♦️متاورس و جایگاه آن در اقسام مالکیت شرعی
✅ حجه الاسلام زمانی فرد در درس خارج «فقه فضای مجازی» مطرح کرد؛
⬅️ متاورس عبارت است از اینترنت پیش رفته. نسبت فضای اینترنت کنونی با فضای متاورس، ناقص با کامل است؛ به این معنا که در فضای اینترنت فعلی افراد به وسیله دو بعد بینایی و شنوایی با طرف مقابل خود ارتباط برقرار میکنند اما در متاورس با سه بعد این ارتباط برقرار میشود.
⬅️ تفاوات متاورس با اینترنت فعلی در این است که در متاورس چند قدم به حالت حقیقی نزدیک میشوید به گونه ای که احساس انسان به وجود طرف مقابل قویتر میشود.
⬅️ شرکتهایی که متعهد ایجاد فضای متاورس هستند، فضا را به طرف مقابل یا اجاره میدهند یا میفروشند؛ به تعبیر دیگر در متاورس قابلیت خرید و اجاره فضای متاورس وجود دارد. چند سوال در اینجا مطرح است؛ نخست اینکه اگر مالکیت مجازی منتهی به مالکیت حقیقی شود، آیا از نظر فقه ما مشروع است؟ دوم اگر مالکیت مجازی منتهی به مالکیت حقیقی نشود مانند متاورس، آیا مشروعیت دارد یا ندارد؟
متن کامل: https://b2n.ir/t35263
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فضای_مجازی
#حجه_الاسلام_زمانی_فرد
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ فرهنگ باورها و تشریح اصول آن / ایجاد و جهت دهی فرهنگ جامعه بر عهده حاکمیت
✅ آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛
⬅️ فرهنگ جامعه به دو بخش تقسیم میشود: فرهنگی که وظیفه حاکمیت است و فرهنگی که وظیفه و کار مردم است. حاکمیت، مسئول فرهنگ مردم میباشد و یکی از وظایف آن، ایجاد فرهنگ صحیح بین مردم میباشد. این سخن سکولارها که فرهنگ بر عهده مردم است و دولت نباید در آن دخالت کند، غلط است و با مبانی اسلامی در تضاد میباشد.
⬅️ دستگاه حاکمیتی باید دارای فرهنگی باشد که شکل دهنده باور دستگاه حاکمیتی باشد و اعمال حاکمیت از این باورها برخیزد. بر اساس این نوع باروها، فرهنگ حاکم بر گفتارها و گفتمان حاکمیت در صحبت با مردم و منشأ ابزارهای گفتاری و رفتارهای، از جمله مباحثی است که باید در این بخش به آنها پرداخته شود.
⬅️ بسیاری از سیاست مداران ما خود را از خدا اعلمتر میدانند. در روایتی دارد که حضرت درباره ابو حنیفه میگوید که او چنین میگفت: «قال علی و اقول» وگاها «قال رسول الله و أقول»؛ آنهایی که میگویند رسول الله نیز مجتهد بود و«قد اخطأ و قد یصیب» به معنای این است که بگو ییم «قال رسول الله و أقول»؛ این فرهنگ باید از حوز فرهنگ حاکمیت خارج شود.
⬅️ اینکه گفته شود سول الله نقد پذیر است و به حضرت میگفتند «هذا منک ام من الله»، بیانگر مشرک بودن آنها است. رسول خدا، رسول است؛ یعنی آنچه میگوید، همان است که خدای متعال به ما ابلاغ میکند. «وَ مَا محُمَّدٌ إِلَّا رَسُول» همه چیز پیامبر، رسالتی است و از نزد خود چیزی نمیگوید.
متن کامل: https://b2n.ir/n12297
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_فرهنگ
#آیت_الله_محسن_اراکی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ ممنوعیت بیتفاوتی نسبت به مومنین / تبلیغ مستحبات، نیازمند تدرج است
✅ حجه الاسلام خطاط در درس خارج «سبک زندگی اسلامی» مطرح کرد؛
⬅️ از ادله چنین استفاده میشود که بیتفاوتی نسبت به مومنین ممنوع است و باید نسبت به دیگران دغدغهمند بود. روایات دال بر این موضوع چند دسته میباشند: دسته نخست، روایات دال بر اهتمام به امور مسلمین است. دسته دوم، روایات دال بر اعانه به مومنین و از بین بردن غم و غصه آنها است. این دو دسته را در مباحث گذشته بیان کردیم. روایات دسته سوم روایات دال بر ممنوعیت بی مهری نسبت به حاجات مومنین است که ارشاد جاهل و وجوب نصیحت آنها از این دسته محسوب می شود.
⬅️ در متون روایی، روایات متعددی مبنی بر وجوب نصیحت همدیگر، وجود درد. بزرگان بر اساس روایات باب نصیحت فتوا بر وجوب ندادهاند. مرحوم خویی میگوید فتوای به وجوب نصیحت موجب عسر و هرج شدید میشود. به نظر میرسد اگر با این نگاه موضع بررسی شود باید گفت نماز خواندن برای شخصی که نماز نمیخواند یا روزه گرفتن برای کسی که روزه نمیگیرد، هرج آور است. آیا به این افراد نیز باید گفت نماز نخوانید یا روزه نگیرید؟
⬅️ مستحبات همانند واجبات، حکم خداوند هستند حال به چه دلیل بیان آنها را لازم ندانیم؟ یعنی وجوب تبلیغ منحصر در تبلیغ واجب و حرام است یا باید تفسیر قائل شد؟ به نظر میرسد تبلیغ مستحبات، نیازمند تدرج در تبلیغ است و باید به گونهای تبیلغ شود که مستحب منجر به عمل شود. از سوی دیگر باید برای بیان مستحبات زمینه سازی کرد.
متن کامل: https://b2n.ir/w16955
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#سبک_زندگی
#حجه_الاسلام_خطاط
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ رعایت آداب و احترام در روابط اجتماعی، از شاخصههای جامعه سالم
✅ آیتالله اعرافی در درس خارج « فقه روابط اجتماعی» بیان کرد؛
⬅️ اصلی که در روانشناسی بر آن وفاق وجود دارد این است که یکی از نیازهای انسان داشتن عزت، شرافت، جایگاه و ارزشگذاری مناسب است. هر فردی از نظر روحی نیاز دارد که جایگاه مناسبی برای او قائل شوند و مورد اکرام، احترام و اجلال قرار بگیرد.
⬅️ در سلسله مراتب نیازهای بشری، نیاز به احترام، اکرام و شخصیت دادن وجود دارد. شکوفایی شخصیت فرد به این است که احترام و اکرام را دریافت کند؛ از این رو فردی که احترام و اکرام را دریافت نکند، دچار نوعی اختلال شخصیت و ناهنجاری میشود.
⬅️ در منطق اسلامی اینکه عزتنفس و شکوفایی شخصیت و تأمین نیاز، هرچه بیشتر بر عوامل درونی اتکا پیدا کند و از اتصال به عوامل بیرونی بینیاز شود، از اهمیت بیشتری برخوردار میباشد. در واقع اسلام میخواهد انسانها بیشتر به وسیله عوامل درونی به شخصیتیابی، هویتیابی و تأمین نیاز به احترام و شخصیت و شکوفایی برسند و کمتر به احترام یا اکرام بیرونی متکی باشند.
⬅️ به عنوان یک عامل اجتماعی گفته میشود که احترام گذاردن و رعایت آداب احترامی در روابط اجتماعی یکی از شاخصههای جامعه سالم و متکامل است. در حوزه علوم سیاسی نیز این ارتباط وجود دارد به این نحو که عامل احترام دادن و گرفتن و تبادل احترامات و مسائلی از این قبیل بر روی امنیت سیاسی تأثیرگذار است و موردبحث قرار گرفته است.
متن کامل: https://b2n.ir/y33741
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_روابط_اجتماعی
#آیت_الله_اعرافی
🔎@fiqhenezam_com
🔹موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی برگزار می کند:
🔻دهمین پیش نشست #همایش_ملی_فقه_نظام_ساز
⬅️ هم اندیشی: رویکرد شناسی فقه نظام ساز (۳)
✅ دیدگاه:
آیت الله رشاد
آیت الله علیدوست
استاد خسروپناه
✅با ارائه: حجج اسلام:
ذبیح الله نعیمیان
اسدالله حاج جعفری
مجید رجبی
⬅️ دبیر علمی: حجت الاسلام محمد جواد تاکی
⬅️ زمان: سه شنبه 10 خرداد 1401، ساعت 11 تا 13
⬅️ برنامه به صورت حضوری برگزار می گردد.
🌐 امکان حضور مجازی نیز فراهم است:👇
https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U
==========================
#فقه_نظام
#همایش
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ معاملهای که نتیجة آن نتیجه قرض ربوی باشد، باطل و حرام است
✅ آیت الله محمدتقي شهيدي در درس خارج « ربا در معاملات بانکی» بیان کرد:
⬅️ در رابطه با برجستگی نقش ربا در بانکداری، بسیاری از کارشناسان قائل شدهاند امکان حذف ربا از بانکداری وجود ندارد مگر اینکه با حفظ ماهیت ربویِ قرادادهای بانکی، شکل آنها را تغییر دهیم. در میان قائلین به این نظر اختلافاتی در مورد اشکال جائز (صغروی) وجود دارد لکن کبرای کلی در میان آنها واحد است.
⬅️ ما به تبع مرحوم امام قدّس سرّه و شهید صدر وجود روح ربا در قراردادها را موجب بطلان و عدم جواز میدانیم. البته در این بحث اختلافی بین مرحوم امام و شهید صدر وجود دارد که به نظر ما حق با شهید صدر است.
⬅️ اختلاف در این است که مرحوم امام معیار را قصد شخصی متعاقدین میداند و میگوید قراردادی که غرض شخصی طرفینِ، رسیدن به نتیجة قرض ربوی باشد، حرام و باطل است. در مقابل شهید صدر قائل است به طور کلی معاملهای که نتیجة آن نتیجه قرض ربوی باشد، باطل و حرام بوده و قصد شخصی متعاقدین اهمیتی ندارد.
⬅️ ملاک نزد شهید صدر نتیجه است؛ به اینکه اگر نتیجهی معامله، نتیجهی معاملهی ربوی باشد حرام است، از این رو در دیدگاه ایشان هیچ تفاوتی بین اجاره محاباتی به شرط قرض با قرض به شرط اجاره محاباتی، وجود ندارد؛ زیرا از نگاه عرف نتیجه واحدی دارند و قصد متعاقدین، تأثیری در تجویز معامله ندارد.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/r20953
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#اقتصاد
#آیت_الله_محمد_تقی_شهیدی
🔎@fiqhenezam_com
♦️ لزوم تعیین زمان و نهاد ناظر برای تصدی کارگزاران
✅ آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد:
⬅️ هر گاه فرض را بر این گذاشتیم که حکومت بر مردم در شئون خودشان بدون حضور آنها مشروع نیست، باید لوازم آن را نیز بپذیریم از جمله اینکه همیشه همه مردم در انتخابات شرکت نمیکنند؛ از این رو لازمه مراجعه به رأی مردم، حکومت اکثریت بر اقلیت میباشد.
⬅️ فرض بر این است که انتخابات را به عنوان بهترین راه ممکن بشری برای حضور مردم انتخاب نکردهایم بلکه به عنوان خیر الطرق میسره پذیرفتیم.
⬅️ مسلم وقتی جنس یک کار مرتبط با حضور مردم نباشد، حضور مردم بیمعنا است همچنین اگر جنس یک کار اقتضای حضور مردم را داشت، عدم حضور آنها بیمعنا است. ممکن است در مواقعی اقبال مردم برای حکومت وظیفهای را رقم بزند.
⬅️ در خصوص کارگزاران غیر از فقیه و نهاد رهبری، تعیین زمان و نهاد ناظر ضرورتی پذیرفته شده است که عقل نیز آن را تایید میکند. مبنای چنین موضوعاتی، مهار قدرت و چرخش مسئولیت است. از سوی دیگر شخصی که اختیار دارد باید پاسخگو نیز باشد. نمیتوان شخصی را متصور شد که اختیار داشته باشد اما پاسخگو نباشد.
متن کامل: https://b2n.ir/y93112
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎@fiqhenezam_com
♦️بر اساس آیات قرآنی واکنش به گناه باید قبل از تحقق آن باشد
✅ آیت الله محسن فقیهی در درس خارج «فقه پیشگیری از جرم» بیان کرد:
⬅️ محقق خویی (رحمهالله) قائل است که تعاون بر اثم، حرام است اما اعانه بر اثم، حرام نیست؛ زیرا میان باب تفاعل و باب مفاعله تفاوت وجود دارد. باب مفاعله در جایی است که کسی کمک به ظلم میکند اما معنای باب تفاعل این است که چند نفر باهمدیگر گناهی را انجام میدهند.
⬅️ گروه زیادی از علما مانند شیخ انصاری (رحمهالله) و مرحوم امام خمینی و دیگران، معتقد هستند که هم تعاون و هم اعانه بر اثم حرام است. این در صورتی است که شرایط تحقق اعانه وجود داشته باشد.
⬅️ اگر اعانه بر اثم حرام است، وقتی زمینه گناه در خارج محقق شده است باید آن زمینه را از بین برید. اگر حکومت، آن زمینه را از بین نبرد، فساد در جامعه به وجود میآید و زمینه گناه در جامعه باعث تحقق گناه است.
⬅️ علما در خصوص اینکه آیا «تعاونوا» دلالت بر وجوب دارد یا نه، گفتهاند تعاون هرچند امر است اما دلالت بر وجوب ندارد؛ زیرا اموری مانند کمک برای ساخت مسجد، مدرسه، حسینیه و ... واجب نیست.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/m95328
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_پیشگیری_از_جرم
#آیت_الله_محسن_فقهی
🔎@fiqhenezam_com