eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.7هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
566 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔 قابل توجه دانش‌پژوهان محترم؛ کلاس شرح نهج‌البلاغه استاد آيت‌الله تحریری امروز، ساعت ۱۶:۴۵ برگزار می‌شود. 🆔@hekmateislami
تقدیر دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی(ره) از معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ⬅️ به پاس حضور و مشارکت کمی و کیفی دکتر کلانتری در برنامه‌های کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی، طی نشستی با اهدای لوح تقدیر و تندیس کنگره، از ایشان تجلیل شد. 🆔@hekmateislami
🔸مقالات برتر و متخب کمیسیون‌های تخصصی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی(ره) ▫️کمیسیون اخلاق و عرفان موضوع: 🔍 عرفان مقایسه‌ای از منظر علامه طباطبایی(ره) نویسنده: 🖋حجت الاسلام دکتر علیرضا کرمانی 📌 کمیسیون‌های تخصصی کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه طباطبایی آبان‌ماه در مدرسه علمیه امام کاظم عليه‌السلام برگزار شد. 🆔@hekmateislami
🔸مقالات برتر و متخب کمیسیون‌های تخصصی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی(ره) ▫️کمیسیون قرآن و حدیث موضوع: 🔍 نوآوری‌های تفسیر«المیزان» در بهره‌وری از «وقایع تاریخی» نویسنده: 🖋حجت الاسلام دکتر سید حسین شفیعی دارابی 🖋سرکار خانم سیده لینا حسینی 📌 کمیسیون‌های تخصصی کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه طباطبایی آبان‌ماه در مدرسه علمیه امام کاظم عليه‌السلام برگزار شد. 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_علمی #فلسفه_غرب مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌کند 🔰فلسفه تحلیلی و فلسفه اسلامی
⬅️نشست علمی «فلسفه تحلیلی و فلسفه اسلامی؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها» به همت گروه فلسفه غرب مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد. ▫️این نشست علمی که به صورت حضوری و مجازی و با حضور حجت‌الاسلام دکتر یارعلی فیروزجایی، استاد فلسفه دانشگاه باقرالعلوم(ع) و حجت‌الاسلام دکترمحمدعلی عبداللهی، استاد دانشگاه تهران (پردیس فارابی) برگزار شد، محورهای زیر به بحث و بررسی گذاشته شد. ▫️در ابتدا دبیر جلسه با طرح اولیه موضوع نشست علمی، به معرفی اجمالی تحلیلی در غرب معاصر پرداختند و گفتند فلسفه معاصر غرب، به‌طور‌کلی به دو جریان عمده قابل دسته‌بندی است: الف) فلسفه قاره‌ای که شامل جریان‌های فلسفی پدیدارشناسی و اگزیستانسیالیسم است که بیشتر به جنبه‌های عقلی‌شهودی و نقش خاص سوژۀ انسانی اهمیت می‌دهند و همچنین معرفت‌ها و شناخت‌های فلسفی در آنها موضوعیت دارد؛ بدین معنا که این جریان‌ها نگاه‌ ابزاری به این معرفت‌ها ندارند؛ ب) فلسفه تحلیلی که فلسفه‌های آنگلوامریکن (انگلیسی- آمریکایی) هستند که شامل پوزیتویسم منطقی و فلسفه تحلیل زبانی است. این جریان‌ها بر خلاف فلسفه‌های قاره‌ای، آبجکتیو و عینی‌اند و نقش ابژه در آنها مهم است و فلسفه برای آنها نقش ابزاری دارد. 👈 در ادامه این نشست آقای دکتر عبداللهی در پاسخ به پرسش از چیستی فلسفه تحلیلی و چیستی فلسفه اسلامی و بیان شاخصه‌ها و ویژگی‌های این دو فلسفه گفتند: اولاً این دو فلسفه رقیب هم نیستند. فلسفه اسلامی یک مکتب فکری جامع و یک مجموعه سنت عقلی است که در فضا و بافت فکری مسلمانان شکل گرفته است، ولی فلسفه تحلیلی یک مکتب فلسفی نیست، بلکه یک جریان فلسفی- عقلی است که در مقطع خاصی از معاصر در اندیشه فیلسوفانی مانند فرگه در قرن ۱۹-۲۰ شکل گرفت و تداوم یافت. البته باید بدانیم که این دو فلسفه می‌توانند نسبت به هم بصیرت‌افزایی داشته باشند و سنجش این دو فلسفه مهم است تا از یکدیگر تأثیر بپذیرند و بر هم تأثیر بگذارند. 🔹نکته دوم اینکه فلسفه و فلسفه‌ورزی مقید به قید خاصی نیست و تنها قید دانش فلسفه آن است که مدعیاتش را به روش عقلی اثبات می‌کند و شرقی و غربی هم ندارد. قیدهایی مانند تحلیلی و اسلامی و… عناوینی هستند که به مجموعه‌ مسائل فلسفی‌ای اطلاق می‌شود که مثلاً تأثیرپذیری آن را از محیطی مانند یا فضای فکر غربی نشان می‌دهد. 🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست 🆔@hekmateislami
تقدیر دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی(ره) از معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران ⬅️به پاس حضور و مشارکت کمی و کیفی حوزه‌های علمیه خواهران در برگزاری کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی(ره)، طی مراسمی با اهدای لوح تقدیر و تندیس کنگره به خانم متولیان، معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران از ایشان تجلیل شد. 🆔@hekmateislami
🔰لیلة الرغائب شب آرزوها یا رغبت ‌ها؟! آیت‌الله جوادی‌آملی: ▫️رغبت یعنی میل نه آرزو. لیله الرغائب به معنای شب آرزوها نیست، بلکه شب رغبت‌ها و گرایش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می‌گویند رغبت، در برابر رهبت. خدای سبحان جنّاتی دارد که ما را به آنها ترغیب کرده و برای روح ما هم بهشتی دارد که ما را به آن هم ترغیب کرده است. 🆔@hekmateislami
🔰کار گروه حکمت عملی، جلسه ۶۲ 🔹مبادی حکمت عملی در نگاه فارابی(جلسه پنجم) 🎤حجت‌الاسلام محمدعلی نوری 🗓 یکشنبه، ۱۴۰۲/۱۱/۰۱، ساعت ۱۸:۳۰ 🖇حضوری و مجازی 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰،فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 💻 لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/hekmat.amali 🆔@hekmateislami
امام صادق عليه‌السلام فرمود: ▫️هر كس به امامت ائمّه هُدی از پدران و فرزندانم اقرار کند، ولی فرزندم مهدی را انكار نمايد، مانند كسی است كه به نبوّت تمامی پيامبران اقرار كند امّا نبوّت محمّد صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ را انكار نمايد. 📚بحارالأنوار ۵۱ / ۱۴۵. 🆔@hekmateislami
🔸مقالات برتر و متخب کمیسیون‌های تخصصی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی(ره) ▫️کمیسیون حکمت نظری موضوع: 🔍 علامه طباطبایی(ره) و استدلال های زبان بنیاد نویسنده: 🖋دکتر سید احمد حسینی سنگ چال 📌 کمیسیون‌های تخصصی کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه طباطبایی آبان‌ماه در مدرسه علمیه امام کاظم عليه‌السلام برگزار شد. 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #کلام 🔰گروه علمی کلام، جلسه ۲۶۹ 🔹مبانی صهیونیسم 🎤حجت‌الاسلام دکتر علی جدید بناب
⬅️نشست علمی با موضوع “مبانی صهیونیسم” 🔰به گزارش روابط عمومی مجمع عالی حکمت اسلامی حجت الاسلام علی جدید بناب؛ نویسنده و مدرس حوزه علمیه در نشست علمی مبانی که از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، گفت: 🔸در سال ۸۰ کتابی را با عنوان عملکرد صهیونیسم نسبت به جهان اسلام نوشتم و اثر مشترکی هم با عنوان صهیونیسم را تالیف کردم و در آن به مجموعه شبهات دانشجویان نسبت به یهود پرداخته شد. 🔹نویسنده و مدرس حوزه علمیه با اشاره به برخی سخنان که گفته شده است یهودیان، سرزمین‌های اشغالی را خریده‌اند، ادامه داد: این دروغ بزرگی است زیرا بیش از ۹۵ درصد از این زمین‌ها به زور گرفته شد و غصبی است و نزدیک به ۴ درصد هم بحث خرید یهودیان نبده است؛ سیدضیاء که به پیشنهاد انگلیس به فلسطین رفت این زمین‌ها را از مردم فلسطین خریداری کرد و در اختیار یهودیان قرار می‌داد یعنی این درصد کم هم به این شکل خریداری شده است. 🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست 🆔@hekmateislami
خواهش می‌کنم تلقی و ارزیابی خود را از فلسفه معاصر غرب بیان بفرمائید. 🔸من زیاد مطالعه نکرده ام؛ بیشتر به فلسفه کانت علاقه‌مند بودم و دو نقد هم بر آن نوشته ام. من به کانت علاقه مندم، او آدمی است که حرفهایش حساب شده است، البته اشتباه هم دارد، ولی بلاخره سخنانش حساب شده است. دکارت و کانت به نظر من قهرمانانی هستند که می‌خواهند قله هایی را فتح کنند ولی متاسفانه در کمر کوه متوقف شده اند و به بالای کوه نرسیده‌اند. 🔹این دو فیلسوف حرکت کرده‌اند که به یک واقعیاتی برسند ولی چون اینها منقطع از بوده‌اند و این ذخیره چهارده قرن را در دسترس نداشته اند، اشتباهات زیادی در تحلیل دارند؛ همین جناب کانت با تمام احترامی که به فکر و فلسفه اش می گذاریم، اگر فلسفه اسلامی را خوانده بود، مشکلات زمان و مکان را حل می‌کرد و سرانجام سر از سفسطه در نمی آورد. به نظر من اگر دکارت و کانت با اساتید فلسفه اسلامی آشنا بودند، شاید دو طرف از هم استفاده می کردند و بهتر به هدف می رسیدند.» 📚نشریه دانشگاه انقلاب، تابستان و پاییز ۱۳۷۳، شماره ۹۸ و ۹۹، در گفتگو با آیت الله جعفر سبحانی 🆔@hekmateislami