📌امام على (علیهالسلام):
🔸 لَیسَ العاقِلُ مَن یَعرِفُ الخَیرَ مِنَ الشَّرِّ وَلکِنَّ العاقِلُ مَن یَعرِفُ خَیرَ الشَّرَّینِ؛
🔹عاقل آن نیست که خیر را از شر تشخیص دهد، بلکه عاقل کسى است که میان دو شر، آن را که ضررش کمتر است بشناسد.
(بحار الانوار(ط-بیروت)ج۷۵،ص۶)
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
امام على عليه السلام : 🔹اَلا وَ اِنَّ اللَّبيبَ مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجوهَ الاْراءِ بِفِكْرٍ صائِبٍ وَ
📌 مؤلفه های تفکر انتقادی
🔹از جمله بایسته های تعالی انسان و رشد اجتماعی داشتن #تفکر_انتقادی است. تفکری که به کشف واقعیت نظر دارد و انسان را به حقیقت رهنمون می سازد.
🔸در تفکر انتقادی چند امر مورد توجه است:
۱. در تفکر انتقادی، توجه به اندیشه ها و نظریه های متفکران و اندیشمندان و شنیدن درست سخنان دیگران یک شرط لازم و ضروري است. انسان متفکر می داند که در خلأ نمی توان فکر و عمل کرد. بزرگترین سرمایه برای فکر و عمل، میراث علمی و تجربه های زیسته انسانی است که هر کدام می تواند افقی بگشاید، یا طریقی را نشاند دهد و یا ایده ای را پیشنهاد دهد. بنابراین نمی توان از میراث بشری و تلاش عالمان و فرهیختگان و تجربه کنشگران غفلت کرد و در بی اطلاعی از اندیشه ها و نظریه ها، فکری داشت و ایده ای خلق کرد و به مسئله ای پاسخ کارآمد و راه گشا داد.
۲. در تفکر انتقادی بر شنیدن درست و دریافت کامل سخن ها و اندیشه ها تاکید می شود. توضیح اینکه، هر انسانی دارای کوله باری از اطلاعات، تجربیات و احساسا است و نسبت به برخی از امور نظریه ای و در مواجهه با مسائلي، پاسخی هایی دارد. همین موجب می شود که انسان از شنیدن درست سایر نظریه ها و پاسخ ها خود را بی نیاز بداند و یا اصلا نشنود و یا به ظاهر سخن دیگران اکتفا کند و موضعی تهاجمی و یا انفعالی بگیرد. اما در تفکر انتقادی گفته می شود که سخن ها و نظریه ها تک سطحی و تک لایه نیستند بلکه دارای ابعاد، لایه ها و وجوه متعددی است و به سادگی نمی توان آن را شناخت، به اغراض، مقاصد و مراد گوینده پی برد و آن به بوته نقد و سنجش سپرد. به همین جهت، باید همدلانه سخن ها و نظریه ها را شنید و در فرایند پیچیده فهم، وارد گفتگو شد و از صاحب سخن، پرسش های استفهامی کرد تا به اغراض، مقاصد، مراد و وجوه فکری او پی برد. به نحوی که صاحب سخن بپذیرد که سخن او فهم عمیق شده است.
۳. یکی از بزرگترین موانع شناخت، عجله و شتاب در اظهارنظر اثباتی و یا سلبی است. تفکر انتقادی، انسان را از عجله و شتاب در تأیید و یا رد سخن و اندیشه ای باز می دارد و به تأمل و تأني فرا می خواند چرا که در فرصت فراخ می توان به ابعاد، لایه و وجوه اندیشه ای پی برد و از کفایت و تمامیت استدلال ها و شواهد پرسش کرد و به عواقب، نتایج و پیامدهای آن اندیشید.
۴. انسان متفکر پس از گفتگوی حضوری و یا رفت و برگشت ذهنی با متن، و پس شنیدن درست و کامل سخنان و نظریه ها، به وجوه و اطراف آن نظر می افکند و با فکر صائب و سالم به سنجش و نقادی اندیشه ها و بررسی استدلالها و شواهد مدعا می پردازد. در این مرحله به اندیشه نظر دارد و به (ماقال) نظر دارد و (مَن قال) را دلیل تأييد و یا رد اندیشه نمی پندارد. به تعبیر دیگر، مدعای فهمیده شده را باید از گوینده مستقل دانست و فقط به ادله و شواهد مدعا نظر و تمرکز داشت.
