eitaa logo
هادیانه ها
686 دنبال‌کننده
564 عکس
186 ویدیو
29 فایل
بیشتر از #اخلاق، #تربیت، #فقه_تربیت و مسایل #طلبگی و #حوزوی می نویسم ... #محمدهادی_قراباغی طلبه و استاد حوزه علمیه قم دانشجوی دکتری فقه تربیت دبیر کمیته فقه تربیت موسسه فقهی مصباح الهدی @H_Gharabaghi
مشاهده در ایتا
دانلود
پیش نویس مباحث انتخاب حوزه برای متربیان مجموعه های تربیت محور.docx
50.6K
✍️ آگاه در موسم های مهم متربیان، دغدغه زیادی دارد؛ 1-از دغدغه فراهم آوردن بستر مناسب انتخاب گری آگاهانه گرفته 2- تا دغدغه حفظ از آفات و آسیب های انتخاب مثل انتخاب جوگیرانه و ... 🌱 یکی از موسم های مهم انتخاب نوجوانان، سنین دبیرستان و آینده و رشته های تحصیلی است 🌱 انتخاب علمیه و 👳🏻‍♂️ یکی از گزینه های پیش روی برخی نوجوانان است؛ در این رابطه هم خود نوجوان، هم والدین و هم مربیان تربیتی و هم خود حوزه علمیه با مسائلی مواجه هستند و نیاز به پاسخ هایی هوشمندانه احساس می شود. ⭕️ سال های گذشته در رابطه با مسائل مربیان در این موضوع در پیش نویس متنی کار شد که مسائل مهم ذیل را مورد بررسی قرار داد: 🔹نقش مربی در مواجهه با این عرصه انتخاب چیست؟ 🔹 چگونگی و مراحل کار مربی در این موضوع 🔹شرایط لازم برای ورود به حوزه 🔹فرایند آماده سازی متربی برای ورود آگاهانه به حوزه 🔹 نحوه مواجهه با خانواده متربی 👈🏻این فایل برای استفاده مربیان، مبلغان، معلمان و حتی والدین آگاه مناسب است @hadianeha
📌پای درس ✍ در ( ) چند نکته عالی درس آموز درباره زندگی آقا مجتبی از زبان شاگرد ملازم سی ساله شان آموختم 👌 1⃣ خیلی ویژه در کارها به طوری که در طول سالیان غیبت نداشت و حتی یکبار با پیشامد مشکل برای هواپیما، از مشهد تا تهران ماشین گرفت که صبح سر درس حاضر باشد 2⃣ برای پرورش شاگردان و توجه ویژه به ایشان به گونه ای بود که اگر کسی مثلا غیبت می کرد حتما به طوری به او توجه می داد که حواسم بود که نیامدی 3⃣ ویژه نسبت به کارهایش مثلا 🔹برای هر جلسه اخلاق چهارشنبه ها ۶تا ۷ ساعت وقت می گذاشت 🔹عنایت داشت حرف تکراری نزند؛ مثلا بیش از بیست سال قبل ۵ جلسه ای درباره خطبه همام سخن گفته بود و بعد از این همه وقت هنگام شروع بحث روی این خطبه عنایت داشتند آن بحث را ببینند تا مبادا تکراری باشد 4⃣ و ساختارمندی در مباحثش مشهود بود و در ابتدای جلسه فهرست مطالبش را می گفت 5⃣ های را بررسی کرده بود و شیوه بهتر را روش انبیاء می دانست و روی مخاطب تکیه داشت و بیان احساسی کمتری داشت و در طول سالیان طولانی نقل خواب در کلامش انگشت شمار بود 6⃣ در میان شؤون مختلفی که به آن مشغول بود بودن را از همه بیشتر دوست داشت ⭕️ ایشان بود و بسیاری از گرفتاری ها را ناشی از گناهان زبان می دانستند خود ایشان هم مراقبه جدی روی این مهم داشتند 📌 به طور ویژه مورد عنایت بود و بیان گفتگوی خاصش با امام در نپذیرفتن مسؤولیت های پیشنهادی به برنامه فردا شب موکول شد ... ۵اردیبهشت۱۴۰۲ @hadianeha
🔹چرا ؟🔹 🎯 ✍ میزبان بچه های یکی از مدارس خوب قم بودم؛ مسؤولان دغدغه مند مدرسه برای به بچه های هشتم نهمی، جلسه رو هماهنگ کرده بودند 📚 های زیر را برای ارایه آماده کرده بودم( البته به ارایه بخشی از اون ها موفق شدم)_ تلاش کردم علاوه بر سازی برای این انتخاب، های آن را بیان کنم 📌شاید به دردتون بخوره ✅ چرا حوزه؟ 1⃣ نیاز 🔹انتخاب حوزه پس از انتخاب مسیر زندگی است 🔹در حال معامله استعدادهای خود هستیم _ باید آنها را خرج کنیم 🔹 ما باید خرج تامین نیاز خلق خدا شود و خلق خداست 🔹 مسیر اصلی این هدف است 👈اضطرار به وحی به دلیل پیچیدگی های عالم و انسان و روابط 2⃣ سازی و 👈نیازمند تسلط بر وحی 3⃣ ‌ ی با سواد حوزوی و وسعت تقاضا آقای مصباح و دانشگاه آمریکای لاتین مطهری 4⃣ ‌فضای و شیرینی های حوزه مسیر انبیاء و ائمه/ بذل مهجته فیک لیستنقذ... علامه طباطبایی و تاریخ عمامه گذاری 5⃣ ‌ از اهل بیت و شیعیان امینی _ میرحامد حسین هندی _ پیشاور 6⃣ ‌ و اجر طلبگی تبلیغ یمن امیرالمومنین -هدایت یک نفر روایت حضرت زهرا س در اهمیت پاسخ به سوال ✅ ملاحظات 🔹‌طولانی بودن راه 🔹‌سختی دروس 🔹‌مشکلات معیشتی 🔹‌فشارهای اجتماعی 🔹‌محدودیت های اجتماعی 🔹‌مسئولیت سنگین ✅ پیشنهادهای عملی 🔹‌ خوب فکر کن 🔹‌خوب تحقیق و مشورت کن 🔹‌جو گیر نشو 🔹‌عجله نکن 🔹‌اگر به تصمیم رسیدی موانع را مدیریت کن 🔹‌اگر حوزه نیامدی از سه چیز جدا نشو: 1. عالم ربانی 2. مطالعات دینی 3. اعمال عبادی @hadianeha
مسؤولان دغدغه مند یکی از مدارس خوب قم برای آشنایی هشتم، نهمی شون با و دنیای اونا رو آورده بودن مدرسه علمیه ما. واقعا پرچم این مسئولین بالاست🚩 دارم فکر می کنم اگر یکی، فقط یکی از بچه ها این مسیر رو انتخاب کنه و مثل بشه چقدر خوش به حال اون میشه @hadianeha
در طرح تو کجا هستی؟! چیست؟ کجای طرح ایستادی و چه باید بکنی؟ آیا ات رو خوب انجام می دی؟ @hadianeha
⭕️ سلسله جلسات آموزشی تربیتی 📌 🟡 5 جلسه صوت + تصویر اسلایدهای کلاس 🟢 ویژه: مراکز تربیتی دانش آموزی 🟡 این دوره در 5 جلسه در قالب ۲۶ نکته، نسبتا جامعی از و ارائه کرده است 🟢 👈🏻در این دوره پنج جلسه ای، عناوین زیر گفتگو شده است: 1⃣مربی کیست 2⃣چه ویژگی هایی دارد 3⃣بسترهای ارتباط او با متربی کجاست 4⃣چه اطلاعاتی باید داشته باشد 5⃣چه مهارت هایی باید داشته باشد 5⃣در تعامل خود با متربیان چه نکاتی را باید رعایت کند 📌پ ن: 🔹این در جلسات آموزشی مربیان مساجد یکی از محله های شهر قم ضبط شده است 🔹 اسلایدهای ارایه شده در جلسات + پنج صوت این بسته آموزشی را در کانال زیر دانلود کنید👇👇👇 @morabbiha @morabbiha @hadianeha
📌ویژگی در قرآن ✍برای و دو ویژگی لازم است: ۱- ۲- 🔹اگر مربی بی صبری کند مثل کشاورزی است که با بی صبری خود گیاه را خراب می کند🌱 🔹و اگر اعتقاد راسخ بر مسیر نداشته باشد و خودش گرفتار شک باشد مصداق کوری عصا کش کور دگر شود🧑‍🦯👨‍🦯🕳️ 🎯 سوره سجده آیه۲۴ @hadianeha
یا جز تو یاری نگرفتیم و نخواهیم گرفت بر همان که بودیم ، بر آنیم هنوز 📌مراسم عمامه گذاری در جوار مزار عباسعلی سلیمانی @hadianeha
⭕️ سلسله جلسات آموزشی تربیتی 📌 🟡 ۳ جلسه صوت + تصویر اسلایدهای کلاس 🟢 در سه جلسه 🧄سیر تا پیاز 🧅 حلقه داری را بیاموزید 🟡 ویژه: مراکز تربیتی دانش آموزی 🟢یکی از مهم ترین و رایج ترین قالب های ارتباطی مربی با متربیان برگزاری است؛ در این دوره سه جلسه ای، زیر گفتگو شده است: 1️⃣ های تربیتی حلقه داری چیست؟ 2️⃣ ها و مهارت هایی که مربی در اداره حلقه تربیتی باید به کار بندد چه چیزهایی است؟ 3️⃣ در طراحی و حلقه چه نکاتی باید رعایت شود؟ 📌پ ن: 🔹این در جلسات آموزشی مربیان مساجد یکی از محله های شهر قم ضبط شده است 🔹 سه صوت این بسته آموزشی + فایل اسلایدهای ارایه شده در جلسات را در کانال مربیان تربیتی دانلود کنید👇👇👇 @morabbiha @morabbiha @hadianeha
هدایت شده از هادیانه ها
🎁 هدیه خدا 🎁 روز رو به معلم های عزیزی که خدای کریم در مسیر زندگی ام قرارشان داد تبریک می گویم همان هایی که همچون پدرم عزیزشان دارم چرا که امیرالمومنین ع احترام به آن دو را در کنار هم آورد و چنین فرمود: «قم عن مجلسک لابیک ومعلمک ولو کنت امیرا; 🌺 از جای خود برای پدر و آموزگارت برخیز، اگر چه فرمانروا باشی .» معجم الفاظ غررالحکم، ص 286 و از میان معلم هایم به بعضی شان بیشتر مدیونم💟 همان هایی که در بزم علمشان اندیشیدن🤔 را به من آموختند اندیشه ای که به فرموده آقا امام مجتبی ع پدر و مادر همه خوبی هاست و استمرار در آن، در کنار تقوی مورد توصیه ایشان است حضرت فرمود: اُوصیکُمْ بِتَقْوَی اللّه و اِدامَةِ التَّفَکُّرِ، فَاِنَّ التَّفَکُّرَ اَبُو کُلِّ خَیْرٍ وَ اُمُّه🌺 شما [شیعیانم] را به پروا پیشگی و اندیشیدن دائم سفارش می کنم؛ زیرا تفکّر پدر و مادر [و ریشه و اساس] تمامی خوبی ها است تحف العقول، ص ۴۰۸ @hadianeha
از امسال برای خودم برای کتابخانه مرکزمون چی بخرم؟ 📖 *معرفی * مخاطبان اصلی *مربیان و والدینی* هستند که بارها در کلاس های و یا در جلسه های مشاوره، از اساتید و مشاوران خواسته اند تا کتابی سودمند برای مطالعه خود یا فرزندشان به آنها معرفی کنند؛ اما معمولا پاسخی درخور و قانع کننده نگرفته اند. 🌟در این کتاب 100 عنوان از *کتاب های مناسب برای نیازمندی های تربیتی مربیان* معرفی شده است. https://bookroom.ir/book/71719/کتابخانه-تربیتی-مربی-کتاب-های-مناسب-برای-نیازمندی-های-تربیتی-مربیان @hadianeha
۱۴۰۲-۱۴۰۳ 🔸برنامه گزینش و پذیرش مرکز فقهی تربیتی مصباح الهدی برای سال تحصیلی آینده آغاز شد. ✍️ معاونت آموزش مرکز فقهی در نظر دارد، تعداد محدودی از طلاب مستعد و توانمند را جهت شرکت در دوره های تحصیلی در مقاطع مختلف، پذیرش نماید. 🔹 علاقه مندان میتوانند برای از طریق لینک زیر اقدام فرمایند. 🆔https://b2n.ir/mesbah1402 🎖مهلت ثبت نام تا نیمه خرداد 👌لطفاً در نشر اطلاعیه و آگاه سازی شاگردان و دوستان مستعد خود ، مشارکت فرمایید. ❇️ کانال مدرسه فقهی تربیتی مصباح الهدی: 🆔https://eitaa.com/mftm1395
استاد هادی زاده (روز استاد).mp3
3.89M
سخنرانی کوتاه و پر مغز استاد روز راهبرد استاد ✅ پایه سخن استاد دو آیه ذیل بود👇 يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ إِنَّآ أَرۡسَلۡنَٰكَ شَٰهِدٗا وَمُبَشِّرٗا وَنَذِيرٗا وَدَاعِيًا إِلَى ٱللَّهِ بِإِذۡنِهِۦ وَسِرَاجٗا مُّنِيرٗا (احزاب _ ۴۵- ٤٦ ) اى پيامبر به راستى ما تو را [بر امت] و و فرستاديم و تو را ی به سوى خدا به فرمان او و فروزان [براى هدايت جهانيان] قرار داديم 🔹 تدریس دور باطل نیست به شرط این که در طرح باشد 🔹 ضرورت توجه به ظرفیت الگویی استاد گوش دادن این صوت رو به همه ها و معلم ها مخصوصا اساتید پیشنهاد می دم👌 @hadianeha
آیت‌الله مفیدی 3 اسفند 1401.mp3
6.4M
بیانات استاد حفظه الله در جمع طلاب مقدمات میبد یزد 🕌قم مقدسه مسجد آیت الله بهجت رحمه الله ۱۴۰۱/۱۲/۳ 🔸دوگانه ؟! 🔸طلبه نباید خدمت به دین !!!🧐 🔸اگر طلبه درست درس بخواند خداوند متولی او می شود 🔸به هیچ وجه ترک نشود ولو پنج دقیقه 🔸وظیفه هر طلبه است که طوری کتاب را بخواند که بتواند آن را تدریس کند 🔸در عالم هیچ چیزی جایگزین نیست 🔸با دو شرط تدریس کنید: در بند تعداد شاگرد نباشید، تا ممکنه ترتیب کتب را بهم نزنید @hadianeha
📌 جلسه دکتر رئیس با فعالان قم: ✅ گزارش فرمایشات دکتر لطیفی: 🔹 : این سازمان سال ۱۳۵۵ تاسیس شده بعنوان مجموعه ای راهبردی و به مثابه است و عمده جایی است که فکرها در آن می جوشد 🔹 گستره : 👈 پژوهش، تولید و چاپ بخشی از فعالیت سازمان پژوهش و برنامه_ریزی_آموزشی است 👈 تنظیم به معنای نقشه یادگیری در کل آموزش و پرورش از جمله کارهای این سازمان است وظایف دیگر سازمان عبارت است از: از جمله تولید کتب درسی و محتواهای چند رسانه ای و مجلات گوناگون و و توجیه و تغییر نگرش ایشان و و مطالعات مرتبط گسترده و هرآنچه در آپ است و ... 👈 حجم کار در تولید کتب درسی و پخش آن بسیار سنگین است؛ در سال ۱۵۰ میلیون کتاب باید به ۱۶ میلیون نفر برسد. اگر هر روز کار چاپ کتب درسی انجام شود به طور میانگین روزی ۴۰۰ هزار نسخه باید چاپ شود! 👈 اگر مثلا به ۲٪ در کل کشور کتاب نرسد عدد کسانی که دچار مشکل می شوند چیزی حدود ۳۰۰ هزار نفر می شود 👈عدد و رقم ها در آپ خیلی بزرگ است ۵۲٪ کارمندان دولت ذیل آن هستند 🔹 مسأله : ایشان درباره مفهوم این مسأله توضیحاتی دادند و به برداشت های اشتباه اشاره کردند. علاقه و توانمندی های مجموعه ها و تغییر ذائقه ها و سرعت تحولات را مقتضی این امر دانستند. چالش تنظیم گری و عدم بلوغ دولت و مجموعه ها در این نوع تعامل و نداشتن حوصله و فرصت طرفین را هم از جمله موانع کار برشمردند @hadianeha
اگر زرین کلاهی، عاقبت هیچ اگر خود پادشاهی، عاقبت هیچ اگر ملک سلیمانت ببخشند در آخر خاک راهی، عاقبت هیچ -باباطاهر فرمود : کفی بالموت واعظا @hadianeha
چهار توصیه کلیدی استاد میرباقری_1.mp3
2.16M
📌حتما به رفقای خود برسانید📌 📣 چهار توصیۀ کلیدی استاد : ۱. مدیریت خواب و بیداری؛ ۲. مشغولیت به مأموریت؛ ۳. پرهیز از اتلاف وقت؛ ۴. برنامه‌ریزی درازمدت. (در پرسش و پاسخ با طلاب جوان) پ ن: در برخی توصیه ها از جمله توصیه نحوه مدیریت خواب به نظر می رسد برای رسیدن به مطلوب مد نظر استاد نباید با نگاه صفر و صدی خود را محروم کرد و خوب است با کمک مشاور خبیر به صورت نرم و با تمرین به مطلوب نزدیک شد. ☑️ @mirbaqeri_ir @hadianeha
💠 تمایز و 💠 در سه دیدگاه 1⃣ استاد و استاد تقسیم بر اساس است رابطه با خود 👈 اخلاق رابطه با دیگری 👈 تربیت 🔹دانش اخلاق درباره انسان از نظر بحث می کند و دانش تربیت از زاویه به انسان می پردازد 2⃣ استاد نوری اخلاق 👈 قله تربیت 👈 مسیر رسیدن به قله 🔹 علم اخلاق بیانگر انسان است و نسبت به یا درستی و نادرستی احوال و افعال اختیاری او داوری می کند؛ ولی علم تربیت درصدد تغییر و انسان به سوی کمال مطلوب است و فرایند این تحول را تبیین و بررسی می مند 3⃣ استاد تقسیم بر اساس ی وجودی تحول در ساحت شناخت 👈 تربیت تحول در ساحت گرایش 👈 اخلاق 🔹 علم تربیت مربوط به انسان می شود که (متناسب با ساخت او) از تحول در معرفت ها و بینش ها آغاز می شود؛ پس از این تحول نوبت به علم اخلاق می رسد که مربوط به تحول در و است 📌 پ ن: 🔸۱-به نظر می رسد تقسیم سوم از جهت ماهیت شناسی اخلاق روشنی بخش تر است 🔸۲- مباحث اخلاق و تربیت به هم نزدیک اند و با توجه به تفاوت مبنای تقسیم مسائل بین این دو علم در این سه نگاه، چه بسا مسأله ای از یک نگاه اخلاقی باشد و از زاویه دیگر تربیتی _ دقت کنید🧐 🔸۳- مستند نکاتی که از استاد غنوی و استاد هادیزاده نقل شد به صورت شفاهی است @hadianeha
هادیانه ها
📚 بحث 🔹 مقدمه: این بحث، بیشتر صبغۀ (ترمینولوژیک) دارد تا اینکه یک بحث حقیقی و ماهوی باشد. 👈 بنابراین برای اصطلاح‌شناسی دقیق، باید اول دقیقی داشته باشیم. (دست کم بخشی از) هدف ما می‌تواند امور زیر باشد: * تحلیل دقیق گزاره‌های تراث دانشی (اعم از سنت اسلامی و مباحث دیگران) * روشمندتر کردن مباحث تربیتی و اخلاقی * هماهنگی حداکثری یا حتی‌الامکانی با ادبیات دینی (به طور خاص در آیات و روایات) 🔹 داوری بین دیدگاه ها در وجه تمایز تحلیلی که بتواند این اهداف را به طور منسجم تأمین کند، همان نظر آقای نوری است. این اصطلاح، در مباحث اخلاق و تربیت دنیای دانشی امروز (از جمله در غرب) هم کاملا مستقر است (استنباط حکم اخلاقی از سیره و عمل معصوم، ص 35، پاورقی2) و ظاهرا گذر از آن، نه نیاز است و نه صلاح 🔹 توضیح بیشتر نظریه مختار: نظر آقای عالم زاده، به این معنا نیست که مسائل اخلاق و تربیت، کاملا قابل انفکاک از همند، بلکه برعکس، با توجه به اینکه فضائل و رذائل دارای متفاوتی‌اند و برخی از فضائل، زمینه فضائلی بالاتر را فراهم می‌کنند (و هکذا در جانب رذائل)، بنابراین طبیعتا در تربیت با این مسئله مواجه خواهیم شد که برای رسیدن به ، باید از گذر کنیم. به بیان دیگر، رسیدن به قله‌ها و حضیض‌ها، اصولا امری دفعی نیست و نیازمند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی هدفمند است. پس در واقع نمودار سینوسی اخلاق و تربیت، خطوط منحنی همواری نیستند، بلکه در جای‌جای آن، دندانه‌ها و زیگزاگ‌هایی وجود دارند که نقاط اوج و فرود خاصی را متناسب با همان مرحله از انسان نشان می‌دهند. 🔹نتیجه بحث نتیجۀ مهم این بحث آن است که برای خودمان، باید به متفاوت توجه کنیم، (حتی اگر این تفکیک را به لحاظ اصطلاحی نپذیریم) : 📌 1. شناخت ویژگی های مثبت و منفی انسان، با محوریت: چیستی این ویژگی ها چرایی مثبت یا منفی بودن آنها علائم پیدایش یا فرسایش آنها 📌 2. شناخت فرآیند رسیدن/رساندن انسان به ویژگی های مطلوب و گذر از مراحل مختلف. 🔹 اخلاق و تربیت در آثار گذشته و طبیعی آن ها به اقتضای گسترش علم شاید همۀ کتب اخلاقیِ سنتی، به هر دو نوع از مسائل می پرداختند و در واقع احساس نیاز نمی کردند که دو علم مجزا از هم داشته باشند. مثلا در معراج السعادة می‌فرماید: «فايده علم اخلاق، پاك ساختن نفس است از صفات رذيله، و آراستن آن به ملكات جميله، كه از آن به «تهذيب اخلاق» تعبير مى‌‏شود.» اما امروزه به دلیل تطور و و نیازهای بشری، چنین تفکیکی مفید است. نظیر چنین ترکیب و تفکیک تاریخ‌مندی، تقریبا در تمام دانش ها اتفاق افتاده و می افتد، و امری کاملا طبیعی است. اصولا نگاه تفصیلی تر و مستقل به فرآیندها، از ویژگی های پیدایش زندگی های پیچیده تر در ادوار تاریخی متأخر است.. 🌷 🔹 نظر استاد ، هرچند مؤید لغوی از ناحیۀ واژۀ «اخلاق» دارد، اما هم این مؤید، معارض در استعمالات عربی فصیح دارد (خصوصا در استعمالات قرآنی و حدیثی) و هم با معنا و کاربست واژه «تربیت» ناسازگار است و هم با مباحث مرتکز و تفصیل یافتۀ علمای و هماهنگ نیست. 📌پ ن: متن این پست برشی است از مطالب جناب استاد سجاد ( @Sajjaddinparast60 ) @hadianeha
هادیانه ها
📚 2⃣ بحث 🔹 مقدمه: ١. در صورتی که بحث را بدانیم، بررسی لغوی بی معنا می شود. یگانه فایده آن، اثبات اندک علاقه ای میان لفظ و معناست، که آن هم وجود دارد. ۲. با توجه به ابهامات موجود درباره چیستی اخلاق و تربيت در تراث اسلامی و نیز تنوعی که در فهم از و در دنیای غرب وجود دارد، هیچ یک از این تعاریف به سادگی قابل انطباق و همزبانی با آنها نیست و شاید نیازی هم به این کار نباشد. های جدید دانشی برخاسته از هر دوره تاریخی، معنایی متفاوت به تراث می دهد و آنها را ناگزیر از بازسازی و بازنمایی می سازد. 🔹🔹 🔹 🔹 توضیح نظر استاد : ۳- سخن استاد اعرافی و استاد غنوی مشابه به نظر می‌رسد؛ ولی مایز آن «اطلاق و تقیید ساحتی» است؛ به این معنا که در اندیشه استاد اعرافی مطلق دیگرسازی، تربیت است و مطلق خودسازی، اخلاق؛ در حالی که در اندیشه استاد غنوی دیگرسازی در ساحت شناخت، تربیت است و خودسازی در ساحت احساس، اخلاق 🔹اتخاذ موضع بین نظرات: ۴. به نظر می‌رسد نسبت میان اخلاق و تربيت در اندیشه استاد صفائی و شاگردان ایشان قابل دفاع تر از فروض دیگر است؛ 👈چه اینکه مثلا در اندیشه استاد و مَن تَبَع، نسبت میان اهداف تربیتی و اخلاقی روشن نیست و به نظر می رسد با قله فرض کردن صفات اخلاقی و حرکت تربیتی برای تحقق آن، دیگر جایی برای بحث از «اهداف تربیتی» باقی نمی ماند و اگر اهداف اخلاقی (قله ها) را همان اهداف تربیتی بدانیم، جایی برای بحث از اهداف اخلاقی باقی نمی ماند و در مجموع، میان اهداف اخلاق با تربیت خلط جدی رخ می دهد. 👈همچنین مزیت تعریف استاد و شاگردان ایشان از اخلاق و تربيت، نشان دادن رابطه طولی میان ساحت شناخت و احساس و چگونگی تأثیر اولی بر دومی است و این نحوه برخورد با ساحت‌های انسان، واقعی است و از آفت های ساحت بندی های موجود - که ساحات را به صورت انتزاعی! در عرض یکدیگر تعریف می کنند - در امان است. 📌پ ن: متن این پست برشی است از مطالب جناب استاد جواد @hadianeha