📌 مدیریت راهبردی در انقلاب اسلامی
(تحلیلی از کارنامه مدیران راهبردی انقلاب اسلامی براساس روایات معصومین علیهم السلام)
بخش اول:
🔹 انقلاب اسلامی محصول عقل و #عقلانیت حکیمانه و فقیهانهای است که حضرت امام خمینی و امام خامنهای و شهید مطهری و شهید بهشتی آن را صورت منطقی و تحقق عینی داده اند که در بر اصل عقلانیت، معنویت و عدالت سامان یافته است و زیرساخت اصلی آن #عقلانیت است که به اخلاق و معنویت و همچنین به خدمت و عدالت معنا و نظام میدهد.
پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند:
«اِنَّما يُدْرَكُ الْخَيْرُ كُلُّهُ بِالْعَقْلِ، وَ لا دينَ لِمَنْ لا عَقْلَ لَهُ؛ همه خوبى ها با عقل شناخته مى شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد.»
🔸 به تعبیر مقام معظم رهبری اگر #عقلانیت_انقلاب_اسلامی به درستی فهم و بر نظام رفتاری و اجتماعی حاکم شود اخلاق و معنویت متناسب با خود را ایجاد میکند و انسان را از یک اخلاق فردی و معنویت زاهدانه نجات میدهد و در اوم لکهی اخلاق مجاهدت و پیشرفت را به وجود میآورد که اگر چنین اخلاق اجتماعی و معنویت سازمانی بر جامعه حاکم شود به ارائه الگویی از #مدیریت_راهبردی و #خدمت_عادلانه منتهی میشود که نمونهی آن را در دفاع مقدس و فرماندهی فرماندهان سپاه اسلام در حوزههای مختلف شاهد آن بودیم و بعدا در برخی از مدیران تحولگرا و راهبردساز ادامه پیدا کرد که از جمله آنها #شهید_تهرانیمقدم، #شهید_سلیمانی و #شهید_رئیسی بودند و امروز هم بحمدلله در میان مدیران انقلابی و پرتلاش کشور میتوان نمونههای آن را معرفی کرد و آنها را برای ریاست جمهوری انتخاب کرد و مسیر نیمهتمام شهید جموهور آیتالله رئیسی و سایر مدیران شهید انقلاب اسلامی در مدیریت اقتصادی کشور و تقویت جبههی مقاومت را تکمیل کرد.
🔹 مدیریت راهبردی مدیریت در وسط میدان و براساس تجارب اندوخته و آزمون وخطاهای پیدر پی در صحنههای مختلف عینی و میدانهای متنوع اجتماعی و سیاسی است. چرا که راهبردها محصول تجربه و کار و تلاش مداوم است همانگونه که امام على (عليه السلام) فرمود:
«اَلْعَقْلُ حِفْظُ التَّجارِبِ» عقل حفاظت و بهرهمندی از تجربه است.
🔸 مدیریت راهبردی نه محصول تک روی و خودرأیی و نفی بدنهی کارشناسی و علمی کشور به بهانهی مختلف است بلکه برآمده از مشورت و استفاده از کارشناسان و استادان برجستهی کشوری با فکرها و اندیشههای مختلف است. همانگونه که امام على عليه السلام فرمودند:
«مَنْ شاوَرَ ذَوِى الْعُقولِ اسْتَضاءَ بِاَنْوارِ الْعُقولِ؛ هر كس با عقلا مشورت كند، از نور عقل ها بهره مى برد.»
و فرمودند:
«اَلا وَ اِنَّ اللَّبيبَ مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجوهَ الاْراءِ بِفِكْرٍ صائِبٍ وَ نَظَرٍ فِىالْعَواقِبِ؛ بدانيد عاقل، كسى است كه با فكر درست، به استقبال نظرات گوناگون برود و درعواقب امور بنگرد.»
