🔊 تحدیر (تند خوانی) قرآن کریم با حجم کم
🔅 حجم هرفایل: حدود ۴ مگابایت
❗️ زمان تلاوت هر جزء: حدود ۳۵ دقیقه
جزء ۱ جزء ۲ جزء ۳
جزء ۴ جزء ۵ جزء ۶
جزء ۷ جزء ۸ جزء ۹
جزء ۱۰ جزء ۱۱ جزء ۱۲
جزء ۱۳ جزء ۱۴ جزء ۱۵
جزء ۱۶ جزء ۱۷ جزء ۱۸
جزء ۱۹ جزء ۲۰ جزء ۲۱
جزء ۲۲ جزء ۲۳ جزء ۲۴
جزء ۲۵ جزء ۲۶ جزء ۲۷
جزء ۲۸ جزء ۲۹ جزء ۳۰
💠 پایگاه جامع محتوایی هیأت
#قرآن
#رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
▫️
نویسندگان حوزوی
🔊 تحدیر (تند خوانی) قرآن کریم با حجم کم 🔅 حجم هرفایل: حدود ۴ مگابایت ❗️ زمان تلاوت هر جزء: حدود ۳۵
.
💐از همه مخاطبان محترم و صبور و نویسندگان فاضل حوزوی، خواستار دعای خیر در این ساعات نورانی هستیم. 💐
#رمضان #معنویت #انسان
#نویسا_بمانید
#طنز_اندیشه
😊 کسینجر، پالانی برای همه فصول
✍️سمیه رستمی، طنزنویس حوزوی نوشت:
وقتی عزرائیل آخرین ذره از جانِ هنری فورد کسینجر (نظریهپرداز و سیاستمدار مطرح) را در صدسالگیاش بیرون کشید با خوشحالی جیغ زد: Finally, I just did it
هنگامی که دید از فرکانس صدایش پرهای ملائک ریخته، خودش را جمعوجور کرد و با صدایی ملکوتی گفت: به حول و قوه الهی بالأخره جانش درآمد. کسینجر استراتژیست قهار و دیپلمات نابغهای بود که بارها مأموران قبض روح را با پرسشی آچمز کرده بود؛ مثلاً میگفت: میدانید تحمیل عدالت به گروهی، بیعدالتی است؟
اگر جناب عزرائیل میدانست قرار است برای قبض روح وی چه مرارتهایی تحمل کند، زمانی که در خانوادهی یهودی آلمانی به دنیا آمد، زبان باز نکرده، مرجوعش میکرد.
کسینجر پانزدهساله بود که خانوادهاش جلوپلاس خود را جمع کردند و رفتند آمریکا. آنها میدانستند شاید بشود با ملکالموت بر سر زمان مرگ مصالحه کنند؛ اما حرف توی کَت هیتلر نمیرفت. هنری کسینجر همزمان با تحصیل در مدرسه شبانه در کارخانهی فرچهی اصلاح صورت دستبهکار شد. معلوم نیست کدام شیر پالم خوردهای به او گفته بود کارش خدمت بزرگی در جهت اصلاح بشریت است. این جمله آینده کسینجر را به سر زلف فرچهی اصلاح گره کور زد.
کسینجر پس از نوشتن انشای علم بهتر است یا ثروت، برایش واضح و مبرهن شده بود، فقط پدرزن کارخانهدار جواب است؛ پس تصمیم گرفت حسابداری بخواند تا حسابدار کارخانهای بشود و باقی قضایا؛ اما دست تقدیر زد پس کلهاش و گفت: چه غلطا! و برای خدمت سربازی فرستادش آلمان. آنجا مأمور خفتکردن افسران گشتاپو شد. وظیفهاش را جوری خوب انجام داد که ادارهی شهر کوچکی را به او سپردند. بازهم گویا یک شیر پالم خوردهای به او گفته بود: ببینم! چندمَرده حلاجی؟ برایش، حلاجی را هم «زدن پشم» ترجمه کرده بودند. تجربهی کارخانهی فرچهسازی و سربازی موجب شد بعد از جنگ در رشتهی علوم سیاسی دانشگاه هاروارد تا مقطع دکترا تحصیل کند.
با حمایت از نیکسون، کمکم به دنیای زدودن پشم، جهت اصلاح جهان پا گذاشت. صابونِ اصلاح کسینجر در زمان تصدی وزارت امورخارجهی نیکسون و جرالد فورد، به تن مردم ویتنام، لائوس و کامبوج خورد و الحق حسابی کف کرد. وی صابون و تیغ اصلاحش را به پاکستان در نسلکشی مردم بنگلادش امانت داد. از سر خیرخواهی یک هُل ریز هم به پینوشه داد تا سر مردم شیلی را از بیخ حلقشان تروتمیز بتراشد. وسط مسطهای اصلاحاتش بود که نصف جایزهی صلح نوبل را دادند دستش. نصف دیگر جایزه را به «له دوک تو» دادند که نپذیرفت. شاید نیت کمیتهی جایزهی صلح نوبل این بود که کسینجر از روی جایزه خجالت بکشد و دیگر دنبال جنگ نرود؛ اما انگار «جنگ اول به از صلح آخر» برایش بد معنا شده بود. اول جنگ راه میانداخت تا بعد ماچوموچ آشتیکنان راه بیندازد.
