💢 نقد سریال همگناه؛
🔘 گناهی به بزرگیِ نابودی خانواده
🔺 نگارنده برآن است که سریال «همگناه» با اختلاف، ضدّخانوادهترین سریالی است که پساز انقلاب اسلامی و ذیل سیاستهای فرهنگی انقلاب، ساخته و پخش شده است.
🔺 در یک نگاه کلّی به مضمون سریال یادشده، درمییابیم که تمامی اتفاقات داستان در بستر یک خانوادهٔ اصیل و ریشهدار، رخ میدهد.
🔺 ⟨پایبندی به سنتهای خانوادگی⟩ بهعنوان منشأ بروز همه تنشها در این داستان، گرههای درام را شکل داده و بهاصطلاح آنرا داراماتیزه میسازد. تقابل همهٔ کوچکترهای خانواده که به مثابه نمادی از چندگونگیِ فرهنگیِ نوظهور است با بزرگترهای خانواده که بهمنزلهٔ نماد سنّت، اصالت و ساختار حاکم، معرفی میشود، جنگی درونخانوادگی را در قصهٔ سریال رقم میزند که مدام درحال تعمیق و گسترش است.
🔺 نگاه پُستمدرن بر تمامی سریال حاکم است و یکیاز پررنگترین دلایل آن را در جدال بیوفقهای مشاهده میکنیم که میان کوچکترهای خانواده بهعنوان نمایندهٔ ایدههای چندگانهٔ فرهنگی در اجتماع با بزرگترهای خانواده بهعنوان نمایندهٔ ساختارهای اقتدارگرا، برای اثبات وجود و استمرار بقاء خویش وجود دارد...
👈 لینک متن کامل:
🌐 https://fotooh.ir/3129
✍ پریسا راد، پژوهشگر مؤسسه فتوح اندیشه
@howzavian
🔘 آخوند لاکچری و حزب اللهی سوسول❗️
⚠️ تقی زادهها سخت مشغول کار هستند.
🔹 چند سالی است که شاهد پدیدهی نو ظهورِ آخوندِ لاکچری و حزب اللهیهای سوسول در بدنه جوان مذهبی جامعه هستیم که منش و رفتار آنها توسط مرعوب شدگان در برابر فرهنگ غرب و یا نان به نرخ روز خوران حزب باد... تبدیل به یک نوع سبک زندگی به اصطلاح اسلامی شده است، که با توجه به "الناس على دین ملوكهم" در دوران روحانی مچکریم با شیب تند رو به اوج گرفتن و تثبیت شدن است.
🔸 از ویژگیهای این دست افرادِ میان تهی و قلابی میتوان به سطحی نگری، فالوور زدگی، شهوت دیده شدن و البته بِرَند بازی نیز اشاره کرد. زیستگاه اصلی این موجودات فضای مجازی بوده و برخلاف روحانیون انقلابی و حزب اللهیهای اصیل میانهای با مسجد و بسیج و هیئت ندارند و بیشتر ترجیح میدهد در محافل مثلا روشنفکری حاضر شوند و حشر و نشرشان با مرید و مریدههای با کلاس و جنتلمن باشد.
♦️ متولیانی که با بسنده کردن به ریش و انگشترِ عقیق و یقهی بسته کار را تمام شده تلقی میکردند، بستر را برای به وجود آمدن طیفی در قشر جوان مذهبی با لیدری آقازادهها هموار نمودند که باعث بالا رفتن و برجسته شدن افراد بی کفایتی شده که تمام هنرشان شیک پوشی و چاپلوسی و تملق است. بعید نیست که یکی از عوامل سیستم گریزی نیروهای مخلص و انقلابی و رو آوردن آنان به فعالیتهای آتش به اختیار و جهادی خارج از سیستم، ارج نهادن به این بی هنران و سوگلی بازی برخی مسئولین باشد.
🔹 این روحانیون و حزب اللهینماها با مسائل مختلف به شدت عوام زده برخورد میکنند آن هم نه عوام دنیای حقیقی بلکه عوام دنیای مجازی! و به جای اینکه دغدغهشان حل مسئله باشد نانشان در جنجال آفرینی و کسب فالوور است و همواره به جای ارائه راهکار کارشناسی شده و حل مسئله، فرافکنی کرده و به جای اسلامی کردن مردم و جامعه کمر همت به عرفی سازی مبانی اسلامی بستهاند.
🔸 متولیان امور در مساجد، هیئات، بسیج و خصوصا حوزههای علمیه باید بیش از پیش مراقب رسوخ و ارزش پنداری این تیپ و سبک از افراد و منش و روش آنان باشند. گرچه کارنامه روحانیت اصیل و انقلابی و حزب اللهیهای مجاهد آنقدر درخشان است که با چند لکه و نخاله مخدوش نمیگردد اما وقتی دشمنان خارجی آفتِ این لکه و نخاله را با رسانههایشان ضریب میدهند افکار عمومی آسیب میبیند.
✍️حسین کاوه
@sollam
#نفوذ #استحاله_فرهنگی
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
4_5954040732116322061.pdf
حجم:
531.2K
✍ نوشتاری از استاد حمید پارسانیا
✴️ انقلابی که پس از انقلاب در نظام معرفتی حوزه رخ نداد
@hparsania
#علم_دینی
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
نگاه و ذهنیت انسان بر اساس #اطلاعات شکل می گیرد و این اطلاعات می تواند از دریچه های مختلف به ذهن انسان وارد شوند که حواس پنجگانه به ویژه چشم و گوش مبادی ورودی آن هستند.
#موسیقی، #فیلم، #داستان و حکایت، #تبلیغات محیطی و #رسانه ای همه و همه در شکل گیری اطلاعات ما نقش دارند.
این اطلاعات به دو دسته درست و غلط تقسیم بندی می شوند و همواره تاکید می شود که اطلاعات درست شناسایی و فرا گرفته شوند تا بر اساس آن، ذهنیات و تصور درستی از عالم و واقعیت داشته باشیم.
از جمله مهمترین منابع اطلاعاتی ما مسلمانان، #کتاب خداست که می تواند به عنوان مهمترین عامل تغییر نگاه در زندگی بشر محسوب شود.
در واقع یکی از ابزارهای ایجاد نگاه الهی به عالم، #قرآن شریف است؛
چراکه.......
✍️ هادی قطبی
🔻 ادامه مطلب @partosokhan_ir
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
13.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #تیزر | همایش ملی معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها و نقدها
🔹معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و قطب تعمیق ایمان دینی
📝 لینک ثبت نام: dte.bz/reg
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
«جهان مصالحهها» یا «منازعات پلتفرمی»؟.pdf
حجم:
226.5K
🌍 «جهان مصالحهها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
✍ دکتر عبدالحسین کلانتری
🔸سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی در مقالهای در پاسخ به دکتر ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نوشت:
فضای مجازی در کشور ما رشد چشمگیری پیدا کرده است. ما به فضای مجازی پرتاب شدهایم و در حالتی که هنوز ذهنیت ما با انگارهای آن سنخیت پیدا نکرده، تعینات خود را تحمیل کرده و تمامی شئون ما را دستخوش دگرگونی ساخته است.
اگر چه تحلیلهای روان و ساده سازانه جناب دکتر ناظمی، آموزنده است، اما نمیتوان از سویهها و پیامدهای خواسته یا ناخواسته این ادبیات، نظیر اغتشاشات و عدم دقتهای مفهومی و شاید به تعبیری بدبینانهتر مغالطات و سفسطههای نهفته در آن چشم پوشید.
متن کامل در فایل PDF بالا👆👆 و یا لینک http://tabnak.ir/004CR1
#فضای_مجازی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/howzavian
📚 #معرفی_کتاب 👈نیم دانگ پیونگ یانگ نوشته رضا امیرخانی
✍محمد صدرا مازنی
💠چندی پیش با یکی از دوستانم درباره وضعیت تحریم صحبت می کردیم و اینکه به همین خاطر کشور کره شمالی حال و روز خوبی ندارد. مردم در یک نظام بسته سیاسی و فرهنگی و در فقر شدید زندگی می کنند. استبداد داخلی و ظلم تحریم حکومت را فلج کرده، اگرچه حاکمان روز به روز فربه تر می شوند!
