eitaa logo
فیروزآبادی فقاهت
173 دنبال‌کننده
64 عکس
6 ویدیو
13 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
قال النبی (ص) علامه الخائن ... القرب الی الطغیان. رسول اعظم (ص) فرمودند: یکی از علائم شخص خائن، حرکت به سمت طغیان و سرکشی است.
🔸 #یاداشت| قواعد فقهی راهبردی در معاهدات بین‌المللی و سیاست خارجی 📝 حجت الاسلام #محسن_صبوری_فیروزآبادی 🌐 vasael.ir/00047A 🆔 @vasael_ir
🔸حق ملت در تعیین نوع حکومت و مبانی دینی آن حجت الاسلام #محسن_صبوری_فیروزآبادی در گفتگو با #وسائل/1 : 🔹در نتیجه ادله و مباحثی که تا کنون مطرح شد، به یک قاعده مهم فقهی می رسیم که از آن به قاعده «انحصار الحاکمیة فی الله عزّ و جلّ» تعبیر می کنیم، مفاد این قاعده این است که حاکمیت و فرمانروایی اولا و بالذات تنها حق خداوند متعال است و دیگران حق حکومت بر انسان را ندارند مگر آنکه از طرف پروردگار ماذون باشند. 🔹زیرا تنها این خداوند است که به جهت خالقیت خود، مالک حقیقی و تکوینی انسان است و نسبت به مملوک خود یعنی انسان، حق فرمان و امر و نهی دارد. 🔹در نتیجه، تبعیت از غیرالله، از آنجا که منافی حق طاعت و فرمانبری در برابر خداوند است، شرک در تشریع و طاعت و تبعیت شمرده شده است. 🔹همچنین ما در فقه قاعده ای داریم که مورد توافق همه فقهاست و به صراحت بر عدم ولایت و حق فرمان انسان ها بر یکدیگر تاکید دارد که از آن به قاعده «اصالة عدم ولایة احد علی احد» تعبیر می شود. 🔹در قانون اساسی نیز در اصل 56 به این قاعده اشاره شده است: «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است، هیچ کسی نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خدادادی را از طرقی که در اصول بعد می آید اعمال می کند». 🔹لذا بنده معتقدم که علی‌رغم همه تبلیغات سوء و شبهه افکنی معاندان، استوارترین مبنا در باب مشروعیت، در نظریه سیاسی اسلام وجود دارد. 🌐 vasael.ir/00049m 🆔 @vasael_ir
فایل pdf کتاب "احکام مبتلابه نموداری"👇 🔴 در این کتاب، عموم احکام مورد ابتلای مکلفین در ابواب مختلف فقه با ذکر فتاوای مختلف مراجع معظم و به صورت نموداری مطرح شده است.
📚 یا شیرده ۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد: ✅ اگر در طول سال (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده وظیفه دیگری ندارد. اگر قضای روزه را بجا نیاورد، به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت: ✅ قضا ساقط است و فقط فدیه بدهد. اگر قضای روزه را بجا نیاورد، به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت: ✅ کفاره تأخیر ندارد ولی قضای روزه را در سال های بعد انجام دهد. اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است: ✅ کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد انجام دهد. ۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد: ✅ وظیفه او فدیه به همراه قضا است که بنا بر احتیاط باید تا رمضان سال بعد انجام دهد. اگر قضای روزه را بجا نیاورد: الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد: ✅ علاوه بر فدیه، کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ب: چنانچه به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد: ✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد. -------------------- * هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است. * مادری که روزه هم برای خودش ضرر دارد و هم برای جنین یا فرزند شیرخوارش، مطابق احکام مادری که روزه برای خودش ضرر دارد عمل می کند. * فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود. * دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى ‏كند، اشكال ندارد. 