eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
482 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سخن حکیم عصرمان را آویزه گوش کنیم: «هدف زندگی بندگی است » ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌ 🆔 @howzavian_isfahan
در هفته دولت از شهید رجایی زیاد گفته می شود اما عجیب است از نخست وزیری شهید باهنر چیزی گفته نمی شود. آنچه کمتر از ایشان شنیده اید: ۱ علاوه بر تحصیلات حوزوی فوق لیسانس علوم تربیتی و دکترای الهیات از دانشگاه تهران داشت. ۲ وزیر آموزش و پرورش ۳ نمایندگی مردم تهران در مجلس ۴ نمایندگی مردم کرمان در مجلس خبرگان قانون اساسی. ۵ نویسنده کتب درسی و کتب تربیت و تعلیم دینی و روش تدریس قرآن و مسائل دینی، برای سال اول دانشسرای راهنمایی مقدماتی؛ تربیت و تعلیم دینی و روش تدریس دینی و قرآن و مسائل دینی، برای سال اول تربیت معلم دوره راهنمایی و تربیت معلم یکساله و دانشسرای مقدماتی "پس از شهادت شهید باهنر، بسیاری از مقالات و سخنرانی‌های وی با نام‌های «انسان و خودسازی»، «گفتارهای تربیتی»، «فرهنگ انقلاب اسلامی»، «اسلام برای نوجوانان»، «مواضع ما در ولایت و رهبری» و «گذرگاه‌های الحاد» از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی در تهران به چاپ رسیده است" 🖌مصطفی آخوندی ✒️✒️✒️ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 🗂 @Admin_nevis لینک عضویت👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2436235532C22aa1c547d @howzavian_yazd
📌زیست نامه امام حسن مجتبی(ع) نام پدر: علی بن ابیطالب. نام مادر: فاطمه. متولد: ۱۵رمضان سال سوم هجری. روز هفتم تولد، سر او را تراشیده و هموزن آن را نقره صدقه دادند و رسول خدا(ص) به امر خدا نام او را حسن نام گذاشت و برای وی گوسفندی عقیقه کرد. به سن ۶سالگی در مباهله حضور داشت. كنيه آن حضرت ابومحمّد و شبيه ‏ترين مردم به رسول الله(ص) بود. ▪️ذهبى(م748ق) در وصف آن حضرت نوشته است: «اين امام، بزرگ منش، زيباروى، عاقل، متين، سخى، نيكوكار، متدين، متقى، با حشمت و از هر كس فاضل تر، پارساتر و فداكارتر بود. ▪️امام منتقد جدی خلفا بود و از پدر حمایت جدی کرد و مردم کوفه را برای کمک به پدرش در جنگ جمل بسیج کرد. در جهاد علیه معاویه و خوارج نیز حضور داشت. بعد از شهادت پدر، عموم مردم با وی در کوفه بیعت کردند که خلیفه مسلمانان باشد. ▪️دربرابر تهاجم نظامی معاویه ایستاد، اما به دلیل سستی یاران و خدعه معاویه، برای حفظ اسلام و جان شیعیان، صلح اجباری را پذیرفت.بعد از صلح، به مدینه رفت و جهاد علمی را در تربیت شاگردان و احیای نام پیامبر(ص) و علی(ع) آغاز کرد. 📌قول صحیح و قوی در شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام همان ۲۸ صفر است. آن حضرت با مکر معاویه و به دست همسرش جعده در ۲۸صفر سال۵۱ در سن۴۸ سالگی به شهادت رسید. زنان بنى هاشم براى شهادت امام حسن(ع) يك ماه مجلس عزا برپا داشتند. 📚ابن اثير، أسد الغابة فى معرفة الصحابة، ج1، ص493. 📚ذهبی، سير اعلام النُبلاء، ج3، ص253. 📚ر.ک: ابن سعد، ترجمة الإمام الحسن من کتاب الطبقات. 🗒️@HamQalam
. ✔️ ای کاش از کشورهای مقاوت آغاز می‌کردید. ✔️عراق_مقاومت_و_زیارت ✨ویراستی مدادالفضلاء👇 https://virasty.com/HOWZAVIAN 🆔 @howzavian_isfahan
. ستوده‌ی آسمان و زمین ✍نجمه صالحی همچون نامش ستودنی است، او که با قدم زدن در کوچه‌های دل، عطر وجودش را به همه جا می‌پراکند و جان‌ها را همچون ایتام مدینه نوازش می‌دهد و آرامش را به قلب‌ها تزریق می‌کند. قرآن او را "اسوه حسنه"* خوانده و اخلاقش را ستوده است. "خُلُق عظیم"* او را به صبر، تحمل و تدبیر بر مقتضای عقل تعبیر کرده‌اند. تحمل سختی‌ها و صبر مهربان‌ترین نبی در برابر ناملایمات! "خلق عظیم" او در همه صفات روحی، اجتماعی، شخصی، انسانی، خانوادگی؛ یعنی جامع مکارم اخلاقی! او که با رفتار و گفتارش، چراغ راهی برای بشریت روشن کرد و با صبر و بردباری، دل‌های بسیاری را به سوی حقیقت هدایت نمود. او که در برابر سختی‌ها و ناملایمات، همچون کوهی استوار ایستاد و با مهربانی و عطوفت، دل‌های سخت را نرم کرد. او که با تدبیر و حکمت، جامعه‌ای را از تاریکی به نور هدایت کرد و با اخلاق نیکویش، الگویی برای همه انسان‌ها شد. خاتم الانبیا صلی‌الله‌علیه‌وآله نه یک فرمانروای مستبد، بلکه پیامبری روشنگر و هدایت‌گر بود. در شیوه حکمرانی خویش، همواره می‌کوشید با نور آگاهی، مردم را به عرصه مواجهه و سیاست‌ورزی فراخواند. چنان‌که منافقان در جنگ با کفار و مشرکان، میدان را ترک کرده و با بهانه‌تراشی در مدینه ماندند و بازداشت نشدند. از جمله این افراد، جد بن قیس بود که طبق گفته مفسران، آیات ۴۱ تا ۵۲ سوره توبه درباره او نازل شده است. محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله دین کامل و نجات‌بخش را به بشریت عرضه کرد؛ دینی که نه تنها به سعادت انسان‌ها، بلکه به رفاه و سلامت زمین نیز توجه داشت. او تأکید داشت که درختان بی‌دلیل قطع نشوند، شاخه‌ها شکسته نشوند و حیوانات مورد آزار قرار نگیرند.* او اسلام را به جهانیان معرفی کرد؛ دینی که در کمال و نجات‌بخشی بی‌نظیر بود. با تلاش و رنج بیست و سه ساله و با رفتار نیکو و صبرش، بسیاری از مردم را به اسلام متمایل کرد؛ اما دشمنانش تاب نیاوردند و در نهایت تصمیم به قتل او گرفتند. چنانچه از یار نبی، عبداالله بن مسعود روایت شده است که می‌گفت: اگر ۹بار قسم بخورم که رسول خدا کشته شده اشت برایم محبوب‌تر است از این که یک بار قسم بخورم که او کشته نشده است؛ زیرا خداوند او را پیامبر و شهید قرار داده است.* حتی پس از رفتنش، به فکر هم‌نوعانش بود. قرآن، روشن‌ترین نور و دوازده قرآن ناطق، نور علی نور، را به جهانیان معرفی کرد تا راه‌های تاریک زمین و پیچ و خم‌های روزگار را روشن کنند و آموزه‌های اسلامی را به مردم بیاموزند. 🥀شهادت پیامبر اعظم، صلی‌الله‌علیه‌وآله، معراج وصال اوست با حضرت دوست، عرض تسلیت🥀 پ.ن: مصاحبه با خبرگزاری حوزه درمورد سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره حضور زنان در فعالیت‌های مختلف در لینک زیر https://hawzahnews.com/xcrgT *احزاب/۲۱ *قلم/۴ *ابن شهرآشوب، المناقب، ج 1، ص 30. *مسند الإمام أحمد بن حنبل ج۴ ص۶۶. @zemzemh60 @AFKAREHOWZAVI
می‌نویسم "یا حسن"، حُسنِ ختامش با خودت بر لبم ذکر تو را دارم، دوامش با خودت لحظه‌های عُمر خود را می‌سپارم دست تو از سلام زندگی تا والسلامش با خودت از ادب دور است نزدت دست خالی آمدن زخم آوردم برایت، التیامش با خودت باز هم بال خیالم تا بقیع‌ات پَر کشید من کبوتر می‌شوم یک روز، بامش با خودت سر به دامان تو خواهم داشت یا زانوی غم؟ اینکه باشد لحظه‌ی مرگم کدامش، با خودت! از کریمان کم طلب کردن که کفرِ نعمت است حاجتم را هم که می‌دانی، تمامش با خودت... علیه‌السلام @shaeranehowzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💻 پژوهش در تاریخ و سیره پیامبر و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) با نرم‌افزار «دانشنامه نبوی» نرم‌افزار دانشنامه نبوی به ارائه اطلاعاتی جامع و دسته‌بندی شده درباره پیامبر خاتم(ص) پرداخته و در هر سربرگ، اطلاعات خاصی را از منابع گردآوری و به کاربر ارائه می‌نمایند. 🔖 بیشتر بخوانید @howzavian_alborz
🔰عبور یک پیامبر از حجاب های نورانی و رمز آن در قرآن 👌توصیف آیات آغازین سوره نجم از سیر الی الله پیامبر، نهایت استعداد درک صفات جمال و جلال الهی را روشن می کند: ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوى‏ (نجم6) وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلى‏ (نجم7)ُ ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى (نجم8) فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ (نجم9) حجاب ها دوقسم اند؛ ظلمانی که از شهوت و غضب و عاطفه و رذایل اخلاقی تشکیل می شود. حتی اگر علم و توحید و تولی و تبری که ذاتشان نور است مقرون انگیزه های مادی شود به حجابی ظلمانی تبدیل می گردند. در مقابل، مراتب جلوه های جلال و جمال حضرت حق، حجاب های نورانی هستند. سیر و فناء در یک مرتبه می تواند حجاب نورانی برای درک مراتب بالاتر گردد. مگر اینکه بر اثر بندگی استعدادی پدید آید تا بتواند به مرتبه بالاتر صعود کند. و به مرتبه بالاتر برود و این استعداد تنها با بندگی و شناخت به دست می آید. سیدالشهدا علیه السلام در دعای عرفه عرض میکند: یا من احتجب فی سرادقات عرشه ان تدرکه. ای خدایی که سراپرده عرش او مانع از آن است که چشم ها او را درک نمایند. امام علی علیه السلام نیز در مناجات شعبانیه عرض می کند: و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور فتصل الی معدن العظمه. جبرائیل می گوید هفتاد حجاب بین من و خدا وجود دارد که من یک حجاب را در نور دیدم. پیامبر خاتم حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم همه این حجاب ها را درنوردید، و به مقام ادای راه یافت که بالاتر از آن معقول نیست: وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلى‏ (نجم7)ُ ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى (نجم8) فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ (نجم9). 🔸 پیامبر اکرم و مقام عبدیّت مطلق در قرآن کریم، کلمه عبد در پیامبر اکرم بدون ذکر نام مبارک ایشان آمده است. هر پیامبری که به عبد بودن توصیف شده در پیش یا پس از ذکر کلمه عبد، نام آن پیامبر ذکر می شود؛ زیرا بدون ذکر نام، مراد از کلمه عبد فهمیده نمی شود چرا که عباد الله فراوان هستند.. چنانکه در مورد حضرت نوح فرمود: كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ فَكَذَّبُوا عَبْدَنا وَ قالُوا مَجْنُونٌ وَ ازْدُجِرَ (قمر9). و در مورد حضرت داوود فرمود: اصْبِرْ عَلى‏ ما يَقُولُونَ وَ اذْكُرْ عَبْدَنا داوُدَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ (ص17) و مورد حضرت ایوب فرمود: وَ اذْكُرْ عَبْدَنا أَيُّوبَ إِذْ نادى‏ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطانُ بِنُصْبٍ وَ عَذابٍ (ص41) و در خصوص: حضرت ابراهیم و اسحاق و یعقوب فرمود: وَ اذْكُرْ عِبادَنا إِبْراهيمَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدي وَ الْأَبْصارِ (ص45). ▫️با این حال، کلمه عبد را بدون ذکر نام، در پیامبر اکرم به کار می برد: وَإِنْ كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ..(البقرة23). و فرمود: تَبارَكَ الَّذي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى‏ عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمينَ نَذيراً (فرقان1) و فرمود:..وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ.. (انفال 41). و فرمود: سُبْحانَ الَّذي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى.. (اسراء 1). و فرمود: وَ أَنَّهُ لَمَّا قامَ عَبْدُ اللَّهِ يَدْعُوهُ كادُوا يَكُونُونَ عَلَيْهِ لِبَداً (جن 19) این نشان می دهد که مقصود از کلمه عبد در میان همه انبیاء الهی در فرهنگ قرآن و نزد خداوند، اگر علی الاطلاق و بدون موصوف و نام ذکر شود پیامبر اکرم حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) است. اگر چه همه انبیاء الهی خود را عبد خداوند می دانستند چنانکه از زبان حضرت عیسی در گهواره گزارش می کند: قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَني‏ نَبِيًّا (30). ▫️ این استعمال قرآن کریم مانند این است که در علم فقه گفته می شود: شیخ اینگونه گفته است مقصود شیخ طوسی است و اگر گفته شود علامه چنین نوشته علامه حلی و در دانش اصول مقصود از شیخ، شیخ انصاری است. در حالی که صد ها شیخ و علامه در فقه و اصول ظهور می کنند. مقام علمی بلند ایشان در این دانش ها، باعث استعمال این عناوین برای این افراد در زبان دانشمندان شده و این استعمال به اندازه ای کثرت داشته که هر زمان به گونه مطلق گفته شود شیخ و علامه، نیازی به ذکر نام ایشان نیست. بندگی و طهارت نفس بی نظیر پیامبر اکرم در میان انبیاء، سبب شده تا خداوند آن یگانه آفرینش را عبد علی الاطلاق خود حتی در میان انبیاء معرفی نموده است و همین عظمت بندگی است که آن حضرت را از میان همه حجاب های با عظمت نورانی تا افق اعلی رسانده است. ✍غلامعباس هاشمی همدانی @howzavian_hamedan