🔹 مدیریت راهبردی، مدیریت در میان جبهه خودی و در میان همراهان و هواداران برای انتخاب خوب از بد نیست. بلکه مدیریت در میدان سختیها و صعوبتها، در میان همراهان و مخالفان، در جهت شناخت منافع ملی در شرایط پیچیدهی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است. تا بتواند همچون خلبانی کارکشته هواپیما را به سلامت به زمین بنشاند. از این رو، مدیر راهبردی همواره در میان انتخاب خوب از بد مخیر نیست بلکه او باید از چنان عقل و هوشی برخوردار باشد که «بد» را از «بیشتر بد» و «شر» را از «بیشتر شر» در شرایط سخت و بحرانی تشخیص دهد و متناسب با موقعیتی که در آن هست بهترینها و اولویتدارترین ها را انتخاب کند. همچنانکه امام علی علیه السلام فرمود:
«لَيْسَ الْعاقِلُ مَنْ يَعْرِفُ الْخَيْرَ مِنَ الشَّرِّ وَ لكِنَّ الْعاقِلَ مَنْ يَعْرِفُ خَيْرَ الشَّرَّيْنِ عاقل، آن نيست كه خوب را از بد تشخيص دهد. عاقل، كسى است كه از ميان دو بد،آن را كه ضررش كمتر است، بشناسد.»
🔸 مدیریت راهبردی در میدان صناعت و عمل و کار است، مدیریتی با کفایت و دارای عملکردی است که به تولید و پیشرفت و رفع موانع از مسیر حرکت و پویایی جامعه بیانجامد. لذا تصمیم به موقع و عمل و کار صحیح و درست نشانهای عقل و مدیریت راهبردی است.
امام علی علیه السلام فرمودند:
«اَلْعاقِلُ مَنْ اَحْسَنَ صَنائِعَهُ وَ وَضَعَ سَعْيَهُ فى مَواضِعِهِ ؛ عاقل كسى است كه كارهايش را خوب انجام دهد و تلاشى كه مى كند، به جا باشد.»
🛑 ادامه دارد ...
#انتخابات
#ریاست_جمهوری
#عملکرد
#کار
#حرکت
#امتداد_ابراهیم
#قالیباف
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1920
📌 مدیریت راهبردی در انقلاب اسلامی
(تحلیلی از کارنامه مدیران راهبردی انقلاب اسلامی براساس روایات معصومین علیهم السلام)
بخش دوم:
🔹 مدیریت راهبردی و عاقلانه، مدیریتی است که به مدارای اجتماعی بیانجامد و همهی قشرها و گروهها را در مسیر خدمت و پیشرفت به کار گیرد و به حذف هیچ گروه و قشری و تخریب و تهمت هیچ فرد و سازمانی نیانجامد.
پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله فرمودند :
رَاْسُ الْعَقْلِ بَعْدَ الاْيمانِ بِاللّه ِ مُداراةُ النّاسِ فى غَيْرِ تَرْكِ حَقٍّ؛ كمال عقل پس از ايمان به خدا، مدارا كردن با مردم است به شرط آن كه حق، ترك نشود.»
بنابراین خدمت برای مردم و فداکاری و سخت کوشی و همچنین گذشت در برابر عیوب وخطاهای دیگر افراد جامعه یکی از شروط عقلانیت و مدیریت راهبردی است:
امام صادق عليه السلام فرمودند:
«لا يُعَدُّ الْعاقِلُ عاقِلاً حَتّى يَسْتَـكْمِلَ ثَلاثا: اِعْطاءَ الْحَقِّ مِنْ نَفْسِهِعَلى حالِ الرِّضا وَ الْغَضَبِ وَ اَنْ يَرْضى لِلنّاسِ ما يَرْضى لِنَفْسِهِ وَ اسْتِعْمالَ الْحِلْمِعِنْدَ الْعَثْرَةِ؛ عاقل، عاقل نيست مگر آن كه سه صفت را در خود به كمال رساند: حق را در هنگامخشنودى و خشم ادا كند، آنچه را براى خود مى پسندد، براى ديگران هم بپسندد وهنگام خطاى ديگران، بردبار باشد.»
