eitaa logo
حامد فلاحتی
1.2هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
3.8هزار ویدیو
224 فایل
✅ دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه ✅ مدرس حوزه علمیه ✅ پژوهشگر معارف اسلامی 👈 انقلاب نوشته های مهم 👈 حوادث سیاسی، اجتماعی، فرهنگی 👈 اطلاع رسانی 👈 فایل های درسی و مطالعاتی 👈 سلسله مباحث هویت طلبگی 👈 ترویج مطالعه فلسفه ارتباط با مدیر: @HamedFalahati
مشاهده در ایتا
دانلود
📜نوبختی: اصحاب امام عسکری پس از ایشان 14 گروه شدند 🔹️بنابر گزارش نوبختی، که در اواخر قرن سوم هجری می زیسته، امام عسکری در ماه ربیع الثانی سال 232 ق به دنیا آمد و در روز جمعه هشتم ربیع الأول سال 260 ق وفات کرد. ابو عیسی بن المتوکل (برادر معتمد عباسی) بر پیکر ایشان نماز خواند. امامت ایشان، پنج سال و هشت ماه و پنج روز طول کشید. ایشان وقتی وفات کرد از جهت ظاهری فرزندی نداشت و ارثشان میان مادر و برادرشان تقسیم شد. پس از ایشان، اصحاب امام عسکری نسبت به امامت پس از ایشان به چهارده گروه تقسیم شدند. نوبختی با کمی تفصیل از باورهای این چهارده گروه سخن می گوید و ضمن گروه دوادزدهم به باور امامیه اشاره کرده و آن باور را به کمک روایات تایید می کند. 🏷وولد الحسن بن علي في شهر ربيع الآخر سنة اثنتين و ثلاثين و مئتين و توفي بسر من رأى‌ يوم الجمعة لثمان ليال خلون من شهر ربيع الأول سنة ستين و مئتين و دفن في داره في البيت الذي دفن فيه ابوه و هو ابن ثمان و عشرين سنة و صلى عليه ابو عيسى بن المتوكل و كانت إمامته خمس سنين و ثمانية اشهر و خمسة ايام‌ و توفي و لم ير له اثر و لم يعرف له ولد ظاهر فاقتسم ما ظهر من ميراثه اخوه جعفر و أمه ... فافترق اصحابه بعده اربع عشرة فرقة ... 📚فرق الشیعة، چاپ العتبة الحسینیة: 136. 🏠 @chsiqs 🆔 @h_falahati
⚫️واپسين‌ سفارش‌هاي امام حسن عسکري به جامعة‌ شيعيان 🖊احمدحسين شريفي (ع) در جملاتي که گويا ايشان به جامعه پيروان بوده است؛ نکات بسيار مهمي را به شيعيان گوشزد مي‌کند؛ نکاتي که مي‌توان گفت همه ابعاد زيست اسلامي و شيعيان را پوشش مي‌دهد: ابعاد عبادي و غيرعبادي؛ فردي و اجتماعي، معاشرت‌هاي خانوادگي و همسايگي و شهروندي و بين ‌المذاهبي و امثال آن را ◾️أوصِيكُمْ؛ شما را وصيت مي‌کنم به: 1.بِتَقْوَى اللَّهِ؛ تقواي الهي را مراعات کنيد؛ 2.وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ؛ مواظب دين خود باشيد؛ 3.وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛ براي خدا کار و تلاش کنيد؛ 4.وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ؛ سخن راست بگوييد؛ 5.وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ امانت‌ را به کسي که شما را امين کرده است، برگردانيد، چه نيکوکار باشد و چه فاجر. 6.وَ طُولِ السُّجُودِ؛ سجده‌هاي طولاني کنيد. 7.وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛ همسايه‌داران خوبي براي همسايگانتان باشيد که پيامبر به اين مبعوث شد (سفارش پيامبر بود) 8.صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ‏؛ (دربارة مخالفان و منکران ولايت اهل بيت. شما را سفارش مي‌کنم که) در ميان آنان نماز بخوانيد؛ در تشييع جنازة آنان حاضر شويد؛ به عيادت بيمارانشان برويد و حقوقشان را ادا کنيد. 🔸«فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ؛ زيرا وقتي کسي از شما در دينش پارسايي بورزد و در سخنش راست‌گو باشد و امانت را ادا کند و با مخالفان و مردم، اخلاق نيک داشته باشد، گفته مي‌شود که اين شيعه است و همين مرا شاد مي‌کند. 9.اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً؛ پرواي خدا را داشته باشيد و زينت [ما] باشيد و ماية ننگ [ما] نشويد. 10.جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ لَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ؛ محبت‌ها را به سوي ما جلب کنيد و زشتي‌ها را از ما دور کنيد؛ زيرا هر چه از خوبي در حق ما گفته شود، ما اهل آنيم؛ و هر عيبي به ما نسبت دهند ما چنان نيستيم. ما را در کتاب خدا حقي است و با رسول خدا پيوندي و از جانب خدا طهارت و عصمتي؛ هيچکس غير از ما چنين ادعايي نمي‌کند؛ جز دروغگو. 11.أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ؛ فراوان ياد خدا کنيد؛ 12.وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛ فراوان در انديشه مرگ باشيد؛ 13.وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ؛ فراوان قرآن تلاوت کنيد؛ 14.وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ؛ و فراوان بر پيامبر خدا صلوات بفرستيد؛ چرا که صلوات بر رسول الله ده حسنه دارد. 15.احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ؛ وصيت و سفارش مرا به خاطر بسپاريد. 🖐و أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَامَ. شما را به خدا مي‌سپارم و بر شما سلام مي‌فرستم. 🏴صلّی الله علیک یابن رسول‌الله 🆔 @h_falahati
هانی عزالدین ۲۳ساله که جزو نیروهای حزب الله بود در آستانه مراسم ازدواجش امروز به دست اسرائیل ترور شد. هنیئا لک یا اخی العزیز 🌹 🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ستون‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی چه کسانی هستند؟ آنهایی که خون می‌دهند. آنهایی که با قیمت دلار و ارز و تورم و... دلشان از نظام اسلامی سرد نمی‌شود؟! آنهایی که دائما طلبکار نیستند و دنبال وظیفه و تکلیف در این نظام هستند. آنهایی که دنبال اثرگذاری هستند نه دیده‌شدن! آنهایی که آبرو دادند باز هم می‌دهند. آنهایی که چیزی در دفاع از این نظام گیرشان نیامد و همچنان هستند. 🆔 @h_falahati
🖋بیانی از آیت الله مصباح یزدی(ره) در خصوص حدیثی از امام حسن عسکری علیه السلام: ❓چه چیزی باقی می گذاریم؟ ❓شغل و دانشمان را با چه انگیزه ای پیش می‌بریم؟ 🖤 🆔 @h_falahati
| برای چه هدفی به حوزه آمده ایم⁉️ 🔰رهبر معظم انقلاب: امروز هرکس برای تعلیم و تربیت وارد حوزه میشود باید این در ذهنش باشد که من امروز به اندازه وسع و توانم طلبهٔ فاضل مدرّس، مرجع یا از ارکان حوزه میشوم تا به نظام جمهوری اسلامی و مسئولانش کمک کنم. طلبه باید از ابتدا تا پایان این روال را در نظر داشته باشد. این باید در حوزه ی علمیه به یک فرهنگ مسیر تبدیل شود. 📚کتاب بدان ایدک الله ۱۳۷۴/۹/۱۶ بیانات در دیدار روحانیون 🖋 این سخن را مقایسه کنید با سخن اساتید اخلاق، روحانیون بعضا مشهور و برخی بزرگان حوزه که می گویند ما نباید وارد مناقشات کشور بشویم!! ما نصیحت میکنیم! رسالت طلبگی چیز دیگری است؟! ما متخصص امور نیستیم؟! طلبه فقط باید درس بخواند و مسلمات را بگوید؟! روشن نیست مباحث سیاسی انقلاب اصلا خیر باشد یا شر؟! اگر وارد این امور بشویم در نظر مردم سست میشویم و دیگر آخوند مقدس نیستیم؟! از این حضرات که پیش برخی از آنها آموخته‌ام و ارادت هم به برخی دارم یکبار برای همیشه میخواهم رسما بگویید ما این توصیه های امام‌ره و رهبری را قبول نداریم. پ.ن: تلقی بنده از کار سیاسی و پشتیبانی نظام رفتارهای حزبی و سخیف این و آن نیست اصول نظری انقلاب و حضور در تحولات آن است که این بزرگان همان را هم قبول ندارند. 🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تذکر استاد اخلاق به عمامه به سرهای سکولار! ♨️ استاد مؤیدی از شاگردان آیت الله سعادت‌پرور: خدا این نظام با این عظمت را به شما داده، حالا تویِ عمامه‌به‌سر در برابر این کسی که عَلم به دوشش است، می‌ایستی، میدان‌داری و مَن‌ مَن می‌کنی! یا حق می‌گویی یا ناحق! فردای قیامتی هم هست. 🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عظما را حذف کنید! تذکر پندآموز مرحوم آیت‌الله محفوظی 🔸پی‌افزود یکی از سنت‌های اصیل حوزوی ریاست‌گریزی و پرهیز از القاب و عناوین _حتی عناوین و ریاست‌های دینی_ ست. در روزگاری که عده‌ای معدود _بدون آنکه واجد زمینه‌های علمی و معنوی حداقلی باشند_ برای تصدی امر مرجعیت مسابقه گذاشته‌اند، و گاهی اگر القاب و عناوین برساخته‌شان کم و زیاد شود، زمین را به آسمان می‌دوزند، این قبیل تذکارها از امثال آیت‌الله محفوظی واقعا کیمیاست! وجود چنین انسان‌های مهذبی است که حوزه مقدسه قم را از پروژه و خطر عناصر فرصت‌طلب و خصوصا مصون می‌دارد. رحمت و رضوان الهی به روح مطهر علمای راستین. حمد و صلواتی به مرحوم آیت‌الله محفوظی هدیه کنیم. احوال حوزه 🖋 درس بزرگی بود! برخورد حقیقتا جالبی بود. تقوا ادا و اطوار نیست. یک منش است. 🆔 @h_falahati
recording-20240912-191515.mp3
16.26M
مذهبی امام عسکری علیه السلام و ملاک‌محور بارآوردن شیعه. از کدام عالم پیروی کنیم. عقلانیت شیعه یعنی معیارمحور بودن آن 🆔 @h_falahati
🌀 راهبرد جذب حداکثری با رعایت وحدت شیعه و سنی 📝 وصیت و سلام حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام خطاب به شیعیان «أُوصیکُمْ بِتَقْوَى اللّهِ وَ الْوَرَعِ فى دینِکُمْ وَالاْجْتَهادِ لِلّهِ وَ صِدْقِ الْحَدیثِ وَ أَداءِ الأَمانَةِ إِلى مَنِ ائْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فاجِر وَ طُولُ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجَوارِ. فَبِهذا جاءَ مُحَمَّدٌ(صلى الله علیه وآله وسلم) صَلُّوا فى عَشائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذا وَرَعَ فى دینِهِ وَ صَدَقَ فى حَدیثِهِ وَ أَدَّى الاْمانَةَ وَ حَسَّنَ خُلْقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شیعِىٌ فَیَسُرُّنى ذلِکَ. إِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیْنًا وَ لا تَکُونُوا شَیْنًا، جُرُّوا إِلَیْنا کُلَّ مَوَدَّة وَ ادْفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبیح، فَإِنَّهُ ما قیلَ فینا مِنْ حَسَن فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ ما قیلَ فینا مِنْ سُوء فَما نَحْنُ کَذلِکَ. لَناحَقٌّ فى کِتابِ اللّهِ وَ قَرابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللّهِ وَ تَطْهیرٌ مِنَ اللّهِ لا یَدَّعیهِ أَحَدٌ غَیْرُنا إِلاّ کَذّابٌ. أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرانِ وَ الصَّلاةَ عَلَى النَّبِىِّ(صلى الله علیه وآله وسلم) فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّهِ عَشْرُ حَسَنات، إِحْفَظُوا ما وَصَّیْتُکُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُکُمُ اللّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَیْکُمْ السَّلامَ.» 📗بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۳۷۲ 〰〰〰〰〰 ❇️ شما را به تقواى الهى و پارسایى در دینتان و تلاش براى خدا و راستگویى و امانتدارى درباره کسى که شما را امین دانسته ـ نیکوکار باشد یا بدکار ـ و طول سجود و حُسنِ همسایگى سفارش مى کنم. محمّد  صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم براى همین آمده است. در میان جماعت‌هاى آنان نماز بخوانید و بر سر جنازه آنها حاضر شوید و مریضانشان را عیادت کنید. و حقوقشان را ادا نمایید، زیرا هر یک از شما چون در دینش پارسا و در سخنش راستگو و امانتدار و خوش اخلاق با مردم باشد، گفته مى شود: این یک شیعه است، و این کارهاست که مرا خوشحال مى سازد. تقواى الهى داشته باشید، مایه زینت باشید نه زشتى، تمام دوستى خود را به سوى ما بکشانید و همه زشتى را از ما بگردانید، زیرا هر خوبى که درباره ما گفته شود ما اهل آنیم و هر بدى درباره ما گفته شود ما از آن به دوریم. در کتاب خدا براى ما حقّى و قرابتى از پیامبر خداست و خداوند ما را پاک شمرده، احدى جز ما مدّعى این مقام نیست، مگر آن که دروغ مى گوید.  زیاد به یاد خدا باشید و زیاد یاد مرگ کنید و زیاد قرآن را تلاوت نمایید و زیاد بر پیغمبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم صلوات بفرستید. زیرا صلوات بر پیامبر خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم ده حسنه دارد. آنچه را به شما گفتم حفظ (و عمل) کنید و شما را به خدا مى سپارم، و سلام بر شما. 〰〰〰〰〰 حدیث دیگری با همین مضمون، در کتاب شریف کافی آمده است: الکافي، ج ۲، ص۶۳۶. مناهج 🆔 @h_falahati
🔺دیدار خصوصی پوتین - شویگو - احمدیان نشانه صحبت‌های کاملاً عملیاتی پیرامون پرونده‌های روی میز است. یک نکته مهم اما اعلام پوتین مبنی بر آمادگی برای امضای قرارداد استراتژیک توسط دو رئیس جمهور است. ـــــــــــــــــــــــ پایگاه خبری صابرین نیوز 🖋 ارسال موشک فاتح دسترسی تمام اروپا را راحت‌تر می‌سازد. اروپا باید بفهمد که دوران زورگویی گذشته است. نمی شود همیشه بر اریکه قدرت بنشینی و زور بگویید. دوران این رفتار سرآمده است. اما سوال از داخلی‌ها آن است که باید افکار عمومی و برخی سیاسیون دست‌نشانده و روزنامه‌های آلوده را کنترل کرد. نمی شود این همه رفتار خلاف امنیت ملی انجام شود. کشور نیاز به امنیت دارد و این با مذاکره یا جنگ بهرحال باید بدست آید. مذاکره آداب دارد و زیرفشار و زورگویی نمیشود. لهستانی ها امشب گفته اند از رئیس جمهور جدید ایران مایوس شدیم!! مگر چه انتظاری داشتید؟ هم موشک را ببنید و هم مانند انسان به صورت برابر مذاکره کنید. نمی توانید بدانید برای جنگ هم آمادگی وجود دارد. شما ذره‌ای از کشتار در خاورمیانه پشیمان نیستید ایرانی، سوری یا فلسطینی هم ندارد. بحث مذاکره و عدم مذاکره نیست بحث تامین منافع ملی است. 🆔 @h_falahati
11سپتامبر2001، نخستین نشانه از سقوط تمدن لیبرال کاپیتالیسم حاکم بر قرون19-20غرب در قرن21 است! دوهفته بعد از کنفرانس بین‌المللی «ضدنژادپرستی» دوربان آفریقای جنوبی که بیش از ۸۰۰۰ سازمان مردم نهادجهان NGO's وابسته به سازمان ملل، «اسرائیل» را یک رژیم نژادپرست معرفی کرده و خواستار انحلال آن شدند و افکارعمومی جهان کاملاً مهیای فروپاشی رسمی رژیم نژادپرست اسرائیل شده بود، با پخش مستقیم سقوط برج‌های تجارت جهانی در نیویورک توسط دو هواپیمای مسافربری، ورق برگشت: 📍فروپاشی اسرائیل فراموش شد! سریعاً بن لادن و القاعده مقصر شناخته شدند! 🔻جنگ روانی_رسانه‌ای سرسام‌آور علیه اسلام، مسلمانان را تبدیل به نماد تروریسم ضدبشری کرد! افغانستان با میلیون‌ها کشته و مجروح و آواره، تخریب و اشغال شد! سپس عراق به سرنوشتی بدتر از افغانستان گرفتار آمد! 🔻در اندرون همین اشغالگری‌ها، گروه‌های ترور و کشتارجمعی «داعش و النصره و بوکوحرام» را به نام «دولت اسلامی» طراحی و به کار گرفتند تا ضمن بدنامی برای اسلام و مسلمانان، سرزمین‌های تمدن‌خیز منطقه را نابود کنند‼️ 🌴اما از سوی‌دیگر، آگاهان عرصه سیاست شاهدند که چگونه امام خامنه‌ای، در مقابل این توطئه‌های شیاطین خبیث صهیونیستی، گام به گام، دشمنان منطقه‌ای و جهانی انقلاب اسلامی را مهار کرده، جبهه مقاومت را تشکیل داده، آمریکا را از منطقه فراری داده، اسرائیل را به محاصره انقلابیون درآوردند و طوفان الاقصی را به پا کردند تا اسرائیل خبیث را در انظار جهانیان رسوا سازند 🔰اینک جهانیان گواهندکه نبرد دو جبهه حق و باطل به مراحل پایانی خود نزدیک شده است ✍️محمدعلی رامین 🆔 @h_falahati
💢نُهم‌ربیع مناسبتی برگرفته از فرهنگ غالیان ✍مهدی مسائلی روز نهم‌ربیع‌الاوّل نزد بعضی از شیعیان به روز کشته شدن خلیفهٔ دوم شهرت یافته است. اما با رجوع به کتاب‌های تاریخی به این مطلب می‌رسیم که تمامی آن‌ها به اتفاق اواخر ماه ذی‌الحجه را به‌عنوان ایام کشته‌شدن خلیفه دوم معرفی نموده‌اند و هیچ منبع تاریخی، ماه دیگری را برای این واقعه ثبت نکرده است. افزون بر این بسیاری از بزرگان و علمای شیعه نیز هنگام بحث از قتل خلیفهٔ دوم، تاریخ آن را در ماه ذی‌الحجه دانسته‌اند و حتی بعضی با صراحت قتل او در روز نهم‌ربیع‌ را نادرست دانسته‌اند. (برای مطالعه بیشتر به کتاب نهم‌ربیع جهالت‌ها خسارت‌ها مراجعه شود) اعتقاد به کشته‌شدن خلیفه دوم در روز نهم‌ربیع مستندی جز روایتی معروف به «رُفع‌القلم» ندارد. این روایت به یکی از اصحاب امام هادی(ع) به نام احمد بن اسحاق نسبت داده شده است و از طریق او و از قول امام فضیلت‌هایی را برای این روز بر می‌شمرد. در ارزیابی این روایت باید گفت منبع نقل آن، کتاب‌های متأخر شیعه مربوط به بعد از قرن هفتم و هشتم قمری هستند که اتقان و اعتبار روایی ندارند. سند این روایت نیز از جهات مختلفی ضعیف و غیرقابل‌ اعتماد است و افزون بر وجود راویان ناشناخته‌ای که منحصر به این روایت هستند، افتادگی تعدادی از راویان نیز بر ضعف آن می‌افزاید.(رک: نهم‌ربیع جهالت‌ها خسارت‌ها، ص۲۲-۳۷) اما نکته مهم این‌که طبق تحقیقات انجام شده، روایت نهم‌‌ربیع برگرفته از کتاب‌های غالیان نُصیریه است که امروزه به اسم علویون در سوریه شناخته می‌شوند. شواهدی در متنِ آن نیز این مطلب را تأیید می‌کنند. یادکرد از نهم‌ربیع در منابع نُصَیریه مربوط به قرن سوم قمری و اوایل پیدایش این فرقه است. یکی از منابع متقدم نُصَیریه که به تفصیل به این موضوع پرداخته است، کتابی معروف به «مجموع الاعیاد» نوشته ابی‌سعید میمون بن قاسم طبرانی نُصیری( 358-426هـ / 970-1035م) است. وی در ابتدای این کتاب نهم‌ربیع را در کنار نوروز و مِهرگان(جشنی باستانی در شانزدهم مهرماه) از اعیاد فارسی برمی‌شمارد و سپس در یک فصل مُجزا دو روایت و دو دعا درباره این روز می‌آورد. یکی از این دو روایت تقریباً همان روایتِ مشهورِ رُفِع‌َالقَلَم است که به کتب شیعه راه یافته است. روایت دیگر که اعتقاداتی همچون تناسخ در آن وجود دارد، نیز با اين روايت از جهت گزارش‌گری هم‌سنخ است و از یک منشأ داستان‌پردازی برخوردار است.(طبرانی، مجموع‌الاعیاد، برلین: ۱۹۴۶، ص۱۳۱-۱۴۸) به نظر می‌رسد کمرنگ بودن گزاره‌های غالیانه‌ مربوط به خداباوری امامان یا اموری همچون تناسخ علت راه‌یابی روایت رُفِع‌َالقَلم از منابع نُصیریه به کتب شیعه بوده است. همچنین ناشناخته بودن اکثر راویان آن، و وجود یک راوی اهل‌سنت و یک راوی شیعه (احمد بن اسحاق)،نیز احتمالا در حساسیت‌زدایی از آن و راه‌یابی‌اش به منابع متأخر شیعه بی‌تاثیر نبوده است. البته با دقت در متن این روایت، خصوصیات مربوط به غُلات نُصَیریه در آن مشهود است.زیرا در نقلی از آن آمده است که راویانش درباره ابوخطاب که یکی از بزرگان و اصحابِ سِرِ غُلات است، با هم اختلاف داشتند و از این جهت به احمد بن اسحاق مراجعه کردند.افزون بر این، می‌دانیم که غلات در کنار ترویج اعتقاد به خداباوری امامان، به ترویج فرهنگ گذر از شریعت و لااُبالی‌گری نیز می‌پرداختند. درفرازی از این روایت که نام‌گذاری‌اش به رفع‌القلم نیز بدین‌‌خاطر است، به نقل از پیامبر(ص) به خدای متعال چنین نسبت می‌دهد: «به فرشتگان نویسندهٔ اعمال دستور دادم به مدت سه روز قلم را از همهٔ مردم(خَلق کُلُّهُم) بردارند و هیچ چیزی از گناهان آنان را ننویسند، به کرامت تو و وصیت.» بر اساس این فرازِ غالیانه قلم تکلیف از تمام خلق، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، سه روز برداشته می‌شود و هیچ کدام از گناهان و خطایای آن‌ها ثبت نمی‌شود. متأسفانه بعضی که به مناسبت پایه‌گذاری شده توسط این روایت دل‌بسته‌اند، تلاش زیادی در توجیه این تعبیر غالیانه دارند و بدون توجه به منبعِ اصلی آن،گاهی آن را با عنوان مهلت در توبه توجیه می‌کنند و گاهی آن را با شفاعت تطبیق می‌دهند.مواردی که نه با ظاهر این فراز هم‌خوانی دارد و نه با سایر نصوص قرآنی و روایی موافقت دارد. در مجموع باید گفت از همان ابتدای پیدایش جریان غالیانه‌ی نُصیریه، نهم‌ربیع در میان آنها به عنوان یک عید معروف بوده است و سپس به مرور به آثار شیعه وارد شد. در زمان صفویه، با بالاگرفتن منازعات مذهبی شیعه و سنی، ترویج این مناسبت قوت بیشتری در شیعه پیدا کرد با حمایت پادشاهی صفوی، بعضی از عالمان نیز به دفاع از آن پرداختند، به گونه‌ای کم‌کم مناسبتی با عناوینی همچون عیدالزهراء و...در فرهنگ مذهبی شیعه نفوذ پیدا کرد. البته در سالیان اخیر آگاهی و هوشمندی جامعه شیعه جلوی تبلیغ بیشتر آن را گرفته است. 🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 واقعیت حکمرانی لیبرال سرمایه داری ♦️ صحبت‌های عجیب برنی سندرز، سناتور و سیاستمدار آمریکایی در مورد سرمایه‌داری: در طول ۵۰ سال گذشته، ۵۰ تریلیون دلار ثروت از ۹۰٪ پایین جامعه به ۱٪ بالای جامعه منتقل شده است! ♦️ می‌خواهید بدانید چرا مردم عصبانی هستند؟ چون نسبت به قبل، ساعت‌های بیشتری برای دستمزد کمتری کار می‌کنند! @eisavim ⚠️ اخطار 💢 وضعیت در کشور ما هم مشابه است و این یکی از نتایج حکمرانی لیبرال سرمایه داری در بخشهایی از نظام جمهوری اسلامی می باشد. پیامدهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی آن نیز جای بحث دارد. ❌ حکمرانی لیبرال، بر آزادی بی قید بنا شده که از نظر فلسفه اجتماعی غلط است. در مقابل، حکمرانی مسئولانه بر تعهد و مسئولیت بنیاد نهاده شده و از نظر فلسفه اجتماعی صحیح است. (توضیح آنکه جامعه بشری یک سیستم است که بر مسئولیت بنا نهاده می شود و نه بر آزادی بی قید) ✅ بنابراین حکمرانی لیبرال، بصورت فلسفی از بنیاد و ریشه غلط ولی حکمرانی مسئولانه دارای ریشه فلسفی و بنیادی صحیح است. 🔸 برای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی، راهی جز اصلاح حکمرانی کشور نیست. ♨️ همه دلسوزان کشور و نظام بیایید بحث های حاشیه ای و پرداختن به شاخ و برگها را رها نماییم و تا بیش از این دیر نشده، بر اصلاح اساسی نظام حکمرانی متمرکز و متحد و همنوا شویم. 👈 راه حل مشکلات، تحقق حکمرانی مسئولانه و نفی حکمرانی لیبرال است. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه 🆔 @h_falahati
تقیه تا چه زمانی واجب است❓ 🛑عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ خَالِدٍ قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا ع‏ لَا دِينَ لِمَنْ لَا وَرَعَ لَهُ وَ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَعْمَلُكُمْ بِالتَّقِيَّةِ فَقِيلَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِلَى مَتَى قَالَ إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ وَ هُوَ يَوْمُ خُرُوجِ قَائِمِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ 👈🏻 فَمَنْ تَرَكَ التَّقِيَّةَ قَبْلَ خُرُوجِ قَائِمِنَا فَلَيْسَ مِنَّا... الحديث. 🔰 حسين بن خالد گويد: امام رضا عليه السّلام فرمودند: كسى كه ورع نداشته باشد دين ندارد و كسى كه تقيّه نداشته باشد ايمان ندارد، گرامى‌ترين شما نزد پروردگار كسى است كه بيشتر به تقيّه عمل كند. گفتند: اى فرزند رسول خدا! تا چه زمانی؟ فرمودند: تا روز وقت معلوم كه روز خروج مهدی ما اهل البيت عليهم السلام است، و👈 كسى كه تقيّه را پيش از خروج آن حضرت ترك كند از ما نيست! ... 📚 کمال الدین، ج ٢ ص ٣٧١ ✍ لذا با توجه به زمانی‌ که حضرت بیان فرمودند، وجوه برخی ناقضانِ تقیه، اساسی ندارد. ... و. ظاهرا نزد برخی، هرکس بی‌تقیه‌تر است عزیزتر و دین‌دارتر است، بخلاف آنچه امام فرمودند. فتأمل ♻️کانال: علم الحدیث 🖋 معنای صحیح تقیه ترک کردن حقیقت و رهاسازي اصول اعتقادی و ایدئولوژیک نیست. معنای صحیح تقیه همانطور که رهبری در گفتارهای انتهایی کتاب انسان ٢۵٠ ساله فرمودند، تغییر تاکتیک و روش برای رسیدن به حق با توجه به شرایط موجود است. مومن هیچگاه دست از حق برنمی‌دارد روش رسیدن را تغییر می‌دهد. این روش هرکاری نیست هدف وسیله را توجیه نمی کند. بنابراین نه روش حجتی مسلک‌ها و سکولارهای سنتی نه روش سکولارهای غربگرا و دین انسانیت و... روش صحیح تفسیر اسلام ناب است. 🆔 @h_falahati
رهبری: به مقدسات سایر مذاهب اسلامی توهین نکنید! جلسه مخفی و علنی ندارد! 🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢نه ربیع و مجالس توطئه علیه انقلاب اسلامی ▫️بعضیا به نام شاد کردن دل فاطمه زهرا سلام الله علیها تلاش می کنند انقلابی را که محصول مجاهدت‌های فاطمه زهرا سلام الله علیهاست در دنیا لنگ کنند. ▫️بهترین وسیله دشمنان برای ممانعت از ورود انقلاب اسلامی به کشورهای اسلامی همین مراسمات غلط است که به دنیا نشان دهند این انقلاب اصلا اسلامی نیست و ضد اهل تسنن است. 🏷بیانات در دیدار مداحان سال ۱۳۷۲ 🖋 اگر به فرض محال ثوابی داشته باشد هم خیانت و خنجری است که بر پیکره انقلاب امام ره زده می شود. این انقلاب صدای حقانیت اعتقادات شیعی را به جهان رسانید. ببینید کدام طرف ایستادید. 🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️هشدار درباره عید الزهرا!⛔️ 💚مقام معظم رهبری: یک عدّه‌ای خیال میکنند اثبات تشیّع به این است که انسان به بزرگان مورد اعتقاد اهل سنّت و دیگران بنا کند مدام بدوبیراه گفتن. نه! این خلاف سیره‌ی ائمّه است. اینکه شما می‌بینید رادیوها یا تلویزیون‌هایی در دنیای اسلام به وجود می‌آید که کار آنها این است که به‌عنوان شیعه و به نام شیعه، به بزرگان مورد اعتقاد بقیّه‌ی فِرق اسلامی بدگویی کنند، این معلوم است که بودجه‌اش بودجه‌ی خزانه‌داری انگلیس است؛ این بودجه‌اش بودجه‌ی انگلیس [است‌]، این شیعه‌ی انگلیسی است. هیچ‌کس خیال نکند که گسترش شیعه و اعتقاد تشیّع و استحکام ایمان شیعی به این بدوبیراه گفتن و به این [طرز] حرف زدن است. نخیر! اینها عکس عمل میکند. وقتی شما بدوبیراه گفتید، دُور او یک حصاری کشیده میشود از عصبانیّت، از احساسات، و دیگر حرف حق هم برایش قابل تحمّل نیست. ما حرف حسابی خیلی داریم، حرف منطقی خیلی داریم، حرفهایی که هرکسی که صاحب فکر است، اگر بشنود؛ آنها را قبول میکند. 🆔 @h_falahati
HS_Volume 22_Issue 86_Pages 123-146 (1).pdf
855.7K
📌نقد سندی و دلالی روایت «رفع قلم» در ۹ ربیع به مناسبت کشته شدن عمر بن خطاب: در این مقاله به روایتی موسوم به «رفع قلم» «...أَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ...» از سه منظر: ، و پرداخته شده است. قدیمی‌ترین مأخذ این روایت، مجموع الأعیاد ابوسعیدطبرانی، یکی از نصیریه در قرن پنجم است و از آن‏جا در قرن ششم، به منابع انتقال یافته است. بررسی رجالی و سندی بیان‏گر آن است که روایت فوق، مرسل و محرَّف‌ و راویان اصلی آن همگی . مهم‌ترین نقد دلالی این روایت، تصریح آن بر جریان فراگیر رفع تکلیف به مدت سه روز و در واقع ترویج نوعی اباحی‌گری است. حاصل، آن‌که روایت مزبور به دلایل: عدم اعتبار منبع، عدم اعتبار و صحت سند، احراز مخالفت متن با کریم و و نیز مخالفت محتوای روایت با شواهد تاریخی و اتفاق نظر قاطبه مورخان مبنی بر وقوع ماجرای قتل خلیفه دوم در اواخر ذی‌الحجه سال 23هجری، فاقد حجیت ارزیابی می‌شود. تاریخ اهل البیت 🆔 @h_falahati