۵. در بررسی ادله و شواهد اندیشه ها و نظریه ها، ملاک، منطق و تخصص علمی است. یعنی می بایست از روشهای علمی و نظرات کارشناسان مورد تأیید جامعه علمی پیروی کرد و از آنارشیسم علمی و هرج و مرج روشی و نوآوری های بدون ضابطه پرهیز کرد. البته حساب نوآوری های بنیادین و نظریه پردازی های ساختارشکنانه جداست و آن را باید در متن جامعه علمی و در کرسی های نظریه پردازی پیگیری کرد و نه در متن جامعه و عرصه عمومی.
۶. در فرایند نقد و سنجش، اخلاق و ادب علمی یک مؤلفه مهم در تفکر انتقادی است. اگر مدعایی ضعف و استدلالی نقص دارد به همان میزان ضعف و نقص باید به رد و نفی آن پرداخت و از تسری آن به سایر بخشها و یا تخریب کل مدعا پرهیز کرد. همچنین ضعف مدعا و نظریه و نقص استدلال و شواهد نباید به تخریب صاحب مدعا و نظریه پرداز منجر شود. طعنه، توهین، تمسخر، برچسب زنی به اندیشه و صاحب اندیشه با ارزشهای حاکم بر تفکر انتقادی و عقلانیت ناهمگن و ناهمجنس بلکه معارض و متضاد است.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/582
📌امام صادق (علیهالسلام):
🔹 دِعامَهُ الاِْنْسانِ الْعَقْلُ
وَ الْعَقْلُ مِنْهُ الْفِطْنَهُ وَ الْفَهْمُ وَ الْحِفْظُ وَ الْعِلْمُ
وَ بِالْعَقْلِ یَکْمُلُ وَ هُوَ دَلیلُهُ وَ مُبْصِرُهُ وَ مِفْتاحُ اَمْرِهِ
فَاِذا کانَ تَاْییدُ عَقْلِهِ مِنَ النّورِ کانَ عالِما حافِظا ذاکِرا فَطِنا فَهِما
فَعَلِمَ بِذلِکَ کَیْفَ وَ لِمَ وَ حَیْثُ وَ عَرَفَ مَنْ نَصَحَهُ وَ مَنْ غَشَّهُ فَاِذا عَرَفَ ذلِکَ عَرَفَ مَجْراهُ وَ مَوصولَهُ وَ مَفْصولَهُ وَ اَخْلَصَُّهُ مِنْ تَاْییدِ العَقْلِ؛
ستون انسانیت، عقل است و از عقل، زیرکى، فهم، حفظ و دانش بر مى خیزد. با عقل، انسان به کمال مى رسد. عقل، راهنماى انسان، بینا کننده و کلید کارهاى اوست. هر گاه عقل با نور یارى شود، دانا، حافظ، تیزهوش و فهیم مى شود و بدین وسیله (پاسخ) چگونه، چرا و کجا را مى فهمد و خیرخواه و دغلکار را مى شناسد و هرگاه این را دانست، مسیر حرکت و خویش و بیگانه را مى شناسد و در توحید و طاعت خداوند اخلاص مى ورزد و چون چنین کرد، آنچه از دست رفته جبران مى کند و بر آنچه در آینده مى آید چنان وارد مى شود که مى داند در کجاى آن است و براى چه منظورى در آنجاست. از کجا آمده و به کجا مى رود. و این همه از پرتو تأیید عقل است.
(کافى، ج ۱، ص ۲۵)
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌قَالَ الرِضا علیه السَّلام:
🔹«اَلتَّدْبِیرُ قَبْلَ الْعَمَلِ یؤْمِنُکَ مِنَ النَّدَمِ»
🔸تدبیر قبل از عمل، تو را از پشیمانی در امان می دارد.
(عیون اخبارالرضا علیه السلام/ ج2/ ص 54 )
تدبیر پس از نتیجه بی تاثیر است.
چون شیر که بسته در غل و زنجیر است.
از دغدغه ی ندامت آزاد شود.
پیش از عمل آنکه صاحب تدبیر است.
هدایت شده از منهجة الاستنباط (احمد مبلغی)
mollasadra v shariaat.mp3
45.33M
⭕ شريعت در نگاه ملاصدرا
(تعریف شریعت، خصائص شریعت، مقاصد شریعت و رابطه عقل عملی با شریعت)
@manhajah
در این کتاب، نخست، آرای حکیمان و فیلسوفان شرقی و غربی در مورد جایگاه خیال تبیین و شرح شده است. سپس جایگاه خیال در آثار استاد فرشچیان مورد تحلیل و تطبیق با آرای این متفکران قرار گرفته است.
مجموعه آثار استاد محمود فرشچیان(۵۳۸ اثر)، بر طبق معیار و ملاکهای تعریفشدهای، به ۱۵ طبقه موضوعی خیال تقسیم شده است.
در نهایت نمونه معیار و شاخص هر طبقه، با رویکرد تأویل و بر پایه آرای اندیشمندان، فیلسوفان و هنرشناسان در مورد جایگاه خیال بررسی شده است. مطالب این کتاب در دو بخش و در شش فصل تنظیم یافتهاند.
غلامحسین امیرخانی استاد خط، خوشنویسی روی جلد این کتاب را انجام داده است.
محمود فرشچیان متولد ۱۳۰۸ بنیانگذار مکتبی با نام خود در نقاشی ایران است که در عین پایبندی به اصول کلاسیک از تکنیکهای جدید برای توسعه دامنه نقاشی ایرانی بهره میگیرد. «ضامن آهو»، «پنجمین روز آفرینش» و «عصر عاشورا» از جمله تابلوهای نقاشی این هنرمند اصفهانی است.
کتاب «در کارگه خیال»؛ بررسی جایگاه خیال در آثار استاد محمود فرشچیان» توسط انتشارات سوره مهر و با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه منتشر شده است.
#هنر_متعالی
معرفی آثار پیرامون هنرمند توحیدی استاد محمود فرشچیان افتخار #هنر_اسلامی ⏫⏫⏫
📌هنر و توحید
استاد فرشچیان:
منظور از ساختن ضریح و کاشیکاریهای زیبا و... فقط و فقط به خاطر ستایش و #تقرب به درگاه الهی است و بس. اینها فقط وسیله هستند. برخی از ساخت این ضریحها گله داشتند. جالب اینکه اتفاقا مردم فقیر هم پول دادند و کمک و همراهی کردند تا این ضریحها ساخته شد. زائر خودش را در مقابل ضریح قرار میدهد، چوپ و سنگ و قلم زنی و طراحی وسیله است و هدف و منظور این است که به درگاه الهی نزدیک شویم.
#هنر_متعالی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
کتاب قلبهای پاک سعادتمند، شامل اشعار آنشلا رومشینا، شاعر اکراینی آلمانی که در سبک عرفانی نوکلاسیک و با الهام از آثار استاد محمود فرشچیان و با مقدمه ایشان نوشته شده است در نمایشگاه کتاب فرانکفورت رونمایی میشود.
این کتاب با همکاری سازمان ملی یونسکو، موزه لوور پاریس، دانشگاه ملی کیف اکراین و دکتر بیژن باران، در ۳۱۶ صفحه در قطع رحلی نفیس همراه با مینیاتورهای استاد فرشچیان، در انتشارات خانه هنرمندان و خانه و فرهنگ گویا به چاپ رسیده است.
اشعار اکراینی این کتاب، توسط دکتر کامران فلاحی ترجمه و به قلم دکتر سعید رمضانی،شاعر و نویسنده متون ادبی و عرفانی ، به شعر بلیغ فارسی برگردان شده است.
این کتاب نفیس و ارزنده، مجموعهای است منحصر به فرد و بی بدیل در تعامل فرهنگی دو فرهنگ شرق و غرب که برای اولین بار در ادبیات ایران اتفاق افتاده و در نمایشگاه کتاب فرانکفورت رونمایی خواهد شد.
#هنر_متعالی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌عصر عاشورا تجلی هنر قدسی
🔹استاد فرشچیان در باره نحوه طراحی این اثر میگوید:
«سه سال پیش از انقلاب روز عاشورا مادرم مرا نصیحت کرد و گفت: به روضه گوش کن تا چند کلمه حرف حساب بشنوی؛ و من با ایشان گفتم: من اول در اتاقم کاری دارم بعد خواهم رفت. حال عجیبی به من دست داد. وارد اتاق شدم، قلم را برداشتم و تابلوی عصر عاشورا را شروع کردم. قلم را که برداشتم تابلویی شد که الآن هست بدون هیچ تغییری».
این اثر توسط او به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد.
#هنر_متعالی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌ستایش پروردگار
🔹تابلوی 'ستایش پروردگار' از آیه شریفه و زیبای «یسبحلله مافیالسماوات و ما فیالارض» برگرفته شده و خلق آن یك سال و نیم به طول انجامیده است.
🔸ستایش پروردگار اثری است كه تمام موجودات اعم از انسان، جن و دیو و فرشته و حیوانات مختلف را در حال ستایش و تضرع به درگاه قدسی و نورانی پروردگار به تصویر كشیده است؛ موضوعی كه حالت درنده خویی و سبعیت را از همه موجودات بویژه درندگان میگیرد و همه را غرق در وحدانیت پروردگار و در كنار هم به امر واحد ستایش پروردگار مشغول میسازد.
🔸هنرمند توحیدی استاد فرشچیان در باره این اثر گفته است:
«در این اثر از رنگهای بسیار استفاده و سعی كردم هر رنگی را نیز در جای خودش استفاده كنم. ضمن اینكه زمانبندی خاصی نیز برای انجام كار نداشتم، یعنی بسته به حال و توانم روی آن كار كردم. هرچند وقت زیادی برای آن صرف كردم.»
🔹تابلوی ستایش پروردگار در ابعاد 101سانتیمتر و 6میلیمتر در 81 سانتیمتر و 3 میلیمتر و با رنگ آكریلیك روی مقوا به تصویر كشیده شده است.
#هنر_متعالی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 بانوی هنرمند
🔹خانم زینت السادات امامی فرزند عالم و هنرمند معروف اصفهان حجت الاسلام میرزا آقا امامی استادِ هنرمند توحیدی استاد فرشچیان
🔸بانوی خالق تابلوی اعجاب آور "معراج"
بانو زینت السادات در مینیاتور، تذهیب و سوخت چیره دستی شگفتآور است و در گل و بوته سازی به شیوه ایرانی همه جا آوازه در انداخته است. و از آثار مهم و برتر وی در هنر سوخت، تابلوی بزرگ معراج پیامبر(ص) است که سالهاست مشغول خلق و آفرینش آن است.
🔹معرفی در:
📌دست غیب تابلوی «معراج» را هدایت کرد/ از فراق «معراج» بیمار شده ام - ایمنا
https://www.imna.ir/news/307776
خانم امامی می گوید:
🔸بحث مذهبی تابلوی معراج زیر نظر آیت الله حاج آقا احمد امامی و آیت الله حاج آقا حسن امامی بود و حتی از شخص حاج احمد آقا دستنوشته دارم مبنی بر اینکه این تابلو از نظر مذهبی زیر نظر ایشان کار شد. من ۴ کتاب درباره معراج داشتم اما وقتی به حاج آقا احمد امامی نشان دادم ایشان گفتند "قبل از اینکه شما مطالعه کنید بدهید من مطالعه کنم" و بعد از اینکه کتابها را خواندند به من گفتند که راویِ یکی از این کتابها فردی سُنی بوده است.
🔹من وضو می گرفتم و دو رکعت نماز میخواندم و بعد روی تابلوی معراج کار میکردم، بعد دیدم نماز خواندن کمی وقت گیر است برای همین فقط وضو می گرفتم و بعد کار روی تابلوی معراجم را شروع می کردم. من با وضو این تابلو را تمام کردم. در این ۳۰ سال که روی این تابلو کار می کردم مکه عُمره رفتم، کربلا رفتم ولی همینطور پریشان بودم تا برگردم و به سراغ معراجم بروم.
📌 رتبۀ اصلی را خدا به بنده اش میدهد
https://www.imna.ir/news/307781
🔹معرفی استاد هنرمند میرزا آقا امامی
میرزا آقا امامی، مبدع تابلوی سوخت بود - ایمنا
https://www.imna.ir/news/342522
http://takhtefoulad.ir/%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C/Mashahir?ItemId=1008
https://yasinatelier.kowsarblog.ir/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D9%86%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%B2%D8%A7-%D8%A2%D9%82%D8%A7-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%DB%8C
#هنر_متعالی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121