نویسندگان حوزوی
🔊 تحدیر (تند خوانی) قرآن کریم با حجم کم 🔅 حجم هرفایل: حدود ۴ مگابایت ❗️ زمان تلاوت هر جزء: حدود ۳۵
.
💐از همه مخاطبان محترم و صبور و نویسندگان فاضل حوزوی، خواستار دعای خیر در این ساعات نورانی هستیم. 💐
#رمضان #معنویت #انسان
#نویسا_بمانید
#طنز_اندیشه
😊 کسینجر، پالانی برای همه فصول
✍️سمیه رستمی، طنزنویس حوزوی نوشت:
وقتی عزرائیل آخرین ذره از جانِ هنری فورد کسینجر (نظریهپرداز و سیاستمدار مطرح) را در صدسالگیاش بیرون کشید با خوشحالی جیغ زد: Finally, I just did it
هنگامی که دید از فرکانس صدایش پرهای ملائک ریخته، خودش را جمعوجور کرد و با صدایی ملکوتی گفت: به حول و قوه الهی بالأخره جانش درآمد. کسینجر استراتژیست قهار و دیپلمات نابغهای بود که بارها مأموران قبض روح را با پرسشی آچمز کرده بود؛ مثلاً میگفت: میدانید تحمیل عدالت به گروهی، بیعدالتی است؟
اگر جناب عزرائیل میدانست قرار است برای قبض روح وی چه مرارتهایی تحمل کند، زمانی که در خانوادهی یهودی آلمانی به دنیا آمد، زبان باز نکرده، مرجوعش میکرد.
کسینجر پانزدهساله بود که خانوادهاش جلوپلاس خود را جمع کردند و رفتند آمریکا. آنها میدانستند شاید بشود با ملکالموت بر سر زمان مرگ مصالحه کنند؛ اما حرف توی کَت هیتلر نمیرفت. هنری کسینجر همزمان با تحصیل در مدرسه شبانه در کارخانهی فرچهی اصلاح صورت دستبهکار شد. معلوم نیست کدام شیر پالم خوردهای به او گفته بود کارش خدمت بزرگی در جهت اصلاح بشریت است. این جمله آینده کسینجر را به سر زلف فرچهی اصلاح گره کور زد.
کسینجر پس از نوشتن انشای علم بهتر است یا ثروت، برایش واضح و مبرهن شده بود، فقط پدرزن کارخانهدار جواب است؛ پس تصمیم گرفت حسابداری بخواند تا حسابدار کارخانهای بشود و باقی قضایا؛ اما دست تقدیر زد پس کلهاش و گفت: چه غلطا! و برای خدمت سربازی فرستادش آلمان. آنجا مأمور خفتکردن افسران گشتاپو شد. وظیفهاش را جوری خوب انجام داد که ادارهی شهر کوچکی را به او سپردند. بازهم گویا یک شیر پالم خوردهای به او گفته بود: ببینم! چندمَرده حلاجی؟ برایش، حلاجی را هم «زدن پشم» ترجمه کرده بودند. تجربهی کارخانهی فرچهسازی و سربازی موجب شد بعد از جنگ در رشتهی علوم سیاسی دانشگاه هاروارد تا مقطع دکترا تحصیل کند.
با حمایت از نیکسون، کمکم به دنیای زدودن پشم، جهت اصلاح جهان پا گذاشت. صابونِ اصلاح کسینجر در زمان تصدی وزارت امورخارجهی نیکسون و جرالد فورد، به تن مردم ویتنام، لائوس و کامبوج خورد و الحق حسابی کف کرد. وی صابون و تیغ اصلاحش را به پاکستان در نسلکشی مردم بنگلادش امانت داد. از سر خیرخواهی یک هُل ریز هم به پینوشه داد تا سر مردم شیلی را از بیخ حلقشان تروتمیز بتراشد. وسط مسطهای اصلاحاتش بود که نصف جایزهی صلح نوبل را دادند دستش. نصف دیگر جایزه را به «له دوک تو» دادند که نپذیرفت. شاید نیت کمیتهی جایزهی صلح نوبل این بود که کسینجر از روی جایزه خجالت بکشد و دیگر دنبال جنگ نرود؛ اما انگار «جنگ اول به از صلح آخر» برایش بد معنا شده بود. اول جنگ راه میانداخت تا بعد ماچوموچ آشتیکنان راه بیندازد.
🔗متن کامل در رسانهی فکرت
#اندیشه
#جریان_روشنفکری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍃هوشیاری من می طلبد خیر کثیر از تو بخواهم
✍️ جواد رستمی
« اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ و التّنَبیهَ و باعِدْنی فیهِ من السّفاهة و التّمْویهِ و اجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ»
خدایا هوشیاری و بیداری جان به من عطا کن!
ذهن آماده و هوش و ذکاوت، نعمت گران بهای توست مرا از این سرمایه محروم نکن!
ذهن روشن و آمادگی بر اندیشه در افلاک، بیداری نصیب دل کند تا راه از چاه یافته و خطا نکنم!
دانم که از این نعمت، گر محروم شوم غفلت به سراغ آید و از راه بیراه شوم! پس لطف کن از مهرت، قسمت بنما هوشیاری و بیداری!
دانم که معصیت، خاموش کند چراغ عقل را، توفیق بده ترک کنم گناهان را، تا اینکه رِسَم به ذهن روشن!
الهی به لطف و رحمت، مرا دور کن از سفاهت!
عقل و خِرَدی دِه که هنجار کند اعمالم!
توفیق بده بهره بَرَم به نیکی، از این همه نعمت و محبت!
خدایا! رمضان ماه برکات و نعمات است
هرلحظه به لطف رحمانی، قسمت کنی رحمت و غفرانی! پس لطف کن این بنده ناچیز را، بخشا گُنَهُ و جُرم و خطایش!
هوشیاری من می طلبد خیر کثیر از تو بخواهم! از این لحظات نور بیابم!
در مَعرض مهر و رحمتِ رب، آرام و قرار جان بیابم!
یارب به عزیزان و بندگان خوب درگاهت، اکنون که خواندم تو را، ز عهد وعده حقت، اجابت این دعایم!
#رمضان
#خداشناسی
#خودشناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☀️بهار طبیعت و عبادت؛ پیوند فرهنگی اقوام ایرانی
🌻فرصتی فراروی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه
✍️ مهدی توکلیان در جام جم نوشت:
۱. زمان حاضررا میتوان دوره گذار از حیات قومی به حیات شهری دانست. امروزه شهرها و کلانشهرها دارای جمعیت متفاوتی از اقوام مختلف هستند. گردهم آوردن افرادی از اقوام گوناگون از چهار گوشه ایران وهمزیستی وهمکاری ایشان بایکدیگر درفضایی واحد بهعنوان نمونهای ازکشور ایران گامی مهم درراه احیای ویژگیهای قومی و فرهنگی است.
هرچند تسلط فرهنگی غرب و جهانبینی خرد انسانگرا، ارزشهای موجود در بسیاری از جوامع را طی چند قرن اخیر دستخوش تغییرات شگرفی قرار داده اما فرهنگهای زنده، همچون انسانهایی که آفریننده آن هستند، همیشه ققنوسوار، توان از نو برخاستن را دارند و به همین دلیل باید از تاریخ و فرهنگ گذشته نیز الهام گرفت.
2. وجود اقوام ایرانی در مرکز ایران اسلامی فرصتی برای به نمایش گذاشتن ویژگیهای فرهنگی اقوام گوناگون ساکن ایران است تا امکان نمود ارزشهای اقوام ایرانی فراهم آمده و زمینه آشنایی اقوام با یکدیگر مهیا شود؛ فرصتی مناسب و ایامی خاص که در آن همه در تجربه دیدن و شنیدن مشترک هستند و دستکم با ردوبدلکردن چند نگاه یکدیگر را به رسمیت میشناسند. اینگونه گردآوردن اقوام موجبات تعامل را سبب میشود. فرارسیدن بهار طبیعت و همزمانی آن با ماه عبادت و نیایش زمینه برونداد مثبت ارزشهای قومی با هدف نمود اصل کثرت در عین وحدت اقوام ایرانی را فراهم میکند. شریکشدن در تجربه مثبت، انسانها را به یکدیگر نزدیک و در قبول یکدیگر آنچنان که هستند یاری میکند.
3. مکانهای عمومی بسان مسجدها، حسینیهها و تکیهگاهها در ایام مناسبتی خاصی از سال چون ماه مبارک رمضان و محرم و صفر ابزار از بین بردن احساسات خشونتبار شهری میشوند که در اثر تنهایی و بیتوجهی متوجه شهرنشینان جدید است. در حالی که افراد پس از انجام یک مراسم یا شریکشدن در طعمی برابر ممکن است فقط لحظهای مشترک را تجربه کنند اما همین اشتراک در احساس، خشونت بیگانگی را تلطیف میکند. مکان عمومی لحظهای آرام و گذراست؛ لحظهای است که در عبور و مرور روزمره شهری سکون دارد و تفکر و آموزش در آن رایج است؛ البته این نیز بخش مهمی از زندگی شهری است که انسان در سرعت و بیتفاوتی که هر شهر بزرگ آن را تولید میکند، برای حیات سالم شهری به آن نیاز دارد.
۴. سنتها و آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی در بستر مکانهای عمومی آموزنده، شکلی جدید میگیرند و براساس اعتقادات مردمان همان منطقه، خاستگاه شهروندان همان زیستبوم میشوند؛ هرچند نتیجه یک زندگی مشترک کوتاهمدت است اما واقعیت آن فراتجربهای است. به بیان دیگر بهرهور با پیگیری موضوعاتی مرتبط با اطلاعات کسبکرده و تجربههای نوین حضور در این فضای معنوی، ناخودآگاه، اثراتی بلندمدت از این حضور، تجربه و ادراک را میپذیرد. آنچه میتواند به این تجربه از دیگری کمک کند، موجودیت ارائههای هنرمندانه تصویری و مبتنی بر شناخت از آیین و فرهنگ، تصاویر و نگارگریهای کهنه و مدرن براساس آموزههای دینی، اشیای قدمتدار میراثی و تمدنی سرزمینها و اقوام مختلف، تجربه بهرهمندی از خوراکهای مطبوع و سنتی اقوام هر منطقه و دیدن مراسمها و آیینهای سنتی و رسوم قدیمی است. از این رو، ضرورت توجه به برگزاری مراسمهای آیینی و سنتی با تکیه بر اصل تنوع مکان، از تعریف و تنظیم رخداد فعالیتهای غیرهمسو با آیینهای ایرانی-اسلامی جلوگیری شود.
🔗 ادامه متن در صفحه یادداشتخوانی
#رمضان
#هنر #رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
اخلاق گفتوگوی یک جامعهشناس(دکتر فاضلی) با هجمه و تهمت و تمسخر
#سلیطه_علمی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔴واکنش روزنه به اقدامات شائبه برانگیز بازماندگان نسبی امام راحل:👇
جماران نشنال!؟
برخی فعالان محازی اهل ذوق و دقت، در توصیف عملکرد پایگاه خبری #جماران، از لفظ #جماران_نشنال استفاده کردهاند!
این حجم از همصدایی با رسانههای بیگانه و خصوصا ایران نشنال که به درستی به #سعودی_نشنال شهرت یافته، واقعا عجیب نیست؟
اقدامات ساختارشکنانه سایت جماران چه نسبتی با مأموریتهای ذاتی این مجموعه(تنظیم و نشر آثار امام) دارد؟!
#هویت
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔎 رسانههای معاند و کلیدواژه "زن"؛ از رویداد اجتماعی تا تجزیه سیاسی
✍️علیرضامحمدلو
1️⃣ رویدادسازی: حادثه ای را در کمین نشسته و با زنجیره رسانهای برجسته میکنند.
2️⃣ روایتسازی: بعد از شکار لحظه ها، با قلم و قصه و روایت، سطح درگیری افکارعمومی را بالاتر میبرند.
3️⃣ هشتگ سازی: روایت ها باید داغ شوند و با تکنیک هشتگ، توجهات را جلب کرده و رونق یابند و ادبیاتِ باور پیدا کنند.
4️⃣ نمادسازی: از جلب توجه بایستی به کسب حمایت رسید و این فاز عملیات هم نیاز به اسطوره و نماد محسوس دارد.
5️⃣ سکوسازی: نماد سازی، توان حمایت پذیری و تعمیم مساله را بالا برده و صنعت شهرت و سلبریتی های جامعه را درگیر میکند.
6️⃣ تراژدی سازی: از یک حادثه ساده با فرایندی که طی شد،یک قصه تلخ و دراماتیک در حافظه جمعی ثبت میشود و انرژی و نشاط اجتماعی را بایکوت/تحریم میکند.
7️⃣ تئوریسازی: جریان روشنفکری این ماجرا را با عنوان جراحت جمعی و ترومای اجتماعی تئوریزه میکند و تبدیل به تاریخ سیاسی میشود.
8️⃣ نفرت سازی: تکرار انگارههای برساخته، تحریم شادی،تعمیم سکوها و توجیه روشنفکری،بتدریج مساله را از صورت ذهنی به ساحت عینی کشانده و خشم بخشی از مردم از بخشی دیگر یا سیستم را صورت میبخشد.
9️⃣ گسلسازی: نتیجه مشخص چنین ویروسی، ایجاد دوقطبی یا چندپارگی در جامعه با عنوان قهر،گسل و شکاف اجتماعی است.
🔟 تجزیه سازی: تیر خلاص این ماجرا هم بعد از تولید خوشههای خشم اجتماعی، تحت عناوین سیاسی مثل رفراندوم،تحریم انتخابات و ایجاد ناامنی/آنارشی با ورود جریانهای خارجی جهت تجزیه سیاسی با عنوان صلح اجتماعی رقم میخورد.
راسخون_آشنایی با قرآن.mp3
6.35M
شناخت قرآن برای هر فرد عالم و مومن ضروری و واجب است.👌🏻
با نگاه به تاریخ همواره قرآن در تکوین سرنوشت جوامع بشریت موثر بوده؛ به طوری که بدون شناخته قرآن شناخت جامعه بشری امکان پذیر نیست...
و همین شناخت قرآن هست که به زندگی معنا و نور و حرارت و روح میده🤍✨
با توجه به ضرورت شناخت قرآن برآن شدیم در ۳۰ روز ماه مبارک پادکست هایی از کتاب آشنایی با قرآن شهید مطهری آماده کنیم؛ تا بهره کافی را از قرآن ببرید و مارا از دعای خیرتون محرروم نکنید.❤️
#پادکست
#ماه_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@rasekhoon_online
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 برهنگیِ گران قیمت، به اسم مُد!
✍️مجید ابطحی
هیچ وقت فکر نمیکردیم بشر به حدی از حماقت برسد که شلوار پاره را گرانتر بخرد!
جهل و #حماقت انواعی دارد؛ اما بعضی از حماقتها خیلی واضح است!
علاوه بر نگاه روانشناختی به این مسئله که تغییر شناختی بشر چگونه به اینجا میرسد و چطور این رفتار از او سر میزند، و تحلیل جامعهشناختیِ آن که چطور یک رفتار غیرعاقلانه در جامعه تبدیل به هنجار میشود.
یک طرف هم پاسخ به این سوال است که چطور بعد از هزاران سال زحمت انبیا و اولیای الهی، بشر هنوز نتوانسته #زنجیرهای_جهل را از خود بِکند و گنجینههای #عقلش را آزاد کند!؟ و دوباره به جاهلیت برگشته!
#جاهلیت_مدرن
#زنجیر_جهل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
9.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🔇 آیا شبکههای اجتماعی آزادی رسانهای برای ما آوردهاند؟
بشنوید از مجید نقدی، مدرس روزنامه نگاری حوزه👆
#سواد_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ اولویتشناسی؛ نیاز ضروری مجاهدان آخرالزمانی
✍️ محمد مختاری
در شرایط جنگی، صحبت سر اولویتهاست.
مؤمن باید زمانشناش باشد و تکلیف مدار. اگر قیام توابین به موقع صورت میگرفت، تاریخ کربلا را تغییر میداد.
یکی از روشهای ابلیس نیز همین است؛ او ولایت را فدای عبادت میخواهد و واجب را قربانی مستحب.
شک نکنید امروز هم پیروان شیطان در صدد ایجاد خطا در تشخیص ما هستند تا اقدامات با اهمیت بالاتر را فدای امور کماهمیتتر نماییم.
رسانههای معاند را با این نگاه تحلیل کنید.
پیروز نهایی کسی خواهد بود که بر اساس اولویتهای خودش عملیات کند نه مطابق با میل دشمن.
حتی حرف حقی که تکمیل کنندهی پازل دشمن است نباید زده شود چون در نهایت به زیان حق تمام میشود و تضعیف این جبهه جایز نیست.
در برابر جنگ ترکیبی، دفاع و تهاجم ترکیبی ضروری است.
البته سخت است ولی اجرش هم بالاتر است.
باید مطالعه کنیم،یاد بگیریم، دعا کنیم، توسل کنیم و مبارزه کنیم.
اصلا جهاد همین است و مجاهدان برترند.
فرمود:
لَّا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَىٰ وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا
ﺁﻥ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﺯ ﻣﺆﻣﻨﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﺟﺴﻤﻰ[ ﻭ ﻧﻘﺺ ﻣﺎﻟﻲ ، ﻭ ﻋﺬﺭ ﺩﻳﮕﺮ ، ﺍﺯ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺟﻬﺎﺩ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻱ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ] ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﻧﺸﺴﺘﻨﺪ، ﺑﺎ ﻣﺠﺎﻫﺪﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﺟﺎﻥ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺟﻬﺎﺩ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻨﺪ، ﻳﻜﺴﺎﻥ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ.
ﺧﺪﺍ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﺟﺎﻥ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺟﻬﺎﺩ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﻘﺎم ﻭ ﻣﺮﺗﺒﻪﺍﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮ ﺧﺎﻧﻪ ﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺑﺨﺸﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﻭ ﻫﺮ ﻳﻚ [ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ] ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﺸﺎﻥ ] ﻭﻋﺪﻩ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻧﻴﻚ ﺩﺍﺩﻩ، ﻭ ﺟﻬﺎﺩﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﺎﻧﻪ ﻧﺸﻴﻨﺎﻥِ [ ﺑﻲ ﻋُﺬﺭ ] ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
#آخرالزمان
#جنگ_ترکیبی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN