📚#معرفی_کتاب
📖حركت الهي؛ تحليل تمدني راهپيمايي و زيارت اربعين
🖋به اهتمام هادی غياثی فتح آبادی
✅اثر پیش رو گردآوری و بازتولید بهمترین خوانشهای تمدنی از زیارت #اربعین حسینی است كه از محصولات گروه مطالعات قرآنی مهدویت و تمدن اندیشكده میباشد. آقای هادی غیاثی با ممارست بالا با جلب و کنار هم قرار دادن چندین تحلیل تمدنی و آیندهاندیشانه از اندیشمندان ایرانیِ دارای بینش و روش تمدنی توانسته است تابلویی جامع و گویا از تحلیل کلان و غایتگرایانه زیارت و پیادهروی جهانی اربعین را به تصویر كشد كه پژوهشگران را در فهم عمیقتر ممیزات و مشخِصات زیارت تمدنساز اربعین یاری میكند.
✅سطوح مواجهه هر کنشگر با زیارت اربعین متفاوت است. یک سطح عینی و مهم، رویداد و سفر معنوی و راهپیمایی سه تا 10 روزهای است که باید در نظر به "فهم و رصد" و در عمل، به "شیرینتر، ایمنتر و گستردهتر شدنش" اندیشید. اما سطحی عمیقتر، یک فناوری فرهنگی اجتماعی بزرگ در جامعه شیعیان را مینمایاند که میتواند با الهامبخشی، به توسعه، تحول و حل مسائل کشوری چون عراق، منطقهای چون غرب آسیا، جهان اسلام و جهان انسانی گره بخورد چرا که بر مشارکت، مواسات، محبت، مدارا، حرکت، عزت، وحدت و قیامی اِشعار دارد که گمشده جهان مستضعفین است.
✅اما در عمیقترین سطح، اربعین آیه و جاده عظمایی است که تحقق عزم انبیاء و صالحان مبنی بر تامیت نور الهی و مرکزیت امام در عالم را بما وعده میدهد. و نه یک وعده، بلکه یک وصال و فوز بزرگ را در نزدیکی ما عیان کرده است (انهُم یرونه بعیدا و نراه قریبا). الهیات تمدنی اربعین این سطح را نشانه گرفته و مورد کاوش قرار میدهد.
✅از آنجا که این سطح و برش در دیدگاهها و راهبریهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای هم مورد توجه بوده، ایشان تعبیر "حرکت الهی" را نخستین بار برای زیارت و حماسه اربعین به کار بردند و عنوان این اثر هم از همین تعبیر الهام گرفته شد.
💢لازم به ذکر است، در این کتاب سعی شده چند نوشتار از اندیشمندان شامل مهمترین رویکردها در تحلیل تمدنی زیارت اربعین مورد استفاده قرار گیرد. محمدهادی همایون با موضوع «ابعاد تمدنی عاشورا و اربعین»، حجتالاسلام حبیبالله بابایی با عنوان «راه اربعین، راهی به آن سوی تمدن»، سیدمجید امامی و هادی غیاثی با عنوان «همگرایی تمدنی در طریق زیارت؛ با تأکید بر پیادهروی اربعین»، محمدمهدی ذوالفقارزاده و رضا مسعودی با عنوان «مؤلفههای کلیدی چشماندازپردازی در جریان اربعین حسینی»، سیدمجید مطهرینژاد با عنوان «جایگاه و ظرفیتهای تمدنی پدیده آیاتی اربعین» نوشتار خود را ارائه دادند.
#اربعین
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
به یاد پدر
روایت تنهایی ۱
✍️سعید احمدی
🌱
صدای زنگ بیمحل تلفن، حال دلم را شبیه خروس قلدری میکند که سرش را کندهاند. این را وقتی فهمیدم که برای اولین بار در همهی عمرم ساعت سه شب پانزدهم مرداد نودوهفت لرزش تلفن سکوت شبانهام را شکست. مثل خیلی شبهای دیگر خواب نبودم. صفحههایی از یک مقالهی پرتوپلا روی مخم رفته بود. ویراستاری آسان نیست؛ مثل کار رانندهی بولدوزر روی شیبهای تند و مارپیچ. شاید هم مانند قایقرانی میان رودخانههای وحشی و زباننفهم. چشمم چرخید روی صفحهی آبیرنگ گوشی که مات و روشن میشد و دلدل میکرد. خواهرم بود. بزاقی تلخ، راهش را به گلویم باز کرد. رواننویس عین بچهی بازیگوشی که آویزان گردن پدرش باشد و ناگهان خوابش بگیرد از بین انگشتانم سر خورد و افتاد روی تشک خطخطی کاغذها. گوشی را برداشتم. خیلی یواش جوری که زن و بچهام از خواب نپرند، گفتم: سلام! ولی آن ور گویا مهم نبود کسی خواب باشد یا بیدار، روز باشد یا شب، خوشموقع باشد یا بدموقع، صدای بلند و محزون خواهرم رفت توی گوشم: بابا _ بابا حرف نمیزنه. با اینکه ولوله افتاده بود در جناح چپ سینهام، جملهی نه آنقدر آرامشبخش «خب نزنه لابد خوابه» را از من شنید. نفس نمیکشه. جون نداره. مرده انگار. این کلمات میان بغض و گریه ممتد او مثل سیلیهای آبدار میخوردند توی گوشم. تا آن موقع هرگز به خیالم نمیرسید چیزهایی هستند که از فاصلهی سیصد کیلومتری اصفهان تا قم اینجوری محکم دور سرم را پشت کلهی هم بکوبند. حالم شده بود مثل کسی که از یک ضربهی سخت و کشنده، گیج و منگ شده؛ ولی درد را هم تا مغز استخوانش میفهمد. از جایم بلند شدم، نشستم، سرم را گذاشتم روی زانوهایم؛ سپس دوباره عین فنر برخاستم. فرفرهوار رفتم سراغ کمد لباسها. نمیدانم در جالباسی را چطور باز کردم که تا سرم را چرخاندم علامت سؤال، تعجب، ویرگول و نقطه ویرگولها را میان چشمهای چارتاق زن و بچهام دیدم. از خودم پرسیدم چه میشد اگر تحیر هم علامت داشت؟ باید جملهای کامل به آنان تحویل میدادم؛ اما پاسخ آن نگاهها فقط یک نقطه بود. نقطهی پایان عمر هشتادویک صفحهای پدرم، پدرشوهرش و پدربزرگشان، در همان شب، در همان لحظهی خروسخوان.
