین؛ نوه محمد، در اینجا با لب تشنه کشته خواهد شد. پس ما به جهت حزن بر او از این آب نمی نوشیم. بحار الانوار، ج 44، ص 243. https://www.instagram.com/p/CERkkfAgBgf/?igshid=1xz9cvjrwmqj0
🔴 سلیمان نبی (ع) و کربلا؛ مرحوم علامه مجلسی (ره) می فرمایند: در روایت آمده است که سلیمان نبی بر روی فرش خود می نشست و در هوا سیر می نمود. روزی از روزها هنگام سیر، بر فراز سرزمین کربلا رسید. پس باد فرش او را سه دور در آنجا چرخاند به حدی که ترسید که سقوط کند. پس باد آرام گرفته و سلیمان را در آن سرزمین فرود آورد. در این هنگام سلیمان (ع) خطاب به باد فرمود: چرا مرا پایین آوردی؟ باد عرضه داشت: «إِنَّ هُنَا يُقْتَلُ الْحُسَيْنُ (ع)» در اینجا حسین (ع) کشته خواهد شد! پرسید: او کیست؟ باد پاسخ داد: «هُوَ سِبْطُ مُحَمَّدٍ الْمُخْتَارِ وَ ابْنُ عَلِيٍّ الْكَرَّارِ» او فرزند محمد مختار و علی کرار است. سلیمان پرسید: قاتل او کیست؟ پاسخ داد: «لَعِينُ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ يَزِيدُ» کسی که مورد لعنت اهل آسمانها و زمین است و نام او یزید است. پس سلیمان دستهای خویش را به سوی آسمان بلند کرده و قاتل حسین (ع) را لعنت و نفرین نمود و تمام انس و جن آمین گفتند. سپس باد به حرکت درآمده و فرش سلیمان را بلند نمود. بحار الانوار، ج 44، ص 244. https://www.instagram.com/p/CETvEnQAtoN/?igshid=xo50t0rsx4zm
موسی (ع) و کربلا؛ امام باقر (ع) می فرمایند: ماجرای شکافته شدن دریا و عبور بنی اسرائیل از آن و غرق شدن فرعونیان در روز عاشوراء واقع شده است. همچنین در نقل دیگری آمده است که مسابقه ساحران با موسی و ایمان آوردن آنها نیز در روز عاشورا واقع شده است. در نقلی دیگر از امام باقر (ع) آمده است که آن حضرت فرمودند: «الْغَاضِرِيَّةُ هِيَ الْبُقْعَةُ الَّتِي كَلَّمَ اللَّهُ فِيهَا مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ وَ نَاجَى نُوحاً فِيهَا وَ هِيَ أَكْرَمُ أَرْضِ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ مَا اسْتَوْدَعَ اللَّهُ فِيهَا أَوْلِيَاءَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ فَزُورُوا قُبُورَنَا بِالْغَاضِرِيَّة» غاضریه [یعنی: سرزمین نینوا] همان مکانی است که خداوند در آن با موسی بن عمران (ع) سخن گفته و با نوح (ع) نجوا نموده است. و آن با کرامت ترین زمینهای خداوند است و اگر چنین نبود اولیاء و انبیاء خود را در آن به امانت نمی نهاد. پس قبور ما را در غاضریه زیارت کنید! طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام ، ج 4، ص 301، بحار الانوار، ج 3، ص 17، جزائری، سید نعمت الله، قصص جزائری، ص 252، ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، ص 238. https://www.instagram.com/p/CEWeL4wpcjI/?igshid=1e7xyqy1gqfk7
عیسی (ع) و کربلا؛ مرحوم شیخ الطائفه (ره) در کتاب گرانسنگ تهذیب الاحکام از وجود مبارک امام زین العابدین (ع) نقل می کند که مقصود از مکان دوری که در آیه شریفه آمده است، سرزمین کربلاء می باشد که مریم هنگام تولد عیسی (ع) بواسطه قدرت الهی از دمشق به آنجا آمده و پس از تولد فرزندش همان شب به محل خود بازگشت. همچنین امام باقر (ع) می فرمایند : تولد عیسی (ع) در روز عاشوراء واقع شده است. در روایت است که روزی عیسی (ع) به همراه حواریون در صحرا عبور می کردند تا آنکه به سرزمین کربلا رسیدند. در آنجا با شیری غضبناک روبرو شدند که راه را بسته بود. عیسی (ع) جلو رفته و فرمود: چرا راه را بسته ای و به ما اجازه عبور نمی دهی؟ شیر با زبان فصیح پاسخ داد: «إِنِّي لَمْ أَدَعْ لَكُمُ الطَّرِيقَ حَتَّى تَلْعَنُوا يَزِيدَ قَاتِلَ الْحُسَيْنِ (ع)» من راه را برای شما باز نخواهم کرد مگر آنکه یزید قاتل حسین (ع) را لعنت نمایید! عیسی (ع) فرمود: حسین کیست؟ شیر گفت: «هُوَ سِبْطُ مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ وَ ابْنُ عَلِيٍّ الْوَلِيِّ» او نوه محمد (ص) پیامبر امیّ، و فرزند علی ولی [خدا است]. عیسی (ع) پرسید: قاتل او کیست؟ شیر گفت: «قَاتِلُهُ لَعِينُ الْوُحُوشِ وَ الذُّبَابِ وَ السِّبَاعِ أَجْمَعَ خُصُوصاً أَيَّامَ عَاشُورَاءَ» قاتل او مورد لعنت تمام حیوانات و مگسها و درندگان است. به خصوص در روز عاشوراء! پس عیسی (ع) دستهای خود را بلند نموده و بر یزید (لع) لعن و نفرین نمود و حواریون آمین گفتند. در این هنگام شیر از سر راه کنار رفت. طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، 6، ص 73. بحار الانوار، ج 44، ص 2
رسول اعظم (ص) و کربلا؛ عالم شهید، ابن فتال نیشابوری (ره) از ام السلمه (س) همسر گرامی رسول خدا (ص) نقل می کند که شبی رسول خدا (ص) از خانه خارج شدند و پس از مدتی طولانی پریشان و غبار آلود در حالی که دستشان مشت شده بود، به خانه بازگشتند. عرض کردم: یا رسول الله! چه شده که شما را پریشان و غبار آلود می بینم؟ حضرت فرمودند: «أُسْرِيَ بِي فِي هَذَا الْوَقْتِ إِلَى مَوْضِعٍ مِنَ الْعِرَاقِ يُقَالُ لَهُ كَرْبَلَاءُ فَأُرِيتُ فِيهِ مَصْرَعَ الْحُسَيْنِ ابْنِي وَ جَمَاعَةٍ مِنْ وُلْدِي وَ أَهْلِ بَيْتِي فَلَمْ أَزَلْ أَلْقِطُ دِمَاءَهُمْ فَهَا هِيَ فِي يَدِي» امشب مرا به منطقه ای در عراق بردند که نام آنجا کربلاست. در آنجا قتلگاه حسین (ع) و عده ای از فرزندان و اهل بیت خود را دیدم. پس در این مدت همواره خونهای آنها را بر می داشتم و اکنون آن در دست من است. در این هنگام رسول خدا (ص) دست مبارک را گشوده و آن شیء مقدس را که شبیه به خاک سرخ بود به من دادند و فرمودند: این را بگیر و از آن محافظت نما!. ام سلمه (س) می گوید : آن تربت مقدس همواره با من بود تا آنکه حسین (ع) به قصد کوفه از مکه خارج شد. در آن ایام همواره هر صبح و در هر شامگاه آنرا گرفته و می بوییدم و بر مصیبت پاره تن پیامبر مویه می کردم. تا آنکه روز دهم محرم فرا رسید، وقتی اول روز به سراغ آن رفتم اوضاع عادی بود اما وقتی آخر روز فرا رسید، هنگامی که محفظه را گشودم آنرا چون خون تازه یافتم. فتال نیشابوری، محمد بن حسن، روضه الواعظین، ج 1، ص 193. https://www.instagram.com/p/CEmz5bkBkhi/?igshid=c40au6r3
امیرالمومنین (ع) و کربلا؛ هرثمه بن ابی مسلم می گوید: وقتی که از جنگ صفین باز می گشتیم به سرزمینی به نام کربلاء رسیدیم. امیر المومنین (ع) نماز صبح را در آنجا اقامه نمودند. پس از نماز، مقداری از خاک آنجا را برداشته و بوییدند سپس فرمودند: « وَاهاً لَكِ يَا تُرْبَةُ لَيُحْشَرَنَّ مَعَكِ قَوْمٌ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَاب»‏ چه نیکو تربتی هستی تو! در قیامت قومی با تو محشور خواهند شد که بدون محاسبه وارد بهشت می شوند. نکته جالب آنست که خود این فرد یعنی هرثمه بن ابی مسلم در روز عاشوراء در صف کوفیان قرار داشت اما هنگامی که به سرزمین کربلاء وارد شدند، به یاد ماجرای گذشته افتاده و متوجه خطای بزرگ خود شد. لذا نزد امام آمده و قضیه امیرالمونین (ع) را برای حضرت نقل نمود. در این هنگام امام (ع) به او فرمودند حال که چنین است آیا تو با ما خواهی بود یا در صف دشمنان؟ گفت: یا بن رسول الله! از آن می ترسم که ابن زیاد متعرض دخترم شود لذا نه با شمایم نه علیه شما. حضرت فرمودند: « فَامْضِ حَيْثُ لَا تَرَى لَنَا مَقْتَلًا وَ لَا تَسْمَعُ لَنَا صَوْتاً فَوَ الَّذِي نَفْسُ حُسَيْنٍ بِيَدِهِ لَا يَسْمَعُ الْيَوْمَ وَاعِيَتَنَا أَحَدٌ فَلَا يُعِينُنَا إِلَّا كَبَّهُ اللَّهُ لِوَجْهِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ» حال که چنین است از اینجا دور شو تا آنجا که نه کشته شدن ما را شاهد باشی و نه فریاد مظلومیت ما را بشنوی که قسم به آنکه جان حسین در دست اوست، هر کس امروز فریاد ما را بشنود و اجابت نکند، خداوند او را با صورت به جهنم خواهد انداخت. صدوق، محمد بن علی، امالی، ص 136.
امام مجتبی (ع) و کربلا؛ در روایت است که روزی امام حسین (ع) برحضرت مجتبی (ع) وارد شدند. اما وقتی نگاهشان به چهره مبارک ایشان افتاد شروع کردند به گریه کردن. امام حسن (ع) فرمودند: یا ابا عبدالله! چه چیز تو را به گریه درآورده است؟ فرمود: بر آنچه بر شما خواهد رفت می گریم. امام حسن (ع) فرمودند: «إِنَّ الَّذِي يُؤْتَى إِلَيَّ سَمٌّ يُدَسُّ إِلَيَّ فَأُقْتَلُ بِهِ وَ لَكِنْ لَا يَوْمَ كَيَوْمِكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ! يَزْدَلِفُ إِلَيْكَ ثَلَاثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ يَدَّعُونَ أَنَّهُمْ مِنْ أُمَّةِ جَدِّنَا مُحَمَّدٍ (ص) وَ يَنْتَحِلُونَ دِينَ الْإِسْلَامِ فَيَجْتَمِعُونَ عَلَى قَتْلِكَ وَ سَفْكِ دَمِكَ وَ انْتِهَاكِ حُرْمَتِكَ وَ سَبْيِ ذَرَارِيكَ وَ نِسَائِكَ وَ انْتِهَابِ ثِقْلِكَ فَعِنْدَهَا تَحِلُّ بِبَنِي أُمَيَّةَ اللَّعْنَةُ وَ تُمْطِرُ السَّمَاءُ رَمَاداً وَ دَماً وَ يَبْكِي عَلَيْكَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى الْوُحُوشِ فِي الْفَلَوَاتِ وَ الْحِيتَانِ فِي الْبِحَارِ» آنچه بر من خواهد رفت سمی است که بواسطه آن به شهادت خواهم رسید. اما هیچ روزی چون روز تو نخواهد بود، سی هزار مرد که ادعا دارند از امت جدّ ما هستند، به سوی تو خواهند آمد و همگی مصمم خواهند شد برکشتن تو و ریختن خونت و تعرض به حریم خیمه هایت و اسیر نمودن زن و فرزندانت و غارت نمودن اموالت. پس در این هنگام لعنت بر بنی امیه روا خواهد گردید. در آن روز آسمان خون می گرید. و همه چیز بر تو خواهد گریست حتی حیوانات بیابان و ماهیان دریاها. (حلی، ابن نما، مثیر الاحزان، ص 23)
هدایت شده از شهر پردیسان
📚درس خارج فقه و اصول 🎙استاد صبوری فیروزآبادی 📌موضوع فقه: فقه سیاسی ( ادله فقهی استکبارستیزی ) 📌موضوع اصول: اصول عملیه ⏰زمان: یکشنبه ها، دوشنبه ها و سه شنبه ها ؛ دو ساعت به غروب 🕌مکان: پردیسان، هزاره هشتم، مسجد امام حسن عسکری (ع) 📍شروع: سه شنبه اول مهرماه @shahrepardisan
حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا: صدور انقلاب به معنای دخالت در کشورهای دیگر نیست. استاد فقه سیاسی حوزه با بیان اینکه صدور انقلاب اسلامی را باید از مهم ترین اهداف فراملی جمهوری اسلامی دانست، گفت: حکومت اسلامی باید ارزش های انقلاب را به جهت صادر نماید... ادامه مصاحبه را در خبرگزاری رسا مشاهده نمایید: https://rasanews.ir/002lpK
🔴 مقتل حضرت رقیه (س) مرحوم فخر الدین طریحی (م ۱۰۸۷ ه ق) از عالمان برجسته شیعه در کتاب المنتخب می فرمایند: « و انه کان لمولانا الحسین علیه السلام بنتا عمرها ثلاث سنوات و من یوم استشهد الحسین ما بقیت تراه فعظم ذلک علیها و استوحشت لابیها و کانت کلما طلبت یقولون لها غدا یاتی و معه ماتطلبین. الی ان کانت لیلة من اللیالی رات اباها بنومها فلما انتبهت صاحت و بکت و انزعجت فهجعوها و قالوا لم هذا البکاء و العویل؟ فقالت: آتونی بوالدی و قرة عینی! و کلما هجعوها ازدادت حزنا و بکاءً. فعظم ذلک علی اهل البیت فضجوا البکاء و جددوا الاحزان و لطما الخدود و حثوا علی رئوسهم التراب و نشروا الشعور فقام الصیاح فسمع یزید صیحتهم و بکاءهم و قال ما الخبر؟ قالوا ان بنت الحسین الصغیرة رأت اباها بنومها فانتبهت و هی تطلبه و تبکی و تسیح فلما سمع یزید ذلک قال: ارفعوا رأس ابیها و حطوه بین یدیها لتنظر لتنظر الیه و تتسلی به. فجاءوا بالراس الشریف الیها مغطی بمندیل دیبقی فوضع بین یدیها و کشف الغطاء عنه فقالت: ما هذا الرّأس ؟ قالوا لها: رأسُ أبیک. فرفعته من الطّشت حاضنة له وهی تقول: یا أبتاه ! مَن ذا الذی خضّبک بدمائک؟ یا أبتاه! مَن ذا الذی قطع وریدک؟ یا أبتاه ! مَن ذا الذی أیتمنی على صغر سنّی ؟ یا أبتاه ! مَن بقی بعدک نرجوه ؟ یا أبتاه ! مَن للیتیمه حتّى تکبر ؟ یا أبتاه ! مَن للنساء الحاسرات ؟ یا أبتاه ! مَن للأرامل المسبیّات ؟ یا أبتاه ! مَن للعیون الباکیات ؟ یا أبتاه ! مَن للضائعات الغریبات ؟ یا أبتاه ! مَن للشعور المنشرات ؟ یا أبتاه ! مَن بعدک ؟ واخیبتنا ! یا أبتاه ! مَن بعدک ؟ واغربتنا ! یا أبتاه ! لیتنی کنت الفدى، یا أبتاه ! لیتنی کنت قبل هذا الیوم عمیا یا أبتاه ! لیتنی وسدت الثّرى ولا أرى شیبک مخضّباً بالدّماء .ثمّ إنّها وضعت فمها على فمه الشّریف , وبکت بُکاءاً شدیداً حتّى غشی علیها ، فلمّا حرّکوها , فإذا بها قد فارقت روحها الدُنیا » (طریحی، فخرالدین، المنتخب فی جمع المراثی والخطب، ص۱۳۶)
✳️ قدیمی ترین منبع تاریخی که از حضرت رقیه (س) نام برده است؛ برخی از محققان در بدو تحقیق، تصور نموده اند که نام رقیه (س) در کتابهای قدیم تاریخی ذکر نشده است. لکن تحقیقات گسترده تر نشان می دهد که نام رقیه (س) در تالیفات قرون گذشته نیز ذکر شده است؛ به عنوان نمونه أبو الحسن ظهير الدين علي بن زيد البيهقي، معروف به بابن فندمه و متوفای سنه 565 در کتاب " لباب الأنساب و الألقاب والأعقاب" که یک کتاب تخصصی در علم انساب به شمار می رود، در رابطه با طبقات انساب چنین می نگارد: « الطبقة السابعة؛ الحسینیة و الحسنیة و العباسیة و العلویة و العمریة العلویة و ممن بقی من الجعفریة و العقیلیة و العباسیة: اما الحسینیة فهم من اولاد الحسین بن علی علیهما السلام و لم یبق من اولاده الا زین العابدین (ع) و فاطمه و سکینه و رقیه. فاولاد الحسین (ع) من قبل الاب هم من صلب زین العابدین علیه السلام. » طبقه هفتم؛ حسینی ها و حسنی ها و عباسی ها و علوی ها و فرزندان عمر بن علی و آن کسانی که باقی مانده اند از جعفری ها و عقیلی ها و عباسی ها: اما حسینی ها؛ آنها از اولاد حسین بن علی علیهما السلام هستند و از فرزندان حسین (ع) باقی نماند جز زین العابدین (ع) و فاطمه و سکینه و رقیه. پس اولاد حسین (ع) از طرف پدر، از نسل زین العابدین (ع) هستند... (صبوری فیروزآبادی، محسن، شرح زیارت ناحیه مقدسه، ص ۶۶ ) https://www.instagram.com/p/CFZ8VGBh86U/?igshid=1sl890t4yimr2
وصیت امام مجتبی (ع): محمد بن مسلم می گوید: « سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (ع) يَقُولُ: لَمَّا احْتُضِرَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ (ع) قَالَ لِلْحُسَيْنِ: يَا أَخِي! إِنِّي أُوصِيكَ بِوَصِيَّةٍ فَاحْفَظْهَا فَإِذَا أَنَا مِتُّ فَهَيِّئْنِي ثُمَّ وَجِّهْنِي إِلَى رَسُولِ اللَّهِ (ص) لِأُحْدِثَ بِهِ عَهْداً ثُمَّ اصْرِفْنِي إِلَى أُمِّي فَاطِمَةَ (ع) ثُمَّ رُدَّنِي فَادْفِنِّي بِالْبَقِيعِ وَ اعْلَمْ أَنَّهُ سَيُصِيبُنِي مِنَ الْحُمَيْرَاءِ مَا يَعْلَمُ النَّاسُ مِنْ صَنِيعِهَا وَ عَدَاوَتِهَا لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ ص وَ عَدَاوَتِهَا لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ » از وجود مقدس امام باقر (ع) شنیدم که فرمودند: هنگامی که وفات امام حسن (ع) فرا رسید، خطاب به امام حسین (ع) فرمودند: ای برادر! من به تو وصیتی می نمایم پس به آن عمل نما! آنگاه که من جان سپردم، مرا تجهیز نموده و به سوی مرقد رسول خدا (ص) ببر تا با او دیداری تازه کنم. سپس مرا سوی مرقد مادرم فاطمه (س) ببر و بعد از آن مرا به بقیع برده و در آنجا دفن نما! و بدان که از جانب عایشه حادثه ای برای من ایجاد می شود از آنچه مردم می دانند از رفتار او و دشمنی او با خدا و رسولش و عداوت او با ما اهل بیت. (کافی، ج 1، ص 302، باب الاشارظ و النص علی الحسین بن علی (ع)، ح 3) https://www.instagram.com/p/CFjVb3xhghX/?igshid=ovgg2akvylbc