🟨🟨🟨🟧🟧🟧🟥🟥🟥
حرّاف
این کلمه در زبان عربی به کار نرفته است و فارسیزبانان آن را ساختهاند و در معنی "وراج و پرچانه" و "زبان آور" به کار میبرند. برخی معتقدند که چون این کلمه در زبان عربی استعمال نشده و در متون معتبر قدیمی هم به کار نرفته است، نباید آن را به کار ببریم، اما باید دانست علت به کار نرفتم این واژه در زبان عربی، این است که "حرف" در عربی به معنی" سخن و کلام" به کار نرفته است، در حالی که در زبان فارسی از قدیم کلمهٔ "حرف" در معنی "سخن و کلام" بارها استعمال شده است. حافظ گوید:
یک حرف صوفیانه بگویم، اجازت است/ ای نور دیده جنگ بِه از صلح و داوری
بنابراین چون "حرف" در این معنی به کار رفته است، صیغهٔ مبالغهٔ آن را هم میتوان به کار برد. از همه مهمتر این که "حرّاف" و "حرّافه" در آثار استادان زبان فارسی هم به کار رفته است:
حرّاف و نکتهسنج و بذله گو و نقّاد بود.( مینوی)
🔸فرهنگ درست نویسی سخن، دکتر حسن انوری، انتشارات سخن ، صص 122_123
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
حتما شنیدهاید: نویسندهها میگویند باورشان نمیشود که واقعا نویسنده شدهاند، تا وقتی که مثلا در هواپیما کسی را ببینند که دارد کتابشان را میخواند. این اتفاق همین چند روز پیش در سالن ورزش برای خودم رخ داد. زنی که روی دوچرخه کناریام نشسته بود، کتابم در دستش بود و داشت میخواند. از او پرسیدم آیا از آن خوشش آمده یا نه. گفت بله و من هم تصمیم گرفتم به او بگویم که نویسندهاش من هستم.
کارولینا گارسیا
#غلط_ننویسیم
#نویسندگی
🖊@ghalatnanevisim
#اشتباه_نوشتاری_در_فضای_مجازی
✅ .... اصلی، یک .... سایه زن، یک ... و سه قلم آرایشی هستن.
✅ انتخاب این قلم ها به نظر شما بستگی داره.
✅ ... قلم "گودکن" ابزار اصلیه، قلم آمریکایی حداقل 130 هزار تومن هست؛
✅ قلم دست ساز با ضمانت مادام العمر هم 65 هزار تومن هست.
❌ ابزاری که شما لازم دارین یک قلم اصلی یک قلم سایه زن یک قلم آندرکات وسه قلم آرایشی به نظر شما بستگی داره قلم گودکن
ابزار اصلی است اما قلم آمریکاهی از ۱۳۰۰۰۰ هزار به بالا است دست ساز با زمانت تمام عمر ۶۵۰۰۰ هزار تومان
#غلط_ننویسیم
#درست_بنویسیم
🖊@ghalatnanevisim
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
حکایت به قلم "ســاده و روان"
📚 باب دوم : در اخلاق درویشان
🌺 حکایت ۴۳
💫 ناتوانی به پهلوان زورآزمايى در یک ماجرايى ناسزا گفت. پهلوان عصبانى و خشمگين شد به طورى كه بر اثر خشم، كف از دهانش بيرون آمده بود و با هيجان شديد بر سر ناسزاگو فرياد مى كشيد. صاحبدلى از آنجا عبور مى كرد، پرسيد: اين پهلوان چرا اين گونه عصبانى و خشم آلود شده و نعره مى كشد؟
گفتند: شخصى به او دشنام داده است. صاحبدل گفت: اين فرومايه، هزار من وزنه بلند مى كند ولى طاقت ناسزايى را ندارد؟
🔸لاف سر پنجگى و دعوى مردى بگذار
🔹عاجز نفس فرومايه، چه مردى چه زنى
🔸گرت از دست برآيد دهنى شيرين كن
🔹مردى آن نيست كه مشتى بزنى بر دهنى
🔸اگر خود بردرَد پيشانى پيل
🔹نه مرد است آنكه در او مردمى نيست
🔸بنى آدم سرشت از خاک دارند
🔹اگر خالى نباشد، آدمى نيست
#غلط_ننویسیم
#حکایات_سعدی
🖊@ghalatnanevisim
#توضیحات
-پاس: بخشی از شب؛ معمولاً یکچهارم و یا یکهشتمِ آن. ولی گاهی هم یک پاس یعنی یکدوم، دو پاس یعنی دوسوم، و سه پاس یعنی سهچهارم یا تمامِ شب.
-کُنام: آشیانه
-آشفته: بههیجانآمده، پُرشور
-"نخست اسب را" گفت "باید شکست / چو خواهم، سوارم خود آید به دست": شیر با خود گفت: اول اسب را میکُشم که بعد از آن، کشتنِ سوار کاری ندارد.
-رخشان: درخشان
-دمان: درجا، یا شتابان
-اگر کشته گشتی تو در چنگِ شیر...: رستم به رخش پرخاش میکند که چرا سرخود با شیر جنگیده و اگر میمرد، رستم چطور جنگجامه و کلاهخود و سلاحش را تا مازندران میبُرد. ولی درواقع او نگرانِ بیآبرویی خود است. چون پیاده ماندنِ پهلوانِ بزرگ نشانِ ضعف، و مایهی سرافکندگی او بوده. کمی بعدتر در اولِ قصهی رستموسهراب هم میبینیم که پس از این که اسبِ رستم را وقتِ خواب او میبَرند، او با خود "همیگفت کاکنون پیاده نوان / کجا پویم از ننگ تیرهروان // ابا ترکش و گرز بسته میان / چنین ترگ و شمشیر و ببرِبیان!؟ //چه گویند گُردان که ´اسپش که بُرد!؟ / تهمتن بدانجا بخفت، ار بمرد!؟`"
-سرم گر ز خوابِ خوش آگه شدی، / تو را رزم با شیر کوته شدی!: اگر از این خوابِ خوش بیدار شده بودم، نیازی نبود تو با شیر بجنگی.
#غلط_ننویسیم
#شاهنامه_خوانی
🖊@ghalatnanevisim
Reza4_5816670171703542259.mp3
زمان:
حجم:
388.2K
#کیان #کیکاوس (بخش ۱۰)
گفتار اندر خان اول رستم
#هفت_خان_رستم
#داستان_جنگ_مازندران
#غلط_ننویسیم
#شاهنامه_خوانی
🖊@ghalatnanevisim
#معرفی_کتاب
📚عنوان: عناصر نمایشنامه نویسی
✍نویسنده: لوئیس ای کیترن
مترجم: حسین فراهانی
ناشر: انتشارات سوره مهر
کتاب عناصر نمایشنامه نویسی نوشتهی لوئیس ای کیترن، به شما کمک میکند هنر و مهارت نمایشنامهنویسی را یاد بگیرید و شباهتها و تفاوتهای بین آن و شکلهای دیگر نوشتن خلاقانه را دریابید.
کتاب عناصر نمایشنامه نویسی (The Elements of playwriting) بر این منطق استوار است که شما، فارغ از سن و میزان آموزش، میتوانید فنون نمایشنامه نویسی را فرابگیرید؛ به شرط آنکه در زمینه لزوم شناخت دنیایتان، انگیزه و پشتکارتان، عشق به نمایش، اشتیاق به یادگیری، بهبود فرایند یادگیری در عین صبور بودن، و شوق بیان افکارتان در قالب نمایش مجاب شده باشید. شما همچنین باید قوانین اساسی و رهنمودهای نمایشنامهنویسی را، که به شما کمک میکنند به قصهگویی ماهر بدل شوید، فرابگیرید.
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
4.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
🖤✨ســـلام
🍃✨روزتـــون
🖤✨پر از خیر و برکت
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
بال و پرم به شوق حرم باز می شود
وقتی سفر به عشق تو آغاز می شود
اینک به ره زدم به هوای حریم تو
شاید که لحظه ای بشوم هم ندیم تو
ای آرزوی خسته دلان لحظه ای مدد
بر این ضعیف زار و گرفتار حال بد
ای قبلگاه مردم مظلوم بی پناه
مقصود هر جلالت دربار و بارگاه
ای ضامن رهیده آهو ز جور تیر
ای مامن و امید گدا و شه و امیر
ما را به لطف و مهر خودت بارور نما
ما را به پای بوسی خود مفتخر نما
اینک (فدک) به شوق وصالت قدم زند
رو سوی بارگاه شما نوحه دم زند....
#شعر #ارسالی_مخاطب #اعتمادی
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim