eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
572 عکس
155 ویدیو
29 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
📌سلول های بهاری برای کنشگران علم 🔹این کتاب خاطراتی از تلاش‌های یک نسل ساده و معنوی فرزندان انقلاب در جهت تولید و توسعه سلول‌های بنیادی به روایت دکتر حسین بهاروند است. کسی که برای اولین بار در سال ۱۳۸۲ به همراه همکارانش در پژوهشگاه رویان موفق شد تا سلول بنیادین انسانی تولید کند و به واسطه آن علم بیولوژی را به شدت تکان دهد. 🔸دکتر حسین بهاروند، استاد ممتاز و موسس پژوهشکده زیست شناسی و فناوری سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان، در سال 1374 به پژوهشگاه رویان پیوست و پس از چند سال پژوهش، در سال 1382 توانست برای اولین بار در ایران سلول های بنیادی رویانی انسانی را تولید کند. 🔹در سال 1387 نیز به همراه همکارانش موفق به تولید سلول های بنیادی پرتوان القائی انسانی شد. این فعالیت ها او و همکارانش را قادر ساخت تا شاخه های مختلف پزشکی بازسازی را در ایران پایه گذاری کنند. ایشان تاکنون بیش از سی جایزه ملی و بین المللی، از جمله جایزه رازی، خوارزمی، آیسسکو، آکادمی علوم جهان، یونسکو و جایزه مصطفی (نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام) دریافت کرده است. 🔸 کتاب سرشار از مفاهیم معنوی و علمی است که نشان از هم راهی علم و ایمان در فرزندان انقلاب اسلامی در انجام کارهای بزرگ علمی دارد. https://eitaa.com/hekmat121
📌مشکله‌ی اضطرار اندیشی 🔹یکی از موانع فکری مهم بر سر راه پیشرفت حقیقی، تعالی اجتماعی و قدرتمند شدن جامعه اسلامی، است که انسان را محصور در حیرتها و ظلمت‌ها تصور می‌کند و جهان امروز را و می نامد. عسرت در لغت به این معانی آمده است: افلاس، تعسر، تنگدستی، تنگی، تهیدستی، دشواری، سختی، ضراء، عسر، فقر، نداری. بنابراین ، عسر انقطاع و انسداد فیض و فتوحات ربانی است. عصر عسرت، عصر انحطاط، تنگدستی و بی‌پناهی انسان و گرفتاری او در کثرت دنیا و روابط پیچیده و معادلات کمّی سرپرستی اجتماع است که جز با توقف و ستیز و به انتظار آینده‌ی نامعلوم نشستن و کشیدن طرح‌های خیالی و اتوپیایی نمی‌توان مشارکت فعال و حرکت سازنده‌ای در تعالی انسان معاصر و تغییر زمانه داشت. 🔸گاه برخی از مروجان این اندیشه، اضطرار اندیشی خود را به آموزه‌ی سازنده و پویای مهدویت و آخر الزمان نسبت می‌دهند و عصر غیبت را عصر عسرت و عصر اضطرار و انحطاط، عصر انسداد و امتناع حکمت و فقاهت و پیشرفت حقیقی می‌خوانند و اگر حرکتی را هم در این عصر ممکن بدانند از باب دوران گذار و ناچاری است. در حالی که این با منطق اصیل انتظار و منطق پویایی و سازندگی آن در عصر غیبت ناسازگار است. 🔹اضطرار اندیشی از آغاز حرکت پرشتاب و سازنده انقلاب اسلامی مروجانی داشته است و در هر دوره‌ای صورت جدیدی به خود گرفته است و انسان انقلابی پرنشاط سازنده را نسبت به مسیر پیش رونده انقلاب اسلامی دلسرد کرده است و همواره او را از هیمنه‌ی دنیای مدرن ترسانده است و بر برجسته سازی نقاط ضعف و نواقص داخلی و ارائه طرح‌های خیالی و اتوپیایی اصرار داشته است. 🔸این جریان در دو دهه‌ی اخیر علیرغم ظاهرسازی انقلابی و تمدنی، بیش از آنکه انسان انقلابی را به و جبهه حقیقت خواهان عالم دعوت کند و آنان را پویایی و سازندگی علمی و اجتماعی ترغیب کند، آحاد جامعه را به و و تمرکز بر گسست های فرهنگی وادار می کند. بیش از آنکه طرحی کارآمد و راهبردی برای خروج از ضعف‌ها و نواقص اجتماعی ارائه دهد و بر فروبست‌های اجتماعی صحه می گذارد و با نفی میراث فلسفی، فقاهتی، علمی و تمدنی خود، از تأسیس فلسفه و فقه و روش های جایگزین و تغییر در منطق شناخت و حجیت سخن می‌گوید. 🔹در باب ریشه یابی اضطرار اندیشی بسیار می‌توان نوشت اما اجمالا می‌توان گفت اضطرار اندیشی نتیجه غفلت از فطرت انسان و همچنین تعطیلی عقل حقیقت یاب و نفی حسن و قبح ذاتی افعال و اعتقاد به انسداد باب علم است که نتیجه آن دوری از حقیقت و بی_پناه ساختن انسان و رها کردن او در نسبت‌ها و روابط پیچیده و بی حساب و کتاب مدرنیته است. 🔸اضطرار اندیشی محصول الهیات تنزیهی و عدم درک درست از ربوبیت الهی و فیض رسانی مستمر و مستدام ربوبی در همه زمانها و مکانهاست. 🔹 اضطرار اندیشی معلول تلقی ناصواب از غیبت امام معصوم(ع) و عقیده رهاشدگی انسان در جهان رهاشده و بی‌سرپناه است. 🔸اضطرار اندیشه محصول نوعی از فلسفه تاریخ است که سیر حرکت بشر را به گونه‌ای ترسیم می‌کنند که عقل خودبنیاد مدرنیته قدرت تام و تمام یافته و راه منطقی و عقلی هم برای خروج از سیطره و هیمنه‌ی آن نیست، لذا سیر جهان رو به انحطاط و قدرتمند شدن جبهه باطل است و از قدرت و توانایی جبهه حق و امکان پیشرفت واقعی و سازندگی اجتماعی آن مأیوس هستند و تنها راه خروج را در دوگانه‌ی ستیز و تضاد و یا کُرنش و پیروی تلقی می‌کنند. 🔹 تاریخ نشان داده است که اضطرار اندیشان با غرب‌ستیزی و تجددستیزی آتشین آغاز کرده‌اند و علم مبارزه‌ی تمام عیار با عقل مدرن و علم و نظم غربی برافراشته‌اند و در رسانه‌ها بر طبل آن کوبیده‌اند اما پس از گذشت چند دهه و به تدریج آتش آنها به سردی گراییده و در انحطاط فرورفته‌اند و با معرفی زمانه به زمانه حیرت و عصر عسرت، از عقب ماندگی و توسعه‌نیافتگی نالیده‌اند و براساس منطق اضطرار به أخذ تمدن غربی از باب اکل میته و ناچاری دوران و دوران گذار سخن رانده‌اند. ✍ سید مهدی موسوی ۲۴ آبان ۱۴۰۱ https://eitaa.com/hekmat121/954
📌جنایات کومله در کردستان از زبان شهید چمران مدتی است که چند کتاب درباره کردستان و جنایات سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها علیه مردم شریف آن دیار را می‌خوانم. یکی از بهترین‌ها کتاب کردستان شهید دکتر مصطفی چمران است در ص ۱۳۸ آن ماجرای بسیار خوفناک ی را نقل می‌کند ... https://eitaa.com/hekmat121
📌 کردستان 🔹 تاریخ سرگذشت آینده است. 🔸 تاریخ آزمایشگاه علوم انسانی و نظریه‌های اجتماعی است. 🔹 تاریخ سال‌های آغازین انقلاب شکوهمند اسلامی ملت بزرگ ایران، سرمایه‌‌ای بزرگ و درس آموز ادامه انقلاب است. بدون مطالعه‌ی تاریخ این سالها نمی‌توان مسیر آینده را پیش‌پیش‌بینی کرد. 🔸 وقایع کردستان در آغازین سال‌های انقلاب یکی از آن سرمایه‌هاست. هجوم گسترده جریانات وابسته به شرق و غرب و تسخیر پاسگاه‌های نظامی و خلع سلاح نظامیان و اعلان جنگ علیه مردم کردستان و انقلاب اسلامی و تجزیه‌ی ابران، جزء تلخ‌ترین روزهای ایران و مردم عزیز استان همیشه ایرانی کردستان است. 🔹وقایع کردستان شباهت زیادی به وقایع فتنه ۱۴۰۱ دارد. جریاناتی که با غصب جغرافیای فکری جوانان درصدد نابودی ایران و تجزیه آن دارند. 🔸 قهرمان جبهه کردستان دکتر مصطفی چمران بود که با عرفان و حماسه در وسط معرکه حضور یافت. چمران خمینی با الهام گیری از عاشورا توانست کمر فتنه را بشکند. 🔹 دکتر چمران خاطرات و تحلیل‌های خود از فتنه چپ و راست در کردستان را با قلم و زبان بیان کرد و مجموع آن‌ها در کتاب گردآوری شده است. 🔸مطالعه این کتاب برای درک شرایط امروز انقلاب اسلامی و شناخت ریشه‌های فتنه ۱۴۰۱ بسیار مهم و عبرت‌آموز است. https://eitaa.com/hekmat121
📌 مشکله‌ی خبر زدگی 🔹در انتظار خبر جدید بودن یکی از خصیصه‌های قابل تأمل انسان است که نیازمند کنکاش وجودی است و شایسته است از چرایی آن پرسش شود و نمی‌شود به سادگی از کنار آن گذشت. 🔸مولانا در اشعاری از نسبت میان و سخن می‌گوید و معتقد است یک نوع رابطه وجودی و تکاملی میان این دو برقرار است: جان نباشد جز خبر در آزمون هر که را افزون خبر جانش فزون جان ما از جان حيوان بيشتر از چه زان رو که فزون دارد خبر 🔹حال این سوال مطرح می شود که آیا هر خبری چنین رابطه‌ای با جان آدمی دارد یا نوع خاصی از خبر موجب فزونی جان آدمی می‌شود؟ 🔸اجمالا باید گفت: اخباری چنین کارویژه‌ای دارند که راهبر انسان به حقیقت و وجود باشد چرا که جان آدمی از جنس وجود است و فقط امری که بهره‌ای از حقیقت داشته باشد و حکایت از وجود کند می‌تواند موجب اشتداد و فزونی جان شود و الا خبرهایی که نه بابی از وجود و حقیقت را می‌گشایند و نه راهی به معرفت حقیقی و وحدت بخش ندارند نه تنها موجب فزونی جان نیست بلکه موجب تکثر جان و پراکندگی وجود انسان می‌شود و او را از راه‌یابی به حقیقت جهان و جهان معنا باز می‌دارد. 🔹خبر در رسانه‌های خبری عصر گسست از وجود و وحدت و توجه به ماهیت و کثرت (مدرنیته)، دیگر آن معنای متعالی خبر و کارویژه‌های آن در جهان معنایی مولانا را ندارد و نسبتی با جان آدمی برقرار نمی‌کند بلکه فقط ابزاری برای گذران زندگی راحت‌تر و رقابت پر سودتر در بازار عرضه و تقاضا است. بنابراین با تولید انبوه کالا، تولید انبوه خبر هم برای تبلیغ بیشتر و بهتر کالاها لازم می‌شود و در نتیجه یافتن بهترین و ارزان‌ترین کالا متوقف بر رصد بيشتر اخبار روزمره است که طبیعتا روزمرگی و تکثر و تنوع و سطحی‌شدن بر انسان استیلا می‌یابد و از جان و حقیقت و وحدت و هویت باز می‌ماند. 🔸 خبر زدگی و اعتیاد به خبر یکی از ویژگی‌های عصر تجدد است. امری که علی‌رغم جذابیت و سرگرمی و منفعت آن با توجیهات مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی، دامن بشریت امروز را گرفته است و او را از و اندیشه‌ورزی باز داشته است. 🔹این نکته بسیار جالب توجه است که حقیقت خبر که برای تنبه‌بخشی وخروج از غفلت و سطحی‌شدگی است می‌تواند به ضد خودش تبدیل شود و ابزار غفلت و سطحی شدن گردد و باب حقیقت را مسدود سازد و انسان را گرفتار امور غیر واقعی و مجازی کند. گسترش رسانه‌های دیجیتال و شبکه های اجتماعی را نمی‌توان خارج از تحولات معنایی عصر تجدد تحلیل و فهم کرد. 🔸 این نکته به معنای نفی خبر و ترک پیگیری مطلق اخبار و فرو رفتن در بی‌اطلاعی و سر در برف کردن نیست که خود دردی مضاعف است بلکه غرض تأمل و تفکر در خصیصه‌ها و رویه‌هایی است که عادی و ضروری تلقی می‌شوند و از تفکر و پرسش می‌گریزند. 🔹هدف پرسش کردن از ضرورت‌نماهایی است که انسان را از راه‌بابی به حقیقت و تعالی باز می‌دارند و گرفتار غفلت و روزمرگی‌ها کرده است. https://eitaa.com/hekmat121
📌 پیشرفت و اغتشاش ♦️رهبر انقلاب در دیدار مردم اصفهان: قدرت‌های استکباری دنیا هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند؛ تا حالا هم نتوانستند بعد از این هم نمی‌توانند 🔹مشکل غرب با جمهوری اسلامی این است که جمهوری اسلامی در حال پیشرفت است. 🔹این پیشرفت را همه دنیا می‌بینند و به آن اعتراف می‌کنند. این برای غرب غیر قابل تحمل است. 🔹اگر ما پیشرفت نمی‌کردیم و اگر ما حضور قدرتمند از خود در منطقه نشان نمی‌دادیم و در مقابل آمریکا و استکبار صدایمان می‌لرزید این فشارها کمتر می‌شد. 🔹هر وقت صدای قدرتمندی جمهوری اسلامی بلندتر بوده است تلاش دشمن برای پنجه زدن به جمهوری اسلامی بیشتر بوده است. 🔹همه قدرت‌های استکباری دنیا که عمدتا آمریکا و اروپاست در مقابل پیشرفت جمهوری اسلامی حرص می‌خورند و مضطرب و ناراحت می‌شوند لذا وارد میدان می‌شوند هر کاری از دستشان برمی‌آید انجام می‌دهند البته هیچ غلطی هم نمی‌توانند بکنند؛ تا حالا هم نتوانستند بعد از این هم نمی‌توانند. 🔹آنهایی که پشت صحنه اغتشاشات را دارند می‌چرخانند، می‌خواستند مردم را در صحنه بیاورند؛ حالا که نتوانستند، می‌خواهند شرارت کنند بلکه بتوانند مسئولین کشور را و دستگاه را خسته کنند. اشتباه می‌کنند؛ این شرارت‌ها موجب می‌شود مردم خسته بشوند، از آنها بیزارتر بشوند، از آنها متنفّرتر بشوند. حالا که مردم از این اشرار متنفّرند. ادامه‌ی این کار موجب می‌شود تنفّر مردم بیشتر بشود.
📌حقارت اشرار آیت الله خامنه‌ای در دیدار مردم اصفهان: 🔹اینهایی که در صحنه هستند و آنهایی که پشت صحنه هستند، بسیار حقیرتر از آن هستند که بتوانند به نظام آسیب بزنند. 🔹این بساط شرارت جمع خواهد شد بدون شک آن وقت ملت ایران با نیروی بیشتر، با روحیه‌ی تازه‌تر وارد میدان، در میدان به پیشرفت ادامه خواهد داد.
📌قاعده راهبردی: زمانی که هزار تا کار هم عرض و صوری تعریف می کنی یعنی هیچکاری تعریف نشده است. https://eitaa.com/hekmat121
📌 بالندگی عقلانیت در چهله دوم انقلاب اسلامی 1. هر حرکت اجتماعی بر نوعی از عقلانیت و نظم محاسباتی استوار است که به انتخابها، تصمبمات و کنشهای کنشگران به عنوان مسئول اجتماعی معنا، جهت و نظم دهد. 2. عقلانیت دارای دو لایه است: ثابت و متغیر. 3. جنبه ثابت عقلانیت همان زیرساختهای بینشی و آرمانی است که عقل و حکمت عهده دار آن است و بر بنیادی نظری و فلسفی استوار است. 4. جنبه متغیر عقلانیت به امکانها و موقعیتهای تاریخی و شرایط اجتماعی زندگی انسان وابسته است و ناظر به موقف حرکت انسان در مسیر صیرورت و تحول است. 5. عقلانیت به جهت لایه متغیر، مقوله ای سیال و در حال تحول و تکامل است و بسته به کسب تجربه ها و دانش های انسان انضمامی و در نسبت با شرایط پیرامونی و موقعیتهای ممکن نیازمند باز خوانی و بازسازی دوباره است که امکان بالندگی و پویایی تصمیمات و کنش های سرنوشت ساز اجتماع را فراهم سازد. 6. انقلاب اسلامی ایران به مثابه یک موجود زنده و در حال حرکت و پویایی، از چنین عقلانیتی برخوردار بوده است و براساس همین عقلانیت به پیشرفت ها و توانمندیهای مختلفی دست پیدا کرده است. 7. اما این پیشرفت ها و توانمندی های به معنای بی نیازی از بازخوانی و بازسازی دوباره عقلانیت اسلامی در نسبت با چهله دوم و آینده پیش رو نیست. چرا که پس از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی امروزه جهان وارد موقعیت و شرایط جدیدی شده است و عناصر دانشی و فناوری های نوین اجتماعی وارد معادلات جهانی شده است و نظم فعلی جهان در آستانه فروپاشی و شکل گیری نظم جدیدی است. مشارکت در ایجاد نظم نوین جهانی نیازمند بازخوانیو بازسازی عقلانیت انقلاب اسلامی در نسبت به نظم نوین جهانی است. https://eitaa.com/hekmat121
📌قاعده راهبردی: هر ایرانی در هر سطحی نماینده فرهنگ و تمدن ایرانی است و با هر کاری نشانگر ایران است.
📌ساعت ايراني صنعت و اختراع در ایران کتاب نتیجة الدوله از معدود کتاب‌هایی است که در زمینۀ علم الحِیَل یا صناعة الحیل، آن هم به زبان فارسی نوشته شده و از آخرین آثار مکتوب در این زمینه است که از واپسین روزهای با شکوه دوران تمدن اسلامی و در واقع از دورۀ احتضار آن به ما رسیده است. در این کتاب طراحی و ساخت ساعت مکانیکی، ماشین روغن‌کشی، و آسیای آبی به تفصیل تشریح شده است. به اجمال باید گفت که علم حِیَل را دانشمندانی چون فارابی، احمد بن یوسف کاتب خوارزمی، ابن ندیم، قطب‌الدین شیرازی، حاجی خلیفه و دیگران از شاخه‌های علوم دورۀ اسلامی برشمرده‌اند. علت نام‌گذاری آن به این اسم، ساخت و به‌کارگیری دستگاه‌هایی بود که هر یک کار ویژه‌ای را به صورت خودکار انجام می‌داد و از دیدِ مردم آن روزگار محیّر العقول بود؛ از این رو از حیله‌ها و نیرنگ‌ها محسوب می‌شد و به آن «نیرنجات» هم می‌گفتند. این علم قابل تطبیق با مهندسی مکانیک امروزی است. کتاب نتیجة الدوله را محمد حافظ اصفهانی در نیمۀ اول سدۀ دهم هجری، در دورۀ تیموریان و به احتمال قوی در خراسان تألیف کرد. مرحوم تقی بینش این کتاب را عیناً از روی نسخۀ ظاهراً یکتای آستان قدس رضوی، در سال ۱۳۵۰ش توسط انتشارات بنیاد فرهنگ ایران به چاپ رساند https://eitaa.com/hekmat121