فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پاسخ_شبهه
پاسخ به شبهات آتئیست ها (۱)
@hadise_shia
#تصوف
📚 احاديث مذمّت صوفيه
🖍آقاى وكيلى در راستاى دفاع از صوفيه و توجيه عقايد آنان، احاديث مذمّت صوفيه را ساختگى معرفى مى كند. او در كتاب «تطهير الشريعة عن حديقة الشيعة» مى نويسد:
🔺به راستى چگونه ممكن است كه حدود ده حديث، در مذمّت صريح صوفّيه، از اهل بيت عليهم السلام در كتب حديث قدما وجود داشته باشد، ولى در طول تاريخ تا قرن دهم هجرى، هيچ گزارشى از هيچ يك از آنها در هيچ كتابى وجود نداشته باشد؟ چطور ممكن است با اين كه عصر حكومت مقدس اردبيلى، عصر حكومت شيعه و اقبال به نقل حديث است و مقدس اردبيلى نيز شاگردانى چون ميرزا محمّد استرآبادى، صاحب رجال داشته كه تا لحظه رحلت بر بالين وى بوده اند، اين احاديث به هيچ كتابى راه نيافته باشد و به ناگهان در قرن دهم، در دست مقدس اردبيلى، پيدا شده و ناگهان پس از مقدس اردبيلى نيز تمام منابعش مفقود شده باشد؟
💠 پاسخ
🎙براى اثبات عدم صحّت اين ادّعا، ناچاريم رواياتى كه در مذمّت صوفّيه، در كتب متقدمين و كسانى كه چند قرن قبل از مرحوم محقق اردبيلى بوده اند را، ذكر كنيم. ايشان در قرن دهم هجرى زندگی می کردند.
6⃣ مرحوم احمد بن على طبرسى (وفات: ۵۸۸ ق) سه قرن قبل از محقق اردبيلى، نامه لعن منصور حلاّج كه از رؤساى صوفّيه است را از ناحيه ى امام زمان عليه السلام نقل مى كند:
📘 «و كان أيضا من جملة الغلاة أحمد بن هلال الكرخى و قد كان من قبل فى عدد أصحاب أبى محمّد ثم تغيّر عما كان عليه و أنكر بابية أبى جعفر محمّد بن عثمان فخرج التوقيع يلعنه من قبل صاحب الأمر و الزمان و بالبراءة منه فى جملة من لعن و تبرأ منه و كذا كان أبوطاهر محمّد بن على بن بلال و الحسين بن منصور الحلاج و محمّد بن على الشلمغانى المعروف بابن أبى العزاقرى لعنهم اللّه فخرج التوقيع بلعنهم و البراءة منهم جميعا على يد الشيخ أبى القاسم الحسين بن روح».
📗 ترجمه:
و از جمله غالیان، احمد بن هلال کرخی است، که در ابتدا از اصحاب امام عسکری علیه السلام بود، سپس منحرف شد .... نامه صاحب الزمان آمد که او را لعن کرد و از او برائت جست، هم چنین نسبت به .... و حسین بن منصور حلاج، و .... لعن و برائت، آمده است.
📕 مرحوم علاّمه مجلسى در بحار الانوار، ج ۵۱، ص ۳۸۱ نيز همين روايت را نقل كرده است.
7⃣ مرحوم شيخ طوسى (وفات: ۴۶۰ ق) از پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نقل مى كند:
📙 «يَا أَبَاذَرٍّ، يَكُونُ فِى آخِرِ الزَّمَانِ قَوْمٌ يَلْبَسُونَ الصُّوفَ فِى صَيْفِهِمْ وَ شِتَائِهِمْ، يَرَوْنَ أَنَّ لَهُمُ الْفَضْلَ بِذَلِكَ عَلَى غَيْرِهِمْ، اولئِكَ يَلْعَنُهُمْ مَلاَئِكَةُ السَّمَاوَاتِ و الأَرْضِ».