🔗 ادامه ...
#نویسندگان_حوزوی_اصفهان
🆔 @howzavian_isfahan
🏴رسوایی حقوق بشر غربی در غزه مظلوم و مقتدر
✍️محمدباقر مشکاتی مشاور آستان مقدس حضرت معصومه(س) نوشت:
▪️وضعیت امروز مردم مظلوم و مقتدر غزه که بیش از ده ماه زیر بمباران و کشتار وحشیانه رژیم صهیونیستی هستند، رسواکننده حقوق بشری است که مدعیان آن حامیان بی چون و چرای رژیم جنایتکار و غاصب اسرائیل هستند؛ نقض بیسابقه حقوق بشر در غزه که حاصلِ تبعیض نهادینهشده در دنیای غرب و استانداردهای دوگانه نهادهای بین المللی در مورد بشر غربی و غیر غربی است، ضرورت بازگشت به دین و محوریت بخشیدن به حقوق بشر اسلامی را دو چندان کرده است تا امنیت و کرامت انسانی را برای همه بشریت به ارمغان آورد.
📎برای مشاهده متن یادداشت اینجا کلیک کنید
#غزه_ظلوم
#یادداشت_رسیده
#نویسندگان_حوزوی_آذربایجان_غربی
@howzavian_westazarbaijan
.
جامعه و ضرورت ارتقای تحلیل سیاسی
حجتالاسلام کاظمی کارشناس مهدویت در مصاحبه با خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه شباهت زیادی میان مردم کوفه با ما، در زمینه انتظار و امام خواهی وجود دارد، در مقام بیان این شباهت ها افزودند: مردم کوفه در انتظار آمدن امام زمان خود برای اصلاح امور بودند و ما هم اینگونه ایم؛ و گفتند: این عدم تحلیل سیاسی کوفیان بود که آنها را در این زمینه زمین زد؛ نیک باید بدانیم که اگر کوفیان بخاطر عواملی زمین خوردند بدون شک شیطان از این حربهها برای ما منتظران آخرین ولی الاهی بهره خواهد برد.
متن کامل مصاحبه در👇👇👇
shabestan.news/xk5RD
#نویسندگان_حوزوی_چهارمحال_وبختیاری
@howzavian_chaharmahalbakhtiari
☘️ دزد عقیده مردم نباشید !!!☘️
🔸 آیت الله #سیستانی فرموده بودند: زمانی که من در قم شاگرد آقای #بروجردی بودم یک روز توصیه اخلاقی داشتند با این عنوان: مواظب باشید دزد عقیده مردم نباشید.
🔸 حضرت #آیت_الله_بروجردی فرموده بودند یک روز دزدها جلوی کاروانی را میگیرند و اموال آن را غارت میکنند، میان اموال و اثاثیه آنان بقچهای بود که روی آن نوشته شده بود "بسم الله الرحمن الرحیم" آن را به رئیس دزدها نشان دادند و او پرسید این بقچه مال کیست؟ معلوم شد متعلق به یک پیرزن است، از آن پیرزن پرسید این کاغذ بسم الله برای چیست؟ جواب داد این را نوشتم تا از خطر دزدها محفوظ بماند! رئیس دزدها گفت: محفوظ ماند بردار و برو.
🔸 نوچه های رئیس اعتراض کردند که این همه زحمت کشیدیم و دزدیدیم چرا به او برگرداندی ؟جواب داد :ما دزد اموال هستیم ،دزد #عقیده نیستیم!
⬅️ آقای بروجردی با نقل این داستان فرموده بودند: شما #طلاب عزیز مواظب باشید دزد عقیده مردم نباشید.
📚حقیقتی پنهان جلد ۱ صحفه ۱۳۲
____________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
📝 #اربعین_نامه
• یاداشت اول
🔸 چند دقیقه قبل، از یادمان عملیات مرصاد اسلام آباد غرب عبور کردیم... عملیات مرصاد، نام نبردی است که بین نیروهای جمهوری اسلامی ایران و سازمان مجاهدین خلق، بعد از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران، در سال ۱۳۶۷ رقم خورد.
🔸 سازمان مجاهدین خلق در نشستی مشترک با رژیم بعث به این نتیجه رسید که با یک عملیات نظامی با حمایت ارتش صدام و خصوصا نیروی هوائی، میتوان حکومت مرکزی ایران را نابود کرد.
🔸 بعدها مجموعه تلاش نیروهای سپاه، بسیج و هوانیروز برای مقابله با دشمن و آزادسازی شهرهای اسلام آباد و کرند، عملیات مرصاد نام گرفت.
🔸 عملیات مرصاد آخرین عملیات رزمی جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله است، با این تفاوت اینبار نیروهای دشمن از جنس عراقی نبودند، بلکه ایرانیانی بودند که در قالب نیروهای شبه نظامی موسوم به ارتش آزادی بخش ملی، تحت رهبری مجاهدین خلق، با حمایت دولت عراق به مرزهای ایران حمله کرده بودند.
🔸 عملیات مرصاد در پاسخ به عملیاتی به نام فروغ جاویدان انجام گردید. عملیات فروغ جاویدان توسط نیروهای مجاهدین خلق مستقر در عراق طراحی و اجرا و از پشتیبانی کامل دولت وقت عراق برخوردار بود که با هدف فتح تهران طی یک برنامه زمانبندی شده ۳۳ ساعته طراحی و تدارک یافته بود.
🔸 عملیات مرصاد در ۶ روز پنجشنبه، مرداد ۱۳۶۷ با رمز مبارک یا علی ابن ابیطالب (علیهالسّلام) و به منظور مقابله با منافقین در منطقه اسلام آباد و کرند در غرب استان کرمانشاه آغاز گردید.
🔸 در عملیات مرصاد، ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ تن از نیروهای منافقین به هلاکت رسیدند.
🔸پرچم دار عملیات مرصاد شیرمردی مثل صیاد شیرازی است.
شادی روح شهدای عملیات مرصاد صلوات
✍️ یوسف زارعپور
#اربعین
#اربعین_۱۰۴۳
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
📜 دنیای رابطهها
✏️ ما ناچاريم كه مشخص كنيم در وسعت عمرمان چه بنايى مىخواهيم بهپا كنيم و چه هدفى را مىخواهيم دنبال كنيم.
✏️ آن وقت با اين هدف مشخص، به علوم و اعمال مشخص روى خواهيم آورد و ديگر اسير موجها و جريانهاى اجتماعى نخواهيم گرديد كه ما با ايمان به هدف مشخص به علّو و تسلطى مىرسيم كه ما را از پراكندهكارىها نجات دهد.
✏️ طرح، بر اساس هدف شكل مىگيرد و هدفها در رابطه با همّتها و درك قدر و شناخت ارزش انسان، قرار دارد.
✏️ انسانى كه خودش را ميوهى هستى مىبيند و آدمى كه خودش را در دنياى رابطهها مىشناسد، با شناخت قدر و ارزش و با شناخت روابط و پيوندها در او همّتهاى بلند شكل مىگيرد و مسؤوليتهاى بزرگ، پذيرفته مىشود.
✏️ اين آدم نمىتواند فقر و جهل و فسق و شرك و كفر را تحمل كند. او در خودش و در اجتماعش به دنبال اين ارزشهاى بالاتر از رفاه و آزادى و عدالت و قسط و عرفان و تكامل مىگردد و براى اين ارزشهاى بلند، مجبور است كه طرحى بريزد. نيازها، مسائل، مراحل و موانع را بشناسد و براى رسيدن به مقصود دست به كار شود
✏️ همين جاست كه اين آدم در كوچكترين رابطه مىخواهد اين بار و اين رسالت را بردارد و ترس از «نشدنها» و «نمىشودها» نداشته باشد.
📄 برشی از کتاب 👇🏻
📚 انتظار
#امامت
#پویش_نوشتن #تبلیغ_مکتوب #جهاد_روایت
🌻نخبگان، استادان و دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#قلمدون
📣 بلای تبلیغ نامتوازن
#نوشتن، کار و زندگی است و #سخنرانی شعار و نشان؛ هر دو حیاتی و انکارناپذیر است.
◻️ ضرب المثل «به عمل کار برآید به سخندانی نیست» را همه شنیدهایم؛ یکی از مصادیق عمل، «نوشتن» است، هر چه بیشتر بنویسیم از میدان مغناطیس ادعا و کلیگویی دور میشویم.
🔻به سخنرانی که نمینویسد یا عبا و ردایش را از جامعه نویسندگان و سازندگان فرهنگ دور میدارد، عنوانی جز «حرّاف» نباید داد.
🔸نوشتن موج آفرین است، به جزئیات اجتماعی توجه میکند، دست خواننده را به آرامی میگیرد، احساسات را منطقی، مدیریت میکند و بر ادراک او تأثیر نرم میگذارد. ثمره نوشتنها در بزنگاه عمل و اقدام بروز مییابد.
🖍 در حاشیه گذاشتن نوشتن و روایت مکتوب از سوی مدیران مجموعههای فرهنگی و دینی به ویژه حوزه علمیه، خیانتی راهبردی در برابر جامعه مؤمنان و تولید فرهنگ است.
📢 آیا نظام تبلیغ دینی با فربگی منبر روبهرو است؟!
#جهاد_روایت
#مهارت_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
🆔 @howzavian
.
📌 خاصترین هجرت
✍نجمهصالحی
هجرت در زندگی بشر و پیشرفت و تحول و ایجاد تمدنهای جدید نقش تعیینکنندهای داشته است. مهاجرت معمولاً هدفی دارد و در پی آن هدف، حرکتی رخ میدهد. هجرت انواعی دارد اما شاید بتوان گفت بهترین نوع هجرت، هجرت از دنیای گفتار به دنیای نوشتار است. یعنی روزی که تصمیم میگیریم قلم به دست بگیریم و در قالب کلمات مکتوب، فکر کنیم. یعنی روزی که تصمیم میگیریم هر روز بنویسیم و هر روز روی کاغذ با خودمان و دیگران حرف بزنیم و با نوشتن، شخصیتی متفاوت از خود را بشناسیم.
هنگامیکه درباره چنین مهاجرتی با دیگران صحبت میکنم، پرتکرارترین سوالی که با آن مواجه میشوم این است:
"از چه بنویسم؟" در پاسخ میگویم "ببینید چه چیزی شما را به نوشتن وا میدارد؟ غم؟ یا شادی؟ بلاتکلیفی؟ یا نیاز به همصحبتی؟ نیاز به تخلیهی هیجانی؟ یا شروع یک کار جدید؟ یا... همان را بنویسید!" در واقع این پیشنهاد، برای انگیزه دادن است، برای اینکه دست به قلم شوند اما گاهی بعد از این پاسخ، پشیمان میشوم!
علت پشیمانی هم مشخص است، چون یاد کسانی میافتم که هر بار به سراغ خواندن نوشتهشان میروم و از قبل میدانم با چه چیزی مواجه هستم. مثلاً میدانم فلانی هر بار پست تازهای میگذارد، موقع ناله کردن است یا دارد با افسردگی دست و پنجه نرم میکند و... دلم برای قلم سوخت اما گاهی چارهای نیست!
نوشتن قدر و قیمتی بالاتر از اینها دارد که در وقتِ تجربهی احساساتی ثابت به سراغش برویم. به نظرم در وقتِ خوشی باید نوشت. در وقتِ ناخوشی باید نوشت. در وقتِ سفر باید نوشت، در وقتِ تجربهی احساسات متفاوت باید نوشت. نوشتن باید با روح و جان همنشین باشد. نوشتن باید به چیزی از جنس خود نویسنده بدل شود. قلم باید به رنگوبوی نویسنده درآید. کلمات باید نماینده و رسانهی افکار او در دنیای فیزیکی باشد و نباید به هیچکدام از حالات روحی محدود شود.
آدمی پر از خُلق و خوی بالا و پایین است، پر از حالات گوناگون، پر از تناقض. چه بسا دربارهی هر بخشی از وجود که بیشتر بنویسیم، به آن محدودتر شویم در حالیکه ترجیح این است با آزادیِ تمام، قلم بزنیم! قلم را در دریای ژرف خیال رها سازیم و کلمات را همچو مرواریدی صید کنیم.
نوشتن، همچون سفری است که هر روز با آن به کشف و شناخت جدیدی از خود و جهان پیرامونمان میپردازیم. این سفر، نه تنها به ما کمک میکند تا احساسات و افکارمان را بهتر درک کنیم، بلکه به ما این امکان را میدهد تا با دیگران نیز ارتباطی عمیقتر و معنادارتر برقرار کنیم.
در این مسیر، ممکن است با چالشها و موانعی روبرو شویم. گاهی اوقات، ممکن است احساس کنیم که هیچ چیزی برای نوشتن نداریم یا اینکه نوشتههایمان به اندازه کافی خوب نیستند. اما به یاد داشته باشیم که نوشتن، یک فرآیند است و هر نوشتهای، حتی اگر به نظرمان کامل نباشد، گامی به سوی بهبود و پیشرفت است.
نوشتن، آیینهای است که تمامیت وجود ما را به تصویر میکشد. با هر کلمهای که مینویسیم، بخشی از خودمان را به جهان نشان میدهیم و این نشان دادن، به ما کمک میکند تا بهتر خودمان را بشناسیم و درک کنیم.
نوشتن، نه تنها یک فعالیت روزمره، بلکه ابزاری است که به ما این امکان را میدهد تا با خودمان و دیگران در ارتباط باشیم و از طریق این ارتباط، تغییر و تحول یابیم. نوشتن به ما کمک میکند تا در مسیر زندگی، رشد و تکامل یابیم.
پ.ن: به مناسبت ششمین دوره کارگاه یادداشتنویسی
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
نویسندگان حوزوی
#قلمدون 📣 بلای تبلیغ نامتوازن #نوشتن، کار و زندگی است و #سخنرانی شعار و نشان؛ هر دو حیاتی و انکارن
.
➕اخیرا دیدم کانال نویسندگان حوزوی مطالبه گری های مفید و دلسوزانه از حوزه دارد به عنوان استاد حوزه و علاقه مند به نگارش از تلاش گردانندگان این کانال تشکر می کنم.
در پناه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه
(موسوی)
#با_کاربران
🖊 ارسال نظرها و نقدهای مخاطبان محترم به @Jahaderevayat
نویسندگان حوزوی
#قلمدون 📣 بلای تبلیغ نامتوازن #نوشتن، کار و زندگی است و #سخنرانی شعار و نشان؛ هر دو حیاتی و انکارن
.
.
✨سلام و قبولی عزاداری. نقدی بر نوشته بلای تبلیغ وارد است: منبر متورم نیست، حوزه در نویسندگی عقب مانده است
اتفاقا منبر در جای خودش کارکرد دارد چه بسا هنوز در زمینه سخنرانی دینی باید بیشتر فعالیت شود
ممنون
صبوری، مبلغ
#با_کاربران👆
پی نوشت نویسندگان حوزوی: سلام علیکم و با تشکر از شما. کارکرد منبر را زیر سؤال نبرده ایم؛ از عدم توازن در سیاستگذاری تبلیغی حرف به میان آوردیم.
🖊 ارسال نظرها و نقدهای مخاطبان محترم به @Jahaderevayat
«دختر نگون بخت ایران»
در ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ رژیم آل خلیفه که چندی پیش با حمایت انگلیس در بحرین حاکمیت یافته بود، رسماً اعلام استقلال کرد و ساعتی بعد دولت پهلوی، به عنوان نخستین کشور، این استقلال را پذیرفت و پس از آن، با حماقت تمام، در روزنامه های حاکمیتی، از شوهر دادن پاره تن خویش به اجوی غاصب، اعلام رضایت کردند!
آنهم دختری که از دوران هخامنشیان و ساسانیان یک بخش از سه بخش یک ساتراپ (استان) ایران و محل پایگاه اسپهبد بزرگ نیروی دریایی این سلسلههای پادشاهی بود!
این دختر نگون بخت، از ثروت هم که چیزی کم نداشت و امروزه به رده نهم ذخیره «میدان نفتی» دنیا صعود کرده است؛ آه که انگلیس ها درست می دانستند چه لقمه ی چربی برای خود پیچیده اند!
البته که شوهر دادن دختر ثروتمند ایران، بدون پرداخت شیربهاء از جیب والدین انجام نشد و در ازای بخشش او، سه جزیرهٔ ایرانی تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی که به اشغال نظامی انگلیس درآمده بود، تخلیه و با ورود نمادین نیروهای ایران، به ایران بازگردانده شد!
بلی، وقایع این چنینی را باید برای نسل امروز بسیار گفت؛ آن روزها ناموس می دادیم تا ناموسمان را پس بگیریم؛ اعطای خاک می کردیم؛ تا خاکمان را پس بگیریم و خبری از «جان می دهیم اما خاک را نه» هرگز و هرگز در کار نبود!
در حالی که در روزگار فعلی، آن رژیم جعلی، در هزاران کیلومتر آنورتر، از ترس تهدید ایرانی ها، خواب از چشمان ناپاکش، ربوده گشته و از اضطراب افتاده بر جانش، هر روز یک کشور را واسطه می کند تا بلکه مانع انتقام ایرانی ها شود!
✍🏻 فاطمه شکیبرخ
#بحرین
#غزه
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🏴 أنَا قَتیلُ الْعَبْرَةِ لا یَذْکُرُني مُؤْمِنٌ إِلَّا اسْتَعْبَرَ
💧باب اشک
هر شب ما روشن است از پرتو مهتاب اشک
خلوتی داریم شبها در دل محراب اشک
ذرهذره میشود از دیدۀ ما دل برون
حال دل پیداست در هر قطرۀ بیتاب اشک
بی وصالت ساحل چشمان ما آرام نیست
با غمت ما را رهایی نیست از غرقاب اشک
از کسی جز سیل حال خانۀ ویران نپرس
حال دل را کس نمیداند مگر سیلاب اشک
روی سرخ بینوایان ارمغان سیلی است
روی زرد ما ولی شد سرخ با خوناب اشک
صحبت اصحاب دنیا نیست جز دلمردگی
زندگی باشد فقط در حلقۀ اصحاب اشک
آن خدایی که برای خلقِ دل گل آفرید
خاک ما را کرد گل روز ازل با آب اشک
عاشق اشکیم و پایانی ندارد این حدیث
میتوان یک عمر با دل حرف زد در باب اشک
نیست ما را چارهای در روز وصل از اشک شوق
چهرۀ محبوب زیباتر شود در قاب اشک
کشتۀ اشک است آنکه عاشق اوییم ما
بیسبب قیمت ندارد گوهر نایاب اشک
دربهدر بودیم دنبال شهادت، یار گفت
هر دری بر روی دل بسته است الّا باب اشک
#محمدتقی_عارفیان
#یا_حسین
#ما_ملت_شهادتیم
#ما_ملت_امام_حسینیم
@shaeranehowzavi
.
📌قانون جنجالی یا آدم جنجالی؟!
🔴 تأکید بر اصلاح قانون برای چند قلم همحزبی
🖍 وقتی یک روزنامه، صبحش را برای ظریف شروع میکند
📍هر وقت خودشان بخواهند هر قانونی را در معرض اصلاح می گذارند، تا همپیالهها همه سهم ببرند؛ این است سیاست سیاستزده!
🖊 برخی رسانههای حزبی و بیشتر مایل به غرب حاضر هستند به #قانون بگویند جنجالی؛ اما به همحزبیهایش هرگز!
#ظریف
#اصلاحات
#مطبوعات
#قانون_اساسی
🔗 پویاگراف کنار شما
🦋 @pooyagraph || پویاگراف 🦋
💥 نویسندگی را جدی بگیرید
✍️ ست گادین
آستینها را برای «نوشتن» بالا بزنید...
درحالیکه ما داریم برای رسیدن به
جهان post-litetate(جهان پساسوادآموزی. م؛ فرضیهی «مک لوهان» دربارهی جهانی بدون نیاز به سواد خواندن و نوشتن و متکی به سواد رسانهها) باهم مسابقه میدهیم، یک میانبر غافلگیرکننده و تمایزآفرین، در واقع همین میتواند باشد: آموزش نویسندگی.
امروزه کتابهای صوتی بیشتر از کتابهای کاغذی میفروشند. هوشمصنوعی میتواند نوشته را به فایل صوتی بدل کند. مردم همه چیز را اسکن میکنند ولی نمیخوانند.
شما اهمیتی به این چیزها ندهید.
«نویسندگی» را یاد بگیرید.
بله فوقالعاده است که یک توسعهدهنده، یک مهندس عمران یا یک ریاضیدان برجسته شوید ولی اغلبِ افراد از همان نوجوانی میدانند که اینکاره نیستند.
اما نوشتن چه؟
اگر بعنوان یک بازیگر قادر به نوشتن باشید، معنیاش آنست که میتوانید خودتان را بازی کنید.
اگر بعنوان یک بازاریاب قادر به نوشتن باشید، معنیاش آنست که میتوانید داستان خودتان را روایت کنید.
اگر بدنبال شغلی هستید، توانایی شما در نوشتن باعث میشود جزو معدود افراد خاصی باشید که به چشم بیایید.
نوشتن یعنی تفکر سازمانیافته برای متقاعدشدن.
Writing is organized thinking on behalf of persuasion.
نوشتن فرصتی است برای شما تا از پای ننشینید و تفاوت بیافرینید.
شما برای نویسندگی به هیچ مجوز یا امکاناتی نیاز ندارید. شما برای نوشتن به علوم پیشتاز تخصصی یا پول هم نیازی ندارید.
#مهارت_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔵 رشدفردی در گرو خودخواهی فردی
🔻انسان ذاتاً موجودی خودخواه است و هر چیز را برای خود میخواهد؛ پدر و مادر خوب، همسر خوب، فرزندان خوب، خانۀ خوب و...؛ اینها برخی خواستههای انساناند که وجودشان مسرتبخش و عدمشان مایۀ تأسف و ناراحتی است.
🔻اما آیا تا کنون اندیشیدهایم که چرا وجود و عدم اینها موجبات مسرت یا تأسف ما را فراهم میکند؟ به راستی چرا میخواهیم فرزندان خوبی داشته باشیم؟ بهخاطر خود آنان یا برای خودمان؟
چه فرقی بین فرزندان ما و دیگران وجود دارد، غیر از اینکه آنها منسوب به ما هستند؟
🔻بی پرده بگویم؛ «نفع شخصی افراد است که خواستههای اطراف آنان را شکل میدهد». جملهای ترسناک، ولی حقیقتی است که از خداخواهی انسان نشأت میگیرد. خداخواهی، همان خواست تمام زیباییها و خوبیهاست؛ زیرا منشأ تمام خیرات و برکات، خداوند تبارک و تعالی است.
🔻حتی ایثار افراد نیز برای خود آنان است؛ ایثار میکنیم که چه شود؟ خیری به دیگران برسانیم، اما چرا؟ مگر ما موظف به کمک به غیر هستیم؟ آری! حتی ایثار هم چون نتیجهاش توجه خداوند به فرد و جلب ثواب در معاد یا در بعد دنیایی، متصف شدن به انسان خوب و تغییر نگاهها به فرد است.
🔻بالاخره خودخواه باشیم یا نباشیم؟
خودخواه بودن قطعاً خوب است، زیرا همانگونه که گفتیم از خداخواهی انسان است؛ اما هدایت آن به سمتوسوی صحیح است که فرد را به مقصد حقیقی خواهد رساند؛ تشخیص مصادیق حقیقی خیرات و نیل به سمت آنان است که عطش خودخواهی را به خیر و خوبی متصف میکند.
🔻افراد برجسته، خودخواهی خود را به سمت کمالات الهی سوق داده و با دریافت حقیقت خیر، راه به سرمنزل حقیقت که امری ورای عالم ماده است بردند.
🔻خودخواهی یک کودک را خوراکیای خوشمزه یا اسباببازیای زیبا تصویر میکند؛ خودخواهی یک جوان را اتوموبیلی لوکس؛ خودخواهی یک دانشجو را اخذ مدارج علمی؛ و خودخواهی یک متدین حقیقی را خود خداوند یا جلوۀ حقیقی او سیراب میکند.
انتخاب با خودمان است؛ هر چقدر بزرگتر شویم، خواستههایمان نیز بزرگتر میشوند و ارزش هر فرد به اندازۀ خواستههای اوست.
🌀تا در طلب گوهر کانی کانی
تا در هوس لقمهٔ نانی نانی
این نکتهٔ رمز اگر بدانی دانی
هر چیزی که در جستن آنی آنی ( مولانا )
✍️محمد موسوی
#نویسندگان_حوزوی_همدان
@howzavian_hamedan
🔆 همه باید حر و وهب شوند تا به چشم حضرت بیایند!؟
ثواب بدرقه زائر حسین چه کم از زیارت دارد!؟ یعنی موکب بی ریای کودکان و بساط آب و شربتشان، از دیگهای بزرگ علم شده، کمتر به دل سیدالشهدا مینشیند!؟
استادمان همیشه میگفت: تو گام های کوچکت را بردار، مطمئن باش خدا اعمالت را کیلویی نمیخرد.
✍️مليحه براتی
#نویسندگان_حوزوی_خراسان
@HOWZAVIAN_khorasan
⁉️آیا میدانید که
چه شخصیتی احیا کننده راهپیمایی اربعین بوده است؟
محدث بزرگ شیعه، میرزا حسین محدث نوری(صاحب مجموعه اثر گرانسنگ مستدرکالوسائل، از شاگردان طراز اول شیخ الاعظم انصاری، دایی و پدرِ همسرِ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری) راهپیمایی اربعین را زنده كرد.
مركز اسناد انقلاب اسلامی با انتشار تاریخچه حضور علما در راهپیمائی اربعین، احیای این سنت حسنه را از سوی محدث نوری چهره سرشناس دانشمند شیعی قرن چهاردهم معرفی كرد.(گزارش از پایگاه پژوهشی مركز اسناد انقلاب اسلامی)🔰
✍ در حالی كه مراسم راهپیمایی اربعین حسینی در دوره های مختلف تاریخی استمرار داشت و در عصر مرجعیت شیخ مرتضی انصاری با شكوه تمام انجام می شد اما پس از وی، این مراسم فراموش شد و برخی حتی آن را مراسم طبقه فقرا و نیازمندان می دانستند ولی محدث نوری از چهره های سرشناس علمای شیعه در قرن چهاردهم هجری آن را احیا و بر اهمیت و جایگاه آن تاكید كرد.
بسیاری میرزا حسین محدث نوری( ره) را احیاء كننده مراسم راهپیمایی اربعین حسینی در تاریخ معاصر می دانند. بنابر اذعان بسیاری این مراسم در دوره این بزرگوار به فراموشی سپرده شده بود كه توسط «میرزا حسین نوری» دوباره احیا میشود. این عالم بزرگوار اولین بار در عید قربان به پیادهروی از نجف تا كربلا اقدام می كند كه سه روز در راه بوده و حدود ۳۰ نفر از دوستان و اطرافیانش [از جمله داماد و خواهرزاده ایشان، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری] وی را همراهی میكرده اند.
بنا بر نوشته های تاریخی شیخ بزرگوار تقریبا هر سال این مراسم را انجام می داد اهمیت خاصی به این مراسم قائل بوده است. ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین(ع) رفته است.
گفته می شود مراسم پیاده روی در عصر مرجعیت شیخ مرتضی انصاری (۱۲۱۴-۱۲۸۱ق) نیز با شكوه تمام رواج داشته است. در حالی كه پس از وی، این عمل، كم ارزش و متعلق به طبقه فقرا و نیازمندان معرفی شد اما میرزا حسین نوری، این مراسم را در میان مردم رونق بخشیده است.
مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی كه از نزدیك شاهد تلاش استادش(میرزا حسین) بوده، می نویسد: «استاد ما چون وضع را بدین منوال دید، به این شیوه خداپسندانه (پیاده روی) همت گماشت ... در سال های بعد، رغبت مردم و صالحان به این موضوع بیشتر شد و دیگر عار محسوب نمی شد؛ به طوری كه در برخی سال ها، تعداد چادرها و خیمه های راه پیمایان، به سی عدد می رسید و هر چادر به بیست تا سی نفر تعلق داشت و به این ترتیب، این سنت حسنه، دوباره مرسوم شد و رونق گرفت».
ادامه مطلب/کانال تخصصی شهید رابع
✍ هادی حمیدی
____________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
📍درسی از مجری معروف
✍️بابک شکورزاده
علی ضیاء مجری معروف تلویزیون که در سالهای اخیر اظهارنظرهای عجیبی داشت و در فتنه ۱۴۰۱ هم به نوعی آتش بیار معرکه نیز شده بود، اخیرا در برنامهای، در روندی نزولی، حامی همجنسگرایی شده است.
علی ضیاء کسی است که در سال ۹۴ در حج تمتع حاضر بود. همان سالی که فاجعه منا رخ داد که فقط حدود ۵۰۰ نفر از ایران به شهادت رسیدند. کسی که ممکن بود در مراسم حج به شهادت برسد و به فیض عظیمی نائل شود، حالا امروز کارش به جایی رسیده که از عمل شنیع همجنسگرایی حمایت میکند.
اینکه باید با او و مهمان برنامه(اردشیر رستمی) برخورد مناسب شود و جلوی ترویج چنین انحرافاتی گرفته شود در جای خود محفوظ؛ ولی بررسی این قضیه از منظر دیگر این است که انسان همیشه باید از عاقبت کارش بترسد و وقتی با چنین اتفاقاتی مواجه میشویم بیشتر به این نکته پی میبریم که چقدر عاقبت نیکو اهمیت دارد و یکی از دعاهای جدی ما باید طلب عاقبت به خیری باشد؛ خصوصا در این زمانه که فتنههای زیادی ما را احاطه کرده، غربال زیادی صورت میگیرد و مؤمن ماندن سخت است!
#علی_ضیاء
#عاقبت_به_خیری
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
دکتر مجتبی رستمی کیا نوشت:
دانشگاه ریجنت در ویرجینیا برای رهبری مسیحیان بر تغییر جهانی پایه گذاری شده، این دانشگاه در بیش از 150 زمینه از جمله تجارت، ارتباطات و هنر، امنیت سایبری و فناوری، الهیات، آموزش، دولت، قانون، رهبری، پرستاری و مراقبت های بهداشتی و روانشناسی دروس مسیحی ارائه می کند .
مخالفان اسلامی سازی نظری ندارند؟
——-
#مسعا
#نویسندگان_حوزوی_کرمان
@HOWZAVIAN_kerman
🔰 نگاهی به فلسطین، از دریچه اربعین
🔹 برای صحبت پیرامون #اربعین در نگاه رهبر انقلاب باید سفر کنیم به سال ۱۳۵۲ .
روزهایی که راهپیمایی اربعین هنوز در جهان فراگیر نشده.
روزهایی که حتی فاصله چند ساله با انقلاب اسلامی دارد و کسی گمان نمیبرد در آن فضای ظلمانی، روزگاری برسد که راهپيمايی اربعین یک حرکت فراگیر و جهانی شود.
🔹در چنین موقعیتی رهبر حکیم انقلاب، اربعین را #کنگره_جهانی_تشیع میخوانند و میفرمایند:
"شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعهای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمیکردند. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزا متشتت در جریان بود.
مثل دانههای تسبیح یک رشته اینها را به هم وصل میکرد و آن رشته، رشتهی اطاعت از رهبری عالی تشیع یعنی امام بود.
[در چنین شرایطی] یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه (ع)."
🔹امروز هم که در عصر غیبت به سر میبریم و از حضور امام عصر(عج) محروم هستیم، جانشین بر حق ایشان قرار است نخ تسبیح قرار گیرند. پس باید نگاهمان را همافق با نگاه ایشان قرار دهیم.
حالا اگر نگاهی به منویات ایشان داشته باشیم میبینیم که "مسئله امروز جهان اسلام، مسئله فلسطین است".
🔸ما برای پیشبرد این مهم، میتوانیم از ظرفیت عظیم اربعین استفاده کنیم؛ جایی که قرار است شیعیانی از سراسر دنیا در مکانی مشخص گردهم آیند و نشان دهنده "مُوَالٍ لَكُمْ وَ لأَِوْلِيَائِكُمْ" باشند. آنها با قدم گذاشتن در این مسیر، مرزهای حقوقی کشورها را کنار میزنند و زیر پرچم امام، مرزبندی حقیقی خود را تشکیل میدهند.
🔸اما باید توجه کرد "مُوَالٍ لَكُمْ وَ لأَِوْلِيَائِكُمْ" آنگاه کامل میگردد که "مُبْغِضٌ لأَِعْدَائِكُمْ وَ مُعَادٍ لَهُمْ " را در کنار آن قرار دهیم.
پس شیعیان در این راه، علاوه بر ابراز ارادت به خاندان اهل بیت و دوستداران آنها، باید مبارزه در راه خدا و با دشمنان خدا را نیز تمرین کنند.
به گونهای که اهداف و آرمانهایی مشترک از آنان یک جامعه متحد در برابر دشمنان بسازد.
🔸با این مقدمه
اگر "اربعین، کنگره جهانی تشیع است"
و اگر " امروز مسئله جهان اسلام، مسئله فلسطین است"
پس هر کدام از ما در این جامعه متحد اربعینی، باید بلندگویی باشیم برای بیداری روز افزون عالم از چنگال ظلم.
بلندگوهایی که از آنها جز صدایی واحد شنیده نمیشود و آن #نابودی_اسرائیل است.
✍️ فـ.مُحَـمـَّدِےْ
#فلسطین #اربعین
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔵 دشمن شناسی و راههای مبارزه با آن
دشمن شناسی ضمن اینکه سبب اقتدار و عزت تک تک افراد و مآلا عموم جامعه شده ، جلوی تحرکات ابلیسانه و راههای نفوذ او را در هر شکل ممکن مسدود و به اصطلاح او را قورباغه پز و گرفتار مرگ تدریجی خواهد کرد. دشمن شناسی در سطح کلان می تواند منجر به تضعیف پاگیر او شده و خسارات جبران ناپذیر را به خودشان برگرداند. دشمن شناسی توصیه تمام انبیای الهی و کتب آسمانی و قرآن کریم است. دستور به داشتن تبری و اظهار برائت از دشمن ناظر به همین بحث است. بنابر این جا دارد به راههای مبارزه با دشمنان به جهت حفظ هوشیاری و تمامیت ارضی و تقویت عرق ملی توجه عمیق نماییم که عبارتند از :
1. نظارت و رصد دقیق بر حرکات دشمن در فضای مجازی و حقیقی ، مخصوصا مراقب جنگ روانی و ایجاد ارعاب و دلهره زایی او باشیم.
2. افزایش هوشیاری و آمادگی نظامی در همه حال ، پاسداران و درجه داران ما هر روز به آگاهی نظامی خود بیفزایند.
3. استفاده از ابزارهای نظامی و تجهیزات پیشرفته نظیر موشکهای متعدد جهت بازدارندگی و ایجاد لرزه بر تن دشمن.
📌متن کامل این یادداشت را 👈اینجا در کانال استاد موسی آقایاری مطالعه بفرمایید
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
📝 #اربعین_نامه
• یادداشت دوم
🔸 از اولین چیزیهایی که در کشور عراق به ذهن انسان میرسد، میدانید چیست؟
۱. خدمت رسانی مردم عراق؟
۲. موکبها؟
۳. حرم اهلبیت؟ و .... ؟
بله! درسته!
این نکات به ذهن میرسد ولی من چیز دیگری میخواهم بگویم:
🔸 صنعت خودرو سازی عراق!
امروز یکی از دوستان گفت چرا عراقیها ماشینهای خوبی دارند؟ چه پیشرفتی!
عرض کردم به قول یکی از اساتید: «این همان اقتصاد معیوبی است که زنجیره تولید ندارد.»
جادههای معیوب را ببین! یعنی اینکه نمیتواند آسفالت تولید کنند. کشوری که نفت بسیار دارد، اما واردکننده بنزین است و پالایشگاه ندارد.
کشوری که حتی توان تولید خودرو ولو مونتاژی ندارد. کشوری که حتی قطعات خودرو هم تولید نمیکند. حتی لاستیک خودرو هم تولید نمیکند.
🔸 این پیشرفت نیست؛ در این اقتصاد معیوب شما سوار آخرین مدل خودرو هم بشوی فایدهای ندارد.
صنعت خودروسازی کشور خودمان خوب است؟!! نه خیر! اگر هزارانهزار نقد به صنعت خودروسازی ما وارد باشد ولی بالاخره در زنجیره تولید قرار داریم.
این که خودمان تولید میکنیم به کنار.
برای پیشرفت بیشترش، چندین بار امثال سردار حاجیزاده اعلام کردهاند که حاضریم در ساخت خودرو کمک کنیم، اما کو گوش شنوا! این هم به کنار...
🔸 در کنار این به کنارها، دولت شهید رئیسی واردات خودرو را آزاد کرد، ولی در کنار زنجیره تولید!
این را همیشه باید توجه کرد: «روی پای خود ایستادن و بلند شدن پیشرفت است!
زنجیره تولید+وارد کردن
✍ یوسف زارعپور، نجف اشرف
#اربعین_۱۴۰۳
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars