🔸🔸تنگدستی
قال امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
ای مالک!
🔴مردم زماني تنگدست گردند كه همت "واليان"، همه گرد آوردن مال بُوَد.
و همانا ويراني زمين به جهت تنگدستي كشاورزان است و تنگدستي كشاورزان به جهت غارت اموال از طرف #زمامداراني است كه به آيندة حكومتشان اعتقاد ندارند و از تاريخ گذشتگان عبرت نميگيرند🔴
📚نهج البلاغه نامه ۵۳
ثروت اندوزی حاکمان و والیان:
امام می فرماید: «همانا ویرانی زمین به دلیل تنگدستی مردم است، و تنگدستی مردم، به جهت غارت اموال از طرف زمامدارانی است که به آینده حکومتشان اعتماد ندارند.»(خطبه 209)
@haram110
حرم
🌷بسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠فضائل امیر المؤمنین علی علیه السلام از کتب #شیعه_و_سنی 💠 #پ
🌷بسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
💠فضائل امیر المؤمنین علی علیه السلام از کتب #شیعه_و_سنی 💠
#پيرامون_فرزندان_حضرت (ع): 🌸🌸🌸
#بخش_بیست_و_دوم
ك- قرآن و اهل بيت، دو همراه: اگر پيامبر (ص) نمى گفت جز «من دو امر را در ميان شما به يادگار مى نهم، يكى از آن دو كتاب خدا و ديگرى اهل بيتم» باز هم دليلى كافى بود در امامت ايشان (ع)، زيرا آن چه به ذهن مى نشيند چنين است: اين دو امر را پس از من حاكم قرار دهيد و خود را محكوم آن دو بدانيد و از آن دو پيروى نماييد و لگام خويش به دست آن دو سپاريد نه آن كه بر كتاب و اهل بيت حكومت كنيد و آنها را پيرو خويش قرار دهيد... چنين دوگانگى ناپسندى هرگز بر خاطر هيچ كس گذر نمى كند. (تكميل و تتميم) حديث ثقلين همان گونه كه بر امامت دوازده امام از اهل بيت (ع) و امامت بلا فصل على (ع) پس از پيامبر (ص) دلالت دارد بر وجود و بقاى امام دوازدهم- عجّل اللَّه تعالى ظهوره- حجّت منتظر نيز دلالت دارد. بيان آن چنين است كه اين حديث دلالت دارد بر عدم جدايى قرآن و عترت تا روز رستاخيز به هنگام ورود به حوض كوثر. پس همان گونه كه قرآن تا روز رستاخيز باقى است بايد كسى وجود داشته باشد كه شايسته تمسّك و پيروى باشد و تا روز قيامت، امام زمان و حجّت وقت از عترت طاهره تلقّى گردد. ل- دلالت حديث بر عصمت امامان اهل بيت: حديث ثقلين بر عصمت اهل بيت (ع) دلالت دارد، زيرا: اوّل: پيامبر در اين حديث به مسلمانان دستور داده است از اهل بيت پيروى كنند و دور است كه پيامبر (ص) به پيروى از خطاكاران و مخالفان با كتاب و سنت دستور دهد. دوم: پيامبر (ص)، اهل بيت را با كتاب خدا قرين ساخته به پيروى از هر دو با هم دستور داده است، پس همان گونه كه قرآن از هر گونه باطلى بدور است اهل بيت نيز چنين هستند. سوّم: پيامبر (ص)، چنگ در زدن به اهل بيت را همچون چنگ زدن به قرآن مانع از گمراهى دانسته و كسى كه گمراهى بر خود او روا باشد نخواهد توانست مانع از آن گردد.. چهارم: پيامبر (ص) به جدايى ناپذيرى ميان قرآن و عترت تصريح كرده است و اين بدان مفهوم مى باشد كه ايشان هيچ گاه با قرآن به مخالفت برنخواهند خاست. پنجم: پيامبر (ص)، در برخى طرق چنين تصريح دارد: «على (ع) با قرآن است و قرآن با على (ع) و اين دو از يك ديگر جدا نگردند تا در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند»، و اين تخصيص پس از تعميم است... ششم: پيامبر (ص)، براى على (ع) دعا كرده است، چنان كه در برخى روايات آمده است: «خدايا! حق را هر كجا كه على (ع) است قرار ده. » هفتم: پيامبر (ص)، چنان كه در برخى احاديث آمده فرموده است: «يارى رساننده به آن دو به من يارى رسانده است و هر كه از يارى رساندن به آن دو دريغ ورزد از يارى رساندن به من دريغ ورزيده است، دوست آن دو دوست من و دشمن آن دو دشمن من است»، و آن هر دو را در عصمت همچون خويش دانسته است. 📚ترجمه كشف اليقين، ص: ۳۳۱ _____________ _ هشتم: پيامبر (ص)، در برخى روايات در حقّ اهل بيت فرموده است: ...... #ادامه_دارد
~~~~~~~~⚜️🔸💠🔸⚜️~~~~~~~~
🌷بسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
▪️ #فضائل_و_زندگانی_حضرت_فاطمه_زهرا علیها السلام ▪️◼️
#بخش_اول
#نور تبسم حضرت #امیرالمؤمنین عليه السلام و حضرت #فاطمه زهرا سلام الله علیها ◼️▪️▪️
از ابن عباس روايت شده است كه:
موقعي كه اهل بهشت متنعم به نعمتهاي الهي هستند ناگهان نوري همانند نور خورشيد ميبينند كه بهشت را روشن نمود. پس ميگويند: خداوندا! مگر در قرآن نفرمودي كه: «لا يرون فيها شمسا» [۷] «نمي بينند در بهشت خورشيدي» - در اينحال خداوند متعال جبرائيل را ميفرستد كه به اهل بهشت بگو: اين نور، نور خورشيد نبود بلكه نوري بود كه در اثر تبسم حضرت علي و حضرت فاطمه (عليهماالسلام) بوجود آمد و بهشت را روشن نمود. [۸].
#لعنت بر #قاتلین بی بی دو عالم حضرت #زهرا
📚منابع:
[۷] انسان، ۱۳.
[۸] البرهان، ج ۴، ص ۴۱۲ / بحار الانوار، ج ۳۵، ص ۲۴۱ / مناقب ابن شهر آشوب، ج ۳، ص ۳۲۹.
~~~~~~~~⚜️🔸💠🔸⚜️~~~~~~~~
هدایت شده از حرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اطرافتان را با آدمهای
مثبت ، شاد ، پرانرژی
مهربان ، صادق ، یکرنگ
یکدل و خوش فکر
پر کنید
آدمهای اطراف شما
نشان دهنده تفکرات شما هستند
عصربخیر🌸🍃
🍃🍃🍃🍃
لطفاً "اُرجینال" باش..
اصلِ اصل !
با خودت"صادق" باش؛
همیشه بهترین "ورژن خودت" باش به جاے اینڪه "ورژن دومِ"
یک نفر دیگه باشی...
با این جمله زندگے ڪن :
جای تنها ڪسے ڪه میتونے باشے ، "خودته" ...
َاز خودت بپرس :
اگر آنچه ڪه هستے را دوست ندارن چرا بقیه باید دوستت داشته باشند؟؟
اینکه خودت باشے و هیچڪے نخوادت
هزار برابر بهتر از اینه ڪه خودت نباشے "تموم دنیا بخوانت"...
🍃🍃🍃🍃
سمیر زند سلام (2)
8.43M
🎧فایلصوتی
⚫️#روضه_شهادت_حضرت_امام_رضا_ع
🎙با صداي شهيد حاج شيخ احمدكافے
#روز_شمار_تشکیل_سقیفه_تا_شهادت_صدیقهکبری سلام الله علیها(1)
📢📢📢...در روز دوشنبه ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری قمری ، ۱۱ خرداد سال ۱۱ هجری شمسی ، ۲۷ می سال ۶۳۲ میلادی چه اتفاقی افتاد؟؟
➖➖➖➖⚫️🔶⚫️
🕝🕖🕗…خبر شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله به سرعت مدینه را در مینوردد ؛
سپاهیان بی تحرکِ اسامه که کمی از مدینه دور شده اند ، توسط پیکی که عایشه روانه کرده است ، خبر را میشنوند و از هم میپاشند؛
…عمر بن خطاب و ابوعبیده به سرعت سپاه را ترک می کنند و به مدینه باز میگردند ؛
⚠️ عمر به مسجد پیامبر وارد میشود و پیوسته فریاد میکشد:
رسول خدا نمرده است ! …هر کس بگوید او مرده ، با این شمشیر او را نشانه می روم‼️
عثمان بن عفان نیز با او هم صدا شده است ! (۱)
تلاش حاضران برای ساکت کردن اینان به جایی نمی رسد؛
خبر وفات ، با کمی تأخیر به سُنْح - جایی در ۸ کیلومتری جنوب شرقی مدینه که منزل ابوبکر آنجاست - نیز میرسد.
¤¤ابوبکر مدتی بعد خود را به سرعت و با یک شتر (۲) - که از پیش آماده کرده اند -
به مسجد النبی میرساند ، او رو انداز پیامبر را کنار میزند و پس از اطمینان از وفات آن حضرت برمیخیزد و میگوید:
🅾️ هر کس محمد را میپرستید , بداند که او مرده است و هر کس خدا را میپرستید ، پس بداند که خدا زنده است و نمیمیرد ‼️(۳)
…(لطفا در جملات او تأمل کنید!🤔)
⬅️ ابوبکر در مسجد پیامبر در کناری نشسته است و حوادث را به دقت زیر نظر دارد ؛
❌ "مَعن بن عَدي" و "عُوَيم بن ساعده" دو همراه قدیمی ابوبکر و عمر ، در میان انصار و اهل مدینه ، خبر گردهمایی انصار در سقیفه را به عمر میرسانند ؛
و او نیز ابوبکر را باخبر می سازد و این دو به همراه ابوعبیده راهی سقیفهء بنی ساعده میشوند ؛
🎴این سقیفه ، استراحتگاه کوچکی در محلهء بنی ساعِدَه است ، جایی در شمال غربی مسجد که رسیدن به آن جا کمتر از ۵ دقیقه زمان میبرد.
ابوبکر در راه ، ابوعبیده را نیز با خود همراه میسازد ؛
👈 در سقیفه ، رقابت بر سر جانشینی پیامبر بالا گرفته است‼️…
و سرانجام با توجه به اختلاف دیرینهء دو قبیله اوس و خزرج و با کمک تهدیدات عمر ! و بیعت با شتاب دو تن از هواداران باسابقهء ابوبکر ، بَشیر بن سعد خزرجی و اُسَید بن حُضیر ، و سپس تبعیت انصار از آن دو و آنگاه بیعت عمر و ابوعبیده ، اوضاع کم کم به نفع ابوبکر آرام میشود. (۴)
《1》
حرم
#روز_شمار_تشکیل_سقیفه_تا_شهادت_صدیقهکبری سلام الله علیها(1) 📢📢📢...در روز دوشنبه ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری
ابوبکر از سقیفه به سوی مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله خارج میشود ؛
❌ اطرافیان او ، هر کس را که در راه می بینند , گرفته و نزد ابوبکر می آورند و دست او را جلو آورده و به عنوان بیعت به دست ابوبکر میزنند ! …
همراهان ابوبکر و به خصوص شخص عمر برای این منظور خشونت به خرج میدهند (۵)
▪️¤ اولین فردی که در مسجد برای بیعت حاضر می شود ، پیرمردی نورانی است که با پیشانی پینه بسته ، ذکر گویان و گریه کنان بیعت خویش را اعلام می دارد ؛ امیرمؤمنان علیهالسلام او را با این نام به جناب سلمان معرفی می کنند :
😈 ابلیس(۶)
◼️◾️… هنگام ظهر است , ابوبکر به عنوان خلیفه نماز می خواند و سخنران قبل از نماز عمر بن خطاب است ‼️
✖️✖️این وقایع همه در حالی است که امیرمومنان علیه السلام مشغول تغسیل و تدفین رسول خداست و تنها نزدیک ۴۰ نفر برای نماز بر جنازه رسول خدا صلی الله علیه و آله حاضر میشوند‼️(۷)
🌑 عمر به همراه گروهی در مدینه میچرخد و فریاد میزند:
♦️همانا با ابوبکر بیعت شده , پس برای بیعت بشتابید!!
…قبیله "أسلَم" که با هماهنگی قبلی در بیرون مدینه اطراق کرده بودند , با لباسهایی هماهنگ و چوب دستیهایی بلند وارد مدینه می شوند تا همگان را برای بیعت به مسجد بفرستند و اگر کسی امتناع کرد به سر و پیشانی او بزنند ؛
و حتی آنان دستور دارند وارد خانه های اهل مدینه گشته و افراد را به اکراه برای بیعت ببرند ؛ اندک کسانی که جرأت مخالفت دارند با چوب و لگد استقبال میشوند و دهانشان را با خاک پر میکنند... (۸)
عمر با دیدن قبیله أسلم مطمئن گشت که حکومت آنها پابرجا خواهد شد (۹)
🌌 … در شامگاه روز دوشنبه , زید بن ثابت (جوان یهودی تازه مسلمان شده🤔) به خانه انصار میرود و از جانب ابوبکر خرما پخش میکند‼️
زنی انصار با ردّ این بذل و بخشش مخفیانه میگوید:
⚠️آیا در دینم به من رشوه میدهید⁉️(۱۰)
☑️ در انتهای این روز , عده ای ناچیز هم پیمان می شوند که با ابوبکر بیعت نکنند و در خانه امیرالمومنین علیه السلام تحصن نمایند :
مقداد , ابوذر , سلمان , بَراء بن عازِب ، عباده بن صامت , حذیفة بن یمان و زبیر
➖➖➖➖➖
1️⃣ عثمانیه ص۷۹ ؛ امتاع الأسماع ۵۵۹/۱۴ (منابع اهل تسنن)
2️⃣ طبقات الکبری ۲۰۷/۲ (اهل تسنن)
3️⃣ البدایة و النهایة ۲۴۲/۵ (از اهل تسنن)
4️⃣ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ۱۸/۶ (اهل تسنن)
5️⃣ احتجاج ص۸۰ ؛ بحارالانوار ۲۰۴/۲۸
6️⃣ کافی ۳۴۳/۸
7️⃣ بحارالانوار ۵۴۱/۲۲
8️⃣ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ۴۰/۶ (اهل تسنن)
9️⃣ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ۲۱۸/۱ (اهل تسنن)
🔟 جامع الاحادیث سیوطی ۸۸/۱۳ (اهل تسنن)
حرم
ابوبکر از سقیفه به سوی مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله خارج میشود ؛ ❌ اطرافیان او ، هر کس را که در
#روز_شمار_تشکیل_سقیفه_تا_شهادت_صدیقهکبری سلام الله علیها (2)
📢📢📢..در روز سه شنبه ۲۹ صفر سال ۱۱ هجری قمری ، ۱۲ خرداد سال ۱۱ هجری شمسی ، ۲۸ می سال ۶۳۲ میلادی چه اتفاقی افتاد؟؟
➖➖➖➖🌑🔶🌑
🕔🕓🕒… ساعاتی پیش از ظهر ، ابوبکر ، عمر ، ابو عبیده به مسجد وارد می شوند ،
و با ورود آنان بلافاصله عثمان و قومش (بنی امیه) و عبدالرحمان بن عوف و قبیله اش (بنی زُهْره) که در مسجد بودند ، برخاسته و با ابوبکر بیعت میکنند…(۱)
🅾️ اینک به غیر از قبیله ی أسلم , شمشیر زنان چند قبیله دیگر از جمله بنی امیه و بنی زهره نیز در مدینه پرسه میزنند تا کودتای سقیفه , شکل کامل هراس و دلهره را برای اهل مدینه به نمایش بگذارد و متخلفان از بیعت , به عواقب کار خویش آگاهی پیدا کنند …
⚠️ آری ! امروز , روز بیعت عمومی است
…مسلمانان که دیروز تهدید و دیشب ، تطمیع را تجربه کرده اند , دست خویش را با دستهای خلیفه آشنا میکنند تا گوی سبقت را از یکدیگر بربایند...🤔
⚠️ در گوشهء شرقی و چسبیده به مسجد ، حجره ای قرار دارد که جنازهء پیامبر صلی الله علیه و آله در آن جای گرفته است ؛ این خانه ، خاموش است
هنوز اهل سقیفه و برخی از همسران پیامبر وقتی برای نماز خواندن بر جنازه رسول خاتم صلی الله علیه و آله پیدا نکرده اند‼️
گروهی از اطرافیان دستگاه خلافت ، به جهت خوش خدمتی به خلیفه ،
در کنار منزل امیرمؤمنان علیهالسلام فریاد "بیعت کنید" و "از اجتماع مسلمانان دوری نگزینید" سر می دهند ؛
در این روز ، سخن از تهدید نیز به میان می آید....
🌌 در انتهای شب در جلسه ای مشورتی , ابوبکر , نظر عمر و ابوعبیده و مغیرة بن شُعبه را درباره ایجاد شکاف بین "بنی هاشم" خواستار می شود …#مغیره ,
پیشنهاد تطمیع و مصالحه با عباس - عموی پیامبر - را مطرح می کند (۲)…
این گروه چهار نفره , همان شب با مراجعه به منزل عباس بن عبدالمطلب , برای او و فرزندانش سهمی از خلافت را پیشکش می کنند اما پاسخ منفی عباس , این نقشه را به بن بست میکشاند...
▪️جنازهء پیامبر صلی الله علیه و آله هنوز بر زمین است ؛
🔰کسانی که قصد خداحافظی با پیامبر خویش را داشتند ، دیروز برای خواندن نماز حاضر شده اند و امروز کمتر کسی به خانهء پیامبر مراجعه میکند ؛
این عده در گروههای ده تایی از یک در وارد خانه رسول خدا شده ,
و پس از فرستادن #صلوات بر پیامبر از در دیگر خارج میشوند ؛
امیر مومنان علیه السلام در بین این دسته های ده نفری , آیهء شریفهء
۵۶/احزاب , (آیهء صلوات) را تلاوت میکنند و مسلمانان با گفتن عباراتی مانند:
💠…صلي الله عليكَ يا رسول الله …
با پیامبر صلی الله علیه و آله وداع میکنند ؛(۳) امیرالمومنین علیه السلام چند بار برای سقیفه گران پیام میفرستند تا آنان برای نماز یا حداقل همین گونه صلوات , آماده شوند ؛
👈👈 در انتهای روز , ابوبکر و عمر که در مسجد به گرفتن بیعت مشغول اند , اعلام می کنند که نمیتوانند برای نماز و حتی سلام اینچنین بر جنازه پیامبر که در خانهء مجاور مسجد است حاضر شوند!!!
◀️امیرالمؤمنین علیه السلام به تدفین پیامبر مشغول میشوند و بدن پاک پیامبر در بامداد چهارشنبه (۴) ، دو روز پس از وفات ،
به خاک سپرده میشود ؛
📜 محل دفن با توجه به وصیت رسول خدا صلی الله علیه و آله و به اشارهء امیرمؤمنان علیهالسلام ، همان محل رحلت و در خانهء رسول خدا است...(۵)
📛 اطرافیان خلیفه و برخی همسران پیامبر صلی الله علیه و آله (عایشه و حفصه) که هنوز بر جنازهء آن حضرت نماز نخوانده اند!!!
با شنیدن سروصدا از خانهء پیامبر متوجه می شوند که مراسم تدفین در حال اجراست‼️‼️
عایشه که خانهء او در گوشهء جنوب غربی مسجد واقع است میگوید:
به خدا قسم ! نفهیدم پیامبر چه زمانی دفن شد تا اینکه صدای بیل ها را از حجره پیامبر شنیدم ‼️(۶)
⚠️ همانا سقیفه گران هدف دیگری را دنبال میکنند....
➖➖➖➖➖
1️⃣ بحارالانوار ۱۸۴/۲۸
2️⃣ در یکی از همین روزها ، حزب حاکم ، با پرداخت رشوه ای کلان به ابوسفیان ، حمایت بنی امیه را بدست می آورد.
3️⃣ بحارالانوار صفحات ۵۲۴ ، ۵۲۷ ، ۵۳۹ ج۲۲
4️⃣ بحارالانوار ۵۴۳/۲۲
5️⃣ بحارالانوار ۵۳۶/۲۲
6️⃣ أنساب الأشراف ۵۶۸/۱ ؛ إمتاع الأسماع ۵۸۴/۱۴(از مدارک اهل تسنن)