✍خاطراتی از درس آیت الله ممدوحی به قلم ابراهیم اکبری دیزگاه، رمان نویس حوزوی👆👆
پ.ن:
◼️آیت الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه و از شاگردان برجسته و مبرز امام راحل و علامه طباطبایی(ره) به لقاء الله پیوست.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خرده_خاطرات_کودکی
✍ س رستمی
هر نوبه، خر #دجال مزقانش را کوک میکند، نوای «باز آمد بوی ماه مهر» در میدهد، زهرهمان آب میشود. یادمان میآید، ولمان دادند جایی، میگفتند #دبستان است. زندان گوآنتانامو، #هتل اسپیناپس بود در مقابلش. از حیث قدمت، کلنگ احداثش را میگفتند احمد #شاه قاجار زده. بعضی میگفتند شاه شهید ماقبل عزیمتش به #حرم سیدالکریم آمده این محل، فرمایشات داشته، نسوان این مملکت باید مانند نسوان ممالک مترقیه باشند، اوامر ملوکانه داشته، دبستان دخترانه علم کنند. قدیمیترها میگفتند الباقی مجاناً و مفتاً اباطیل فرمایش کردهاند. بنا اساساً دبستان نبوده، مسافرخانه بوده. مالکش شخصی کَرَمآبی نام، اهل محل مزاحاً و مُطایبتاً میگفتندش کِرمآبی، توفیری نمیکند اسمش چه بوده. خلاصه مسافرخانه را اجاره میدهد اداره آموزش و پرورش، بشود محل پرورش نوگلان. هفت هشت اتاقش را البت مجهز میکنند به اسباب آموزشی فوق المدرن آن روز. یعنی دیواری را رنگ سبز میزنند، فرض کن تخته سیاه، اورژینالتر از دیتاهای امروزی. دیوار جوری کج و کوله بود، حسرت به دلمان ماند خط صاف، رویش بکشیم، واقعش، همانجا شیرفهممان کردند باید علی الداوم بر صراط مستقیم باشیم. معاذالله کج و کوله نرویم، داخل والضالین نشویم.
#کلاس معطر بود به بوی نم و نا، یادمان نرود از کجا به کجا رسیدیم. فی الحال، بوی نا میزند بیخ پک و پوزمان یادمان میآید از کجا به کجاها که نرسیدیم. اسباب آموزشیاش فوقالنهایه پرفشنال بود من جمله، میز و نیمکتش. موریانه به آن رغبت نداشت، میگفت اجابت مزاجش دوبل میشود. القواعد و الاصول آیرودینامیکیه و البالانسیه را به کفایت یادمان دادند، بس میزها لق و لوق بود. توأمان به قاعده ملتفت شدیم همنشینی لق ولوق جماعت، عاقبت ندارد، زمینمان میزنند. سبحان الله! نیمکت متعلق به دوران پوشکپوشی ناپلئون و این همه حکمت؟! نیمکت زهوار در رفته، شش هیچ جلوتر بود از پکیج آموزشی امروزی. هر نیمکت، چهار دانشآموز زورچِپان کرده بودند. لابد حکمتی داشته به جهت طفولیت فهممان نشد، چه بوده. حالیه میبینیم در مدارس دو نفر روی نمیکت مجالست کردهاند، استغفار میکنیم، نرمه میان سبابه و شصتمان را دندان میگیریم، اسراف است، برکت میرود از مشق وسوادجات. سیستم گرمایشی چرخشیاش منحصراً متعلق همین دبستان. سرایدر فی مابین ساعت کلاس، دق الباب میکرد، چراغ والر میگذاشت میانه کلاس. جوری تمشیت میشد تا آخر وقت همه کلاسها مساویاً بهره ببرند.
سرایدار، نامش آب بود. زمستانها اهل محل بر سبیل مزاح و مطایبه صدایش میکردند یخ. یک روز گرم تابستان غفلتاً با اتولی تصادف کرد. بخارشد و به آسمان رفت. مدرسه را چندسال پیش وراث موجر فروختند وشد حسینیه جماعتی که اهل مرکز بودند.
@namaakkdon
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📛 تقلیل گرایی در عدالت طلبی جنسیتی
✍ احمد اولیایی
⁉️چند روز پیش خانم ابتکار در مورد لزوم ذکر نام مادران در کارت ملی پیشنهادی دادند. بهانه ای شد تا در این باره بنویسم.
🔻عدالت جنسیتی یکی از مباحث مهم در عدالت پژوهی و عدالت طلبی است چرا که تقریبا نیمی از جمعیت جوامع را زنانی تشکیل می دهند که به دلیل داشتن تفاوت های جنسیتی با مردان، حقوق متفاوتی پیدا کرده اند.
🔹همین اهمیت منجر به پدید آمدن جنبش های طرفدار عدالت جنسیتی در طول تاریخ و همه جوامع شده است.
🔸در ایرانِ ما مبانی دینی و نگرش های سنتی به زنان، اهمیت عدالت جنسیتی و کنشگری عدالت طلبان این عرصه را دو چندان کرده است.
🔻 فارغ از اینکه عدالت جنسیتی چیست و بسط عدالت اجتماعی یکسان برای مردان و زنان به چه معناست، آنچه که من می خواهم تأکید کنم تقلیل گرایی حقوق و مطالبات زنان است. بنظر می رسد کنشگران عدالت جنسیتی و بسیاری از زنان جامعه بیش از آنکه به دنبال ارتقای اجتماعی و شأنی بانوان باشند، مطالبات خود را در سطح «ذکر نام مادر در کارت ملی»، «حذف تصویر دختران از روی کتاب ابتدایی»، «ورود زنان به ورزشگاه» و مانند اینها تقلیل داده اند. و حال آنکه خوب بود وضعیت فعلی را تحلیل کنند تا به ایده مناسب «حضور اجتماعی زن» یا الگوی مطلوب «تحصیلات زنان» و یا «اشتغال بانوان» دست یابند.
🔹وضعیت فعلی نشان می دهد آنچه زنان ما را از داشتن یک آرامش فردی-اجتماعیِ عادلانه محروم کرده، عدم درج نام آنها بر روی کارت ملی فرزندشان نیست؛ بلکه وضعیت اشتغالی است که کنار فرزند بودن را از آنها گرفته است.
🔸وضعیت فعلی نشان می دهد آنچه ظلم جنسیتی به زنان محسوب می شود، حذف تصویر دختران از روی کتاب فارسی نیست؛ بلکه عدم تلاش در تسهیل ازدواج آنان و دامن زدن به تجرد گرایی دختران است.
🔻بحث عدالت جنسیتی موضوعی عمیق و گسترده است که در یک یادداشت نمی توان بدان پرداخت؛ اما می توان گفت که بزرگترین ضربه را به عدالت خواهی جنسیتی، تقلیل گرایی مطالبات جنسیتی آن هم توسط برخی مسئولین و خودِ بانوان خواهد زد.
#عدالت_جنسیتی
#عدالت_فرهنگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔎سه گانه هویت در عصر پورنوگرافی اطلاعات
سیستم های اجتماعی جهت بازتولید قدرت و بقای پایدار و نه کج دار و مریز، لازم است که اتاق های فکر و هیات های اندیشه ورز را در جهت مطالعه و فهم نسبت قدرت و هویت فعال نمایند.هویت عامل بقای استراتژیک قدرت می باشد.
✅کاستلز معتقد است که همواره هویت در بستر روابط قدرت شکل می گیرد و از این جهت سه نوع منشا برساخت هویت را از هم متمایز می کند که تطبیق و مطالعه میدانی این رویکرد در جامعه ما می تواند ثمربخش و تحول آفرین باشد.
1⃣هویت مشروعیت بخش که مبتنی بر نهادهای قدرت می باشد و به تقویت ساختاری و قانونی جامعه کمک می کند.ساختار می آفریند.
2⃣هویت مقاومت که ناشی از شرایط خاص تقسیم و توزیع قدرت در جامعه می باشد که طبقه مظلوم را واکسینه کرده و جماعت سازی می کند.
3⃣هویت برنامه دار که خلق سوژه می نماید و برای هضم نشدن توده ها در جامعه شبکه ای کاربرد ویژه دارد.شخصیت می آفریند.
🚫بر این اساس، اخبار منفی و یاس آور و پراکنش فیک نیوزها و همچنین القای پاردوکس در اندیشه و اجرا، باعث تضعیف هویت برنامه دار جامعه شده و احساس شخصیت و هویت مستقل را زایل می کنند.(خبر دناپلاسی شدن نماینده های مجلس)
⛔️تحت فشار قرار گرفتن ساختارهای سلامت جامعه و القای ناکارآمدی و بحران، باعث خدشه دار شدن هویت مشروعیت بخش جامعه می شود.(حمله مهندسی شده به قوه قضاییه و عدالت، به بهانه نادرمختاری ها و نویدافکاری ها)
📛از طرفی نیز توجیه فساد در هر کدام از سیستم ها و شاخص های جامعه باعث سرکوب و افول هویت مقاومت در جامعه شده و روحیه ظلم ستیزی را به قهقهرا خواهد راند.(دولت رانتی و خسته در عرصه اقتصاد و فرهنگ و سیاست)
✅با چنین رویکردی که در باب نسبت هویت و قدرت مطرح شد،در عصر پورنوگرافی اطلاعات که به تعبیر بودریار، کثرت و انبوه اطلاعاتی باعث تبدیل توده ها به اکثریتی خاموش شده است، هر نظام سیاسی برای پایایی و پویایی ضروری است که هویت های سه گانه را در نظام شهروندی خود، بازآفرینی و تکرار نماید.
@andisheengelabi
✍علیرضامحمدلو
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته دفاع مقدس و روز تجلیل از شهیدان و ایثارگران
بسم الله الرحمن الرحیم
گذشت زمان نتوانسته و هرگز نخواهد توانست یاد ارجمند شهیدان عزیز را از خاطر ملت ایران بزداید. این لوح درخشان همواره مزیّن به عنوان شهادت و یاد شهیدان خواهد ماند. این ذخیرهی تاریخی همواره به نسلهای ما امید و همت و جرأت خواهد بخشید تا گامها به سمت هدفهای والا را محکم و استوار بردارندو از دشمنی شیاطین خنّاسان عالم نهراسند. جبههی عدل و حق با این توان و آرایش الهی به پیروزیهای بزرگ دست خواهد یافت انشاالله.
سیّدعلی خامنهای
۳ مهرماه ۱۳۹۹
@khamenei_ir
دوستان جانم!
به فرهنگ عمومی توجه ویژه ای داشته باشیم.
ساعتی پیش در صفحه ۱۹۴ از کتاب تاریخ واسط خواندم که روزی از روزها مولی علی علیه السلام فرمود:
به انگشتِ اشاره خود نگویید انگشت سَبّابه! چون که این واژه در واقع یک اسمی جاهلی است که در آن دوره استعمال می شده است.
لازم به توضیح اینکه در روزگار جاهلیت، طرفینِ دعوا به هنگام درگیری و مشاجره و به منظور سبّ و دشنام گوییِ به طرف مقابل، انگشت خود را در هوا می چرخواند و بد و بیراه می گفت.
اسم انگشتِ سبّابه از آنجا مانده است.
حضرت می فرماید: بگویید انگشت مُسبّحه که از تسبیح خداوند می آید.
رفقای عزیزم غرض از نگارش این مرقومه کوتاه این بود که عرض کنم باید به فرهنگ عمومی توجه داشته و سهل انگار نباشیم.
✍علیرضا نظری خرّم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❓چرا این همه دعوا بر سر حجاب؟
#برش 👈 اگر انقلاب اسلامی میخواست با پوشش زنان بر اریکهی قدرت تکیه زند، حجم انبوه ثروت تولید شده از طریق بدن زنان و سکسوالیته را رها نمی کرد.
▫️اساسا مسالهی پوشش، مسالهی به تصویر کشیده شدن ساحت فرهنگ و زبان هویت انسانی در قالب تصویر به عنوان قویترین عرصهی ارائهی نوع تفکر دربارهی هویت خویش است.
✅ مقولهی حجاب یک بُعد اجتماعی و یک بُعد سیاسی مهم دارد:
🔸مسالهی نوع پوشش بر بزرگترین دعوای تاریخ یعنی دعوای غریزه و فطرت ایستاده است و این دعوا نه کلامی و فلسفی و مبتنی بر استدلالات، که در موثرترین ساحت، یعنی ساحت «تصویر» در حال رقم خوردن است و لذا به عنوان کلاننماد انسان، و ابرنماد زن باید از آن سخن گفت.
🔹نحوهی مواجهه با بدن، در پوشش زنان_ به مثابهی موجودی که بدن او به دلایل مختلفی از جمله تولید مثل- به لحاظ تاریخی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است، به اوج تصویرسازی کشیده میشود چرا که تلاش میشود تا با پوشانندگی در حوزهی عمومی، دعوا با غلبهی فطرت و عقلانیت پایان یابد و لذا، مقولهی پوشش زن، اساسا زنانه نیست.
🔻نظریهی پوشش انسان به طور عام و پوشش زن به طور خاص، خارج از گفتمان قدرت، بر پوشیدگی بدن ، به عنوان قوام انسان بر عقلانیت غیرجنسی و غیرجنسیتی در حوزه ی عمومی پایبند است و در حال نظم دهی به حیات انسانی، فارغ از امیال، رانهها و غرایز است . هرچند که در نگاه اسلامی، متفاوت با منطق مسیحیت، توضیح امیال و غرایز طبیعی انسان بر پایهی سرکوب نیز شکل نمیگیرد و آنها را به حوزهی خصوصی و خانواده میراند. لذا زیست جنسی انسان حوزهمند میشود، نه سرکوب و نه همگانی! و اساسا ما در تدبیر پوشش ذیل نظریهی حجاب، با نوعی از نظمدهی مبتنی بر حیثیات انسانی - در مقابل حیثیات نباتی و حیوانی- مواجهیم و اساسا مساله، مسالهی نظم و نوع این نظم است که در حجاب، بر ابعاد انسانی این نظم، یعنی عقلانیت در چارچوب فطرت قوام مییابد.
🔺نظریهی حجاب دعوایی سیاسی است؛ به این معنا که انقلاب اسلامی، گفتمان نوع معنادهی مدرن و پست مدرن و نظم دنیای تجدد را در ساحت نماد به چالش میکشد و با زبان تصویر، در تلاش برای اثبات ادعای فطرت گزینی به جای غریزه گزینی در تمدن است. و حجاب، نه به عنوان یک ابزار ایجاد قدرت ، که به عنوان نماد مقاومت علیه آن چه دنیای غرب در سلطهی میل رقم زده، مبدل شده است. که اگر انقلاب اسلامی میخواست با پوشش زنان بر اریکهی قدرت تکیه زند، حجم انبوه ثروت تولید شده از طریق بدن زنان و سکسوالیته را رها نمی کرد.
✍️ مریممنصوری
@azmanegasht
#حجاب
#انقلاباسلامی
#مقاومت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔷 پاسخ مدیر مرکز حجاب ریحانه النبی(س) به شبهات عباس عبدی “درباره حجاب”
🔻حجت الاسلام محمدمهدی ابراهیم پور، مدیر مرکز تحقیقات وطرح های کاربردی حجاب ریحانه النبی(س) به شبهات عباس عبدی در مقاله روزنامه اعتماد تحت عنوان "درباره حجاب" پاسخ داده.
📄در این یادداشت به شبهاتی از قبیل تغایر قانون حجاب با شرع و فلسفه حجاب، متعارف نبودن، مقایسه برخی گناهان دیگر و چرایی اجرای حجاب برای غیرمسلمان در کشور پرداخته شده است.
‼️جناب عبدی، چنانچه ملاک را مردم وعرف مشخص می کنید، باید گفت که عرف ملاکی ندارد. با ملاک شما، هر کس می تواند با هر پوشی درانظار عمومی ظاهر شود و آن را خلاف عفت عمومی و نظم اجتماعی نداند.
متن کامل را اینجا دنبال کنید👇👇
http://fa.rih.ir/news/8032
#حجاب_الزامی
#حجاب_اجباری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 درس های خارج با موضوعات مدرن
✍احمد اولیایی
🔻 سال های اخیر شاهد بروز و ظهور درس های خارج فقه با عناوینی همچون درس خارج فضای مجازی، فقه ارتباطات، فقه شبکه های اجتماعی، فقه رسانه، فقه استارت اپها، فقه روابط اجتماعی، فقه بیت کوین و ... هستیم.
🔹قطعا جای بسی خرسندی دارد که دروس خارج جدیدی با نگاه به مسائل مستحدثه شکل گرفته اند و این، میتواند به تحول حوزه و افزایش نقش حوزه در حل مسائل روز کمک کند.
🔸اما بنظر می رسد نکته مهمی مغفول مانده است و آن عدم توجه به "سیر تشکیل درس خارج" است. فقه صلات، فقه صوم، فقه خمس و ... اگر سال هاست توانسته پرشور برگزار شود و مجتهدها تربیت کند بخاطر سیری ست که طلبه از ابتدای طلبگی با این موضوعات در مقدمات و سطوح طی می کند. مقدمات آن را میخواند، اصولش را تمرین می کند و سپس در درس خارج به اوج می رساند.
⁉️اما سوال این است که چگونه ناگهان از صلات و صوم و یا خمس و زکات بدون خواندن مقدماتی در علوم اجتماعی، رسانه، اقتصاد و ... در درس خارج های مذکور مساله را حل می کنیم؟!!!
🔻پیشنهاد من این است که اگر قرارست درس خارج شبکه های اجتماعی داشته باشیم باید اجازه دهیم بلوغ درس خارج در سیر تحصیلی حوزه حاصل شود. به عنوان مثال، دروس ارتباطات و فضای مجازی را در ده سال اول حوزه بگنجانیم. باید فرصت دهیم تا درس خارج "سیر درس خارج شدن"' را طی کند.
#درس_خارج
#تحول_حوزه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 خواهش رهبر انقلاب از جوانان
#رهبر_انقلاب
«خواهش می کنم عزیزان من، به خصوص جوانان، با صحیفه سجادیه انس بگیرند؛ زیرا همه چیز در این کتابِ ظاهرا دعا و باطناً همه چیز، وجود دارد.»
#تربیت_معنوی
#صحیفه_سجادیه
#مفتاح_313
🌐 eitaa.com/meftah_313
✍معرفی گروه «پژوهشگر» به اعضای محترم کانال نویسندگان حوزوی
با ما پژوهش را ساده و راحت یاد بگیرید!
در این گروه تمام آنچه نیاز یک #طلبه یا #دانشجو پژوهشگر از جهت مسائل شکلی مقاله، تحقیق کلاسی، پایاننامههای ارشد، دکتری، سطح سه و چهار حوزه، تدوین کتاب و... هست؛ به صورت صوتی و تصویری ارائه میشود.
همچنین برای پرسش و پاسخ و رفع اشکال در خدمت شما هستیم🌹
کانال #پژوهشگر:
https://eitaa.com/joinchat/462225463Cc58dba1bd1
https://eitaa.com/pajouheshgar
گروه #پژوهشگر جهت رفع اشکال:
https://eitaa.com/joinchat/942997559C4680ded5cf
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
◼️🙏امشب به یاد شاعر فقید حجت الاسلام سید علی حسینی افتادم، حقیقتا روحانی صاف و زلال و اهل هنر و ادب بودند. این روحانی فاضل ۱۳اسفند ۹۸ به لقای الهی شتافت.
سروده سید را به نیابت از ایشان بخوانیم و فاتحه ای برای این روحانی مخلص نثار کنیم👇👇
در آسمان شرف ماهپاره زینب بود
به کهکشان صبوری ستاره زینب بود
اگر چه داغ فراوان به سینه سنگین داشت
برای درد دل خلق چاره زینب بود
شبی که بار سفر بست هستی حیدر
کسی که داشت دلی پر شراره زینب بود
کنار سجده و محراب و رستگاری عشق
کسی که خون به جگر شد دوباره زینب بود
شرار زهر به جان حسن که می افتاد
کنار تشت و جگرهای پاره زینب بود
*
خدا مرا بکشد ! این مسیر دشوار است
چقدر سهم تو از زخم و درد بسیار است
*
تو ایستادی و گودال در برابر تو
و شمر نعره زنان در پی برادر تو
به دست شمر سری بود از قفا بی تن
سر بریده ی خورشید بود یا سر تو؟
تو زینبی و فقط نیمی از تو زینب بود
غریب کرببلا بود نیم دیگر تو
نه ! اشتباه نوشتم - حسین نیم تو نیست
تمام بود و نبود تو بود دلبر تو
هجوم بارش خنجر به حلق اقیانوس
چه کرد با دل پر درد و دیده ی تر تو!
*
خدا مرا بکشد! این مسیر دشوار است
چقدر سهم تو از زخم و صبر بسیار است
*
به روی خاک که افتاد پیکر خورشید
چه کرد خنجر یک گرگ با سر خورشید!
چه آتشی که به جان خیامتان افتاد
که پیش چشم تو شد شعله ور پر خورشید!
کجاست او که عمود خیام و سقا بود
کجاست - ساده بگویم - برادر خورشید؟
پلیده پنجه ی نامرد و سیلی شیطان
چه کرد با گل رخسار دختر خورشید!
شکست قلب قلم٬ شاعر از نفس افتاد
- هجوم این همه شیطان به خواهر خورشید؟!
*
خدا مرا بکشد! این مسیر دشوار است
چقدر سهم تو از زخم و درد بسیار است!
*
اگر چه زخم دلت را گریستی بانو!
تو کوه ماندی و باید بایستی بانو!
به رغم این همه توفان و تازیانه ی زخم
چه با صلابت و نستوه زیستی ٬ بانو!
چقدر در نفست صبر زندگی دارد
ببینم آیا ایوب نیستی٬ بانو؟
تمام کوفه و شام است در اسارت تو
اگر به خطبه سرایی بایستی٬ بانو؟
چگونه شعر بگویم تمام زینب را
در ابتدای تو ماندیم٬ کیستی بانو؟
*
خدا مرا بکشد! این مسیر دشوار است
چقدر سهم تو از زخم و درد بسیار است!
✍سید علی حسینی ایمنی
◼️روحش شاد
#شعر
#محرم_و_صفر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
◼️🙏امشب به یاد شاعر فقید حجت الاسلام سید علی حسینی افتادم، حقیقتا روحانی صاف و زلال و اهل هنر و ادب
چگونه شعر بگویم تمام زینب را
در ابتدای تو ماندیم٬ کیستی بانو؟
*
خدا مرا بکشد! این مسیر دشوار است
چقدر سهم تو از زخم و درد بسیار است!
✍سید علی حسینی ایمنی
◼️روحش شاد
#شعر
#محرم_و_صفر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
▫️امروز به بهانهی ماجرای #قره_باغ نام ایشان را زیاد شنیدید.
کاری به ماجرای پیش آمده و صحیح و غلط بودن بیانیه ندارم. شاید بعدا دربارهاش نوشتم.
🔹یکی از بزرگانی که در حوزه های علمیه لقب "آیت الله" عِلماً و عَملاً برازنده شان هست، حضرت آیت الله سید حسن عاملی می باشند.
🔸از بزرگترین مجاهدت های ایشان اطاعت از امر رهبری در باب رها کردن قم و هجرت به دارالمومنین اردبیل بوده است با اینکه همان زمان از فضلای بنام حوزه به شمار می رفت.
هر چند الان هم درس خارجشان در #اردبیل برقرار است.
➰اوائل طلبگی یکی از عزیزانم می گفت: درس بخوان تا مثل سید حسن عاملی بشوی.
یاد آن روزها بخیر. ممنون از توصیهاش.
📺سخنرانی های ایشان را حتما پیگیری نمایید.
@alikheradmardii
✍علی خردمردی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
اگر میخواهید با واقعیات #آمریکا آشناتر شوید این #مناظرات را تماشا کنید
پیشنهاد میشود #رسانه_ملی با پخش این #مناظر ها هزینه های ساخت برنامه علیه آمریکا را پس انداز کنند چرا که حرفهای دو #نامزد #ریاست_جمهوری #ایالات_متحده وضع آمریکا را بخوبی نشان خواهد داد.
فواید دیگری هم دارد مانند اینکه مردم خواهند فهمید
آنها برای قدرت، آمریکایشان را رسوا خواهند کرد
#شیطان_بزرگ شیطان خواهد ماند چه با عروسک #ترامپ و چه #بایدن
If you want to know the true face of #America, watch the #Trump-#Biden #debate.
The real face of the #devil
#انتخابات #امریکا #تلویزیون #صدا_و_سیما
#USa
https://www.instagram.com/p/CFuoknDHzu8/?igshid=ld6tn8n0bujr
#نویسندگان_حوزوی
🆔 @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آخرین #روایت_حبیب؛ #روایت_عشق
بیان #خاطرات_معنوی و نا گفتههای حاج آقا محمود خالقی از ٣۵ سال رفاقت و برادری، و رابطه ی مرید و مرادی ایشان با #حاج_قاسم_سلیمانی
چهارشنبه شب ۱٣٩٩/٧/٩ از شبکه٣ سیما
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✴️ جریان شناسی اربعین و مسأله جهانی
🔸این دومین دوره از نشست های علمی_معرفتی است که با حضور نخبگان حوزوی و دانشگاهی در قم برگزار می شود.
#اربعین
#نویسندگان_حوزوی
🆔 @HOWZAVIAN
⚡
جامعه مدرسین، انزوا یا پردهنشینی؟
✏ ابراهیم مسعودی
🔹 پس از فوت مرحوم آیتالله صانعی واکنشهای متفاوتی را نسبت به ایشان شاهد بودیم. بخشی از واکنشها مربوط به همفکران سیاسی آن مرحوم بود که طبیعتا تجلیل بسیار پررنگ از ایشان بود. برخی دیگر مانند مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب اگرچه همگرایی سیاسی و فقهی با آن مرحوم نداشتند اما بنابه مصالحی ترجیح دادند به خدمات علمی ایشان اشاره کنند و با اغماض نظر از مسائل سیاسی و چالشهای فقهی از آن مرحوم تجلیل کنند. اما گروه دیگری که بیشتر در فضای رسانهای نمود دارند به چالشهای سیاسی مربوط به ایشان پرداختند و همان نظرات پیشین خود را درباره عملکرد آن مرحوم عنوان کردند.
🔹 در این بین اما جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ترجیح داد سکوت اختیار کند. همانطوری که ابراز نظر جامعه مدرسین در خصوص مسائل مهم حوزه و مرجعیت مهم است و براساس تعریفی که خود این نهاد دارد باید فصلالخطاب قرار گیرد، قاعدتا سکوت آنان نیز بارمعنایی خاصی دارد . در این یادداشت فارغ از نوع رفتار سیاسی و فقهی مرحوم آیتالله صانعی، به بررسی مواجههی بزرگان حوزه بویژه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با فوت ایشان میپردازیم.
🔹 همانطور که پیشتر اشاره شد رهبر معظم انقلاب و برخی دیگر از مراجع که هیچگونه همگرایی سیاسی با آن مرحوم نداشتند و از سوی دیگر منتقد روش فقهی هم بودند ترجیح دادند بدون اشاره به این مسائل از خدمات مرحوم آیتالله صانعی در پیش از انقلاب و زحمات ایشان در تصدی مسئولیتهای مختلف قدردانی کنند.
🔹 اما سوال اینجاست که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که ده سال پیش براساس آنچه که «وظیفه ذاتی خود» می داند و تقلید از آیتالله صانعی را جایز ندانست، چرا در قبال فوت ایشان سکوت کرد؟ از سوی دیگر آیتالله صانعی عضو قدیمی این نهاد بوده و اخلاق تشکیلاتی اقتضا میکرد واکنش حداقلی برای فوت یک عضو تشکیلات را شاهد باشیم.
🔹 واکنش جامعه مدرسین نمیتوانست از دو حال خارج باشد. نخست آنکه در تبعیت از پیام رهبری و مراجع تقلید آنان نیز مصالحی را رعایت کرده و پیامی در تجلیل از مرحوم آیت الله صانعی صادر نمایند. دوم آنکه طبق همان نظر پیشین خود در پیام صادره به عملکرد سیاسی و نظرات شاذ فقهی ایشان اشاره میکردند تا مشخص گردد همچنان نظرشان درباره آیتالله صانعی تغییر نکردهاست.
🔹 به اعتقاد بنده هردوی این موارد حق طبیعی جامعه مدرسین بود و انتظار میرفت با جرات تمام یکی از این دو راه را انتخاب میکردند. اما سکوت جامعه مدرسین هیچ پیامی جز «تحیر» و «بلاتکلیفی» نداشت. این بلاتکلیفی و عدم جرات در بیان نظر بسیار بدتر از تغییر نظر است!
آیا عجیب نیست که اصلیترین استناد منتقدین عملکرد سیاسی و فقهی آیتالله صانعی به بیانیه جامعه مدرسین باشد و پس از فوت ایشان این افراد به این بیانیه استناد کنند اما خود صادرکننده بیانیه سکوت اختیار 🔹 کند و بخاطر بلاتکلیفی نتواند از مدعای خود دفاع کند؟
فراموش نکنیم که این موضوع مانند موضعگیری در انتخابات و حمایت از فلان کاندیدا نیست که گاهی جامعه مدرسین در حمایت از اشخاص به نتیجه نمیرسد. موضوع مربوط به فوت کسی است که در حیطهی فقهی و فتوا نقشآفرین بوده است و نوع واکنشهای سیاسی وی این نقش آفرینی را پررنگتر کرده بود.
🔹 اگر جامعه مدرسین وظیفه ذاتی خود میداند که فصلالخطاب مسائل مهم حوزوی و بویژه مرجعیت باشد، سکوت در چنین واقعهای با شرح وظیفهای که برای خود تعریف کردهاست در تناقض جدی است.
🔹 بد نیست به این بهانه بررسی کلی داشته باشیم که مرجعیت فعلی جامعه مدرسین در امور حوزوی و دینی در چه سطحی است؟ هماکنون مسائل روز دینی مانند حجاب، الهیات کرونا، مناسک دینی کرونائی و ... و مسائل صنفی روحانیت مانند معیشت، رابطه حوزه با نظام و .. پیش آمده است که باید پرسید راهبری و نقشآفرینی جامعه مدرسین کجاست؟ آیا شاهد عزلت و گوشهنشینی و انزوای خودکردهی جامعه مدرسین هستیم؟ یا آنکه ترجیح می دهد در پس پرده به نقشآفرینی بپردازد؟
🔹 فراموش نکنیم اعتبارات گذشته یک فرد یا نهاد به تنهایی نمیتواند تضمینی برای تقویت جایگاه فعلی باشد. تعاریف و حمایتهای امام و رهبری از جامعه مدرسین و اعضای آن در جای خود محترم است اما مهمتر از آن عملکرد فعلی این نهاد است.
@mobahesat
#جامعه_مدرسین
#نویسندگان_حوزوی
🆔 @HOWZAVIAN
‼️سریال بوم و بانو یا شوی لباس غیرعفیفانه
📛 متأسفانه برخی سریال های رسانه ملی به شوی مد و لباس بیشتر شباهت دارد تا پیگیری یک خط داستانی جذاب و مفید.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 فیلمهای کمدی هالیوود، نوک پیکان تهاجم فرهنگی
🔻 درصد بالایی از مخاطبان عمومی مشتری ثابت فیلمهای کمدی هستند و این فیلم را مناسب اوقات فراغت خود میدانند اما سطح سواد رسانهای پایین میتواند برای جامعه مشکلساز شود.
✍ محمدجواد حسنی
https://rasanews.ir/002lIp
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 متنهای خوشبخت
برخی متنها خیلی خوشبخت هستند؛ چون نویسنده و خواننده و متن یکی میشوند؛ جدا کردنشان دشوار است. نویسنده خود را غرق نوشته کرده، فاصلهها را از میان برده. با تمام وجود نوشته، از سر شوق و درد نوشته، با متن یکی شده؛ این حس را متن به خواننده منتقل میکند. جملهها مثل موسیقی منظم کنار هم نشستهاند؛ کوتاهی و بلندی آنها شبیه نت به هم بافته شدهاند. واژهها نرم در هم تنیده شدهاند؛ اینها و مواردی از این دست موجب میشوند با متن یکی شویم. زمان و مکان را فراموش کنیم. غرق لذت خواندن شویم. برای همین میگویم چنین متنهایی خوشبخت هستند.
برای رسیدن به این سطح و برای تولید چنین نوشتههایی علاوه بر کسب تجربههای جدید، باید آثار برجسته را زیاد بخوانیم؛ آن هم با حوصله و بدون شتاب در تمام کردنش. ذره ذره و با تأمل بخوانیم. مزه مزه کنیم. کتاب مثل غذا و میوه است؛ زیاد خوردنشان موجب جذب نشدن انرژیهای آنها میشود؛ یک دفعه خواندن هم باعث ندیدن زیباییهای متن میشود؛ فراز و فرود نوشته را لمس نمیکنیم.
پس از روی دست نویسندگان خوب رونویسی کنیم؛ تقلید کنیم؛ جا پای قلم آنها بگذاریم؛ کمکم مستقل میشویم. نگران نباشید؛ راز مستقل شدن تقلیدهای اولیه است. چندتا نویسنده برای من همین ویژگی را داشتند و دارند؛ یکی محمد بهمن بیگی در خاطره نویسی. دیگری مرادی کرمانی در توصیف کردن و صریح از خود نوشتن. گلی ترقی در انتقال احساس و تجربه و خیلیهای دیگر... کتابهای این بزرگواران را چندباره میخوانم و نمونه بر میدارم.
✍حسین حسینینژاد
#مهارت_نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
عــازم نشـدم، بــاز حـلالـم بکنید
جامانده ام و رحم به حالم بکنید
بـا بـال شکسته، به کنـارم زده اند
یـاران نظـری بـر پـر و بالم بکنید
✍عباس بهمنی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 ماجرای حنانه، ماجرای مسیح
#خودمونی_با_خودمون
🔹حنانه خانم خلفي نابغه ی قرآنی و اعجوبه ی حفظ قرآن کریم که در ۷ سالگی حافظ کل قرآن شد و امسال در سن ۱۳ سالگی موفق به اخذ کارشناسی و قبولی در کارشناسی ارشد شد؛ اما هیچ یک از شبکه های مثلا حامی حقوق زنان از ایشون یاد نکردند. چرا؟
🔸واقعا چرا؟ چون ایشون محجبه بود و امثال مسیح علی نژاد حجاب رو مانع پیشرفت می دونند. اما سوال این است چرا رسانه های خودی و انقلابی این موفقیت رو بازتاب نمیدن و این نخبه ها رو الگو سازی نمی کنند و به مردم معرفی نمی کنند؟ چرا طوبی کرمانی ها و حنانه خلفی ها ناشناخته مانده اند؟ چرا حنانه ها به عنوان الگوی موفق و قرآنی به دختران سرزمینمان معرفی نمی شوند؟ چرا الگوهای غربی برای کودکانمان شناخته تر هست؟
#حقوق_زنان
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#فراخوان_همکاری
🔶 مجموعه ای فرهنگی در قم نیازمند تعدادی یادداشت نویس برای تبیین و تحلیل اندیشه و منظومه فکری امامین انقلاب است.
✍از نویسندگان علاقه مند به همکاری دعوت می شود تا با شماره تلفن ۰۹۱۲۰۶۹۷۱۸۱ تماس بگیرند یا در پیام رسان ایتا به شماره ۰۹۱۹۲۹۳۹۷۹۵ اعلام کنند.
#یادداشت_نویسی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔶 به خودم برگشتم/ دلنوشته یک بانو در آغازین روزهای طلبگی
#با_کاربران | 📌شما هم برای ما بنویسید
💠 به نام او که بهترین راه زندگی ام را به من بخشید
گاهی در زندگی ات یک جای خالی حس می کنی که با هیچ چیز ظاهری پر نمیشود، جز آن برکت وافر و روح انگیز.
این روزها یه جورایی آرامش از دنیای ما فراری شده، انگار که مردم به معنویت نیاز ندارند برای همین است که آرامشی هم نیست.
شاید بخشی از نسل امروز باید در دین فقیه شوند تا بتوان به آرامش رسید و راه نجاتی یافت.
باید همنشین ائمه طاهرین شد تا سریعتر به کمال رسید و همه ی اینها در تحصیل علوم دینی اتفاق می افتد
و این شروعی بود برای فکرکردن روی تحصیل در حوزه علمیه...
طلبگی میشود انتخابم...
پا میگذارم به جایی که منتسب به امام زمان(عج) هست و تحصیل در خانه ی ایشان و سربازی آقا!
بله، من طلبه شدم تا زیر چادر عفت و عصمت که امانت مادرم زهرا است، از میدان ادعا راهی میدان عمل بشوم.
آدم باید جای درستش باشد، جایی که جای اوست و من تمام این سالها در جای اشتباهی بودم و حالا جایم را پیدا کرده ام،
جایی که میدانم چه میکنم...
جایی که میدانم چرا هستم...
جایی که میدانم قرار است چه بشوم...
باید یک شاگرد نمونه بشوم برای مکتب امام صادق(ع)
باید مایه ی دلگرمی بشوم برای حضرت مهدی(عج)
باید برگردم به خویشتن...
حالا دیگر خیلی چیزها را با من میسنجند و من هنوز در آغاز راه ...
ولی امید دارم به یاری خدا و آن عزیز غایب از نظر که جیره خوار سفره اش شدم تا خودم را بالا بکشم و برسم به آنچه که برایش خلق شده ام.
✍️ ن. فیض پور
#دلنوشته #طلبگی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6