eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
478 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 در حسرت افغانستان! وقتی آمریکا افغانستان را اشغال کرد، غرب گرایان با کنایه می‌گفتند صبر کنید و افغانستان آینده را با ایران مقایسه کنید، می‌بینید از ایران پیشرفته‌تر است. حاصل ۲۰ سال حضور آمریکا و غرب، بازگشت دوباره تحجر به جای پیشرفت است. آمریکا و غرب جز بدبختی و آوارگی و ویرانی برجای نمی‌گذارند. ✍️ علی جعفری پ.ن: و من با احترام به همه‌ی معلمان دوران دانش‌آموزی، چقدر دوست دارم معلم جغرافیای دبیرستان خودم رو ببینم که با حالت خاصی(شاید ترکیبی از حسرت و ذوق) سر کلاس می‌گفت؛ صبر کنید ۵ سال دیگه ببینید افغانستان چقدر از ایران پیشرفته‌تره.😐 آقا معلم، به تو از دور سلام! ✍️ سنگر اندیشه @HOWZAVIAN
👈متهم اصلی یهود است ✍️ قاسم یزدانی مقدم مهم ترین هشدار قرآن در زمینه ی دشمن شناسی، درباره ی نسبت میان یهود و جبهه ی ایمان است.خداوند متعال به صراحت هشدار داده که هر مصیبتی برای جبهه ی حق حادث شود، اولین و اصلی ترین متهم یهود است(۸۲ مائده). آیا عجیب و البته حزن انگیز نیست که محرم ها می آید و می رود اما حتی یکبار در مورد اصلی ترین متهم حادثه ی عاشورا سخنی به میان نمی آید؟ گروهی که به تعبیر صریح کلام الله، قلبشان بسیار سخت تر از سنگ است؟(بقره ۷۴) گروهی که خداوند آنها را لعن کرده، شعله ی جنگ هارا آنها روشن می‌کنند و برای ایجاد فساد در زمین در تلاش دائم اند(۶۴ مائده). شاید مهم ترین بلا این است که ما تقسیم بندی های بنیادین قرآن را مربوط به همان زمان گذشته می دانیم .مثلا مفاهیم قرآنی با توجه به مسئله ی محوری و بر پایه ی سه گانه کفر، نفاق و ایمان بنا شده. یعنی تمامی مفاهیم قرآن کریم از انسان شناسی، از تاریخ، سیاست، تزکیه، علم...همه و همه بر پایه ی این سه گانه بنا شده. در صورتی که انسان‌ عصر حاضر به تعبیر عمیق شهید آوینی: با زنجیر هایی از تمدن غرب به دنیا می آید و عملا و در همه ی عرصه ها با شاخص گذاری های ضد قرآنی مدرنیته تربیت میشود. ما تمام عالم را با شاخص محوری و بر اساس سه گانه جهان اول و دوم و سوم تحلیل میکنیم و می فهمیم و عملا ارتباطمان با قرآن قطع است.ما خود را کشوری در حال توسعه می دانیم نه کشوری در حال هدایت که اگر این بود سازمان های جهانی را ابزارهای مدرن یهود در تخریب و تضعیف جبهه ی ایمان می دانستیم و تکلیفمان با پروتکل های پیشنهادی آنها کاملا روشن بود. چرا که صریحا در حال مدیریت حداکثری ضد ایمانی جهانند. @HOWZAVIAN
معرفت اگر انسان بود... ✍️ علی بهاری ✳️ نه امان‌نامه پذیرفت و نه پیش از امامش آب نوشید. معرفت اگر انسان بود می‌شد عباس بن علی! @HOWZAVIAN
🔸چرایی گریه ✍️ علی کردانی گریه بر امام حسین (ع) قرار نیست در گریه خلاصه شود؛ گریه علامت و نشانه بود تا راه گم نشود. گریه بر امام (ع) موجب شروع و فتح سرفصل‌های جدید است. گریه ما گریه ذلت نیست؛ گریه ما، گریه حرکت و برکت است؛ حرکتی که آغازش گریه است اما پایانش جهاد و رسوایی ظالمان جهان است. @HOWZAVIAN
🔴 ذبح عظیم پای حیات مقدس ✍ ابوالقاسم مرشدی رگ مقدسی که در عاشورا بریده شد، حبل اللهی بود که نسل‌های بسیاری با تمسک به آن نجات یافتند. سرخرگ جزئی از قلب است که ماموریت خطیر آن انتقال حیات به تمام اعضاست و حسین(ع) همان سرخرگی است که اگر نبود قلب رسالت می ایستاد و میراث وحیانی تمام انبیاء الهی به نسل های بعد منتقل نمی‌شد. و این همان معنای «حسین منّی و انا من حسین» است؛ به همین خاطر کوچکترین پیوند با این رگ هستی بخش سرآغاز نجات و حیات خواهد بود. @HOWZAVIAN
🔅 «زینب» صدای حسین ✍ محمد ادریسی حسین بر قدرت منطق و دشمنان او بر منطق قدرت متکی بودند و هنگامی‌که قدرت دشمن سقوط کرد، منطق حسین(ع) پیروز شد و «زینب» اگر مرد بود ، حسین می‌شد واگر «حسین» زن بود ، زینب بود وآنها «یک نفر» در دو قالب متفاوت هستند و زینب(س) صدای حسین است. زینب(س) زنی بود که باید می‌بود به شکلی که باید باشد و این عین عدالت خدا است که با مرد بزرگی همچون امام حسین(ع) زن بزرگ مانند زینب باشد و زینب ، دختر علی (علیه‌السلام) حامل دردهای همه اعضای خانواده بود. با حسین ، هر شکستی یک پیروزی است و بدون حسین هر پیروزی یک شکست است و اما عباس که او به‌تنهایی یک لشکر کامل بود و مشکل آنها با عباس برادر امام حسین(ع) این بود که فقط در برابر خدا سر تعظیم فرود می‌آورد و باصر و بصیر و ولایتمدار بود و به همین دلیل خاری در چشم دشمنان شد و هنگامی‌که نتوانستند آن را از چشم خود بردارند ، خار در چشم او کاشتند! سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا خداوند به امام حسین(ع) این‌همه عزت داد که در پاسخ گفته می‌شود : دلیل اینکه خداوند متعال امروز عزت حسین (ع) را نشان می‌دهد این است که حسین (ع) عزت خدا را در عاشورا نشان داد و اگر او را فراموش کنیم ، خود و عزت خود را فراموش خواهیم کرد پس امروز بگذارید حسین (ع) را به‌عنوان یک پرچم برافراشته کنیم زیرا بیش از هر زمان دیگری به او نیاز داریم تا اهداف ایدئال را فراموش نکنیم و از بلاها نجات یابیم. پس از یک دوره طولانی رکود و تسلیم، امام حسین (ع) احیاگر روحیه مبارز گری شد و شرایط اجتماعی را تغییر داد و اخلاق جدیدی را به مسلمان تقدیم کرد و در عمل گفت که تسلیم نشوید و در انسانیت خود مصالحه نکنید و تا آنجا که می‌توانید با نیروهای شر مبارزه کنید. واقعه کربلا از اهمیت جهانی برخوردار است و روز عاشورا روز تجدید نگرش بین حق و باطل است و اگر کسی نام او را بشنوند و شیعه نشود، بی‌شک در آستانه تشیع قرار خواهد گرفت. امام حسین محدود به شیعه نیست ، هرچند امام ما مسلمانان است و نوه رسول خدا(ص) اما قدیمی‌ترین نسب تاریخ و شریف‌ترین آن را دارد و وارث انبیاست. ماهاتما گاندی آزادکننده هند از استعمار و استکبار بریتانیا و تسلط انگلستان، تحت تأثیر شخصیت امام حسین (ع) قرارگرفته بود که می‌گفت : من متولد هند هستم ، اما اطلاعات زیادی در مورد هندوئیسم ندارم و قصد دارم مطالعه دقیق هندوئیسمی را انجام دهم و تمام ادیان دیگر را در حد توانم مطالعه کنم، من با برخی از دوستان مسلمان بحث کرده‌ام و احساس کردم که آرزو دارم دوست واقعی مسلمانان باشم و اگر هند می‌خواهد پیروز شود ، باید از امام حسین (ع) الگو بگیرد. علامه محمدجواد مغنیه صاحب کتاب الکاشف فی تفسیر القرآن الکریم در کتاب مجالس حسینی می‌نویسد: که برای شیعیان و کسانی که از اهداف او آگاه هستند ، حسین فقط یک نام برای یک شخص نیست ، بلکه نمادی از اهمیت هدایت ، نماد قهرمانی ، انسانیت و امید و نماد دین و شرع است همچنین رستگاری و فداکاری درراه حقیقت و عدالت. شیخ عبدالوهاب کاشی صاحب کتاب مأساة الحسین می‌نویسد:همه آنچه در جهان امروز ما از اسلام و مسلمانان به معنای صحیح داریم،بقای آن را مدیون حسین (ع) می‌دانیم و این بقا مهم‌ترین ثمره حرکت آن روز امام حسین(ع) است. خون ریخته شده در کربلا بهای آزادی یک فرد ، یک قوم یا نسلی نبود ، بلکه قیمت دین واقعی و بشریت بود و به‌طورکلی بهایی برای ماندگاری کتاب خدا و سنت پیامبر بود لذا هر آنچه قرآن و اسلام از تقدس و احترام و اجلال دارند ، این خون‌ها هم دارند. در نمایشگاه تاریخ هیچ‌کس نمی‌تواند همچون او نهضت ایمانی را به نمایش بگذارد و برای همین است که درس‌های عمیق تأثیرگذاری دارد و ما علاوه بر درس‌های ایثار ، قهرمانی و رستگاری ، یاد می‌گیریم که به مسائل بادید طولانی و گسترده نگاه کنیم. انقلاب حسین (ع) نشان‌دهنده یک حرکت شخصی یا یک مصیبت فردی نیست که بگوییم زمان آن به پایان رسیده بلکه فاجعه‌بارترین فاجعه‌های اسلام و اعظم المصائب است و حسین تغیر سرنوشت روح اسلام را بر عهده گرفت و فصیح‌ترین شهادت را در تاریخ بشریت ارائه داده است و شهادت او زمینه‌ساز هزاران نماد غم‌انگیز است. @HOWZAVIAN
🔸تحلیلی بر «اشک‌های روضه» ✍ علی کردانی زمانی که گریه از حالت عادی و احساسات صِرف خارج‌ گردد، نماد یاری مظلوم و فریاد‌ علیه ظالم خواهد شد. همین چیزی که امروز در مجالس سیدالشهداء صورت می‌گیرد؛ بی‌تردید گریه یاری مظلوم و رسوایی ظالم است. بنابراین گریه بر امام حسین (ع) قرار نیست در گریه خلاصه شود؛ گریه علامت و نشانه بود تا راه گم نشود. گریه بر امام (ع) موجب شروع و فتح سرفصل‌های جدید است؛ سر‌فصل‌هایی مثل؛ آزاده‌خواهی، مبارزه با طاغوت و اینکه امامت و حکومت حق ائمه (ع) است. گریه ما گریه ذلت نیست؛ گریه ما، گریه حرکت و برکت است؛ حرکتی که آغازش گریه است اما پایانش، جهاد و رسوایی ظالمان جهان است. شیعیان جهان در طول سالیان متمادی با برقراری رابطه عاطفی با جریان امام حسین (ع) که مصداق بارزش همین گریه‌ها بود، توانستند تا به امروز مکتب و پرچم را حفظ کنند و استمرار ببخشند؛ چرا که هر مکتبی منهای احساسات و عاطفه پایدار نخواهد ماند. از این رو امام راحل (ره) در بیانات خودشان فرمودند: «بچه‌ها و جوان‌های ما‏‎ ‎‏خیال نکنند که مسأله، مسأله «ملتِ گریه» است! این را دیگران القا کردند به شماها که‏‎ ‎‏بگویید «ملتِ گریه»! آنها از همین گریه ها می‌ترسند، برای اینکه گریه‌ای است که گریه بر‏‎ ‎‏مظلوم است؛ فریاد مقابل ظالم است. دسته‌هایی که بیرون می‌آیند، مقابل ظالم هستند؛ بازی‌تان ندهند این قلم‌فرساها! بازی‌تان ندهند‏‎ ‎‏این اشخاصی که با اسماء مختلفه و با مرام‌های انحرافی می‌خواهند همه چیز را از دستتان‏‎ ‎‏بگیرند.» باید دانست؛ قطره‌‌اشک‌هایی که در تمام مجالس سیدالشهداء جاری می‌گردد، هرگاه که به هم برسند، دریایی خواهد شد که فرعونیان و ظالمان را در خود غرق خواهد کرد؛ در این هنگام فقط موسی و سپاهش از دریا عبور می‌کنند و فقط کشتی حسین (ع) و یارانش در دریای اشک‌های روضه پرچم‌دار است. امام صادق عليه‌السلام فرمودند: «لِكُلِّ شَيءٍ ثَوابٌ إلاَّ الدَّمعَةَ فينا» براى هر عملى، پاداشى [معيّن] است، جز اشک ريختن براى ما [كه پاداش آن، حدّ و اندازه ندارد] ----------------------------------------------------- منابع: ۱: صحیفه امام؛ ج 10، ص 26 ۲: کامل الزیارات، باب سی و سوم، روایت ششم @HOWZAVIAN
بصیرت که نباشد انسان راهش را بیراهه می رود؛ حتی اگر با ایمان هم باشد. مسیرش را جدا می کند. امام زمانش را تنها می گذارد ... می شود ضحاک و از کربلا می رود. @HOWZAVIAN
ای ماه سربه‌مهر مدینه، خدای اشک ای اشک همدم تو و تو آشنای اشک ای داغ‌دار خاطرۀ کربلای خون ای شهریار شب‌شکن نینوای اشک سی سال از دو چشم ترت ریخت خون دل سی سال بود قوت تو آب و غذای اشک سی سال گریه کردی و با گریه ساختی صدها حسینیه به جهان بر بنای اشک ای التیام زخم دلت روضه بر حسین بر درد تو نبود دوا جز دوای اشک ای شاهد خزان گلستان مصطفی ای روضه‌خوان کرببلا با نوای اشک کردی قیام در غل و زنجیر یا علی با سجده‌های حیدری‌ات پابه‌پای اشک پروردگار گریه شدی همچو فاطمه راه تو روضه بود و صدایت صدای اشک در روز دفن نور که یاری نداشتی تنها گرفت دست تو را بوریای اشک فریاد العطش دمی از خاطرت نرفت آبی ندید چشم تو جز در نمای اشک فرعون شام را چه دلیرانه غرق کرد دریای خطبه‌های غمت با عصای اشک صد غنچه از ستایش شیوای کردگار گل کرده در قنوت تو با ربنای اشک حمد و سپاس را تو به ما یاد داده‌ای در سینۀ صحیفۀ خود با دعای اشک در غصۀ شهادت تو اشک هم گریست روز عزای تو شده روز عزای اشک ، محرم ۱۳۹۹ @HOWZAVIAN
👌راه‌اندازی کانون هنرهای ادبی با حضور جمعی از بانوان طلبه به همت اداره کل تبلیغ حوزه های علمیه خواهران و با هدف تربیت مبلغ و توسعه توانمندی های تبلیغی کانون هنرهای ادبی با حضور جمعی از بانوان طلبه و مبلغ اهل قلم راه اندازی شد. ماندانا جلالی مدیرکل تبلیغ حوزه های علمیه خواهران با اشاره به ظرفیت های نهفته در ادبیات فارسی در ابلاغ پیام دین به اقشار مختلف جامعه، حضور بانوان طلبه و مبلغ هنرمند و فعال در زمینه های مختلف ادبیات فارسی را تحسین برانگیز خواند و افزود: تربیت طلاب اهل قلم و مسلط به ادبیات فارسی به عنوان یکی از عرصه های مهم تبلیغ معارف اسلامی پیوسته مورد توجه این اداره کل بوده است. مدیرکل تبلیغ حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه کانون هنرهای ادبی به عنوان یکی از زیر مجموعه های اداره کل تبلیغ در زمینه راهبری فعالیت ادبی بانوان طلبه نقش آفرینی خواهد کرد ادامه داد: در دایره فعالیت این کانون بخش های مختلفی به فعالیت هنری و تبلیغی مشغول هستند که از جمله آنها میتوان به تولیدات ادبی طلاب، تک نوشت، واحد شعر، واحد داستان نویسی و هنر فیلمنامه نویسی اشاره داشت. وی در پایان ضمن ابراز خرسندی از توسعه توانمندی های تبلیغی بانوان طلبه، با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته در اداره کل تبلیغ حوزه های علمیه خواهران برای برگزاری دوره های آموزشی متعدد در گرایش های مختلف ادبی خاطرنشان کرد: فعالان ادبی و علاقه مندان به هنرهای ادبی جهت عضویت در این کانون میتوانند به نشانی @kanoon_adabi در پیام رسان ایتا مراجعه نمایند. @HOWZAVIAN
◼️ خراسانی خروشان ✍ حسن طاهری برادرم، مردِ آگاهی و ایمان، اخلاص و تقوی، آزادی و ادب، دانش و دین! این تعابیر صمیمی و گویایِ مرحوم دکتر علی شریعتی، در طلیعه وصیت نامه به وصی خود، یعنی علّامه، استاد، فقیه، مجتهد، متفکر، فیلسوفِ عدالت، مرزبان توحید، حکیم وارسته، احیاگر مکتب خراسان، نماینده تفکر تفکیک و نویسندهٔ شهیرِ ایرانی، مرحوم محمد رضای حکیمی است. این عناوین هرچند با بزرگی و عظمت واژگانی شان، یارای تصویرگری ظرف وجود ۸۶ سال زیست حکیمانه و اندیشمندانه ی محمدرضا حکیمی را نداشته و ندارند، اما به خوبی گواه زیست علوی مسلک و شجاعت شیعی او در طی سال های عمر پربرکت او هستند. محمد رضا در زیر باران های خراسانی و ترنّم فروردینی سال ۱۳۱۴ در مشهد شکفت، اما اندیشه پویا و روینده او تا پایانی ترین روزهای گرم و مردادی سال نخست قرن چهاردهم خورشیدی، در حرکت و پویش بود. اندیشه ای که ضرب آهنگ نیم قرن مکتوبات روشنگر غیرکاسبکارانه و خطابات صریح شجاعانه اش، تنها یک جمله بود و بس و آن هم عدالت. محقق و طالب دانشی که بیست سال تحصیل علوم حوزوی اش، در کوچه ها و پستوهای نمورِ مقدمات، سطح، خارج، فلسفه، ادبیات، عرب، نجوم و تقویم گرفتار نماند، و با دو بال آزاد اندیشی و حریّت و شجاعت فکری، بر آسمان تفکر شیعی و آرمان علوی پرگشود. هر چند محمد تقی ادیب نیشابوری، شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، سید محمدهادی میلانی، احمد مدرس یزدی، اسماعیل نجومیان، حاج سید ابوالحسن حافظیان و حاجی‌خان مخیری از مهمترین اساتید حوزوی او بوده و اجازه اجتهاد را نیز، از آقا بزرگ تهرانی در سال ۱۳۴۸ شمسی دریافت کرد، اما آنچه از تالیفات و آثار او بر جای ماند، پرورش شاگردان و متفکران و مشتاقانی است، که از دانشگاه تا حوزه و از هر صنف و حزب و فرقه و مسلکی، بیرق نواندیشی و آزاداندیشی دینی و عدالت خواهی او را به دست گرفتند. مجتهدی نه محصور در حصار ردای تصلب و جمود، بلکه رهیده از تمامی قیود و تکلف، و زبان گشوده بر طریقت احرار، که گستره ای متنوع از بهشتی و مطهری تا بازرگان و علی شریعتی را نیز، مسحور کیمیای حکمت خود می ساخت. حکمتی سازنده و راهگشا که در بیش از پنجاه اثر مکتوب ارزشمند خود، در سطر سطر و کلمه به کلمه آنها، فقط به فقط مدافع پابرهنگان و ضعیفان و محرومان جامعه و کوبنده اسلام سرمایه داری و ویرانگر مسلک ریاکارانه به ظاهر متدین خفته در بستر رفاه زدگی و مخالف سرسخت نهان شدگان در دیبای کاخ نشینی بود. اندیشه ای که بنیان آن در نامه ای سرگشاده، پس از اهدای کتاب الحیات به فیدل کاسترو رهبر کوبا چنین تبیین شد: 《اگر بخواهیم همه تعالیم قرآن و اسلام را در دو کلمه، خلاصه کنیم، چنین می‌شود: توحید و عدل.》 استاد حکیمی طی نیم قرن گذشته، با سر دادن و یادآوری عدالت بعنوان ثمره خون شهدا و اصلی ترین هدف انقلاب اسلامی، نسبت به تظاهر و ریاکاری ها و تشریفات حکومتی و پنهان شدن طاغوتی مسلکان چند رنگ، در پشت نام شهیدان، به شدت اعتراض و انتقاد و پیام فروخفته خود را، در سکوتی معنادار، فریاد کرده است. متفکر صادق و منتقد ظلم ستیزی، که هیچ صندلی و تریبون و جایگاه و سکه و تقدیرنامه و مدال و نشانی، در سمینارها و میزهای شام و ناهار و جشنواره ها و جفنگ نامه های نفتی، برایش تدارک دیده نشد. فریادگر بیدارگری که ترجیع بند حیات طیبه اش، فقط یک کلمه بود؛ و آن یک کلمه عدالت! آزاد اندیشی که با خشت خشت وجودش باور داشت، که با مشاطه گری تبلیغات و رنگ آمیزی مطبوعات، و خروار خروار عنوان خوش رنگ و لعاب دینی و آسمانی هم نمی توان، یک مجموعه عاری از عدالت را به دین و انبیاء و خدا منتسب ساخت. اکنون قلب پر تلاطم حکیم محمد رضا حکیمی، به دلیل عوارض ناشی از کرونا و کهولت سن بر اثر ایست قلبی، در شامگاه سی و یکم مرداد ۱۴۰۰، از حرکت باز ایستاده، اما بدون شک در میان این همه غوغاهای زمانه، نبض تک بیت های عدالت خواهانه او، با تپش هایی سریعتر و بیشتر، خون حیات و عدالت را در رگ های گرفته اجتماع رخوت زده می دواند، آن سان که کلمه کلمه اندیشه های توفانی و سترگش، در فرداها فریاد و آذرخشی خواهد شد؛ بر خرمن زر و زور و تزویر دنیاطلبان. هرچند بسیاری از جوانان مدعی این روزها و داعیه داران جریان ها، به جای فهرست کردن اندیشمندانی چونان حکیمی، در چشم برهم زدنی، یک فهرست چندگانه از صاحبان صوت و آهنگ و مشاهیر بسیار بسیار باسواد و دانای کل، با اشعار و ملودی هایشان را ردیف می کنند؛ اما بعید باشد حتی، بیش از یک درصد این نسل؛ جرعه ای از ساغر اندیشه این بزرگ مرد عرصه ادب و حکمت و عدالت و اندیشمند کم نظیر نیم قرن اخیر را، نوشیده و چشیده و شناخته و فهم کرده باشند. ادامه👇👇
👇 ادامه 👇 حکیمی، استاد حکمت پیشه ای بود که  ۸ دهه زیستِ اندیشمندانه و حیات محققانه اش، در محاق و غربت و کم لطفی عجیب رسانه ها، گذشت، اما علیرغم بدخواهان، پس از رفتنش، خوش خواهد درخشید، تا سیه روی شود هر که در او غش باشد. این بی توجهی و بی محلی و کاهلی رسانه ها در معرفی استاد حکیمی چه بسا، از آن روی باشد که اندیشمندان دینی، در قالب و قاب رسانه های نوین نمی گنجند. گنجایش و ظرفیتی که در آذرماه سال ۱۳۵۵، دکتر علی شریعتی، در وصیت نامه خویش این حکیم را اینچنین توصیف کرد: 《قدرت قلم، روشنی اندیشه، رِقَّت روح، اخلاص نیّت، آشنایی با رنج مردم و زبان زمان و جبهه بندی‌های جهان، و داشتن فرهنگ انسانی اسلام شیعی، و زیستن با آن”روح” که ویژهٔ ”حوزه” بود... همگی در شما جمع است.》 محمد رضا این حکیم صادق و عدالت جو، با دلی آرام بر کرانه آسمانیان پرگشوده است، و شاید روح بلندش، همچنان نجوا می کند، بند بند گفتارنوشته های خود را در"فریاد روزها": می خواهم گردباد باشم، آوارۀ داغ کویرها، و دیوانۀ مسخرگی حدها و مرزها. می خواهم تکدرخت باشم، در دامن دره ای ایستاده، و بر رهگذر آبهای طبیعت، چشم دوخته، و هوسهای زود گذر را به مسخره گرفته. می خواهم توفان باشم، تنها خروشی که می تواند در برابر سکوت دریاها. می خواهم غزل باشم، سخن اشکها. می خواهم حماسه باشم، معبد دلاوری های پروانشناخته. می خواهم سوز و آه باشم، می خواهم نغمه باشم، خروش باشم، شبگیر! @HOWZAVIAN
🔴 نه تخریب، نه تطهیر؛ احتیاط! صفحه نخست ، ۱ شهریورماه ۱۴۰۰ www.vatanemrooz.ir @HOWZAVIAN
💠 «به گواهی تاریخ» 👈 در اهمیت "توبه و پذیرش توبه ..." 🔸در روز عاشورا افرادی از لشکر عمر بن سعد جدا شدند و به سپاه امام حسین(ع) پیوستند؛ امام(ع) در برخورد با توبه‌کنندگان به گذشته آنان رجوع نکرد. ✅ برای نمونه؛ در جواب حُّر که نگران بخشوده شدنش توسط امام است، می‌فرماید: خداوند توبه تو را می پذیرد، فرود آی». 🔹در برخی کتب تاریخی تعداد این افراد، حدود ۳۰ نفر ذکر شده که نامشان در طومار شهدای کربلا می باشد. 🌱مدار_فرهنگی @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
◼️#تسلیت #یادداشت ✨ خراسانی خروشان ✍ حسن طاهری برادرم، مردِ آگاهی و ایمان، اخلاص و تقوی، آزادی و
🔸استادان و آثار استاد حکیمی «الحیاة»، «خورشید مغرب»، «عقل سرخ»، «عاشورا: مظلومیتی مضاعف»، «شیخ آقا بزرگ تهرانی»، «تفسیر آفتاب»، «فریاد روزها»، از جمله آثار استاد محمدرضا حکیمی بود. کتاب "الحیاة" که یک دایرةالمعارف اسلامی است، از شهرت و اعتبار خاصی در جهان اسلام برخوردار است. استاد حکیمی سال ۱۳۲۰ تحصیلاتش را آغاز کرد، در سال ۱۳۲۶ وارد حوزه علمیه خراسان شد و ۲۰ سال از عمر خودش را در این حوزه به تحصیل دروس مقدمات و سطح، خارج، فلسفه، ادبیات عرب و نجوم گذراند. بزرگانی چون محمد تقی ادیب نیشابوری، شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، سید محمدهادی میلانی، احمد مدرس یزدی، اسماعیل نجومیان، حاج سید ابوالحسن حافظیان و حاجی‌خان مخیری از مهم‌ترین اساتید استاد حکیمی بودند. استاد حکیمی سال ۱۳۴۸ اجازه اجتهاد را از آقابزرگ تهرانی دریافت کرد. دکتر علی شریعتی او را به‌عنوان وصی خود جهت هرگونه دخل و تصرف در آثارش انتخاب کرده بود. @HOWZAVIAN
📌تصویری معنادار از منزل استاد محمدرضا حکیمی صفحه منتسب به علامه محمد رضا حکیمی ساعتی پیش عکسی از منزل این دانشمند وارسته منتشر کرد که زیر آن نوشته بود: «منزل مرحوم استاد محمدرضا حکیمی ساعاتی پیش...» @HOWZAVIAN
⛑ به بهانه‌ی روز طبیب ✍️ مرضیه‌ رمضان‌قاسم ما بیش از آن که به طبیب جسم نیاز داشته باشیم نیازمند به طبیب روح هستیم، چون طولِ عمرِ جسم اگر عمر نوح هم باشد نهایت ۱۰۰۰ سال است و زمانی ما را رها می‌کند، ولی روح با ما هست، که هست و همچنان هست و فنا ناپذیر است. در روزگاری که لشکر جهل، عقل را به اسارت کشیده و غاصبانه سوار بر مرکب علم شده و چهار نعل می‌تازد فقط طبیبی دوار با تأسی به رسول نور و رحمت توانایی آن را دارد که جامعه را از جهالت رهانیده و باطل را از مرکب به زیر آورد و پرچم حق را برافراشته‌ نگاه دارد. ما مدیون اساتیدی هستیم که با تاسی به پیامبر نور و رحمت همچون طبیبی دوّار‌ ما را بر سَرِ خوان گسترده‌ی قرآن و عترت میهمان معارف اهل‌بیت نمودند. من ز خود هیچ ندارم که به‌ آن فخر کنم فخرِ من این‌ شده که سائلِ آل‌ُالله‌ام الهی ما را قدردان اساتیدمان قرار ده... روزی ڪہ بہ ما وِلای حیدر دادند یڪ جرعہ زِ چشمہ‌سارِ ڪوثر دادند مرغ دل سرگشتۂ ما را آن روز با بالِ ولایتِ علے پر دادند عرض خداقوت دارم محضر مدافعان حریم سلامت و مرزبانان دین و اخلاق که ایتام آل محمد "صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم" را تحت حمایت خویش قرار داده‌اند @HOWZAVIAN
☀️چرا پس از عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) احساس شادی می‌کنیم؟ ✍️ محمدرضا آتشین صدف، دبیر و عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء بسیاری از ما به افسردگی پنهانی دچار هستیم که ناشی از نوعی ناامیدی است؛ این دو ناامیدی دو شاخه دارد: 1. ناامیدی از خود: اینکه احساس کنیم دیگر فایده ای ندارد و نمی توانیم خوب بشویم چون تا حالا هر کاری کردیم برای رشد معنوی و نزدیک شدنمان به خدا به شکست انجامیده و خیلی فاصله داریم با اینکه مومن واقعی و شیعة‌ واقعی شویم. 2. ناامید از رحمت خدا: اینکه با گناهانی که کرده ایم و توبه های نصفه نیمه ای که کرده ایم و توبه هایی که شکسته ایم و می شکنیم رنگ بهشت را هم نمی بینیم و نجات پیدا نمی کنیم. علت این ناامیدی هم بیشتر دو عامل است گناه و شیطان. حضرت علی(ع) می فرماید: اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ یُعَقِّبُ الْیَأْسَ مِنْ رَحْمَتِکَ وَ الْقُنُوطَ مِنْ مَغْفِرَتِکَ (البلد الأمين و الدرع الحصين، كفعمی، ج 1، ص 44) خدایا از تو طلب بخشش می کنم به خاطر هر گناهی که در پی خود یأس از رحمت و ناامیدی از مغفرتت را در پی دارد. عن أبي بصير به امام صادق(ع) شکوه کرد إنه قد ألّح علي الشيطان عند كبر سني يقنطني... (تفسير العياشي، محمد بن مسعود، ج 1، ص 366) شیطان اصرار می کند که در این سن پیری من را ناامید کند. عزاداری و گریه بر حسین(ع) دو ناامید پیشگفته را از بین می برد چون دو امید را در ما زنده می کند و این امید دوباره شادی را در ما ایجاد می کند. 1. امید به خود: شهید مطهری در کتاب «شهید» می گوید زمانی برای برای امام حسین(ع) گریه می کنی که روحت با او متحد بشود. روح امام حسین(ع) در اوج است وقتی برای او گریه می کنیم روح ما اوج و تعالی ای را تجربه می کند و این باور را در او زنده می کند که هنوز می تواند پرواز کند و خوب شود. 2. امید به رحمت خدا: عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) ما را امیدوار به شفاعت می کند. اینکه حس کنیم روز قیامت دستمان در دست یک بزرگتر محبوب پیش خدا مثل امام حسین(ع) امید به بخشیده شدن را در ما تقویت می کند. پیامبر اکرم (ص) فرمود: یا فَاطِمَةُ كُلُّ عَيْنٍ بَاكِيَةٌ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ إِلاَّ عَيْنٌ بَكَتْ عَلَى مُصَابِ اَلْحُسَيْنِ فَإِنَّهَا ضاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ بِنَعِيمِ اَلْجَنَّةِ . (بحار الأنوار، ج ۴۴، ص۲۹۲) یا فاطمه روز قیامت چشمان گریه کنندگان حسین (ع) گریان نیست بلکه آنها خندان هستند چون به آنها بشارت بهشت داده اند. عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) به امید می بخشد و این امید مایه و موجب شادی عزادار می شود. @HOWZAVIAN
💠 «بسم الله» برای فرهنگ و ارشاد اصیل 🔸جبهه فرهنگی انقلاب برای نخستین بار در پویش بزرگ فعالان فرهنگ، هنر و رسانه حمایت خود را از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند. 🔹امضاکنندگان این بیانیه، هنرمندان، اساتید و کارشناسان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه و مدیران و فعالان رسانه‌های کشور می‌باشند. 🔅جبهه انقلاب ضروری است با اعتراض به روندهای غیرقانونی، رانت‌خواری و ویژه خواری‌های فرهنگی، بی‌توجهی به هنرمندان انقلابی و نفوذ ابتذال در دوره‌های گذشته، مواضع دقیق خود را به گوش دلتمردان و متولیان تأثیرگذار فرهنگ برساند، از این رو امیدوار است انتخاب ، مهر پایانی بر اابتذال، فساد، رانت، و بی‌برنامگی باشد. 📣 نویسندگان و هنرمندان و اصحاب رسانه می توانند با اعلام حمایت از دکتر اسماعیلی در تغییر اساسی این نهاد فرهنگی کشور تأثیرگذار باشند. برای امضای حمایت از وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نام و نام خانوادگی و تحصیلات یا جایگاه فرهنگی و تخصصی خود را به آی دی @Arzani68 (ایتا) ارسال فرمایید. @HOWZAVIAN
🔔 حوزه‌های علمیه از فضای گفتمان به فضای تولید و انتشار وارد شوند حجت الاسلام مهدی اسماعیلی استاد حوزوی بیان داشت:این یک واقعیت انکار ناپذیر است که سرگرمی و بازی جزئی از شخصیت کودک و نوجوان است ؛آن هم درفضای زندگی ماشینی و دیجیتالی امروز که فرزندان روزانه ساعات فراوانی از شبانه روز را در فضای گوشی و تبلت و کامپیوتر به سر می برند. اسماعیلی افزود:شاید بتوان گفت رسانه امروز نقش مربی را برای فرزندان ایفا می کند و اگر متولیان امر برای خلوت فرزندان در اینترنت وگوشی و ... چاره ای نیندیشند به مرور زمان رسانه ها آنگونه که می خواهند مخاطبان را تربیت می کنند و زمانی به خود می آییم که کار از کار گذشته و رسوب فکری فرهنگ بیگانه آسیبش را به ذهن و فکر مخاطب گذاشته است. اسماعیلی فعال عرصه رسانه و پژوهشگر حوزوی اظهار داشت:سالهاست که دغدغه بازی های مخرب و لزوم چاره اندیشی مطرح می شود اما در عمل سهم بازیهای فرهنگی و بومی و مذهبی بسیار ناچیز است. وی درباره بازی جدید تازه ساخته شده اینگونه مطرح کرد:بازی محنا که قبلا توسط حوزه مجازی طراحی و منتشر شد و همچنین بازی کربلای 61 در همین راستا با امکانات و منابع محدود طراحی شده است . حجت الاسلام و المسلمین مهدی اسماعیلی در پایان اشاره داشت:امید است مسئولان مربوطه نسبت به نقش حداقلی خود یعنی انتشار بازی در فضای مجازی انجام وظیفه نمایند وحوزه علمیه نیز به عنوان مرکز تولید محتوای فرهنگی باید از فضای گفتمان به فضای تولید و انتشار وارد شود در غیر اینصورت نخواهد توانست پاسخگوی نیازهای نسل جدید باشد. @HOWZAVIAN @howzehmajazi
خورشید را بر نیزه می‌بردند هر شب با آفتاب_امّا، قمر می رفت و کوکب مهتاب و اختر، روز با خورشید جمع اند یا للعجب کی دیده این پیچیده مطلب چندین ستاره بعد ِ ماه_آن بعد خورشید بر نیزه ها شد تا چهل منزل لبالب هم آسمان و هم زمین را قصّه لرزاند آیا قیامت باشد این رخداده یارب؟ هرگز نبیند ماتمی دیگر چنین دهر کی دیده آنچه دیده است این گونه زینب ✍️ عباس بهمنی @HOWZAVIAN
⭕️ اسلامی‌سازی "ناعدالتی" در بالای منبر ✍️ محسن مطلبی ⬅️ حجت الاسلام میرلوحی، مدیر دبیرستان غیرانتفاعی‌امام صادق(ع) و داماد خطیب توانا حجت الاسلام پناهیان؛ اخیراً در سخنرانی خود در ایام شهادت سالار شهیدان در پاسخ به منتقدینی برآمده است که گسترش مدارس غیر انتفاعی را بی‌عدالتی عنوان کرده‌‌اند. ایشان در مشروعیت بخشی به این جنس مدارس چنین استدلال کرده‌اند که؛ "چون بودجه دولت‌ها برای تأمین و آموزش دانش‌آموزان کشور محدود است و از عهده مخارج آنها برنمی‌آید طبیعی است که کار را به بخش خصوصی بسپارد تا آنها مسئولیت آموزش و تعلیم و تربیت نسل آینده را بر عهده گیرند. البته طبیعی است در این فرآیند، تنها اقشار متمول و ثروتمند می‌توانند از این مدارس بهره‌‌مند شوند و خانواده‌های بی بضاعت از حضور در چنین مدارسی محروم خواهند بود." ❗️ایشان این نحوه آموزش را مغایر با عدالت در نظام آموزشی ندانسته و بر این باور است که مدعای عدالت‌خواهان که به انتقاد از این جنس مدارس می‌پردازند، نوعی گرایش به عدالت کمونیستی است تا اسلامی. ایشان همچنین در صفحه اینستگرامی خود مدعی شده است این رویکرد از مطالبات مقام معظم رهبری نیز می‌باشد. 🔹از آنجا‌ که دفاع از این رویکرد غلط آموزشی، به جهت بدفهمی آموزه‌های دینی بوده است، لازم است تا معنای عدالت آموزشی از نگاه اسلام روشن نموده و تبعات بی توجهی به آن را تبین کنیم؛ 👈 عدالت آموزشی یعنی که؛ دولت‌ها و حاکمان دینی شرایط و فضائی را فراهم آورند که اقشار گوناگون جامعه بتوانند با زحمت از ظرفیت‌ها و استعدادهای خود به‌خوبی استفاده نموده تا بتوانند موقعیت‌های شغلی مناسبی را انتخاب نمایند. بر این اساس دولت‌ها یا باید فقر و بی‌کاری را ریشه‌کن سازند تا اقشار گوناگون جامعه خود بتوانند هزینه‌های سرسام‌آور آموزش و تعلیم و تربیت فرزندانشان را بپردازند یا اگر دولت‌ها توانائی مبارزه با فقر و تبعیض را ندارند نظام آموزشی رایگان و البته مناسب و معقولی را در اختیار همگان قرار دهند تا مردم بتوانند با تحصیل و زحمت و استفاده از ظرفیت‌های معقولی که از سوی دولت‌ها در اختیارشان قرار گرفته است، شغل مناسبتی را بدست آورند؛ این دقیقا همان تعریفی است که رهبری معظم از عدالت در نظام آموزشی داشته اند: «بایستی ما کاری کنیم که همه بتوانند از سهم مناسب خودشان در آموزش پرورش کشور استفاده کنند.» 🔺اما در جامعه ما با وجود آنکه دولت‌ها موظف به ارائۀ آموزش‌های رایگان به تمام اقشار جامعه به‌ویژه محرومان و مستعضفین هستند اما شاهدیم که سطح کیفی مدارس و آموزشگاه‌های دولتی به‌شدت پایین است یا از جهات سخت‌افزاری و نبود امکانات لازم برای رشد و ترقی دانش‌آموزان یا به جهت ضعف در حوزه نرم‌افزاری و ضعف در تربیت و استخدام معلمان توانمند. در این فضا دولت و حکومت اجازه ندارند که زحمت کم‌کاری خود را به دوش سایرین بگذارند و زمینه تبعیض آموزشی را فراهم آورند زیرا استفاده از مدارس غیر‌انتفاعی، تنها در اختیار اقشار ثروتمند و متمول جامعه است و فقط این دسته توانائی پرداخت هزینه‌های آن را دارند. 🌀نتیجه خصوصی‌سازی آموزش و تبدیل آموزش به کالا، این خواهد شد که کسانی در آینده بر صندلی مدیریت کشور تکیه می‌زنند که پدرشان ثروتمند باشند؛ اقشار محروم و مستضعف جامعه که توانائی پرداخت هزینه ها را ندارند جایی در اداره کشور نخواهند داشت. مدیران و تصمیم‌سازان آینده کشور را بچه‌پول‌دارها خواهند گرفت و محرومان جامعه به علت عدم توانائی در پرداخت هزینه‌ها از آموزش‌های عالی محروم خواهند بود و موقعیت‌های شغلی مناسبت را نه به جهت نداشتن استعداد، بلکه به‌خاطر فقر و محرومیتی که محصول بی‌تدبیری دولت‌ها بوده است از دست خواهند داد و شایسته‌سالاری جای خود را به پول و ثروت خواهد داد. 📌جالب اینجاست که مدارس غیر‌انتفاعی نوعاً دارای امتیازات خاصی نیستند بلکه واجد همان ویژگی‌های نرمالی هستند که هر مدرسه دولتی باید دارا باشد و اقشار محروم تنها به جهت نداشتن همین ویژگی‌های معقول و نرمال، از آموزش محروم مانده‌اند؛ نمونه عینی آن اینکه تنها ۵ درصد از دارندگان رتبه در کنکور، در مدارس دولتی تحصیل داشته‌اند این یعنی که ثروت می‌تواند در علم و حتی سیاست هم نقش داشته باشد. این موضوع دقیقا همان دغدغه و نگرانی رهبر انقلاب نیز است: «باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به‌گونه‌ای شود که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آنها در کنکور کمتر است.» @HOWZAVIAN
🔅عدالت علی ✍️ علی مهدیان ⚡️چه اسم پر مسمایی. عدالت علی، نه عدالت معاویه که پیراهن عثمان را به دست بگیره و ظلم به خلیفه مسلمین را بهانه کنه تا علی رو بزنه. نه عدالت خوارج که قاضی شان ابوموسی است که همیشه مشغول ورد خوندن و گفتن حرفهای خوب سر منبر استوری و پست و توییت و لایک، فارغ از جنگ علی است و آخرش حیثیت لشکر علی رو میبره. این عدالت علی است. ⚡️من نمیفهمم چرا چپ چپ نگاهش میکنید. از همتون بهتر عدالت خواهی کرده. دمش هم گرم. اگر شما اطلاعاتتون رو سربزنگاه ها از ازمابهترون میگیرید درباره پدر و پدر جد و نسل و دودمان فلان وزیر و فلان معاون، اینها خود ازمابهترون هستن. اطلاعات ناب و راست و حسینی از زندانهامون دارن رو میکنن. مگه دروغ میگن راست هم میگن. ⚡️اسم گروهشون عدالت علی است. چی کار دارید کی هستن چی هستن. اسمشون عدالته. خدای افشاگری هم هستن. همین بسه دیگه. اطلاعات رو دادن دست رسانه های معاویه، خوب بدن. مگه برا شما مهمه. این اطلاعات رو رو کردن که نظام رو بزنن که دولت نیامده رو بزنن که مردم رو بزنن؟ خوب بزنن. عوضش دارن راست میگن. الان اصل یه چیز دیگه است؟ اینها فرعیه؟ از شما بعیده ماله کشی نکنید. به نظرم شما به جای این حرفها بیکار نباشید. شروع کنید تحلیل بدید که آقای جمهوری اسلامی با زندان گوانتانامو و ابوغریب و نیروی انتظامیش هم با قاتل جورج فلورید و خلاصه آقای شیطان بزرگ فرقی نداره. فیلمها و افشاگریش با اینها تحلیلهاش هم با شما. ⚡️من که میگم هم کارشون یک عدالتخواهی تمیز و ردیفه هم اسمشون قشنگه هم آرمشون قشنگه. بردارید بزنید روی پیشونیهاتون. احترام بگذارید و تعظیم کنید بهش تو معابد استوری و توییتهاتون. اینها رو هم به این جریان بی بته و بی نه نه باباتون وصلشون کنید ضرر نمیکنید. شما که خیلی وقته از احمدی نژاد و علیزاده و صبا آذرپیک تا مسیح علینژاد و سینا ولی الله روی بی کس و کاریتون حساب کردن. وصل شید به همین جماعت عدالتخواه حقیقی. عالین اینا انصافا. ⚡️بگذارید این جریان افشاگر مطالبه گر اعتراضگر شفافیت جوی رسواگر ویرانگر کارش رو بکنه. آویزان بشید به چرخهای این هواپیما و بلند بشید. چه کار دارید کی پشت فرمون نشسته. چیکار دارید سگ سیاه آمریکایی تو این هواپیما عزت و احترام داره یا نه. مهم اینه از این کشور نکبت گرفته بی واکسن پر از قارچ سیاه که از آسمونش بادمجون میباره بر سر مردم، بلند بشید. این آویزان شدنهاتون رو دوست دارم. اصل اعتراضه به وضعیت موجود. اصل عدالتخواهیه. عدالت علی اصلا یعنی همین. یعنی به اسم ظلم بر خلیفه مسلمین پیراهن خونیش رو بگیری و لشکر علی رو بزنی. یعنی به اسم وردخونی اشعری سر منبر توییتر و اینستا ، شلوارت رو پایین بکشه عمروعاص بی حیثیت. @HOWZAVIAN
📜 بیانیه جمعی از هنرمندان و نویسندگان انقلابی و حوزوی 📌چرا دکتر اسماعیلی شایسته وزارت فرهنگ است؟ 📄 انقلاب اسلامی ایران، انقلابی فرهنگی و برگرفته از معارف اسلام ناب بوده‌است و بقای آن نیز در گرو فرهنگ ناب انقلابی است که ریشه در باورهای ملت ایران دارد و از عمق جانشان برآمده است. در عین حال با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، خودباوری ملی شکوفا شده و فرهنگ­های اصیل ایرانی-اسلامی و نمودهای بومی، قومی و محلی آن نیز در سایه انقلاب اسلامی احیاء و تقویت شده و هنرمندان بسیاری در دامان انقلاب پرورش یافتند، لذا جمعی از فعالان فرهنگ، هنر و رسانه در پویشی بزرگ  حمایت خویش را از دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند. متن بیانیه را در لینک زیر بخوانید: https://b2n.ir/d08262 جمعیت فعالان فرهنگ، هنر و رسانه انقلاب اسلامی @HOWZAVIAN
🔴 نگاهی به بازپخش‌های مکرر "مختارنامه" ✍ بابک شکورزاده، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء چندین سال است که وقتی ایام محرم می‌رسد یکی از برنامه‌های ثابت تلویزیون سریال "مختارنامه" است و معمولا چندین شبکه این سریال را در کنداکتور خود قرار می‌دهند. این کار مخالفینی داشته و برخی شاکی بودند که چرا اینقدر این سریال پخش می‌شود؛ حتی خود داود میرباقری چند سال پیش صدای اعتراضش بلند شد و با این تکرار بازپخشها مخالفت کرد و گفت که رُس مختار راکشیدید! ولی همچنان شاهد هستیم که با آغاز ایام محرم، این سریال، هر چند کمتر از گذشته، ولی بالاخره حداقل در یک شبکه هم که شده بازپخش می‌شود. با این وجود آمارهای صداو سیما نشان می‌دهد که این سریال همچنان بیننده دارد و این شاهدی است که هنوز این کشش را دارد که بازپخش شود. محمدرضا شریفی نیا که اخیرا در برنامه سریالیست شبکه یک آمده بود در این باره نکته جالب و پسندیده‌ای را بیان کرد. او گفت:«من حس می‌کنم هر بار که «مختارنامه» پخش می‌شود می‌توانیم آن را ببینیم؛ زیرا هر بار نگاهمان عوض می‌شود. ما کتابی را در ۲۰ سالگی می‌خوانیم، بعد در سی سالگی همان را می‌خوانیم؛ اما انگار کتاب جدیدی است. «مختارنامه»‌ای که امسال می‌بینیم با پنج سال پیش متفاوت است؛ زیرا نگاه ما هم عوض شده. چه اشکالی دارد این سریال را یکی دو شبکه نشان دهند. همه ما فیلم «محمد رسول الله» را بار‌ها دیده‌ایم، ولی امسال اگر پخش شود باز نگاهش می‌کنیم.» این اظهارات منطقی به نظر می‌رسد؛ چرا که درک افراد با گذشت زمان تفاوت پیدا می‌کند و با هر بار مشاهده، برداشت جدیدی از صحنه‌‌های این سریال می‌تواند برای مخاطب ایجاد ‌شود؛ چه بسا بعد از مدتی اتفاقاتی درجامعه بیفتد که قابلیت تطبیق با برخی از آن سکانسهای سریال را داشته باشد و نکته‌ای آموزنده و تلنگرآمیز را تداعی کند. به هرحال تاریخ تکرار شدنی است و باید از آن درس گرفت. از طرفی این نکته را فراموش نکنیم که الزاما همان کسانی که سالهای پیش مخاطب این مجموعه بودند، الان هم همان افراد مخاطب نیستند؛ بالاخره برخی از آن افراد در حال حاضر فوت کرده‌اند و برخی دیگر در آن دوران کودک بودند که اقتضای سن و سالشان مشاهده این سریال نبوده و الان که به سن و سال جوانی رسیده‌اند می‌توانند این سریال را ببینند و درک قابل قبولی داشته باشند. نکته دیگر اینکه اصولا تکرار، بد نیست؛ خود مراسم سالار شهیدان که هر ساله برگزار می شود و ذکر مصیبتهای آن حضرت هم تکراری است باشکوه، ولی آثار و برکات تازه ای به همراه دارد و کهنه نمی‌شود. به هرحال پخش مکرر سریالهای ارزشی مثل مختار نامه قابل توجیه است و ایرادی به آن وارد نیست و می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد. @HOWZAVIAN