🆔 @leader_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸بررسی مصادیق مقاومت در عرصه های مختلف فقه سیاسی حجت الاسلام محسن صبوری فیروزآبادی در گفتگوی اختصاصی با :🔻 🔹اصطلاح «مقاومت» اعمّ از اصطلاح «دفاع» است، زیرا اصطلاح دفاع که در کتاب الجهاد مطرح می شود، تنها ناظر به دفع تهاجم نظامی است. 🔹مرحوم امام (ره) در فصل مربوط به دفاع تحریر الوسیله، مباحث دفاع و مقاومت را منحصر به دفاع نظامی ندانسته و آن را به عرصه های مختلف اجتماعی سرایت داده اند و از آن نتیجه فقهی گرفته اند. 🔹مصادیق مقاومت و لوازم آن در عرصه های مختلف فقه سیاسی شامل دفاع از ملتهای مظلوم، ایستادگی در مقابل زیاده خواهی مستکبران، مبارزه با سلطه فکری استکبار، صدور و گسترش فرهنگ مقاومت در جهان، اعتقاد و پایبندی عملی به گفتمان مقاومت و پی ریزی نظامات مستحکم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می شود. 🔹در قرآن فلسفه جهاد، اعم از حفظ دین و در راستای حفظ مصالح انسانها و جلوگیری از مختل گردیدن نظام زندگانی بشر، بیان شده است. 🔹معنای توحید در تشریع این است که انسان به عنوان مخلوق و مملوک پروردگار متعال ـ موظف است که تنها از قانون الهی تبعیت نموده و از پیروی قوانین خودساخته بشر که در مقابل قوانین الهی قرار دارد ـ پرهیز نماید. 🆔 @vasael_ir
احکام فقهی غیبت و دروغ .pdf
1.78M
📕 فایل pdf کتاب احکام فقهی غیبت و دروغ 🔹(چاپ دوم؛ همراه با اضافات و اصلاحات) 🔸حاوی نظرات عموم مراجع معظم تقلید در مسائل فقهی مرتبط با غیبت و دروغ 🔘 مهمترین سرفصلهای کتاب: تعریف غیبت، قیود غیبت، استثناءات حرمت غیبت (مانند: نصح مستشیر، غیبت مظلوم از ظالم و...)، وظیفه غیبت کننده، تعریف دروغ، قیود دروغ، مسوغات دروغ، خلف وعده و.‌..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فتنه بدهکاران طلبکار آقای خوئینی ها! کیست که نداند که مشکلات اقتصادی امروز، حاصل دستپخت دوستان غربگرای شماست که موفقیت کشور را تنها در نوکری و سرسپردگی استکبار می بینند؟ قیافه طلبکارانه گرفتن راه خوبی برای فرار از بدهکاری نیست! نامه را باید خطاب به دوستانتان در دولت می نوشتید و از آنها می خواستید که وقت این ملت را با دل بستن به این برجام بی فرجام بیش از این نگیرند و در این فرصت باقی مانده با اعتماد به نصرت الهی و تکیه بر نیروی جوان کشور، کار کنند؛ کار، نه طلبکاری! https://www.instagram.com/p/CCCodvSJpGB/?igshid=iludls0415z2
❇️ فضیلت زیارت امام رضا (ع) حضرت موسی بن جعفر (ع) فرمودند: ان ابنی علیا مقتول بالسم ظلما مدفون الی جنب هارون بطوس من زاره کمن زار رسول الله صلی الله علیه و آله. همانا پسرم، علی، با ظلم و جور به واسطه سم کشته می شود و در کنار هارون در طوس دفن خواهد شد. هر کسی او را زیارت کند، مانند کسی است که پیامبر را زیارت کرده است. عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 260، وسائل الشیعه، ج 14، ص 558. https://www.instagram.com/p/CCFMOpgpPWk/?igshid=iluhegymw0d7
❇️ آثار احسان به والدین و ارتباط با خانواده قال رسول الله(ص): من احب ان یمد له فی عمره و ان یزاد فی رزقه فلیبر والدیه و لیصل رحمه. پیامبر خدا(ص) فرمود: کسی که دوست دارد عمرش طولانی و روزیش زیاد شود، نسبت به پدر و مادرش نیکی کند و صله رحم بجای آورد. (کنز العمال، ج 16، ص 475) https://www.instagram.com/p/CCPiMvfpfaK/?igshid=1m0hde80fnqvl
1_399514277.pdf
3.72M
آخرین نسخه ویرایش شده کتاب احکام مبتلابه نموداری
مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء (ره) در رابطه با ولایت فقیه می فرمایند: ( ... و لو نصب الفقيه المنصوب من الإمام بالإذن العام سلطاناً أو حاكماً لأهل الإسلام، لم يكن من حكام الجور كما كان‌ ذلك في بني إسرائيل فإن حاكم الشرع و العرف كليهما كانا منصوبان من الشرع ) و چنانچه فقیه - که به صورت عام منصوب امام (ع) است- برای مسلمان ها حاکمی تعیین نماید، این حاکم، مصداق حاکم جائر نخواهد بود همان گونه که این قضیه در بنی اسرائیل اتفاق افتاد و حاکم شرع و حاکم عرف هر دو از طرف شرع منصوب شدند. ( شرح الشیخ جعفر علی قواعد العلامه ابن المطهر، ص 99) https://www.instagram.com/p/CCdGrvqp6Lz/?igshid=qmpp0q862zij
مرحوم صاحب جواهر (ره) در رابطه با ولایت فقیه می فرمایند: « الولاية للقضاء، أو النظام و السياسة، أو على جباية الخراج، أو على القاصرين من الأطفال، أو غير ذلك، أو على الجميع من قبل السلطان العادل أو نائبه جائزة قطعا، بل راجحة... و ربّما وجبت عينا ... و قد يلحق به نائبه العامّ في هذا الزمان إذا فرض بسط يده في بعض الأقاليم....» پذیرفتن مسئولیت قضاوت و یا امور سیاسی یا گرفتن خراج و یا سرپرستی افراد بی سرپرست مانند:کودکان و غیر آنها و یا سرپرستی همه مردم، از طرف معصوم (ع) جایز بلکه راجح می باشد... و چه بسا در مواردی واجب عینی شود.... و در مواردی نائب عام امام (ع) _یعنی: فقهاء_ در این زمان نیز در این حکم ملحق به ایشان می باشد؛ هنگامی که در برخی مناطق بسط ید داشته باشد... (نجفی، محمد حسن، جواهر الكلام، ج 22، ص 155) https://www.instagram.com/p/CCgCg4VJEJ9/?igshid=1s7pe9ixgefko
تصویر درون ضریح پیامبر اکرم (ص)
❇️ نظر اخیر امام خامنه ای (حفظه الله) در رابطه با مقدار مسافت شرعی و حد ترخص: 🔵 بر اساس تحقیقات میدانی جدید و با استناد به فتوای مکتوبی که اخیرا از معظم له صادر شده است، مسافت 8 فرسخ شرعی، برابر با 41 کیلومتر بوده و بنابر این 4 فرسخ شرعی، برابر با 20/5 کیلومتر می باشد. 🔴 همچنین بر اساس این تحقیقات که مورد تایید ایشان قرار گرفته است، حد ترخص هر شهر، حدود ۱۳۵۰ متر از آخرین خانه های شهر محاسبه می شود‌. https://www.instagram.com/p/CCi7g4WJIIu/?igshid=16omx96vleqjx
محقق کرکی (ره) از فقیهان برجسته عصر صفوی در رابطه با ولایت فقیه می فرمایند: «اتفق أصحابنا على ان الفقيه العادل الأمين الجامع لشرائط الفتوى المعبّر عنه بالمجتهد في الأحكام الشرعية نائب من قبل أئمة الهدى- عليهم السلام- في حال الغيبة في جميع ما للنيابة فيه مدخل...» عالمان شیعه بر این مساله اتفاق نظر دارند که فقیهِ عادلِ امین که تمامی شرایط فتوا دادن را دارد- که از او به مجتهد در احکام شرعی تعبیر می شود- در زمان غیبت، جانشین امامان معصوم (ع) است در تمامی اموری که قابل نیابت باشد. (کرکی، علی بن الحسین، رسائل المحقق الکرکی، ج 1، ص 13) https://www.instagram.com/p/CCljAipp8e9/?igshid=tzmue1ta1byz
❇️ نظر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (ره) در رابطه با حکومت اسلامی: « لا يبقى شك لمن تتبع قوانين الإسلام و ضوابطه في أنّه دين سياسي اجتماعي، و ليست أحكامه مقصورة على العباديات المحضة المشروعة لتكميل الأفراد و تأمين سعادة الآخرة، بل يكون أكثر أحكامه مربوطة بسياسة المدن و تنظيم الاجتماع و تأمين سعادة هذه النشأة، أو جامعة للحسنيين و مرتبطة بالنشأتين... و لأجل ذلك اتفق الخاصة و العامّة على أنّه يلزم في محيط الإسلام وجود سائس و زعيم يدبّر أمور المسلمين، بل هو من ضروريات الإسلام و إن اختلفوا في شرائطه و خصوصياته و أن تعيينه من قبل رسول الله صلّى الله عليه و آله أو بالانتخاب العمومي » برای کسی که قوانین اسلام و ضوابط آن را بررسی کند، شکی باقی نمی ماند در اینکه اسلام، دینی است سیاسی و اجتماعی و احکام آن در عبادات که برای کمال انسان و تامین سعادت اخروی اوست، خلاصه نمی شود. بلکه اکثر احکام اسلام مربوط می شود به سیاست جامعه و تنظیم اجتماع و تامین سعادت دنیا و یا اینکه تامین کننده سعادت هر دو جهان می باشد... و به همین جهت است که اهل سنت و شیعیان همگی اتفاق نظر دارند بر اینکه لازم است که در محیط اسلام، رهبر و سیاست مداری وجود داشته باشد که امور مسلمانان را اداره کند. بلکه می توان گفت که این مساله از ضروریات و امور روشن در اسلام است؛ هر چند در رابطه با شرایط و خصوصیات و روش تعیین رهبر و اینکه آیا لازم است که از جانب پیامبر (ص) نصب شود یا از طریق انتخاب عمومی، اختلاف وجود دارد. ( بروجردی، حسین، البدر الزاهر فی صلاة الجمعة و المسافر، 74 )
✳️ مظلومیت جوادالائمه (ع) حسین مکاری می گوید: «دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ بِبَغْدَادَ وَ هُوَ عَلَى مَا كَانَ مِنْ أَمْرِهِ فَقُلْتُ فِي نَفْسِي هَذَا الرَّجُلُ لَا يَرْجِعُ إِلَى مَوْطِنِهِ أَبَداً وَ مَا أَعْرِفُ مَطْعَمَهُ قَالَ فَأَطْرَقَ رَأْسَهُ ثُمَّ رَفَعَهُ وَ قَدِ اصْفَرَّ لَوْنُهُ فَقَالَ يَا حُسَيْنُ خُبْزُ شَعِيرٍ وَ مِلْحُ جَرِيشٍ فِي حَرَمِ رَسُولِ اللَّهِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا تَرَانِي فِيهَا» در بغداد به خدمت امام جواد (ع) رسیده و ایشان را در آن وضعیت مشاهده نمودم. با خود گفتم که این مرد با چنین وضعی که دارد دیگر به وطن خود مراجعت نمی کند! در این هنگام امام (ع) سر بلند کرده و در حالی که چهره مبارکشان زرد شده بود، فرمودند: ای حسین! قرصی نان جو و قدری نمک نامتبوع در کنار حرم رسول خدا (ص) برای من محبوب تر است از حالتی که اکنون مرا درآن می بینی! (راوندی، قطب الدین ، الخرائج و الجرائح، ج، 1، ص383) https://www.instagram.com/p/CC39XCYpDTh/?igshid=izswhgkpe0j2
✳️ روایتی زیبا از جواد الائمه (ع) إيّاكَ وَ مُصاحَبَةُ الشَّريرِ، فَإنَّهُ كَالسَّيْفِ الْمَسْلُولِ، يَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ يَقْبَحُ أثَرُهُ. مواظب باش از مصاحبت و دوستى با افراد شرور؛ چون كه او همانند شمشيرى زهرآلود، برّاق است كه ظاهرش زيبا و اثراتش زشت و خطرناک خواهد بود. (بحار‌الانوار، ج۷۱، ص۱۹۸) https://www.instagram.com/p/CC49DFfp0Wx/?igshid=x3t6fp4izrdj
❇️ سالروز ازدواج نورانی امیرالمومنین (ع) و فاطمه زهرا (س) مبارک باد. علی (ع) در رابطه با ایام کوتاه زندگی مشترک خود با صدیقه طاهره (س) چنین سروده اند: كنا كزوج حمامة في أيكة متمتعين بصحة و شباب‏ دخل الزمان بنا و فرق بيننا ان الزمان مفرق الأحباب‏ ما همچون دو کبوتر در یک آشیانه بودیم که در جوانی و سلامت زندگی می کردیم. تا آنکه زمانه میان ما جدایی انداخت که زمانه همواره میان عاشقان جدایی می اندازد. (ديوان‏ الإمام‏ علي(ع)، ص : 89) https://www.instagram.com/p/CC7mT3fJuYV/?igshid=l9o4pi1c0qxe
هدایت شده از فیروزآبادی فقاهت
❇️ فایل صوتی و نوشتاری (نموداری) حلقه ثانیه؛ در این دوره که در قالب 26 جلسه درسی تدوین شده است، مطالب حلقه ثانیه از حلقات شهید صدر (ره) با بیانی گویا و مختصر ارائه شده است. این دوره کوتاه علاوه بر آماده سازی مخاطب جهت استفاده از حلقه ثالثه، می تواند به عنوان یک دوره فشرده و نسبتا عمیق اصول مورد استفاده قرار گیرد. 📃 دانلود فایل نوشتاری: http://s3.picofile.com/file/8217156184/%D8%AA%D9%84%D8%AE%DB%8C 🎤 دانلود فایلهای صوتی: جلسه اول:http://s9.picofile.com/file/8277804592/1.mp3.html جلسه دوم:http://s8.picofile.com/file/8277804784/2.mp3.html جلسه سوم:http://s9.picofile.com/file/8277804926/3.mp3.html جلسه چهارم:http://s9.picofile.com/file/8277805384/4.mp3.html جلسه پنجم:http://s8.picofile.com/file/8277805534/5.mp3.html جلسه ششم:http://s9.picofile.com/file/8277805742/6.mp3.html جلسه هفتم:http://s8.picofile.com/file/8277805876/7.mp3.html جلسه هشتم:http://s9.picofile.com/file/8277806092/8.mp3.html جلسه نهم:http://s8.picofile.com/file/8277896168/9.mp3.html جلسه دهم:http://s8.picofile.com/file/8277896334/10.mp3.html جلسه یازدهم:http://s9.picofile.com/file/8277896518/11.mp3.html جلسه دوازدهم:http://s8.picofile.com/file/8277896750/12.mp3.html جلسه سیزدهم:http://s8.picofile.com/file/8277897068/13.mp3.html جلسه چهاردهم:http://s9.picofile.com/file/8277897584/14.mp3.html جلسه پانزدهم:http://s8.picofile.com/file/8277897750/15.mp3.html جلسه شانزدهم:http://s8.picofile.com/file/8277897926/16.mp3.html جلسه هفدهم:http://s8.picofile.com/file/8277898018/17.mp3.html جلسه هجدهم:http://s9.picofile.com/file/8277898226/18.mp3.html جلسه نوزدهم:http://s9.picofile.com/file/8277922242/19.mp3.html جلسه بیستم:http://s8.picofile.com/file/8277922568/20.mp3.html جلسه بیست و یکم: http://s9.picofile.com/file/8277923800/21.mp3.html جلسه بیست و دوم: http://s8.picofile.com/file/8282501150/22.mp3.html جلسه بیست و سوم: http://s9.picofile.com/file/8282501368/23.mp3.html جلسه بیست و چهارم:http://s9.picofile.com/file/8282501726/24.mp3.html جلسه بیست و پنجم:http://s8.picofile.com/file/8282502076/25.mp3.html جلسه بیست و ششم:http://s9.picofile.com/file/8282502900/26.mp3.html
امام باقر (ع) خطاب به شیعیان فرمودند: «أَنْتُمُ الَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ يَعْبُدُوهَا وَ مَنْ أَطَاعَ جَبَّاراً فَقَدْ عَبَدَه» شما شیعیان همان کسانی هستید که قرآن کریم درباره آنها می فرماید: آنها کسانی هستند که از بندگی نمودن طاغوت می پرهیزند.[سپس فرمودند:] و هر کسی که از جبّاری اطاعت کند در واقع او را بندگی نموده است. (استرآبادی، سید شرف الدین، تاویل الآیات، ص 502) https://www.instagram.com/p/CDJaBAXpPma/?igshid=1mffhzzuoaz2q
🔹 فضیلت زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه از وجود مقدس امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند: « إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَتَجَلَّى لِزُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ (ع) قَبْلَ أَهْلِ عَرَفَاتٍ وَ يَقْضِي حَوَائِجَهُمْ وَ يَغْفِرُ ذُنُوبَهُمْ وَ يُشَفِّعُهُمْ فِي مَسَائِلِهِمْ ثُمَّ يَثْنِي بِأَهْلِ عَرَفَاتٍ يَفْعَلُ ذَلِكَ بِهِمْ » همانا خداوند متعال، پیش از اهل عرفات برای زائران قبر حسین (ع) تجلی می کند و حاجت های آنها را روا نموده، گناهانشان را بخشیده و شفاعت او را درباره خواسته های ایشان می پذیرد. سپس رو به اهل عرفات نموده و این امور را در حق آنها انجام می دهد. (مستدرک الوسائل، ج 10، ص 283، باب تاکد استحباب زیارة الحسین، ح 4) https://www.instagram.com/p/CDNzYjCpFmD/?igshid=1oyu3w87a2qmu