🔴 مرز آزادی در منظومه فکری امام خمینی
✍️ دکتر شریف لک زایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
حضرت امام(ره) در گفت وگویی که با محمد حسنین هیکل، روزنامه نگار مصری داشتند ضمن تحلیل تحولات سیاسی و اجتماعی ایران، بر این نکته تاکید می کنند که ایران جزیره ثبات و آرامش است که همواره با اختناق همراه بوده است و همین اختناق، عامل انفجار جامعه ایرانی شد. بنابراین، حضرت امام(ره) در تحلیل شان از زمینه های بروز انقلاب بر مساله اختناق در دو دوره پهلوی اول و دوم تاکید داشتند و «مطالبه آزادی» را عامل بسیج مردم، روحانیت و اقشار مختلف قلمداد کردند. از این رو، عنصر «آزادی» یکی از کلیدی ترین مولفه ها در اندیشه سیاسی حضرت امام(ره) است که مردم در جریان پیروزی انقلاب اسلامی آن را تمرین کردند. تاکید حضرت امام(ره) بر حضور مردم، همراهی و مشارکت آنان در فرایندهای سیاسی و اجتماعی هم، از باب اهمیت مقوله آزادی در اندیشه ایشان است که مشارکت مردم را ضامن حفظ و حراست ارزش های انقلاب اسلامی می دانستند.
خوانشی فرادینی از آزادی
حضرت امام(ره) آزادی را امری بدیهی و حقی خدادادی و طبیعی برای مردم قلمداد می کردند و معتقد بودند که انسان ها فطرتا آزادند و کسی نمی تواند آنان را از این مهم محروم کند. ایشان در آثار و آرای خود بارها بر مفهوم آزادی تاکید کرده اند و معتقدند که آزادی یعنی افراد در عرصه های مختلف به لحاظ رفتاری، اعتقادی و بیانی امکان فعالیت و مشارکت داشته باشند و به لحاظ سیاسی بتوانند در تعیین سرنوشت خود مشارکت کنند. در اندیشه ایشان، جمهوری اسلامی بایستی زمینه های تحقق حداکثری آزادی را در عرصه های مختلف بویژه در عرصه مشارکت سیاسی فراهم آورد که البته به نظر می رسد این تحقق حداکثری از آزادی، در امروز و اکنون جامعه ما نیاز به کار و تلاش بیشتری دارد. بر این اساس، می توان گفت که خوانش امام(ره) از آزادی خوانشی فرادینی است.
🔗 متن کامل در روزنامه ایران
#امام_خمینی
#علوم_سیاسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌«التزام اجتماعی به ارزشها» و «بازی با اعصاب مسلمین»!
✍️ حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رییس دانشگاه قم
🔻 یکی را دیدم که با بیان داستانهایی درباره روش تبلیغی پیامبر اکرم(ص) در صدر اسلام و اینکه آن حضرت در طول دوران مکه شراب را حرام نکرده بود و حتی در مدینه در چند مرحله و آرامآرام ذهنها را برای بیان حکم حرمت آن آماده کرد. همچنین با ذکر داستانهایی درباره روش مواجهه عالمان بزرگ شیعی مثل علامه شرفالدین عاملی با نومسلمانان و مسیحیانی که میخواستند مسلمان شوند و با بیان روش تدریجی آنان در جذب غیرمسلمانان، چنین القاء میکرد که اساساً در دین اسلام اصراری به انجام مرتب و منظم و کامل شعائر دینی (یعنی نماز و روزه و حج و زکات و امثال آن) برای همه مسلمانان نیست! و این تفکر خوارجگونه است که گمان میکند شرط مسلمانی این است که هر مسلمانی لزوماً روزانه هفده رکعت نماز بخواند! و در ماه رمضان به مدت یک ماه روزه بگیرد! و زکات پرداخت کند و امثال آن! اسلام سادهتر و سهلتر از اینها است!
به طور خلاصه چنین ادعا میکرد که «تأکید بر شعائر» و «التزام اجتماعی به ارزشهای دینی» نوعی «تنگنظری» و «سختگیری بر جامعه» و «بازی با اعصاب و روان مردم مسلمان» بر اساس «تفسیری غلط و خوارجگونه از اسلام» است!
🔻در این خصوص چند نکته را بیان میکنم:
نکته اول: در مواجهه با نومسلمانان یا به هنگام دعوت دیگران به اسلام مراعات «عقلانیت تبلیغی» و «عقلانیت تربیتی» از دستورات صریح اسلام است. خود پیامبر اکرم(ص) هنگامی که صحابه خود را برای دعوت برخی از قبایل مشرک، میفرستاد، به آنان توصیه میکرد که «مدارا در دعوت» و «تدریج در تربیت» را مد نظر قرار دهند...
🔗 ادامهی متن در این صفحه
#جامعه_شناسی
#امت_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🗞 برای حسرت یک زندگی معمولی!
📌 «به گزارش دیلی میل بسیاری از زنان شاغل در ادارات، این رویا را داشتند که در ۶۶ سالگی وقتی به سن بازنشستگی میرسند به تفریح و زندگی کردن بپردازند. اما با وجود پساندازهای خوبی که دارند، در زمان بازنشستگی خود تنها مدت اندکی میتوانند به تفریح بپردازند و پس از آن به دلیل تمام شدن پس اندازشان مجدد به کار بازگشتند.»
🔹 آنچه در این گزارش بیش از همهی مطالب ارائه شده جلوه مینماید عبارت «زندگی کردن» است. این گزارش تماما در حال تفسیر زندگی تأسفبار زن غربی است اما همین واژه نقطهی عطف تفسیر میشود؛ «زندگی کردن»!
🔹از راهبردهای بسیاری از نحلههای فمینیستی برای خروج زن از انقیاد نظام مردسالارانه، خروج از جنس دوم بودن، دستیابی به عدالت جنسیتی که به برابری میان زن و مرد خوانده میشد، ورود زنان به اجتماع و مشاغل مختلف بود. البته لازم به ذکر است که ورود به اجتماع را در گرو داشتن شغل و کسب و کار میدانستند. این اتفاق رخ داد اما آنقدر برای زن غربی سخت و گران تمام شده است که در بازهی زمانی از عمر خود که شاغل است احساس زندگی کردن ندارد! آیا مردان غربی نیز اینگونهاند؟!
🔗 متن کامل در پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
#عصر_زنان
#حقوق_زنان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
▫️ششمین یکشنبهی مهارتی_تحلیلی فکرت؛
💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی
✔️ برادران و ✔️ خواهران
🔸با حضور و مشاوره:
🔶 رضا مصطفوی، مدیر نشر عهدمانا
🌱پیشینهی مهمان ویژه:
نویسندهی کتابهایی چون کیمیاگر، التیام، تمنا و گپوگفت حرفهای
سردبیری نشریاتی چون «خیمه»، «نجم»، «منور» و «ماه نامه امتداد»
🔻 فرصتی برای تبادل نظر درباره مهارتهای یادداشتنویسی تحقیقی و اندیشهای
📆 زمان: یکشنبه ۲۱ خرداد، ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰
🏢 مکان: خیابان هنرستان، بعد از خیابان شهید تراب نجفزاده، مؤسسه شناخت
با همکاری
🖌 باشگاه فکرت
🖌 تحریریه عصر زنان
🖌 کانون نویسندگان حوزوی
📣 اعلام حضور برادران به نشانی
🆔 @Aftabehazer
📣 اعلام حضور خواهران به نشانی
🆔 @mahta_sa
#گعده
#مهارت_رسانه
#پویش_نوشتن
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
💠 تا جمهوری اسلامی قوی نشود سبک زندگی ما اسلامی نمیشود
✍️ حجت الاسلام محسن ابراهیمی، استاد حوزه و مدیر صفحه فقه روز
▫️نزدیک به ۹۰ سال پیش در چنین روزهایی، رضاشاه پهلوی به ترکیه سفر کرد و پس از یک سفر یک ماهه به ایران بازگشت و دست به اصلاحات متعددی زد. از مهمترین اقدامات او، کشف حجاب اجباری بود.
▫️رضاخان از طرفی در ترکیه پیشرفت، آبادانی و رفاه دید و از طرفی نبود حجاب بر سر زنان را. خوشبینانه اگر نگاه کنیم، او مایل بود که همان پیشرفت در ایران هم بوجود آید اما اخذ مابالعرض مکان ما بالذات کرد. او مظاهری مثل بی حجابی که معلول مبانی غربی بود را علت پیشرفت و آبادی و صنعت دانست.
▫️به گونه دیگری هم میتوان دید. انسان اینگونه است که وقتی چیزی را دوست دارد، سعی میکند تا میتواند خود را شبیه به آن کند. از آسانترین شبیه شدن ها شبیه شدن های ظاهریست.
▫️برخی از ما ملت ایران از وقتی با تمدن غرب آشنا شدیم، به حق پذیرفتیم که در آنجا رفاه و صنعت و پیشرفتی است که در کشور ما وجود نداشت. این تمدن که بر مبانی ای در باب معرفت و انسان استوار است و اساس آن مادی گرایی و انکار ماوراء است، مظاهری همچون نوع پوشش و سبک زندگی دارد.
▫️ما که آن امتیازات و پیشرفت ها را دیدیم، اعتمادی به آنها برایمان حاصل شد و در پی رسیدن به آن مزایا و پیشرفت ها برآمدیم. حال یا گمان کردیم آن مظاهر علت آن پیشرفت هاست و یا از باب علاقه و اعتماد سعی کردیم حداقل در ظاهر شبیه شویم.
▫️لذا در طول تاریخ آشنایی ما با غرب، نظرات مختلفی در نسبت ما با غرب مطرح شد و حدوسط اصلی اعتماد به آن تمدن و نتیجه آن شبیه شدن به آنها در سبک زندگی و پوشش بود. البته این مسئله فقط انفعالی و از جانب ملت ها نبود. بلکه انگیزه های زیادی وجود داشت که سعی داشت به صورت فعّال، این سبک زندگی در جوامع ترویج شود.
🔗 متن کامل در فقه روز
#حکمرانی_دینی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸رادمردی از دیار گیلان
✍ علیرضا مکتبدار
📌آنگاه که تبر استعمار و خودکامگی، بر قامت درختان مقاومت در این سرزمین فرود میآمد و سروقامتان این دیار، یکی پس از دیگری بر زمین میافتادند، سروِ جوانی بالیدن آغاز کرد که درک درستی از اوضاع و شرایط مملکت و اندیشهها و گرایشهای سیاسی موجود داشت و از نقشههای خائنان به این مرز و بوم و توطئههای خطرناک دشمنان آن نیز آگاهی داشت.
📌میرزا یونس مشهور به میرزا کوچک خان جنگلی در سال 1295 هـ.ق در محله استادسرای رشت، دیده به جهان گشود. در آستانه اجتهاد بود که وقایع ایران، مسیر زندگیاش را تغییر داد و او را به خیزش علیه استعمار و استبداد واداشت.
📌آزادیخواهان فراوانی گرد شمع وجودش حلقه زدند، اما فقدان عنصر بصیرت در میان آنان، این حلقه را از هم گسست و از سوی دیگر، روسها نیز از حمایت او و قیامش سر باز زدند، اما او در به ثمررساندن نهالی که کاشته بود، مصمم و استوار بود.
📌در شانزدهم خرداد سال 1299 هـ.ش، در شهر رشت، حکومت جمهوری اعلام کرد که به گفته رهبر فرزانه انقلاب، یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی، بود. هرچند عمر این جمهوری چندان نپایید، اما الگویی شد برای نظامی که پس از سالیانی چند، در ابعادی گستردهتر شکل گرفت و جهان را تحت تأثیر خود قرار داد.
#میرزا_کوچک_خان_جنگلی
#قیام_جنگل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 بیتقوایی با خاله زنکبازی سیاسی
✍ حجت الاسلام علی مهدیان، استاد و مشاور حوزوی
🔹فیلم مسخره بازی جوان متدین حزب اللهی با میرسلیم در حرم حضرت اباالفضل(ع) را دیدید؟ اگر خندیدید و خوشتان آمد با شما سخنی ندارم. اما اگر مثل من احساس بدی پیدا کردید، نکته ای دارم برای گفتن.
برادران من!
🔹بیایید کمی از بالاتر به وضعیت خودمان نگاه کنیم. این حال و روز ما است. حال و روز کسانی که بیشترین امید را به آنها داریم. فلان مداح مان برای آنکه بگوید من هم مشکلات را میفهمم در سرود خوانی اش دولت مردمی و مجلس انقلابی را تمسخر میکند، بعد که میخواهد عذرخواهی کند باز همانها را تکرار میکند. آن یکی که با توییتهایش نیش و کنایه میزد حالا در اشعارش همانها را واگویه میکند.
🔹میرسلیم کلی حرف بد و بی اخلاقی گفته، تو هم به خودت حق میدهی بگویی، حداد رفته با فلان آدم عوضی دست داده، تو هم مو را از ماست میکشی و یاد تبری افتادهای که چی؟ که طرف را با خاک یکسان کنی و بگویی دست همه شان در یک کاسه است. نکنید رفقا! شما سردار سلیمانی را هم با نیش و کنایه مینواختید وقتی سخنانش درباره روحانی و هاشمی را میشنیدید. این رسمش نیست.
🔹کار سیاسی، خاله زنک بازی نیست. آن روز که عدالتخواهی را نقد میکردم گفتم این یک فرهنگ است، این فرهنگ، جنگ و جدال «بیهوده» میآفریند، دو قطبی میسازد. سیاست را من و شما از حضرت روح الله آموختیم، که اساسش رشد بود، رشد حقیقی، در بستر مبارزه با استکبار، برخی دندان فشردنهای دوستان آدم را به این فکر میاندازد که نکند استکبار بزرگ و اساسی را رفیقش میداند نه آمریکا.
🔹هر چه نزدیک انتخابات میشویم، صحنه برای ایجاد دو قطبی در کشور فراهم تر میشود من به غافلین احساسی و اراذل و اوباش داخلی ولو با کت و شلوار دانشگاهی یا عبا عمامه حوزوی کاری ندارم. روی سخنم به برادران حزب اللهیام است. خودم را و شما را به رعایت تقوا توصیه میکنم. نکند ندانسته به دلیل همین بی اخلاقیهایمان بازیچه دست دشمن شویم و در تنور دو قطبیهای اجتماعی بدمیم.
🔹دو قطبی کاری میکند که ولو هشتاد و پنج درصد هم ملت در انتخابات بیایند، دشمن فشارهای تاریخی تحریمش را آغاز کند، آن روز دود این بی تقوایی ها به چشم همه مردم خصوصا محرومین و مستضعفین خواهد رفت.
کمک کنیم صحنه عقلانیت پیدا کند. تا بتوانیم از ایمان مردم، امید کشت کنیم. باز هم خود دانید.
#سیاست
#عدالتخواهی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
مداحی آنلاین - وصال - مجتبی رمضانی(1).mp3
7.5M
#صوت
💠 شب جمعه گر هوایت نکنم میمیرم
🔔صفحه جهاد تبیین حجت الاسلام باقرزاده
#شب_جمعه
#امام_زمان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با نام شهید شهر عطر آگین است
با یاد شهیدان سفرم شیرین است
من رزق زیارت از خدا خواستم و
دیدم که سر سفرهی زینالدین است
#مهتا_صانعی
#شهید_زین_الدین
#شب_زیارتی
@shaeranehowzavi
🔸درب یا در؟
کدام واژه درست است؟
✍ سعید احمدی
«در» فارسی است؛ به معنای چیزی که با آهن یا چوب و مانند آنها برای ورودی مکانهایی همچون خانه میسازند و در آنجا نصب میکنند.
«درب» عربی است به معنای دروازه، راه و در بزرگ و فراخ. جمع آن دروب است.
در، مفرد و جمع آن درها
درب مفرد و جمع آن دروب
🔗قلمدار
#ویرایش
#درستنویسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸نهی از منکر و حکومت دینی
✍ بابک شکورزاده
بعد از انتشار لایحه عفاف و حجاب، انتقاداتی از سوی طیفهای مختلف به آن شد. مهمترین ایرادی که از سوی دغدغهمندان فرهنگی به این لایحه گرفته شد این است که در یک کلام، این لایحه بازدارندگی لازم از بیحجابی را ندارد و بلکه چه بسا باعث ترویج این ناهنجاری هم خواهد شد.
وقتی بندهای مختلف این لایحه را بررسی کنیم متوجه میشویم که این انتقاد تا حدود زیادی به جاست و نمیتواند بازدارندگی کافی را داشته باشد؛ چرا که عمده چیزی که این لایحه بر آن تأکید دارد جریمه نقدی است؛ آن هم جریمههایی که آن قدر ناچیز است، برای طرفداران بیحجابی که عمدتا اقشار متوسط به بالا را شامل می شود رقمی به حساب نمیآید و به راحتی بستری را برای این جماعت فراهم میکند تا به این ناهنجاری اخلاقی - اجتماعی دامن بزنند.
شاید بتوان گفت که این لایحه به خرید طرح ترافیک شهرداری شباهت دارد. در آنجا شهروندان برای ورود به محدوده طرح ترافیک مبلغی را پرداخت میکنند که بتوانند به این منطقه وارد شوند که البته در اکثر موارد نقض غرض است و با فلسفه تعیین محدوده طرح ترافیک که جلوگیری از ترافیک شدید است در تنافی است. در این جا هم گویا شخص بیحجاب مبلغی میدهد تا بتواند هرطور که میخواهد در انظار عمومی حاضر شود!
از ویژگیهای بارز این بیانیه بیتوجهی کامل به نهی از منکر است و عملا هیچ جایگاهی برای این عمل الهی لحاظ نشده است.
مسئولین ذیربط این نکته را فراموش نکنند که نهی از منکر از لوازم حکومت الهی است. خداوند متعال درباره یاران خدا که وعده یاری به آنها داده شده در قرآن کریم میفرماید: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ؛ آنها كسانى هستند كه هر گاه در زمين به آنها قدرت بخشيديم نماز را بر پا مىدارند و زكات را ادا مىكنند و امر به معروف و نهى از منكر مىنمايند. (حج/41)
در این آیه نهی از منکر از ویژگی کسانی شمرده شده که صاحب قدرت هستند. با این حال دیگر جایی برای چون چرا باقی نمیماند. اگر کسی هر طوری که میپسندد بخواهد در جامعه حاضر شود و عفت عمومی را خدشهدار کند آیا حکومت دینی نباید هیچ واکنشی نسبت به آن داشته باشد؟!
.
#لایحه_حجاب_و_عفاف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸بهبود یا بهبودی؟
کدام درست است؟
بهبود مصدر مرکب به معنای خوببودن و تندرستی است و به «ی» نیاز ندارد. کاربرد درست «بهبود» است.
✏️در صفحه قلمدار
#ویرایش
#درستنویسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN