گرامیداشت آقا مجتبی تهرانی..m4a
31.92M
🔺نکاتی پیرامون سیره علمی و عملی آیت الله آقا مجتبی تهرانی
➖آیا فقط باید کار فرهنگی کنیم؟
➖رابطه حیا و آزادی چیست؟
➖نظر آقا مجتبی درباره سندی مثل ۲۰۳۰ چیست؟
➖ماجرای عصبانیت آقا مجتبی از سردار باقرزاده چه بود؟
✅مراسم گرامیداشت رحلت آیت الله العظمی مجتبی تهرانی
#علما
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
☝️معاتبه طنّازانه ☘️ محبت خانواده ✍️آورده اند روزی شیخ طنّاز قبل ورود به منزل دقایقی را صرف خوش
#طنز
📣 بیانیه استاد طنّاز پیرامون حواشی جناب اکبرنژاد
✍️ بسم الله الرحمن الرحیم
در طول تاریخ موارد زیادی مشاهده می شود که افراد دچار انحراف و التقاطات فکری شده و خود و جماعتی را به انحراف کشانده اند. این افراد یا به واسطه پیروی از هوای نفس و شیطان و با خبث نیت دست به رفتار انحرافی می زنند و یا به علت بروز اختلالات روحی و روانی، این رفتارها را دارند. بر اساس تجربه بنده، جناب اکبرنژاد جزو دسته دوم هستند. ما در کمپ ترک اعتیاد که تبلیغ می رفتیم، افرادی را داشتیم که اگر یک کت و شلوار یا عبا عمامه به تنشان می کردی و در مجامع علمی پشت تریبون می رفتند حداقل تا نیمساعت اول کسی نه تنها متوجه اختلالات روانی ایشان نمی شد بلکه شاهد تشویق و تحسین حضار هم می شدید. اما پس از این زمان، کم کم افراد متوجه حالات نامناسب روانی و توهمات وی می شوند.
این قضیه برای جناب اکبرنژاد نیز صادق است. متاسفانه ایشان هر از چندگاهی دچار این اختلالات روحی روانی شده و هر بار با یک موضوع جدید، خود را سر زبان ها می اندازند. یکبار با موضوع زوائد علم اصول، بار دیگر با موضوع لباس روحانیت و اینبار با نقد نظام و انقلاب.
اختلالات ایشان به حدی در افکار و رفتارشان ظاهر است که بنده از حضور آقای رهدار و مناظره ایشان تعجب کردم. یعنی جناب رهدار با این همه تجربه متوجه این حالات نشده اند؟
آیا اگر یکی از آن فضلای کمپی ما بیاید و بگوید ماست سیاه است! اهل علم به جنب و جوش افتاده تا اثبات نمایند سفید است؟ جای تعجب است عده ای از اهل علم و فضل درصدد مناظره و صحبت با جناب اکبرنژاد هستند. اما شاید برخی به بنده خرده گرفته و اعتراض کنند که چرا چنین نقد میکنی؟ بنده در جواب می گویم : کافیست یکی از سخنرانی ها، کلیپها یا نظرات ایشان را بر اساس علم منطق و خصوصا بخش مغالطات، بررسی نمایید. مانند یک متخصص، بنشینید و چند جمله ای را جراحی و حلاجی کنید تا متوجه این انحراف و التقاط فکری شوید. ذهن بیمار و معیوب، سنجش و ارزیابی اشتباه دارد. صغری، کبری و نتیجه را اشتباه می دهد. حرف های جناب اکبرنژاد آزمون بسیار خوبیست برای سنجش علمی طلاب در درس منطق.
اصلا حوزه بیاید بر اساس آن المپیاد منطق بگذارد؛ جایزه اش با من.
حیف است شخصیت هایی مانند آقای رهدار، استاد توکل، جناب راجی بزرگوار، برای این آقا، فکرشان حتی لحظه ای مشغول شود. بنده می گویم:
«جناب اکبرنژاد مغالطه گر! من حریف تو هستم. شما برای ما خط و نشان میکشید؟ توکل را نمی خواهد، راجی را نمیخواهد، من حریف شما هستم؛ شیخ طنّاز حریف شماست. بدانید هیچ شبی نیست که ما بخوابیم و به مغالطه های شما فکر نکنیم. به شما میگویم آقای اکبرنژاد مغالطه گر! بدان آن مغالطاتی که فکر نمیکنی، ما رسوایش می کنیم.»
«در هر کجا که مغالطه بکنید ما در مقابل شما هستیم. نحن ابناءالدلیل هستیم، ما ملت امام حسین (علیهالسلام) هستیم. بپرس ما مغالطات سختی را رسوا کردیم»
«بیا! ما منتظریم؛ ما مرد این میدان برای شما هستیم. شما میدانید این مغالطه یعنی نابودی همه وجاهت و اعتبار شما، این مغالطه را شما شروع میکنید اما پایانش را ما ترسیم میکنیم.»
#طنّاز
#اکبرنژاد
#مغالطه_گر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔷در مسئله حجاب و عفاف کدام شناخت نیازمند حمایت است؟
✍️ حمید احتشامکیا
🔸وقوع شناخت و معرفت درباره هر چیزی در انسان، امری حادث است؛ یعنی هر فردی از افراد انسان، ابتدا در اثر مواجهه با نوعی از انواع استدلال، واجد یک واحد شناخت میشود.
🔸فرقی نمیکند شناختِ پایه یعنی شناخت در مرحله حدوث و شکلگیریِ اولیه، مبتنی بر کدام نوع از انواع استدلال یا قیاس، ارائه شده باشد؛ آنچه مهم است این است که شناختِ پدیدآمده صرفا در مقام حدوث قرار دارد و برای ورود به مرحله بعدی، به تأییدات مکرر نیازمند است.
🔸البته منکر آن نیستم که شناختِ مبتنی بر قیاسِ برهانی از شناختِ مبتنی بر قیاسِ خطابی یا جدلی از استحکام بیشتری برخوردار است، اما میخواهم بگویم حتی استحکام قیاس برهانی نیز یک استحکام اولیه است.
🔸شناخت، پس از مرحله حدوث و شکلگیری، وارد مرحله تأیید میشود. تأیید شناختِ پایه، بدان معناست که انسان در زندگی خود لازم است شناخت بدستآمده را مرتباً تأیید کند. فرآیند تأییدگرفتن همان بازخوردی است که فرد در اجتماع به انحاء مختلف دریافت میکند.
🔸خانم محجبهای را تصور کنید که با یک قیاس برهانی معتقد به وجوب و لزوم رعایت حجاب شده است، اما اعتقادش در عمل از طرف جامعه مورد تأیید قرار نمیگیرد؛ چه بلایی بر سر آن اعتقاد خواهد آمد؟ شک نکنید که پس از تزلزل، فروخواهدپاشید. شناخت ، پس از مرحله تأیید یعنی با دریافت بازخوردهای پی درپی و بی حد و حصر مثبت، وارد مرحله تثبیت میشود.
🔸بنابراین نباید گمان کرد وقتی فردی را به رعایت حجاب و عفاف دعوت کرده و برای او انواع استدلالها را ارائه میدهیم مجاز است رهایش کنیم. آن فرد پس از دریافت استدلالهای گوناگون، ممکن است واجد یک واحد شناخت پایه شود، اما برای دریافت تأییدات پیدرپی که در حکم شیر مادر برای طفل نوزاد است چه برنامهای داریم؟
🔸وقتی یک خانم محجبه با انواعی از طراحیهای مد و لباس مواجه میشود که نه تنها تأییدی بر شناخت او نیست بلکه جان آن را نیز هدف قرارگرفته است چه رخ خواهد داد؟ وقتی محیطهای ادرای و کارمندی، محیط درس و دانشگاه، عروسیها و جشنها و از همه مهمتر رسانه ملی و غیرملی همه و همه سراسر تأیید مخالف و بازخورد منفی است، گمان میکنید چه بلایی بر سر آن اعتقاد نوپا خواهد آمد؟
🔸مهمترین کارکرد آموزه «امربه معروف و نهی از منکر» کارکرد شناختی است؛ یعنی تأیید شناختِ پایه بهمثابه بازخود مثبت اجتماعی. اما مضافا بر آن، چه ایدههایی برای این مرحله از شناخت در نظر گرفته شده است؟ یک خانم محجبه در سینما، در تبلیغات، در رسانه، در بازار و به طور کلی در جامعه با چه میزان از تأیید مواجه است و با چه میزان از هجمه؟
🔸تأیید شناخت، یک مرحله مهم و اساسی است و نیاز به هوشمندی فراوان در طراحی دارد. تأییدِ معطوف به زبان از نازلترین نوع تأییدات است. برداشت خود نویسند از فضای جامعه ایرانی این است که تأییدات کمی در بافت جامعه برای حجاب و عفاف وجود دارد و بیشک هر طفل نوپایی بدون آبونان دوام نمیآورد.
✅توصیهام این است که به جای هزینه بر سر تولید استدلال بهمثابه تولید شناخت، به فکر نان و آبِ تأیید برای اطفال شناخت باشید.
🔹چگونه اعتقادات یک جامعه را برافکنیم؟
🔸براساس توضیحاتی که ارائه شد، کافی است تأییدات موافق یک اعتقاد را کم کرده و تأییدات منفی را در جامعه ترویج دهیم. آنگاه خواهید دید که اعتقادات آن جامعه کمکم و بهتدریج سستشده و در نهایت ترک میشود.
🔈هیچ میدانستید اغلب شعائر دینی و لزوم رعایت آن در جامعه در همین راستا یعنی نظریه شناخت تأییدی قابل ارزیابی است؟
💡یک پیشنهاد:
🔸پیشنهاد میکنم به جای تفکر درباره اینکه چگونه بیحجابان را تخطئه کنیم به این نیز بیاندیشیم که چگونه باحجابان را تقویت کنیم.
🔸چرا در داستان حجاب و عفاف بانوان محجبه دال مرکزی و نقطه ارشمیدسی قضیه نباشند؟
🔸چرا سیاستمداران نقش پزشک را بر عهده گرفته و به دنبال درماناند؟ چرا توجه از روی باطل به سمت حق نمیچرخد؟
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📺 تریبون داریِ میان مایگان و انحطاط فرهنگی
✍ میلاد حسن زاده
☑️ نظریه "اَلِکسی دو تُوکْویل" از جمله اولین نظریهها در مورد رسانههای ارتباط جمعی است که مربوط به بیش از ۱۰۰ سال پیش است.
☑️ این متفکر فرانسوی که طرفدار #نظام_ارزشی و ثبات اخلاقی جامعه خود بود، اعتقاد داشت #رسانه های ارتباط جمعی جوامع را به سمت تودهای شدن راهبری میکنند.
☑️ جامعهٔ تودهای، جامعهی دچار زوال و انحطاط فرهنگی است و اصالتهای فرهنگی در آن جامعه به چشم نمیآید و #ارزش و ضدّ ارزش مشخص نیست. مثلا علم در جامعه و سنّت تاریخی ما یک ارزش فوقالعاده است اما الآن میتوان با پول مدرک خرید یا علمآموزی و مدرک گرفتن بابی برای پُز دادن شده.
☑️ "توکویل" معتقد بود جوامع سنتی قوامش به #رهبران و #نخبگان اجتماعیش است چون صاحبِ #تریبون و #مقبولیت_اجتماعی هستند اما رسانههای نوین ارتباط جمعی، تریبون را #هرکسی و #همهجایی کرده و تریبون دیگر دست نخبگان نیست بلکه دست انسانهای #میانمایه (متوسطالحال،باری به هر جهت) است.
☑️ با تریبونداریِ میانمایگان، مبتذلترین خصلتهای مشترک انسانها مثل گرایشهای شهوانی و جنسی و توجه به زیباییهایِ ظاهریِ #عرفی برجسته میشود. به طور مثال امروزه غالباً فالوورهای هنرپیشهها یا زنهای صرفاً زیبا بیشتر از یک اندیشمند، مجتهد یا استاد است.
☑️ با این روند، آرام، نخبگان و رهبران مرجعیت فکری خودشان را از دست میدهند و مرجعیت فکری به دست میانمایگان میافتد.
☑️ با فرض قبول این نظریه که بعید هم به نظر نمیرسد، جامعه دچار عوارض نامطلوب بسیاری از جمله استبداد عوام میشود که در آینده دربارهٔ آن خواهم نوشت.
(دقت کنید این نظریه برای زمانی است که روزنامه رسانه ارتباط جمعی بوده)
☑️ با گسترش شبکههای اجتماعی و رسانهخوریِ جامعه ما و #فضای_مجازی کنترل نشده، میانمایگان(به نوعی میتوان گفت سلبریتیها) دچار محبوبیت و رهبری فکری در بین عوام شدند و جامعه را دچار مشکلات فرهنگی بسیار کردند.
☑️ در این بین افراد متعددی از جامعهٔ #مذهبی به نیّت خدمت به دین و انقلاب با تاسیس پیج و کانال و...، بدون داشتن تخصص، فعالیت رسانهای را شروع کردند.
☑️ چه بسا این نوع ورود بیش از پیش به انحطاط فرهنگی دامن بزند، زیرا هرچند به سبب مبانی و تقیدات دینی، افراد مذهبی به ابتذالهای واضح تَن نمیدهند اما همین ورودِ بدونِ تخصص، باعث تعدد تریبون و در نتیجه اولا دامن زدن به پدیدهٔ تریبونداری میانمایگان در بین عوام و ثانیا تریبونداریِ میانمایگان مذهبی شده.
☑️ میان مایگان مذهبی کسانی هستند که تقیدات دینی دارند، دلبستهٔ انقلابند، اما در قوارهٔ رهبری فکری در حیطههای مختلف(فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و...) نیستند، مبانی دینیشان ضعیف است و در موضوع خاصی تخصص و مطالعه ندارند.