آن دوست عزیز به دیده انکار درآمد که اطلاعات مربوط به این کشور، روایت دشمنانه است و از روی بغض و با اهداف سیاسی خاص منتشر می شود. و برای اقناع من به گزارشهای فراری ها و منافقین از وضعیت کشورمان اشاره کرد که غالبا دروغ و با اهداف ضربه زدن به جمهوری اسلامی در اختیار عموم قرار می گیرد.
من اگرچه کتابهایی در زمینه وضعیت مردم این کشور مطالعه کرده بودم و به خاطر کنجکاوی بیشتر از مرور اطلاعات منتشره در برخی از سایتهای اینترنتی هم بی بهره نبودم؛ اما به دلیل اینکه اطلاعاتم عمدتا از کتابهای ترجمه شده ی همین قماش فراری های کره شمالی بود؛ وارد مجادله نشدم. تا اینکه حدود دوهفته قبل گذارم به کتاب فروشی دنیای کتاب افتاد و چشمم به کتاب نیم دانگ پیونگ یانگ رضا امیرخانی. بی معطلی آن را انتخاب کردم و از همان شب نخست شروع به خواندنش کردم تا امشب۱۴ شهریور که صفحات پایانی این کتاب را به اتمام رساندم. استبداد حاکمیت سیاسی با ایدئولوژی مسخره اش حال به هم زن است. من در هنگام خواندن کتاب فراوان غصه خوردم و رنج کشیدم؛ برای مردمی که آزاد نیستند؛ اما احساس عدم آزادی هم ندارند!مردمی که شرطی شده اند و گویا جبر زندگی آنها را در این شرایط نگه داشته است و باید شکر گذار خدای نداشته شان هم باشند. نظامی تک حزبی، بی خدا با اندیشه جوچه.
«نیم دانگ پیونگ یانگ» حاصل دو سفر رضا امیرخانی در سال۹۷ به کشور کره شمالی است.
《فصل اول کتاب یا «کیم چی» شرح سفر اول رضا امیرخانی به کره شمالی است. خردادماه ۹۷ او در پوشش مستندنویس با همراهی جمعی از اعضای حزب مؤتلفه اسلامی راهی پیونگ یانگ می شود. این فصل شامل توصیف فضای جامعه، چارچوب ها و قوانینی که مردم ناچار و گاه مشتاق به رعایت آن ها هستند، عدم دسترسی به تکنولوژی روز دنیا، نبود فردیت و فضای امنیتی حاکم و همچنین کنجکاوی های نگارنده و تلاش او برای کشف نادیده ها و برقراری رابطه با مردم است.
فصل دوم یا «قاشق چی»، روایت حال و هوای امیرخانی بعد از بازگشت است. ته نشین شدن هیجانات و تحلیل عقلانی دیده ها و مقایسه حقایق با فیلم ها و کتاب هایی که درباره کره شمالی وجود دارد او را متقاعد می کند سفر دیگری به این کشور داشته باشد و با چشم دیگری زندگی در آن نقطه از جهان را ببیند. کشمکش ها و تلاش های او برای مجاب کردن کنسول کره شمالی برای صدور ویزا و البته چند خاطره پراکنده از سفرهایش محتوای این فصل را شامل می شود.
فصل سوم یا «چیطولی» هم روایت سفر دوم امیرخانی به کره شمالی است که بهمن ۹۷ آغاز می شود و موافقت حزب کارگر کره شمالی برای ارتباط نزدیک تر امیرخانی و هم سفرانش با زندگی مردم عادی و مواجهه با مناسک تولد، ازدواج و مرگ جریانی متفاوت تر از سفر اول پیش می آورد. ملاقات با نویسندگان که در ادامه متوجه می شوند هیچ کدام کتابی منتشر نکرده اند، بازدید از یک مدرسه و مواجهه با نقص های آموزشی در آن سیستم، یک زایشگاه و مواجهه با کمبود امکانات وحشتناک پزشکی، یک مجتمع مسکونی و دکوراسیون داخلی منازل، فروشگاه ها و تنوع محدود اجناس و شرح گفتگو ها با دو سه نفر از اعضای حزب که برای همراهی با مسافران ایرانی تعیین شده اند؛ بخش هایی از این فصل کتاب را تشکیل داده اند.》
@masaelepazuheshi
#کتابخوانی
#سفرنامه
@howzavian
💠 شماره 637 هفته نامه افق حوزه منتشر شد
✅ برخی از مهمترین عناوین منتشر شده:
1️⃣ باز خوانی فرمایشات امام خامنه ای در رابطه با فضای مجازی به مناسبت#شعار_سال_حوزه در خصوص#حوزه_و_فضای_مجازی از سوی آیت الله اعرافی؛
2️⃣ آیت الله العظمی مکارم: کلاس های درس حتی الامکان حضوری و لو با تعداد اندک تشکیل شود؛
3️⃣ آیت الله اعرافی:#حوزه_و_فضای_مجازی، شعار سال حوزه های علمیه؛
4️⃣ واکنش مراجع عظام تقلید در پی هتک حرمت قرآن کریم
اندیشمندان جهان اسلام خط اسلام ستیزی را شناخته و ریشه های آن را قطع کنند.
#کانال_رسمی_هفته_نامه_افق_حوزه
@ofogh_howzah
@HOWZAVIAN
🔶 درباره پناهیان
🚫 سعیام این است که طول و تفصیل ندهم. در چند سکانس میگویم:
✔️ سکانس اول/(دستهبندی)
چهار طیف این وسط وجود دارد:
۱.جریان عقلانیت انقلابی
۲.انقلابیون شخصیتزده
۳.جریان عدالتخواهان
۴.اصلاحطلبان
✔️ سکانس دوم/( دو نقد جدی به آ پناهیان)
🔹 نقد اول:
جناب پناهیان؛ در قالب منبر مخاطب شما دوست دارد حرف احساسی بشنود و لذت هم میبرد. اما در رسانه از دشمنان قسم خورده تا دوستان عاشق همه پا منبریاند. دلیلی ندارد در چنین فضایی بگویید اگر از زندگیام بگویم برایم اعانه جمع می کنید.
منبری بزرگوار؛ رسانه جای "قول سدید" و محکم است. نه جای این حرفهای شُل و آبکی که دشمنان و مغرضان و بدبینان حمل بر دروغ میکنند و دوستان هم از شدت تعجب نمیدانند به کدامین غار پناه ببرند!
🔹 نقد دوم:
چرا برای افعال خود از رهبری مایه میگذارید؟ کار شما چه خوب چه بد نباید با رهبری قیاس شود. این عادت زشتی است که سالهاست بین مسئولان و الان هم شما رسوخ کرده. این قیاسها نه توجیه خوبیاست نه مصونیت ساز.
🔹 نتیجه سکانس دوم:
نگاه رسانهای آ پناهیان بسیار ضعیف تر از آن چیزی است که فکر می کردیم.
✔️ سکانس سوم/عدالتخواهان
🔸 اول: #صدرالساداتی میگوید پناهیان چون منتسب به بیت و سپاه است باید پاسخگوی اموالش باشد!
جالب است! سید اولاد پیغمبر دیده پناهیان مسئول حکومتی نیست که بخواهد با استدلالهای قبلی مال و اموالش را افشا کند، حالا استدلال می کند به انتساب به بیت.
اصلا منتسب باشد!
هر چه باشد یک منبری است نه یک مسئول که شما حق بازخواستش را داشته باشی.
🔸 دوم: دوستان عدالتخواه هم که گویا از منبر محرم امسال ایشان دلچرکین بودند، میدان را آماده دیدند برای حمله.
بیانصافها ننشستند یک دقیقه فکر کنند که به چه عنوان باید از مال و اموال پناهیان با خبر باشند!
میگویند: او دیگر نباید دم از مواسات بزند.
پسرجان؛ بر فرض(که تکذیب شد) ایشان برج هم می داشت. از کجا میخواهی ثابت کنی که از مواساتش کم میگذارد.
ضمنا؛ تلازم بین خانهی خوب و عدم مواسات کجاست؟
این عدالتخواهیای که حتی در زندگی افراد غیر مسئول هم سرک میکشد، از این دو حال خارج نیست:
یا جهل است یا کینه و تخریب.
✔️ سکانس چهارم/اصلاحطلبان و منافقین و خارج نشینان
◾️ گویا احقاد بدریه و خیبریهشان را دارند خالی می کنند.
والله قسم اگر دیانتی برایشان قائل بودم نقدشان میکردم.
🔥 خدا خیر بدهد #پناهیان را که بد جایشان را سوزاند. می دانی که کجا؟
یواشکی میگویم! میخواهی #اصلاحطلب جماعت را بسوزانی یادی از خیانتهای #دکتر_بازرگان و #کروبی و #موسوی بکن.
✍️ علی خردمردی
@alikheradmardii
#پناهیان
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/howzavian
بیا به دوری از آغوش یار گریه کنیم
چو طفلِ سر به هوایی که باز گم شده است
✍نویدنیّرۍ
#جمعه #انتظار
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
👓 تحلیل پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درباره آیتالله صانعی
🔸 خوشحالی از مرگ دیگران بخصوص اگر دارای سوابق انقلابی باشند، مذموم و ناپسند است تا حدی که ممکن است انسان را به همان عاقبت دچار نماید. لذا درخواست مغفرت برای چنین افرادی ممدوح و حتی لازم است. در پیام تسلیت حضرت آقا مطابق معمول پیامهای تسلیت علمای أعلام، خبری از #درخواست «علو درجات» و یا تسلیت به عموم مؤمنین نبود، و صرفا تسلیت به شاگردان و ارادتمندان و درخواست «رحمت و مغفرت» برای آیت الله صانعی بود. برای نمونه پیام تسلیت حضرت آقا درباره مرحوم آیتالله مجتبی تهرانی (دیگر شاگرد امام راحل) را مراجعه کنید.
💬 علی مهدوی
#آیت_الله_صانعی
@HozeTwit
@howzavian
🔵جهش تولید در جغرافیای فرهنگ
چگونه میتوان فرهنگ کار و تولید را رواج داد؟ آیا فرهنگ کار متأثر از باورهای ناصحیح صوفیانه و برداشت غلط از گزارههای دینی نیست که روحیه تقدیرگرایی و زهدگرایی را به جای فرهنگ جهادی کار نشانده؟ آیا ضعف فرهنگ کار به دلیل دلسرد شدن از فسادهای اداری و پیچ و خم احکام قضایی نیست و این احساس برای مردم ایجاد نشده که در مواردی عدالت فدای مصلحت میشود؟
آیا ضعف فرهنگی که تأثیر در تولید گذاشته، بهواسطه نگاه خودگرایانه در میان افراد نیست که نمیتواند با دیگران همدلی کند و به پیشرفت جمعی برسد؟ آیا ضعف فرهنگ پیشرفت به این جهت نیست که هنوز این فهم اجتماعی حاصل نشده که پیشرفت اجتماعی کمک به پیشرفت فردی میکند؟ آیا رواج دلالی منجر به نادیده گرفتن ارزش کارآفرینی و دلسردی از کارافرینی نمیگردد؟ آیا اساساً فرهنگ کار یا کارآفرینی در جامعه ایرانی، ارزش و احترام دارد که بخواهیم برپایه آن الزام به کار و کارآفرینی نماییم؟ بنابراین تا به این مسائل توجه نشود، صرف ارائه راهکارهای اقتصادی فایده ندارد.
✍️ محمد امین خوانساری
متن کامل این یادداشت 👇👇
https://rasanews.ir/002mRE
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN