دوستان جانم!
به فرهنگ عمومی توجه ویژه ای داشته باشیم.
ساعتی پیش در صفحه ۱۹۴ از کتاب تاریخ واسط خواندم که روزی از روزها مولی علی علیه السلام فرمود:
به انگشتِ اشاره خود نگویید انگشت سَبّابه! چون که این واژه در واقع یک اسمی جاهلی است که در آن دوره استعمال می شده است.
لازم به توضیح اینکه در روزگار جاهلیت، طرفینِ دعوا به هنگام درگیری و مشاجره و به منظور سبّ و دشنام گوییِ به طرف مقابل، انگشت خود را در هوا می چرخواند و بد و بیراه می گفت.
اسم انگشتِ سبّابه از آنجا مانده است.
حضرت می فرماید: بگویید انگشت مُسبّحه که از تسبیح خداوند می آید.
رفقای عزیزم غرض از نگارش این مرقومه کوتاه این بود که عرض کنم باید به فرهنگ عمومی توجه داشته و سهل انگار نباشیم.
✍علیرضا نظری خرّم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❓چرا این همه دعوا بر سر حجاب؟
#برش 👈 اگر انقلاب اسلامی میخواست با پوشش زنان بر اریکهی قدرت تکیه زند، حجم انبوه ثروت تولید شده از طریق بدن زنان و سکسوالیته را رها نمی کرد.
▫️اساسا مسالهی پوشش، مسالهی به تصویر کشیده شدن ساحت فرهنگ و زبان هویت انسانی در قالب تصویر به عنوان قویترین عرصهی ارائهی نوع تفکر دربارهی هویت خویش است.
✅ مقولهی حجاب یک بُعد اجتماعی و یک بُعد سیاسی مهم دارد:
🔸مسالهی نوع پوشش بر بزرگترین دعوای تاریخ یعنی دعوای غریزه و فطرت ایستاده است و این دعوا نه کلامی و فلسفی و مبتنی بر استدلالات، که در موثرترین ساحت، یعنی ساحت «تصویر» در حال رقم خوردن است و لذا به عنوان کلاننماد انسان، و ابرنماد زن باید از آن سخن گفت.
🔹نحوهی مواجهه با بدن، در پوشش زنان_ به مثابهی موجودی که بدن او به دلایل مختلفی از جمله تولید مثل- به لحاظ تاریخی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است، به اوج تصویرسازی کشیده میشود چرا که تلاش میشود تا با پوشانندگی در حوزهی عمومی، دعوا با غلبهی فطرت و عقلانیت پایان یابد و لذا، مقولهی پوشش زن، اساسا زنانه نیست.
🔻نظریهی پوشش انسان به طور عام و پوشش زن به طور خاص، خارج از گفتمان قدرت، بر پوشیدگی بدن ، به عنوان قوام انسان بر عقلانیت غیرجنسی و غیرجنسیتی در حوزه ی عمومی پایبند است و در حال نظم دهی به حیات انسانی، فارغ از امیال، رانهها و غرایز است . هرچند که در نگاه اسلامی، متفاوت با منطق مسیحیت، توضیح امیال و غرایز طبیعی انسان بر پایهی سرکوب نیز شکل نمیگیرد و آنها را به حوزهی خصوصی و خانواده میراند. لذا زیست جنسی انسان حوزهمند میشود، نه سرکوب و نه همگانی! و اساسا ما در تدبیر پوشش ذیل نظریهی حجاب، با نوعی از نظمدهی مبتنی بر حیثیات انسانی - در مقابل حیثیات نباتی و حیوانی- مواجهیم و اساسا مساله، مسالهی نظم و نوع این نظم است که در حجاب، بر ابعاد انسانی این نظم، یعنی عقلانیت در چارچوب فطرت قوام مییابد.
🔺نظریهی حجاب دعوایی سیاسی است؛ به این معنا که انقلاب اسلامی، گفتمان نوع معنادهی مدرن و پست مدرن و نظم دنیای تجدد را در ساحت نماد به چالش میکشد و با زبان تصویر، در تلاش برای اثبات ادعای فطرت گزینی به جای غریزه گزینی در تمدن است. و حجاب، نه به عنوان یک ابزار ایجاد قدرت ، که به عنوان نماد مقاومت علیه آن چه دنیای غرب در سلطهی میل رقم زده، مبدل شده است. که اگر انقلاب اسلامی میخواست با پوشش زنان بر اریکهی قدرت تکیه زند، حجم انبوه ثروت تولید شده از طریق بدن زنان و سکسوالیته را رها نمی کرد.
✍️ مریممنصوری
@azmanegasht
#حجاب
#انقلاباسلامی
#مقاومت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔷 پاسخ مدیر مرکز حجاب ریحانه النبی(س) به شبهات عباس عبدی “درباره حجاب”
🔻حجت الاسلام محمدمهدی ابراهیم پور، مدیر مرکز تحقیقات وطرح های کاربردی حجاب ریحانه النبی(س) به شبهات عباس عبدی در مقاله روزنامه اعتماد تحت عنوان "درباره حجاب" پاسخ داده.
📄در این یادداشت به شبهاتی از قبیل تغایر قانون حجاب با شرع و فلسفه حجاب، متعارف نبودن، مقایسه برخی گناهان دیگر و چرایی اجرای حجاب برای غیرمسلمان در کشور پرداخته شده است.
‼️جناب عبدی، چنانچه ملاک را مردم وعرف مشخص می کنید، باید گفت که عرف ملاکی ندارد. با ملاک شما، هر کس می تواند با هر پوشی درانظار عمومی ظاهر شود و آن را خلاف عفت عمومی و نظم اجتماعی نداند.
متن کامل را اینجا دنبال کنید👇👇
http://fa.rih.ir/news/8032
#حجاب_الزامی
#حجاب_اجباری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 درس های خارج با موضوعات مدرن
✍احمد اولیایی
🔻 سال های اخیر شاهد بروز و ظهور درس های خارج فقه با عناوینی همچون درس خارج فضای مجازی، فقه ارتباطات، فقه شبکه های اجتماعی، فقه رسانه، فقه استارت اپها، فقه روابط اجتماعی، فقه بیت کوین و ... هستیم.
🔹قطعا جای بسی خرسندی دارد که دروس خارج جدیدی با نگاه به مسائل مستحدثه شکل گرفته اند و این، میتواند به تحول حوزه و افزایش نقش حوزه در حل مسائل روز کمک کند.
🔸اما بنظر می رسد نکته مهمی مغفول مانده است و آن عدم توجه به "سیر تشکیل درس خارج" است. فقه صلات، فقه صوم، فقه خمس و ... اگر سال هاست توانسته پرشور برگزار شود و مجتهدها تربیت کند بخاطر سیری ست که طلبه از ابتدای طلبگی با این موضوعات در مقدمات و سطوح طی می کند. مقدمات آن را میخواند، اصولش را تمرین می کند و سپس در درس خارج به اوج می رساند.
⁉️اما سوال این است که چگونه ناگهان از صلات و صوم و یا خمس و زکات بدون خواندن مقدماتی در علوم اجتماعی، رسانه، اقتصاد و ... در درس خارج های مذکور مساله را حل می کنیم؟!!!
🔻پیشنهاد من این است که اگر قرارست درس خارج شبکه های اجتماعی داشته باشیم باید اجازه دهیم بلوغ درس خارج در سیر تحصیلی حوزه حاصل شود. به عنوان مثال، دروس ارتباطات و فضای مجازی را در ده سال اول حوزه بگنجانیم. باید فرصت دهیم تا درس خارج "سیر درس خارج شدن"' را طی کند.
#درس_خارج
#تحول_حوزه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 خواهش رهبر انقلاب از جوانان
#رهبر_انقلاب
«خواهش می کنم عزیزان من، به خصوص جوانان، با صحیفه سجادیه انس بگیرند؛ زیرا همه چیز در این کتابِ ظاهرا دعا و باطناً همه چیز، وجود دارد.»
#تربیت_معنوی
#صحیفه_سجادیه
#مفتاح_313
🌐 eitaa.com/meftah_313
✍معرفی گروه «پژوهشگر» به اعضای محترم کانال نویسندگان حوزوی
با ما پژوهش را ساده و راحت یاد بگیرید!
در این گروه تمام آنچه نیاز یک #طلبه یا #دانشجو پژوهشگر از جهت مسائل شکلی مقاله، تحقیق کلاسی، پایاننامههای ارشد، دکتری، سطح سه و چهار حوزه، تدوین کتاب و... هست؛ به صورت صوتی و تصویری ارائه میشود.
همچنین برای پرسش و پاسخ و رفع اشکال در خدمت شما هستیم🌹
کانال #پژوهشگر:
https://eitaa.com/joinchat/462225463Cc58dba1bd1
https://eitaa.com/pajouheshgar
گروه #پژوهشگر جهت رفع اشکال:
https://eitaa.com/joinchat/942997559C4680ded5cf
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
◼️🙏امشب به یاد شاعر فقید حجت الاسلام سید علی حسینی افتادم، حقیقتا روحانی صاف و زلال و اهل هنر و ادب بودند. این روحانی فاضل ۱۳اسفند ۹۸ به لقای الهی شتافت.
سروده سید را به نیابت از ایشان بخوانیم و فاتحه ای برای این روحانی مخلص نثار کنیم👇👇
در آسمان شرف ماهپاره زینب بود
به کهکشان صبوری ستاره زینب بود
اگر چه داغ فراوان به سینه سنگین داشت
برای درد دل خلق چاره زینب بود
شبی که بار سفر بست هستی حیدر
کسی که داشت دلی پر شراره زینب بود
کنار سجده و محراب و رستگاری عشق
کسی که خون به جگر شد دوباره زینب بود
شرار زهر به جان حسن که می افتاد
کنار تشت و جگرهای پاره زینب بود
*
خدا مرا بکشد ! این مسیر دشوار است
چقدر سهم تو از زخم و درد بسیار است
*
تو ایستادی و گودال در برابر تو
و شمر نعره زنان در پی برادر تو
به دست شمر سری بود از قفا بی تن
سر بریده ی خورشید بود یا سر تو؟
تو زینبی و فقط نیمی از تو زینب بود
غریب کرببلا بود نیم دیگر تو
نه ! اشتباه نوشتم - حسین نیم تو نیست
تمام بود و نبود تو بود دلبر تو
هجوم بارش خنجر به حلق اقیانوس
چه کرد با دل پر درد و دیده ی تر تو!
*
خدا مرا بکشد! این مسیر دشوار است
چقدر سهم تو از زخم و صبر بسیار است
*
به روی خاک که افتاد پیکر خورشید
چه کرد خنجر یک گرگ با سر خورشید!
چه آتشی که به جان خیامتان افتاد
که پیش چشم تو شد شعله ور پر خورشید!
کجاست او که عمود خیام و سقا بود
کجاست - ساده بگویم - برادر خورشید؟
پلیده پنجه ی نامرد و سیلی شیطان
چه کرد با گل رخسار دختر خورشید!
شکست قلب قلم٬ شاعر از نفس افتاد
- هجوم این همه شیطان به خواهر خورشید؟!
*
خدا مرا بکشد! این مسیر دشوار است
چقدر سهم تو از زخم و درد بسیار است!
*
اگر چه زخم دلت را گریستی بانو!
تو کوه ماندی و باید بایستی بانو!
به رغم این همه توفان و تازیانه ی زخم
چه با صلابت و نستوه زیستی ٬ بانو!
چقدر در نفست صبر زندگی دارد
ببینم آیا ایوب نیستی٬ بانو؟
تمام کوفه و شام است در اسارت تو
اگر به خطبه سرایی بایستی٬ بانو؟
چگونه شعر بگویم تمام زینب را
در ابتدای تو ماندیم٬ کیستی بانو؟
*
خدا مرا بکشد! این مسیر دشوار است
چقدر سهم تو از زخم و درد بسیار است!
✍سید علی حسینی ایمنی
◼️روحش شاد
#شعر
#محرم_و_صفر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
◼️🙏امشب به یاد شاعر فقید حجت الاسلام سید علی حسینی افتادم، حقیقتا روحانی صاف و زلال و اهل هنر و ادب
چگونه شعر بگویم تمام زینب را
در ابتدای تو ماندیم٬ کیستی بانو؟
*
خدا مرا بکشد! این مسیر دشوار است
چقدر سهم تو از زخم و درد بسیار است!
✍سید علی حسینی ایمنی
◼️روحش شاد
#شعر
#محرم_و_صفر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
▫️امروز به بهانهی ماجرای #قره_باغ نام ایشان را زیاد شنیدید.
کاری به ماجرای پیش آمده و صحیح و غلط بودن بیانیه ندارم. شاید بعدا دربارهاش نوشتم.
🔹یکی از بزرگانی که در حوزه های علمیه لقب "آیت الله" عِلماً و عَملاً برازنده شان هست، حضرت آیت الله سید حسن عاملی می باشند.
🔸از بزرگترین مجاهدت های ایشان اطاعت از امر رهبری در باب رها کردن قم و هجرت به دارالمومنین اردبیل بوده است با اینکه همان زمان از فضلای بنام حوزه به شمار می رفت.
هر چند الان هم درس خارجشان در #اردبیل برقرار است.
➰اوائل طلبگی یکی از عزیزانم می گفت: درس بخوان تا مثل سید حسن عاملی بشوی.
یاد آن روزها بخیر. ممنون از توصیهاش.
📺سخنرانی های ایشان را حتما پیگیری نمایید.
@alikheradmardii
✍علی خردمردی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
اگر میخواهید با واقعیات #آمریکا آشناتر شوید این #مناظرات را تماشا کنید
پیشنهاد میشود #رسانه_ملی با پخش این #مناظر ها هزینه های ساخت برنامه علیه آمریکا را پس انداز کنند چرا که حرفهای دو #نامزد #ریاست_جمهوری #ایالات_متحده وضع آمریکا را بخوبی نشان خواهد داد.
فواید دیگری هم دارد مانند اینکه مردم خواهند فهمید
آنها برای قدرت، آمریکایشان را رسوا خواهند کرد
#شیطان_بزرگ شیطان خواهد ماند چه با عروسک #ترامپ و چه #بایدن
If you want to know the true face of #America, watch the #Trump-#Biden #debate.
The real face of the #devil
#انتخابات #امریکا #تلویزیون #صدا_و_سیما
#USa
https://www.instagram.com/p/CFuoknDHzu8/?igshid=ld6tn8n0bujr
#نویسندگان_حوزوی
🆔 @HOWZAVIAN
4.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آخرین #روایت_حبیب؛ #روایت_عشق
بیان #خاطرات_معنوی و نا گفتههای حاج آقا محمود خالقی از ٣۵ سال رفاقت و برادری، و رابطه ی مرید و مرادی ایشان با #حاج_قاسم_سلیمانی
چهارشنبه شب ۱٣٩٩/٧/٩ از شبکه٣ سیما
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✴️ جریان شناسی اربعین و مسأله جهانی
🔸این دومین دوره از نشست های علمی_معرفتی است که با حضور نخبگان حوزوی و دانشگاهی در قم برگزار می شود.
#اربعین
#نویسندگان_حوزوی
🆔 @HOWZAVIAN