هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع : شیخ مهدیین را رد نکرده!
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام علیکم حاج آقا خسته نباشید، یکی از اتباع احمد بصری به من گفت اینکه شیخ طوسی ۱۳ امام را نفی کرده این شامل مهدیین نمیشه.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖋 سیّــدمہــدےمجــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
بله اونها در این باره دو تا توجیه دارند:
یکی میگن شیخ سیزدهمین امام که در مقام دوازده امام قبلی باشه نفی کرده
دوم میگن شیخ سیزده تا رو رد کرده نه بیست و چهار تا رو!!!
اما اولا شیخ دو تا کتاب اعتقادی برای شیعه نوشته که عقایدش رو در آن بیان کرده و بعد از دوازده امام گفته رجعت میشه نه مهدیین.
ثانیا احمد با تمسک به حدیث لوح، خودش رو سیزدهمین وصی می دونه یعنی در ردیف دوازده امام. و اصلا علا سالم تصریح کرده او سیزدهمین امام است و کتاب حواری سیزدهم نوشتن و ... .
ثالثا شیخ طوسی کلا امامت رو منحصر در دوازده نفر دانسته و همین رو با اخبار متواتر ثابت شمرده، پس چه مهدیین همسنگ دوازده امام باشن و چه پایین تر، هیچگونه امامتی ندارن.
اینها مطالبی نیست که اونها ندونن یا نفهمن بلکه فقط نمی خوان قبول کنن
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
▼ٰٰ بۘۘسۘۘم ۘۘاۘۘلۘۘلۘۘه ۘۘاۘۘلۘۘرحۘۘمۘۘن ۘۘاۘۘلۘۘرحۘۘیۘۘم ۘۘ▼ٰٰ
╔══✿✵🌸🍃✿═════╗
پــــدر ܩܤرࡅ߲ߊن
╚═════✿✵🌸🍃✿══╝
#پرسش_وپاسخ #پدرانه
🔴موضوع : فایده صیحه.
🌼❀⊱••━═━⏎ #سوال
طبق روایات صیحه میگه حق باعلی ع هست یا میگه حق باقائم ع و یارانش هست؟
از طرفی ما که حضرت رو ندیدیم و نمیشناسیم فایده صیحه چیه؟
🌸❀⊱••━═━⏎ #پاسخ پدر
۱. مفاد صیحه معرفی قائم علیه السلام است و همین معرفی روشن می کند حق با امیر المومنین عليه السلام نیز می باشد.
۲. فایده صیحه آسمانی این هست که اولاً تمام فرقه های باطل اسلامی پی می برن که حق با شیعه بوده که می گفتن قائم م ح م د بن حسن عسکری است.
همچنین تمام ادیان دیگر می فهمن حق با اسلام هست چون کسی را معرفی می کند که جزو بزرگان دین آنها نیست.
همچنین تمام کفار می فهمن که خدا هست و حق با معتقدان به خدا بوده.
و اما شناخت چهره به چهره حضرت برای همگان بعد از خروج اتفاق می افتد
✎سیّـدمھدےمجـتھدسیستانے
๑🌸ღ🍃❈🍃ღ🌸๑
هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
𑁍༅❀﷽༻⃘⃕𑁍🍃༅⊹┄•
• سلسلهڪنفرانسـهایمهدویت •
✾͜͡📝با موضوع:
لـــوح و قلـــم
📜در بررسی سند، مصدر و محتوای حدیث موسوم به وصیت:
🖋️دربردارنده حدود چهل اشکال سندی و محتوایی به این حدیث ضعیف.
🔴 #کنفرانس دوبار در هفته
┄┄━⊹𑁍༻⃘⃕❀𑁍⊹┅┄┄
✾͜͡👤ارائـهدهنده: استاد سیّد مهدے مجتهد سیستانے
📅←ساعت ←١٩:٠٠
دوشنبه چهارشنبه
┄┄━⊹𑁍༻⃘⃕❀𑁍⊹┅┄┄
مڪانبرگزارۍ:
☜ ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستمدعییمانی
『صَلَّیْاللّٰھٌعَلَیڪَیٰااَبٰاعَبدِالله』
『أللَّھُـمَ؏َـجِّـلْلِوَلیِڪْألْـفَـرَج』
┄═༻⃘⃕❀𑁍༻⃘⃕❀𑁍༻⃘⃕❀═┄
قسمت (١) ¦ قسمت (٢) ¦ قسمت (٣)
قسمت (۴) ¦ قسمت (۵) ¦ قسمت (۶)
قسمت (٧) ¦ قسمت (٨) ¦ قسمت (٩)
قسمت (١٠) ¦ قسمت (١١) ¦ قسمت (١٢)
هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
●● لـوح و قلـم
○○ بررسی روایت موسوم به وصیت
در کتاب الغیبه شیخ طوسی رحمه الله
دوازده مهدی بعد از دوازده امام
قسمت اول
↫ سید مهدی مجتهد سیستانی
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام فرمودند: به زودی شبهه ای به شما می رسد در حالیکه پیشوای عیان و امام هدایتگر ندارید و تنها کسی از آن نجات پیدا میکند که به دعای غریق دعا کرده، بگوید:
«يَا اللهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ».
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
. «سَتُصِيبُكُمْ شُبْهَةٌ فَتَبْقَوْنَ بِلَا عَلَمٍ يُرَى وَ لَا إِمَامٍ هُدًى وَ لَا يَنْجُو مِنْهَا إِلَّا مَنْ دَعَا بِدُعَاءِ الْغَرِيقِ قُلْتُ كَيْفَ دُعَاءُ الْغَرِيقِ قَالَ يَقُولُ: يَا اللهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ». كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص351- 352، ح50.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
امام صادق علیه السلام درباره دعایی که موجب کامل شدن ایمان میشود این دعا را توصیه نمودند:
«رَضِيتُ بِاللهِ رَبّاً وَ بِالْإِسْلَامِ دِيناً وَ بِالْقُرْآنِ كِتَاباً وَ بِمُحَمَّدٍ نَبِيّاً وَ بِعَلِيٍّ وَلِيّاً وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ وَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ أَئِمَّةً».
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
. تهذیب الأحکام، (تحقق خرسان)، ج2، ص109، ح180.
. من لا يحضره الفقيه، ج1، ص327، ح960.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
امام صادق علیه السلام در دوران غیبت امام منتظَری که در مورد ولادتش شک و شبهه وجود دارد، دورانی که خیلی ها به شک و انحراف دچار میشوند این دعا را بیان کردند:
«اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي» .
و یا: «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَبِيَّكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَبِيَّكَ لَمْ أَعْرِفْهُ قَطُّ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي».
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص337، ح5.
. همان، ج1، ص342، ح29.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
○●● مقدمه
در سال 2002 میلادی فردی از اهالی بصره به نام احمد بن اسماعیل ادعا کرد فرزند پنجم از نسل امام دوازدهم علیه السلام میباشد که در احادیث فراوان به نام و خصوصیات او اشاره شده است.
وی پس از چندی با نام مستعار احمد الحسن، ادعای وصایت خاصه از جانب امام دوازدهم علیه السلام را کرده و تصریح نمود؛ من همان قائمی هستم که روایات بسیار به آمدنش بشارت داده است.
او برای اثبات این ادعا نظریه دوازده مهدی بعد از دوازده امام علیه السلام را مطرح نمود و مستند اصلی خود را روایتی موسوم به آخرین وصیت مکتوب پیامبر صلی الله علیه و آله که در کتاب غیبت شیخ طوسی رحمه الله ثبت شده، قرار داد.
البته وی ادعاهای متعدد دیگری همچون مقام امامت، وصایت و خلافت از رسول خدا، و یمانی بودن را داشته و به علاوه در زمینه مسائل فقهی، تفسیری، حدیثی، رجالی، کلامی، تاریخی، سیاسی و علمی ادعاهای فراوانی دارد که به طور طبیعی پرداختن به بررسی و نقد همه آنها در یک کتاب ممکن نیست، و آنچه ما در اینجا مورد بررسی قرار میدهیم، همان حدیث موسوم به وصیت در کتاب غیبت طوسی میباشد که از 12 مهدی بعد از 12 امام سخن گفته که اولینِ آنها احمد فرزند امام دوازدهم علیه السلام است.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
توضیح این نکته ضروری است که در نگاشته حاضر، بررسی وصیت مذکور در دو مرحله صورت پذیرفته است.
○●● الف. مرحله سند؛
○●● ب. مرحله محتوا.
هر کدام از این دو مرحله، دارای دو بخش درون کاوی و برون کاوی است که عبارتند از:
درون کاویِ سندی، یعنی تک تک راویان یک حدیث از نظرِ مورد اطمینان بودن، مورد بررسی قرار گیرند و برون کاوی سندی، یعنی تشریح مبانی علمی و حکمت بررسی صحت سند روایات، به بحث گزارده میشوند.
همچنین درون کاویِ محتوا، یعنی بررسی مضمون حدیث و اشکالات آن بدون مقایسه محتوا با روایات دیگر، و برون کاوی محتوا، یعنی بررسی تضادها و تناقضهایی که یک روایت با روایات دیگر دارد.
ما در مرحله بررسی سند ابتدا بخش برون کاوی را مطرح نموده و طی 14 نکته، در کنار بیان مبانیِ علمیِ حکمت بررسی صحت سند روایات ـ مخصوصاً روایات اعتقادی ـ به شبهات مخصوص به این وصیت پاسخ داده و بعد از آن وارد بخش درون کاوی سند شده، تک تک راویان این حدیث را بررسی نموده ایم.
اما در مرحله بررسی محتوا، بحثهای درون کاوی و برون کاوی را از هم جدا نکرده و به صورت یک جا طی 25 نکته مورد بررسی قرار داده ایم.
امید آنکه این نا چیز مورد قبول امام زمان علیه السلام واقع شود، و هر چه زودتر با ظهورش به انحرافات مهدویت پایان دهد.
آمین رب العالمین.
🖋️سید مهدی مجتهد سیستانی
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
هدایت شده از احمد الحسن باطل شد
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥
○●الف) بررسی سندی:
گفتار اول: نیاز به بررسی سند روایات:
نکته 1) وجود افراد دروغگو در میان راویان:
با توجه به اینکه در میان راویان، افراد منافقِ دروغگو و حدیث ساز زیاد بودند که غالباً پیرامون اعتقادات مسلمانان جعل حدیث میکردند، پذیرفتن یک روایت بدون بررسیِ اینکه چه کسانی آن را نقل کردهاند و آیا حدیثشان مورد اعتماد هست یا نه، عقلاً پذیرفته نیست.
حضرت علی علیه السلام درباره کثرت راویان دروغگو در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله میفرمایند: «در زمان خود پیامبر بر ایشان دروغ بسته شد تا آنكه ميان مردم به سخنرانى ايستاد و فرمود: ای مردم دروغگویان بر من زیاد شدهاند ... بعد از پیامبر نیز بر ایشان دروغ بسته شد».
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
. الكافي(ط - الإسلامية)، ج1، ص62، ح1.
᪥༅ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅𖥸ↈ༅᪥