📌استثنای تاریخ
آیت الله العظمی خامنه ای:
حقیقتاً امام بزرگوار ما یک استثناء در تاریخ ما و یک قلهى بلند در حرکت ملت ایران بود. این را نه از باب عشق و علاقهیى که همچنان کانونش در دل ما نسبت به ایشان گرم است، عرض مىکنیم؛ بلکه نگاه منصفانهى هرکسى این را تأیید مىکند.
امام حقاً و انصافاً یک عنصر استثنایى بود.
رجال تاریخى کشور را ما مىشناسیم. بنده کموبیش با تاریخ آشنا هستم. این شخصیت جامع نه در بین علماى بزرگ ما نظیر دارد، نه در بین زمامداران این کشور نظیر دارد، نه در بین مصلحان و منادیان تحول در این کشور نظیر دارد. بزرگانى مثل مرحوم سید جمال و تحولخواهانى که در کشور ما یا حتّى در دنیاى اسلام بودند، کجا؛ این مرد چند بعدىِ عمیقِ حقیقتاً توصیف ناشدنى کجا؟
ما علما و فقهاى بزرگى داشتیم که سخنان و مطالب آنها در اختیار ماست؛ امام بزرگوار در ردیف اول اینگونه شخصیتها قرار مىگیرد.
بنده شرح حال بسیارى از فلاسفه، عرفا، دانشمندان علوم عقلى، سیاسیون، پیرمردهاى پخته و آدمهاى سنجیده را در کتابها خواندهام یا در زندگىام با آنها برخورد داشتهام؛ حقاً فاصلهى بین آنها و امام بزرگوار، فاصلهى زیادى است. هرکدام از ابعاد گوناگون این شخصیت، به تنهایى از نظایر خود جلوتر و پیشتر است.
❇️ بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) - 1384/03/10
#امام_خمینی
#مکتب_تربیتی_امام
#مکتب_فقاهتی_امام
#جبهه_مقاومت_فکر_و_فرهنگ
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 جای تعجب نیست❗️
🔹با غفلت و دوری حوزههای علمیه و نهادهای فرهنگی از مکتب تربیتی امام خمینی و جایگزین شدن آثار و روشهای سایرین، وضعیت نابهنجار فرهنگ و هنر، تربیت و اخلاق در مراکز هنری، علمی، ورزشی و رسانهای خیلی جای تعجبی ندارد.
🔸زمانی که هیچ برنامهی تربیتی و تبلیغی برای #چهرههای کشور وجود ندارد و اصلا حوزه و انقلابیون خود را در قبال آنها مسئول نمیدانند، زمانی که چهرههای مشهور ما از اولیات معارف اسلامی و اصول اخلاقی و تربیتی را #مطلع نیستند چه جای گله گذاری و شکایت کردن است؟
🔹 زمانی که بسیاری از مفاهیم و عناصر زبانی جامعه از معنا تهی شدهاست و نزد نسل جدید فضیلتها رنگ باخته است و مفاهیم ارزشی یا حذف شدهاند و یا تغییر معنا دادهاند چرا انتظار زیست اخلاقی و شرعی باید داشت؟
🔸 امروز، نیاز به کانونهای عظیم تبلیغی مبتنی بر پایگاههای فکری و معرفتی نیاز داریم کانونهایی که طرحی نو دراندازند و طیبانه به سراغ چهرههای هنری و ورزشی و رسانهای بروند و افقهای متعالی حیات طیبهی اسلامی را به آنها معرفی کنید.
بسم الله
جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم
جامعه منتظر ماست بیا تا برویم
#مکتب_تربیتی_امام
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺«وحدت حوزه و دانشگاه، راهبردیترین اندیشه حضرت امام خمینی(ره)»
➕
روایتی از شکلگیری طرح دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و استقبال حوزویان و دانشگاهیان از این امر
🔻 در گفتگو با: آیت الله محمود محمدی عراقی
📌 عقل عملی
حکیم انقلاب، آیت الله العظمی خامنهای:
🔹 در درجهی اول، نیاز تمدنسازىِ اسلامىِ نوین به ایمان است. این ایمان را ما معتقدین به اسلام، پیدا کردهایم. ایمان ما، ایمان به اسلام است. در اخلاقیات اسلام، در آداب زندگی اسلامی، همهی آنچه را که مورد نیاز ماست، میتوانیم پیدا کنیم؛ باید اینها را محور بحث و تحقیقِ خودمان قرار دهیم.
🔸 ما در فقه اسلامی و حقوق اسلامی زیاد کار کردهایم؛ باید در اخلاق اسلامی و #عقل_عملی اسلامی هم یک کار پرحجم و باکیفیتی انجام دهیم - حوزهها مسئولیت دارند، دانشوران مسئولیت دارند، محققان و پژوهشگران مسئولیت دارند، دانشگاه مسئولیت دارد - آن را مبنای برنامهریزیمان قرار دهیم، آن را در آموزشهای خودمان وارد کنیم؛ این چیزی است که امروز ما به آن احتیاج داریم و باید دنبال کنیم.
🔹این مطلب اول و نکتهی اول در باب تمدنسازی نوین اسلامی و به دست آوردن و رسیدن به این بخش اساسی از تمدن است، که سلوک عملی است.
https://khl.ink/f/21252
۱۳۹۱/۰۷/۲۳
بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌تقویت روحیهی مسؤولیتشناسی
آیتالله العظمی خامنهای:
تقویت روحیهی مسؤولیتشناسی در مردم یکی دیگر از ارزشهاست. مردم نباید احساس بیمسؤولیتی کنند. خیلی مهمّ است که این روحیه در همهی مردم بهوجود آید که مسؤولند: در قبال قضایای جامعه همه مسؤولیت دارند و برای پیشبرد جامعه و گذراندن آن از پیچهای خطرناک و پرتگاههای دشوار، هر کاری که میتوانند، باید انجام دهند.
https://khl.ink/f/7227
۱۳۸۱/۱۱/۱۵
بیانات در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما
#عقل_عملی
#مسئولیت_اجتماعی
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ
ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺁﺑﻲ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺩﺭّﻩ ﻭ ﺭﻭﺩﻱ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻨﺠﺎﻳﺶ ﻭ ﻭﺳﻌﺘﺶ [ ﺳﻴﻠﺎﺑﻲ ] ﺟﺎﺭﻱ ﺷﺪ ، ﺳﭙﺲ ﺳﻴﻠﺎﺏ ، ﻛﻔﻲ ﭘُﻒ ﻛﺮﺩﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﻱ ﺧﻮﺩ ﺣﻤﻞ ﻛﺮﺩ ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻓﻠﺰﺍﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺯﻳﻨﺖ ﻭ ﺯﻳﻮﺭ ﻳﺎ ﻛﺎﻟﺎ ﻭ ﻣﺘﺎﻉ ، ﺁﺗﺶ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺍﻓﺮﻭﺯﻧﺪ ، ﻛﻔﻲ ﭘُﻒ ﻛﺮﺩﻩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﻴﻠﺎﺏ ﺑﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ; ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺧﺪﺍ ﺣﻖ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺤﺴﻮﺱ ] ﻣَﺜَﻞ ﻣﻰ ﺯﻧﺪ . ﺍﻣﺎ ﺁﻥ ﻛﻒِ [ ﺭﻭﻱ ﺳﻴﻞ ﻭ ﺭﻭﻱ ﻓﻠﺰ ﮔﺪﺍﺧﺘﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻛﻨﺎﺭﻱ ﺭﻓﺘﻪ ] ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺘﻲ ﻣﺘﻠﺎﺷﻲ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ ، ﻭ ﺍﻣﺎ ﺁﻧﭽﻪ [ ﭼﻮﻥ ﺁﺏ ﻭ ﻓﻠﺰ ﺧﺎﻟﺺ ] ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺳﻮﺩ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ ، ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻰ ﻣﺎﻧﺪ . ﺧﺪﺍ ﻣَﺜَﻞ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ [ ﺗﺎ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ . ]
(رعد ١٧)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیام تصویری خبرنگار زن اهل غزه به دیدار امروز رهبر انقلاب: اگر موضع همه ملتها مثل مردم ایران بود، فلسطین تابحال آزاد شده بود
🔹هماکنون در جریان دیدار جمعی از زنان و دختران با رهبر انقلاب، پیام تصویری خانم اِسراء البُحَیصی خبرنگار شبکه العالم از میان ویرانههای شهر غزه در حسینیه امام خمینی پخش شد.
🔹البُحَیصی در سخنانش با سلام و درود به مردم ایران و رهبر انقلاب از مقاومت مردم فلسطین گفت و تاکید کرد که «شما ملت ایران تنها ملتی هستید که پای موضوع فلسطین و مسجدالاقصی ایستادید و بخاطر این حمایت تحت شدیدترین تحریمها و فشارها قرار گرفتید.»
🔹خانم البُحَیصی گفت: من در جلسه شما حاضر نیستم اما پیام من را میشنوید، پیام من این است؛ همانطور که تا الان از مردم فلسطین حمایت کردید، به حمایت خودتان ادامه دهید. اگر موضع و ایستادگی همه کشورهای اسلامی همچون ایران بود، سرزمین فلسطین تا الان آزاد شده بود.
🔹خانم البُحَیصی در بخشی از این ویدیو گفت که معلوم نیست من زنده بمانم و ممکن است خداوند شهادت را نصیبم کند اما از شما درخواست دارم مردم فلسطین و غزه را تنها نگذارید و بدانید که خداوند با ما است. ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
🗓 #دیدار_بانوان۱۴۰۲
#غزه
#فلسطین
#غیرت
📌عجب ماجرایی
🔹این پنجشنبه و جمعه توفیق شد چند کتاب تحلیلی دربارهی جریانهای فکری معاصر ایران بخوانم و بار دیگر در باب چرایی شکلگیری انبوه جریانها و فرقهها با لباسها اسلامی و غیر اسلامی فکر کنم.
🔸شاید در هیچ زمانی به اندازه زمان ما یعنی یکصد سال اخیر فرقه سازی و گروهبندی شکل نگرفته باشد الا در دو سه قرن اول اسلام.
🔹مکتب قرآن گرایان، سوسیالیستهای خداپرست، حزب برادران، نهضت آزادی، فرقان، مجاهدین خلق، حزب توده، چریکهای فدایی خلق، کانون نویسندگان، انجمن شاهنشاهی فلسفه، دارالتبلیغ، گروههای کوچک چپ اسلامی، انجمن حجتیه، و صدها جریان و فرقهی دیگر در پیش از انقلاب اسلامی.
همچنین شخصیتهای چون: احمد کسروی، علی اکبر حکمیزاده، خرقانی، شریعت سنگلچی، تنکابنی، قلمداران، ابوالفضل برقعی، محمدتقی شریعتی، علی شریعتی، محمد حنیفنژاد، احسان طبری، اکبر گودرزی، مسعود رجوی، حسین روحانی، حبیبالله آشوری، مهدی بازرگان، حبیبالله پیمان، احمد فردید، جلال آلاحمد، حسین نصر، سید محمود طالقانی، سبد محمد موسوی خوئینیها و صدها شخصیت فکری و کنشگر اجتماعی دیگر.
🔸هر کدام از این جریانات و شخصیتها بنیانهای فکری و سرنوشت ویژهای داشتهاند که خوانش دقیق آنها میتواند چراغ آیندهی ما و محکی برای شناخت جریانات و گروههای زمان ما باشد.
🔹میتوان با شناخت مشترکات فکری از سرنوشت محتمل جریانات و شخصیتهای زمان خودمان مطلع شد و در انتخاب ها و پیرویها، اعتمادها و بیاعتمادیهای خودمان احتیاط کرد.
🔸در این میان آنچه زیاد خودنمایی میکند فراوانی دغدغهی #چپ_اسلامی و تلاش برای روایت چپگرایانه و عدالتخواهانه از اسلام و نقد تاریخ تشیع و علوم اسلامی بخصوص علوم عقلی همچون فلسفه و منطق اجتهاد (علم اصول) به جهت دغدغهی تغییر اجتماعی و سرپرستی جامعه است.
این جریانها با نگرش انتقادی به تاریخ حوزههای علمیه و علوم اسلامی، تلاش دارند تا شیوههای متفاوتی را برای فهم دین و تغییر اجتماعی و سرپرستی جامعه معرفی کنند. برخی با دال توحید، برخی با اندیشه ولایت، برخی با مفهوم عدالت. اما همه از، نوزایی تفکر (رنسانس) و تأسیس فلسفه، منطق، روش و علوم جدید اسلامی سخن میگویند. جالبتر اینکه بنیاد این رنسانس و تأسیس را هم در انقطاع تاریخی و گسست فرهنگی از تاریخ تشیع و بازگشت بیواسطه به متون اصلی قرآن یا حدیث میدانند.
🔹عموم این جریانها با برساخته دانستن عقل، عقل شیعی از شیخ مفید و فارابی و ابن سینا، تا خواجه نصیرالدین طوسی و ملاصدرا و شیخ انصاری را تابعی از فلسفهی یونانی و جریان اعتزال سنی میدانند و هیچ نوع اصالت و هویت مستقلی برای فلسفهی اسلامی و علم اصول شیعی (منطق اجتهاد) قائل نیستند، از اینرو، بر انقطاع تاریخی و گسست فرهنگی اصرار دارند و بر بازگشت به نقطه صفر و آغاز از نو و تأسیس فلسفه و روش و منطق حجیت تمرکز کردهاند.
🔸پرسش مهم این است که چرا اشخاص و جریانهای #چپ_اسلامی همواره با فلسفه اسلامی موجود و اجتهاد عمیق جواهری مرسوم در حوزهها مخالف هستند و درصدد تولید فلسفههای جدید و تغییر منطق اجتهاد بر پایهی نوعی «سلفیگری مدرن» یا «روشنفکری سلفی» هستند؟
#روشنفکری_سلفی
#سلفیگری_مدرن
#نواخباری
#چپ_اسلامی
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌مؤلفههای انسان بصیر
اميرالمؤمنين امام علی عليهالسلام:
🔹اِنَّمـَا الْبـَصـيـرُ مـَنْ سـَمـِعَ فـَتـَفـَكَّرَ وَ نـَظـَرَ فـَاءَبـْصـَرَ وَانْتَفَعَ بِالْعِبَرِ، ثُمَّ سَلَكَ جَدَداً واضِحاً
🔸انـسـان بـا بـصـيـرت كـسى است كه بشنود و خوب بينديشد و بنگرد و ببيند و از تجارب دنيا بهره گيرد، سپس در راه روشن حركت كند.
📚 نهجالبلاغه ، خ ۱۵۲، ص ۴۷۴
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 چپ_اسلامی
🔹 #چپ_اسلامی متشکل مجموعهای از نیروهای جوان مسلمان است که با اهداف اجتماعی همچون عدالت خواهی و یا ستیز با تمدن غرب، به کنشگری اجتماعی توجه دارند و علوم حوزوی موجود اعم فلسفه و فقه را برای این کنشگری انقلابی کافی نمیدانند و معتقدند که باید طرحی نو در افکند و علوم جدیدی را بر منطق و پایههای نوین تأسیس کرد. از اینرو، به فلسفههای انتقادی غرب چشم دوخته و با الهام از منطق دیالکتیک و فلسفه تضاد و همچنین نگرشهای کلگرایانه و ساختارگرایانه، سعی در بازسازی اسلام برای کنترل مناسبات انسانی و سرپرستی و تصرف معادلات اجتماعی و ستیز با تمدن غرب بخصوص لیبرال سرمایهداری دارند.
🔸 در جریان #چپ_اسلامی، طیفها و گرایشهای مختلفی وجود دارد، اما وجه مشترک همهی آنها تضاد با لیبرالیسم و کاپیتالیسم و گرایش به سوسیالیسم و جامعهگرایی است هر چند ممکن است در ظاهر نوعی غربستیزی مطلق را هم ترویج کنند و مطالعهی آثار غربیان را تحریم کنند. اما با دقت در زندگی و آثار طراحان اولیهی این جریانات روشن میشود که عمده مبانی فلسفی و روشی خود را از جریانهای انتقادی و چپ غربی همچون #دیالکتیک هگل و #فلسفه_شدن مارکسیسم و #اندیشه_انتقادی مکتب فرانکفورت اخذ کردهاند و سعی زیادی داشتهاند تا آنها را با مفاهیم اسلامی تطبیق دهند.
🔹به لحاظ آن مفهوم اسلامی که نقش تعیین کنندهای در صورتبندی چپ اسلامی دارد، برخی از مهمترین جریانات چپ اسلامی از این قرار است:
✔️یک طیف با برجستهساختن مفهوم #توحید به جامعهی بیطبقهی توحیدی میاندیشند و آموزهی توحید را صرفا طریقی برای مبارزه با هرگونه مظاهر سرمایهداری و اشرافیت تفسیر میکنند. توحید الهام بخش مبارزه با ظلم برای تحقق عدالت و جامعهای بیطبقه و نفی استضعاف است.
✔️ طیف دوم بر مفهوم #عدالت_اجتماعی تمرکز دارند و آن را محور همهی مفاهیم دینی و انسانی معرفی میکنند. در این نگرش، عدالت است که دین و آموزههای آن معنا و نظم میبخشد و آنها را صرفا ابزاری برای تحقق عدالت اجتماعی و ایجاد رفاه اقتصادی طبقهی مستضعف و کارگر میدانند.
این طیف منتقد جدی سیاست تعدیل اقتصادی هستند و دولتی شدن تمام مناسبات اقتصادی را راهکار برون رفت از معضلات اجتماعی معرفی میکنند.
✔️ طیف دیگری با برجستهسازی مفهوم #ولایت (حب و بغض) تلقی نوینی از معارف دینی و انسانی عرضه میکنند. اینان با نفی حجیت ذاتی عقل و انکار حسن و قبح عقلی و اذعان به سلطهی حب و بغض ها بر عقل و تقدم اراده بر معرفت، به نفی مدرنیته و همه مظاهر آن میپردازند. اینان با طاغوتی خواندن تمدن غرب، همه علوم و فنون و قوانین آن را نیز تحت ولایت شیطان میدانند. در این نگرش #قدرت تعیین کننده و معنابخش به توحید و عدالت است. به تعبیر دیگر، هر قدرتی تفسیری از توحید و عدالت میدهد لذا بایستی قدرت را به دست گرفت و در مناسبات قدرت، توحید و عدالت و هر مفهوم هستیشناسی و انسان شناسی و فضیلت اخلاقی معنا پیدا کند و الا تحت قدرت و حاکمیت شیطان قرار دارد و حتی توحید و عدالت و فضیلت هم در شبکهی روابط شیطانی و طاغوتی تفسیر میشود همچنان که فلسفه، کلام و علم اصول فقه شیعی تحت حاکمیت باطل یونان و معتزله نظم گرفته است و به مفاهیم و فضایل معنا بخشیده است.
#چپ_اسلامی
#دیالکتیک
#فلسفه_شدن
#تقدم_اراده_بر_معرفت
#اقتدارگرایی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 فیلسوفان امتداد در کلام حکیم انقلاب
❇️ شخصیت اول: «متفکر انقلابی و فیلسوف اجتماعی اسلام علامه سید جمالالدین اسدآبادی(رحمة الله علیه)»
🔹هنر بزرگ #سیدجمال در مبارزهی سیاسی او نبود، بلکه هنر بزرگ او در این بود که اسلام را به عنوان یک دین زنده و به عنوان یک مایهی زندگی و به عنوان یک مکتبی که یک نظام اجتماعی را در خودش دارد دوباره مطرح میکرد.
✍گفتگوی آیت الله خامنهای پیرامون شهادت استاد مطهری 10/2/1362
#فیلسوفان_امتداد
#سیدجمالالدین
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 فیلسوفان امتداد در کلام حکیم انقلاب
❇️ شخصیت دوم: «فقیه حکیم و عارف مبارز آیتالله العظمی شیخ محمد علی شاهآبادی (رحمة الله علیه)»
🔸امام بزرگوار ما فقیه بزرگی بود؛ انصافاً ایشان فقیه برجستهای بود امّا در عرفان نظری [هم] ایشان یک مجتهد به تمام معنا و صاحبنظر [بود]. یا استاد ایشان مرحوم شاهآبادی؛ امام یک وقتی به خود بنده فرمودند «شما خیال نکنید که آقای شاهآبادی در کار مبارزات نبود؛ چرا، ایشان #مبارزه_میکرد».
حالا تعبیر ایشان یادم نیست؛ به نظرم یک جایی یادداشت کردم که مرحوم شاهآبادی، عارف آنچنانی، به امام گفته بود که «اگر من یاوری داشتم، #خروج میکردم».
✍بیانات در دیدار طلاب حوزههای علمیه
۱۳۹۸/۰۲/۱۸
#فیلسوفان_امتداد
#شاهآبادی
#امام_خمینی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 فیلسوفان امتداد در کلام حکیم انقلاب
❇️ شخصیت سوم: «نادرهی نودران، عارف مطلق، حکیم الهی، فقیه نظامساز ، یگانهی دین و سیاست حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه)»
🔸امام (رضوان اللَّه علیه) چکیده و زبدهی مکتب ملاصدراست؛ نه فقط در زمینهی فلسفیاش، در زمینهی عرفانی هم همینجور است.
۱۳۸۶/۰۹/۰۸
بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا حوزههای علمیه کشور
🔹ما ایرانیان بیش از همه به این فلسفه الهی وامدار و بیش از همه در برابر آن مکلفیم. دوران ما با دمیدن خورشیدی چون #امام_خمینی که #یگانهی دین و فلسفه و سیاست و خود یکی از صاحبنظران برجسته در حکمت متعالیه بود، و نیز با حوزهی درسی و تحقیقی پربرکت حکیم علامهی طباطبایی که استاد یگانه مبانی ملاصدرا در طول سی سال در حوزهی قم به شمار میرفت، و تلاش تلامذه و هم دورههای آنان، بیشک دورهی با برکتی برای فلسفه الهی است.
۱۳۷۸/۰۳/۰۱
پیام به کنگره بزرگداشت ملاصدرا
#فیلسوفان_امتداد
#امام_خمینی
#حکمت_انقلاب_اسلامی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌فیلسوفان امتداد در کلام حکیم انقلاب
❇️ شخصیت چهارم: «فیلسوف یگانه، احیاگر فلسفه، فیلسوفپرور دردانه، نظام پرداز اجتماعی علامه آیت الله سید محمد حسین طباطبایی (رحمة الله علیه)»
🔹استقامت و استحکام و ریشهداری این نظام به گونهای است که به توفیق الهی، قرنها این نظام پابرجا خواهد بود. مبانی فکری را هم... روحانیون آماده کردند. امثال شهید مطهری، امثال علامهی طباطبائی و بزرگانی از این قبیل، مبانی فکرىِ مستحکم را آماده کردند؛ این زیرساختهای فکری را که بر اساس آنها میشود نشست فکر کرد، پرورش داد، گسترش داد، تفریع فروع کرد و نیازهای فکری امروز جوانها را پاسخ داد. در کشور ما آن سخن قاطعی که توانست تفکرات مارکسیستی را مثل پنبهای حلاجی کند، به هم بزند و باد هوا کند، فرمایشات مرحوم مطهری بود - که ایشان شاگرد آقای طباطبائی بود - و بعضی دیگر از شاگردان مرحوم علامهی طباطبائی. این نظام در یک چنین بستری به وجود آمده.
۱۳۹۱/۰۷/۱۹
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی
#فیلسوفان_امتداد
#علامه_طباطبایی
#حکمت_انقلاب_اسلامی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 فیلسوفان امتداد در کلام حکیم انقلاب
❇️ شخصیت پنجم: «فیلسوف انقلاب، حکیم نظامپرداز، معمار تفکر انقلابی، حضرت استاد آیت الله شهید مطهری»
🔸(استاد مطهری) امروز بحق یکی از بزرگترین معماران بنای فکری نظام اسلامی به حساب می آید.»
🔹«بنده اعتقاد راسخ دارم و بارها هم گفته ام که جریان فکری اسلامی انقلاب و نظام اسلامی ما در بخش عمده ای، متکّی به تفکرات شهید مطهری است؛ یعنی آنها پایه ها و مایه های اسلامی ای است که ما در تفکرات اسلامی از آنها بهره بردیم و به نظام اسلامی منتهی شد.»
🔸«اعتقاد بنده این است که آثار شهید مطهری، مبنای فکری این جمهوری کنونی ماست. مبنای فکری این انقلاب، تفکرات شهید مطهری است.»
استاد در کلام رهبر، ص۲۴.
#فیلسوفان_امتداد
#شهید_مطهری
#حکمت_انقلاب_اسلامی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 ۵ نمونه از کتابهای مهم در زمینهی امتداد فلسفه اسلامی :
۱. نیچریه؛ اثر علامه سید جمالالدین اسدآبادی؛
۲. شذرات المعارف؛ اثر آیتالله العظمی محمد علی شاه آبادی؛
۳. کشفالاسرار، اثر حضرت امام خمینی؛
۴. اصول فلسفه و روش رئالیسم، اثر علامه سید محمد حسین طباطبایی؛
۵. مقدمهای بر جهانبینی اسلامی، اثر استاد شهید آیت الله مطهری.
#فیلسوفان_امتداد
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌فیلسوفان امتداد و ادامهی راه پیامبران
آیت الله العظمی خامنهای:
«مسلمانان عالم در طول قرنهای متمادی و بخصوص متفکّرین بزرگ در قرن اخیر - از سید جمال اسدآبادی تا اقبال لاهوری، تا بزرگان فکر و اندیشه، تا علمای بزرگی در داخل کشور خود ما - دنبال آن بودهاند که دین خدا را حاکم کنند و این ادامه راه پیغمبران بوده است.»
۱۳۷۷/۰۲/۰۲
بیانات در دیدار جمعی از روحانیون
#فیلسوفان_امتداد حکمت قرآنی و فلسفهی اسلامی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121