| اهمّ دغدغه‌های اندیشمندان، پژوهشگران و فعالان رسانه‌ایِ حوزوی در هفته‌ای که گذشت؛ ▪️با تعارض دیدگاه‌کارشناسان چه باید کرد؟|احمدحسین شریفی 📎 لینک یادداشت ▪️ ستاره نحس مستکبران رو به زوال است|میراحمدرضا حاجتی 📎 لینک یادداشت ▪️ ستیز با مکتب؛ به اسم دفاع از اشخاص|محمدرضا باقرزاده 📎 لینک یادداشت ▪️ توتالیتاریسم «شبه‌علم»|حبیب اله بابائی 📎 لینک یادداشت ▪️ چرخش فراگیر قدرت|داود مهدوی‌زادگان 📎 لینک یادداشت ▪️ سفر اربعین و مساله رنج|محمد جعفری 📎 لینک یادداشت ▪️برائت اربعینی یا برائت برائتی؟|دانیال بصیر 📎 لینک یادداشت ▪️مشاور دولت در امور روحانیت|احمد اولیایی 📎 لینک یادداشت ▪️مسیریاب انقلاب|بهروز دلاور 📎 لینک یادداشت @HOWZAVIAN @rahamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ میثم مطیعی ،"مداح عصر انقلاب"(۱) 🔺انسان ها همیشه در دو بعد زندگی می‌کنند، یا در حال و یا در گذشته و اساسا انسان هایی موفق هستند که نگاهشان علاوه برگذشته به سمت آینده و عصر کنونی در حال حرکت هستند. 🔺انقلاب اسلامی این زمینه را ایجاد کرد که نگاه های حداقلی و سطحی کنار روند و به سمت یک هدف و نگاهی ژرف حرکت کنند و زمانی که انقلاب اسلامی وقتی شکل گرفت یک نسبت بین عموم جامعه در حال رواج بود و آن این بود که نسبت ما با جمهوری اسلامی و این انقلابی که رخ داده است چیست؟ 🔺برخی در قبال دگرگونی که رخ داده یا بی طرف بودند و یا اساسا رغبتی به آن نداشتند،اما عده ای نیز بودند که علاوه براینکه رغبت داشتند،نسبت خود را با این انقلاب روشن کرده و در حال فعالیت هستند. 🔺میثم مطیعی جز همین افراد است شخصیتی انقلابی ،اهل علم و مسلط بودن به زبان عربی و اجرا کردن کار های چند زبانه. 🔺او توانسته با تسلطی که به زبان خارجه داشته است دایره ی مخاطبین خود را صرفا به محدوده ی جغرافیایی جمهوری اسلامی محدوده نکند و مخاطبین انقلاب اسلامی را در دایره ی وسیع ببیند و اساسا وظیفه خود ببیند برای جذب آنها و اثر گذاری در بخش بین الملل، وبه راستی او توانسته است در حد خود و در وسع خود حرف اسلام و انقلاب اسلامی را به جهانیان برساند. 🔺چه خوب است بقیه ی مادحین گرامی "دایره ی اثرگذاری" خویش بر روی مخاطب را فراتر ببینند و اول برای خود "ارزش" قائل باشند وهم برای مخاطب گرامی تا از هرچه خوانی و ساده خوانی جلوگیری کنند که امروزه عافتی است که هیئات امروز ما را فراگرفته است. ✍علی بختیاری @Serat1357talabe @howzavian_hamedan
بهشت پیامکی 🔹بشارت خروج ماه صفر «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» هرکس بشارت خروج ماه آزار(صفر) را بمن بدهد، اهل بهشت است. 🔹در این ایام بسیاری با استناد به این روایت، با ارسال پیامهایی با مضمون تبریک اتمام ماه صفر، بدنبال أهل بهشت شدن هستند. غافل از اینکه: 🍁اول: در بیان برخی علمای حدیث بر جعلی بودن این روایت تصریح شده. 🍁دوم: برفرض صحت، طبق روایت، کسی که به پیامبر تبریک بگوید ، أهل بهشت است. فرستندگان این پیام ها به پیامبر ص دسترس دارند یا مخاطبان خود را پیامبر می دانند؟؟؟ 🍁سوم: این جمله، بخشی از یک روایت است که شیخ صدوق در کتاب خود آورده که با دقت در متن روایت، مشخص می شود که داستان، اساسا چیز دیگری است. 🍁متن روایت:👇👇 روزی پیامبر ص در میان جمعی از صحابه خوددر مسجد قبا فرمودند: مردی که الان از در مسجد وارد خواهد شد، از مردان بهشتی است. برخی از آنان که این جمله را شنیدند از مسجد خارج شدند و سعی کردند اولین کسی باشند که وارد مسجد می شود. وقتی پیامبر ص از کار این گروه مطلع شدند به گروه باقی مانده فرمودند: در میان کسانی که وارد مسجد خواهند شد، کسی که خروج ماه آزار(صفر) را به من بشارت دهد، أهل بهشت است (فَمَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة). سپس گروهی وارد مسجد شدند که در میان آن ها ابوذر بود. پیامبر فرمودند: الآن در کدام یک از ماه های رومی هستیم؟ ابوذر گفت: یارسول الله ماه آزار به اتمام رسید.حضرت فرمود: من خود می دانستم. اما دوست داشتم تا قوم من بدانند که تو مردی از أهل بهشت هستی. و چرا تو آهل بهشت نباشی در حالی که بعداز من بخاطر دوستی أهل بیتم از حرم من (مدینه) بیرون رانده می شوی و تنها می مانی و تنها از دنیا می روی... قضاوت با شما این روایت کجا و فهم ما از آن کجا؟؟ 🍁ظاهرا «بهشت پیامکی» کم هزینه تر از «بهشت عمل صالح» است. ✍ مجید نقی‌لو @howzavian_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ✍️ توصیه امام صادق علیه السلام به رعایت فصاحت و درست سخن گفتن @howzavian
🔰بدعتی بنام دهه محسنیه ✳️در چند سال اخیر بعد از ایام آخر ماه صفر از سوی برخی گروه‌های مذهبی و هیئتی مسئله ادامه عزاداری‌ها تا نهم ماه ربیع الاول پر رنگ می‌شود. هییت‌های را برپا می‌کنند و در فضای مجازی نیز تا آنجا که می‌توانند می‌تازند که این ایام، ایام حمله و هتک حرمت به خانه حضرت زهرا سلام الله علیهاست. در این ایام حضرت ضربت خوردند و فرزند خودشان (حضرت محسن) را از دست داده‌اند! ✔️ آنچه در منابع تاریخی آمده ایام هتک حرمت به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها به طور واضح مشخص نیست و نمی‌توان به همین راحتی گفت که بلافاصله پس از شهادت پیامبر اسلام هتک حرمت صورت گرفته است. تاریخ شهادت حضرت محسن بن علی نیز نه در تاریخ و نه در روایات درج نشده است. ▫️آنچه در روایات آمده است خبر شهادت و هتک حرمت حضرت می‌باشد اما در خصوص زمان حمله‌ور شدن به خانه حضرت و زمان شهادت محسن بن علی علیهماالسلام کلامی بیان نشده است. از حضرت صادق علیه السلام طبری شیعی در دلایل الامامه نقل می‌کند که "قبضت فی جمادی الآخره یوم الثلاثاء لثلاث خلون منه، سنه احدی‌عشره من الهجره. وکان سبب وفاتها ان قنفذا مولی عمر لکزها بنعل السیف بامره، فاسقطت محسنا و مرضت من ذلک مرضا شدیدا، ولم تدع احدا ممن آذاها یدخل علیها" حضرت صادق علیه السلام زمان شهادت حضرت را سوم جمادی‌الثانی سال یازدهم بیان می‌کنند و سبب شهادت محسن بن علی علیهماالسلام را ضربه غلاف قنفذ ذکر می‌کنند. مرحوم کلینی نیز در کافی روایتی از حضرت کاظم علیه السلام بیان می‌کنند که عنوان شهیده برای حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها قرار گرفته است که فرمودند: "ان فاطمة صدیقة شهیدة" 🔸️از برآیند مجموع حوادثی که در تاریخ ذکر شده است (حرکت سپاه اسامه به سمت موته و پرچم داری بریده از قبیله اسلمه و اعتراضش به قومش در همراهی اهل سقیفه) و شواهدی که وجود دارد (چگونگی راه رفتن حضرت زهرا بعد از غضب فدک و ایراد خطبه فدکیه از سوی ابن ابی الحدید) و از کنار هم قرار دادن آنها، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که حمله و هجوم به خانه امیرالمومنین علیه السلام و هتک حرمت به ساحت مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها حدودا ۵۰ روز پس از ایام شهادت پیامبر اسلام اتفاق افتاده است که سرانجام پس ۹۵ روز حضرت به شهادت می‌رسند. لذا برپایی جلساتی تحت عنوان ایام محسنیه بدعتی در مناسک مذهبی از سوی جریان‌های برائتی و شیرازی می‌باشد. ✍️دانیال بصیر @cafe_fekr @howzavian_hamedan
🔷عیار ملّت و تجربه‌های سفید و سیاه ✍بهروز‌ شامی‌زاده 🔸شناخت عیار ملّت ایران و اینکه براساس این عیار، ملت تا به حال چه کاره بوده و بعد از این می‌خواهد چه کار کند، مسئله‌ای است که بیشتر تحلیل‌های سیاسی امروز براساس آن ارائه می‌شود و بیشتر اشخاص و جریان‌ها به نوعی خود را زبان گویای ملت ایران می‌دانند؛ اما آیا واقعا شناخت این‌چنین سهل و در دسترس همگان است؟ اگر این‌گونه است پس چرا بسیاری پیروزی انقلاب در سال 57 را پیش‌بینی نمی‌کرد! چرا بسیاری مقاومت و پیروزی مردم در دوران ترورهای کور و تجزیه طلبی‌های دهه شصت را انتظار نداشت! چرا علیرغم تجربه پیروزی مردم در انقلاب و دو سال جنگ داخلی، باز قدرت مقاومت مردم در جنگ بین المللی هشت ساله را بسیاری از کسانی که فکر میکردند عیار مردم دستشان است، باور نداشتند! چرا خیلی‌ها حتی نمی‌توانستند انقلاب را یک روز بدون امام تصور کنند؟ و چراهای بسیاری که بهتر است آنها را به یاد بیاوریم و یادآور دیگران شویم تا زمینه‌ای شود برای برخی اعتراف‌ها. 🔹آیا خوب نیست که با صراحت تمام، اعتراف کنیم که قیام مردم در خاموش کردن فتنه‌ی 23 تیر سال 78 را پیش‌بینی نمی‌کردیم؟! آیا خوب نیست که برخی اعتراف کنند که هشت ماه فتنه انتخابات 88 ، دلهای آنها را لرزاند و گمان بد به خدا و مردم بردند و با اینکه قطره‌ای در دیای قیام 9دی بودند اما باز مبهوت و حیران؟! آیا خوب نیست که به زبان بیاوریم که می‌ترسیدیم تحریم‌های سنگین اقتصادی، مردم را از پا درآورد؟! از این قبیل اعترافات زیاد است اما آنچه دست‌به‌نقد و از همه روشن‌تر است، تشییع جنازه سردار دلهاست؛ آیا بهتر نیست اعتراف کنیم که خلق این یوم الله، برای همه ما _و نه فقط برای دشمنان_ غیرمنتظره بود. با اینکه همه معجزه‌های پیش از این مانند همین یوم الله را خداوند با دستان ما آفریده بود. 🔸اینجاست که باید به سخت و پیچیده بودن مسئله‌ی اذعان کرد؛ چرا که ریشه‌های ایران در پی آفرینش عظمت‌های میدانی و کسب دستاوردهای بزرگ، در رشد روزافزون و تصاعدی بلکه معجزه‌گون، به شکلی سقف فلک را شکافته و می‌شکافد که یارای همراهی دیده‌های جزئی‌نگر، باورهای متّکی به محاسبات زمینی و قدم‌های لرزان و لغزان را از خود سلب می‌کند. و اگر چنین نیست پس چرا دشمنان ملت با همه توانانی که بکار می‌گیرند از ارزیابی ملت درمانده و عاجزند؟! 🔹خب اگر وضعیت ما این گونه بوده و هست، پس چگونه به راحتی نسبت به تحلیل‌های خود و دیگران از وضعیت ملت ایران؛ وضعیت قدرت، ایمان، آگاهی، صبر و خلاصه همه اموری که به هویت جمعی ما مربوط است، سرخم فرود می‌آوریم حال آنکه همین تحلیل‌ها اگر تبدیل به باور شود، ملّی را دستخوش آسیب‌های جدی می‌کند. آیا نباید از تجربه‌ی سفید و سیاه گذشته در شناخت عیار ملت عبرت بگیریم؛ وعده‌های پیروزی امامین انقلاب براساس شناخت الهی از توانائی‌های ملت و نقاط ضعف دشمن و در مقابل ارعاب و مأیوس‌سازی مدعیان مردم شناس براساس ضعف‌های درونی خود و تکیه به هیمنه پوشالی دشمن و نگاه تحقیرآمیز و البته کور و احمقانه دشمن به ملت ایران. 🔸آری اغتشاشات پاییز 1401 نیز نشان داد که دشمن و هر کسی که هراسی از دشمن در دل دارد، حق ندارد برای ما از ناتوانائی‌های ملی سخن بگوید و تنها کسی که در مقابله با دشمن در قله شجاعت قرار گرفته و همواره با زیرکی تمام، سیاه‌نمایی‌های دشمنان و دنباله‌روهای داخلیشان را خنثی کرده است، می‌تواند و باید باشد. آری تنها رهبری معظم است که آیینه تمام نمای هویت ملی ما در هر زمان است و تنها او می‌تواند با نگاه الهی و کلان خود، وضعیت گذشته و امروز ما را به هم گرده زده و توشه‌ی راه آینده قرار دهد. اوست که ایمان به مردم را به ایمان به خدا پیوند زده؛ «‌يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ» و در نتیجه نصرت الهی را در ایمان به نصرت ملت ایران «هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ» دنبال می‌کند. و ما هم تا چنین ایمانی را مزه نکنیم نباید امیدوار چنان نصرتی باشیم. @howzavian_eastazarbaijan
🔵 سخنی مهم با اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه بسم الله الرحمن الرحیم با آغاز سال تحصیلی جدید در حوزه‌های علمیه، که امسال از 17 شهریورماه آغاز می‌شود، فرصت مبارکی فراهم آمده است تا با قلبی آکنده از امید و نگرانی نسبت به آینده اسلام و جامعه مسلمانان، با شما اساتید بزرگوار و طلاب گرامی حوزه‌های علمیه، سخنی داشته باشم. این ایام، فرصتی است مغتنم برای بازاندیشی در رسالت و وظایف خطیری که بر عهده ماست. ✅✅ به یاد آوریم کلام بلند حضرت امام خمینی (قدّس سرّه) را که فرمودند: «حوزه‌های علمیه باید در خدمت اسلام و مردم باشند و فقه اسلامی را به عنوان راهکارهای عملی در زندگی پیاده کنند» . این سخن امام راحل، زنگ خطری است که بر گوش ما صدا می‌کند و ما را به خود می‌آورد تا بدانیم که ما به عنوان طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه، مسئولیتی عظیم بر دوش داریم. آغاز سال تحصیلی جدید، زمانی است برای بازنگری و تأمل در مسئولیت‌های خود و پاسخگویی به این ندای الهی و معنوی که در مسیر علم و عمل، به گونه‌ای حرکت کنیم که شایسته این جایگاه والا باشیم. ▫️ ضرورت درک شرایط روز: بر هیچ‌کس پوشیده نیست که در دنیای امروز، تغییرات سریع و گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف جهانی و ملی در حال رخ دادن است. این تحولات، ایجاب می‌کند که ما به عنوان وارثان علم دین، نسبت به اوضاع زمانه خود آگاه و بیدار باشیم. قرآن کریم در سوره توبه، آیه 122 می‌فرماید: «وَ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلْيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» ؛ چرا از هر گروهی، جمعی به سوی پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نروند تا در دین به فهم و شناخت عمیق دست یابند و قوم خود را از آنچه آموخته‌اند، آگاه سازند، باشد که آنان پرهیزگار شوند. این آیه شریفه، بر ما تأکید می‌کند که لازمه تحقق این رسالت، درک عمیق دین و شرایط روزگار است. باید با بصیرت و بینشی دقیق، به تبیین مسائل و مشکلات بپردازیم و جامعه اسلامی را به سوی درک صحیح و اقدام مؤثر هدایت کنیم. ▫️ الزامات فقهی و انقلابی: ما موظفیم که درس‌ها و برنامه‌های علمی خود را بر اساس فقه جعفری تنظیم و استوار سازیم، چرا که فقه جعفری، با عمق، جامعیت، و پویایی خود، ظرفیت ارائه راهکارهای عملی برای مسائل و معضلات روز را دارد. امام علی (علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه، خطبه 147 می‌فرمایند: «اِعْرِفْ دِينَكَ كَما يَجِبُ أَنْ تَعْرِفَهُ» ؛ دین خود را چنان که شایسته است، بشناس. این سخن علوی، نوری است برای راه ما که به ژرفای آموزه‌های فقهی جعفری پی ببریم و بر اصولی قوی و پایدار بنا کنیم تا در مواجهه با چالش‌های پیچیده امروز، مسیر درست را بیابیم و اهداف متعالی دین مبین اسلام و انقلاب شکوهمند اسلامی را محقق سازیم. ▫️ همکاری و تعامل سازنده: برای پیشبرد اهداف والای دین و انقلاب اسلامی، لازم است که همدلی، همکاری، و تعامل سازنده میان اساتید معظم و طلاب گرانقدر تقویت گردد. قرآن کریم در سوره آل عمران، آیه 200 می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»؛ ای اهل ایمان، صبر پیشه کنید، در برابر سختی‌ها استقامت ورزید، به هم پیوند دهید و تقوا پیشه کنید، شاید که رستگار شوید. این آیه، ما را به وحدت، صبر، پایداری، و تلاش جمعی در راه خدا دعوت می‌کند و به ما نشان می‌دهد که پیشرفت در عرصه علم و دین، مستلزم روحیه تعامل و همکاری است. ✅ امیدواریم که با آغاز سال تحصیلی جدید، این دوره، نقطه عطفی در مسیر تلاش‌های علمی و دینی ما باشد. دعا می‌کنیم که خداوند متعال به ما توفیق دهد تا با فهم درست شرایط، بهره‌گیری از معارف غنی فقه جعفری، و تعامل و همکاری موثر و کارآمد، بتوانیم به پیشبرد اهداف مقدس دین و انقلاب اسلامی خدمت کنیم. بی‌گمان، با عزم و اراده‌ای راسخ و ایمان قلبی، خواهیم توانست به دستاوردهایی درخشان و آینده‌ای بهتر برای جامعه اسلامی دست یابیم. ✍ موسی آقایاری @howzavian_zanjan
🔻 مدرسه اندیشه‌ورز رحا برگزار می‌کند؛ ✍️ رواق اهل قلم(7) 💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی 👤 تجربه‌های میرشمس‌الدین فلاح هاشمی، نویسنده و مدیر نشر صاد 📅 زمان: شنبه 17 شهریور ⏰ ساعت: ۲۱ الی ۲۲ 🔗 در بستر اسکای روم 🔘 نام نویسی: @Jahaderevayat 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) 🆔 @rahamedia
🔴 دهه محسنیه؛ بدعت یا سنت؟ ساعت 16 امروز در ویرآوا https://virasty.com/a_anjom/1725793446267808656 @HOWZAVIAN_kerman
36.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را در این مهم یاری دهیم! ✍️محمدرضا بابایی نوشت: اول توصیه می‌کنم بیان گویا و رسای ایشان درباره تعاون و تعاونی را کاملا ببینید! محرم امسال صحبت‌هایم مربوط به نقش مومنین در نظم نوین جهانی بود و آنجا اشاره کردم که قرآن می‌فرماید: «لیقوم الناس بالقسط» این مردم هستند که باید عدالت را در زمینه‌‌های مختلف احیاء کنند بوسیله چه سازوکاری؟ اینجا عرض می‌کنم که تعاونی‌ها چاره کار هستند، چرا که؛ راه تحقق عدالت اقتصادی، گسترش مالکیت عمومی و ابزار کار برای همه است. لازم به ذکر است اساس تعاونی‌ها که در سابقه تمدنی ما به آسانی قابل مشاهده است، پیوند اجتماعی امت با هم بوده است. اکنون هم اگر بخواهیم این امر را زنده کنیم بایستی از تفرد‌گرایی که هدیه پرزرق و برق غرب به امت اسلام است بگذریم و به اجتماع اسلامی خود روی آورده و کارکردهای تمدنی اجتماعات دینی خود از جمله هیآت، مساجد و ... را پر رنگ‌تر کنیم و با استفاده از شاخص اخوت خاص در هیآت دینی و مساجد کارکردهای اجتماعی این جمع‌ها را بیشتر در جامعه بُروز دهیم. حالا که وزیر در سمت درست ایستاده باید او را در تحقق این امر یاری کرد. پ.ن: برسد به دست متولیان امر هیآت مذهبی و تشکل‌های فرهنگی. 👇 @howzavian_westazarbaijan
رایزن فرهنگی* - امنیتی جهانی نسا خلیلی فضای مجازی رها، به دفترِ رایزن فرهنگی - امنیتی غرب در ایران تبدیل شده است. کارکرد برخی از این رایزنان، تربیت دانش‌آموزان با باورهای غربی است. از آنجا که ساختار ذهنی کودک شکل نگرفته و نوجوان نیز در دوره تزلزل فکری است، زمینه مستعدی برای ترویج ارزش‌های همسو با آن‌هاست. اثری که دقیقا فضای مجازی با محاصرهٔ تربیتی بر باورها و ارزش‌های نسل جدید می‌گذارد. پس بی‌راهه نیست که فضای مجازی را بزرگترین رایزن فرهنگی - امنیتی غرب بنامیم. نهادهای مرتبط ایران و هر کشور دیگری نسبت به نمونه‌های سنتی این رایزنان حساس هستند و جلوی کار بر روی نسل جدید و آینده‌سازان را می‌گیرند. نمونهٔ آن برخورد قاطع با گوته* است. گوته بزرگ‌ترین سازمان حاکمیتی فرهنگی آلمان برای صدور فرهنگ و ارزش‌های آلمانی در کشورهای مختلف و به‌ویژه کشورهای هدف برلین در راستای تقویت سیاست خارجی فرهنگی برلین است. این موسسه در ایران تحت پوشش مدارس زبان‌آموزی فعالیت نرم خود را انجام می‌داد. تمرکز اصلی این موسسه‌ها تربیت معلمان است. مطابق با نظام آموزش‌و‌پرورش دولت آلمان، از آنها پشتیبانی آموزشی و فنی می‌شود تا ارزش‌های فرهنگی آلمان تدریس شود. در نتیجه با تربیت نسلی از معلمان مطابق با فرهنگ غربی، شبکه‌ای از تربیت هزاران دانش‌آموز شکل می‌گیرد که از دریچه فرهنگ و ارزش‌های آلمانی به دنیا می‌نگرند. پیش از این «بنیاد آمریکایی اورسیا» به دنبال پیاده‌کردن چنین طرحی با هدف «تغییر قوانین کشور» و جایگزینی «پایبندی به ایدئولوژی دینی» با «شهروندی دموکراتیک» بود. جالب آنکه از موفقیت ورود این مفاهیم توسط «بیش از ۷۰ معلم» در کلاس‌های درس ایران گزارش داده است‌. به رغم هوشیاری نهادها نسبت به چنین رایزن‌ها و موسسه‌هایی، برخی از نهادهای مرتبط با مجازی‌‌ و غیرواقعی‌ خواندنِ فضای سایبری، در خلسه عدم‌ واکنش فرورفته‌اند. غرق این تفسیر اشتباه شدند که حکمرانی بر فضای‌ مجازی به‌معنای قطع ارتباط با تمام دنیا است. می‌دانیم که تمام کشورها در جنگ تمدن‌ها، که لبهٔ فرهنگی آن بر نظامی غلبه دارد؛ به شدت مراقب استحالهٔ تمدن خود در مواجهه با تمدن رقیب هستند. اکثر کشورها بر ارزش‌های خود با تمام قوا پافشاری دارند؛ نمونهٔ اخیر و مشهود آن برخورد با تیک‌تاک در آمریکا یا بازداشت مدیر تلگرام در فرانسه است. اما متاسفانه، به‌رغم هشدارهای مکرر رهبر انقلاب شاهد رویکرد موثری در این حوزه نیستیم. در هشدار اخیر رهبر انقلاب فرمودند: «آنچه که مهم است این است که در فضای مجازی حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد اینکه بنده گاهی گفتم فضای مجازی رهاست، ول است، این بخاطر این است. حکمرانی، براساس قانون، یک قانونی اگر ندارید قانون را بوجود بیاورید براساس آن قانون زمام کار را بدست بگیرید همه‌ی دنیا این کار را می‌کنند... طرف را میگیرند زندان می‌کنند، تهدید می‌کنند که بیست سال محکومیت به تو خواهیم داد این بخاطر آن است که حکمرانی آنها را نقض کرده، نقض حکمرانی قابل قبول نیست یک کشور در اختیار شماست که وظیفه در قبالش دارید، مأموریت در قبالش دارید.» (بیانات در نخستین دیدار اعضای هیئت دولت چهاردهم،۱۴۰۳/۶/۶) حکمرانی بر فضای مجازی، راه موثر برای جلوگیری از نقش‌آفرینی رایزن فرهنگی- امنیتی جهانی است. طبق فرمودهٔ معظم له، وظیفهٔ حکمرانان، جلوگیری از نقض حکمرانی‌شان در فضای مجازی و تهیه قانون جامع برای حفظ این حکمرانی و گرفتن زمام امور این فضای زیست جمعی است.مطالبهٔ به حقی که همچنان اقدامی شایسته دریافت نکرده است. ------ *رایزن فرهنگی: یک دیپلمات با مسئولیت ویژه است که باید برای ترویج فرهنگ میهن خود در دیگر کشورها تلاش کند. *موسسه گوته: این موسسه درباره دستاوردهای خود به وزارت خارجه آلمان گزارش می‌دهد و مرتبا با مقامات وزارت خارجه دیدار می‌کند. گوته در حال حاضر دارای ۱۵۷ موسسه در ۹۸ کشور جهان و ۱۲ موسسه منطقه‌ای است. این موسسه با بیش از ۳۵۰۰ نفر کارمند (۲۸۰۰ نفر در خارج از کشور و حدود ۷۰۰نفر در دفتر مرکزی) توانست در سال ۲۰۱۹ برلین را در قدرت نرم به جایگاه سوم جهان برساند. ♻️@howzavian_tehran
. 🔆 ۳ تأثیر مهم ادبیات در زندگی طلاب👆👆👆 ویراستیِ مدادالفضلاء @howzavian