🔗متن کامل در رسانهی فکرت
#اندیشه
#جریان_روشنفکری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍃هوشیاری من می طلبد خیر کثیر از تو بخواهم
✍️ جواد رستمی
« اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ و التّنَبیهَ و باعِدْنی فیهِ من السّفاهة و التّمْویهِ و اجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ»
خدایا هوشیاری و بیداری جان به من عطا کن!
ذهن آماده و هوش و ذکاوت، نعمت گران بهای توست مرا از این سرمایه محروم نکن!
ذهن روشن و آمادگی بر اندیشه در افلاک، بیداری نصیب دل کند تا راه از چاه یافته و خطا نکنم!
دانم که از این نعمت، گر محروم شوم غفلت به سراغ آید و از راه بیراه شوم! پس لطف کن از مهرت، قسمت بنما هوشیاری و بیداری!
دانم که معصیت، خاموش کند چراغ عقل را، توفیق بده ترک کنم گناهان را، تا اینکه رِسَم به ذهن روشن!
الهی به لطف و رحمت، مرا دور کن از سفاهت!
عقل و خِرَدی دِه که هنجار کند اعمالم!
توفیق بده بهره بَرَم به نیکی، از این همه نعمت و محبت!
خدایا! رمضان ماه برکات و نعمات است
هرلحظه به لطف رحمانی، قسمت کنی رحمت و غفرانی! پس لطف کن این بنده ناچیز را، بخشا گُنَهُ و جُرم و خطایش!
هوشیاری من می طلبد خیر کثیر از تو بخواهم! از این لحظات نور بیابم!
در مَعرض مهر و رحمتِ رب، آرام و قرار جان بیابم!
یارب به عزیزان و بندگان خوب درگاهت، اکنون که خواندم تو را، ز عهد وعده حقت، اجابت این دعایم!
#رمضان
#خداشناسی
#خودشناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☀️بهار طبیعت و عبادت؛ پیوند فرهنگی اقوام ایرانی
🌻فرصتی فراروی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه
✍️ مهدی توکلیان در جام جم نوشت:
۱. زمان حاضررا میتوان دوره گذار از حیات قومی به حیات شهری دانست. امروزه شهرها و کلانشهرها دارای جمعیت متفاوتی از اقوام مختلف هستند. گردهم آوردن افرادی از اقوام گوناگون از چهار گوشه ایران وهمزیستی وهمکاری ایشان بایکدیگر درفضایی واحد بهعنوان نمونهای ازکشور ایران گامی مهم درراه احیای ویژگیهای قومی و فرهنگی است.
هرچند تسلط فرهنگی غرب و جهانبینی خرد انسانگرا، ارزشهای موجود در بسیاری از جوامع را طی چند قرن اخیر دستخوش تغییرات شگرفی قرار داده اما فرهنگهای زنده، همچون انسانهایی که آفریننده آن هستند، همیشه ققنوسوار، توان از نو برخاستن را دارند و به همین دلیل باید از تاریخ و فرهنگ گذشته نیز الهام گرفت.
2. وجود اقوام ایرانی در مرکز ایران اسلامی فرصتی برای به نمایش گذاشتن ویژگیهای فرهنگی اقوام گوناگون ساکن ایران است تا امکان نمود ارزشهای اقوام ایرانی فراهم آمده و زمینه آشنایی اقوام با یکدیگر مهیا شود؛ فرصتی مناسب و ایامی خاص که در آن همه در تجربه دیدن و شنیدن مشترک هستند و دستکم با ردوبدلکردن چند نگاه یکدیگر را به رسمیت میشناسند. اینگونه گردآوردن اقوام موجبات تعامل را سبب میشود. فرارسیدن بهار طبیعت و همزمانی آن با ماه عبادت و نیایش زمینه برونداد مثبت ارزشهای قومی با هدف نمود اصل کثرت در عین وحدت اقوام ایرانی را فراهم میکند. شریکشدن در تجربه مثبت، انسانها را به یکدیگر نزدیک و در قبول یکدیگر آنچنان که هستند یاری میکند.
3. مکانهای عمومی بسان مسجدها، حسینیهها و تکیهگاهها در ایام مناسبتی خاصی از سال چون ماه مبارک رمضان و محرم و صفر ابزار از بین بردن احساسات خشونتبار شهری میشوند که در اثر تنهایی و بیتوجهی متوجه شهرنشینان جدید است. در حالی که افراد پس از انجام یک مراسم یا شریکشدن در طعمی برابر ممکن است فقط لحظهای مشترک را تجربه کنند اما همین اشتراک در احساس، خشونت بیگانگی را تلطیف میکند. مکان عمومی لحظهای آرام و گذراست؛ لحظهای است که در عبور و مرور روزمره شهری سکون دارد و تفکر و آموزش در آن رایج است؛ البته این نیز بخش مهمی از زندگی شهری است که انسان در سرعت و بیتفاوتی که هر شهر بزرگ آن را تولید میکند، برای حیات سالم شهری به آن نیاز دارد.
