Rouyeshandisheh5.pdf
12.68M
✅ نگاهی گذرا بر بخشهای مختلف پنجمین شماره نشریه رویش اندیشه؛
1️⃣ سخن آغازین
2️⃣ رویداد
3️⃣ پرونده تحولات ساختار و مدیریت خانواده در ایران
4️⃣ پرونده تحولات قواعد ازدواج و همسرگزینی در ایران
5️⃣ پرونده تحولات روابط زوجین
6️⃣ پرونده تحول جایگاه زن در خانواده
7️⃣ معرفی کتاب
8️⃣ تاریخ اندیشه
⬅️ همچنین در این شماره گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی نژاد، حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا سالاری فر، دکتر مریم اردبیلی، دکتر وحید شالچی، دکتر سمیه غرب خراسانی، دکتر راحله کاردوانی، دکتر زهرا داورپناه، دکتر تینا امین، خانم مریم مذحجی، دکتر منصوره سادات صادقی را میخوانید.
⬅️ گفتارهای پنجمین شماره نشریه رویش اندیشه از دکتر امیرحسین بانکی پور فرد و دکتر عالیه شکربیگی است.
⬅️ گفتنی است؛ یادداشتهای این شماره نیز به قلم دکتر محمدصادق هدایت زاده، دکتر علیرضا بهرامی، دکتر محمدرضا فتح الله بیاتی، محمد صابر اسدی، سجاد نوجوان، محمدمهدی بیکی، منصور لطفی، ایمان زاغیان، حامد ملانوری، محمدامین مهدی زاده، هادی غیاثی و محمد رزمگه است.
📚 متن کامل: https://b2n.ir/s56104
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#نشریه
#خانواده
🔎@fiqhenezam_com
♦️ پذیرش یا عدم پذیرش امام و حاکمیت از سوی مردم، تأثیری در مشروعیت بخشی آنها ندارد
✅ آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در درس خارج فقه سیاسی بیان کرد:
⬅️ گفت با پشتوانه قرآنی و روایی معتقد هستیم که حکومت منحصر در افرادی است که خداوند راضی به حاکمیت آنان میباشد که عبارتند از رسول، امام و منسوبین از سوی رسول و امام.
⬅️ مشرع حکومت امام یا رسول، خداوند متعال است اعم از اینکه مردم بپذیرند یا نپذیرند. از سوی دیگر مردم در پذیرش این حکومت، اختیار دارند و پذیرش یا عدم پذیرش آنها تأثیری در مشروعیت بخشی به امامت و حاکمیت ندارد؛ از این رو عدم پذیرش امامت و حاکمیت توسط مردم، موجب دفع تشریع امامت و حاکمیت نمیشود.
⬅️ رأی مردم از حکومت امام، رفع مانع میکند؛ بنابراین تا زمانی که مردم رأی به امام ندادهاند برای حکومت ایشان مانع وجود دارد. مقتضی از سوی خداوند وجود دارد اما زمانی که مردم حکومت امام را نپذیرند، برای حکومت مانع ایجاد میشود.
⬅️مجوز ریاست جمهوری به وسیله رأی مردم است. از این رو اگر مردم به او رأی بدهند رئیس جمهور میشود و تا قبل از آن رئیس جمهور نیست. اما فقیه زمانی که فقاهت پیدا کرد، از جانب پرودگار بر مردم ولایت دارد.
متن کامل: https://b2n.ir/p57929
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_سید_ابوالحسن_مهدوی
🔎@fiqhenezam_com
♦️در قرضهای که با گذشت زمان ارزش آن خیلی کم میشود، قرض گیرنده ضامن ارزش است
✅ آیت الله هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصادی اسلام» ذکر کرد؛
⬅️ به دلیل اینکه واقعیت فارکس برای ما مشخص نیست، نمیتوانیم حکمی برای آن صادر کنیم. اگر واقعا در فارکس، مبادله ارز صورت میگیرد، اشکالی ندارد. همانگونه که خرید و فروش ارز در عالم واقع اشکالی ندارد، خرید و فروش آن در فضای مجازی نیز اشکالی ندارد اما در فارکس، آیا خرید و فروش واقعی صورت میگیرد یا صوری است؟
⬅️ یکی از ملاکهای صحت معامله این است که یا باید جنسی خرید و فروش شود یا باید شخصی که پول میگیرد در مقابل آن خدمتی را انجام بدهد. البته ممکن است بر اساس عناوین ثانوی یک معاملهای را به دلیل مصلحت برای یک مدتی ممنوع کنیم.
⬅️ جمله «كُلُّ بَيْعٍ مَلْهُوٍّ بِه» شامل بخشی از فعالیتهای اقتصادی که صوری هستند، میشود؛ به عنوان نمونه اقتصاددانها بر این باور هستند که بورس نوعی بازی میباشد. اگر در بورس به صورت حقیقی کلایی خرید و فروش میشود، بیع است اما اگر نوعی بازی باشد تحت عنوان مذکور قرار میگیرد.
⬅️ در دیون عادی شخص، ضامن حجم پول است مگر اینکه در هنگام دین ارزشی تعیین شود که در این صورت، ضامن مال معیار میباشد. اما در قرضهای عادی که به مرور ارزش آن کم میشود، اگر این کاهش خیلی محسوس شود، قرض گیرنده ضامن ارزش است.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/d20566
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#اقتصاد
#آیت_الله_هادوی_تهرانی
🔎@fiqhenezam_com
♦️متاورس و جایگاه آن در اقسام مالکیت شرعی
✅ حجه الاسلام زمانی فرد در درس خارج «فقه فضای مجازی» مطرح کرد؛
⬅️ متاورس عبارت است از اینترنت پیش رفته. نسبت فضای اینترنت کنونی با فضای متاورس، ناقص با کامل است؛ به این معنا که در فضای اینترنت فعلی افراد به وسیله دو بعد بینایی و شنوایی با طرف مقابل خود ارتباط برقرار میکنند اما در متاورس با سه بعد این ارتباط برقرار میشود.
⬅️ تفاوات متاورس با اینترنت فعلی در این است که در متاورس چند قدم به حالت حقیقی نزدیک میشوید به گونه ای که احساس انسان به وجود طرف مقابل قویتر میشود.
⬅️ شرکتهایی که متعهد ایجاد فضای متاورس هستند، فضا را به طرف مقابل یا اجاره میدهند یا میفروشند؛ به تعبیر دیگر در متاورس قابلیت خرید و اجاره فضای متاورس وجود دارد. چند سوال در اینجا مطرح است؛ نخست اینکه اگر مالکیت مجازی منتهی به مالکیت حقیقی شود، آیا از نظر فقه ما مشروع است؟ دوم اگر مالکیت مجازی منتهی به مالکیت حقیقی نشود مانند متاورس، آیا مشروعیت دارد یا ندارد؟
متن کامل: https://b2n.ir/t35263
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فضای_مجازی
#حجه_الاسلام_زمانی_فرد
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ فرهنگ باورها و تشریح اصول آن / ایجاد و جهت دهی فرهنگ جامعه بر عهده حاکمیت
✅ آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛
⬅️ فرهنگ جامعه به دو بخش تقسیم میشود: فرهنگی که وظیفه حاکمیت است و فرهنگی که وظیفه و کار مردم است. حاکمیت، مسئول فرهنگ مردم میباشد و یکی از وظایف آن، ایجاد فرهنگ صحیح بین مردم میباشد. این سخن سکولارها که فرهنگ بر عهده مردم است و دولت نباید در آن دخالت کند، غلط است و با مبانی اسلامی در تضاد میباشد.
⬅️ دستگاه حاکمیتی باید دارای فرهنگی باشد که شکل دهنده باور دستگاه حاکمیتی باشد و اعمال حاکمیت از این باورها برخیزد. بر اساس این نوع باروها، فرهنگ حاکم بر گفتارها و گفتمان حاکمیت در صحبت با مردم و منشأ ابزارهای گفتاری و رفتارهای، از جمله مباحثی است که باید در این بخش به آنها پرداخته شود.
⬅️ بسیاری از سیاست مداران ما خود را از خدا اعلمتر میدانند. در روایتی دارد که حضرت درباره ابو حنیفه میگوید که او چنین میگفت: «قال علی و اقول» وگاها «قال رسول الله و أقول»؛ آنهایی که میگویند رسول الله نیز مجتهد بود و«قد اخطأ و قد یصیب» به معنای این است که بگو ییم «قال رسول الله و أقول»؛ این فرهنگ باید از حوز فرهنگ حاکمیت خارج شود.
⬅️ اینکه گفته شود سول الله نقد پذیر است و به حضرت میگفتند «هذا منک ام من الله»، بیانگر مشرک بودن آنها است. رسول خدا، رسول است؛ یعنی آنچه میگوید، همان است که خدای متعال به ما ابلاغ میکند. «وَ مَا محُمَّدٌ إِلَّا رَسُول» همه چیز پیامبر، رسالتی است و از نزد خود چیزی نمیگوید.
متن کامل: https://b2n.ir/n12297
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_فرهنگ
#آیت_الله_محسن_اراکی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ ممنوعیت بیتفاوتی نسبت به مومنین / تبلیغ مستحبات، نیازمند تدرج است
✅ حجه الاسلام خطاط در درس خارج «سبک زندگی اسلامی» مطرح کرد؛
⬅️ از ادله چنین استفاده میشود که بیتفاوتی نسبت به مومنین ممنوع است و باید نسبت به دیگران دغدغهمند بود. روایات دال بر این موضوع چند دسته میباشند: دسته نخست، روایات دال بر اهتمام به امور مسلمین است. دسته دوم، روایات دال بر اعانه به مومنین و از بین بردن غم و غصه آنها است. این دو دسته را در مباحث گذشته بیان کردیم. روایات دسته سوم روایات دال بر ممنوعیت بی مهری نسبت به حاجات مومنین است که ارشاد جاهل و وجوب نصیحت آنها از این دسته محسوب می شود.
⬅️ در متون روایی، روایات متعددی مبنی بر وجوب نصیحت همدیگر، وجود درد. بزرگان بر اساس روایات باب نصیحت فتوا بر وجوب ندادهاند. مرحوم خویی میگوید فتوای به وجوب نصیحت موجب عسر و هرج شدید میشود. به نظر میرسد اگر با این نگاه موضع بررسی شود باید گفت نماز خواندن برای شخصی که نماز نمیخواند یا روزه گرفتن برای کسی که روزه نمیگیرد، هرج آور است. آیا به این افراد نیز باید گفت نماز نخوانید یا روزه نگیرید؟
⬅️ مستحبات همانند واجبات، حکم خداوند هستند حال به چه دلیل بیان آنها را لازم ندانیم؟ یعنی وجوب تبلیغ منحصر در تبلیغ واجب و حرام است یا باید تفسیر قائل شد؟ به نظر میرسد تبلیغ مستحبات، نیازمند تدرج در تبلیغ است و باید به گونهای تبیلغ شود که مستحب منجر به عمل شود. از سوی دیگر باید برای بیان مستحبات زمینه سازی کرد.
متن کامل: https://b2n.ir/w16955
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#سبک_زندگی
#حجه_الاسلام_خطاط
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ رعایت آداب و احترام در روابط اجتماعی، از شاخصههای جامعه سالم
✅ آیتالله اعرافی در درس خارج « فقه روابط اجتماعی» بیان کرد؛
⬅️ اصلی که در روانشناسی بر آن وفاق وجود دارد این است که یکی از نیازهای انسان داشتن عزت، شرافت، جایگاه و ارزشگذاری مناسب است. هر فردی از نظر روحی نیاز دارد که جایگاه مناسبی برای او قائل شوند و مورد اکرام، احترام و اجلال قرار بگیرد.
⬅️ در سلسله مراتب نیازهای بشری، نیاز به احترام، اکرام و شخصیت دادن وجود دارد. شکوفایی شخصیت فرد به این است که احترام و اکرام را دریافت کند؛ از این رو فردی که احترام و اکرام را دریافت نکند، دچار نوعی اختلال شخصیت و ناهنجاری میشود.
⬅️ در منطق اسلامی اینکه عزتنفس و شکوفایی شخصیت و تأمین نیاز، هرچه بیشتر بر عوامل درونی اتکا پیدا کند و از اتصال به عوامل بیرونی بینیاز شود، از اهمیت بیشتری برخوردار میباشد. در واقع اسلام میخواهد انسانها بیشتر به وسیله عوامل درونی به شخصیتیابی، هویتیابی و تأمین نیاز به احترام و شخصیت و شکوفایی برسند و کمتر به احترام یا اکرام بیرونی متکی باشند.
⬅️ به عنوان یک عامل اجتماعی گفته میشود که احترام گذاردن و رعایت آداب احترامی در روابط اجتماعی یکی از شاخصههای جامعه سالم و متکامل است. در حوزه علوم سیاسی نیز این ارتباط وجود دارد به این نحو که عامل احترام دادن و گرفتن و تبادل احترامات و مسائلی از این قبیل بر روی امنیت سیاسی تأثیرگذار است و موردبحث قرار گرفته است.
متن کامل: https://b2n.ir/y33741
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_روابط_اجتماعی
#آیت_الله_اعرافی
🔎@fiqhenezam_com
🔹موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی برگزار می کند:
🔻دهمین پیش نشست #همایش_ملی_فقه_نظام_ساز
⬅️ هم اندیشی: رویکرد شناسی فقه نظام ساز (۳)
✅ دیدگاه:
آیت الله رشاد
آیت الله علیدوست
استاد خسروپناه
✅با ارائه: حجج اسلام:
ذبیح الله نعیمیان
اسدالله حاج جعفری
مجید رجبی
⬅️ دبیر علمی: حجت الاسلام محمد جواد تاکی
⬅️ زمان: سه شنبه 10 خرداد 1401، ساعت 11 تا 13
⬅️ برنامه به صورت حضوری برگزار می گردد.
🌐 امکان حضور مجازی نیز فراهم است:👇
https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U
==========================
#فقه_نظام
#همایش
🔎@fiqhenezam_com