eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
475 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
شما چگونه عاقبت بخیر خواهید شد؟! ✍️محمدجواد ابراهیمی از گروه تربیتی اندیشگان ↙️ سالیانی بود که هنگام مطالعه‌ی تاریخ اسلام و نیز تاریخ انقلاب اسلامی، با شخصیت‌هایی مواجه می‌شدم که اوراقی از تاریخ، زرین بود به افتخارات و حماسه‌شان؛ اما هزاران افسوس که با گذشت زمان و پیدایش زاویه، از خط حزب الله جدا شده و در مقابل آن صف بسته‌ بودند. (در تاریخ اسلام افرادی چون طلحه، زبیر و... و افراد دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی که مخاطب قطعا اهل اشاره است...) این تقابل در دراز مدت و به صورت تدریجی صورت می‌گرفت و رفته رفته آشکار می‌شد و در نهایت، نتیجه قطعی که برای افراد به ارمغان می‌آورد، محرومیت از عاقبت به خیری ابدی و سعادت اخروی بود. افرادی که روزی از مدافعان اصلی مسیر بودند و جزو هسته مرکزی نهضت‌های اصیل به شمار می‌رفتند، عاقبت به خیر نمی‌شدند! 🔺 با مشاهده چنین پایانی برای کسانی که روزی شاخص محسوب می‌شدند و مقایسه احوالاتشان با وضعیت مردم عادی(که نویسنده نیز از مردم عادی محسوب می‌شود)، هیچ امیدی به سعادت و عاقبت به خیریِ عموم مسلمانان نداشتم و این بیت وصف حالم میشد؛ «آنجا که عقاب پر بریزد از پشه‌ لاغری چه خیزد»... ✔️ متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
🔴 خفقان یا بمباران اطلاعات؟! ✍️ محمدعلی بابایی ملیکی عملکرد و تصمیم‌گیری بشر همواره بر مبناء امر مهمی« یعنی اطلاعات» بستگی داشته و دارد؛ در طول تاریخ همواره دولتمردان و دشمنان سعی کردند از این امر مهم و حیاتی به نحو چشم‌گیر و دقیق بهره‌گیری کنند، زیرا «به دست گیری افکار عمومی بزرگترین ابزار رشد یا سقوط یک جامعه است» که همگی این امر را بخوبی می‌دانیم. در واقع شاید رهبری جامعه به دست افرادی که دارای ویژگی خاصی هستند صورت می‌گیرد، اما در نهایت این آحاد جامعه هستند که رمز پیروزی محسوب می‌شوند و هر رهبری که بتواند از این امر مهم استفاده کند پیروز نهایی خواهد بود، پس به ناچار راهی جزء به دست گرفتن افکار جامعه در پیش نخواهد داشت که امروز تعبیر به «جنگ رسانه‌ای» می‌شود. جنگ رسانه‌ای گرچه امروزه به سرزبان‌ها آمده، اما از گذشته‌های دور یک ابزار کاربردی، اما با روش و شیوه متناسب زمانه بوده است؛ مسلما در عصر حاضر با پیشرفت تکنولوژی و رسانه‌های مجازی، تفاوت فاحشی را با دوران نه چندان دور شاهد هستیم؛ اما «جنگ همان جنگ هست و بهره همان بهره» یک روز شاید دشمن با پراکنده کردن شایعات راست و دروغ، به نفع خودشان افکار و اذهان را به دست می‌ گرفتند، اما امروزه خیلی راحتر از طریق فضای مجازی و تحمل خسارات کمتر و یا حتی با کسب سود به اهدافشان می‌رسند. اما مسئله مهم‌تر، بحث «بمباران اطلاعات» است که دشمن در حال بهره‌گیری آن، و باید مورد بررسی قرارگیرد تا مضرات وحشت‌ناک آن آشکار، و برای آن راه و چاره‌ای اندیشه شود؛ زیرا با وجود ابزار‌آلات بروز، کاربرد بمباران اطلاعات بسیار بیشتر از خفقان اطلاعات شده، و دشمن چپ و راست از هر طریق ممکن با فرستادن اخبار راست و دروغ و با شیوه‌های متنوع و زیبا و باورپذیر بر‌روی اذهان مخاطبانش کار می‌کند، و نه تنها آنها را به سوی اهدافش سوق می‌دهد، بلکه شاید سود سرشاری را نیز به دست بیاورد و به همین خاطر این شیوه از جنگ برایش بسیار جذاب‌تر نیز هست. متاسفانه چون مخاطب از پشت پرده این خبرها به خوبی اطلاع ندارد و حتی در مواقعی جذب اخبار صحیح می‌شود و کم‌کم دیگر متوجه اخبار و شایعات دروغ نیز نشده و به طور کلی انگار مسخ رسانه دشمن و تبدیل به یک پیاده نظامی برای او شده و هر آنچه بگوید و بخواهد باور و انجام می‌دهد و به مثابه‌ای انگار روحی در دو کالبد می‌شوند و این از اثرات مخرب جنگ رسانه‌ای و زیبای بمباران اطلاعات است. @HOWZAVIAN
🟢اعلام خطر: مرز باریک «نفرین‌گرایی» و «تکفیر» ✍️احمدحسین شریفی 🔸 جریان نوظهور «نفرین‌گرایی» در گوشه و کنار برخی از حوزه‌های علمیه، که به جای گفتگو، مدتی است در «حلقه محدود مریدان» و جدیداً به صورت علنی و رسانه‌ای به «لعن و نفرین» منتقدان می‌پردازند، ظرفیت زیادی برای «تجدید تجربه تکفیر در حوزه‌های علمیه» و همراهی با «تکفیریون سلفی» و همچنین تبدیل «حوزه‌های علمی آزاداندیش شیعی» به «مدارس جهل و تعصب قرون وسطایی» دارد. 🔻همه باید مراقبت کنند! @HOWZAVIAN
📌«نخبه» و «بازگشت علمی» ✍️ احمد اولیایی 🔹امسال اربعین متفاوتی را تجربه می کنم؛ در کنار کسانی هستم که از کیلومترها آن طرف تر علیرغم مشقت ها و هزینه ها به سمت معشوق حرکت کرده اند تا دل در گرو عشق حسین علیه السلام و دست در دست شیعیان و محبین حضرت با پای پیاده طی طریق کنند و در مسیر حسین قدم بردارند. 🔸انگلستان، فرانسه، روسیه، هلند و کشورهای دیگر اروپا با سبک زندگی غربی همچنان دانشجویانی را از ایران عزیز میزبانی می کنند که سبک زندگی حسینی را در بلاد لذت های دنیوی و مادی، از دست نداده اند. این عزیزان در «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا» در کنار تحصیل، برای اعتلای فرهنگ مطلوب خود و جامعه دانشجویی تلاش می کنند و اکنون در کنار آن ها در اربعین، مشق اراده می کنم و غیرت. 🔹ابی عبدالله علیه السلام نقطه اشتراک فرهنگ شیعی در جهان و اربعین، میعادگاه نسل جوان جامعه ساز و تمدن ساز است. ظرفیت این دانشجویان که عموما نخبه و علاقمند به بازگشت و خدمت به ایران اند، چه اکنون که پیام آور فرهنگ ایرانی_ اسلامی در اروپا هستند و چه در آینده که ایران را می سازند، بینظیر است. 🔸البته بنظر می رسد قدر آن ها آنطور که باید و شاید دانسته نمی شود. مفهوم «نخبه» و «بازگشت علمی» باید در نهادهای مرتبط مانند بنیاد نخبگان، وزارت علوم، وزارت بهداشت و مانند آن ها بازخوانی شود. ✔️ صفحه‌ی نویسنده @HOWZAVIAN
📝 شما هم بفرمایید به کوتاه‌نویسی 🌐 صفحه اعضای در ✍️تحریریه‌ی برادران (تحریریه مدادالفضلاء) ۱. صفحه رسمی کانون نویسندگان حوزوی(مدادالفضلاء) در ویراستی https://virasty.com/HOWZAVIAN ۲.حسن مددخانی https://virasty.com/Nabze ۳.مجتبی میرزایی https://virasty.com/Mirzaey ۴. مجید مفید https://virasty.com/MjdMfdBjnrdi 5. علی اسفندیار https://virasty.com/A_Esfandiar ۶. امیر خندان https://virasty.com/amirkhandan110 ۷. بابک شکورزاده https://virasty.com/b_sh_1360 8.سید عبدالله هاشمی https://virasty.com/Sahsh 10. سعید کرمی https://virasty.com/saeed814 11. علی‌رضا مکتبدار https://virasty.com/Deebaj 12. سید هادی چاوشی https://virasty.com/Chavosh 13. محسن عبدالله زاده https://virasty.com/abzade60 14. محمد مهدی زارع https://virasty.com/Mmahdizare 15. اسماعیل دشمیر https://virasty.com/Deshmir 16. عمار جوکار https://virasty.com/ammar_jokar 17. محمد ادریسی https://virasty.com/Mohammadedrise ۱۸. هادی حمیدی https://virasty.com/HHamidi20 ۱۹. داود مؤذنیان https://virasty.com/davod_moazenian ۲۰. مهدیار اسفندیار https://virasty.com/Yar1384 21. محمد مختاری https://virasty.com/Mokhtary 23. حامد عبداللهی https://virasty.com/hamedona 24. علی عسگری https://virasty.com/aliasgari1378 25. مجید ابطحی https://virasty.com/abdolmajid110 26. سعید احمدی https://virasty.com/ghalamdar1 ✍️تحریریه‌ی خواهران (بانو مجتهده امین) 1️⃣ فاطمه شکیب رخ https://virasty.com/Shakiba_ir 2️⃣ زهرا سعادت https://virasty.com/Khorshid_08 3️⃣فاطمه میری ‌طایفه‌فرد https://virasty.com/F_miri521 4️⃣سمیه رستمی https://virasty.com/Shamisehe 5️⃣طیبه فرید https://virasty.com/tayebefarid 6️⃣نجمه صالحی https://virasty.com/najmehsalehi 7️⃣زهرا کبیری‌پور https://virasty.com/z_kabiripour 8️⃣آمنه عسکری منفرد https://virasty.com/askarymonfared 9️⃣اشرف پهلوانی قمی https://virasty.com/pahlevaniqomi @HOWZAVIAN 📕پ.ن: نشانی صفحه ویراستی خود را جهت حمایت ما به @aliasgari1378 ارسال کنید.
. 🔻واکاوی «کلان پیام اربعین» در قم آیین پیاده‌روی اربعین سالهاست که در مسیرهای منتهی به کربلای معلی برگزار می شود و در بردارنده ی اندیشه های نظری و پژوهشی قابل توجهی است و این سرمایه ی اجتماعی در نشست واکاوی “کلان پیام اربعین” به گفتگو می‌نشیند. آنچه در این نشست مهم است، پرداخت به شیوه‌های نوین فضای رسانه‌ای است که ابتدا باید پیام اصلی تولید شود و سپس رسانه حول آن به تولید دانش و داده بپردازد. نشست "واکاوی کلان پیام اربعین" با کارشناسی حجت الاسلام علی قهرمانی و اجرای سعید احمدی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی در پایگاه اندیشه‌ای فکرت برگزار می‌شود. 🔺چهارشنبه ۲۲ شهریور ساعت ۱۰ 🔹 مدرسه‌ی علوم انسانی و اسلامی فکرت @HOWZAVIAN
✔️ اربعین و خروج حزب الله از انفعال ✍️ انتشار یادداشت سیدمحسن حسینی، عضو تحریریه مدادالفضلاء در روزنامه ایران: اربعین برای جامعه ایمانی امتیاز مثبت برای مبارزه طلبی است؛ ارزش‌های اسلامی و انسانی که امروزه توسط رسانه‌های غربی ضدارزش معرفی می‌شوند، در مراسم اربعین به تعالی‌ترین شکل ممکن بروز پیدا می‌کنند و توجه به این، خود سبب خروج انقلابی‌ها از لاک دفاعی و تبدیل‌شان به نیروی مهاجم می‌شود. اینکه چندی پیش رهبری در سخنرانی خود فرمودند به مبانی فکری دشمن حمله کنید، یکی از راه‌های عمل به آن که در آن دست‌مان بسیار باز است می‌تواند همین اربعین باشد. اینکه فقط شرکت‌کننده در اربعین نباشیم، بلکه ویژگی‌های مثبت آن را بفهمیم و رسانه‌ای کنیم تا جامعه جهانی متوجه بطلان آشکار حرف‌های اندیشمندان و رسانه‌های غربی بشود.راوی اربعین باشیم تا شاهد انفعال دشمن و رسانه‌اش شویم. 🔗 متن کامل در صفحه روزنامه ایران @HOWZAVIAN
. 🔴 پیراهن عثمانِ مهسا ✍️ مهدی ایوبی، عضو تحریریه مدادالفضلاء به بهانه سالمرگ مهسا امینی در صدای حوزه نوشت: سلبریتی های گستاخی نشسته‌اند که با بیت‌المال و رسانه ملی همین نظام به شهرت و ثروت کلان و بادآورده رسیده و به دروغ در ناخودآگاه جوانان تبدیل به الگوی موفقیت شده‌اند، اما با نمایش اندام خود و تبلیغ برهنگی و سگ و گربه بازی و … سبک زندگی غربی و بی دینی را ترویج داده، موجبات انحطاط اخلاقی جوانان معصوم و بی خبر این مرز و بوم و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ناشی از آن را فراهم آورده‌اند. 🔗 متن کامل در صفحه صدای حوزه @HOWZAVIAN
♨️مهدی نصیری در نقش رفاعه بن شداد!؟ ✍️دکتر محمدصادق خرسند، پژوهشگر سیاسی ⚠️بدون تردید حافظه زمان پر است از شخصیت هایی که در سمت درست تاریخ ایستاده بودند، اما به دلایل گوناگونی از ادامه مسیر بازماندند. اشخاصی نظیر «رفاعه بن شداد بجلی» قاضی اهواز در حکومت امیرالمومنین (ع) که داستان زندگی عجیبی دارد. رفاعه در قبیله سرشناس «بجیله» که خواستگاه بزرگ مردانی چون «زهیر بین قین بجلی» بود، دیده به جهان گشود. او در جنگ جمل، فرمانده لشکر پیاده و در جنگ صفین، پرچمدار قبیله بجیله بود. این شخص با چنین سابقه درخشانی، از اولین کوفیانی بود که به امام حسین (ع) نامه نوشت، اما نتوانست ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام زمان خویش را لبیک بگوید. حال بماند که چه اتفاقاتی برای او بعد از حادثه کربلا رقم خورد. اما بدون شک، عبرت آموزترین برگ زندگی او، همراهی با قاتلین امام حسین (ع) علیه قیام مختار ثقفی بود! ⭕️در تاریخ انقلاب اسلامی نیز این دست افراد کم نبوده اند. اشخاصی با تیپولوژی همیشه طلبکار نظیر مهدی نصیری، سوپرانقلابی که همواره یا در وادی افراط بوده و یا در دامن تفریط فرو غلتیده است. البته باید به این نکته اذعان کرد که نصیری یک هزارم افتخارات و سوابق درخشان رفاعه را ندارد، اما سیر تفکرات این دو از شباهت های غیر قابل انکاری برخوردار است. دیدن احوال این روزهای مهدی نصیری در مصاحبه با دشمنان قسم خورده انقلاب و حضور در مزار مهسا امینی با جعل عناوینی چون زیارت مزار حضرت عشق، شهیده ژینا امینی!! انسان را ناخودآگاه به تأمل وا می دارد؟ 💔شاید رفاعه که سرانجام متوجه خطایش شد و زیر پرچم مختار به شهادت رسید، عاقبت به خیر شده باشد، اما گویا مهدی نصیری قصد بازگشت از مسیری را ندارد که امثال رفاعه ها رفتند و چیزی جز سراب نیافتند. فاعتبروا یا اولی الابصار. @HOWZAVIAN
💢قاب رضایت ✍️مصطفی گودرزی ▪️دستی را بر شانه‌ام احساس کردم ▪️برگشتم، مردی گندم گون، با قدی بلند اما خسته انگشتانش را به شکل یک مستطیل گرفته و بعد اشاره به خودش کرد ▪️فهمیدم که می‌خواهد در میان مسافران اربعین ثبت شود ▪️لنز را به سمتش گرفتم و قاب را بستم ▪️لبخند کوچکی بر لبانش نقش بست و برق چشمانش بیشتر مرا به خود کشاند که نشان از رضایت بود ▪️حضورش را، من نه، که عزیزترین میزبان مسیر ثبت کرده بود؛ حسین... مدرسه تولید محتوا @HOWZAVIAN
🔸بدبخت‌تر از این نبوده‌اید! ✍️ علی کردانی از مصادیق مداخله آشکار غربی‌ها و مدعیان حقوق بشر، تشویق جوانان و دختران ایرانی توسط رسانه‌هاشان برای دامن زدن به اغتشاشات و درگیری‌های خیابانی بود. رسانه‌های بیگانه یا مواجب‌بگیران داخلی آنان که شعار «زن، زندگی، آزادی» را در دهان دختران و زنان نجیب ایرانی انداختند، خود بهتر می‌دانند که جایگاه فعلی زنان در اروپا به چه فلاکت و عقب‌گردی دچار شده است. بنگاه‌های اقتصادی برای فروش کالاهای خود زیبایی زن را وسیله قرار داده تا با قربانی کردن زنان به فروش بیشتر و اهداف مادی خود برسند. ماجراجویی مدعیان حقوق بشر و مدافعان حقوق زنان آن‌جا جالب‌تر می‌شود که سوزان فالودی نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی خطاب به زنان می‌گوید: «اکنون شما آزاد و برابر هستید ولی هیچ‌وقت بدبخت‌تر از این نبوده‌اید». با این‌که او خود عضو جنبش فمینیستی بوده است؛ اما سرانجام برابری را این‌گونه توصیف کرده است. @HOWZAVIAN
📌 مروان حمار! ✍️ دکتر محمدصدرا مازنی یکی دو روزی است ساعتی از وقتم را به مطالعۀ کتاب تاریخ مختصر اسلام نوشتۀ کارن آرمسترانگ سپری می‌کنم. یکی از ویژگی‌های کتاب همانطوری که از نامش پیداست، اختصار و ایجاز است. خیلی زود به حکومت امویان رسیدم. واپسین خلیفۀ امویان شخصی است به‌نام مروان ملقب به حمار. انگیزۀ نوشتن این یادداشت همین لقب آقای مروان است. مردم به کسی که کارهای احمقانه‌ انجام می‌دهد، می‌گویند فلانی «خر» است! یا از خریت او است که چنین کاری می‌کند. خلاصه خر معادل احمق، کودن و نادان است‌. از طرفی هم آخرین خلیفۀ اموی ملقب به حمار بود. مروان حمار! اغلب مردم وقتی اسم مروان حمار را می‌شنوند، تصور می‌کنند آخرین خلیفۀ اموی(مروان)، در نادانی به حمار تشبیه شده است[اگرچه امویان و عباسیان غاصب خلافت، ظالمان و جنایت‌کارانی بودند که واژۀ نادان نمی‌تواند حق مطلب را دربارۀ‌آنها ادا کند ]. در عین حال وجه نامگذاری او به حمار چیز دیگری است! جلال الدین سیوطی در کتاب تاريخ الخلفا صفحۀ ۲۵۴ می‌نویسد: «ابو عبد الملك: مروان بن محمد بن مروان بن حكم آخرين خلفاى بنى اميه كه چون مربى او جعد بن درهم بود، او را جعدى می‌گفتند. حمار هم ناميده مى ‌شد. دو دلیل برای ذکر این لقب برای او آورده‌اند. عده‌ای گفته‌اند که در جنگ با كسانى كه بر وى خروج می‌کردند، عرق او خشک نمی‌شد و در مثل می‌گویند: فلانى از خر شكيباتر است و براى همين حمار لقب يافت. این لقب در این معنا نزد عرب دلالت بر شجاعت و قدرت او می‌کرده است و بقولى براى آنكه عرب هر صد سال را حمار مى‌‏نامد و چون سلطنت بنى اميه نزديك صد سال شد، براى همين مروان را حمار لقب دادند». @HOWZAVIAN
اربعین 2.mp3
2.8M
| 🎧آیا اربعین را جمهوری اسلامی ساخته است؟ 👤دکتر مهدی جمشیدی 🔻 کانال رادیو فکرت: 🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام @HOWZAVIAN
🖊عاصی خراسانی برس به دادِ دلم ، گشته ام خراب ، محمد بریز در قَدحِ خالی ام شراب ، محمد فدای نازکیِ طبع و شیوه ی سکناتت نمی رسد به زُلالیِ خُلقَت آب ، محمد همیشه گرم گرفتی به نوکران و ضعیفان نمی رسد به قَدِ لطفت آفتاب ، محمد 🔗لینک شعر 🖊محمد جواد منوچهری کسی که درد و بلای عظیم می گیرد همیشه روضه برای کریم می گیرد همان که ثروت خود را دوبار بخشیده و باز تا صف محشر سهیم می گیرد 🔗لینک شعر 🖊احمد ایرانی نسب مداح باید روضه‌فهمِ روضه‌خوان باشد تا بیشتر از خود به فکر دیگران باشد مداح یعنی چه؟‌ «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار» هرچند که با اهل روضه مهربان باشد تزویر یعنی پیکر مولا ته گودال اما علمدار سپاهش در امان باشد! 🔗لینک شعر 🖊فرزانه قربانی همسفر با موج های بی قرار جاده ام من برای دل به دریایت زدن آماده ام از همان روزی که راهت را نشانم داده ای بی خیال جاده های پیش پا افتاده ام تو نمی پرسی مسیحی یا مسلمانم حسین خوب میدانی که من هم عاشقی آزاده ام🔗لینک شعر 🖊علیرضا تیموری به وقت درد و مصیبت شکیب بود حسن شبیه حضرت مادر نجیب بود حسن به وقت جنگ چو حیدر میان معرکه ها به چشم دشمن خود بس مهیب بود حسن🔗لینک شعر 🖊رضا یزدانی این همه آیینگی از انعکاس آه کیست؟ چشمه‌ها در رودرود غصۀ جانکاه کیست؟ جاده‌های پیش پا افتاده بسیارند، لیک ای دل راهی! حواست هست که این راه کیست؟ بندگی یعنی عطش، تنها شدن، بی‌سر شدن او که دل شد بنده‌اش، خود بندۀ درگاه کیست؟ 🔗لینک شعر @shaeranehowzavi @HOWZAVIAN
♦️«نزدیک قله‌ایم» سمفونی کبیر انقلاب اسلامی ✍️حسین کاوه در وبگاه سلم نوشت: 🔹چرا دشمنان خونی مردم ایران، جمهوری اسلامی را قدرتمند و در حال اوج گرفتن می‌دانند و کراراً نیز به انحاء مختلف به آن اقرار می‌کنند و همچنین مدام در شیپور ایران هراسی می‌دمند ولی برخی از همین مردم ایران و حتی برخی از محبین انقلاب اسلامی و مسئولین نظام، جمهوری اسلامی را در حال ضعف یا ناکارآمدی و افول می‌پندارند؟ 🔸جواب پیچیده نیست! چون دشمنان ایران برآیند کلی حرکت انقلاب اسلامی و آهنگ قدرت سمفونی عظیم جمهوری اسلامی را می‌شنوند و می‌بینند اما برخی از ما ایرانی‌ها و حتی مذهبی‌ها در برخی اشکالات و نواقص جزئی که البته واقعاً هم وجود دارند گیر می‌کنیم! و درگیر فالش خوانی و مخالف نوازی برخی مسئولین در این سمفونی کبیر هستیم. 🔹کسی که روی کوه است و با گام‌های به ظاهر کوچک اما مستمر، آن را می‌پیماید به خاطر عظمت کوه خود را نمی‌بیند حتی وقتی نزدیک قلّه می‌شود! اما افرادی که از دور شاهد کوه پیمایی وی هستند چه بسا که اوج گرفتن او را بهتر درک کنند! چون در کنار عظمت کوه و سختی مسیر عزم و اوج گرفتن کوهنورد را نیز به خوبی مشاهده می‌کنند. 🔸عبارت کوتاه «نزدیک قلّه‌ایم» دقیق‌ترین توصیف راهبردی سمفونی کبیر انقلاب اسلامی است! فلذا هوشیار باشیم که فالش خوانی خستگان و ساده‌ انگاران و همچنین مخالف نوازی منافقین و... دلسردمان نکند و شیشۀ اکسیر امیدمان را نترکاند و نسبت به آیندۀ روشنی که پیر فرزانۀ ما، خمینی ثانی، امام خامنه‌ای عزیز وعده داده است مرددمان نکند. @HOWZAVIAN
🔳 کشته‌ی فتنه‌ها ✍️ محمدجواد محمودی سخن گفتن از دوران مبارزات (ع)، بسی سنگین و تحلیل کردن آن دوران، حقیقتا نیازمند نگاه تیزبینانه و بابصیرت است. علت این سنگینی و سختی در این است که زمان امامت ایشان در برهه‌ای قرار گرفته‌ که از طرفی پیش از ایشان، حکومت در دستان امیرالمؤمنین(ع) بوده و ایشان باید این مسئولیت مهم را که با سختی و گذر از فتنه‌های گوناگون برای جامعه‌ی اسلامی فراهم شده بود حفظ می‌کردند؛ و از طرفی دشمن، با تزویر به مبارزه با ایشان برخاسته بود نه با شمشیر و همین امر، تشخیص را برای خواص سخت کرده بود چه برسد به عوام جامعه... تفاوت دوران ایشان با دیگر ائمه(ع) در این است که در آن دوران‌ها دشمن یا همچون زمان (ع) با شمشیر به میدان آمد، نه با تزویر... و یا اگر دشمن با تیغ تزویر به پیش آمده بود، ائمه‌ی دیگر، شرایطی همچون امام حسن(ع) در مبارزه نداشتند چرا که وظیفه امام حفظ جایگاه حکومت بود و وظیفه دیگر ائمه(ع)، بازپس گیری آن. تزویر دشمن از یک سو و بی‌بصیرتی خواص و بی‌وفایی یاران از سوی دیگر! تزویر فضا را به گونه‌ای غبار آلود می‌کند که تشخیص حق، نه فقط در همان زمان، بلکه در قرن‌های آینده نیز برای افراد، مشکل می‌شود؛ آن روز، بی‌بصیرت ها ایشان را مذلّ المومنین خواندند، و امروز، ایشان را امام صلح خواندند، اما نه به معنای صلحی که ما قدرت بازدارندگی آن را برابر با قیام امام حسین(ع) می‌دانیم، بلکه صلحی به معنای منفعل بودن و کوتاه آمدن در مقابل دشمن... باید بگوییم ایشان مظلومیتی دارند، به وسعت تاریخ!!! (علیه‌السلام): بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است، آنچه را با چشم خود ببینی، حق است و آنچه را شنیدی یا آنکه برایت نقل کنند، چه بسا باطل باشد. @HOWZAVIAN
▫️آداب و ادب زیارت ✍ جوادرستمی، روزنامه نگار حوزوی امام‌رضا(ع) می‌فرمایند: «... کسی که مرا با شناخت حقّم زیارت کند، خداوند گناه گذشته و آینده‌اش را می‌آمرزد(ابن قولویه، ج102، ص38)».در روایتی دیگر نیز قول به شفاعت در قیامت را در قبال زیارت با معرفت به حقانیت و مقام خویش داده اند. روزهای پیش رو بیش از هر زمان دیگری دل‌های محبان اهل‌بیت(ع) در سرتاسر جهان متوجه مشهد و مضجع شریف علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) است. همگان طالب حضور در قطعه‌ای از بهشت و زیارت انیس‌النفوس هستند؛ زیارتی که از پیامبر اکرم(ص) تا اولیای خدا با قید معرفت و شناخت حق امامی که آرام جان‌هاست، توصیه کرده و ولایت‌پذیری و اطاعت امر را شرط قبولی و نتیجه آن بیان کرده‌اند. شناخت حق امام(ع) با ولایت‌پذیری و تسليم در برابر اوامر و نواهی امام‌رضا(ع) اتفاق می‌افتاد. انجام آنچه سبب رضایت حضرت رضا(ع) می‌شود در کنار ترک معاصی و عوامل نارضايتی ایشان، وظيفه محبان اعم از زائران و مجاوران است. زیارت در لغت به معنای تمایل داشتن است در ادبیات دینی همین معنا تایید شده وقتی که قصد زیارت اهل بیت می کنیم یعنی قلبا متمایل شدیم به حضور در کنار مزار ایشان و اراده ارتباط قلبی و روحی و نیز جلب رحمت و مغفرت، سعادت و نیکبختی و قرار گرفتن در مسیر هدایت و بندگی را داریم. حضور در مشاهد شریفه و در کنار مقابر اهل بیت ما را از روزمرگی و دنیازدگی و وابستگی به مادیات دور می کند گرد و غبار از روح و فطرت ما تکانده و چشم دل ما را به معنویات و حقایق دینی از وجود خدا تا قبر و قیامت روشن و رفتار و گفتار ما را اصلاح می کند. زیارت اهل بیت(ع) نیاز انسان خداجوست که ره گم نکند و با بهره از ثمرات معنوی آن، زندگی دنیایی خویش را متبرک کند. حالتی که بعد زیارت به انسان دست می دهد از سبکی روح و نشاط درونی گرفته تا آرامش روحی و روانی، در هیچ کجای این کره خاکی قابل درک نیست. حتی زیارت اهل قبور از پدرو مادر نیز در مرتبه ای نازل تر انسان را به یاد خدا و آخرت انداخته و از غفلت و اسارت نفس در بند شیطان دور می کند. وقتی به زیارت مشرف می شویم چه کنیم بهره و اثری با ماندگاری بیشتر ببریم؟! پاسخ زیارت با حضور قلب و رعایت آداب است. آداب هم در کتب زیارات از غسل و آمادگی روحی پیش از تشرف گرفته تا حضور در محل زیارت و خروج از آنجا بیان شده است. زیارت اگر خانوادگی باشد جنبه آموزش به فرزندان هم دارد که از سوی پدر و مادر یا بزرگتری که همراهی می کند اتفاق می افتاد و برکات و ثمرات بسیار دارد چرا که نظر لطف خداوند به جمع بیش از نگاه به یک فرد است. زیارت خانوادگی یا دسته جمعی سبب انس و الفت بین یکدیگر، خیرخواهی و محبت بیشتر می شود. خاطره ای مشترک از آن در ذهن آنها تا مدت ها به استحکام روابط اجتماعی و خانوادگی قوت و تازگی می بخشد. آنچه پدران و مادران در باب زیارت به ما آموختند اکنون باید به فرزندانمان بیاموزیم که بدانند زیارت یعنی چه و از چه رو به این مکان مشرف شده و چگونه زیارتی شایسته و بایسته داشته باشند. از حضور قلب در حرم و درک اینکه امام شاهد و ناظر بر اعمال ماست، حفظ وقار و آرامش و کنترل چشم و زبان و فکر و حواس در محضر ایشان تا خواندن قران و دعا و نماز و درد دل با حضرت و بیان حاجات گرفته تا یادآوری الطاف خاندان کرم در گره گشایی از زندگی خویش و نزدیکان و حتی دیگران که ثمره آن انس با انیس النفوس و ارتباط قلبی قوی و مستحکم با ائمه و خداوند متعال است. در کنار رعایت نکاتی همچون ترک غیبت و بدگویی پشت سر دیگران در این مکان و عدم اشتغال به مظاهر مادی و دنیایی، سرگرمی و بازی با تلفن همراه و نظیر آن که به غفلت از یاد خدا و دوری از معنویت می رسد لازم است تا یک زیارت مفید و مورد قبول داشته باشیم. @HOWZAVIAN
▫️فهم عمیق در معنای «مروت» و «همت» ✍ محمد صدرا مازنی سحرگاه امروز _روز وفات حضرت رسول اعظم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)_، روایتی از امام حسن(ع) را در یکی از کانال‌های فضای مجازی دیدم. روایت دربارۀ «همت» و«مروت» بود: «آن که مروّت ندارد، همت ندارد (منْ لا مرُوَّةَ لَهُ لا هِمَّةَ لَه). در بادی امر اینگونه به‌نظرم آمد: لازمۀ دستیابی به مقام مروت، همت است. یعنی تا همت و سعی و کوشش نباشد، ملکۀ مروت بدست نمی‌آید و این شعر سعدی به‌یادم آمد که همت بلنددار که مردان روزگار/ از همت بلند به‌جایی رسیده‌اند. و نیز این شعر صائب تبریزی: همت بلنددار که با همت بلند/ هر جا روی به توسن گردون سواره‌ای در اینکه بهرحال مروت با تهذیب نفس بدست می‌آید و تهذیب نفس نیز بدون ریاضت و جد و جهد حاصل نمی‌شود، امری بدیهی است. اما می‌طلبید تا به واکاوی معنای این دو واژه پرداخته تا به‌فهم عمیق‌تری از این کلام نورانی برسم. این تلاش مرا به نتایج جالبی رساند. «فتوت» از مفاهیم اخلاقی_عرفانی است. عرفا آن را «ظاهر شدن جلوۀ رحمانی در شخص، که پس از آن تمام فضایل الهی در انسان ظاهر شود»، معنی کرده‌اند. همچنین گفته شد: «فتوت آن است که (خویش را) بر کسی فضیلتی نبینی». از عارفی دربارۀ جوانمردی پرسیدند، گفت: «آن است که با درویشان تفاخر نکنی و با توانگران معارضه نکنی». کلمۀ «همت» نیز در معنای عرفی به سعی و کوشش برای انجام کاری معنی شده است. در معنای این کلمه، قصد کردن، عزم جزم، و بلندنظری نیز آمده است. یعنی همت همان قصد و عزم و آهنگ کاری کردن است. مرد بلند همت یعنی مرد دارای عزم و اراده‌ای قوی. انسان بلند همت یعنی انسان بلندنظر. بلند نظری خود یک صفت ارجمندی است که در آن حزم و دوراندیشی نهفته است. سعه صدر نیز از معانی همت است و همچنین دلیری و شجاعت. این معانی همان است که از شعر سعدی و صائب فهم شده بود، اما اینها همۀ حق مطلب را دربارۀ واژۀ همت ادا نمی‌کنند و همچنان کلمۀ همت با معنای عمیق‌تری همراه است. آن معنا «کمال مطلوب» است! همت یعنی کمال مطلوب. یعنی مرد بلند همت شخصی است که در مسیر کمال مطلوب قرار دارد و بسا بتوان گفت: «مرد بلند همت به کمال مطلوب رسیده باشد». این معنا چیزی است که می‌تواند برای کلمه همت بکار رود تا مروت با بلندی مفهوم و ارجمندی‌اش، لازمۀ آن دانسته شود. بنابر این روایت را این‌گونه می‌فهمم: کسی که در مسیر تعالی قرار نگیرد، جلوه‌های رحمانی در او ظاهر نشود، خلق را از خود کوچکتر نبیند و بر آنها تکبر نورزد و در یک کلمه فضیلت‌ها را در خویش تقویت نکند، به مقام بلندنظری و بلند همتی و کمال مطلوب نمی‌رسد‌. (ص) (ع) @HOWZAVIAN
🏴🏴🏴🏴🏴 جِراحاتُ السِّنانِ لَهُ الْتِیامٌ‏ وَ لایَلتامُ ما جَرَحَ اللِّسانُ‏ جراحت زبان از جراحت شمشیر خیلی بالاتر است. جراحت شمشیر التیام‌‏پذیر است ولی جراحت زبان التیام‌‏پذیر نیست. جراحت شمشیر بیشتر قابل تحمل است از جراحت زبان. امام حسین علیه السلام را در روز عاشورا با جراحات شمشیر مجروح کردند، گو اینکه جراحت زبانی هم کم و بیش بود، ولی امام حسن علیه السلام در این جهت عجیب است. معاویه آن سران شیطان خودش از قبیل عمرو عاص و مغیرة بن شعبه را جمع می‌کرد، بعد امام مجتبی علیه السلام را دعوت می‌کرد. اینها قبلًا تهیه حرفهایشان را دیده بودند، یک یک شروع می‌کردند به زخم زبان زدن و چه زخم زبان‏هایی! امام البته یک یک اینها را جواب می‌داد. اما اینها یک امر کوچکی نیست. و از اینها بالاتر اینکه در روزهای جمعه که نماز جمعه خوانده می‌شد و برای هر کسی شرکت در نماز جمعه واجب است و در آن نماز جمعه‏‌های اینها اگر امام حسن شرکت نمی‌کرد متهم به الحاد و تفریق جماعت مسلمین می‌شد، خطیب جمعه اینها می‌رفت بالای منبر و در حضور امام حسن علیه السلام پدر بزرگوارش علی علیه السلام را سبّ و لعن می‌کرد. اینها شوخی نیست. این است که برای امام حسن علیه السلام درست گفته‌اند که کوچک‌ترین مصیبتهایش همان مصیبت مرگش بود. وقتی که مسموم شد این مسمومیت کوچک‌ترین رنجی بود که او در دنیا دید. شهید مطهری(ره)، آشنایی با قرآن، ج ۹، ص۴۳ ✔️ گروه تبلیغی نسیم وحی @HOWZAVIAN
🏴 پیامبر اکرم(ص) را محدود به مسلمانان نکنیم 🔻نجمه صالحی پژوهشگر حوزوی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه: ◻️ حضرت محمد (ص)، رسول خدا و خاتم پیامبران بوده‌اند، به عبارتی پیامبر همه‌ جهان هستند و واژه "اسلام" پس از عنوان "پیامبر"، چه بسا محدود کردن ایشان فقط برای مسلمانان است و ظاهرا عنوان "پیامبر اسلام" از سوی مستشرقین در منابع ذکر شده و مترجمین در آثار خود نقل کرده‌اند و به تدریج کاربرد عمومی یافته است. ◻️در اسلام، رعایت استقلال ذاتی برای زن به منزله یک انسان که در عبودیت با حضرت حق هویت می‌یابد، تبیین می‌شود. یکی از عمده تلاش‌های پیامبر(ص) در اصلاح نگاه حاصل از افراط و تفریط‌های عصر جاهلی درباره زن بود. ◻️پس از اسلام پذیری، بیعت نوعی از مشارکت، اجتماعی، سیاسی و اعلام تعهد به مشارکت است و زنان در این مشارکت سهم داشتند. سیاست پیامبر (ص) درباره زنان، درگیر کردن آنان در امور اجتماعی بود. ◻️ پس از رحلت پیامبر(ص) به دلیل رویکرد و نظرات شخصی خلفا نسبت به حضور زنان، حضور و نقش زنان کم‌رنگ‌تر شد. مشروح گفت‌وگو @HOWZAVIAN
. ▫️امام حسن؛ ناجی نهضت اسلام ✍مخدره چمن خواه [۱] در آیین اسلام قانون واحدی به نام جنگ و جهاد وجود ندارد. اسلام در شرایط خاص دستور می‌دهد مسلمانان با دشمنان بجنگند و در جای دیگه دستور داده که اگر نبرد برای پیشبرد هدف مؤثر نیست، صلح کنند. پیامبر اسلام(ص) در جنگ بدر، احد، احزاب، حنین و ...دست به نبرد زدند و در شرایط دیگری صلح کردند، مثل صلح حدیبیه با اهل مکه. حال این سؤال پیش می‌آید چه شرایطی برای امام حسن(ع) پیش آمد که تن به صلح دادند؟ به اجمال باید گفت: حضرت مجتبی(ع) در واقع صلح نکردند، بلکه صلح بر او تحمیل شد. یعنی اوضاع و شرایط نامساعد داخلی و خارجی کشور اسلامی و دیگر عوامل، وضعی به وجود آورد که صلح به عنوان یک مسئله ضروری بر امام تحمیل گردید و باعث شد بزرگترین و مهمترین ضربه‌ بر اسلام وارد شده و حکومت اسلامی از امامت به سلطنت تبدیل شود. [۲] پس از شهادت امام علی(ع) در ماه رمضان سال ۴۰ هجری، مسلمانان با فرزند ارشد امام به عنوان رهبر حکومت اسلامی بیعت کردند. این در حالی بود که معاویه در شام مدعی خلافت گردید و حاضر به بیعت با امام حسن(ع) نشد؛ لذا با فراهم نمودن لشکری برای جنگ با امام به سوی عراق حرکت کرد. نفوذ روحیه دنیاگرایی و ضعف ایمان؛ که آثار زیانباری در رفتارهای عوام و خواص از خود به جای گذاشته و سرانجام به ضعف شدید جبهه صالحان انجامید، از یک طرف و حضور خوارج و عدم بصیرت لازم در خواص و بزرگان قبایل و خیانت برخی از سران سپاه که زمینه‌ساز تضعیف روحیه سپاهیان امام شد، از سوی دیگر، موجب از بین رفتن انسجام درونی در جبهه یاران امام حسن (ع) گردید تا آنجا که حتی حاضر به تسلیم یا قتل امام خود بودند. امام حسن(ع) با سنجش دقیق شرایط و اوضاع، معقول‌ترین و خردمندانه‌ترین راهکار را، صلح تشخیص داده و به تکلیف الهی خویش در برقراری معاهده صلح با معاویه اقدام کردند؛ تا از این طریق اصل دین اسلام و جان شیعیان و مسلمانان را حفظ کنند. [۳] به همین جهت در سال ۴۱ هجری قرارداد صلحی میان امام حسن (ع) و معاویه به امضاء رسید که مهم‌ترین بند این توافقنامه سلب حق تعیین خلیفه بعدی برای معاویه و سپردن خلافت پس از او به امام حسن(ع) بود. البته امام حسن مجتبی آن روز به خاطر یک مصلحت بزرگتر، که حفظ اصل اسلام بود، مجبور شد این تحمیل را به جان بپذیرد. در نتیجه حکومت را از امام حسن گرفتند و حکومت از مرکز دینىِ خودش خارج و در اختیار دنیاطلبان و دنیاداران گذاشته شد. متن کامل در صفحه‌ی نویسنده @AFKAREHOWZAVI