☑️ افراد در قدیم تایید یا ردّ گزارههای فکری خود را از یک پیرِمُراد مرشد یا استاد یا مرجعیت دینی یا روحانی مسجد میگرفتند. امروزه اما ملاکِ مرجعیت فکری #فالوور و #ممبر یا زیبایی ظاهری شده. در بین عوام یکجور و در بین قشر مذهبی یکجور.
✅ برای فعالیت رسانهای ابتدا باید تخصص و مطالعه و مبنا داشت و سپس با شناخت هر رسانه و اقتضائات آن، مبنا و مطلب تخصصی خود را در رسانهٔ مناسب، به شیوهٔ مناسب، برای جامعهٔ هدف انتشار داد و إلّا، •لٰا یزِیدُ إِلَّا خَساراً•
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بارش_رحمت_الهی
امام على(علیه السلام) در خطبه 185 نهج البلاغه می فرمایند:
«لَوْ فَکَّرُوا فى عَظیمِ الْقُدْرَةِ وَ جَسیمِ النِّعْمَةِ لَرَجَعُوا اِلَى الطَّریقِ وَ خافُوا عَذابَ الْحَریقِ...»
اگر مردم در قدرت عظیم خداوند و نعمت هاى فراوان او مى اندیشیدند، حتماً هدایت مى شدند و از عذاب الهى مى ترسیدند...
هم اکنون بارش رحمت الهی منطقه دوبلوک
📆شنبه ۱۶دی ۱۴۰۲
#حوزه_علمیه_امام_صادق_علیه_السلام
https://eitaa.com/Howzeh_fir_com
#زمستان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#راویان_دیدار
♦️از مدارای پدرانه تا کینهی قلدرانه
✍ مریم اردویی
🔹یکی از نکات قابل توجه در دیدار اخیر رهبر انقلاب با مردم قم، تفاوت موضعگیری ایشان در مقابل افرادی بود که اقدام به کشف حجاب میکنند. در فروردین ماه گذشته در دیدار با هیئت دولت، با تأکید بر اینکه کشف حجاب یک حرام شرعی و سیاسی است، علت عمدهی کشف حجابها را به ناآگاهی و عدم توجه به نقشهی دشمن و دستان پشت پرده نسبت دادند نه به لجبازی و معارضه با نظام اسلامی. به عبارت دقیقتر بدون ذرهای کوتاه آمدن از اصول اساسی شریعت و تسلیم نمودن شرع به عرف تلاش کردند تا پای افرادی که قربانی فضای جنگ شناختی شده و از سر جهل حجاب از سر برداشتهاند، را از باتلاق کشف حجاب بیرون کشیده و بدون هل دادن آنها به زمین بازی دشمن به آغوش جامعهی اسلامی بازگردانند. رویکردی تربیتی که میتوان آن را مدارای پدرانه نسبت به فرزند فریبخورده نامید. اما در دیدار اخیر از موضع قبلی یک گام پا را فراتر گذاشته و فرمودند: «مسئله صرفاً این نیست که حالا قضیّهی حجاب را یک عدّهای نمیدانند یا ملاحظه نمیکنند؛ نه، یک عدّهای انگیزه دارند ــ البتّه عدّهی کمی ــ برای مخالفت و معارضه.»
🔸 در این رویکرد تربیتی امام جامعه با در نظر گرفتن تکثر موجود در جامعه و ظرفیتهای متفاوت ایمانی تلاش میکند بدون عقبنشینی از احکام شرعی افراد بیشتری از مردم را با خود همراه کند و با تبیین و مدارا، پردههای ظلمانی جهالت را که به موجب فضای شبههآلود بر اذهان سایه افکنده با سرانگشتان پدرانه، کنار زند و فرزندانش را به آغوش بکشد و در گام بعدی برای مغرضان پروندهای جدا باز کند. دقیقا شبیه سیرهی امیرالمؤمنین علیه السلام که بدون تقریر و امضای بدعتهای به وجود آمده در سالهای حکومت خلفاء همچون نماز تراویح و .... به خاطر حفظ مصالح نظام اسلامی، تغییر و اصلاح آنها را به تأخیر انداخت تا فاهمهی عمومی آمادهی پذیرش اشتباه شود. به عبارتی حکم مشخص اما اجرا نیازمند مدارا بود. نکتهی مهم دیگری که در این بیانات به آن اشاره کردند، نقش دستان پلید انگلیس خبیث در ماجرای کشف حجاب رضاخانی بود؛ دستانی که هنوز هم در پس پرده مشغول کارند. قائلهی کشف حجاب رضاخانی ریشه در کینهای دیرینه داشت که انگلیس از زن مسلمان ایرانی به دل گرفته بود و تا هنوز به صورت نقطهای مغفول در دل تاریخ باقی مانده است در حالیکه این کینه هنوز پا برجاست.
🔹حدود نیم قرن قبل از قائلهی کشف حجاب، وقتی دستان استعمار پیر انگلستان به گلوگاه اقتصادی مردم قلاب شد و امتیاز توزیع و فروش توتون و تنباکو طی یک قرارداد استعماری به کمپانی رژی واگذار گردید، نهضتی به نام «نهضت تنباکو» بر پا شد که تا قبل از آن چنین خیزشی سابقه نداشت. علما فهمیده بودند که این قرارداد فراتر از اقتصاد، فرهنگ و سیاست کشور را نیز هدف گرفته است. آنها میدیدند که هجوم اروپاییها، سر و شکل ظاهری بازار را تغییر داده و بوی رواج فرهنگ بیگانه و تشبه به کفار به مشام میرسد. فتوای میرزای شیرازی تا اندرونی شاه نفوذ کرد و انیسالدوله سوگلی ناصرالدین شاه، طرف منافع ملت و حمایت از مرجعیت دینی ایستاد و با قدرت نرم زنانه، نهضت را در داخل قصر پیگیری کرد. ملکهی متشرع ایران در پاسخ به سؤال متحیرانهی شاه که «چرا قلیانها را جمع میکنند و جدا میکنند؟» معتقدانه جواب داد: «برای آنکه قلیان حرام شده» و وقتی شاه با رگ ورم کرده گفت: «چه کسی حرام کرده؟» با همان منطق متشرعانه پاسخ داد: «همان کس که مرا به تو حلال کرده»؛ پاسخی که دهان شاه را چنان بست که دیگر به هیچ یک از نوکرانش دستور نداد برایش قلیان چاق کنند. اینگونه تیر خلاص به قرارداد رژی زده شد.
🔸قریب به نیم قرن بعد که بیغیرتی قانونی شد و کشف حجاب اجباری، یکی از کارشناسان استعماری لندن با اشاره به انیسالدوله و داغی که با حمایتش از حکم تحریم تنباکو بر دل منطق استعماری انگلیس گذاشته بود گفت: «ما با اجراي اين سياست کشف حجاب در ايران نطفهی آن گونه رويدادها (حمايت ملکه دربار قاجار از فتواي مرجع تشيع) را خشک کرديم و براي هميشه از تکرار آن جلوگيري نموديم.» اعترافی که هم نشان از استعماری بودن کشف حجاب دارد و هم اثرگذاری زن مسلمان و با هویت ایرانی.
#عصر_زنان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@asrezanan_ir
💠 اهداف و تبعات حمله به یمن چیست؟
🔹سرانجام حمله مشترک دشمن غربی با هدف قرار دادن ۱۲ نقطه (که چندتایشان فرودگاه بودند و غالب فرودگاههای یمن هم غیرفعال است) به پایان رسید. برای فهم دقیق سیر حوادث، تلفات،به چند نکته مهم باید توجه شود:
🔹۱. مشخصاً آمریکا و انگلیس با شروع یک کمپین خبری پیش از عملیات، قصد ارسال پالس تخلیه و فاصلهگیری نیروهای انصارالله را داشتند تا تلفات انسانی و مادی آنها نیز کمتر شود و بدتر از این خود را وارد باتلاق نکنند. اصل برای صنعا اما تجاوز است.
🔹۲. در حالی که نقاطی از یمن با پراکندگی زیر آتش بود و مثلا آمریکا میخواست توان موشکی یمن را بزند، اما رگبارهای موشک بالستیک به سمت کشتیهای جنگی آمریکا و انگلیس با موفقیت انجام شد که این؛
اولاً نشانه سطح آمادگی و اختیار بالای یگانهای تهاجمی ارتش یمن هنگام حمله دشمن
و ثانیاً نشانه اراده فعال شلیک در هر لحظه در صنعا است. برای مثال سهشنبه شب شاهد بودیم که ناوهای متعدد آمریکایی و انگلیسی فقط درگیر دفاع شده بودند و توان حمله متقابل را نداشتند.
🔹۳. به نظر جنبه حیثیتی این حمله برای واشنگتن مهمتر از هر چیز است. انجام حمله ساعاتی پس از صدور قطعنامه ضدیمنی ۲۲۷۲ و اعلام اینکه استرالیا، بحرین، کانادا و هلند در این حمله همراهی کردهاند، نشانهای است بر اینکه آمریکا میخواهد ابزارهای ظالمانه خود در سازمان ملل را فعال و موثر نشان داده و مثلا "توان اجماعساز" خود را به رخ بکشد؛ این بازی بایدن حتی نمایشی از سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ هم نیست.
