#اشتباه_نوشتاری_در_فضای_مجازی
✅ مواظب خودتون ...
❌ مواظبه خودتون باشید.
#غلط_ننویسیم
#درست_بنویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#کژتابی
✳️ کجتابی و آن کاربرد «و یا» است به جای «یا»
یک مطلب اقتصادی در همشهری:
وارادت شکر سفید باید قطع[شود] و یا کاهش یابد.
وارادت شکر سفید باید قطع [شود] یا کاهش یابد.
✅ کژتابیهای ذهن و زبان (طنزی تازه)، بهاءالدین خرّمشاهی، تهران: انتشارات ناهید، چاپ سوم، ۱۳۹۴، ص ۱۷۱
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
9.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلام بر ابراهیم🖤
#شهید_جمهور
🖊@ghalatnanevisim
🔷موارد استفاده از نیم فاصله
⚡️واژههایی با پیشوند «بی-»: بیخردان، بیکسوکار، بیعرضه، بیشیلهپیله، بیکلاس، بینمک، بیدغدغه
⚡️ترکیبهای عطفی واژگانی: حملونقل، کسبوکار، رفتوآمد، پرتوپلا
#نکات_ویرایش
#غلط_ننویسیم
#نیمفاصله
🖊@ghalatnanevisim
امروزو کانال فعالیت نداشته باشه برای شهادت.. رعایت کنین
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
✍مطالب مناسب و متناسب بارگذاری می شود، داریم رعایت می کنیم. شما رعایت کن
♨️«به من گفت روزیکه به عنوان سومین شهید محراب به شهادت رسیدم این تصویر مرا چاپ کن.»💚🏴🏴
به نقل از بهزاد پروینقدس (عکاس)
🖊@ghalatnanevisim
دو قاعدۀ سادهشده برای فاصلهگذاری در خط فارسی:
١. پسوندهای اشتقاقی را سرهم مینویسیم (بهجز برخی استثناها):
باغبان،
رفتگر،
فناوری،
کتابچه.
٢. در میان یک واژه فاصلۀ کامل نمیآوریم:
خودروسازی (و نه «خودرو سازی»)،
دانشآموز (و نه «دانش آموز»)،
نیمفاصله (و نه «نیم فاصله»).
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
🟨🟧🟥🟨🟧🟥🟨🟧🟥🟨🟧🟥🟨🟧🟥
کردن/ نمودن
برخی معتقدند که به کار بردن "نمودن" به جای "کردن" جایز نیست. اما باید دانست که این نوع کاربرد هم در متون معتبر قدیم سابقه دارد و هم در آثار استادان معاصر دیده میشود. علاوه بر این گاهی به کار بردن "نمودن" به جای "کردن" برای پرهیز از تکرار فعل ضروری به نظر میرسد. بنابراین منعی برای استعمال آن وجود ندارد.
🔸فرهنگ درستنویسی سخن، دکتر حسن انوری، نشر سخن، ص ۲۷۰
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#معرفی_کتاب
📚عنوان: درباره هنر و شعر و شاعری نیما یوشیج
✍نویسنده:سیروس طاهباز
انتشارات:نگاه
موضوع:شعر و ادبیات
آن چه در اين كتاب از مجموعهي آثار نيما يوشيج آمده، نوشتههاي مستقل اوست دربارهي هنر و شعر و شاعري، غير از آن چه در “نامهها” و “دفتر يادداشتهاي روزانه”ي وي در اين زمينه آمده است. “ارزش احساسات در زندگي هنرپيشگان”، “مقدمهي خانوادهي سرباز”، “حرفهاي همسايه”، “نامه به شين پرتو”، “مقدمهي آخرين نبرد”، شعرهاي اسماعيل شاهرودي “آينده”، “يادداشت براي مجموعهي شعر منوچهر شيباني”، “شعر چيست؟”، “از يك مقدمه”، “تعريف و تبصره”، “يك مصاحبه”، “دربارهي جعفرخان از فرنگ آمده” و “يك ديدار” عناوين كتاب را تشكيل ميدهد. براي نمونه، نيما در “ارزش احساسات در زندگي هنرپيشگان” از تحولات هنرهاي گوناگون در قرن نوزدهم و بيستم ميلادي و نقش تحولات اجتماعي در هنر بحث ميكند و براي نخستين بار در ايران به معرفي و بحث دربارهي نهضت “فوتوريسم” و شاعراني چون “مارينيي”، “ويتمن” و “ورهان” ميپردازد.
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
4_303207193400836768.mp3
800.8K
پیشدادیان #منوچهر (بخش ۷)
#داستان_زال_و_روداوه (بخش ۶)
#شاهنامه_خوانی
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#توضیحات
#خلاصه
سیمرغ زال را پیش سام آورد و سام به فرزند گفت که گذشته را فراموش کند و قول داد که با او مهربان باشد. منوچهر از این قصه آگاه شد و نوذر را پی سام فرستاد که قصهی او و پسرش را بشنود. پس از رسیدن آنها و نشستن منوچهر بر تخت، زال را به حضور پذیرفت و او را نیرومند و بزرگمنش دید و به سام سفارش کرد که او را چون امانت شاه بزرگ بدارد. اخترشناسان هم بخت زال را بلند دیدند.
خواندن منوچهر سام را به حضور و سفارش بزرگداشتنِ زال به او در این بخش، مقدمهچینی زیباییست برای گرهگشایی بعدی که زال عاشق رودابه میشود که از تخم ضحاک است و ازدواج با او، نشدنی؛ اولین عامل شکستن این ناممکن، همین سفارش شاه است به سام.
واژهها:
-دیهیم: (از اصل یونانی) تاج. دیهیمجوی: نوذر است که ولیعهد است و سام است که تاج شاهی را حفظ میکرده.
-سترگ: درشت، نیرومند
-بیکیار: شتابان
-عمود: گرز سنگین
-سالار ِ بار: مامور تشریفات کاخ. از او بعدتر بیشتر خواهیم گفت.
-زینهار: امانت، درامان
-فراز: بالا
🖊@ghalatnanevisim