🔸 مدیریت راهبردی گوشه نشینی و خطا نکردن نیست. کسی که هیچ املایی ننوشته و کاری انجام نداده باشد شاید هیچ خطایی نداشته باشد یا خطاهای او آشکار نشده است اما او از عقلانیت و مدیریت راهبردی هم برخوردار نیست بلکه انسان دادی تفکر راهبردی به خطاهای خود واقف است و درصدد جبران و درس آموزی از آن بر میآید:
امام على عليه السلام فرمودند:
«اَعْقَلُ النّاسِ مَنْ كانَ بِعَيْبِهِ بَصيرا وَ عَنْ عَيْبِ غَيْرِهِ ضَريرا؛ عاقل ترين مردم كسى است كه به عيب هاى خويش بينا و از عيوب ديگران، نابيناباشد.»
❇️ توجه به مدیریت راهبردی در انتخاب ریاست جمهوری
رئیس جمهور دومین مقام مدیریتی و راهبردی و اولین مسئول اجرایی و عملیاتی کشور است. اینجا محل آزمون و خطا نیست بلکه میدان مدیریت راهبردی و عملیاتی براساس تجارب اندوخته و مشورت پذیری از کارشناسان و متخصصان همهی امور در جهت خدمت و پیشرفت است. لازمهی این مدیریت راهبردی، مدارا با مردم و گذشت از جفاها و تخریبها و تلاش و کوشش خستگیناپذیر در جهت اعتلای اسلام و ایران عزیز است.
پس میبایست بهترین مدیر راهبردی و کارآمدترین مقام اجرایی و عملیاتی را بر اساس منطق و عقلانیت انقلاب اسلامی انتخاب کنیم و تحت تأثیر توهینها و تخریبها، فحاشیها و پروندهسازیها قرار نگیریم.
✍ سید مهدی موسوی
#انتخابات
#ریاست_جمهوری
#عملکرد
#کار
#حرکت
#امتداد_ابراهیم
#قالیباف
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1921
📌برنامه واقعی حرفهای فریبنده نیست
آیت الله العظمی خامنهای:
مسئلهی بعد این است که بعضی از کسانی که وارد میدان انتخابات میشوند #اظهاراتی میکنند که این اظهارات، اظهارات خوبی نیست، حرفهای #فریبنده است، حرفهایی است که هیچ #پشتوانهی فکری و پشتوانهی برنامهای ندارد؛ همین طوری یک چیزی ادّعا میکنند، یک چیزی میگویند، بدون اینکه #امکانات_کشور را در نظر بگیرند یا حتّی بدانند.
خیلی از برادران که در این میدان وارد میشوند، از بسیاری از ظرفیّتهای کشور شاید خیلی #مطّلع هم نباشند؛ بدون اینکه حالا #محاسبهی درستی شده باشد، یک چیزی میگویند، یک حرفی میزنند، یک وعدهای میدهند. اینها خوب نیست، بایستی برنامه ارائه بشود به معنی واقعی کلمه؛ بایستی جوری باشد که #کارشناسان وقتی نگاه میکنند به حرف زدن کسی که داوطلب است و حرف میزند با مردم، در دلشان #تصدیق کنند که این حرف، حرف متقن و خوبی است.
سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت ایران
۱۴۰۰/۰۲/۱۲
https://khl.ink/f/4777
#انتخابات
#ریاست_جمهوری
#عملکرد
#برنامه_واقعی
#کار
#حرکت
#امتداد_ابراهیم
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1922
📌مقدمهای بر تربیت سیاسی طلاب
مؤلف: سیدمهدی موسوی
ناشر: موسسه بوستان کتاب
۱۳۹۴
هر از چند گاهی چند تا از دوستان طلبه ، دور هم جمع می شویم تا دیداری تازه کنیم. از صدقه سر همین جلسات، از هر دری بحث هایی به میان می آید که حرفی برای زدن داشته باشیم و عرض اندامی هم بکنیم . نخود همیشگی آش گپ های ما ، مباحث سیاسی ، اجتماعی و احیانا اقتصادی داخلی و بین المللی است.
هر بار که در این جلسات شرکت می کنم ، بیش از پیش به یک عنصر مفقود در تربیت طلبگی پی می برم و آن آگاهی توانایی تحلیل درست و شناخت پیچیدگی های عالم سیاست است که به آن "تربیت سیاسی " می گویند . متاسفانه در طول دوران تحصیل در حوزه کمتر بدان توجه می شود.
این کتاب میتواند نقشه راه #تربیت_سیاسی طلبه باشد.
بیان بایستههای تربیت سیاسی طلاب حوزههای علمیه و لزوم آشنایی آنان با مسایل سیاسی و اجتماعی روز جامعه خویش است.
در این نوشتار با توجه به تجربه حضور سیاسی روحانیت در عرصههای مهم حکومتی در عصر مشروطه و آثار مفید آن، به بحث در مورد اهمیت حضور سیاسی و اجتماعی طلاب حوزههای علمیه و نقش آنان در هدایت و راهنمایی قشرهای مختلف جامعه در این زمینه پرداخته شده و لزوم آشنا شدن طلاب با این قبیل از مسایل، مورد تأکید قرار گرفته است.
نویسنده در همین راستا به بررسی هویت سیاسی روحانیت در نظام جمهوری اسلامی پرداخته و بایستههای بالا رفتن بینش سیاسی و اجتماعی آنان و آشنا شدن ایشان با جریانات مختلف تاریخی و انقلابی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
#انتخابات
#امتداد_ابراهیم
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1923
📌آیت افسونگری: تحلیل و بررسی زمینه های فکری عبدالکریم سروش و پیدایش حلقه کیان
نویسنده : سید مهدی موسوی
ناشر : اشراق حکمت
سال نشر :
1392
تعداد صفحات :
399
عبدالکریم سروش از نمادهای روشنفکری پس از انقلاب است. او که در برهه ای با حضور در شورای انقلاب فرهنگی در پیشبرد آرمانهای انقلاب اسلامی کوشید اما به تدریج از انقلاب فاصله گرفت. جمع شاگردان او که در پی استفاده از وی بودند حلقه کیان را بنا نهادند که یک تشکل منسجم و اثرگذار در فضای فکری جامعه به حساب میآمد. سیر تطور فکری سروش، حلقه کیان و کشمکشهای روشنفکرانه در کیهان فرهنگی و نشریه کیان در دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰، موضوع کتاب «آیت افسونگری» است.
آیت افسونگری میکوشد زنجیره روشنفکران در شرق و جهان اسلام را نیز به مخاطب نشان دهد، زنجیرهای که قرابت فکری زیادی با هم دارند و به طور معمول افکارشان با الگوهای بومی فاصله دارد. کتاب شامل دو بخش است. در بخش اول پس از پرداختن به مفهوم روشنفکری این پدیده را در چهار سطح بررسی میکند. ابتدا روشنفکری در غرب را مورد واکاوی قرار میدهد، آنگاه این پدیده را به عنوان یک امر وارداتی در سطح جهان اسلام، ایران و سپس جمهوری اسلامی ارزیابی می کند.
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1924
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌برنامه واقعی حرفهای فریبنده نیست آیت الله العظمی خامنهای: مسئلهی بعد این است که بعضی از کسانی ک
.
📌برنامه شناس دارای برنامه و عملکرد
تسلط کامل و تخصصی بر برنامه هفتم پیشرفت و توسعه ایران و اعتقاد به ریلگذاری دولت شهید رئیسی و مجلس انقلابی یکی از نقاط قوت دکتر قالیباف است.
او با اینکه رئیس مجلس و نقش تعیین کننده در تدوین برنامه هفتم و همکاری دولت آیت الله رئیسی داشت اما هیچ یک از خدمات دولت و شهید رئیسی را به خود نسبت نداد و آن را محصول یک #عقلانیت_جمعی و #تعامل_کامل دولت و مجلس دانست که در دولت بعد باید تحقق پیدا کند و مشکلات کشور را براساس این #برنامه_محکم و #واقعی برطرف و مسیر خدمت و پیشرفت را هموار کرد.
#انتخابات
#ریاست_جمهوری
#عملکرد
#برنامه_واقعی
#کار
#حرکت
#امتداد_ابراهیم
#خدمت_و_پیشرفت
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1926
📌 سطوح تخریب از گذشته نهچندان دور تا امروز به شدّت نفرت
روح #خارجیگری و تکفیر همواره در جامعهای اسلامی بوده و هست و خواهد بود، گاه در هیبت خوارج نمود مییابد و گاه لباس #چپ_اسلامی به تن میکند و گاه در چهرهی تفکّر و معرفت سیاسی خود را نشان میدهد و در کوتاهنوشته ها و طولانینوشتهها طنازی میکند. در حالی که این سیاههها پوستهای بیش نیست که شاید محصول زیباسازی و#تسویل نفس آدمی است. باید #گوهر_معرفت را که عقل و حلم، ادب و نزاکت، تواضع و تفکر است جستجو کرد و از خداوند متعال آنرا عاجزانه طلب کرد:
گوهرِ معرفت آموز که با خود بِبَری
که نصیبِ دگران است نِصابِ زر و سیم
دام سخت است مگر یار شود لطف خدای
ور نه آدم نبرد صرفه ز شیطان رجیم
اعاذنا الله من شرور انفسنا
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1927
📌 رشد فکری و بلوغ سیاسی بدنه جبهه انقلاب اسلامی
🔸در طول این دوهفته که مباحثات انتخاباتی داغ شده است و توفیق یافتهام با جمع زیادی از استادان، طلاب و دانشجویان انقلابی گفتوگو کنم یک نکته بسیار خودنمایی میکند و آن#رشد_فکری و #بلوغ_سیاسی بسیار چشمگیر در بدنهی جوان جبههی انقلاب اسلامی است که نسبت به بداخلاقیها، توهینها و تهمتهای عدهای قلیل و مدعی انقلابیگری و رهبری فکری جبهه انقلاب، بسیار نقد جدی دارند و از این افراد مشهور و پرطمطراق فاصله میگیرند و خود به دنبال تحقیق و تفحص هستند تا بهترین فرد را برای ریاستجمهوری انتخاب کنند.
🔹 در گذشته موضوع مباحثات انتخاباتی، چپ و راست، حزب و گروه، وعده و وعید، و امثال اینها بود و دلیل انتخاب سفارش و یا تخریب این شخص و آن فرد و حمایت این حزب و آن حزب بود، اما بواسطه این رسد فکری و بلوغ سیاسی نسل جوان انقلابی، امروزه بحث از #برنامه، #کارنامه، #عملکرد و #توانمندی داغ است و شاخصهی ارزیابیهاست. طلبه و دانشجوی جوان امروز، از وجود برنامه و نسبت آن با قوانین کشور پرسش میکند به گذشتهی عملکرد و کارنامه افراد مینگرد، بدون جو زدگی و سفارش این و آن، حمایت این شخص و تخریب و توهین آن شخص، در حال مطالعه، معدلگیری و جمعبندی است. جوان انقلابی امروز هیچ کس را سیاه و سفید نمیبیند و به #معدل کارنامه و برنامهی افراد توجه دارد.
🔸برخلاف برخی از مدعیان و سرشبکههای فضای مجازی، عموم طلاب و دانشجویانی که نظر به دکتر جلیلی دارند و فعلا به وی متمایل هستند هم از جریان تخریبگرِ مدعی از هواداری وی که همهی نامزدها رقیب را از دایرهی انقلاب و اسلام خارج میکنند تبرّی میجویند و درصدد تأمل و تفکر در اطراف ادعاها و برنامههای همهی نامزدهای انتخاباتی هستند و با گشودگی فکری از حرفها و بحثها استقبال میکنند تا سرانجام اصلح را برگزینند و رأی بدهند.