🔹۴. در حالی آمریکا و انگلیس به یمن حمله کردند که محبوبیت یمن در میان کشورهای بیعرضه عربی به شدت افزایش یافته است. تبعات این تقابل آمریکا با یمنیها دامن آمریکا را در سراسر منطقه و حتی جهان در بلند مدت و حتی کوتاه مدت خواهد گرفت؛ تا پیش از این تصویر آمریکا به دلیل حمایت از جنایتکار در غزه نابود شده بود که قرار بود با عقبنشینی رژیم از غزه و بازگشایی یک گذرگاه، این تصویر بهبود یابد و حالا با بنبست در غزه، تهاجم به یمن هم به کارنامه سیاه بایدن افزوده شده و آتش خشم ملتهای منطقه و جهان دامن آمریکا و انگلیس را خواهد گرفت.
🔹۵. این آتش باید به برخی کشورها و جریانات خائن عربی نیز برسد. کشورهای عربی که با دلالی میان طرفهای مختلف، در حال سودبری و نان به نرخ روزخوری خود بوده و همزمان علاقه دارند مقاومت را با تحریکاتی به مسلخ بکشانند، خود باید هزینه دهند.
🔹۶. روندهای این ساعات به هر چه بیشتر نظامی شدن منطقه علیالخصوص بابالمندب و دریای سرخ منجر شده است. در این میان اتخاذ یک آرایش و گارد تقابلی و آماده در جمهوری اسلامی ایران لازم است که با بازپسگیری و آزادی نفتکش سوئز راجان و رزمایش در سکوت پیامبر اعظم(ص) بخشی از این گارد تهاجمی منتقل شد.
#آمریکا
#یمن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
جدول مراقبه رجبالمعظم 1445.pdf
772.3K
🌀 جدول مراقبهی رجبیه
📝 اعمال و اذکار ماه رجب
📿 اعمال آورده شده در جدول مراقبه، مخصوص کل ماه است که برای آسانی انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام اعمال و اذکار هر روز، خانهی مربوط را علامت بزنید.
♨️ مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کنید و لازم نیست همهی اعمال را انجام دهید.
✅ به جهت تأکید اساتید اخلاق، دعاهای روزانه ماه رجب نیز به جدول مراقبه اضافه شدهاند.
📚 منابع:
1️⃣ اقبال الاعمال
2️⃣ مفاتیح الجنان
#رجب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@Manahejj
#دوره #آنلاین #رایگان
💢 دوره بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی
✅ با دعوت از اساتید تراز اول حکمت و معرفت اسلامی
💠 مزایای شرکت در دوره:
1. برگزاری آنلاین و رایگان؛
2. صدور گواهی پایان دوره؛
3. راهیابی به دوره های پیشرفتۀ بعدی؛
4. امکان طرح پرسش در فضای مجازی از اساتید.
🗓 مهلت ثبت نام تا 18 بهمن
✏️ ثبت نام از طریق:
🆔 @Imam_110 (أدمین)
📱 ۰۹۹۱۹۵۳۸۹۴۹
🌐@Imam_Ali_11
⏱ زمان برگزاری: از 19 بهمن تا 25 اسفند (پنج شنبه ها و جمعه ها، هر روز 60 دقیقه)
👈 جهت دریافت اطلاعات بیشتر به کانال موسّسه مراجعه فرمایید:
@Imam_Ali_11
#علوم_عقلی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 عشق عفیف!
✍ محمدصدرا مازنی
۱. سالهای دور، آن زمان که تازه به قم آمده بودم و سطوح عالی را نزد اساتید ارجمندی شاگردی میکردم، با جوانی هم سن و سال خودم که در دانشگاه قم درس میخواند و به درس و بحث و فلسفه و عرفان علاقمند بود رفیق شدم. هر از گاهی فرصت صحبت و همنشینی دست میداد. دریکی از گعدههای دوستانه بحث به عشق و اشارات ابن سینا کشانده شد و از نمط نهم؛ آنجا که با مقامات العارفین اوج فهم عرفانی این فیلسوف نابغه بهرخ کشیده میشود. به دل نشسته بود. در آن روزهای جوانی بارها کلام شیخ الرئیس را مرور کردم و آن را از بر شدم. چند شرح بر اشارات و نمط نهم را ملاحظه کردم. امشب با آن عزیز معاشرتی تلفنی نصیب شد. از آن دست معاشرتهایی که با تعداد کمی از دوستانم دارم. باب گفتوگوهای دلی که باز میشود متوجه زمان نمیشوی. او از «پاورقی» گفت و من از عیش مدامی که از آن روز نخستین به یادگار دارم یاد کردم.
به او گفتم درباره عشق عفیف بوعلی مینویسم....
۲. بوعلی در نمط هشتم از لذت و سعادت میگوید و دربرابر آن از لذتهای نیرومندتری مینویسد. این لذتهای متعالی زمانی حاصل میشود که موجود به کمالات خویش برسد. که اگر بدانها برسد و در آنها سیر نماید عالیترین لذتها و سعادتها نصیبش میشود.
آنگاه در نمط نهم از مراتب و مقامات «عارفین» میگوید. یعنی از همان کمالات و مراتب و مقامات گفته میشود. اما آیا میتوان در همین دنیا به آن کمالات رسید؟ بهنگاه بوعلی افرادی در همین دنیا آن مقامات را طی میکنند!
شیخالرئیس سپس از داستان سلامان و ابسال میگوید و «سلامان» را مثلی برای ذات انسان و «ابسال» را مثلی برای درجات آدمی در عرفان معرفی می کند و آنگاه میگوید:
«ثم انه ليحتاج الى الرياضة;؛ و الرياضة متوجهة الى ثلثة اغراض: الاول تنحية مادون الحق عن مستن الايثار، و الثانى تطويع النفس الامارة للنفس المطمئنة... و الثالث تلطيف السر للتنبه.»
«پس از اين نوبت عمل و تمرين و رياضت میرسد. رياضت متوجه سه هدف است: اول دور كردن ماسوی از سر راه، دوم رام ساختن نفس اماره براى نفس مطمئنه، سوم نرم و لطيف ساختن باطن براى آگاهى.»
شهید مطهری در شرحش مینویسد: «زهد به هدف اول از سه هدف رياضت كمك میکند (يعنى زهد سبب میشود كه موانع و شواغل و موجبات غفلت از سر راه برداشته شود) و اما هدف دوم (يعنى رام شدن نفس اماره براى نفس مطمئنه و پيدايش انتظام در درون و برطرف شدن آشفتگیهاى روانى) چند چيز است كه به آن كمك میکند. يكى عبادت، به شرط آنكه با حضور قلب و تفكر توام باشد. ديگر آواز خوش آهنگ مناسب با معانى روحانى كه تمركز ذهن ايجاد كند و سخنى را كه با آن ادا میشود (مثلا آيه قرآن كه تلاوت مىشود و يا دعا و مناجاتى كه قرائت میشود و يا شعر عرفانى كه خوانده میشود) در قلب نفوذ دهد. سوم سخنى پندآموز كه از گويندهاى پاكدل با بيانى فصيح و بليغ و لحنى نرم و نافذ و هيئتى راهنمايانه شنيده شود.
نگاه من به هدف سوم معطوف بود؛ (يعنى نرم و لطيف و رقيق ساختن روح و بيرون كردن غلظتها و خشونتها از درون) آنچه به آن كمك میكند: اولی فکر و انديشه لطيف و ظريف است (تصور معانى دقيق و انديشههاى نازك و رقيق موجب ظرافت و رقت و لطافت روح میگردد ديگری عشق عفیف...».
شارحان اشارات عشق عفیف را معنی کردهاند. آنها عشق توأم با عفت را عشق به شمائل و نه عشق به صورت شرح میکنند. عشق به صورت، عشق جزئی است و عشق به شمائل یعنی عشق به همه هستی و فهم عاشقانه نظم جهانی که تحت سرپرستی و تدبیر خالق جهان قرار دارند.
عشق به هستی همه چیز را پرتوی از فروغ روی محبوب دانستن است. نوری که از ذات برمیتابد و کران تا کران را دربر میگیرد. در این حال چشم دل بینا میشود. «زیبایی» میبیند، اما نه لزوما در ساحلی دور دست یا دشتهایی فراخ و یا پنتهاوسی با چشماندازی نامحدود و رؤیایی رو به دریا. چشمی که از دل ببیند، برای دیدن زیبایی دور و نزدیک نمیشناسد. زیبایی را میتوان در نزدیکیها دید، در زاغهها جست. در دستهای پینهبسته کارگر ساختمان یا پیشانی چروکیده پیرمردی سردوگرم روزگار چشیده و یا راننده تاکسیای که زمستان و تابستان برای رزق حلال کار میکند و راضی است. میتوان به جستوجوی زیبایی به دوردستها خیره شد. عشق عفیف زیبا دیدن همه چیزهایی است که ازسوی خدا به ما روزی شد. با چنین عشقی همه رنجها و مصائب زیبا دیده میشود و رضایتی از درون به قضای الهی دست میدهد: «و من جز زیبایی ندیدم».
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✨ غنیمتِ فرصت در اندیشه امام باقر(ع)
✍️ طاهر قلیزاده محمدی، استاد حوزه علمیه قم
در طول زندگی تمامی انسانها فرصتها و لحظات نابی را میتوان پیدا کرد که افراد بسته به تواناییهایی که دارند میتوانند از آن فرصتها کمال استفاده را ببرند و از طریق آنها به آنچه میخواهند برسند؛ فرصتهایی که ممکن است تکرار نشدنی باشد و دیگر پیش نیاید؛ فرصتهایی که از دست رفتنشان ضرر عظیمی را میتواند متوجّه انسان کند.
بسیارند افرادی که در کهنسالی حسرت سنین جوانی را داشته و یا بیمارانی که با حسرت، وضعیت دوران سلامتی خود را بازگو میکنند و یا بسیار شنیدهایم کسانی که فرصتهای خوبی را در امر ازدواج، انتخاب کار و یا رشته تحصیلیای که میتوانستند در آن موفق باشند از دست دادهاند و امروز تنها با اندوه از آنها یاد میکنند.
اما نکتهای که نباید از آن غافل شد این است که بسیاری از حسرتهای ذکر شده دیگر فایدهای نداشته و امکان جبران نخواهند داشت، لذا لزوم دقت و محافظت از فرصتهای پیشرو و گرفتن تصمیم درست در زمان مواجهه با آنها از نکات ضروریای است که نباید از آن غافل شد؛ البته باید به این نکته نیز توجه داشت که افراد در زمان مواجهه با بسیاری از فرصتها مجال و وقت زیادی برای انتخاب نخواهند داشت و چهبسا در زمانی کوتاه که بعضاً توأم با فشارهای روحی، روانی و محیطی نیز ممکن است باشد، باید واکنش و تصمیم سریعی بگیرند که آن تصمیم تأثیرش میتواند تمام زندگی آنها را دستخوش تغییراتی اساسی قرار دهد.
کم نیست موقعیتهایی که به انسان پیشنهاد داده میشود و او باید در کمترین زمان ممکن، عکسالعمل و تصمیم مناسبی را نسبت به آن بگیرد و اعلام کند؛ در اینجا چهبسا حتی یک بله و یا خیر میتواند داشتههای انسان را بر باد دهد و یا اسباب ترقّی و پیشرفت قابل توجهی را به وجود آورد.
در این موقعیت بیشک فردی که از تجارب و اندوختههای فکری جامعتر و بینقصتری برخوردار باشد میتواند تصمیمی بهتر را بگیرد و به مطلوبی صحیح و استوارتر دست یابد که لازمه تحقّق این تصمیم صحیح، استفاده درست و بهینه از زمانها و اوقاتی است که تا به آن لحظه پشت سر گذاشته است؛ لذا در احادیث بسیاری دستور به قدرشناسی نسبت به فرصتها داده شده است. در همین راستا، امام باقر علیهالسلام در حدیثی زیبا میفرماید: «إِیَّاکَ وَ التَّفْرِیطَ عِنْدَ إِمْکَانِ الْفُرْصَةِ فَإِنَّهُ مَیْدَانٌ یَجْرِی لِأَهْلِهِ بِالْخُسْرَان[1] مبادا فرصتهاى به دست آمده را از دست بدهى که در این میدان، آن که وقت را ضایع کند، زیان مىبیند.»
بیشک کسی که دانش خود را افزایش داده و از تجارب گذشته خود و دیگران بهرهمند شده و از زمانهای زندگیاش درست استفاده کرده باشد در لحظات تصمیمگیری، تصمیمات بهتری را گرفته و از فرصتهایی که داشته است بهترین بهره را خواهد برد و از زیانی که در روایت به آن اشاره شده رهایی خواهد یافت.
پس پیروزی برای کسی خواهد بود که از تک تک لحظاتی که در آن هست استفاده صحیح برده و در جهت افزایش دانستهها و تجارب خود در تمام موقعیتهایی که در آن حضور دارد و زمانهایی که از عمرش میگذرد قدم برداشته باشد، چنانکه در روایتی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام چنین تأکید میفرماید: «إنَّ عُمرَکَ وقتُکَ الّذی أنتَ فیهِ[2] عمر تو، همین وقت و زمانی است که هماکنون در آن به سر میبری (آن را غنیمت بشمار)».
لحظاتی که هرچند خود شاید موقعیت مستقلی نباشند اما استفاده صحیح از آنها به منزله دروازهای خواهد بود که از طریق آن بتوان به منافع زیادی دست یافت و از هرگونه خسران و زیانی نجات پیدا کرد.
[1] ـ بحارالأنوار ج 75 ص 165
[2] ـ غررالحکم حدیث 3023
#تسنیم
#امام_باقر_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
996.2K
🌙 در استقبال از ماه رجب
🎙استاد جواد محدثی
▶️ قسمت اول:
مروری بر مناسبتهای ماه رجب
#ماه_رجب
#اهل_بیت (ع)
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN