eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
347 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
550 ویدیو
110 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
ای فرصت نا گاه ،نبینم که شتابان دیر آمده تا زود روی ،زود کماکان هی پلک بزن ،ناز بکن ،چشم بچرخان تا پر شود از عطر غزل واره نیستان نقاشی من مثل خودم ، مثل کسی نیست طرحیست ز تردید وپریشانی انسان دیروز به غفلت ،به خور و خواب تلف شد دیروز من و زندگی بی سرو سامان از آگهی دعوت خورشید گرفتم تصمیم هواداری از حضرت باران با پای دلم آمد ه ام سمت تو حالا ای فرصت ناگاه بده باز فراخوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مادرجان تا مهر را مکان بدَهد، مادر آفرید ایثار را زبان بدهد، مادر آفرید در هر زمان و عصر برای بشر خدا تا معجزه نشان بدهد، مادر آفرید این خاک تیره بود، پس از خلقت جهان تا رنگ آسمان بدهد، مادر آفرید حتا ز سایه خودش انسان هراس داشت تا سایه ی امان بدهد، مادر آفرید می خواست در زمین خودش، یک نفر چنین بوی فرشتگان بدهد، مادر آفرید در آدمی که ساخت، خدا خواست تا دلی اندازه ی جهان بدهد، مادر آفرید آری کسی نبود که بی هیچ چشمداشت در پای طفل جان بدهد، مادر آفرید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نام خدا ضمن سلام و عرض ادب و احترام خدمت همه شعرا و نویسندگان بخصوص برگزیدگان بیست و ششمین جشنواره شعر دفاع مقدس و مقاومت همچنین سیزدهمین جایزه ادبی یوسف مراسم اختتامیه هر دو جشنواره ( شعر و جایزه ادبی یوسف) بصورت مشترک در هفته آتی برگزار می گردد ، لذا با حضور خود مجلس ما را مزین فرمایید. زمان: دوشنبه ۴۰۳/۱۰/۱۰ ساعت ۸/۳۰ تا ۱۰/۳۰ صبح مکان: اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس ، سالن جلسات ، طبقه همکف . مدیریت ادبیات و تاریخ دفاع مقدس . دکتر عبدالرحیم فرج‌زاده .
شعر طنز جیر جیر نکن جیره در حدِْ توان است تو جیر جیر مکن آخر فصل خزان است تو جیر جیر مکن شب یلداست پر از شادی وشور است و نشاط غصه و غم فَرَوان است تو جیر جیر مکن فصل ارزانیِ انصاف ومروْت شده است گر چه اجناس گران است تو جیر جیر مکن زندگی ،بسته به تنبان دلار است هنوز مَشکمان مُشک فشان است تو جیر جیر مکن به دَرَک رفته ازاین سوریه بشار اسد آمریکا در جَرَیان است تو جیر جیر مکن نفسی تازه کن و پای به بازار گذار گرگ در فکر شبان است تو جیر جیر مکن گربه ها سیر شدند وسرِشب خوابیدند همه جا امن و امان است تو جیر جیرمکن شهر گردیده پر از همهمه ی کور وکچل چشم نرگس نگران است تو جیر جیر مکن «این تطاول که کشید از غم هجران بلبل» او خودش نعره زنان است تو جیر جیر مکن من وتو فکر من وتوست ،چه مرگت شده است هی نگو چین وچنان است تو جیر جیر مکن آب باریک و روانی ست حقوق من وتو تا که در کوزه روان است تو جیر جیر مکن بنزین و گاز دگر باره گران خواهد شد این که معلوم وعیان است تو جیر جیر مکن این هنوز اول آزار جهان افروز ست جیرجیرک زوزه کشان است تو جیر جیر مکن کیوانی اجتماعی ،اقتصادی روز
"نرگس و گل [سرخ]" (در بیتی از حافظ) شوخیِ نرگس نگر که پیشِ تو بشکفت چشم‌دریده ادب نگاه‌ندارد! بیت نکات و اشاراتِ فراوانی دارد و شارحان کم‌تر به دقائقِ آن پرداخته‌اند. ازجمله باید بدانیم مراد از مطلقِ گل در ادبِ کهن، اغلب گل سرخ است. حافظ این‌جا بی‌آن‌که تصریحی‌کند محبوبش را به گلِ سرخ تشبیه‌کرده. ضمناً درست است که "پیش" این‌جا یعنی درمقابل یا برابرِ تو، اما در نگاهی ایهامی می‌تواند قیدِ زمان نیز باشد: گستاخیِ گلِ نرگس را نگاه‌کن که ماه‌ها پیش‌از شکفتنِ گلِ سرخ [روی تو]، گل‌داده. و می‌دانیم که نرگس در دلِ زمستان می‌شکفد. در این شعرِ مشهورِ شهید بلخی، به همین تقابل و تفاوتِ زمانِ گل‌دادنِ نرگس و گل سرخ تصریح‌شده: دانش و خواسته است نرگس و گل که به‌ یک جای نشکفند به هم هرکه را دانش است خواسته نیست وآن‌ که را خواسته‌ است دانش کم! نکته‌ی دیگر آن‌که حافظ هم "نگر، و هم "نگاه‌ندارد" را حساب‌شده به‌کاربرده. نرگس در ادبِ کهن مشبه‌به یا نمادِ چشمِ خوشِ محبوب است. ازهمین‌رو بیت در تشبیهی مضمَر و تفضیلی می‌خواهد چشمِ محبوب را بر زیباییِ نرگس بسنجد و بر آن برتری‌دهد. ضمناً در علم‌الجمال یا زیباشناسیِ سنتی چشمِ محبوبِ آرمانی، ازجمله خمار و مست و نیمه‌باز است. حال‌آن‌که نرگس وقیح و چشم‌دریده است. این‌جا هم همان تشبیه‌ِ مضمر و تفصیلی بر بیت حاکم است. نکته‌ی آخر آن‌که "شوخ" نیز با "چشم" و دیگر واژه‌های پیش‌گفته تناسب‌دارد؛ چراکه شوخی و بی‌حیایی از ویژگی‌های چشم هست. ترکیب‌هایی هم‌چون"شوخ‌دیده" و نیز "چشمِ شوخ"، "مژه‌ی شوخ" و "غمزه‌ی شوخ" در شعرِ فارسی و دیوانِ حافظ پربسامد است. به‌نظرمی‌رسد حافظ در بیتی دیگر نیز به نکاتی مشابه با آن‌چه آمد، نظر‌داشته. به این بیت بنگرید: کنون که در چمن آمد گل از عدم به وجود بنفشه در قدمِ او نهاد سر به سجود وقتی گل سرخ پا به عرصه‌ی وجود نهاد، گل بنفشه که پیش‌تر شکفته‌بود، به نشانه‌ی احترام و ادب، سر بر قدم‌اش نهاد. بااین‌ توضیح که بنفشه نیز در زمستان می‌شکفد. ضمناً بیت به این نکته نیز نظردارد که گل بنفشه‌ی ایرانی بسیار ظریف و لطیف است و سری خم به جانبِ خود دارد. نکته‌ی دیگر آن‌که شاعر این‌جا اشاره‌ای دور به داستان خلقت نیز دارد. گل [سرخ] اشاره‌ای است به آدمِ ابوالبشر. مراد از بنفشه نیز فرشتگانی هستند که به آدم سجده‌کردند. و حافظ بارها در شعرش به داستان خلقتِ آدم و نیز به ماجرای فرشتگان و ابلیس (که تفاسیر به‌ویژه مرصاد‌العباد و کشف‌الاسرار به آن پرداخته‌اند) پرداخته. استاد هاشم جاوید در بخشی خواندنی از کتابِ "حافظِ جاوید" (با عنوانِ "داستانِ پیامبران") به اشاراتِ گوناگون به ماجرای پیامبران، در این غزل پرداختند. حتی شاید بتوان‌گفت واج‌های "عدم" در بیت، تاحدی نامِ "آدم" را تداعی‌می‌کند. ❄️☃️ C᭄‌❁‌‎‌‌࿇༅═‎═‎═‎═‎═‎═‎┅─ ‌‌‎‌‌‌ ‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌┄┅✿░⃟‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌♥️❃‎‌‌‎─═༅࿇࿇༅═─🦋🎶═‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: مثل گنجشک، پر در آوردند؛ آرزوهای دور و نزدیکم عاقبت از تو سر در آوردند.
گل که می‌گرید غمِ عریانی‌اش را می‌خورد پیچ و تاب زخم سرگردانی‌اش را می‌خورد خاک اگر باران نمی‌بیند گناهِ ابر چیست؟ نامسلمان چوب بی‌ایمانی‌اش را می‌خورد عشق را از دستبرد بی‌وفایی دور کن گرگ، بی‌شک برّه‌ی قربانی‌اش را می‌خورد راستی! بارِ کج خود را به منزل می‌برد آن که دارد نان بی‌وجدانی‌اش را می‌خورد؟ وامصیبت! شیخ راه قبله را گم کرده است غصه‌ی معشوقه‌ی پنهانی‌اش را می‌خورد! اشک بند آمد ولی این سدّ بی‌جان نیمه‌شب بی‌گمان دیواره‌ی سیمانی‌اش را می‌خورد...
دو بیت ،بصیرت مشو غافل تو از تزویر دشمن همی تحلیل کن ،تدبیر دشمن ذلیل و خوار گردد ملتی که شود در خانه اش درگیر دشمن کیوانی تبیین ۲ که در خانه ی خود درگیر دشمن شود،ذلیل می شود امام علی(ع)