📘 ای اباذر، در آخر الزمان گروهى مى آيند كه در تابستان و زمستان لباس پشمين مى پوشند و معتقدند كه اين كار، موجب مزيّت آنها بر ديگران است، حال آن كه اهل آسمانها و زمين، آنان را لعنت مى كنند.
📗 مرحوم علاّمه مجلسى رحمه الله اين حديث را در كتاب عين الحيات نقل كرده و بعد از آن فرموده: اى عزيز، اگر عصابه عصبيت را از ديده گشايى (یعنی تعصب را کنار بگذاری) و به عين انصاف نظر نمايى، همين فقره اى كه در اين حديث وارد شده، براى ظهور بطلان طايفه مبتدعه صوفّيه كافى است، قطع نظر از احاديث بسيار ديگر كه صريحاً و ضمناً بر بطلان اطوار و اعمال ايشان و مذمّت مشايخ و اكابر آنها وارد شده است.
📕 حديث مذكور را، حسن بن فضل طبرسى، در مكارم الأخلاق ص ۴۷۱ نقل كرده است. ايشان در قرن ششم هجرى مى زيسته و شيخ طوسى در قرن چهارم هجرى زندگى مى كرده است، يعنى اين حديث ششصد سال قبل از محقق اردبيلى در كتب علماء شيعه نقل شده است.
8⃣ مرحوم شهيد اوّل، اعتراض صوفّيه به امام رضا عليه السلام را نقل مى كند:
📙 «قال له الصّوفيّة: إنّ المأمون قد ردّ هذا الأمر إليك، و أنت أحقّ النّاس به، إلاّ أنّه تحتاج أن تلبس الصّوف و ما يحسن لبسه. فقال عليه السلام: ويحكم إنّما يراد من الإمام قسطه و عدله؛ إذا قال صدق، و إذا حكم عدل، و إذا وعد أنجز».
📘 صوفّيه به امام رضا عليه السلام گفتند: مأمون امر حكومت و امارت را به شما داده است و شما سزاوارترين مردم به آن هستيد إلاّ اين كه پشمينه و آنچه كه پوشيدنش نيكوست بپوشى.
امام عليه السلام فرمود: واى بر شما از امام خواسته شده كه با عدالت و قسط رفتار نمايد هرگاه سخن بگويد صادق باشد و هرگاه حكم كند عدل باشد و هرگاه وعده دهد وفا كند.
📗 تاريخ شهادت شهيد اوّل ۷۸۶ هجرى است، يعنى حدود دويست سال قبل از محقق اردبيلى زندگى مى كرده. همين روايت را به طور مفصل، ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه ذكر مى كند:
📕 «و روى أنّ قوما من المتصوّفة دخلوا خراسان على على بن موسى الرضا فقالوا له إنّ أميرالمؤنين فكر فيما ولاه اللّه من الأمور فرآكم أهل البيت اولى الناس أن تؤوا الناس و نظر فيك من أهل البيت فرآك اولى الناس بالناس فرأى أن يرد هذا الأمر إليك و الإمامة تحتاج إلى من يأكل الجشب و يلبس الخشن و يركب الحمار و يعود المريض فقال لهم إن يوسف كان نبيا يلبس أقبية الديباج المزورة بالذهب و يجلس على متكآت آل فرعون ويحكم إنما يراد من الإمام قسطه و عدله».
📕 صوفيان به امام رضا عليه السلام گفتند: مأمون فكر كرد و رأى او چنين شد كه ولايت امور را به تو بدهد، ولى امامت، حقّ كسى است كه غذاى سفت بخورد و لباس زبر بپوشد و سوار الاغ شود و به عيادت مريض برود.
امام عليه السلام فرمود: يوسف با اين كه پيامبر بود قباها و ديباهاى مطلاّ (طلا بافت) مى پوشيد و بر مسند آل فرعون تكيه مى زد و حكم مى راند واى بر شما! از امام عدالت و قسط خواسته شده.
📙 تاريخ وفات ابن ابى الحديد معتزلى، ۶۵۶ قمرى است و تاريخ وفات محقق اردبيلى ۹۹۳ قمرى است يعنى حدود سيصد و چهل سال ميانشان فاصله بوده است.
📘 همين حديث را مرحوم علاّمه مجلسى در بحارالانوار، ج ۶۷، ص ۱۲۰ از ابن ابى الحديد نقل مى كند و در ج ۱۰، ص ۳۵۱ از شهيد اوّل نقل مى كند.
✅ نتيجه آن كه احاديث مذمّت صوفّيه، منحصر در حديقة الشيعه نيست.
@hadise_shia
#حدیث_خوانی
🔸مرحوم مجلسے در بحار، ج ۳، ص ۱۶، باب ۳ را می آورند با عنوان:
🔹إثبات الصانع و الاستدلال بعجائب صنعه علی وجوده و علمه و قدرته و سائر صفاته
🔹اثبات صانع (برای عالم) و استدلال
بر وجود خدا و علم و قدرت و صفات دیگر او، با (توجه به) عجایبی که در صنع خدا است.
🔸یکے از این روایات را مے آوریم:
🌺الإحتجاج عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ:
🌺 وَ لَوْ فَکَّرُوا فِی عَظِیمِ الْقُدْرَةِ وَ جَسِیمِ النِّعْمَةِ لَرَجَعُوا إِلَی الطَّرِیقِ وَ خَافُوا عَذَابَ الْحَرِیقِ وَ لَکِنِ الْقُلُوبُ عَلِیلَةٌ وَ الْأَبْصَارُ مَدْخُولَةٌ
🌺 أ فَلَا یَنْظُرُونَ إِلَی صَغِیرِ مَا خَلَقَ کَیْفَ أَحْکَمَ خَلْقَهُ وَ أَتْقَنَ تَرْکِیبَهُ وَ فَلَقَ لَهُ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ سَوَّی لَهُ الْعَظْمَ وَ الْبَشَرَ
🌺 انْظُرُوا إِلَی النَّمْلَةِ فِی صِغَرِ جُثَّتِهَا وَ لِطَافَةِ هَیْئَتِهَا لَا تَکَادُ تُنَالُ بِلَحْظِ الْبَصَرِ وَ لَا بِمُسْتَدْرَکِ الْفِکَرِ کَیْفَ دَبَّتْ عَلَی أَرْضِهَا وَ ضَنَّتْ عَلَی رِزْقِهَا تَنْقُلُ الْحَبَّةَ إِلَی جُحْرِهَا وَ تُعِدُّهَا فِی مُسْتَقَرِّهَا تَجْمَعُ فِی حَرِّهَا لِبَرْدِهَا وَ فِی وُرُودِهَا لِصُدُورِهَا مَکْفُولٌ بِرِزْقِهَا مَرْزُوقَةٌ بِوَفْقِهَا لَا یُغْفِلُهَا الْمَنَّانُ وَ لَا یَحْرِمُهَا الدَّیَّانُ وَ لَوْ فِی الصَّفَا الْیَابِسِ وَ الْحَجَرِ الْجَامِسِ لَوْ فَکَّرْتَ فِی مَجَارِی أَکْلِهَا وَ فِی عُلْوِهَا وَ سُفْلِهَا وَ مَا فِی الْجَوْفِ مِنْ شَرَاسِیفِ بَطْنِهَا وَ مَا فِی الرَّأْسِ مِنْ عَیْنِهَا وَ أُذُنِهَا لَقَضَیْتَ مِنْ خَلْقِهَا عَجَباً وَ لَقِیتَ مِنْ وَصْفِهَا تَعَباً فَتَعَالَی الَّذِی أَقَامَهَا عَلَی قَوَائِمِهَا وَ بَنَاهَا عَلَی دَعَائِمِهَا لَمْ یَشْرَکْهُ فِی فِطْرَتِهَا فَاطِرٌ وَ لَمْ یُعِنْهُ عَلَی خَلْقِهَا قَادِرٌ
🌺 وَ لَوْ ضَرَبْتَ فِی مَذَاهِبِ فِکْرِکَ لِتَبْلُغَ غَایَاتِهِ مَا دَلَّتْکَ الدَّلَالَةُ إِلَّا عَلَی أَنَّ فَاطِرَ النَّمْلَةِ هُوَ فَاطِرُ النَّحْلَةِ لِدَقِیقِ تَفْصِیلِ کُلِّ شَیْ ءٍ وَ غَامِضِ اخْتِلَافِ کُلِّ حَیٍّ وَ مَا الْجَلِیلُ وَ اللَّطِیفُ وَ الثَّقِیلُ وَ الْخَفِیفُ وَ الْقَوِیُّ وَ الضَّعِیفُ فِی خَلْقِهِ إِلَّا سَوَاءٌ
🌺 کَذَلِکَ السَّمَاءُ وَ الْهَوَاءُ وَ الرِّیحُ وَ الْمَاءُ فَانْظُرْ إِلَی الشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ وَ النَّبَاتِ وَ الشَّجَرِ وَ الْمَاءِ وَ الْحَجَرِ وَ اخْتِلَافِ هَذَا اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ وَ تَفَجُّرِ هَذِهِ الْبِحَارِ وَ کَثْرَةِ هَذِهِ الْجِبَالِ وَ طُولِ هَذِهِ الْقِلَالِ وَ تَفَرُّقِ هَذِهِ اللُّغَاتِ وَ الْأَلْسُنِ الْمُخْتَلِفَاتِ
🌺 فَالْوَیْلُ لِمَنْ أَنْکَرَ الْمُقَدِّرَ وَ جَحَدَ الْمُدَبِّرَ زَعَمُوا أَنَّهُمْ کَالنَّبَاتِ مَا لَهُمْ زَارِعٌ وَ لَا لِاخْتِلَافِ صُوَرِهِمْ صَانِعٌ لَمْ یَلْجَئُوا إِلَی حُجَّةٍ فِیمَا ادَّعَوْا وَ لَا تَحْقِیقٍ لِمَا وَعَوْا
🌺 وَ هَلْ یَکُونُ بِنَاءٌ مِنْ غَیْرِ بَانٍ أَوْ جِنَایَةٌ مِنْ غَیْرِ جَانٍ وَ إِنْ شِئْتَ قُلْتَ فِی الْجَرَادَةِ إِذْ خَلَقَ لَهَا عَیْنَیْنِ حَمْرَاوَیْنِ وَ أَسْرَجَ لَهَا حَدَقَتَیْنِ قَمْرَاوَیْنِ وَ جَعَلَ لَهَا السَّمْعَ الْخَفِیَّ وَ فَتَحَ لَهَا الْفَمَ السَّوِیَّ وَ جَعَلَ لَهَا الْحِسَّ الْقَوِیَّ وَ نَابَیْنِ بِهِمَا تَقْرِضُ وَ مِنْجَلَیْنِ بِهِمَا تَقْبِضُ تَرْهَبُهَا الزُّرَّاعُ فِی زَرْعِهِمْ وَ لَا یَسْتَطِیعُونَ ذَبَّهَا وَ لَوْ أَجْلَبُوا بِجَمْعِهِمْ حَتَّی تَرِدَ الْحَرْثَ فِی نَزَوَاتِهَا وَ تَقْضِیَ مِنْهُ شَهَوَاتِهَا وَ خَلْقُهَا کُلُّهُ لَا یَکُونُ إِصْبَعاً مُسْتَدِقَّةً
🌺 فَتَبَارَکَ الَّذِی یَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ یُعَفِّرُ لَهُ خَدّاً وَ وَجْهاً وَ یُلْقِی بِالطَّاعَةِ إِلَیْهِ سِلْماً وَ ضَعْفاً وَ یُعْطِی لَهُ الْقِیَادَ رَهْبَةً وَ خَوْفاً فَالطَّیْرُ مُسَخَّرَةٌ لِأَمْرِهِ أَحْصَی عَدَدَ الرِّیشِ مِنْهَا وَ النَّفَسِ وَ أَرْسَی قَوَائِمَهَا عَلَی النَّدَی وَ الْیَبَسِ قَدَّرَ أَقْوَاتَهَا وَ أَحْصَی أَجْنَاسَهَا فَهَذَا غُرَابٌ وَ هَذَا عُقَابٌ وَ هَذَا حَمَامٌ وَ هَذَا نَعَامٌ دَعَا کُلَّ طَائِرٍ بِاسْمِهِ وَ کَفَلَ لَهُ بِرِزْقِهِ وَ أَنْشَأَ السَّحَابَ الثِّقَالَ فَأَهْطَلَ دِیَمَهَا وَ عَدَّدَ قِسَمَهَا فَبَلَّ الْأَرْضَ بَعْدَ جُفُوفِهَا وَ أَخْرَجَ نَبْتَهَا بَعْدَ جُدُوبِهَا.
🌸 اگر مردم در عظمت قدرت و بزرگی نعمت حق، اندیشه مینمودند، به راه مستقیم باز گشته، و از عذاب سوزان میترسیدند، اما دلها بیمار، و دیدهها عیب ناک است.
🌸 آیا به کوچک ترین چیزی که آفریده دقت نمی کنند که چگونه خلقتش را محکم، و ترکیبش را استوار کرد، و برای آن گوش و چشم قرار داد، و به استخوان و پوست آراست؟!
🌸 مورچه را با جثّه کوچک، و ظرافت اندامش بنگرید، به گونه ای است که نمی توان او را با گوشه چشم دید، و به اندیشه درک کرد، چگونه به نرمی روی زمین راه میرود، و به رزقش می رسد، دانه را به لانه میبرد، و در قرارگاهش قرار میدهد، در تابستان، برای زمستان جمع میکند، و به وقت آمدن، برای زمان بازگشتن مهیّا مینماید، خدا ضامن روزی او شده، و او را موافق حالش رزق داده، خداوند منّان از او غفلت ندارد، و پروردگار دیّان محرومش نمی گذارد، گرچه در میان سنگی خشک و سخت باشد!
🌸 و اگر در مواضع جریان غذای او، در بالا و پایین، و آنچه در درون اوست از جوانب اضلاع شکمش، و آنچه در سر اوست از چشم و گوش بیاندیشی، از آفرینشش به تعجّب آیی، و از وصفش به رنج و تعب افتی. بلند مرتبه است خدایی که مورچه را به روی دست و پایش واداشت، و او را بر پایه این اعضا بنا کرد، کسی با او در این برنامه شریک نبود، و قدرتمندی در آفرینش آن، او را کمک نداد.
🌸 و اگر راه های اندیشه ات را تا رسیدن به انتهایش طی کنی، جز به این حقیقت نمی رسی که آفریننده مورچه همان آفریننده نخل خرماست، به خاطر دقت گوناگونی که در هر چیز، و پیچیدگی اختلافی که در هر زنده ای به کار گرفته شده است.
🌸 بزرگ و کوچک، سنگین و سبک، قوی و ضعیف در عرصه گاه خلقتش نیست، مگر اینکه نسبت به قدرت او مساویند، و چنین است آسمان و هوا، و باد و آب.
🌸 به خورشید و ماه، گیاه و درخت، آب و سنگ، آمد و شد این شب و روز، روان شدن این دریاها، وجود این کوه های بسیار، درازی این قلّه ها، و اختلاف این لغات و زبانهای گوناگون دقّت کن.
🌸 وای به حال کسی که آفریننده را انکار، و تدبیر کننده را باور نداشته باشد. بی خبران گمان میکنند که آنان همچون گیاه بیابانی، بدون زارع اند، و صورتهای متنوّع آنان را آفریننده ای نیست، اینان برای مدّعای باطل خود دلیلی ندارند، و برای آنچه در باطن خود باور کرده اند تحقیقی ننموده اند.
🌸 آیا ساختمانی بدون بنا کننده، یا جنایتی منهای جنایتکار ممکن است؟! و اگر میخواهی در رابطه با ملخ بگو، که خداوند برای او دو چشم قرمز، و دو حدقه تابان، و گوش پنهان آفریده، و برای او دهانی مناسب گشوده، و به او حسّی توانا عنایت کرده، و دو دندانی داده که با آنها میچیند و جدا میکند، و دو داس که با آنها چیزی را میگیرد، کشاورزان برای زراعتشان از او بیم دارند، و برای دفع او گر چه با هم همدست شوند عاجزند، تا با جست و خیزهایش به کشتزار آید، و خواستههای خود را بر آورده نماید، در صورتی که جسم او به اندازه یک انگشت باریک بیش نیست!
🌸 پس بزرگ و خجسته است خداوندی که هر کس در آسمانها و زمین است، به اختیار و اضطرار به پیشگاهش سجده میبرد، و برای او گونه و چهره بر خاک میساید، و او را به حالت تسلیم و درماندگی اطاعت میکند، و از بیم و خوف، عنان زندگی به دست او مینهد.
🌸 پرندگان مسخّر فرمان اویند، شماره پر و بال و نفس زدن آنان را میداند، و پای آنان را در جای تری و خشکی استوار نموده است، روزی آنان را مقدر فرموده، و بر اصناف آنان آگاهی دارد. این کلاغ، این عقاب، این کبوتر، و این شتر مرغ است، هر پرنده ای را به نامش خوانده، و رزقش را ضامن گشته.
🌸 ابر سنگین را به وجود آورد، و باران پی در پی از آن جاری کرد، و سهم هر سرزمین را معین فرمود، پس زمین را پس از خشکی سیراب کرد، و بعد از خشکسالی گیاهش را رویاند.
@hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پاسخ_شبهه
پاسخ به شبهات آتئیست ها (۲)
@hadise_shia
#تفسیر_روایی
📚 سوره مبارکه سبأ
🌸🌺 وَ مَا أَمْوَالُکُمْ وَ لَا أَوْلَادُکُم بِالَّتِی تُقَرِّبُکُمْ عِندَنَا زُلْفَی إِلَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَأُوْلَئِکَ لَهُمْ جَزَاء الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَ هُمْ فِی الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ (۳۷)
🌺🌸 و اموال و فرزندانتان چیزی نیست که شما را به پیشگاه ما نزدیک گرداند، مگر کسانی که ایمان آورده و کار شایسته کرده باشند. پس به خاطر این کار، برای آنان دو برابر، پاداش است و آنها در غرفهها (ی بهشتی) آسوده خاطر خواهند بود.
🌸🌺 مردی نزد امام صادق علیه السلام از ثروتمندان سخن به میان آورد و از آنان بدگویی نمود. امام صادق علیه السلام به او فرمود: خاموش باش؛ چرا که انسان ثروتمند اگر صله رحم انجام دهد و به برادران خود نیکی کند، خداوند دو برابر به او اجر و پاداش میدهد؛ زیرا خداوند میفرماید: «وَ مَا أَمْوَالُکُمْ وَ لَا أَوْلَادُکُم بِالَّتِی تُقَرِّبُکُمْ عِندَنَا زُلْفَی إِلَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَأُوْلَئِکَ لَهُمْ جَزَاء الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَ هُمْ فِی الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ».
🌺🌸 ابن بابویه، از پدرش، از سعد بن عبد الله، از محمد بن حسین، از ابن محبوب، از ابراهیم جازی، از ابو بصیر روایت میکند که گفت:
🌸🌺 نزد امام باقر علیه السلام از ثروتمندان شیعه سخن به میان آوردیم و گویی حضرت از مطالبی که پیرامون آنها از ما شنید، احساس بیزاری کرده و فرمود: ای ابو محمد! اگر مؤمن، ثروتمند، مهربان و کسی باشد که صله رحم انجام دهد و به یاران خود نیکی کند، خداوند در عوض اموالی که در راه خیر و نیکی انفاق میکند، به او دو بار و دو برابر پاداش میدهد؛ زیرا خداوند عزّ و جلّ در کتاب خود میفرماید: «وَ مَا أَمْوَالُکُمْ وَ لَا أَوْلَادُکُم بِالَّتِی تُقَرِّبُکُمْ عِندَنَا زُلْفَی إِلَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَأُوْلَئِکَ لَهُمْ جَزَاء الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَ هُمْ فِی الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ».
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۵۴
@hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نوحه
غریبـــــــــــمدینہآقاامامحــــــــــــــــــنعلیہالــــــــــــلام
@hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پاسخ_شبهه
پاسخ به شبهات آتئیست ها (۳)
@hadise_shia
#مهدویت
📚 مکـــــــانقــــــــیامســــــفیانے
📬 درباره مکانی که سفیانی حرکت خود را از آن جا آغاز میکند، سه دسته روایت وجود دارد:
1⃣ روایاتی که قیام او را از سرزمین شام میدانند؛ از جمله امیر المومنین علیه السلام فرموده اند:
🔸... یخرج بالشام فینقاد له اهل الشام... ؛
🔹... سفیانی از شام خروج میکند پس اهل شام از او اطاعت میکنند....
2⃣ روایاتی که حرکت او را از وادی یابس (سرزمین خشک) میداند؛ از جمله امام سجاد علیه السلام فرموده اند:
🔸ثم یخرج السفیانی الملعون من الوادی الیابس؛
🔹سپس سفیانی ملعون از سرزمین خشک قیام میکند.
3⃣ روایتی که به قیام او از ناحیه مغرب اشاره کرده اند؛ امام باقر علیه السلام در روایتی فرموده اند:
🔸... یخرج علیهم الخراسانی و السفیانی؛ هذا من المشرق و هذا من المغرب... ؛
🔹... خراسانی و سفیانی به آنها یورش میبرند؛ یکی از مشرق، دیگری از مغرب....
📬 محتوای روایتی که حرکت او را از مغرب میداند، منافاتی با سایر روایات ندارد؛ چرا که شام از نظر جغرافیایی در غرب عراق قرار دارد و محتمل است که مخاطب این روایت، شیعیان عراق بوده اند. بنابراین، روایت یاد شده به جهت جغرافیاییِ سرزمین شام، اشاره دارد.
📬 محتوای دسته دوم روایات نیز با دسته اوّل هماهنگ است؛ چرا که «وادی یابس» از مناطق سرزمین شام است.
💠 امام علی علیه السلام در این باره فرموده اند:
🔸السفیانی... یخرج من ناحیة مدینة دمشق فی واد یقال له وادی الیابس؛
🔹سفیانی... از منطقه ای از شهر دمشق قیام میکند؛ از سرزمینی که به آن وادی یابس گویند.
💠 و از امام صادق علیه السلام نیز چنین روایت شده است:
🔸... فإذا زالت الشمس للغروب صرخ صارخ من مغاربها یا معاشر الخلائق لقد ظهر ربکم من الوادی الیابس من ارض فلسطین و هو عثمان ابن عنبسة الأموی من ولد یزید بن معاویة...
🔹... چون خورشید، غروب کرد، ندا دهنده ای از سوی مغرب، فریاد میزند ای خلایق، آگاه باشید که پروردگارتان از وادی یابس، از سرزمین فلسطین قیام کرد، او عثمان بن عنبسه اموی از فرزندان یزید بن معاویه است....
📬 بنابراین، مجموع روایات، در این که محل خروج سفیانی، سرزمین شام است، اتفاق نظر دارند.
📬 البته توجه به این نکته ضروری است که منظور از شام، تنها کشور سوریۀ فعلی نیست، بلکه شام قدیم، بسیار پهناورتر از سوریۀ فعلی بوده است و چنان که در کتابهای مربوط ذکر شده، این کشور پنج منطقه را دربر میگرفته که عبارتند از دمشق، حمص، قنسرین، فلسطین و اردن.
📬 بنابراین، سفیانی از هر یک از مناطق یاد شده خروج کند، خروج از شام بر آن صدق میکند.
#تاملی_در_نشانههای_حتمی_ظهور_۱۴۴_بااندکیتصرف
@hadise_shia
✅✅✅ برای مشاهده مطالب مرتبط با هر بخش، هشتگ مورد نظر را، لمس کنید:
#حدیث_خوانی
#حدیث_گرافی
#تفسیر_روایی
#مهدویت
#چکیدهکتابمهدیمنتظر
#تصوف
#پاسخ_شبهه
#عقاید_صحیح
#منبر
#متن_منبر
#اخلاق
#نوحه
#مولودی
#تقویم_شیعه
#فاطمیه
#ابواب_روایی
#منافقین
#فضائلاهلبیت
#برائت
#کلیپ
#چهل_حدیث
@hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تصوف
#کلیپ
پسر علامه تهرانی می گه: همه حرفهای پدرم، حق و واقع بود.
معنیش اینه که تمام علمای شیعه که مخالف ایشون بودند، باطل هستند.
@hadise_shia
#تصوف
📚 احاديث ساختگے در كتب صوفّيہ
🔹صوفّيه براى مشروعيت بخشيدن به طريقه تصوّف، رواياتى را وضع كردند. مثلاً:
1⃣ من سرّه أن يجلس مع اللّه فليجلس مع اهل التصوّف.
🔸هركس شادمان مى شود كه همنشين خدا باشد، بايد با اهل تصوّف همنشين شود.
🔹در مجموعه آثار سلمى [۱] اين عبارت به پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نسبت داده شده و در مثنوى مولوى [۲] هم ذكر شده.
🔸فروزانفر در شرح احاديث مثنوى [۳] اين روايات را جعلى مى شمارد و دكتر سيّد جعفر شهيدى [۴] نيز مى گويد اين حديث موضوع (جعلی) است.
2⃣ لا تطعنوا على اهل التصوّف و الخرق فإنّ اخلاقهم اخلاق الانبياء و لباسهم لباس الانبياء.
🔹طعن مزنيد بر اهل تصوّف و خرقه پوشان، به درستى كه اخلاق ايشان، اخلاق پيامبران است و لباسشان لباس پيامبران.
🔸زين العابدين شيروانى اين عبارت را در بستان السياحه [۵] به پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نسبت مى دهد در حالى كه در هيچ يك از كتب معتبر روايى موجود نيست.
3⃣ التصوّف اربعه احرف، تاء و صاد و واو، و التاء ترك و توبه و تقى، و الصاد صبر و صدق و صفا، و الواو ورد و ودّ و وفا، و الفاء فرد و فقر و فناء.
🔹تصوّف از چهار حرف تشكيل شده تاء و صاد و واو و فاء، و تاء به معناى ترك و توبه و تقوا است و صاد به معناى صبر و صدق و صفا است و واو به معناى ورد و مودّت و وفا است و فاء به معناى تنهايى و فقر و فناء است.
🔸اين عبارت را زين العابدين شيروانى در بستان السياحه [۶] به امیرالمومنین عليه السلام نسبت مى دهد، در حالى كه در هيچ يك از كتب روايى معتبر، موجود نيست.
4⃣ آقاى وكيلى در كتاب معاد شناسى، عبارتى را نقل مى كند كه در كتب معتبر روايى، موجود نيست و تنها در كتب صوفّيه يافت مى شود:
🔹إنّ اوليائى تحت قبايى لا يعرفهم غيرى.[۷]
🔸اولیای من، زیر قبای من هستند، غیر از من، کسی آنها را نمی شناسد.
📚 پاورقیها:
[۱]: . مجموعه آثار سلمى، ص ۱۳۰ .
[۲]: . مثنوى معنوى، دفتر اوّل، ص ۷۰.
[۳]: . شرح احاديث مثنوى، ص ۵۴۷ ، رديف ۹۴۵.
[۴]: . شرح مثنوى شهيدى، ج ۶، ص ۴۲۲.
[۵]: . بستان السياحة، ص ۳۳۸.
[۶]: . بستان السياحة، ص ۳۳۸.
[۷]: . هفت روز در بهشت، معاد شناسى، ص ۱۶۴، به نقل از آداب الصلوة.
@hadise_shia
May 11
امام جواد علیه السلام.pdf
119.8K
#متن_منبر
امام جواد علیه السلام
@hadise_shia