🔹این یک رشد فکری و بلوغ سیاسی در جبههی انقلاب اسلامی است که باید آن را محصول راهبری #عقلانیت اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب و تجربهی بسیار موفق ریاست جمهوری شهید جمهور آیت الله رئیسی است.
🔸همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند که شهید رئیسی عزیز، نصاب مدیریت و فرهنگ سیاسی ایران و بخصوص جبههی انقلاب را ارتقا داد با سختکوشی و پرکاری، به همهی ما نشان داد که با اخلاق و انصاف میتوان فضای تخریب و توهین را تغییر داد و به همدلی و همبستگی اجتماعی تبدیل کرد و رئیسِ جمهور و خادمِ همهی ملت شد و از همهی ظرفیتهای کارشناسی و سرمایههای اجتماعی ملت در جهت خدمت و پیشرفت و اعتلای ایران اسلامی استفاده کرد و تلاش کرد #برنامه_هفتم پیشرفت و توسعه ایران را با همکاری مجلس انقلابی بر همین اساس تدوین کند. برنامهای که باید توسط رئیس جمهور بعدی مبنای کار و مدیریت راهبردی هیأت دولت باشد.
🔹بعد از تجربهی موفق و کارآمد مدیریت شهید رئیسی، جبههی انقلاب بسیار رشد کرده است و علیرغم تلاش برخی از افراد برای بازگشت به عقب و ایجاد تقابل و تضاد میان نیروهای انقلابی، بدنهی طلاب و دانشجویان جبههی انقلاب بسیار رشد یافتهتر از گذشته هستند و میتوانند برای ادامهی مسیر انقلاب اسلامی، بهترینها را انتخاب کنند. انشاءالله
#انتخابات
#ریاست_جمهوری
#حرکت
#امتداد_ابراهیم
#رشد
#بلوغ
#برنامه
#کارنامه
#عملکرد
#برنامه_هفتم
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1928
📌 عدالت شورای نگهبان و حکم بر برائت
🔹شورای نگهبان متشکل ۶ فقیه عالم و عادل منصوب رهبر معظم انقلاب و ۶ حقوق دان برجسته منتخب قوه قضاییه و مجلس(عصاره فضایل ملت) است که با توجه به سوابق آنها و بخصوص در ۱۴۰۰ میدانیم که هیچ تعاریف با افراد ندارند و کوچکترین فساد سیاسی و اقتصادی و حتی حاشیه اقتصادی و سیاسی را بر نمیتابند و صلاحیت داوطلب انتخابات را احراز نمی کنند حتی اگر برادر او یکی از اعضا باشد.
🔸این شورای نگهبان اگر کسی را برای انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت کرد حتما از تهمتها و حاشیههای ساخته شده توسط ضد انقلاب و رایج در زبان و کانال مدعیان انقلابیگری مبرا است و جز توهین و تهمت و تخریب چیز دیگری نیست.
🔹تکرار تهمتها و تخریبهای ضد انقلاب توسط جوانان انقلابی حتما غیرقانونی، غیر اخلاقی و غیرشرعی است و ناشی از نداشتن بصیرت سیاسی جوانان در #جنگ_شناختی قدرتطلبان داخلی و شبکههای ضد انقلاب خارجی است.
🔸در شبکهی تخریبی ضد انقلاب و فضای مسموم و بی اخلاق و رهای فضای مجازی، دین و آخرت خودمان را ارزان نفروشیم و کشور را به دوقطبی بیاخلاقی و غیرشرعی و غیر قانونی نکشانیم. و بنیانهای عدالت و اعتماد در جامعه را تضعیف نکنیم.
#انتخابات
#ریاست_جمهوری
#حرکت
#امتداد_ابراهیم
#رشد
#بلوغ
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1929
📌 تجارب تبلیغی
(گزارشی از سفرهای استانی و بازدید از مناطق مختلف ایران عزیز)
🔹در طول تابستان ۱۴۰۲ توفیق شد که به بیش از ۱۳ استان کشور سفر تبلیغی و اجتماعی داشته باشم و از دهها شهر و روستا بازدید کنم و با مردم و مسئولان فرهنگی و اجتماعی برخی از این شهرها و روستاها جلسه برگزار شود و اطلاعات مفیدی از جزییات فرهنگی و اقتصادی آن مناطق به دست آورم. در برخی از این سفرها، گروههای تبلغی و فرهنگی هم حضور داشتند و در جلساتی با آنها به تحلیل وضعیت فرهنگی و اجتماعی آن شهرها میپرداختم و پیشنهادهایی هم به مسئولان مربوطه عرضه میشد که برخی از آنها پیگیری شد و تأثیرگذار هم بود.
🔸تمام این سفرها با هزینه و ماشینهای شخصی (پراید معمولی سال ۹۰ بدون هرگونه دست کاری) بود و هیچگونه کمکی از هیچ نهادی وجود نداشت و مقدمات سفر و اسکان و جلسات نیز با همت خود دوستان فراهم شد و هیچ مسئول و نهاد دولتی نه میزبان بود و نه ما اعتبار سیاسی داشتیم که مقدمات پرخرجی را فراهم کنند.
🔹فهرست این استانها و برخی از شهرهای آن که توفیق سفر در تابستان ۱۴۰۲ حاصل شد از این قرار است:
۱. استان قم(شهرهای قم و کهک)
۲. استان مرکزی (شهرهای اراک، دلیجان، خمین)
۳. استان لرستان( شهرهای الیگودرز، ازنا، درود، بروجرد، خرم آباد)
۴. استان خوزستان(شهرهای اندیمشک و دزفول)
۵. استان تهران(شهرهای تهران، اسلامشهر، رباط کریم، شهر پرند، حسناباد)
۶. استان قزوین(شهر قزوین)
۷. استان گیلان (رودبار، فومن، رشت، شفت، لاهیجان، آستان اشرفیه)
۸. استان اصفهان(شهر کاشان، نائین)
۹. استان کرمان(شهرهای کرمان، بم، راور)
۱۰. استان سیستان(شهرهای چابهار و ایرانشهر)
۱۱. استان خراسان جنوبی(فردوس، گناباد، بیدخت)
۱۲. استان خراسان رضوی(مشهد، کاشمر، نیشابور، سبزوار)
۱۳. استان سمنان(گرمسار، دامغان، سمنان، سرخه)
🔹آیا به اعتبار این سفرها و مطالعات و جلسات و ... میتوان ادعا کرد که به همه جزییات امور کشور آشنایی حاصل شده است؟
🔸بله اینگونه سفرها و اطلاع میدانی از استانها و شهرها بسیار خوب و مفید است اما کثرت این سفرها به تنهایی نمیتواند مشکلی را حل کند و حتی به طرح و برنامه منتهی شود. بلکه لازم است جمعی از متخصصان آمپر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هم در این سفرها حضور داشته باشند و با مطالعات میدانی مفصل براساس روشهای علمی و جلسات متعدد با مسئولان مربوطه به یک پیشنهادها و طرحهای علمی رسید و در مجامع علمی مطرح کرد و نظرات کارشناسان واقعی و استادان حوزه و دانشگاه از طیفهایی مختلف را دریافت کرد.
#انتخابات
#ریاست_جمهوری
#حرکت
#امتداد_ابراهیم
#رشد
#بلوغ
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1930
📌گذار از فتنه:
شگردهای فتنهگران و راهکارهای مقابله با آن از منظر امام سجاد (ع)
مؤلف: سیدمهدی موسوی
١٣٨٩
#انتخابات
#ریاست_جمهوری
#حرکت
#امتداد_ابراهیم
#رشد
#بلوغ
#فتنه
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1931
📌گذار از فتنه:
شگردهای فتنهگران و راهکارهای مقابله با آن از منظر امام سجاد (ع)
مؤلف: سیدمهدی موسوی
١٣٨٩
❇️معرفي کتاب
🔸ظهور و بروز فتنه در حقیقت آزمونی است برای شناخته شدن سره از ناسره. وقتی ابرهای فتنه آسمان تعقل و اندیشه را می پوشاند، خطا و لغزش نیز پدیدار می شود. خطاهایی که گاه سنگین ترین ضربه ها را بر پیکر جامعه وارد می کند. به گونه ای که تبعات آن تا مدت ها گریبان جامعه و مردم را گرفته و آن ها را از حرکت رو به جلو و پیشرفت باز خواهد داشت.
🔹کتاب "گذار از فتنه" دربردارنده شگردهای فتنه گران و راهکارهای مقابل با آنان از منظر امام سجاد علیه السلام است. این کتاب در چهار فصل به بررسی نوع برخورد امام سجاد علیه السلام با فتنه گران پرداخته است.
🔸 در فصل اول با عنوان "زمینه های فتنه" خواننده با مطالبی چون انحراف از هدایت الهی، سنگدلی، تزلزل و پیمان شکنی و نافرمانی پروردگار به عنوان زمینه های مهم بروز فتنه در جامعه اسلامی آشنا می شود.
🔹 نویسنده در این کتاب ضمن بحث از زمینه های بروز فتنه و بیان کردن شگردهای مورد استفاده فتنه گران، راه کارهای مقابله با آن را نیز ارایه می دهد "زمانه فتنه" عنوان فصل دوم این کتاب است و مخاطب را به این مفهوم کلی می رساند که در زمانه فتنه، انسان های فتنه انگیز از غلطیدن در وادی هلاکت، حضور در مسیرهای پر آسیب و استقبال از عقوبت الاهی به عنوان سه مشخصه بارز ابایی ندارند.
🔹نویسنده در فصل سوم این کتاب با عنوان «شگردهای فتنه گران» به بررسی این مفهوم کلی می پردازد که فتنه گران برای پیشبرد کارهای خود ابزارهای مختلفی را به کار می برند که عمده آنها به فرموده امام سجاد علیه السلام عبارتند از نیت عداوت، قصد براندازی، آمیختن حق و باطل، انتخاب بهترین راه کارها، جاسوسی، جنگ نرم، استفاده از ضعف ها، زمینه سازی فتنه، جمع آوری اخبار، لبخند پر از کینه، حسادت عامل فتنه گری، تهدید و تندزبانی، عیب جویی، اتهام زنی و شایعه پراکنی و حفظ کینه پس از شکست.
🔸ظهور و بروز فتنه در حقیقت آزمونی است برای شناخته شدن سره از ناسره. وقتی ابرهای فتنه آسمان تعقل و اندیشه را می پوشاند، خطا و لغزش نیز پدیدار می شود
🔹نویسنده در فصل چهارم کتاب و پایانی با نام «روش های مقابله با فتنه» به این نکته اشاره دارد که امام سجاد علیه السلام برای مقابله با فتنه گران راهکارهایی را در دو بخش نظر و عمل عرضه می دارد که در این کتاب بخش نظر با عنوان «بصیرت زایی» ذکر شده و موارد لازم برای این کار نیز حق شناسی، راه شناسی، دشمن شناسی و خودشناسی نام برده شده اند. بخش عمل با نام «عملگرایی سنجیده» بر این نکته تاکید دارد که امام سجاد علیه السلام توحید عملی، استقامت و صبر، زدودن سوءظن ها، فرصت سازی از تهدیدها و شکستن وحدت فتنه گران را عوامل موثر در مقابله با فتنه گران می دانند.
#انتخابات
#ریاست_جمهوری
#حرکت
#امتداد_ابراهیم
#رشد
#بلوغ
#فتنه
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1932