۴. سنتها و آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی در بستر مکانهای عمومی آموزنده، شکلی جدید میگیرند و براساس اعتقادات مردمان همان منطقه، خاستگاه شهروندان همان زیستبوم میشوند؛ هرچند نتیجه یک زندگی مشترک کوتاهمدت است اما واقعیت آن فراتجربهای است. به بیان دیگر بهرهور با پیگیری موضوعاتی مرتبط با اطلاعات کسبکرده و تجربههای نوین حضور در این فضای معنوی، ناخودآگاه، اثراتی بلندمدت از این حضور، تجربه و ادراک را میپذیرد. آنچه میتواند به این تجربه از دیگری کمک کند، موجودیت ارائههای هنرمندانه تصویری و مبتنی بر شناخت از آیین و فرهنگ، تصاویر و نگارگریهای کهنه و مدرن براساس آموزههای دینی، اشیای قدمتدار میراثی و تمدنی سرزمینها و اقوام مختلف، تجربه بهرهمندی از خوراکهای مطبوع و سنتی اقوام هر منطقه و دیدن مراسمها و آیینهای سنتی و رسوم قدیمی است. از این رو، ضرورت توجه به برگزاری مراسمهای آیینی و سنتی با تکیه بر اصل تنوع مکان، از تعریف و تنظیم رخداد فعالیتهای غیرهمسو با آیینهای ایرانی-اسلامی جلوگیری شود.
🔗 ادامه متن در صفحه یادداشتخوانی
#رمضان
#هنر #رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
اخلاق گفتوگوی یک جامعهشناس(دکتر فاضلی) با هجمه و تهمت و تمسخر
#سلیطه_علمی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔴واکنش روزنه به اقدامات شائبه برانگیز بازماندگان نسبی امام راحل:👇
جماران نشنال!؟
برخی فعالان محازی اهل ذوق و دقت، در توصیف عملکرد پایگاه خبری #جماران، از لفظ #جماران_نشنال استفاده کردهاند!
این حجم از همصدایی با رسانههای بیگانه و خصوصا ایران نشنال که به درستی به #سعودی_نشنال شهرت یافته، واقعا عجیب نیست؟
اقدامات ساختارشکنانه سایت جماران چه نسبتی با مأموریتهای ذاتی این مجموعه(تنظیم و نشر آثار امام) دارد؟!
#هویت
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔎 رسانههای معاند و کلیدواژه "زن"؛ از رویداد اجتماعی تا تجزیه سیاسی
✍️علیرضامحمدلو
1️⃣ رویدادسازی: حادثه ای را در کمین نشسته و با زنجیره رسانهای برجسته میکنند.
2️⃣ روایتسازی: بعد از شکار لحظه ها، با قلم و قصه و روایت، سطح درگیری افکارعمومی را بالاتر میبرند.
3️⃣ هشتگ سازی: روایت ها باید داغ شوند و با تکنیک هشتگ، توجهات را جلب کرده و رونق یابند و ادبیاتِ باور پیدا کنند.
4️⃣ نمادسازی: از جلب توجه بایستی به کسب حمایت رسید و این فاز عملیات هم نیاز به اسطوره و نماد محسوس دارد.
5️⃣ سکوسازی: نماد سازی، توان حمایت پذیری و تعمیم مساله را بالا برده و صنعت شهرت و سلبریتی های جامعه را درگیر میکند.
6️⃣ تراژدی سازی: از یک حادثه ساده با فرایندی که طی شد،یک قصه تلخ و دراماتیک در حافظه جمعی ثبت میشود و انرژی و نشاط اجتماعی را بایکوت/تحریم میکند.
7️⃣ تئوریسازی: جریان روشنفکری این ماجرا را با عنوان جراحت جمعی و ترومای اجتماعی تئوریزه میکند و تبدیل به تاریخ سیاسی میشود.
8️⃣ نفرت سازی: تکرار انگارههای برساخته، تحریم شادی،تعمیم سکوها و توجیه روشنفکری،بتدریج مساله را از صورت ذهنی به ساحت عینی کشانده و خشم بخشی از مردم از بخشی دیگر یا سیستم را صورت میبخشد.
9️⃣ گسلسازی: نتیجه مشخص چنین ویروسی، ایجاد دوقطبی یا چندپارگی در جامعه با عنوان قهر،گسل و شکاف اجتماعی است.
🔟 تجزیه سازی: تیر خلاص این ماجرا هم بعد از تولید خوشههای خشم اجتماعی، تحت عناوین سیاسی مثل رفراندوم،تحریم انتخابات و ایجاد ناامنی/آنارشی با ورود جریانهای خارجی جهت تجزیه سیاسی با عنوان صلح اجتماعی رقم میخورد.
راسخون_آشنایی با قرآن.mp3
6.35M
شناخت قرآن برای هر فرد عالم و مومن ضروری و واجب است.👌🏻
با نگاه به تاریخ همواره قرآن در تکوین سرنوشت جوامع بشریت موثر بوده؛ به طوری که بدون شناخته قرآن شناخت جامعه بشری امکان پذیر نیست...
و همین شناخت قرآن هست که به زندگی معنا و نور و حرارت و روح میده🤍✨
با توجه به ضرورت شناخت قرآن برآن شدیم در ۳۰ روز ماه مبارک پادکست هایی از کتاب آشنایی با قرآن شهید مطهری آماده کنیم؛ تا بهره کافی را از قرآن ببرید و مارا از دعای خیرتون محرروم نکنید.❤️
#پادکست
#ماه_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@rasekhoon_online
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 برهنگیِ گران قیمت، به اسم مُد!
✍️مجید ابطحی
هیچ وقت فکر نمیکردیم بشر به حدی از حماقت برسد که شلوار پاره را گرانتر بخرد!
جهل و #حماقت انواعی دارد؛ اما بعضی از حماقتها خیلی واضح است!
علاوه بر نگاه روانشناختی به این مسئله که تغییر شناختی بشر چگونه به اینجا میرسد و چطور این رفتار از او سر میزند، و تحلیل جامعهشناختیِ آن که چطور یک رفتار غیرعاقلانه در جامعه تبدیل به هنجار میشود.
یک طرف هم پاسخ به این سوال است که چطور بعد از هزاران سال زحمت انبیا و اولیای الهی، بشر هنوز نتوانسته #زنجیرهای_جهل را از خود بِکند و گنجینههای #عقلش را آزاد کند!؟ و دوباره به جاهلیت برگشته!
#جاهلیت_مدرن
#زنجیر_جهل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔇 آیا شبکههای اجتماعی آزادی رسانهای برای ما آوردهاند؟
بشنوید از مجید نقدی، مدرس روزنامه نگاری حوزه👆
#سواد_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ اولویتشناسی؛ نیاز ضروری مجاهدان آخرالزمانی
✍️ محمد مختاری
در شرایط جنگی، صحبت سر اولویتهاست.
مؤمن باید زمانشناش باشد و تکلیف مدار. اگر قیام توابین به موقع صورت میگرفت، تاریخ کربلا را تغییر میداد.
یکی از روشهای ابلیس نیز همین است؛ او ولایت را فدای عبادت میخواهد و واجب را قربانی مستحب.
شک نکنید امروز هم پیروان شیطان در صدد ایجاد خطا در تشخیص ما هستند تا اقدامات با اهمیت بالاتر را فدای امور کماهمیتتر نماییم.
رسانههای معاند را با این نگاه تحلیل کنید.
پیروز نهایی کسی خواهد بود که بر اساس اولویتهای خودش عملیات کند نه مطابق با میل دشمن.
حتی حرف حقی که تکمیل کنندهی پازل دشمن است نباید زده شود چون در نهایت به زیان حق تمام میشود و تضعیف این جبهه جایز نیست.
در برابر جنگ ترکیبی، دفاع و تهاجم ترکیبی ضروری است.
البته سخت است ولی اجرش هم بالاتر است.
باید مطالعه کنیم،یاد بگیریم، دعا کنیم، توسل کنیم و مبارزه کنیم.
اصلا جهاد همین است و مجاهدان برترند.
فرمود:
لَّا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَىٰ وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا
ﺁﻥ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﺯ ﻣﺆﻣﻨﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﺟﺴﻤﻰ[ ﻭ ﻧﻘﺺ ﻣﺎﻟﻲ ، ﻭ ﻋﺬﺭ ﺩﻳﮕﺮ ، ﺍﺯ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺟﻬﺎﺩ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻱ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ] ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﻧﺸﺴﺘﻨﺪ، ﺑﺎ ﻣﺠﺎﻫﺪﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﺟﺎﻥ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺟﻬﺎﺩ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻨﺪ، ﻳﻜﺴﺎﻥ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ.
ﺧﺪﺍ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﺟﺎﻥ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺟﻬﺎﺩ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﻘﺎم ﻭ ﻣﺮﺗﺒﻪﺍﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮ ﺧﺎﻧﻪ ﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺑﺨﺸﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﻭ ﻫﺮ ﻳﻚ [ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ] ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﺸﺎﻥ ] ﻭﻋﺪﻩ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻧﻴﻚ ﺩﺍﺩﻩ، ﻭ ﺟﻬﺎﺩﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﺎﻧﻪ ﻧﺸﻴﻨﺎﻥِ [ ﺑﻲ ﻋُﺬﺭ ] ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
#آخرالزمان
#جنگ_ترکیبی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 ازدواج و پارتنر
✍️سیدعلیرضا موسوی
در پاسخ به سوال پارتنر چیست؟ باید بگوییم امروزه پارتنر به یکی از رایج ترین کلمات میان جوانان تبدیل شده است. پارتنر در لغت به معنای یار و همراه می باشد. اما در معنای کلی پارتنر به افرادی می گویند که رابطه بسیار نزدیکی باهم دارند و قرار است که در آینده با یکدیگر ازدواج کنند. در زمان گذشته به پارتنر نامزد گفته می شد.
در زندگی امروزی میزان افرادی که پارتنر را جایگزین همسر کرده اند بسیار فراوان است. اینگونه افراد شریک عاطفی خود را پارتنر نامیده و با وی ازدواج سفید می کنند. در ازدواج سفید زوجین همانند سایر زوج ها با یکدیگر رابطه جنسی بقرار کرده و در یک محیط زندگی می کنند.
اما رابطه آنها در هیچ کجا ثبت رسمی نمی شود و تنها بصورت دلی به یکدیگر متعهد هستند. متاسفانه در زندگی کنونی به دلیل شرایط سخت و سنگین ازدواج بسیاری از جوانان تن به ازدواج سفید می دهند.
اما دین مبین اسلام که عهده دار سعادت و کمال بشر است و همچنین قرآن کریم که نقشه ی نجات انسانها است تاکید به امر مقدس ازدواج وتشکیل خانواده کرده است
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:
و از نشانههاى او این است که براى شما همسرانى از [جنس] خودتان آفرید، تا کنارِ آنان آرامش بیابید و میان شما دوستى و مهربانى قرار داد، بدون شک در این [آفرینش] همواره نشانههایى است براى مردمى که تفکّر کنند1
و همچنین پیامبر اسلام صلیاللهعليهوآلهوسلم میفرمایند: النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی؛
پیامبر خدا ازدواج سنت و طریقهای در زندگی من است؛ پس هر کس از این طریقه روی گرداند، از من نیست».
تفاوت پارتنر با همسر را برای شما شرح دهیم:
اصلی ترین تفاوت میان پارتنر با همسر در تعهد محضری میان زوجین می باشد. زمانی که دو نفر تصمیم به ازدواج می گیرند در بسیاری از مسائل به یکدیگر تهعد محضری می دهند. اما در روابط پارتنری هیچ گونه تعهدی وجود ندارد.
فرزندانی که حاصل ازدواج هستند بصورت رسمی در جامعه ثبت می شوند و از زندگی نسبتا مطلوبی برخوردار خواهند بود. اما این شرایط برای فرزندانی که حاصل روابط پارتنری هستند چنین نخواهد بود و جامعه به چشم دیگری به این فرزندان می نگرد.
بیش از 90 درصد خانواده های ایرانی با فرهنگ روابط پارتنری موافق نیستند و اینگونه ازدواج را به رسمیت نخواهند شناخت.
در زندگی پارتنری طرفین تعهد چندانی به یکدیگر ندارند و هر زمانی که بخواهند می توانند از یکدیگر جدا شوند. در حالی که این شرایط در ازدواج رسمی وجود ندارد.
در روابط پارتنری طرفین هیچ گونه مسئولیتی در قبال یکدیگر ندارند. اما در ازدواج رسمی زوجین در مقابل یکدیگر مسئول هستند.
در آخر آنچه که روشن است امر ازدواج بهترین پاسخ دهنده نیاز انسان از جهت امنیت و سلامت روح وجسم انسان است
وآنچه که مجامع غربی برای نابود کردن خانواده و ترویج بی مسئولیتی و عدم تعهد نسبت به یکدیگر ونشر اهداف شوم هرزگی و بی بند باری برای هدف گیری جامعه اسلامی و بالاخص خانواده بر هر کس پوشیده نیست.
منابع:
1سوره روم آیات 21تا30
#ازدواج
#پارتنر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
جرمانگاری؛ بیحجابی؛ روزهخواری علنی
✍️ بابک شکورزاده
🔹اینکه برخی از افراد نسبت به تذکر حجاب گارد میگیرند و رفتاری حق به جانب دارند به این دلیل است که بیحجابی را جرم نمیدانند. یکی از ریشههای این ناهنجاری همین موضوع است که این افراد قبول ندارند با بیحجابی در ملأ عام مرتکب جرم شدهاند.
🔹مشابه این قضیه در روزهخواری علنی هم صادق است. برخی از افرادی که در ماه مبارک رمضان، اقدام به روزهخواری علنی میکنند و در مقابل تذکرات، حق را به خوشان میدهند، عمدتا به این دلیل است که این کار را جرم نمیدانند. کسانی که از این افراد نیز حمایت میکنند، معمولا به جرمانگاری نرسیدهاند و باور ندارند که این کار جرم است.
🔹به همین دلیل است که معمولا شخص بیحجاب یا روزهخوار علنی، در مواجهه با نهی از منکر، نهی ناهی را بر نمیتابد و میگوید به شما مربوط نیست که گویا خطایی مرتکب نشده است!
🔹این بر خلاف سائر جرائم مثل سرقت و جنایت است که معمولا عامل آن، قبول دارد مجرم است و نسبت به واکنش ناهیانه و منفی دیگران گارد نمیگیرد و اکثریت قریب به اتفاق مردم نیز در مقام دفاع از آنها برنمیآیند.
🔹عدم جرمانگاری، نکتهای کلیدی در مواجهه با این گونه پدیدههای خلاف شرع است که واکنشهایی را به دنبال دارد و در جامعه باعث التهاب میشود و وجهه دینی آن را مخدوش میسازد.
🔹به نظر میرسد تا زمانی که فرهنگ جامعه به این حقیقت نرسد که اینگونه رفتارها جرم، و مرتکب آن مجرم است، آن چنان که باید، راه به جایی نخواهیم برد.
#بیحجابی
#روزه_خواری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#حال_مقال
📌 موشکهای غذایی
✍️مرتضی بذرافشان
منظورم، کمکهای هوایی اخیر آمریکایی ست به غزه؛ که حال مقال، به طنز، آن را، موشک های غذایی نامیده؛ مع الوصف، گفته اند، عده ای براثر این بسته ها، کشته شده اند. اما چند نکته:
_کشته نشده اند؛ احتمالا ضربه مغزی بوده است؛ از نوع پایگاه عین الاسد.
_غزه در محاصره اسرائیل بوده و نگاهها سوی آسمان؛ گفتیم دعایشان اجابت شود.
_ با یک تیر، دونشانه بزنیم: محاصره برقرار است و قتل عام ادامه دارد.
_بسته های غذایی، برای ما، از موشک، کم هزینه تر است.
_ برای دریافت غذا، هر کسی با پای خود به استقبال مرگ شتافته است.
_چون تحت فشار مردم آمریکا و جهان بودیم، باید برای کمک به غزه،حرفی داشته باشیم؛ ولی عملیات، طبق نقشه، پیش نرفت.
_بعلت مسمومیت بسته ها، نسل کشی مد نظر ما، بدون خونریزی و زودتر اتفاق خواهد افتاد.
_ پای کشورهای مسلمان، از جمله اردن، مصر و عربستان، در میان بوده؛ در این کشتار مدرن، ما و اسرائیل، تنها نیستیم.
_در این کشتار، حماس، مقصر بوده؛ اگر تسلیم شود، چشم به هم زدنی، جنگ، تمام است.
_سعی کردیم، تا ماه رمضان آتش بس شود؛ چون نشد، بسته های افطاری، شلیک کردیم.
_جای نگرانی نیست؛ دیه کشته شده ها از پول های بلوکه شده ایران، تا ریال آخر پرداخت خواهد شد.
#غزه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#کوتاه_و_گویا
✍️ محمدجواد محمودی
قانون تصویب نشده،
بِه ز قانون تسلیم شده...
#حجاب
#فیلترینگ
.......................................
از نظر این قماش،
آرمان اگه از زیر دست و پای
اون وحوش زنده بیرون میومد،
قطعا مقصر بود!
#سکولاریسم
.......................................
چادرت
نه فقط پوشش،
که جامهی رزم است
ندیدی چطور دشمن را به ستوه آورده؟!
#چادر
.......................................
وقتی مردان بیغیرت،
هشتگ #من_بی_ناموسم ترند میکنند،
زنان بیحیا،
سلیطه بودن را فریاد میزنند!
#غیرت
#پویش_نوشتن
#جنگ_ترکیبی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#نقد
☑️ آیا برچسبزنیهای غیراخلاقی محصول ۳۰ سال انس با جامعهشناسی است؟!
✍️حجتالاسلام سیدمهدی موسوی در پاسخ به ادعاهای دکتر فاضلی نوشت:
▫️طبیعی است که آقای دکتر فاضلی آثار متعدد و متکثر استاد پارسانیا در فلسفه علوم اجتماعی، جامعهشناسی انقلاب اسلامی و جامعهشناسی اسلامی از جمله کتاب «نماد و اسطوره»، «جهانهای اجتماعی»، «حدیث پیمانه»، «تطورات روشنفکری حوزوی»، «سنت، ایدئولوژی، علم»، «حقیقت و دموکراسی»، «مبانی معرفتی و سیمای اجتماعی سکولاریسم و معنویت»، «جامعهشناسی معرفت و علم»، «پلورالیسم: زمینههای عقیدتی و اجتماعی»، «هفت موج اصلاحات»، «عرفان و سیاست»، «روششناسی انتقادی حکمت صدرایی»، «تحلیل و بررسی سند ۲۰۳۰» و «هستی و هبوط» بخصوص دو کتاب «فلسفه و روش علوم اجتماعی» و «بیست پرسش در باره علم دینی» که به مسئله مورد ادعای ایشان پرداخته است، را بر فرض مطالعه، درک نکند و آنها را نپذیرد؛ زیرا اختلاف ایشان یک اختلاف مبنایی و پایهای و فلسفی است.
▫️لازمۀ نقد علمی این است که ببینیم گوینده در چه فضای فکری و اجتماعی به این بحث پرداخته است و مقصودش چیست، زمانی که از عقبۀ ادبیات فلسفی هوش مصنوعی سخن میگوید، باید پرسش شود که منظور گوینده از این عقبه چیست، مقصود از ادبیات فلسفی چیست، هوش مصنوعی را چه میداند و حوزههای علمیه چگونه میتوانند این عقبه را تولید کنند؟ چرا سایرین نمیتوانند و دهها پرسشی که از این جملۀ تقطیعشده میتوان بهدست آورد.
🔗 متن کامل در رسانه فکرت
#استاد_پارسانیا
#جامعه_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🟢ارزشهای دینی از دنیای قدیم تا عصر مدرن
✍️ حجت الاسلام احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بین المللی قم
🔹برخی از مدعیان #روشنفکری دائماً و به گونههای مختلفی میگویند «دنیای جدید» دنیای تکثرها و تنوعهاست. دنیای مدرن، دنیای سکولارشده است. در دنیای جدید، نمیتوان از «ارزشهای ثابت» و «مطلق» سخن گفت! نمیتوان از «حقیقت واحد» سخن گفت! صراطهای فراوانی وجود دارد که نمیتوان گفت فقط یکی از آنها مستقیم است! بلکه با صراطهای مستقیمی مواجههایم!
🔻اینان خلط بزرگی میان «مقام ثبوت» و «مقام اثبات» و در نتیجه میان «واقعیت» و «حقیقت» کردهاند!
توضیح آنکه تنوع و تکثر و صراطهای مختلف در جوامع بشری، از ویژگیهای دنیای مدرن نیست. بلکه در همیشه تاریخ و در همه جوامع وجود داشته، دارد و خواهد داشت. به عنوان مثال، در کنار توحید و خداپرستی، بتپرستی (با تنوع بسیار گستردهای که داشت)، شرک، بیخدایی، الحاد، بیاعتقادی به معاد، بیاعتنایی به ارزشهای دینی و امثال آن در دنیای قدیم هم بوده است! همواره شاهد وجود ادیان و مکاتب و ملل و نحل مختلفی در میان جوامع بشری بودهایم.
🔸همه سخن در درستی یا نادرستی آنها بوده و هست. یعنی سخن فرزانگان و پیامبران و اولیای الهی و فیلسوفان این بوده است که آیا همه آنچه که «هست»، درست است؟ آیا منطقاً میتوان گفت هم باورهای دینی درست است و هم باورهای غیردینی و ضددینی؟! آیا میتوان گفت هم ارزشهای توحیدمحورانه درستاند و هم ارزشهای الحادپایه؟ معلوم است که پاسخ منفی است.
#کثرتگرایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🎉 عیدانه طلوع حق
🏷 ۵۰ درصد تخفیف
🔥 ویژه تمامی دوره ها
💌 کدتخفیف : tolu1403
📝 دوره آموزش نویسندگی
🔺با رویکرد داستان نویسی
📚 استاد محمدرضا سرشار (رضا رهگذر)
🔺دارای نشان درجه یک هنری
🔺۶ میلیون شمارگان چاپ آثار
⏱ ۸۶ جلسه آموزشی
🌐 بصورت مجازی
📃 ارائه گواهینامه معتبر
🇮🇷 ثبت نام از سراسر ایران
🔻 مشاهده جزئیات و ثبت نام:
🌐 https://school.toluehagh.ir/nev03-04
💠 موسسه فرهنگی طلوع حق
https://eitaa.com/joinchat/2694840323C97c5d26c1c
.
#قلمدون
🖋قدم اول #نوشتن، فردی است.
🖌برای تأثیر همه جانبه و فرهنگی راهی جز #اجتماعی_شدن نویسندگی نیست.
📚در حقیقت مقصد نویسندگی #ساخت_اجتماعی است.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
رمضان و یادداشت های عدالت در قرآن (۱)
«چالش فهم مفاهیم مدرن از قرآن»
✍️ احمد اولیایی، پژوهشگر حوزوی
🔹یکی از سخت ترین کارها فهم قرآنی مفاهیمی است که یا در دنیای امروز تولید شده یا معنای پیشینی آن تغییر کرده است. به عنوان مثال «دولت» به عنوان مفهومی در علوم سیاسی مدرن، آیا مستقیما در قرآن یافت می شود یا حتی غیر مستقیم هم نمی توان در موردش مطلبی یافت؟!!! شاید این پرسش به سوال بنیادیتری برگردد که آیا قرآن برای انسان امروز نیز نقش هدایت گری دارد یا خیر که البته این سوال از بحث ما خارج است چرا که پیشفرض و پاسخ ما به این سوال «آری» ست. آیاتی مانند آیه ۵۹ سوره انعام «ِوَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ في كِتابٍ مُبينٍ»، آیه۸۹ سوره نحل: «وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْء» یا آیه ۳ه۸ سوره انعام: «ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْء» این پیشفرض را تأیید می کند. همچنین در روایات متعددی نیز به این موضوع اشاره شده است. به عنوان مثال امام رضا علیه السلام نقل می کنند که مردی از امام صادق علیه السلام می پرسد: حالت قرآن چگونه است که هرچه خوانده می شود، تازه تر می شود. امام علیه السلام پاسخ فرمود: زیرا خداوند قرآن را برای زمان ویژه و مردمانی مخصوص و معین قرار نداد. قرآن در هر زمانی تازه و نو و نزد هر ملتی تا روز قیامت مورد استفاده است. (بحارالانوار، 15/92).
🔸با این پیشفرض که قرآن می تواند انسان و جامعه امروز را هدایت کرده و برای مسأله فردی و اجتماعی او و جامعه اش حرف دارد، به چالش فهم مفاهیم مدرن مانند عدالت اجتماعی از قرآن وارد می شویم.
#رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻کالازجر
✍️ علی بهاری، پژوهشگر و طنزنویس حوزوی
🔸پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ برای گرفتن کالابرگ فجرانه به یکی از شعبههای فروشگاه جانبازان قم رفتم. با این تحلیل که مردم روزهدار، صبح اول وقت به فروشگاه نمیآیند، ساعت ۸:۱۵ دم ورودی فروشگاه بودم. از دیدن جمعیت صفبسته شگفتزده شدم. هنوز در فروشگاه را باز نکرده بودند. بیاعتناء به صف در گوشهای ایستادم. پیرمردی خمیده گفت: «برو ته صف.» گفتم: «هنوز فروشگاه باز نشده. چه صفی؟» با بیحوصلگی جواب داد: «برو ته صف. وقتی باز بشه نوبتی راه میدن.» به ناچار به ته صف رفتم. یعنی چه؟ مگر مطب دکتر است که نوبتی راه میدهند؟ چند دقیقه بعد در فروشگاه باز شد. صف خیلی کند جلو میرفت. برخی با غرور از کنار جماعت در صف رد میشدند، نگاهی عاقل اندر سفیه به آنان میکردند و وارد فروشگاه میشدند. بیشترشان هم چند دقیقه بعد با سر پایین - طوری که توجه بقیه جلب نشود - آرام به انتهای صف میرفتند. بندگان خدا به خاطر کالابرگ آمده بودند و در نگاه اول فکر میکردند خونشان از بقیه رنگینتر است و بدون صف هم دست پر از فروشگاه بیرون میآیند. مردم در جمعهای دو و سهنفره صحبت میکردند. بیشتر حرفها گلایه از دولت برای اجرای نابخردانه این طرح بود. بعضی هم میگفتند رایگیری تمام شده و همه چیز به تنظیمات اولیه کارخانه برگشته است. منظورشان را نفهمیدم. مگر در ایام رایگیری چیزی بهتر شده بود که الان به تنظیمات کارخانه بازگشتهایم؟
🔹صف همچنان کند جلو میرفت. گاهی دو نفر سر نوبت دعوایشان میشد و بقیه به آرامش دعوتشان میکردند. هر چه میگذشت آفتاب، بیشتر خودش را روی زمین پهن میکرد. پیرزنها و پیرمردها مدام این پا و آن پا میشدند و گاهی لب جدول مینشستند تا درد زانویشان التیام پیدا کند. یکی از ماموران فروشگاه که معلوم بود برای ارتباط با مشتری، آموزش ندیده مدام تذکر میداد که افراد خارج از فروشگاه به دیوار بچسبند تا ورودی بسته نشود. آرامآرام جلو رفتیم تا وارد فروشگاه شدیم. دم در فروشگاه، مافوق همان مامور ایستاده بود و گاهی سوالات مردم را جواب میداد. برخوردش با مردم را که دیدم، از این که مامور قبلی را آموزشنادیده خواندم احساس شرمندگی کردم. وسط گفتگو با مردم، همان جوان مامور را صدا کرد و بهش گفت: «واسه چی با مردم بحث میکنی؟» جوان با اضطراب پاسخ داد: «چون نوبتشون به هم میخوره» و او فریادگونه گفت: «به درک. ول کن بابا!»
🔸مردم از ترس این که مبادا وقتی نوبتشان بشود گوشت و مرغ تمام شده باشد جایشان را به افراد کناری میسپردند، حواله گوشت و مرغ را میگرفتند و بعد به صف برمیگشتند. وقتی نوبتم شد فهمیدم گوشت بوقلمون که دنبال تهیهاش بودم تمام شده. به همان مامور آموزشنادیده اول! قضیه را گفتم. گفت: «شنبه بیا صف وایسا. ایشالا داریم». متعجب از این که مرا بیکارترین شهروند قم دانسته به طرف غرفه پروتئین رفتم. برخی اقلام پروتئینی در یخچال بود ولی پیشفروش شده بود. ملت، آشفته و مستاصل به این طرف و آن طرف میرفتند و هر چه میدیدند برمیداشتند تا کالابرگشان نسوزد.
🔹تصمیم گرفتم به عنوان شهروندی وظیفهشناس به دفتر مدیریت مراجعه کنم و مشکل را بگویم. یک جوان شیک و یک میانسال داخل دفتر بودند. سلام کردم. میانسال، مرا به کشاله رانش گرفت و جوان به سردی پاسخم را داد. گفتم: «این ایام با روزهای عادی فرق میکنه. باید همه اقلام، ساعتی تامین بشه تا مردم بتونن راحت خرید کنن». گفت: «داداش روزهای عادی هم سه روز یه بار واسمون بوقلمون میارن. ایشالا شنبه». ناامید از دفترش خارج شدم. خریدم را نصفه و نیمه انجام دادم و از فروشگاه بیرون زدم. به ساعتم نگاه کردم. عقربه کوچک روی عدد ۱۱ بود. به طرف خانه برگشتم و در راه خدا را بابت داشتن دولتی که شب عید به فکر مستضعفان است شکر کردم.
#کالابرگ
#مستضعفین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
☀️نشست اخلاقپژوهی با حضور استادان حوزوی
دومین نشست «فصل برکت»، یکشنبه، 27 اسفند از سوی رسانه و مدرسه علوم انسانی و اسلامی فکرت، به واکاوی ابعاد معنویت و اخلاق پژوهی میپردازد.
مجموعه فکرت میزبان دکتر محمد جعفری، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) خواهد بود که به موضوع «نقش روزه در شریعت و معنویت دینی و نسبت آن با اخلاق و معنویت سکولار» خواهد پرداخت.
موضوع دیگر این نشست «بررسی گزارههایی از اخلاق عملی در مبانی دینی و دعاهای مأثور»، است که با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی ربانی، رئیس انجمن مهدویت حوزه تبیین میشود
سومین محور نشست اخلاق پژوهی «مفهوم اخلاق در اوصاف الاشراف خواجه نصیر طوسی» است که دکتر سیدمهدی موسوی، استاد حوزه و دانشگاه به آن میپردازد.
همچنین دکتر مجتبی رستمیکیا، پژوهشگر فلسفه زبان نیز موضوع «از سلوک دینی تا NDE (تجربیات نزدیک به مرگ) و نقد رسانه ملی در بسط تجربه مدرن از دین» را مورد بررسی قرار میدهد.
محمدجواد رحمانی، پژوهشگر علوم قرآن و حدیث نیز دبیری این نشست را بر عهده دارد.
رسانه فکرت این نشست علمی را یک شنبه 27 اسفند 6 رمضان ساعت 15 تا 17 به صورت مجازی برگزار میکند. برای نام نویسی و حضور میتوانید به نشانی @madrese_fekrat پیام بدهید.
🔗لینک ورود به نشست
#رمضان
#اندیشه #فکرت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN