#برترین_نشانه5⃣
#اعجاز_قرآن_کریم
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
بحثی که انشاءالله قصد داریم با یکدیگرمرور کنیم، بحث اعجاز قرآن است.
برای ورود به بحث ابتدا نکاتی مقدماتی را بیان میکنیم:
1⃣نکتۀ اول: آیاتی از قرآن کریم که اعجاز قرآن را بیان میکنند، در جاهای مختلفی از قرآن کریم و در دستهبندیهای مختلفی آمدهاند.
از جملۀ این آیات، آیات مربوط به تحدی است.
تحدی به معنای مبارز طلبی است.
قرآن کریم تمام بشریت را به مبارزه میطلبد.
آیات تحدی در 5 جای قرآن کریم آمده است:
(بقره- 23)، (یونس- 38)، (هود- 13)، (قصص- 49)، (إسراء- 88).
2⃣نکتۀ دوم: واژۀ معجزه در قرآن کریم نیامده است.
واژۀ معجزه از واژههای اختراعی مسلمانان بوده و به معنای «به عجز آورنده» است.
برای مفهوم معجزه در قرآن کریم از شش واژۀ دیگر استفاده شده، ولی در هیچ جای قرآن کریم از خود واژۀ معجزه استفاده نشده است.
روح اصطلاحات قرآنی، بار منفی ندارد و دارای بار ایجابی و مثبت و رحمانی و جلوۀ رحمت خداوند هستند.
ادامه👇👇👇
🆔️ @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#برترین_نشانه6⃣
#اعجاز_قرآن_کریم
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
اما واژۀ اعجاز، بیشتر جلوۀ قهر و غلبه را نمایان میکند و خداوند این اصطلاح را برای معجزات خودش، به کار نبرده است.
انتخاب این اصطلاح، یک انحراف از مقصد قرآن است که در طول تاریخ برای متکلمین و علمای بزرگوار ما پیش آمده است.
آنها میخواستند یهودیان و مسیحیان و مشرکان را مسلمان کنند، اصطلاحی درست کردند که فضای قرآن را به روحیۀ جنگ و دعوا برده و یک سنت غلط ایجاد کرده است.
تفاوت نگاه بشری و نگاه رحمانی در همین نامگذاریها مشخص میشود.
روح اصطلاح قرآنی، روح هدایت است و نگاه رحمانی.
ولی با نگاه بشری و اصطلاحسازیِ تقابلی، این روح رحمانی را از افراد گرفتند و آنها را به فضای تقابل کشاندند.
ادامه دارد...
🆔️ @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
✅حل آیۀ 3 سورۀ نساء
اما حل این آیه را توجه کنید. از میان آراء ششگانۀ مفسرین، آنکه نزدیک تر به واقع مینمود و مرحوم علامه طباطبایی پذیرفتند این است که «بعضی از دختران یتیم هم مال داشتند و هم جمال، لذا افرادی میآمدند و آنها را به همسری میگرفتند. اما چون این ایتام پشتوانهای نداشتند، مال آنها را تصاحب کرده و بعد هم نفقهای به آنها نمیدادند یا اندک میدادند؛ نهایتاً هم در جامعه رهایشان میکردند. خداوند میفرماید اگر آنقدر در خودت عرضه نمیبینی که تقوا را مراعات کرده و با اینها درست رفتار کنی برو از کسانی که خانواده و عشیره دارند زن اختیار کن؛ که اگر خواستی یک کاری بکنی بیایند و یک دست کتکت بزنند تا آدم شوی.» به نظر میرسد که این فرمایش محل تأمل است. به خاطر اینکه میگوید اگر شما نتوانستید... خب کسی که نمیتواند با یتیم درست رفتار کند مگر با زن دیگر درست رفتار میکند؟
اگر با یتیم که خودش عواطف را تحریک میکند به درستی رفتار نکردی قطعاً با بقیه هم درست رفتار نخواهی کرد. این قول یعنی اگر ایتام را نتوانستید مراعات کنید با اینها چکار دارید؟ این حرف معنا ندارد. نکته اش چیست؟ اگر دقیق تر به آیه نگاه کنید، خیلی نکات لطیفی دارد. ضمن اینکه طبق این قول، اعداد آیه قابل توجیه نبود؛ آیه میتوانست بگوید فانکحوا من النساء اخری، زنان دیگری بگیرید؛ اما میگوید اگر ترسیدید قسط را رعایت نکنید دو و سه و چهار از زنان را بگیرید، یعنی ازدواج کنید با این خصوصیت تعدد. این طرز بیان چه چیزی را به ما میفهماند؟ مطالبی که بنده عرض میکنم احتمالاتی است که به ذهن رسیده است و نمیخواهم بگویم این نظر خداوند است. در عبارت فان خفتم الا تعدلوا دقت کنید.
ادامه دارد
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#اطلاعیه
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و تحیت
بینشپژوهان عزیز
*نهمین جلسه سراسری دوره ملی بینش مطهر* بر اساس مقرری اول کتاب *آزادی بندگی؛ هدف زندگی*، سهشنبه ۳۱ فروردین از ساعت ۱۰ صبح برگزار میشود.
با توجه به شرایط کرونا، فعلا *جلسه حضوری برگزار نخواهد گردید.*
پخش جلسه از طریق لینك زیر صورت میپذیرد.
https://www.aparat.com/iau.bineshmotahar
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#برترین_نشانه7⃣
#اعجاز_قرآن_کریم
#در_محضر_استاد
💠استعمال لفظ «آیت» به جای «معجزه» در قرآن کریم:
اولین اصطلاح قرآنی برای معجزه، آیت (به معنای علامت و نشانۀ خداوند) است.
در سوره مبارکه إسراء، آیه شریفه 101 میفرماید:
💫وَلَقَدْ آتَينَا مُوسَى تِسْعَ آياتٍ بَينَاتٍ فَاسْأَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ إِذْ جَاءَهُمْ فَقَالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يا مُوسَى مَسْحُورًا.
«ما به موسی نُه معجزه روشن داديم؛ پس از بني اسرائيل سؤال کن آن زمان که اين (معجزات نه گانه) به سراغ آنها آمد (چگونه بودند)؟! فرعون به او گفت: اي موسی! گمان ميکنم تو ديوانه (يا ساحري)!»
نمی فرماید «تسع معجزات».
اگر به ما بگویند این شیء یک آیت است و خداوند این را برای شما فرستاده و نشان از خداوند دارد و شما را به خداوند رهنمون میسازد، چه حسی داریم؟
هدف از آیت، هدایت است، نه غلبه.
هدف از بحث آیت این نیست که اثبات برتری کرده تا طرف مقابل را به خاک بیندازد و ذلت او مشخص شود و بگوید حال که متوجه شدی تابع باش!
ادامه👇👇👇
🆔️ @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#برترین_نشانه8⃣
#اعجاز_قرآن_کریم
#در_محضر_استاد
خداوند می فرماید حال که فهمیدی خدایی هست، پس حرکت کن.
در این بیان، فرد مقابل جنبۀ به ذلت افتادن خود را مدنظر و مورد توجه قرار نمیدهد.
این نوع بیان، لجاجت را از مخاطب میگیرد و اجازۀ طبابت را به طبیب میدهد.
چون غرض اصلی از آیت الهی هدایت است نه به عجز درآوردن دیگران.
یکی از بهترین ابزارها برای هدایت غیر مسلمین به اسلام، طرح مباحث اعجاز است.
منتهی تاکنون این بحث طرح نشده و اگر هم طرح شده چون با روحیۀ جنگ و دعوا و قهر و غلبۀ یک پهلوان کشتیگیر مطرح شده که طرف مقابل را به ذلت و عجز میکشاند، کشش لازم برای هدایت را نداشته.
وگرنه پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم با همین ابزار هدایت میکردند، ولی وقتی هدف هدایت باشد تأثیر میگذارد.
حضرت سلیمان علیه السلام نامهای مینویسند:
💫إِنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ أَلَّا تَعْلُواْ عَلىََّ وَ أْتُونىِ مُسْلِمِينَ. (سوره مبارکه نمل، آیه شریفه 30 و 31)
«اين نامه از سليمان است، و چنين میباشد: به نام خداوند بخشنده مهربان. توصيه من اين است که نسبت به من برتريجويي نکنيد، و بسوي من آييد در حالي که تسليم حق هستيد!»
همین دو جمله، بلقیس را به خضوع کشاند.
حضرت میفرمایند: من و تو هر دو عبد خداوندِ دارای رحمت هستیم.
با این تفاوت که من میخواهم تو را به مقام رحمت رحیمی خداوند بکشانم.
در هرکسی که میخواهد حرف از دین بزند، باید این حال وجود داشته باشد، حالت دستگیری و هدایت دیگران نه حالت غلبه و پیروزی در میدان مبارزه؛ حالت پدر دلسوز باشد.
ادامه دارد...
🆔️ @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
هدایت شده از مکتب امام
بسم الله الرحمن الرحیم
دوره آموزش مجازی #تواصی_توحیدی (گفتمان انتخابات 1400)
با محوریت کتاب روح توحید، نفی عبودیت غیرخدا
✅ ویژه طلاب، دانشجویان و فعالین فرهنگی
🎁 مزایا:
۱. آشنایی با مفاهیم توحیدی با رویکرد عملیاتی کردن
۲. برگزاری دوره به صورت رایگان
۳. حضور اساتید مجرب به صورت مجازی
۴. ارائه گواهی از پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام)
⛔️ مهلت ثبت نام تا جمعه ۳ اردیبهشت
👨💻لینک سایت جهت ثبتنام 👇
🌐 www.qomgram.ir/tavasi
📲 قبل از برگزاری دوره لینک کلاس آنلاین ارسال میشود
🗓 زمان برگزاری: دهه دوم ماه مبارک رمضان ( ۴ تا ۱۳ اردیبهشت)
⏰ ساعت وبینار: ۱۷ الی ۱۸
________
ارتباط با ادمین
@gofteman_admin
گفتمان توحید
@goftemane_tohid
💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
توضیح فإن خِفتُم ألّا تَعدِلُوا...
اگر عدالت میورزید مثنی و ثلاث و رباع؛ اما اگر میترسید که عدالت بورزید فواحدة، یعنی قاعدتاً روح بحث ازدواج متعدد در کجا آمده است؟ در بحث ازدواج با یتیم یا با زنی که بچۀ یتیم دارد. سپس میفرماید اگر در این زمینه نمیتوانید ازدواج مجدد کنید این کار را برای آدمهای با شخصیت تر از خودت بگذار؛ زنان معطل دیگر را برو بگیر. اصل مثنی و ثلاث و رباع برای کیست؟ برای اینهاست. میگوید بیوه، مطلّقه، همسر شهید، زن یتیم دار و دختر یتیم در جامعه نماند. اگر یک سری به یتیم خانهها بزنید میببینید که چند نفرشان ازدواج میکنند. کدامیک از ما این کار را میکنیم که مثلاً به برادرمان پیشنهاد بدهیم از آنجا دختر بگیرد؟ ما که الحمدلله میرویم از بهترین خانوادۀ با شخصیت و پولدار و... زن میگیریم. برای آنها هم خدا کریم است، إن شاءالله یکی برایشان میآید. ببینید همین خودخواهی هاست دیگر. فرض کنید الان ما یک دختر داریم، پایمان هم لب گور است و سرطان داریم، دخترمان هم در خانه مانده است؛ در چنین شرایطی چه حسی داریم؟ یا فرض کنید دخترمان را شخصی عقد کرده اما طلاق داده است و الان با یک بچه در خانه مانده است. آیا اگر به این خانم بگوییم تقوا داشته باش و موعظه اش کنیم درست میشود؟ مگر با موعظه نیاز انسان برطرف میشود؟ مگر با موعظه شکم من سیر میشود؟ نیاز است بابا، نیاز است!! گویا هنوز این را متوجه نشده ایم. در یک خانوادهای پدر و مادر مسنی بودند همراه با دخترشان که به سن زیادی رسیده بود؛ میگفتند اگر یک کسی باشد زن دوم بخواهد بگیرد خوب است که دختر ما را بیاید بگیرد؛ میگفتند این زنها حسودند. باید خودمان را جای این فرد بگذاریم، و از آن کانال نگاهش کنیم. مشکل دیگر انگیزههای ما انسان هاست که مخلوط و درهم است؛ نیت خالص خیلی کم یافت میشود و عمدتاً ما گرفتار غرایز و عواطفیم. شاهدش اینکه اگر ما به حد نصاب میرسیدیم امام زمان علیه السلام ظهور کرده بودند. در بسیاری از موارد، اقتضائات نفسانی حاکم است. یعنی آن مقداری که ما برای خانوادۀ خودمان هزینه میکنیم آیا مثلاً برای اقوام و خویشانی که پدر از دست داده اند انجام میدهیم؟ آیا دل میسوزانیم؟ ممکن است چند وقت بگذرد خبر هم نگیریم. خصوصیت طبیعی انسان تربیت نشده همین است؛ و نوعاً ما همین طور هستیم. حتی برای نزدیکترین نزدیکان، آنقدر دلسوزی نداریم.
آنقدر قرآن بر روی بحث ایتام تأکید کرده که بعضیها از شدت تأکید، دیگر نمیرفتند یتیمان را سرپرستی کنند. آیه 220 سوره بقره را مطالعه کنید:
«وَ یسْئَلُونَكَ عَنِ الْیتامى، قُلْ إِصْلاحٌ لَهُمْ خَیر وَ إِنْ تُخالِطُوهُمْ فَإِخْوانُكُم وَ اللَّهُ یعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِح وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزِیز حَكِیم»
- و از تو در باره یتیمان سؤال مىكنند، بگو: اصلاح كار آنان بهتر است. و اگر زندگى خود را با زندگى آنان بیامیزید، (مانعى ندارد) آنها برادر (دینى)شما هستند. (و همچون یك برادر با آنها رفتار كنید!) خداوند، مفسدان را از مصلحان، بازمىشناسد. و اگر خدا بخواهد، شما را به زحمت مىاندازد (و دستور مىدهد در عین سرپرستى یتیمان، زندگى و اموال آنها را بكلى از اموال خود، جدا سازید ولى خداوند چنین نمىكند) زیرا او توانا و حكیم است -
ادامه دارد
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#رمضانی_خاص
🍃دعا کردن را مانند دوا خوردن تلقی نکنید که فقط هنگام بیماری از آن استفاده می کنید، بلکه دعا را مانند اکسیژن بدانید که در همه حال به آن نیاز دارید؛ سعی کنید بیشتر اوقات را با دعا کردن به درگاه خداوند سپری کنید.
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#برترین_نشانه9⃣
#اعجاز_قرآن_کریم
#در_محضر_استاد
💠چگونه قرآن کریم را قرائت کنیم؟
قرائت، خواندن با درک معناست.
خواندنی که معنا را متوجه نشویم، اصلاً قرائت نیست.
اکثر جلسات قرائت قرآن ما، جلسۀ تلفظ قرآن است.
بنابراین اگر کسی در ماه مبارک رمضان، قرآن را 10دور هم بکند، حداقل انتظار خداوند از قرائت قرآن را فراهم نکرده است.
باید قرآن کریم را با ترجمه و فهم معنا خواند.
💠چگونه ترجمه قرآن کریم را بخوانیم؟
1⃣یکی از روشها آن است که ابتدا آیه، سپس ترجمۀ آن را بخوانیم.
⏪ این نوع قرائت، پریدن وسط صحبت خداوند و خلاف ادبِ مواجهه با قرآن کریم بوده و غلط است.
2⃣بهتر است که ابتدا کل آیات مثلاً یک صفحه را بخوانیم بعد ترجمۀ آنها را بخوانیم.
و برای توجه بیشتر به ترجمه؛ بهتر است اول یک بار ترجمۀ مثلاً کل صفحه را بخوانیم، بعد آیات را پشت سر هم بخوانیم و دوباره اگر لازم است ترجمه را تطبیق دهیم.
⏪این فهم معنا، حداقل سطح ارتباط با قرآن کریم و دستورالعمل نفوذ به آن است.
ادامه👇👇👇
🆔️ @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#برترین_نشانه0⃣1⃣
#اعجاز_قرآن_کریم
#در_محضر_استاد
سطوح بالاتر دیگری به عنوان مثال؛ تلاوت، ترتیل، تفسیر، استماع و تفکر هم کلیدهای ارتباطی و دستورالعمل های نفوذ به قرآن کریم هستند که میتوانند دوستان خودشان پیگیری کنند.
💠آداب ظاهری و باطنی قرائت قرآن مجید چیست؟
یکبار مرحوم آقای شیخ تقی آملی، خدمت آقای قاضی مشرف شده و میفرمایند: چرا ما با قرآن خواندن، چیزی به دست نمیآوریم؟ انسان قرآن میخواند تا بفهمد و حالی درون او ایجاد شود.
آقا شیخ تقی آملی میفرمودند: من هنگام قرآن خواندن درحالت عادی بودم مثلاً قرآن روی پایم بود یا تکیه میدادم.
مرحوم آقای قاضی فرمودند: آنطور که تو نشسته و لم میدهی یا قرآن را روی زمین یا پاهایت میگذاری، قطعاً چیزی متوجه نخواهی شد.
قرآن کریم کتابی خاص است.
به سگی که در قرآن کریم نوشته شده، نمیتوان بدون وضو دست زد.
کلمۀ شیطانِ نگاشته شده در قرآن کریم را نمیتوان بدون طهارت بوسید.
قرآن در این زمینه، مانند هیچ کتابی حتی مانند نهج البلاغه نیست.
کتابی خاص با آثاری خاص است که ما آثارش را نمیفهمیم.
هم مراعات آداب ظاهری آثار رشد دهندۀ خاص برای انسان دارد، هم عدم مراعات، آثار منفی خاصی برای انسان بوجود میآورد.
ادامه دارد...
🆔️ @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1