eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
572 عکس
155 ویدیو
29 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 «نظریه مقاومت» در بیانات ۶ آبان ۱۴۰۳ آیت الله العظمی خامنه‌ای بیانات حکیمانه و ماندگار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در ۶ آبان ۱۴۰۳ (امروز) یکی از جامع‌ترین آثار ایشان درباب «نظریه مقاومت» است که باید از جهات مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و از تحریف تن توسط جریانهای افراطی و تفریطی جلوگیری کرد. ⏹برخی از مهمترین نکات بیانات: ۱. اهمیت بی‌بدیل امنیت؛ ۲. ضرورت توجه به و قدرت ملی، راه تامین امنیت قدرت است، و لزوم کسب قدرت جامع علمی، فناورانه، سیاسی، مدیریتی اجتماعی، تسلیحاتی و عدم تعلل در پیشرفت و کسب قدرت؛ ۳. توجه به تفسیر درست وقایع و غلط بودن بزرگ‌نمایی‌ها و کوچک‌انکاری واقعیت‌ها؛ ۴. به هم زدن خطای محاسباتی دشمن با تأکید بر قدرت و ابتکار ملت و جوانان ایران و نشان دادن آن به دشمنان؛ «قدرت و توانایی و ابتکار و اراده ملت ایران را باید به آن‌ها بفهمانیم» ۵. اعتماد به تصمیمات مسئولان کشور که براساس صلاح ملت انجام می‌گیرد؛ ۶. ضرورت امنیت روانی و توجه به پدیده و نقش آنها در ناامنی جامعه و ایجاد ترس، تشویش و اضطرابی و تردید در دلهای مردم و ضرورت مقالات حاکمیت با ؛ ۷. توجه به فضای مجازی و آثار روانی و اجتماعی انتشار خبرها، تحلیل‌ها و تفسیرهای کاربران و ضرورت تصمیم‌گیری درست درباره فضای مجازی براساس امنیت روانی جامعه! ۸. کوتاهی سازمان‌های بین‌المللی در مورد غزه و لبنان و ضرورت ایستادگی دولتهای اسلامی و تشکیل ائتلاف جهانی علیه صهیونیزم از همه ملت‌ها و ادیان و مذاهب در ساحت‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی. ✍ سید مهدی موسوی ۶ آبان ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2182
📌 «نظریه مقاومت» در بیانات ۶ آبان ۱۴۰۳ آیت الله العظمی خامنه‌ای در بیانات حضرت آقا در یک سال گذشته و از آغاز عملیات طوفان الاقصی تا بیانات ۶ا آبان ۱۴۰۳ اصلا نشانه‌ای از نگاه‌های آرماگدونی و اخرالزمانی وجود ندارد بلکه ایشان همواره بر عناصر انضمامی حیات انسانی و مصالح امت اسلامی توجه دارند. بر همین اساس، بیانات ۶ آبان ۱۴۰۳ بر مفهوم تأکید داشتند و تلاش کردند تا با صورت‌بندی معقول و مقبول از امنیت به کلان نظریه مقاومت هم بپردازند. ایشان فرمودند: «امنیّت، در واقع، زیربنای همه‌ی وسیله‌ها و راه‌های پیشرفت یک ملّت و یک کشور است» و در ادامه به یک قاعده کلی اشاره فرمودند: «هر جا امنیّت و حافظان امنیّت نباشند، شرارت هست؛ این قاعده‌ی کلّی است.» براساس همین قاعده کلی، وارد این بحث شدند که «امنیت» محصول «قدرت» همه‌جانبه است و بدون کسب قدرت همه‌جانبه نمی‌توان امنیت داخلی را تأمین کرد. ایشان در ادامه همین مطلب فرمودند که امنیت و قوت و پیشرفت داخلی است که موجب می‌شود که بتوان به کشورهای دیگر و ملت‌های مظلوم کمک رساند و از تفضلات آن بهره ببرند: «ملّت باید روز‌به‌روز خودش را بیشتر تقویت کند. ایرانِ قوی است که میتواند از خودش دفاع کند، میتواند امنیّت خودش را، پیشرفت خودش را تأمین کند، میتواند به دیگران هم از تفضّلات این پیشرفت و این قوّت کمک برساند.» آیت الله خامنه‌ای براساس این شبکه‌ی معنایی و چینش مباحث، توانستند میان چهار مفهوم «امنیت»، «قدرت»، «پیشرفت» و «حمایت از سایر ملتها» ارتباط معنایی برقرار سازند. بنابراین در «نظریه مقاومت»، رشد و پیشرفت همه‌جانبه‌ی علمی، فناوری، سیاسی و مانند آن یک شرط مهم است و هرگونه تضعیف بنیان‌های علمی و فناورانه و عقب ماندگی از رشد علمی و فناوری یک خیانت به «امنیت» و مقاومت» است. لذا ایشان به مذمت کسانی می‌پردازد که مانع رشد علمی و دست‌یابی به ابزارها و فن‌آوری های جدید می‌شوند: «آن چیزی که امنیّت را برای یک کشور حفظ میکند، «قدرت ملّی» آن کشور است، قوی بودن آن کشور است؛ قوی بودن از همه‌جهت: قوی بودن در علم، قوی بودن در اقتصاد، قوی بودن در امکان دفاع، قوی بودن در تسلیحات؛ اینها است که امنیّت یک کشور را حفظ میکند و تأمین میکند. هر وقت ما، بر اثر سوءِ سیاست زمامداران کشورمان، از رفتن به سمت ابزارهای قدرت روگردان شدیم، دشمن بر ما مسلّط شد.» ✍ سید مهدی موسوی ۶ آبان ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2183
ای دل غمدیده، حالت بِه شود، دل بَد مکن وین سرِ شوریده باز آید به سامان غم مخور گر بهارِ عمر باشد باز بر تختِ چمن چتر گل در سر کَشی، ای مرغِ خوشخوان غم مخور دورِ گردون گر دو روزی بر مرادِ ما نرفت دائماً یکسان نباشد حالِ دوران غم مخور هان مَشو نومید چون واقِف نِه‌ای از سِرِّ غیب باشد اندر پرده بازی‌هایِ پنهان غم مخور ای دل اَر سیلِ فنا بنیادِ هستی بَرکَنَد چون تو را نوح است کشتیبان، ز طوفان غم مخور در بیابان گر به شوقِ کعبه خواهی زد قدم سرزنش‌ها گر کُنَد خارِ مُغیلان غم مخور گرچه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید هیچ راهی نیست کآن را نیست ، غم مخور
📣 نشست «نظریه مقاومت؛ مبانی عقلانی و راهبردها بر پایه حکمت انقلاب اسلامی» 🎙 با حضور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مهدی موسوی 📆 زمان: شنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۳ 🕌 مکان: حوزه علمیه آیت الله ایروانی •┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄• 📬 کانال رسمی حوزه علمیه آیت الله ایروانی(ره) 🆔 @howzeh_iravani
📌 مبارزه عقلانی و انسانی 🎙آیت الله العظمی خامنه‌ای: این مبارزه، یک مبارزه‌ی عقلانی، خردمندانه و منطبق با منطق است. افراد کوته‌بین و کوته‌نظر ــ نمیگویم خائن، متّهم نمیکنم به تعمّد و خیانت؛ حدّاقلّش این است که کوته‌بین هستند ــ سعی نکنند حرکت ملّت ایران در مقابل استکبار را یک حرکت غیر منطقی جلوه بدهند؛ نخیر، حرکتی منطقی و درست و منطبق با منطق صحیح عُقلایی و انسانی و بین‌المللی است. برای همین هم هست که در افکار عمومی ملّتهای دنیا، ملّت ایران عزیز است. بله، دستگاه‌های خبری و رسانه‌ای دشمنان،‌ [دستگاه‌های تبلیغی] سلطه، سعی میکنند خلاف این را نشان بدهند امّا واقع قضیّه این است. وقتی شما [عملیّات] وعده‌ی صادق را انجام میدهید، در خیابانهای کشورهایی که با شما فاصله هم دارند، مردم شادی میکنند؛ معنای این چیست؟ معنایش این است که حرکت ملّت ایران، حرکتی است که مورد قبول منطق بین‌المللی،‌ منطق انسانی و البتّه منطق اسلامی و قرآنی است. این حرکت باید ادامه پیدا کند منتها ادامه‌ی این حرکت باید با نقشه‌ی صحیحی انجام بگیرد. ۱۴۰۳/۰۸/۱۲ بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان https://eitaa.com/hekmat121/2187
📌 تفاوت «مبنا» و «اصل» مبنا: آن گزاره هایی هستند که نقش مبانی نظری و مبادی تصدیقی را برای تحقیق دارند که پذیرفته شده است و نقطه شروع علم است. در علم از آنها بحث نمی‌شود و صرفا از آنها به عنوان زیرساخت اولیه تحقیق استفاده می‌شود و در ادامه روند پژوهش محکی برای سازگاری و هماهنگی تحقیقات است. اصل: گزاره‌ی کلی را گویند که در خود علم اثبات می‌شود و ملاک و معیاری برای سنجش گزاره های دیگر قرار می‌گیرید. اصل در علم، نقش دستورالعمل‌های کلی را دارند که راهنمای پژوهش است و به واسطه آن می‌توان به موارد جزیی‌تر پی برد و زمینه را برای اثبات آنها فراهم کرد. ✍سید مهدی موسوی آبان ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2188
📌اگر وحدت نداشته باشیم اسلام سیلی می‌خورد امام خمینی: مردم باید پشتیبان ملت و پشتیبان دولت باشند، پشتیبان مجلس باشند، پشتیبان قوّه قضایی باشند و همه به هم خدمت کنند. همه حسن نیت داشته باشند برای خدمت کردن به هم؛ و بدانند این خدمت عبادتی است که کمتر عبادت به این بزرگی هست. امروز برای حفظ اسلام باید ما از همه چیزهایی که در ذهنهایمان هست و کدورتهایی که فرض کنید یک وقتی داریم، دست برداریم، برای خدا با هم باشیم. اگر این‌طور شد شما حفظ خواهید شد و اسلام را خواهید صادر کرد به همه دنیا. و من به شما عرض کنم که اگر خدای نخواسته، خدای نخواسته اسلام در ایران بخورد، بدانید که در همه دنیا خواهد خورد؛ و بدانید که به این زودی دیگر نمی‌تواند سرش را بلند کند. این الآن یک بسیار بزرگی است که از همه تکالیف بالاتر است، حفظ اسلام در ایران. و حفظ اسلام در ایران به وحدت شماهاست، وحدت روحانی و مردم، مردم و روحانی، ارتشی و ژاندارمری و قوای مسلح با دولت، همه اینها با هم، همه وقتی دست به هم دادیم و همه شدیم یَدٌ واحِدَةٌ علی‌ مَنْ سِواه‌ همان طوری که فرمودند که اینها دست واحد هستند بر سوایشان، اگر دست واحد شدیم برای «مَنْ سِواه» هیچ کس نمی‌تواند به ما ضرری بزند. آن روز به ما ضرر می‌خورد که خلل در وحدت ما پیدا بشود. ❇️صحیفه امام خمینی، جلد 17، صفحه 383 •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2189
📌 نشانه‌ای از انحطاط فرهنگ و عقلانیت غلبه دوگانه‌ی «تقدیس» و «تخریب» در مناسبات انسانی و تعاملات اجتماعی و به رسمیت نشناختن «نقد» و عدم التزام به لوازم آن، نشانه‌ای از انحطاط فکری و فرهنگی است که وحدت و همبستگی اجتماعی را نابود می‌کند، نفاق، دورویی، ظاهرسازی و تحریف اندیشه‌ها افزایش می‌یابد و تضاد و ستیز به بهانه‌های مختلف فکری، سیاسی، مذهبی، قومیتی گسترده می‌شود. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2190
📌 چگونگی امکان جمع میان نقد و وحدت 🔹بعد از نگارش یادداشت کوتاه «نشانه‌ای از انحطاط فرهنگ و عقلانیت» یکی مخاطبین عزیز، پرسشی را مطرح کردند که اصل پرسش و پاسخ آن تقدیم حضور می‌شود: 🛑 پرسش: حضرت آقا بر وحدت و عدم تفرقه در میان گروه‌ها و جریانهای انقلاب تاکید دارند و این با ضرورت اهمیت نقد و انتقاد چگونه قابل جمع است؟ آیا برای تحقق وحدت جبهه‌ای میان انقلابیون نباید سکوت کرد و در برابر اصلاح‌طلبان و منتقدان از اختلافات فکری و نظری خودمان حرف نزنیم؟ ❇️ پاسخ: از مسلمات مکتب فکری انقلاب اسلامی، وحدت جامع و همه‌جانبه برای حفظ اسلام، نظام و ایران اسلامی و تقویت مسلمانان جهان است. در نظام فکری امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) و آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(دامت برکاته)، وحدت یک راهبرد (استراتژی) اصلی و اصل محوری در است نه یک تاکتیک و قراداد اجتماعی خُرد و قبیله‌گرایانه برای حفظ منافع حزبی و گروهی. اندیشه‌ی وحدت گزینشی نیست. وحدت در همه‌ی سطوح کلان و خرد آن مقصود است و باید به همه سطوح آن توجه داشت و به همه لوازم آن پایبند بود: ✔️میان همه آحاد ملت، ✔️میان اقوام و مذاهب، ✔️میان همه‌ی احزاب و گروه‌های سیاسی درون نظام با گرایش‌های متنوع، ✔️میان ملت و دولت، ✔️میان دولت و مجلس و قوه قضائیه، ✔️میان حوزه و دانشگاه، ✔️میان پیشرفت و عدالت، ✔️میان علم اسلامی و پیشرفت های بشری، ✔️میان امت اسلامی در راستای گسترش جبهه مقاومت بین‌المللی. و هرکس در هر لباس و جایگاهی که در میان همه‌ی آحاد ملت، میان دولت و مجلس، میان حوزه و دانشگاه، میان پیشرفت و عدالت، میان علم اسلامی و تجربه‌های علمی بشری و میان امت اسلامی به هر بهانه سیاسی، مذهبی و ... سازی و افکنی کند و تضاد و ستیز را در جامعه نهادینه کند و به هر جریان، جناح و گروه‌ اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی همسو و یا غیر همسو، هرگونه توهین کند و تهمت بزند و به بهانه‌های واهی آنها را خارج از اصل انقلاب واسلام و نظام تفسیر کند قطعا است و وحدت و همبستگی اجتماعی رااز بین برده است و باید نزد همگان شناخته شوند ودر مقابل جریان اصیل انقلاب و مکتب وحدت بخش اسلام به درستی تبیین ومعرفی شود. 🔸نتیجه: ۱. وحدت همه آحاد جامعه وهمه‌ی امت اسلامی مهم واساس است ونه فقط یک گروه خاص و هم حزبی‌ها و هم گروه‌های خودمان؛ ۲. تفرقه واختلاف‌افکنی غلط است که محصول دوگانه‌های و ، و ، و ، و است و نه اصل متعالی و مترقی منصفانه و علمی وبررسی و وبیان صریح و شفاف بدون نفاق که یک ضرورت مهم و اساسی برای رشد وبلوغ اجتماعی وشناخت جریان‌ها و گروه‌ها است تا هر کس سر جای خود قرار گیرد تا حق و عدالت تحقق یابد والا موجب هرج ومرج علمی، نفاق، دورویی، انحراف و التقاط می‌شود البته در لباس اسلام و انقلاب و ...؛ ۳. لذا جریان‌ها و اندیشه‌های غلطی که موجب اختلاف افکنی، دوقطبی‌های کاذب در جامعه و میان امت اسلامی می‌شوند و به تحریف و تفسیر غلط مکتب اصیل انقلاب اسلامی مشغولند را -از هر طیف و گروهی که باشند- حتما باید نقد صریح و بررسی دقیق و برخورد منطقی و کرد تا بتوان ازوحدت وهمبستگی همه آحاد جامعه وپیوستگی ملت ودولت دفاع کرد. ۴. در برابر تفسیرهای غلط از مکتب فکری انقلاب اسلامی و تحریف اندیشه‌های امام ورهبری باید مجاهدان ایستاد وحقیقت متعالی آن مکتب را با مستندات دقیق وروش عالمانه ومجتهدانه برای آحاد جامعه شرح و تفسیر کرد. (جهاد تبیین). ۵. همه شواهد و قرائن در مکتب فکری انقلاب اسلامی و متفکران معاصر ما بر این نکته دلالت دارد که بزرگترین آفت و آسیب یک جامعه دینی، آفت درونی و عنصر و غفلت از مبانی فکری و اصول بنیادین اسلام و انقلاب است و همه عوامل دیگر زمانی موثرند که جامعه از این جهت دچار مشکل و بحران شده باشد. به همین دلیل، حضرت آقا در عموم دیدارهای خود با جوانان، طلاب و دانشجویان بر ضرورت و اهمیت تعمیق بنیادهای فکری و تقویت نظام فکری و اعتقادی تاکید فراوان دارند و همه آنها را به مطالعه آثار استاد شهید آیت الله مطهری و برخی از حکیمان انقلاب توصیه می‌کنند و بارها فرموده اند که عامل انحراف و ریزش بسیاری از انقلابیون در سالهای قبل و بعد پیروزی انقلاب اسلامی، ضعف در بنیان‌های اعتقادی و اعتماد به تفسیرهای غلط چپ و راست از اسلام بوده است. ۶. بر همین اساس، حضرت آقا، جهاد تبیین را یک ضرورت برای ادامه نظام اسلامی می‌دانند وطلاب وروحانیت را مسئول حفاظت از بنیان‌های عقیدتی جامعه برهمان مبنای مکتب فکری امام، آثار علامه طباطبایی و شهید مطهری و شهید بهشتی معرفی می‌کنند وهرگونه تغییر آن مکتب فکری و فلسفی و فقاهتی را و می‌خوانند وهمگان را از آن پرهیز می‌دهند. https://eitaa.com/hekmat121/2191
📌تبیین نظریه مقاومت؛ وظیفه امروز روحانیت حجت الاسلام دکتر سید مهدی موسوی استاد حوزه و دانشگاه گفت: روحانیت و طلاب وظیفه دارند نظریه مقاومت را براساس اندیشه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری به‌گونه‌ای تبیین کنند که هر انسان آزاده‌ای، هر انسان دردمند و دغدغه‌مندی با آن همراهی و یاری کند. این صرفاً اختصاص به شیعه ندارد، صرفاً اختصاص به مسلمین ندارد. بلکه نظریه مقاومت یک نظریه فطری و عقلانی و ریشه‌دار در حقوق بین‌الملل است. متن کامل در: https://rahamedia.net/?p=6461 ❇️ https://eitaa.com/usul121/1711
📌جهاد تبیین و ضرورت تعمیق بنیانهای فکری خروج از چپ و راست؛ افراط و تفریط 🎙آیت الله العظمی خامنه ای: وظیفه‌ی تبیین، امروز بر دوش همه است؛ از جمله بر دوش شما. اینکه بنده روی تبیین این‌همه تکیه میکنم، برای خاطر این است که امروز این جهاد کبیر به میزان زیادی متوقّف به تبیین است؛ تبیین، بیان کردن، روشنگری؛ امروز روشنگری لازم است. سعی کنید ذهنها را با عمق‌یابی، به اعماق حقایق و مسائل برسانید. این دانشگاه شما میتواند کارهای بزرگی را در این زمینه انجام بدهد و میتواند تبیین را یکی از برنامه‌های اساسی خودش قرار بدهد؛ هم در بین مجموعه‌ی خودی، هم در قلمروِ وسیع‌تری، تا آنجایی که امکاناتش اجازه بدهد. شعارهای انقلاب را باید حفظ کرد؛ این یکی از هدفها است. یکی از کارهای بزرگ و [یکی‌] از بخشهای بزرگ این جهاد عظیم -جهاد بزرگ- عبارت است از حفظ شعارهای انقلاب. شعارها هدفها را نشان میدهند، شعارها راه را به ما نشان میدهند، شعارها مثل علامتهایی هستند که در راه میگذارند برای اینکه انسان راه را اشتباه نکند؛ اَلیَمینُ وَ الیَسارُ مَضَلَّةٌ و الطَّریقُ الوُسطی‌ هِیَ الجادَّة؛ به چپ و راست نغلتند، راه مستقیم و صراط مستقیم را بروند؛ هنر این شعارها این است، نقشش این است. در مورد این و هم فقط به اکتفا نشود. من البتّه برای احساسات نقش زیادی قائلم، برای عواطف نقش زیادی قائلم، امّا کافی نیست؛ لازم است امّا کافی نیست. ، و در همه‌ی این شعارها باید وجود داشته باشد. سعی کنید در مسائل کنید؛ وقتی کردید، این مستقر با هیچ نیرویی از شما جدا نخواهد شد. مشکل اینهایی که می‌بینید یک روز از همه‌ی تندهایند و یک روز ۱۸۰ درجه به این‌طرف میغلتند، نداشتن آن ایمان است. داشتیم ما؛ اوایل انقلاب بعضی‌ها بودند که آن‌چنان و بودند که انقلابی‌های اصلی و قدیمی و سابقه‌دار را هم قبول نداشتند و به آنها هم ایراد میگرفتند امّا بودند؛ این سطحی‌بودن بلای جانشان شد، از این‌طرف ۱۸۰ درجه غلتیدند؛ مَمشایشان عوض شد. عمق و ژرفا [داشته باشید]؛ بروید در اعماق فکر و اندیشه و از راهنمایی استادهای صالح در این راه استفاده کنید. ✍بیانات در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام ، 3 / 3 /1395. https://eitaa.com/hekmat121/2193