28.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#خبر_خوب
💐 تبریک به اعضای فعال نویسندگان حوزوی و شرکت کنندگان در جشنواره ادبی رسانه ای حضرت ابوطالب علیه السلام
یادداشتها و دیگر آثار این جشنواره در مجموعه ۳۳ جلدی همایش بین المللی حضرت ابوطالب و در کنار آثار علمی و پژوهشی دیگر منتشر شد.
این جشنواره ادبی رسانه ای، اسفند ۹۹ با مشارکت و حمایت جدی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و به همت کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء(نویسندگان حوزوی) برگزار شد.
#تبریک
#پویش_نوشتن
#حضرت_ابوطالب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻مجلس دولتی و مجلس ضدّ دولتی!
✍️قدرت الله غلمانی
این روزها که در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم،عده ای از روی اتهام زنی به جریان سیاسی حاکم، اینگونه به فضای سیاسی جامعه القاء می کنند که جریان حاکم می خواهد مجلس و دولت یک دست تشکیل دهد و برای رسیدن به این یک دستی،به نهادهایی نظیر شورای محترم نگهبان و وزارت کشور برچسب« خالص سازی » می زنندتا به جامعه وانمود کنند فقط یک طیف از داوطلبین در انتخابات حضور دارند واز طیف های دیگر خبری نیست؛ تا جایی که با برچسب های غیر واقعی، بحث تحریم انتخابات،یا عدم رأی دهی یک جریان خاص را در کشور مطرح می کنند وحتی مردم را به دلسردی و تشویق به اعتراض در قالب رأی ندادن تحریک می کنند.
📌سئوال این است یک مجلس ایده آل چه ویژگی هایی دارد ؟
🔻این روزها عده ای که از نظارت استصوابی شورای محترم نگهبان گلایه مند هستند،و توقع دارند همه مهره های آنان طبق هر شرایطی تأئید صلاحیت خود را از شورای محترم نگهبان بگیرند،در یک توقع بی منطق به سر می برند واز واژه های نخ نمای قدیمی نظیر « خالص سازی » استفاده می کنند.منظور این طیف از جریان های سیاسی از واژه « خالص سازی » چیست؟
🔻اینها این واژه را برای همسو کردن،یکدست کردن مجلس شورای اسلامی و دولت در نظر می گیرند.در واقع یک طیف سیاسی خاص از سال های اول انقلاب تا کنون اینگونه القاء می کنند که اگر ما در قدرت باشیم، انتخابات درست است.اگر اکثر کرسی های مجلس به طیف ما تعلق داشته باشد،هیچ اعتراضی به شورای نگهبان نیست. اگر شورای نگهبان اکثر مهره های ما را تأیید صلاحیت کنند؛آن موقع ما به صحنه می آییم و مشارکت حداکثری فقط با حضور تأیید اکثر مهره های ما در انتخابات صورت می گیرد و تازه اگر پیروز انتخابات هم نباشیم پس تقلّب صورت گرفته و باید کل آراء را باطل کنند،اگر آراء را هم باطل نکنند،امنیت کشور را به خطر خواهیم انداخت؛ مثل همان خواسته های انتخابات سال 88.واژه هایی نظیر « تقلّب » ، « مهندسی انتخابات » و این روزها « خالص سازی »از دل این جریان سیاسی به جامعه ما منتقل شده است .
📌سئوال این است آیا مردم به دنبال مجلس دولتی هستند یا به دنبال مجلس ضدّ دولتی؟
این واژه ها را طیف های سیاسی جهت بهره برداری های حزبی وسهم خواهی های خود در قدرت بیان می نمایند وگرنه توده های اصلی مردم از مجلس ایده آل خود ،رفع مشکلات مردم را می خواهند و کاری به این بازی های سیاسی و قدرت طلبی های احزاب و طیف های سیاسی ندارند.اگر عده ای از مردم این روزها ناراحت هستند،بخاطر فراموشی آنها و فراموشی حل مشکلات آنها توسط مسئولینی است که آنها را به قدرت های سیاسی رسانده اند،سرگرم مباحث بیهوده سیاسی می شوند، توقع دارند مسئولین برایشان کار کنند.
✅رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه می فرمایند: «ملت ایران نه مجلس دولتی می خواهند،ونه مجلس ضدّ دولتی می خواهند؛ ملت ایران مجلسی می خواهندکه به وظایف خودش آشنا باشد؛بداند که چه بر عهده او است در قانون اساسی؛متعهد باشد،متدین باشد،شجاع باشد،مرعوب آمریکا نباشد،علاقمند واقعی به پیشرفت کشور باشد؛پیشرفت کشور را را در تربیت علمی جوانان با استعداد این کشور واین ملّت بداند؛این جور مجلسی را می خواهند؛مجلسی که درد مردم را بشناسد،درد کشور رابشناسد،در صدد درمان و علاج آن دردها باشد -قانونگذاری یعنی این- مردم این جور مجلسی را می خواهند.
مجلس دولتی و مجلس ضدّ دولتی یعنی چه ؟ اینها دو قطبی کاذب است.شما با یکایک ملّت ایران تماس بگیرید وبگویید آیا شما مجلسی می خواهید که دردهای کشور را،مشکلات کشور را،مشکلات مردم را بشناسد وبخواهد آن را حل کند یا مجلسی که طرف دار زید و عمرو باشد؛جواب چیست از طرف مردم ؟ معلوم است که مردم آن اوّلی را می خواهند؛برای مردم این مهم است؛مجلس متدین،مجلس متعهد،مجلس شجاع،مجلس فریب نخور که فریب ترفند دشمن را نخورد؛مجلسی که به عزت ملّی و استقلال ملّی اهمیت بدهد و عزت ملّی را پایمال نکند،استقلال ملّی را پایمال نکند،بایستد در مقابل طمع ورزی وزیاده خواهی استکبار،در مقابل طمع ورزی قدرت هایی که دستشان از ایران کوتاه شده ودارند تلاش می کنند که دوباره برگردند و زمام قدرت را در این کشور در دست بگیرند؛این جور مجلسی.
مسائل اقتصاد درون زا،به معنای واقعی کلمه وقت گذاری کند،ریل گذاری کند ودولت موظف بشود بر اساس این حرکت بکند؛آنچه مردم می خواهند اینها است.( دیدار با مردم نجف آباد در حسینیه امام خمینی « ره » ۵ اسفند ۱۳۹۴ )
یک مجلس ایده آل مجلسی است که رهبر معظم انقلاب ویژگی های آن را فرمودند.
مردم بصیر و وقت شناس ایران اسلامی، 11 اسفند 1402 با حضور حداکثری خویش پای صندوق های رأی حماسه ای دیگر خواهند آفرید.
#مردم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔷 رمز عبور از مصائب و صعود به قله
✍️محمدعلی بابایی ملیکی
🔶بعضی مواقع باورپذیر بودن در بعضی مسائل، زندگی را شیرینتر میکند، به مثابه اینکه، در زندگی دچار سختی شدن، امرِ عجیبی نیست:«لَقَد خَلَقنَا الإِنسانَ فِی کَبَدٍ- آدمی را در رنج آفریدیم.»
🔶این امر شاید سببِ شود، شخص دچار رنج و مشقت زیاد در مصائب نشود، و این و آن را مقصر جلوه ندهد، بلکه صبر و توکل را کمک حال خود ببیند، « وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ. یعنی از صبر و نماز کمک بجوئید و آن بسى سنگین است مگر براى خشوع پیشگان».
🔶بعضی مواقع هم، تا حدودی عبور از سختیها با توکل، همراه با تلاش،مجاهدت و مهارت میسرِ، و این به مثابه مهارت ویژه شناگر، در عبور از جریان خطرناک شکافنده دریاست.
🔶 اما گاهی ناغافل در باتلاقی خطرناک گیر خواهد کرد، و با دست و پنجه زدن نه تنها خود را نجات نمیدهد؛ بلکه دقیقا عکس ماجر است، و اتفاقا اینجا تا حدود زیادی نیازمند صبر و استعانت خواهد شد، وگرنه بیشتر فرو میرود و مرگش حتمی خواهد بود.
🔶شاید بشود گفت «موضوع دوم بسیار سختتر، و انسان را در ورطه ناامیدی،کفر و ... سوق میدهد، چون چیزی جزء پوچی و بنبست در مقابل خود نمیبیند؛ اینجاست که راه حل برون رفت، همان چیزی است که بیان شد.
🔶آن وقت خواهد دید، امیدی مضاعف در بین راه و پایانی شیرینتر، نصیبش خواهد شد، انشاء الله.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
اینستاگرام به عنوان بدترین شبکه اجتماعی ممکن برای سلامت روان خطرناک باشد. طبق آمار، کاربران این اپلیکیشن ۶۳ درصد بیشتر از بقیه احساس بدبختی میکنند. این را آماندا مکمیلان (Amanda MacMillan) نویسنده حوزه روانشناسی در مقاله ای در تایمز نوشته است؛
🌐لینک مقاله تایمز:
https://time.com/4793331/instagram-social-media-mental-health/
این مقاله البته مربوط به ۲۰۱۷ است ولی ظاهراً روند تغییری نکرده بلکه حادتر است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@ahmad_olyaei
☝️معاتبه طنّازانه
☘️ محبت خانواده
✍️آورده اند روزی شیخ طنّاز قبل ورود به منزل دقایقی را صرف خوش و بش با نونهالان و نوجوانان بنمود و از احوالشان جویا شده کمی با آنها مطایبه بنمود. و سپس رهسپار منزل گشت. در بدو ورود دخترکش به استقبال آمد و به پدر ابراز محبت بنمود و سپس کودک خردسالش از دور به روی شیخ خنده بنمود. و همسر نیز با ذوق و شوق از غذایی که پخته می فرمود و در اصل، ابروان اصلاح شده را نمایش می داد. لکن شیخ مستمرا سرش در گوشی مشغول جهاد تبیین و ارشاد خلق بود. ناگاه عنایت الهی شامل گردیده و مکاشفه ای رخ داده شیخ لحظات قبل ورود و بعد ورود به منزل را کنار هم بدید.
شیخ از رفتار خود خجل و متنفر گردیده به اتاق رفته گریبان چاکانده و نفس را با تازیانه زبان تأدیب بنمود:
🗡ای غافل! چه شده که برای بچه های مردم وقت و حوصله داری لکن به فرزندان خودت می رسد بی حوصله می شوی؟
🪓ای جاهل! خجالت نمی کشی؟ این بانو همسر توست یا کنیزت؟ چه گناهی کرده که صبح تا شب، شب تا صبح ، عمرش را برای تو و فرزندانت گذاشته دریغ از ذره ای توجه و محبت....
🔪ای خاک برسر! برای دیگران دایه مهربان تر از مادری ولی برای فرزندانت برج زهرمار می شوی؟
🥊ای بی حیا! سهم زن و بچه ات از وقت و حوصله ات چقدر است؟ نصف روز را که مشغول خوش و بش و مصاحفه و معانقه و مباحثه با مریدان هستی و این بیچارگان تنها گوشه منزل به انتظار آمدنت، وقتی هم که می رسی سرت در گوشیست و جهاد تبیین می کنی؟ جهاد تبیین بزند به کمرت که آبروی شیوخ اسلام را برده ای.
⛏ای نامرد! برای دیگران شیخ طنّازی و برای خانواده ات، شمربن ذی الجوشن می شوی که حقا با شمر محشور می گردی. وای به اسلامی که تو حجت اش باشی.
⚔️ای شیخ خجالت بکش، آدم شو، حق زن و فرزندانت را به جا آور. دست محبت بر سرشان بکش. ساعتی کودک شو و بازی کن.
🪚ای سنگ! ای آهن!! ای گچ!!! یک شاخه گل، یک بستنی، یک خوراکی چه زحمتی دارد که از خانواده ات دریغ می کنی؟
🦯ای شیخ برخیز و دلشان را بدست آور، حالت چارپا بگیر تا سوارت شوند و در خانه بچرخانشان که اجرش از هزاران نمازی که میخوانی بیشتر است.
✍️گویند شیخ بعد از این معاتبه، در برنامه روزانه اش بسیاری از برنامه های جنبی را حذف و به جایش این واجبات فراموش شده را قرار داد. و ماحصل آن، تربیت فرزندانی مومن و انقلابی گردید.
#طنز
#اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
گرامیداشت آقا مجتبی تهرانی..m4a
31.92M
🔺نکاتی پیرامون سیره علمی و عملی آیت الله آقا مجتبی تهرانی
➖آیا فقط باید کار فرهنگی کنیم؟
➖رابطه حیا و آزادی چیست؟
➖نظر آقا مجتبی درباره سندی مثل ۲۰۳۰ چیست؟
➖ماجرای عصبانیت آقا مجتبی از سردار باقرزاده چه بود؟
✅مراسم گرامیداشت رحلت آیت الله العظمی مجتبی تهرانی
#علما
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
☝️معاتبه طنّازانه ☘️ محبت خانواده ✍️آورده اند روزی شیخ طنّاز قبل ورود به منزل دقایقی را صرف خوش
#طنز
📣 بیانیه استاد طنّاز پیرامون حواشی جناب اکبرنژاد
✍️ بسم الله الرحمن الرحیم
در طول تاریخ موارد زیادی مشاهده می شود که افراد دچار انحراف و التقاطات فکری شده و خود و جماعتی را به انحراف کشانده اند. این افراد یا به واسطه پیروی از هوای نفس و شیطان و با خبث نیت دست به رفتار انحرافی می زنند و یا به علت بروز اختلالات روحی و روانی، این رفتارها را دارند. بر اساس تجربه بنده، جناب اکبرنژاد جزو دسته دوم هستند. ما در کمپ ترک اعتیاد که تبلیغ می رفتیم، افرادی را داشتیم که اگر یک کت و شلوار یا عبا عمامه به تنشان می کردی و در مجامع علمی پشت تریبون می رفتند حداقل تا نیمساعت اول کسی نه تنها متوجه اختلالات روانی ایشان نمی شد بلکه شاهد تشویق و تحسین حضار هم می شدید. اما پس از این زمان، کم کم افراد متوجه حالات نامناسب روانی و توهمات وی می شوند.
این قضیه برای جناب اکبرنژاد نیز صادق است. متاسفانه ایشان هر از چندگاهی دچار این اختلالات روحی روانی شده و هر بار با یک موضوع جدید، خود را سر زبان ها می اندازند. یکبار با موضوع زوائد علم اصول، بار دیگر با موضوع لباس روحانیت و اینبار با نقد نظام و انقلاب.
اختلالات ایشان به حدی در افکار و رفتارشان ظاهر است که بنده از حضور آقای رهدار و مناظره ایشان تعجب کردم. یعنی جناب رهدار با این همه تجربه متوجه این حالات نشده اند؟
آیا اگر یکی از آن فضلای کمپی ما بیاید و بگوید ماست سیاه است! اهل علم به جنب و جوش افتاده تا اثبات نمایند سفید است؟ جای تعجب است عده ای از اهل علم و فضل درصدد مناظره و صحبت با جناب اکبرنژاد هستند. اما شاید برخی به بنده خرده گرفته و اعتراض کنند که چرا چنین نقد میکنی؟ بنده در جواب می گویم : کافیست یکی از سخنرانی ها، کلیپها یا نظرات ایشان را بر اساس علم منطق و خصوصا بخش مغالطات، بررسی نمایید. مانند یک متخصص، بنشینید و چند جمله ای را جراحی و حلاجی کنید تا متوجه این انحراف و التقاط فکری شوید. ذهن بیمار و معیوب، سنجش و ارزیابی اشتباه دارد. صغری، کبری و نتیجه را اشتباه می دهد. حرف های جناب اکبرنژاد آزمون بسیار خوبیست برای سنجش علمی طلاب در درس منطق.
اصلا حوزه بیاید بر اساس آن المپیاد منطق بگذارد؛ جایزه اش با من.
حیف است شخصیت هایی مانند آقای رهدار، استاد توکل، جناب راجی بزرگوار، برای این آقا، فکرشان حتی لحظه ای مشغول شود. بنده می گویم:
«جناب اکبرنژاد مغالطه گر! من حریف تو هستم. شما برای ما خط و نشان میکشید؟ توکل را نمی خواهد، راجی را نمیخواهد، من حریف شما هستم؛ شیخ طنّاز حریف شماست. بدانید هیچ شبی نیست که ما بخوابیم و به مغالطه های شما فکر نکنیم. به شما میگویم آقای اکبرنژاد مغالطه گر! بدان آن مغالطاتی که فکر نمیکنی، ما رسوایش می کنیم.»
«در هر کجا که مغالطه بکنید ما در مقابل شما هستیم. نحن ابناءالدلیل هستیم، ما ملت امام حسین (علیهالسلام) هستیم. بپرس ما مغالطات سختی را رسوا کردیم»
«بیا! ما منتظریم؛ ما مرد این میدان برای شما هستیم. شما میدانید این مغالطه یعنی نابودی همه وجاهت و اعتبار شما، این مغالطه را شما شروع میکنید اما پایانش را ما ترسیم میکنیم.»
#طنّاز
#اکبرنژاد
#مغالطه_گر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔷در مسئله حجاب و عفاف کدام شناخت نیازمند حمایت است؟
✍️ حمید احتشامکیا
🔸وقوع شناخت و معرفت درباره هر چیزی در انسان، امری حادث است؛ یعنی هر فردی از افراد انسان، ابتدا در اثر مواجهه با نوعی از انواع استدلال، واجد یک واحد شناخت میشود.
🔸فرقی نمیکند شناختِ پایه یعنی شناخت در مرحله حدوث و شکلگیریِ اولیه، مبتنی بر کدام نوع از انواع استدلال یا قیاس، ارائه شده باشد؛ آنچه مهم است این است که شناختِ پدیدآمده صرفا در مقام حدوث قرار دارد و برای ورود به مرحله بعدی، به تأییدات مکرر نیازمند است.
🔸البته منکر آن نیستم که شناختِ مبتنی بر قیاسِ برهانی از شناختِ مبتنی بر قیاسِ خطابی یا جدلی از استحکام بیشتری برخوردار است، اما میخواهم بگویم حتی استحکام قیاس برهانی نیز یک استحکام اولیه است.
🔸شناخت، پس از مرحله حدوث و شکلگیری، وارد مرحله تأیید میشود. تأیید شناختِ پایه، بدان معناست که انسان در زندگی خود لازم است شناخت بدستآمده را مرتباً تأیید کند. فرآیند تأییدگرفتن همان بازخوردی است که فرد در اجتماع به انحاء مختلف دریافت میکند.
🔸خانم محجبهای را تصور کنید که با یک قیاس برهانی معتقد به وجوب و لزوم رعایت حجاب شده است، اما اعتقادش در عمل از طرف جامعه مورد تأیید قرار نمیگیرد؛ چه بلایی بر سر آن اعتقاد خواهد آمد؟ شک نکنید که پس از تزلزل، فروخواهدپاشید. شناخت ، پس از مرحله تأیید یعنی با دریافت بازخوردهای پی درپی و بی حد و حصر مثبت، وارد مرحله تثبیت میشود.
🔸بنابراین نباید گمان کرد وقتی فردی را به رعایت حجاب و عفاف دعوت کرده و برای او انواع استدلالها را ارائه میدهیم مجاز است رهایش کنیم. آن فرد پس از دریافت استدلالهای گوناگون، ممکن است واجد یک واحد شناخت پایه شود، اما برای دریافت تأییدات پیدرپی که در حکم شیر مادر برای طفل نوزاد است چه برنامهای داریم؟
🔸وقتی یک خانم محجبه با انواعی از طراحیهای مد و لباس مواجه میشود که نه تنها تأییدی بر شناخت او نیست بلکه جان آن را نیز هدف قرارگرفته است چه رخ خواهد داد؟ وقتی محیطهای ادرای و کارمندی، محیط درس و دانشگاه، عروسیها و جشنها و از همه مهمتر رسانه ملی و غیرملی همه و همه سراسر تأیید مخالف و بازخورد منفی است، گمان میکنید چه بلایی بر سر آن اعتقاد نوپا خواهد آمد؟
🔸مهمترین کارکرد آموزه «امربه معروف و نهی از منکر» کارکرد شناختی است؛ یعنی تأیید شناختِ پایه بهمثابه بازخود مثبت اجتماعی. اما مضافا بر آن، چه ایدههایی برای این مرحله از شناخت در نظر گرفته شده است؟ یک خانم محجبه در سینما، در تبلیغات، در رسانه، در بازار و به طور کلی در جامعه با چه میزان از تأیید مواجه است و با چه میزان از هجمه؟
🔸تأیید شناخت، یک مرحله مهم و اساسی است و نیاز به هوشمندی فراوان در طراحی دارد. تأییدِ معطوف به زبان از نازلترین نوع تأییدات است. برداشت خود نویسند از فضای جامعه ایرانی این است که تأییدات کمی در بافت جامعه برای حجاب و عفاف وجود دارد و بیشک هر طفل نوپایی بدون آبونان دوام نمیآورد.
✅توصیهام این است که به جای هزینه بر سر تولید استدلال بهمثابه تولید شناخت، به فکر نان و آبِ تأیید برای اطفال شناخت باشید.
🔹چگونه اعتقادات یک جامعه را برافکنیم؟
🔸براساس توضیحاتی که ارائه شد، کافی است تأییدات موافق یک اعتقاد را کم کرده و تأییدات منفی را در جامعه ترویج دهیم. آنگاه خواهید دید که اعتقادات آن جامعه کمکم و بهتدریج سستشده و در نهایت ترک میشود.
🔈هیچ میدانستید اغلب شعائر دینی و لزوم رعایت آن در جامعه در همین راستا یعنی نظریه شناخت تأییدی قابل ارزیابی است؟
💡یک پیشنهاد:
🔸پیشنهاد میکنم به جای تفکر درباره اینکه چگونه بیحجابان را تخطئه کنیم به این نیز بیاندیشیم که چگونه باحجابان را تقویت کنیم.
🔸چرا در داستان حجاب و عفاف بانوان محجبه دال مرکزی و نقطه ارشمیدسی قضیه نباشند؟
🔸چرا سیاستمداران نقش پزشک را بر عهده گرفته و به دنبال درماناند؟ چرا توجه از روی باطل به سمت حق نمیچرخد؟
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📺 تریبون داریِ میان مایگان و انحطاط فرهنگی
✍ میلاد حسن زاده
☑️ نظریه "اَلِکسی دو تُوکْویل" از جمله اولین نظریهها در مورد رسانههای ارتباط جمعی است که مربوط به بیش از ۱۰۰ سال پیش است.
☑️ این متفکر فرانسوی که طرفدار #نظام_ارزشی و ثبات اخلاقی جامعه خود بود، اعتقاد داشت #رسانه های ارتباط جمعی جوامع را به سمت تودهای شدن راهبری میکنند.
☑️ جامعهٔ تودهای، جامعهی دچار زوال و انحطاط فرهنگی است و اصالتهای فرهنگی در آن جامعه به چشم نمیآید و #ارزش و ضدّ ارزش مشخص نیست. مثلا علم در جامعه و سنّت تاریخی ما یک ارزش فوقالعاده است اما الآن میتوان با پول مدرک خرید یا علمآموزی و مدرک گرفتن بابی برای پُز دادن شده.
☑️ "توکویل" معتقد بود جوامع سنتی قوامش به #رهبران و #نخبگان اجتماعیش است چون صاحبِ #تریبون و #مقبولیت_اجتماعی هستند اما رسانههای نوین ارتباط جمعی، تریبون را #هرکسی و #همهجایی کرده و تریبون دیگر دست نخبگان نیست بلکه دست انسانهای #میانمایه (متوسطالحال،باری به هر جهت) است.
☑️ با تریبونداریِ میانمایگان، مبتذلترین خصلتهای مشترک انسانها مثل گرایشهای شهوانی و جنسی و توجه به زیباییهایِ ظاهریِ #عرفی برجسته میشود. به طور مثال امروزه غالباً فالوورهای هنرپیشهها یا زنهای صرفاً زیبا بیشتر از یک اندیشمند، مجتهد یا استاد است.
☑️ با این روند، آرام، نخبگان و رهبران مرجعیت فکری خودشان را از دست میدهند و مرجعیت فکری به دست میانمایگان میافتد.
☑️ با فرض قبول این نظریه که بعید هم به نظر نمیرسد، جامعه دچار عوارض نامطلوب بسیاری از جمله استبداد عوام میشود که در آینده دربارهٔ آن خواهم نوشت.
(دقت کنید این نظریه برای زمانی است که روزنامه رسانه ارتباط جمعی بوده)
☑️ با گسترش شبکههای اجتماعی و رسانهخوریِ جامعه ما و #فضای_مجازی کنترل نشده، میانمایگان(به نوعی میتوان گفت سلبریتیها) دچار محبوبیت و رهبری فکری در بین عوام شدند و جامعه را دچار مشکلات فرهنگی بسیار کردند.
☑️ در این بین افراد متعددی از جامعهٔ #مذهبی به نیّت خدمت به دین و انقلاب با تاسیس پیج و کانال و...، بدون داشتن تخصص، فعالیت رسانهای را شروع کردند.
☑️ چه بسا این نوع ورود بیش از پیش به انحطاط فرهنگی دامن بزند، زیرا هرچند به سبب مبانی و تقیدات دینی، افراد مذهبی به ابتذالهای واضح تَن نمیدهند اما همین ورودِ بدونِ تخصص، باعث تعدد تریبون و در نتیجه اولا دامن زدن به پدیدهٔ تریبونداری میانمایگان در بین عوام و ثانیا تریبونداریِ میانمایگان مذهبی شده.
☑️ میان مایگان مذهبی کسانی هستند که تقیدات دینی دارند، دلبستهٔ انقلابند، اما در قوارهٔ رهبری فکری در حیطههای مختلف(فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و...) نیستند، مبانی دینیشان ضعیف است و در موضوع خاصی تخصص و مطالعه ندارند.
☑️ افراد در قدیم تایید یا ردّ گزارههای فکری خود را از یک پیرِمُراد مرشد یا استاد یا مرجعیت دینی یا روحانی مسجد میگرفتند. امروزه اما ملاکِ مرجعیت فکری #فالوور و #ممبر یا زیبایی ظاهری شده. در بین عوام یکجور و در بین قشر مذهبی یکجور.
✅ برای فعالیت رسانهای ابتدا باید تخصص و مطالعه و مبنا داشت و سپس با شناخت هر رسانه و اقتضائات آن، مبنا و مطلب تخصصی خود را در رسانهٔ مناسب، به شیوهٔ مناسب، برای جامعهٔ هدف انتشار داد و إلّا، •لٰا یزِیدُ إِلَّا خَساراً•
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بارش_رحمت_الهی
امام على(علیه السلام) در خطبه 185 نهج البلاغه می فرمایند:
«لَوْ فَکَّرُوا فى عَظیمِ الْقُدْرَةِ وَ جَسیمِ النِّعْمَةِ لَرَجَعُوا اِلَى الطَّریقِ وَ خافُوا عَذابَ الْحَریقِ...»
اگر مردم در قدرت عظیم خداوند و نعمت هاى فراوان او مى اندیشیدند، حتماً هدایت مى شدند و از عذاب الهى مى ترسیدند...
هم اکنون بارش رحمت الهی منطقه دوبلوک
📆شنبه ۱۶دی ۱۴۰۲
#حوزه_علمیه_امام_صادق_علیه_السلام
https://eitaa.com/Howzeh_fir_com
#زمستان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#راویان_دیدار
♦️از مدارای پدرانه تا کینهی قلدرانه
✍ مریم اردویی
🔹یکی از نکات قابل توجه در دیدار اخیر رهبر انقلاب با مردم قم، تفاوت موضعگیری ایشان در مقابل افرادی بود که اقدام به کشف حجاب میکنند. در فروردین ماه گذشته در دیدار با هیئت دولت، با تأکید بر اینکه کشف حجاب یک حرام شرعی و سیاسی است، علت عمدهی کشف حجابها را به ناآگاهی و عدم توجه به نقشهی دشمن و دستان پشت پرده نسبت دادند نه به لجبازی و معارضه با نظام اسلامی. به عبارت دقیقتر بدون ذرهای کوتاه آمدن از اصول اساسی شریعت و تسلیم نمودن شرع به عرف تلاش کردند تا پای افرادی که قربانی فضای جنگ شناختی شده و از سر جهل حجاب از سر برداشتهاند، را از باتلاق کشف حجاب بیرون کشیده و بدون هل دادن آنها به زمین بازی دشمن به آغوش جامعهی اسلامی بازگردانند. رویکردی تربیتی که میتوان آن را مدارای پدرانه نسبت به فرزند فریبخورده نامید. اما در دیدار اخیر از موضع قبلی یک گام پا را فراتر گذاشته و فرمودند: «مسئله صرفاً این نیست که حالا قضیّهی حجاب را یک عدّهای نمیدانند یا ملاحظه نمیکنند؛ نه، یک عدّهای انگیزه دارند ــ البتّه عدّهی کمی ــ برای مخالفت و معارضه.»
🔸 در این رویکرد تربیتی امام جامعه با در نظر گرفتن تکثر موجود در جامعه و ظرفیتهای متفاوت ایمانی تلاش میکند بدون عقبنشینی از احکام شرعی افراد بیشتری از مردم را با خود همراه کند و با تبیین و مدارا، پردههای ظلمانی جهالت را که به موجب فضای شبههآلود بر اذهان سایه افکنده با سرانگشتان پدرانه، کنار زند و فرزندانش را به آغوش بکشد و در گام بعدی برای مغرضان پروندهای جدا باز کند. دقیقا شبیه سیرهی امیرالمؤمنین علیه السلام که بدون تقریر و امضای بدعتهای به وجود آمده در سالهای حکومت خلفاء همچون نماز تراویح و .... به خاطر حفظ مصالح نظام اسلامی، تغییر و اصلاح آنها را به تأخیر انداخت تا فاهمهی عمومی آمادهی پذیرش اشتباه شود. به عبارتی حکم مشخص اما اجرا نیازمند مدارا بود. نکتهی مهم دیگری که در این بیانات به آن اشاره کردند، نقش دستان پلید انگلیس خبیث در ماجرای کشف حجاب رضاخانی بود؛ دستانی که هنوز هم در پس پرده مشغول کارند. قائلهی کشف حجاب رضاخانی ریشه در کینهای دیرینه داشت که انگلیس از زن مسلمان ایرانی به دل گرفته بود و تا هنوز به صورت نقطهای مغفول در دل تاریخ باقی مانده است در حالیکه این کینه هنوز پا برجاست.
🔹حدود نیم قرن قبل از قائلهی کشف حجاب، وقتی دستان استعمار پیر انگلستان به گلوگاه اقتصادی مردم قلاب شد و امتیاز توزیع و فروش توتون و تنباکو طی یک قرارداد استعماری به کمپانی رژی واگذار گردید، نهضتی به نام «نهضت تنباکو» بر پا شد که تا قبل از آن چنین خیزشی سابقه نداشت. علما فهمیده بودند که این قرارداد فراتر از اقتصاد، فرهنگ و سیاست کشور را نیز هدف گرفته است. آنها میدیدند که هجوم اروپاییها، سر و شکل ظاهری بازار را تغییر داده و بوی رواج فرهنگ بیگانه و تشبه به کفار به مشام میرسد. فتوای میرزای شیرازی تا اندرونی شاه نفوذ کرد و انیسالدوله سوگلی ناصرالدین شاه، طرف منافع ملت و حمایت از مرجعیت دینی ایستاد و با قدرت نرم زنانه، نهضت را در داخل قصر پیگیری کرد. ملکهی متشرع ایران در پاسخ به سؤال متحیرانهی شاه که «چرا قلیانها را جمع میکنند و جدا میکنند؟» معتقدانه جواب داد: «برای آنکه قلیان حرام شده» و وقتی شاه با رگ ورم کرده گفت: «چه کسی حرام کرده؟» با همان منطق متشرعانه پاسخ داد: «همان کس که مرا به تو حلال کرده»؛ پاسخی که دهان شاه را چنان بست که دیگر به هیچ یک از نوکرانش دستور نداد برایش قلیان چاق کنند. اینگونه تیر خلاص به قرارداد رژی زده شد.
🔸قریب به نیم قرن بعد که بیغیرتی قانونی شد و کشف حجاب اجباری، یکی از کارشناسان استعماری لندن با اشاره به انیسالدوله و داغی که با حمایتش از حکم تحریم تنباکو بر دل منطق استعماری انگلیس گذاشته بود گفت: «ما با اجراي اين سياست کشف حجاب در ايران نطفهی آن گونه رويدادها (حمايت ملکه دربار قاجار از فتواي مرجع تشيع) را خشک کرديم و براي هميشه از تکرار آن جلوگيري نموديم.» اعترافی که هم نشان از استعماری بودن کشف حجاب دارد و هم اثرگذاری زن مسلمان و با هویت ایرانی.
#عصر_زنان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@asrezanan_ir
💠 اهداف و تبعات حمله به یمن چیست؟
🔹سرانجام حمله مشترک دشمن غربی با هدف قرار دادن ۱۲ نقطه (که چندتایشان فرودگاه بودند و غالب فرودگاههای یمن هم غیرفعال است) به پایان رسید. برای فهم دقیق سیر حوادث، تلفات،به چند نکته مهم باید توجه شود:
🔹۱. مشخصاً آمریکا و انگلیس با شروع یک کمپین خبری پیش از عملیات، قصد ارسال پالس تخلیه و فاصلهگیری نیروهای انصارالله را داشتند تا تلفات انسانی و مادی آنها نیز کمتر شود و بدتر از این خود را وارد باتلاق نکنند. اصل برای صنعا اما تجاوز است.
🔹۲. در حالی که نقاطی از یمن با پراکندگی زیر آتش بود و مثلا آمریکا میخواست توان موشکی یمن را بزند، اما رگبارهای موشک بالستیک به سمت کشتیهای جنگی آمریکا و انگلیس با موفقیت انجام شد که این؛
اولاً نشانه سطح آمادگی و اختیار بالای یگانهای تهاجمی ارتش یمن هنگام حمله دشمن
و ثانیاً نشانه اراده فعال شلیک در هر لحظه در صنعا است. برای مثال سهشنبه شب شاهد بودیم که ناوهای متعدد آمریکایی و انگلیسی فقط درگیر دفاع شده بودند و توان حمله متقابل را نداشتند.
🔹۳. به نظر جنبه حیثیتی این حمله برای واشنگتن مهمتر از هر چیز است. انجام حمله ساعاتی پس از صدور قطعنامه ضدیمنی ۲۲۷۲ و اعلام اینکه استرالیا، بحرین، کانادا و هلند در این حمله همراهی کردهاند، نشانهای است بر اینکه آمریکا میخواهد ابزارهای ظالمانه خود در سازمان ملل را فعال و موثر نشان داده و مثلا "توان اجماعساز" خود را به رخ بکشد؛ این بازی بایدن حتی نمایشی از سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ هم نیست.
🔹۴. در حالی آمریکا و انگلیس به یمن حمله کردند که محبوبیت یمن در میان کشورهای بیعرضه عربی به شدت افزایش یافته است. تبعات این تقابل آمریکا با یمنیها دامن آمریکا را در سراسر منطقه و حتی جهان در بلند مدت و حتی کوتاه مدت خواهد گرفت؛ تا پیش از این تصویر آمریکا به دلیل حمایت از جنایتکار در غزه نابود شده بود که قرار بود با عقبنشینی رژیم از غزه و بازگشایی یک گذرگاه، این تصویر بهبود یابد و حالا با بنبست در غزه، تهاجم به یمن هم به کارنامه سیاه بایدن افزوده شده و آتش خشم ملتهای منطقه و جهان دامن آمریکا و انگلیس را خواهد گرفت.
🔹۵. این آتش باید به برخی کشورها و جریانات خائن عربی نیز برسد. کشورهای عربی که با دلالی میان طرفهای مختلف، در حال سودبری و نان به نرخ روزخوری خود بوده و همزمان علاقه دارند مقاومت را با تحریکاتی به مسلخ بکشانند، خود باید هزینه دهند.
🔹۶. روندهای این ساعات به هر چه بیشتر نظامی شدن منطقه علیالخصوص بابالمندب و دریای سرخ منجر شده است. در این میان اتخاذ یک آرایش و گارد تقابلی و آماده در جمهوری اسلامی ایران لازم است که با بازپسگیری و آزادی نفتکش سوئز راجان و رزمایش در سکوت پیامبر اعظم(ص) بخشی از این گارد تهاجمی منتقل شد.
#آمریکا
#یمن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN