#تسلیت و درنگی در سبک زندگی حکیمانه
⚫️ آیت الله سید محمدسعید حکیم از مراجع نجف اشرف بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.
.................................................................
👓 گاهی اوقات سر سفره هم تا غذا حاضر شود، یا کتاب میخواندند و یا قرآن قرائت میکردند!
🔹 نکته دیگری در وجود حاج آقا دیده میشود این است که ایشان پیگیر مسائل علمی بودند. یعنی از بچگی میدیدم که ایشان نصف شبها هم بیدار هستند و همچنان مشغول مطالعه در کتابخانه شخصی خود میباشند.
❗️ به عبارتی ایشان از کل وقت خود برای مطالعه استفاده میکردند. حتی گاهی سر سفره تا غذا حاضر شود مطالعه میکردند
💬 سید ریاض حکیم (فرزند ایشان)
#حوزه_توئیت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ نوشتن؛ رسانهی فکر و تفکر
✍️ نجمه صالحی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
نویسندگی دنیای عجیبی دارد، گاهی مینویسی برای مخاطبی که نمیشناسیاش یا اصلا وجود ندارد یا شخصیت او را در ذهنت میسازی و روی کاغذ میآوری، گاهی طنز و گاه تراژدی غمناک مینویسی.
نویسنده معمولا انسان درونگرایی است که به جای سخن گفتن مینویسند، واژهها برای او حکم تریبون همگانی دارد، مینویسد تا آنچه در خاطرش میگذرد و طرحی که به ذهنش خطور کرده بر روی کاغذ بیاورد، گاهی در مسائل حقیقی و به روز مینویسد و گاه در مورد فانتزیهای تخیلی.
اگر نویسنده نگرید، خواننده اشک نخواهد ریخت؛ اگر متحیر نشود، خواننده شگفتزده نخواهد شد؛ نویسندهها خالق نوشتهها و کتابهای خود هستند.
نوشتن، نوعی تفکر و استخدام واژهها برای آرایش کلام است و کلام، تنها رسانهی فکر.
نوشتن، نوعی از برقراری ارتباط با انسانها و جهان پیرامون است با بهرهگیری از واژههایی که حاکی از تجربیات، حقایق و ایدهها است.
نوشتن، میتواند به ما کمک کند تا به این درک برسیم که چگونه به آنچه که در اطرافمان اتفاق میافتد پاسخ درست دهیم و یا حتی احساسات خود را کنترل کنیم. از فواید نوشتن نباید غافل شد حتی در سختترین شرایط، بهترین مرهم زخم است.
#نوشتن
#نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 مجموعه پوسترهای «به گواهی تاریخ»
👈 "جایگاه توبه کننده حقیقی"
🔸بعد از قبولی توبه، حُرّ عازم میدان نبرد شد. در برابر دشمن ایستاد و دلاورانه مبارزه كرد، تا این كه حدود چهل نفر را به قتل رسانید.
🔹 پیاده نظام دشمن بر او حملهور شد و جسم بیهوش او به زمین افتاد. یاران امام او را در برابر خیمه دارالحرب (خیمه شهدا) قرار دادند.
🔸 امام حسین(ع) فرمود: شهادت حُر چون شهادت انبیا و خاندان انبیاست.
🔺قتله مثل قتلة النبيين و آل النبيين
📚 بحارالانوار، جلد ۱۰، ص ۱۱۷
#محرم #صفر
#کربلا #اربعین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴حرمتشکنی خاتون
✍️بابک شکورزاده
چند وقتی است که سریال خاتون در بخش نمایش خانگی پخش میشود. در سکانسی تأملبرانگیز، ساق پای نگار جواهریان به روشنی در تصویر دیده میشود. حالا با گذاشتن گیاه گرافیکی جلوی پای جواهریان خواستند که مثلا آن قسمت را بپوشانند. در این که این نوع سانسور کجسلیقگی است و چه بسا مضحک باشد بحثی نیست؛ اما آنچه جای تأسف دارد این است که معمولا در سایتهای مختلف به این اعتراض نکردهاند که چرا پای جواهریان برهنه است و این چنین قبحزدایی از مسئله پوشش صورت گرفته؟! و جالب این است که نوع سانسور به سخره گرفته شده است و اشارهای به این حرمت شکنی نشده است!
متأسفانه آثاری که دوران پهلوی بهخصوص پهلوی اول را به تصویر میکشد معمولا به خاطر نزدیکشدن به نوع پوشش آن زمان با غرض و بیغرض، خواسته یا ناخواسته حرمت شکنیهایی میشود و این مسئله در ایران عادی شده است؛ ولی معمولا این بیتوجهیها به بالا تنه ختم میشد؛ ولی در اینجا پا را از این فراتر گذاشتهاند و رسما پای برهنه به تصویر کشیده میشود.
جا دارد از آقای علی مطهری بپرسیم که چرا نظر کارشناسیاش را درباره این سریال ابراز نمیکند؟! ایشان که به عنوان کارشناس حجاب هر از گاهی اظهار نظر میکند و اخیرا به بیحجابی درسریال گاندو نیز معترض بود و اظهار کرده بود که ساخت گاندو چه لزومی داشته که زن بیحجاب را در آن نشان دهد، چرا اینجا سکوت اختیار کرده است. جناب مطهری خیلی خوب است که انسان مسلمان دغدغه مسائل شرعی را داشته باشد؛ اما اگر واقعاً دغدغه حجاب را دارید چرا اینجا اظهار نظر نمیکنید؟!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 بررسی «پنل نخبگانی هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی»
💡دومین نشست از سلسله نشستهای آینده علوم اسلامی با حضور استادان حوزه و دانشگاه برگزار میشود.
#رسانهی_نخبگان
🔈@najmnews
💢10 تکنیک در تدریس حرفهای
✍️سید جواد محمدزاده، عضو تحریریه مدادالفضلاء
1. تکلیف ندهید
دادن تکلیف و یا تحقیق به شاگردان، هیچ سودی برای طرفین به همراه ندارد. بلکه ذائقه علم آموزی را در نطفه می میراند و آنها را به جریان آهن ربای اینترنت و کپی پیست متصل می سازد. در خمیر مایه دغدغه مندی و گره گشایی شاگردان بدمید تا معادله معکوس تحقیق را اجرا کنند. آن وقت قفسه کلاس شما کرور کرور از تحقیق میدانی و راهگشا پر خواهد شد.
2.زندگی کنید
استادی که نتواند در کلاس درس؛ طعم زندگی را به نوآموزان بچشاند، باید برگه استعفای خود را بنویسید و روی میز رئیس خود بگذارد و غزل خداحافظی را صد مرتبه بخواند. زندگی با شاگرد، همان شاگرد پروری هنرمندانه است که باید شمع شد تا نور آفرید. رفتن به خانه شاگردان، احوال پدر و مادر آنان را پرسیدن، وقت بیماری، عیادت رفتن، باز کردن گره های فکری از پیکره پیشانی دانش آموزان؛ استاد را به اعماق تدریس می کشاند.
3.درس ندهید
درس برای درس؛ استراتژی شکست خورده است.
تلاش برای تدریس؛آب در هاون کوبیدن است.
درس را باید شاگرد بدهد و استاد کلاس را تبدیل به یک میدان قلق گیری در فهم و یادگیری نماید.
استاد رادیویی شدن و گفتن و گفتن، هرچند با صدای خوش و با مهارت گویندگی بالا؛ جانی را تازه نمی سازد. دست شاگردان را بگیرید و در چشمه حرکت آفرینی، تن افکارشان را شست و شو دهید تا چین و چروک نابلدی و کسلی و بی انگیزگی آنان از بین برود.
4.تشویق و تنبیه نکنید
برای یک مراسم خواستگاری صدها مقدمه را رعایت می کنیم تا اصل مطلب از دهان بزرگترها صادر شود؛ چطور توقع داریم که بدون هیچ مقدمه ای و صرف برگزاری کلاس قاعده تشویق یا تنبیه را عملی سازیم.
تشویق را سالیانه از کارخانه محبت خریداری کنید و آن را از مادیات به معنویات بسته بندی کنید. تنبیه را در گاوصندوق چهار قفله کنید تا درمواقع اضطرار؛ قطره چکانی استفاده کنید.
5.سبد سازی کنید
درهرکلاس چند سبد درست کنید و یک سرگروه تعیین کنید تا زیرمجموعه را شکل بدهد؛ کلاس شما سه یا چهار نفره می شود.
و شاگردان شما در مقطع دکتری تحصیل خواهند کرد و همزمان کار تشکیلاتی و گروهی را می آموزند.
6.نمره دهید
نمره نهایی را در همان جلسه اول به همه بگویید. خیال شاگردان را از نمره راحت کنید. ذهنی که درگیر نمره است هیچ وقت با استاد و مباحث او گره نمی خورد و از نردبان بالا نمی آید.
7.تر و تمیز نخواهید
بگذارید خودشان بنویسند با دست خط خرچنگ قورباغه، کثیف و چروک شده. نترسید؛ جملات اتو کشیده، زرورق های طلا کوب، لفظ قلم ها؛ ذهن و فکر شاگردان را کوتله می کند.
بگذارید خودشان تایپ کنند، صفحه آرایی کنند، راست چین و چپ چین کنند تا مهارت ها بیاموزند.
8.متفکر بسازید
رفرنس ندهید.
بگذارید خودشان فکر کنند.
آنها را ابوعلی سینا و فارابی ببینید. کوچک نشمارید.
کانت و هگل را بت نکنید که با تبر ابراهیم هم نمی شود آنها را شکاند.
متفکر بسازید تا شاگردان همانند چشمه بجوشند و بالا بیایند.
9.سه ضلعی باشید
کلاس را به سه ضلع تقسیم کنید.
ضلع اول، حرفهای شما باشد.
ضلع دوم، حرفهای دانش جویان و ضلع سوم را رها کنید و بگذارید از زمین و
زمان بگویند؛ از خورشید و ماه، از گرانی مرغ تا شیر، از مارکوپولو گرفته تاسوال نکیر و منکر و بهشت و جهنم.
10.گرده افشانی کنید
علم آموزی از دیوار کردن دور دنیا؛ سخت تر و جانکاه تر است. برای ساده سازی دروس ؛ گرده های انگیزه سازی را باید بر نهاد افکار شاگردان نشاند و آن وقت منتظر ماند تا شکوفه ها ثمر دهد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 صاحب منصببودن مانع دادخواهی علیه متخلف نیست
✍️ محمدجواد نیکزاد، عضو تحریریه مدادالفضلاء
در اصل سی و چهارم قانون اساسی بر این مهم تصریح دارد که: «دادخواهی حق مسلّم هر فرد است و هر کس میتواند بهمنظور دادخواهی به دادگاههای صالح رجوع نماید. همۀ افراد ملّت حق دارند اینگونه دادگاهها را در دسترس داشته باشند و هیچکس را نمیتوان از دادگاهی که به موجب قانون حق مراجعه به آن را دارد، منع کرد.» بنابراین، یکی از اساسیترین حقوق افراد جامعۀ بشری، برخورداری هر شهروند از حق دادخواهی و دسترسی به مراجع قضائی است. از این منظر مرور ماجرای گم شدن زره امام علی (علیهالسّلام) قابل توجّه است. امروزه مدّعیان حقوق بشر که دم از آزادی بیان میزنند، محاکمۀ مقامات سیاسی و اجرایی پس از پایان مسئولیت را بهعنوان حقوق شهروندان پذیرفتهاند امّا تاریخ گواه این حقیقت است که جامعۀ اسلامی، حکومتی را به خود دیده است که در آن مقام مسئول در زمان تصدّی و مسئولیت داشتن، در دادگاه حاضر شده است و در کنار یک شهروند معمولی مورد قضاوت قرار گرفته است. در روایت اینگونه آمده است که امیرالمونین علی بن ابیطالب (علیهالسّلام) زره گمشدۀ خود را در دست فردی غیر مسلمان دید و فرمود: این زره مال من است؛ شخص انکار کرد و گفت: زره در دست من است، شما که ادّعا میکنید، باید دلیل بیاورید؛ حضرت بههمراه آن شخص نزد قاضى رفته و اقامۀ دعوى کرد و فرمود: نه آن را فروختهام و نه به کسى بخشیدهام و اکنون آن را نزد این مرد یافتهام؛ در پایان این محکمه، چون حضرت (علیهالسّلام) دلیل و بیّنهای نداشت، قاضی حکم را به نفع آن غیر مسلمان صادر کرد(1)؛ این یعنی صاحب منصب بودن، سبب تفوّق بر دیگران نیست تا بدینسان بتوان مانع حکم علیه او شد.
از این رو آنچه در خبرها دربارۀ شکایت از رئیس جمهور سابق آمده است(2) نه تنها تابو نیست، بلکه بیانگر اصل مطالبهگری از مسئولین بوده و نشانۀ بلوغ سیاسی نظام جمهوری اسلامی است و صحبت از فساد یا نفوذ، باعث تضعیف ساختارها نمیشود، بلکه در یک نمای کلان، نشان از قدرت نظام سیاسی و حاکمیتی کشور است. فارغ از موضوعاتی که در شکوائیه از رئیس جمهور آمده است، شفّاف شدن برخی مسائل در دوران ریاست ایشان موضوعی جدّی و اساسی برای مردم است؛ از جملۀ آن مسائل میتوان به چرایی عدم تحقّق بخش بزرگی از وعدههای کلان ایشان در زمینۀ معیشت یا محیط زیست اشاره کرد؛ معیشتی که ماجرای افزایش قیمت بنزین، آن را در تنگنا قرار داد و سفرۀ مردم را کم رونقترکرد؛ علاوه بر اینها مسألۀ بورس، موضوع دیگری است که قاطبۀ مردم درگیر آن شدهاند؛ مردمی که به دعوت رئیس جمهور همه چیز را به بورس سپردند، امّا در نهایت و در اوج ناباوری و تأسّف، نصف بلکه تمام سرمایۀ آنها نابود شد. سؤالات مرتبط با این موضوعات، مانند غدۀ سرطانی در اذهان عمومی در حال رشد است که ماجرا چه بوده است؟ چرا این اتّفاقات ناگوار بهوقوع پیوست؟ چه افرادی در این ماجرا نقش داشتند؟ چه دستهای پشت پردهای این جریان را اداره کرده است؟
در پایان گفتنی است که مطالبهگری در همۀ زمانها، نسبت به همۀ جریانات و دربارۀ مسئولین، در هر پست و مقامی باید مورد توجّه باشد و این اصل مهم اسلامی و انقلابی دستخوش بازیچۀ سیاسی نگردد و بهعنوان ابزاری در راستای سرکوب یک جناح و فکر استفاده نشود، بلکه مطابق با قانون، هر یک از مقامات و مأمورین وابسته به نهادها و دستگاههای حکومتی که کرامت انسانی ملّت را لگدمال و آنان را از حقوق خود محروم کنند، باید نقطۀ کانونی این مطالبهگری باشند. درواقع قرار است در مرحلۀ نخست، مطالبهگری از مسئولین برای احیای حقوق مردم صورت بگیرد و در وهلۀ بعد به مسائل سیاسی نیز پرداخته شود و نه برعکس!
پی نوشت:
1- ابن اثیر، الكامل في التاريخ، ج2، ص750.
2- افکار نیوز : https://b2n.ir/x76649
#عدالت #سیاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌استعمار فرانو
برای خرید رمدسیویر و تزریق به افراد تا کنون هزار میلیارد تومان هزینه شده است و طبق یک اظهار غیر رسمی تا کنون 14 میلیارد دلار از ذخایر ارزی صرف مبارزه با کرونا شده....
راه جدید چپاول ملتها از طریق کرونا هراسی و فروش واکسن
کرونای جدیدی که واکسن های موجود در آن اثر نخواهد داشت باید واکسن جدید بخرید ....
مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور در گفتوگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ویژگیهای واریانت جدید کرونا تحت عنوان MU اظهار کرد: واریانت جدید ویروس کرونا تحت عنوان MU در کشور کلمبیا شناسایی شده است. اثر بخشی صد درصدی واکسنها بر روی این ویروس مشخص نشده است.
اوافزود: متاسفانه واریانت MU توانایی خنثی سازی سیستم ایمنی بدن را دارد. در حال حاضر در کشورهای آمریکای جنوبی و اروپا شایع شده است.
خالدی گفت: شیوع جهانی این واریانت جدید کرونا در حال حاضر کمتر از یک دهم درصد است.
برای افزایش ایمنی بدن فقط #طب_مسلمین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✍️ از دنیای نوشتن و نویسندگی چه میدانیم؟
میخواهیم نوشتۀ ما چنان گیرا و شیوا باشد که در دلِ خواننده شور برانگیزد، ولی هزار افسوس که نمیتوانیم! از آن همه آهوانِ گریزپا و دیرآشنای خیال و حقیقت که در پهندشت خاطر به هر سو در تکوپویاند، یکی را نمیتوانیم در بند بداریم و برخود ببالیم. در حیرتم که دیگران با پس و پیش کردن بیست و چند حرف، چگونه توانستهاند کاخهایی از سخن بسازند که سر به آسمان بساید و دل از عارف و عامی برباید! یکی داستان را چنان شیرین و دلنشین مینویسد که درد هستی را از یاد میبرد و دیگری شعر را چنان زیبا میسراید که اشک شوق در دیدهها میگردد.
به راستی که بعضی از بیانها سِحر نیست، اعجاز است، و گر نه چگونه ممکن است حال خود را از زبان دیگری بشنویم و خویشتن از بیان آن ناتوان باشیم؟! شاید دیگران راز هنرمندی را در دلْ نهفته و به ما نگفتهاند و گر نه ما هم، شاعر و نقاش میشدیم! ولی صد حیف که راز هنر نگفتنی است! با خواندن چند جلد «آیین نگارش» و «دستور نویسندگی» نمیتوان به زیبایی سعدی نثر نوشت و به شوریدگی مولوی شعر گفت:
حسد چه میبری ای سستنظم بر حافظ
قبولِ خاطر و لطف سخن، خداداد است
آری، خوب گفتن و خوب نوشتن، کار هر کس نیست. دانشآموزی که به پدرش نامه مینگارد، کارمندی که برای رئیس اداره پیشنویسی تهیه میکند، اگر مدتی درس خوانده و ورزیده باشند، ممکن است درست بنویسند، ولی خوب نمینویسند؛ یعنی نوشتۀ آنان ارزش هنری ندارد و جاودان نمیماند. نوشتهای را همچون گوهر گرانبها در صندوق سینه مینهیم و تا دَم مرگ از یاد نمیبریم، و نوشتۀ دیگر را به عطار سرِ گذر میدهیم که فلفل و زردچوبه ببندد! زین سخن تا آن سخن، فرقی است ژرف... .
سعدی و حافظ شدنْ یک موهبت الهی است؛ آتشی است که خدای توانا در نهاد بعضیها افروخته است، ولی آتش را اگر دامن نزنند، سرانجام خاموش میشود. شعلۀ شوق را با تمرین و ممارست دامن زنید تا دم به دم بالا گیرد و جهانی را روشن سازد.
این همه کتابها که میخوانیم و لذت میبریم، اگر ده درصد زادۀ قریحه و الهام باشد، نود درصد ساخته و پرداختۀ کار و کوشش است. هنرمندان رنجها برده و خونِ دلها خوردهاند تا یک اثر مؤثر به یادگار نهادهاند. همان حافظ شیرینزبان که قبول خاطر و لطف سخن را خداداد میداند، جای دیگر میفرماید:
مرو به خواب که حافظ به بارگاه قبول
ز وِرد نیمْشب و درس صبحگاه رسید
#نکاتستان
#عبدالرحیم_موگهی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_مدادالفضلاء
✍️برای این که بهتر بنویسیم باید بیشتر بخوانیم.
به کارگیری تکنیکهای نویسندگی شرط لازم برای ورود حرفهای به دنیای نوشتن است؛ اما زمانی حرفهی شما به کار میآید که دانش و اطلاعات خوبی از سوژه و مسائل اطراف خود داشته باشید.
مرحوم استاد رضا بابایی همواره در کلاس های نویسندگی، طلاب را به داشتن یک یا دو تخصص علمی توصیه میکردند.
📝 یادداشتهای خود را برای #نویسندگان_حوزوی ارسال کنید؛ یا منتشر میکنیم یا چکشکاری😊
#راه_نوشتن
#ادبیات #نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹آسیبشناسی «مدیریت بیواسطه»
✍️ علی کردانی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
چند سالی بود که شوقِ حضور مسئولان ردهپایینی کشور در بین مردم به جهت رسیدگی به مشکلات آنها در اذهان عموم مسأله عجیب و غریبی به نظر میرسید، چه رسد به حضور وزرا و رئیسجمهور مملکت!
حالا پس از گذشت هشت سال از بیتدبیری، نابسامانی و کمفروغیهای میدانی، شاهد این هستیم که بالاترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی بهراحتی و به دور از تکلف و تشریفات خاص، در بین مردم، داروخانه و بیمارستانهای کرونایی حضور پیدا میکند و از نزدیک پای درد دل و حسرتهای مردم مینشیند؛ به نظر میرسد دوران مدیریتهای پشت میز به سر آمده و «مدیریت با واسطه و پُر واسطه» جای خودش را به «مدیریت بیواسطه» داده باشد.
بیتردید حضور میدانیِ بالاترین مقام اجرایی مملکت، آن هم در هیاهوی مردمی و در اماکن پُرخطر و دردسرساز، یکی از جلوههای واضح «مردمی بودن» و «مدیریت بیواسطه» است؛ اما به هر ترتیب «مدیریت بیواسطه» اگر مدیریت نشود، کمکم جای خودش را به شوها و شانتاژهای رسانهای خواهد داد.
اینکه مدیریت میدانی چگونه میتواند به شانتاژها و تبلیغات سوء رسانهای مبدل شود، پاسخی روشن دارد؛ چرا که حضور میدانی، رسیدگی میدانی و پُرسرعت، و رسیدگی میدانی، نتیجهای محسوس و دیدنی میخواهد.
وزرایی که در بازدیدها و سرزدههای رئیسجمهور محترم، ایشان را همراهی میکنند و بلکه تمام هیئت دولت باید بدانند، که پس از هر بار سر زدن در بین مردم، اگر دولت در کوتاه مدت، میان مدت و در معدود مواردی بلند مدت، از رسیدگی به مشکلات مردم به ویژه منطقه بازدیدشده عاجز بماند، به تدریج «بازدیدهای میدانی و سرزده» تبلیغات شخصی و پوشش رسانهای تلقی میشود و در نهایت چنین کار ارزشمندی هدف تبلیغات شوم رسانههای معاند و غربگرایان قرار میگیرد.
بنابراین نقطه مطلوب و پایانی بازدیدهای میدانی، بایستی ترتیباثرهای روشن و ضربالاجلی باشد، یا لااقل ردپای ترتیباثرها و جنبوجوشهای رسیدگی برای رفع معضل دیدهشده، در دستور کار و ملأ عام قرار بگیرد.
همه میدانیم که در هشت سال شعارِ «تدبیر و امید» چه بیتدبیرهایی که نشد! و چه ناامیدیهایی که بهوجود نیامد!
اگر دولت سیزدهم بتواند ضربالمثل «آب رفته به جوی برنمیگردد» را تغییر دهد، باید او را یکی از هنرمندان عرصه سیاست دانست.
دولت و دولتمردان بکوشند تا بارقههای امید را به جرقههای ناامیدی و در نهایت «انفجار یأس» تبدیل نکنند.
#سیاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
👈 حقوق بشر غربی پاسخ دهد؟
📌 ارزش مالی یک جنین در اسلام چند میلیون تومان است؟
✍️ میناسادات حسینی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
حقوق بشر یکی از مسائل مهم بینالمللی است. امروزه حکومتها مشروعیت و مقبولیت خود را در حمایت از حقوق بشر کسب میکنند و ملزم به رعایت مفاد آن هستند؛ اما علی رغم تبلیغات گسترده، حقوق بشر غربی دارای نقصها و کاستیهایی است.
«حقوق جنین» از جمله حقوقی است که در حقوق بشر غربی به خوبی به آن پرداخته نشده است و به همین علت رویکرد کشورهای مختلف جهان نسبت به این مسأله متفاوت است.
در برخی کشورها سقط جنین قانونی به شمار میرود و در برخی دیگر از کشورها اعلام شده که زنان باردار تنها در دوازده هفته اول بارداری مجاز به سقط جنین هستند و در برخی دیگر به طور مطلق سقط جنین را جایز میدانند و مجازاتهایی را برای آن تعیین کردهاند.
اما حقوق بشر اسلامی که برخاسته از فقه پویای امامیه است در زمینه تبیین «حق جنین» تکامل دارد. اسلام اسقاط جنین را به طور کلی حرام میداند و تنها در یک صورت اشکال ندارد که پیش از چهارماهگی و دمیدن روح و در صورتی که باقی ماندن جنین برای مادر خطر داشته باشد. اسلام حق جنین را حتی در حالت نطفهبودن نیز به رسمیت میشناسد و اگر کسی کاری کند که زن جنین خود را سقط کند، اگر جنین در مرحله نطفه باشد دیه آن 20 مثقال طلا است یعنی با پول رایج امروز بیش از 100 میلیون تومان ارزش مالی دارد.
بنابراین طرح مباحث حقوق بشر از دیدگاه اسلام جنبه انفعالی در برابر تفکر حقوقی غربی ندارد و این حقیقتی روشن است که اسلام در عرصه نظر و عمل همواره پیشگام بوده است.
اهتمام اسلام به حفاظت نطفه از انواع آلودگیها، تغذیه کافی و مناسب مادر در ایام بارداری، حفاظت و مراقبت از جنین، اعتبار حق ارث و نفقه برای جنین از حقوقی است که اسلام برای جنین مطرح کرده است.
#سقط_جنین
#حقوق_بشر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔍 محمد در گاندو
✍️ احمد جهانبزرگی
محمد در گاندو در نقش همه فرماندهان میانی سربازان گمنام امام زمان(عج) استکه شبانه روز در حال مجاهدت بوده (آنها که رفتند) و هستند (آنها که هستند) و جز خدا و افراد معدود کسی آنها را نمیشناسد.
پیامبر(ص) فرمودند: خوشا به حال بندهاي گمنام كه خدا او را شناسد و ديگران او را نشناسند اينها «چراغهاي هدايت» و «چشمههاي دانش» هستند كه هر «فتنه تاريك» از بركت آنها برطرف ميشود.
پيامبر(ص): طُوبَى لِعَبْدٍ نُوَمَةٍ عَرَفَهُ اللَّهُ وَ لَمْ يَعْرِفْهُ النَّاسُ أُولَئِكَ مَصَابِيحُ الْهُدَى وَ يَنَابِيعُ الْعِلْمِ يَنْجَلِي عَنْهُمْ كُلُّ فِتْنَةٍ مُظْلِمَة.
#گاندو
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️از سربازهای گمنام تا سربارهای خوشنام
🔸تقدیر و تجلیل و نقدهای درباره سریال گاندو را در سراج بخوانید
#گاندو
#روزنامه_سراج
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خبر_خوب_ما
✔️انتشار کتاب سلفیگرایی؛ عوامل و پیامدهای سیاسی به قلم حجت الاسلام والمسلین محمد ملک زاده
به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
یادداشت نویسنده👇👇 کتاب
🛑 حمایت ناکام غرب از گروههای تکفیری و سلفی
✍️ محمد ملکزاده، عضو تحریریه مدادالفضلاء
از عوامل اصلی شکلگیری و رشد گروههای سلفی در جهان به ویژه منطقه غرب آسیا، قدرتهای استعماری غرب میباشند تا از این طریق جوامع اسلامی را گرفتار ناامنی، بحران و جنگ داخلی نمایند. با این حال اختلافات اساسی میان جریان سلفی با ماهیت غرب؛ تداوم حمایت قدرتهای غربی از این جریان با چالشهای جدی مواجه گردیده است. در واقع باید به این نکته توجه داشت که حمایت قدرتهای غربی از گروه های سلفی برخلاف پیشبینیهای اولیه، منافع نهایی کشورهای حامی تروریسم را تأمین نکرده و حتی آینده دشواری نیز پیش روی آنان قرار داده است.
گروههای سلفی و تکفیری مانند داعش، القاعده، طالبان و... گرچه در مقطعی توانستند با استفاده از فضای حمایتی قدرتهای غربی رشد نموده و برای مدتی نیز از ابراز علنی مخالفت و دشمنی خویش با غرب صرفنظر کنند؛ اما به دلیل ماهیت متعارض این دو جریان، تداوم این حمایت با چالشهای جدی مواجه گردید. به تعبیر دیگر حمایت قدرتهای غربی از این جریان و توافق استراتژیک میان این قدرتها با گروههای سلفی نمیتواند برای مدت مدیدی تدوام یافته و غرب را در یک حاشیه امن قرار دهد. ماهیت تعارضگونه این دو جریان، به مرور گروههای سلفی و تکفیری را بر آن داشت تا با احساس افزایش قدرت و استقلال نسبی به سمت مخالفت و ابراز دشمنی با غرب حرکت کنند.
یکی از آشکارترین شواهد در این زمینه، تغییر و تحولی است که در تعامل میان ایالات متحده آمریکا با گروه طالبان به وقوع پیوست و روابط آنان را از ارتباط نزدیک و حمایت استراتژیک برای شکلگیری و تقویت این گروه تا رو در رو قرار دادن آنان تغییر داد. در دوران اشغال نظامی افغانستان توسط شوروی سابق، آمریکا از نخستین و اصلیترین حامیان گروه طالبان بود و آنان را به عنوان «مبارزان آزادی» پشتیبانی مینمود؛ اما در نهایت به دشمن اصلی این گروه تبدیل شد. بنابراین اختلاف بنیادین میان قدرتهای غربی با این گروهها، در نهایت این دو جریان را رودرروی یکدیگر قرار داده و آنان را به دشمنان اصلی یکدیگر مبدل میسازد.
#پژوهش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
📌استعمار فرانو برای خرید رمدسیویر و تزریق به افراد تا کنون هزار میلیارد تومان هزینه شده است و طبق
#با_کاربران
عدم کارایی صددرصدی واکسن!
توضیح فنی ای که باید بدم اینه که کژتابی درون این عبارت ناشی از معین نبودن موصوف کلمه ی "صددرصدی" است که به "عدم" تعلق گرفته یا به "کارایی"
متنی که منتشر کرده اید داره (ولو از سر ناآگاهی و اشتباه ناشی از کژتابی) کروناهراسی میکنه و مصداق نشر اکاذیبه
حرف درست رو نوشته و تفسیر غلط کرده که شاید در حالت عادی مساله ی بغرنجی نباشه ولی در مسائلی که با آرامش روانی جامعه مرتبطه نه...
.....................................
پ. ن: نقد بجایی ست.
انتشار اینفوگراف یادشده صرفا برای توجه به دیدگاه منتقدان واکسن و حفظ جریان تضارب آرا، منتشر شده است و هیچ گاه به دنبال واکسن هراسی نیست.
audio_۲۰۲۱_۰۹_۰۲_۱۶_۰۴_۴۶.mp3
134.6K
✔️ اولویت #کتاب_خوانی
🌺 کتابخوانی از کارهای اصلی زندگی است. این را باید همه مان بفهمیم و باور کنیم.
١٣٨٩/٠٢/٢٢
🌱 رشدانه
#کتابخوانی
#فرهنگ_کتابخوانی
#امام_خامنهای
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌱 وَ فَدَیناهُ بِذِبحِِ عَظیمِِ
🔸 از امام رضا(ع) نقل شده است که وقتی ابراهیم(ع) موفق به ذبح اسماعیل نشد، دستور رسید که گوسفندی را به جای او ذبح کن. ابراهیم آرزو کرد که ای کاش میتوانست اسماعیلش را ذبح کند تا به سختترین مصیبتها مبتلا شود و به بالاترین درجات ثواب برسد.
وحی رسید ای ابراهیم!
🔻محبوبترین خلق خدا نزد تو کیست؟ عرض کرد حبیب تو محمد(ص).
🔻 آیا او را بیشتر دوست میداری یا خودت را؟ بارالها! او را بیش از خودم دوست میدارم.
🔻پسر او را بیشتر دوست داری یا پسر خودت را؟ پسر او را.
🔻 ذبح پسر او بر تو سخت تر است یا ذبح پسر خودت؟
ذبح پسر او دلم را بیشتر می آزارد.
🔹 در این هنگام جبرئیل برای ابراهیم روضه خواند که ای ابراهیم! پسر پیغمبر خاتم را ذبح خواهند کرد همچنان که قوچ را ذبح میکنند...
این مصیبت بر ابراهیم(ع) بسیار سنگین آمد و از شدت حزن، فراوان گریست. نداء رسید ای ابراهیم!
این بی تابی تو بر حسین را به جای بی تابی بر ذبح فرزندت حساب میکنیم و تو با گریه بر حسین(ع) به آن بالاترین ثوابی که انتظارش را داشتی رسیدی.
و این است معنای آیه
وَ فَدَیناهُ بِذبحٍ عَظیمٍ
👈 القصّه، وعده ای که ابراهیم کرده بود، در کربلا محقق شد.
مرید پیر مغانم زمن مرنج ای شیخ
چرا که وعده تو کردی او به جا آورد
✍ دقیقهای درنگ
#امام_حسین
#کربلا #اربعین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 آیا کرونا یک بلای جهانشمول است؟
✍ محمدصادق ناطقی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی در خبرگزاری حوزه نوشت:
پسر نوح در پاسخ به پدرش که وعده طوفان سهمگین را به او دادهبود، یک راهکار بسیار منطقی و عقلایی بیان کرد و گفت؛ من به قلهکوه میروم و آنجا از بلا و عذاب الهی که سیل و طوفان است در امان خواهم بود...
قوم عاد، ثمود و لوط نیز دلخوش بودند به خانههای مستحکم و توانمندیهای مادی خود...
فرعون، نمرود، قارون و ... نیز، قدرت و ثروت را مانع اثربخشی عذاب و دلیل قطعی دفع بلا میدانستند...
اما شد آنچه شد...
«وَ لَقَدْ أَهْلَکنَا الْقُرُونَ مِنْ قَبْلِکمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیناتِ وَ ما کانُوا لِیؤْمِنُوا کذلِک نَجْزِی الْقَوْمَ الْمُجْرِمِینَ»
یونس ۱۳
ما امتهای پیش از شما را هنگامی که ظلم کردند هلاک نمودیم، در حالیکه پیامبرانشان دلایل روشنی برای آنها آوردند، ولی آنها ایمان نیاوردند، این گونه مجرمین را کیفر میدهیم.
اگر ما کرونا را یک بلای جهانشمول بدانیم، باید راهکارهایمان برای مقابله با آن بسیار متفاوت از آنچه هست، باشد.
ماسک و استفاده مدام از الکل و بستری در مجهزترین بیمارستانهای جهان و واکسیناسیون عمومی، میتواند در حد راهکارهای پسر نوح برای مقابله با بلا باشد...
گویا در قوم نوح هم ستاد مقابله با طوفان شکل گرفت، و پروتکلهای چندگانهای اعلام شد؛ درها را محکم ببندید، پنجرهها را استحکام ببخشید و به ارتفاعات بروید و ... بله برای مقابله با طوفان همه این راهکارها منطقی به نظر میرسد اما بلا و عذاب الهی یک خرق عادت است، متفاوت تر از بقیه بیماریها و طوفانها و زلزلهها و ...
ویروس کرونا چه یک مسئله بیولوژیکی و دستساز بشر باشد و چه نباشد ، امروز تبدیل به یک بلای عمومی گشته است که متخصصین به صراحت درباره اثربخشی داروها و حتی واکسنها نیز اعلام تردید میکنند...
بلایی که شما از آن در هیچ اجتماعی در امان نیستید و عزیزترین افراد خانواده شما میتوانند عامل انتقال عذاب الهی به شما شوند و یا به عکس، شما مامور انتقال ویروس به عزیزان خود باشید...
آمریکا و اروپا و افریقا و آسیا ندارد، ثروتمند و فقیر و عادل و فاسد نمیشناسد، بلای الهی که نازل شود تر و خشک را با هم میسوزاند...
در این زمان لازم است پروتکلها را ارتقا ببخشیم و با آسیبشناسی و ریشهیابی دقیق به مقابله با کرونا برخیزیم...
نگارنده از بیم اینکه دمکراسی دیکتاتورانه غربی، ما را متهم به تحجر نکند، همان غربی که هر صدای غیر از هم صداهای خود را در حلقوم خفه میکند و هر آنچه با مبانی مادی آنها سازگار نباشد را سفاهت می پندارد...
و همچنین به جهت امتثال امر مقام معظم رهبری که خطاب به عزاداران حسینی فرمودند: "نگذارید مجالس حسینی موجب شیوع بیماری و مایه طعنه مخالفان و دشمنان شود"
سخت معتقد هستم که حتی با فرض بلا دانستن کرونا، رعایت همه پروتکلهای بهداشتی ضروری است اما یک دستورالعمل اساسی و شفابخش نیز باید به آن اضافه نمود...
همان دستورالعملی که حکیم و پیر فرزانه قوم فرموند و ما از آن غافل ماندیم...
دعای هفتم صحیفه سجادیه، تضرع به درگاه الهی، توبه و استغفار برای دفع بلا...
امیرالمومنین فرمودند : خداوند به خاطر دو چیز بلا و عذاب را از مسلمانان دور میسازد، که یکی را از دست دادیم و یکی باقی مانده است
آنچه مانع عذاب خداوند بر مسلمانان بود و از دست رفت، پیامبر اسلام بود که از میان ما رحلت فرمودند و آنچه عامل دفع بلا است و همچنان باقیست توبه و استغفار است...
پس باید دست به آسمان بلند کنیم و با تضرع به درگاه خدا همه با هم بخوانیم
اِلهی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ
وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکی
وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد...
حداقل زمانی که تمام تدابیر مادی بشری در امری درمانده میشوند، ضروری به نظر میرسد که به ابعاد معنوی و ماورای نیز بیاندیشیم و از خود سوال کنیم
آیا کرونا یک بلای جهانشمول است؟؟
غرض از این یادداشت کوتاه، اثبات بلا بودن کرونا و یا ناتوانی داروهای در درمان این بیماری نبودهاست، فقط میخواستیم تلنگری باشیم برای متفاوت اندیشیدن به مسئله مبارزه با کرونا ، انشاءالله محققین ارجمند درباب بلا بودن کرونا و شقوق آن بیشتر بنویسند و مبلغین گرامی و دلسوزان جامعه درباره این امر بیشتر روشنگری بنمایند.
#کرونا #واکسن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍃 صدهزار آفرین به این بانو
✍️ محمدتقی عرفانیان، عضو تحریریه مدادالفضلاء
گفت: "چادر لباس ملی ماست"
مقتدای حکیم و فرزانه
بر سر بانوان ما چادر
افسر عزتی است شاهانه
صدهزار آفرین به این بانو
که در این عرصه پرچمش بالاست
در کفش پرچم سهرنگ وطن
بر تن او لباس ملی ماست
هم عزیز است و هم سرافراز است
زیر سرخی پرچم ایران
در شب تیرۀ فساد و ستم
میدرخشد چو ماه در میدان
چادر او حجاب ایرانی است
سربلندی و عزت همه است
احترامی به خون پاک شهید
یادگار نفیس فاطمه است
چه شکوهی که پرچم ایران
در کف بانویی چنین باشد
عشق این پرچم سهرنگ عزیز
با دل و جان ما عجین باشد
شرح سبز و سفید و سرخش صلح
وصف سبز و سفید و سرخش خون
روح سبز و سفید و سرخش عشق
میهنم لیلی است و ما مجنون
📸 #ساره_جوانمردی هم با شکستن رکورد جهانی در بازیهای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو به #نشان_طلا دست یافت، و هم در مراسم پایانی این بازیها پرچمدار کاروان ورزشی ایران بود و با #حجاب ایرانی ـ اسلامیاش بیش از پیش درخشید 🇮🇷
#شعر #ادبیات
#المپیک #حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📌یک گزارش و دو نکته
✍️ علی اسفندیار، دبیر تحریریه مدادالفضلاء
1️⃣ روزنامه کیهان از اقدام طلاب جهادگر و نیروهای جهادی قم در ایام کرونا، گزارشی منتشر کرده است؛ این حرکت رسانهای جای تقدیر و تجلیل دارد، امیدواریم جهاد علمی و اجتماعی حوزه از چشم و قلم رسانههای عمومی و بزرگ کشور نیفتد.
2️⃣ در زمانی که روایتهای مختلفی از فعالیت حوزههای علمیه و دانش آموختگان آن، در فضای رسانهای و مجازی منتشر میشود، جا دارد روایتگری مطبوعاتی از سوی حوزه علمیه به عنوان یک #مسألهی کلیدی پرداخته شود، در این مسیر نیاز به مرکز تخصصی تربیت طلاب رسانهای است؛ طلبه مدیرِ رسانه، طلبه سردبیر، طلبه خبرنگار، طلبه گزارشگر و ... .
سیاستگذاران حوزه علمیه به خوبی میدانند با راهاندازی یک خبرگزاری و هفتهنامه نمیتوان در معرکه #جنگ_روایت_ها سربرآورند چه رسد به این که در این میدان بازیگری کنند و نقشآفرین باشند.
گام دوم انقلاب آمد و هنوز برای تربیت و حمایت طلاب گزارشگر و خبرنگار، از طرف شورای عالی حوزه فکری نشده است تا جبهه روایتگری تقویت و پویا شود و از روایتهای حوزوی و دینیِ بیبیسی و سیانان پیشی بگیریم.
🔗 گزارش کیهان را میتوانید اینجا بخوانید.
#رسانه #مدیریت_رسانه
#ادبیات #مطبوعات #کرونا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💎کانون فرهنگی تبلیغی «مدادالفضلاء» و دغدغه پویش همگانی طلاب برای نوشتن
📌حوزویها درباره چه مسائلی فکر میکنند و مینویسند، دغدغه اصلی آنان چیست؟
🌻نخبگان، استادان و دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📢 فرصتی برای ارزیابی، داوری و نشر یادداشتهای نخبگان و نویسندگان حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
🏆قوریِ عزتِنفس
✍️ مرضیه رمضانقاسم
خانمها وقتی از همسر تقاضای پول کنند ولی آبی از دست همسرشان نَچِکد، به دنبال دست و پا کردن کار درآمدزائی برای خود هستند و اگر تیرشان به سنگ بخورد و موفق به کاریابی نشوند، آخرین تیر خلاصشان این توصیهی مادرانه است که زیرِگوشِ دخترشان زمزمه میکنند: دخترم! دَرسَت را خوب بخوان به جائی برسی تا مثل من دستت مقابل همسرت دراز نباشد.
ای کاش مادران به جای تشویق دختران به اشتغال، پسرانشان را به مدیریت صحیح هزینههای زندگی توصیهمیکردند، تا بانوان سرزمینمان مجبور نباشند برای مبلغی ناچیز شخصیت خود را پائین آورند و با لبیک نگفتن همسر روحشان جریحهدار شود، همچنین مجبور نشوند اشتغال به شغلهائی داشتهباشند که برازندهی یک بانو نیست و ساعات طلائی که باید در کنار فرزندان سپری کنند را در بیرون از منزل تلف کنند.
♦️ یادش بخیر بچهتر از الان که بودم، علاوه بر پول توجیبیِ ماهانه و هفتگی که از مامان و بابا میگرفتم، مادر یک قوری در ویترین منزل گذاشته بودند تا هرگاه پول لازم داشتیم به کسی رو نزنیم و از قوری قرض بگیریم.
من برای خرید کادوی روز پدر و مادر، از پسنداز شخصی خودم خرجمیکردم و اگر مبلغی کسری داشتم، از قوری میگرفتم و به موقع قرضم را ادا میکردم.
ایکاش همهی خانهها قوریِ عزتنفس داشت.
#حقوق #اخلاق
#خانواده #سبک_زندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_شاعران
یک خط برای روضه گودال کافی است
زینب چه دید وقت ملاقات؟ بگذریم
✍️ سیدمحمدمهدی شفیعی
#صفر
#امام_حسین
#اربعین #کربلا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 «فرار از زندان» بدون تخیلهای هالیوودی
✍️ مجتبی عباسی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
🔸فرار هالیوودی اما واقعیِ شش زندانی فلسطینی از زندان فوق امنیتی رژیم صهیونیستی، بار دیگر پوشالی بودن و ضربه پذیری این رژیم را به نمایش گذاشت و بلوف گنبد آهنین، انگاره چهارمین ارتش دنیا و هیاهوی رسانهای اشغالگران را به چالش کشید.
🔸بسیاری از تحلیلگران معتقدند امروز سطح چالش رژیم صهیونیستی از موشک نقطه زن به تونل و به محل سکونت سران تلاویو رسیده است؛ به تعبیر دیگر سران این رژیم به جای وادار کردن ملت فلسطین به تسلیم، به فکر اِشراف اطلاعاتی و امنیتی جریان مقاومت در خانهها و کاخهای خود هستند.
🔸مهندسی عملیات موفق و کماندویی جریان مقاومت در داخل امنیتی ترین زندان اسرائیل، پیامدهای داخلی و بینالمللی به دنبال داشته و مایه ترس و بی آبرویی این رژیم و موجب شادی و امید مردم فلسطین شده است.
🔸فرار اسرای فلسطینی علاوه بر شکست امنیتی و بی اعتبار کردن رژیم صهیونیستی، نمایش هماهنگی گروههای مقاومت فلسطین از جنبش فتح و جهاد اسلامی گرفته تا جریان مقاومت در جغرافیای منطقه است که به نظر میرسد تغییر این محاسبات و معادلات، پیامد سنگین این شکست برای محور صهیونیستی باشد.
🔸همان گونه که «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای الیوم، موضوع فرار اسرای فلسطینی را رسوایی امنیتی برای اسرائیل خوانده و خطاب به سران این رژیم مینویسد: وقتی دشمن شما (جریان مقاومت) شروع به تحقق پیروزیها، یکی پس از دیگری میکند و شما دائما از شکستی به شکست دیگر وارد میشوید، پس بدانید که پایان دوره شما بسیار نزدیک است.
#فلسطین
#اسرائیل_غاصب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✅ شبکه پویا؛ منفعل یا پویا؟!
بخش اول
✍️ محمدمهدی احسانیفر
پس از بهبودی نسبی از کرونا، توان انجام کاری را نداشتم و مجبور بودم که بیشتر وقت را استراحت کنم. دختر کوچکم، بخشی از روز را به دیدن شبکه پویا می گذراند. از این فرصت استفاده کردم و به او گفتم: از این به بعد، با هم پویا ببینیم. خیلی خوشحال شد. حتی برنامه ها را برایم معرفی می کرد و گاهی با زبان خودش تحلیل می نمود. البته این همراهی حدود یک هفته تا ده روز طول کشید.
در آن روزهایی که پویا می دیدم، متوجه اشکالات زیادی در برنامه های این شبکه شدم. این اشکالات به اندازه ای است که نمی توان شبکه پویا را کانالی اسلامی یا ایرانی دانست و آن را در راستای اهداف انقلاب اسلامی دانست. حتی نمی توان این شبکه را در راستای نیازهای کودک و نوجوان دانست. برخی از آن اشکالات را یادداشت کرده ام.
۱. شبکه ویژه برای کودک و نوجوان، او را از فضای واقعی زندگی دور کرده و گمان می کند که همه چیز باید با دنیای کودکانه او هماهنگ شود. از این رو با جهان واقعی فاصله گرفته و خیال پردازی افراطی در وی شکل می گیرد.
۲. وقتی شبکه ای از صبح تا شب، برنامه کودک و نوجوان پخش کند، معنایش این است که این گروه سنی نیاز به کار دیگری ندارد. تفاوت این گروه با دیگران آن است که دیگران، توان انتخاب دارند ولی در اعضای این گروه، هنوز اراده انتخاب شکل نگرفته است. حال اگر این برنامه ها فقط یکی دو ساعت از روز را پوشش دهد، معنایش آن است که زندگی فقط "شبکه پویا دیدن" نیست.
۳. شبکه پویا شبکه ای سکولار است. در این شبکه به جای بهره گیری از زمینه دینی و تم اسلامی ایرانی، به ظاهرسازی های موقع اذان یا یکی دو سرود تکراری غیر جذاب اکتفا می شود. هیچگاه مخاطب شبکه پویا، عقاید و احکام و برنامه های دینی را در قالبی کودکانه نمی آموزد. بلکه یا اصلا چنین چیزهایی را یاد نمی گیرد و یا در قالبهای مستقیم که جذابیت ندارد، پخش می شود.
۴. شبکه پویا از ضعف سیاست گذاری و یا نداشتن سیاست رنج می برد. دیده نشدن سیاست واحد در تولید و پخش برنامه، بی توجهی به سیاست های کلان تربیتی، دوری از فضای آموزشی متناسب با کودک و نوجوان، حرکت نکردن به سمت اهداف انقلاب اسلامی و نداشتن خروجی تربیتی در میان مخاطبان، برخی از دلایل این ادعاست. آیا پس از راه اندازی شبکه پویا و تربیت دست کم یک نسل پای گیرنده های آن، کسی، غیر از نهادهای آماری و تبلیغی سازمان صداوسیما، می تواند ادعا کند که برنامه های این شبکه موجب پیشرفت او شده است؟
۵. تاکنون کارتون های ایرانی مختلفی تولید شده است. یکی از عجایب برخی از این کارتون ها، شخصیت پردازی خارجی و به ویژه غربی در کارتون ایرانی است! یعنی بیننده گمان می کند که با یک شخصیت خارجی رو به روست؛ چون هیچ نشان و نمادی از ایرانی بودن ندارد. بعد در پایان کارتون می بیند که تولید داخل بوده است!
#نقد
#شبکه_پویا
#رسانه_ملی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خبر_خوب_ما
📘«منطق شناخت شبهه» روانه بازار نشر شد
کتاب «منطق شناخت شبهه» اثر حجت الاسلام والمسلمین مسعود حکیمیان است که به همت انتشارات دار العلم راهی بازار نشر شد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
معرفی کتاب👇👇
📘«منطق شناخت شبهه» در بازار نشر
کتاب «منطق شناخت شبهه» اثر ارزشمند حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود حکیمیان است که به همت انتشارات دار العلم راهی بازار نشر شد.
اثر حاضر، محصول تلاشهای استاد حکیمیان، پژوهشگر و استاد حوزه، در سالها تدریس و برگزاری کارگاهها و کلاسهای «شبههشناسی و جریانهای تولیدکننده شبهه» بوده که در سراسر کشور برگزار شده است.
نویسنده در مقدمه کتاب براین باور است که تمامی پرسشها و شبهاتی که در طول تاریخ بشر شکل گرفته، ناشی از محدودیت آگاهی انسان نسبت به امور مختلف بوده است؛ بنابراین، عامل اصلی ایجاد شبهه، محدودیت آگاهی است.
کتاب یادشده در شانزده درس تنظیم شده که مؤلف به طور خلاصه در مرحله اول به شناسایی مفهوم پرسش، سؤال و شبهه میپردازد؛ در مرحله دوم راههای دریافت شبهه را بررسی میکند و در مرحله سوم به پاسخیابی شبهات از راههای مختلف اشاره میکند؛ اما مهمترین مرحله و نقطهی عطف این کتاب، مرحله چهارم است که نویسنده ذیل آن چهارده روش پاسخگویی به شبهات را با مثالهای گوناگون و متنوع بیان، تحلیل و مورد بررسی قرار میدهد. پس از آن در مرحله آخر، بهطور اجمالی جریانهای تولیدکننده شبهه را به هشت گروه تقسیم میکند.
مؤلف در این کتاب معتقد است، برای تکمیل مباحث شبههشناسی حداقل به سه کتاب دیگر در این راستا نیاز است تا بتوان نظاموارهی منطقی پاسخ به شبهات را تا حد زیادی تکمیل کرد.
قابل ذکر است، چاپ نخست کتاب «منطق شناخت شبهه» در 352 صفحه رقعی با تیراژ 1000 نسخه و با قیمت 69 هزار تومان به همت انتشارات «دارالعلم» راهی بازار نشر شده است.
علاقهمندان میتوانند برای تهیه کتاب علاوه بر مراجعه به کتابفروشی انتشارات دارالعلم، با شماره 09306348486 تماس بگیرند.
#کتابخوانی
#شبهه_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌جایگاه هندسی علم طب و پزشکی
✍️ دکتر جاوید حاج علی اکبری، پزشک عمومی، متخصص طب سنتی و مدرس فلسفه و عرفان اسلامی
🔹نگاه عمیق و ژرف به انسان، به عنوان اشرف مخلوقات و توجه به وسعت روح و فراخنای وجود او از اصلی ترین امتیازات طب اسلامی بر طب جدید است. به همین جهت است که طب در نگاه حکمت قدیم، شاخه ای از حکمت و طبیب را حکیم می نامیدند. مطالعه و دقت در طب اسلامی ما را با جهانی جدید و ناشناخته و اتفاق هایی فراتر از آنچه به چشم می آید آشنا می سازد.
🔸حکمت
🔹علم طب را زیر مجموعه حکمت می دانستند و حکیم که یکی از اسماء و صفات الهی ست به کسی می گفتند که اشرافش به همه علوم باشد. خود کلمه حکمت از ریشه حَکَمَ به معنای محکم کردن است علمی که موجب استحکام و قوت روح انسان می شود، آنچه با برهان و دلیل همراه است وشک و شبهات در آن راه ندارد اصلاحا حکمت می گویند.
🔹حکمت را تقسیم می کردند در حکمت الهی و طبیعی به دو قسم یکی حکمت عملی آنچه در عمل ما با آن سر و کار داریم و دیگری حکمت نظری.
ادامه و سلسله مباحث را می توانید در این نشانی پیگیری کنید.
#حکمت_و_سلامت
#حکمت_و_فلسفه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN